Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εξοχική Κατοικία

Νέο πλήγμα στην αγορά εξοχικής κατοικίας

Η οικονομική κρίση και η λιτότητα αποτελούν πλήγματα για τον τουρισμό, καθώς όπως τονίζει έρευνα της Ipsos-Europ Assistance, οι καλοκαιρινές διακοπές φαντάζουν πλέον πολυτέλεια για ολοένα και περισσότερους Ευρωπαίους εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν. Οπως φαίνεται από την έρευνα που διενεργήθηκε στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία, το Βέλγιο και την Αυστρία και η οποία δημοσιεύθηκε χθες, μόνο 3 στους 5 κατοίκους των χωρών αυτών (ποσοστό 58%) σχεδιάζουν διακοπές για φέτος το καλοκαίρι (από τις αρχές Ιουνίου μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου), γεγονός που σημαίνει ότι οι χώρες που βασίζονται στον τουρισμό, όπως η Ελλάδα, ίσως αντιμετωπίσουν προβλήματα από τη μειωμένη κίνηση. Η μείωση σε σχέση με πέρυσι είναι της τάξης του 8%, αφού πριν από έναν χρόνο το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 66%. Είναι η πρώτη φορά από το 2005, που η συγκεκριμένη εταιρεία κάνει αυτές τις έρευνες, που το ποσοστό των Ευρωπαίων που θα πάει διακοπές είναι κάτω του 60%.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της εταιρείας, Μαρτίν Βιάλ: «Παρουσιάζεται μια πραγματική ανατροπή. Μέχρι σήμερα περίπου το 60%- 66% των ερωτηθέντων δήλωναν κάθε χρόνο ότι σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για το καλοκαίρι, όμως φέτος το ποσοστό αυτό κατεδαφίστηκε κυρίως από τους Ιταλούς, τους Ισπανούς και τους Βρετανούς, οι οποίοι υποφέρουν περισσότερο από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης». Αναλυτικά φέτος μόνο το 63% των Ιταλών (μείωση 15%), το 51% των Ισπανών (μείωση 14%), το 51% των Βρετανών (μείωση 10%), το 55% των Γερμανών (μείωση 5%), το 59% των Αυστριακών (μείωση 5%) και το 59% των Βέλγων (μείωση 2%) σχεδιάζουν να κάνουν καλοκαιρινές διακοπές. Από τα στοιχεία αυτά φαίνεται ότι η μείωση είναι ιδιαίτερα αισθητή στις χώρες του Νότου, στις οποίες η οικονομική και κοινωνική κατάσταση είναι περισσότερο αβέβαιη, ενώ όπως σημειώνεται στην έρευνα δεν είχε στοιχεία για την Ελλάδα.

Η Γαλλία αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση στον κανόνα, αφού οι Γάλλοι ερωτηθέντες απάντησαν σε ποσοστό 70% ότι θα κάνουν διακοπές φέτος. Μάλιστα το ποσοστό των Γάλλων παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 2% σε σχέση πέρυσι που ήταν 68%. Βέβαια όπως τονίζει ο Μαρτίν Βιάλ οι περισσότεροι από τους Γάλλους που θα πάνε διακοπές (το 67% αυτών) απάντησαν ότι θα προτιμήσουν προορισμούς εντός της χώρας, αφού έτσι θα περιορίσουν τα έξοδά τους. Μάλιστα, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, το σύνολο των ταξιδιωτών του καλοκαιριού δηλώνουν ότι φέτος ο προϋπολογισμός των διακοπών τους είναι σαφέστατα μικρότερος σε σχέση με πέρυσι. Τέλος το 62% των ερωτηθέντων θα επιλέξει για την καλοκαιρινή χαλάρωσή του ένα μέρος με θάλασσα, στο οποίο όμως θα μείνει λιγότερες μέρες σε σχέση με άλλες χρονιές. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον Ξαβιέ Ρουσελού, της εταιρείας Homelidays, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα, αυξάνονται οι άνθρωποι που νοικιάζουν τα σπίτια τους σε τουρίστες για να αυξήσουν το εισόδημά τους

Εξοχική: Ενα απρόσμενο δώρο

Η αναταραχή που επικρατεί στην ευρωζώνη δημιουργεί μία πρωτοφανή ευκαιρία για την αγορά εξοχικής κατοικίας καθώς η πτώση του ευρώ καθιστά τα εξοχικά περισσότερο ελκυστικά για υποψήφιους αγοραστές που χρησιμοποιούν το δολάριο , το ελβετικό φράγκο και τη στερλίνα για τις επενδύσεις τους. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τους αγοραστές από το εξωτερικό αλλά και για τους έλληνες οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν συνάλλαγμα προκειμένου να αγοράσουν ακίνητα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέρχονται από την αγορά συναλλάγματος χθες το ευρώ «βούλιαξε» έναντι του δολαρίου, στο χαμηλότερο επίπεδο από το Καλοκαίρι του 2010, με χαμηλότερο της ημέρας στο 1,2544 δολάριο, ενώ στις 21.20 ώρα Ελλάδας είχε διαμορφωθεί στο 1,2563 δολάριο, καταγράφοντας απώλεια 0,99%. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά μόνο από την μεταβολή της ισοτιμίας του ευρώ σε σχέση με το δολάριο τα ελληνικά εξοχικά ακίνητα κοστίζουν 20% περίπου φθηνότερα για κάποιο που έχει στη διάθεση του δολάρια για να χρηματοδότησει είτε την αγορά ακινήτου είτε την αγορά γης.

Φυσικά , η ευκαιρία αυτή δεν αφορά μόνο στην ελληνική αγορά εξοχικής κατοικίας και γης αλλά ανάλογο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέκτησαν και τα εξοχικά ακίνητα της Ισπανίας που είναι οι κύριοι ανταγωνιστές του ελληνικού προϊόντος. Από την άλλη πλευρά όμως αποτελεί πλήγμα για την Τουρκική αγορά ακινήτων η οποία "χάνει πόντους" στο παιγνίδι του ανταγωνισμού. Για να επωφεληθεί η ελληνική αγορά εξοχικής κατοικίας -και όχι μόνο- απο αυτό το "απρόσμενο" δώρο , θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε συγκεκριμένες κινήσεις που αφορούν κυρίως στην προβολή του ελληνικού προϊόντος. Και ενώ η προοπτική αυτή, μπορεί να δώσει ανάσα και στα δημόσια έσοδα το ελληνικό δημόσιο παρακολουθεί άπραγο την ευκαιρία να περνά ανεκμετάλλευτη από μπροστά της και αφήνει στον ιδιωτικό τομέα το ρόλο αυτό.

Εξοχική: Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι

Και όμως η αγορά εξοχικής κατοικίας δεν έχει καταρρεύσει και πολλοί από αυτούς που επένδυσαν στην διάρκεια των τελευταίων 12 χρόνων εξακολουθούν να έχουν κέρδη από την επένδυση τους. Σύμφωνα με την ανάλυση στοιχείων που αφορούν την εξέλιξη των τιμών από το 2000 μέχρι σήμερα, όσοι αγόρασαν εξοχική κατοικία πριν από το 2007 σε Κρήτη, Δωδεκάνησα , Κυκλάδες και Ιόνια νησιά σήμερα η επένδυση τους εξακολουθεί να έχει αξία μεγαλύτερη από την τιμή κτήσης . Από την ανάλυση των ίδιων δεδομένων προκύπτει ότι οι μέσες τιμές εξοχικής κατοικίας στις περιοχές αυτές βρίσκονται:

-Στη Κρήτη στα επίπεδα του 2005

-Στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα στα επίπεδα του 2007

-Στα Ιόνια νησιά στα επίπεδα του 2005.

Φυσικά , από το 2008 , όταν οι τιμές εξοχικής κατοικίας έφθασαν στο υψηλό ιστορικό τους επίπεδο, ξεκίνησε η καθοδική πορεία των τιμών που είχε ως αποτέλεσμα οι απώλειες σε μέσα επίπεδα να φθάσουν:

-18% , στο σύνολο της αγοράς εξοχικής κατοικίας στην Κρήτη

-14%, στο σύνολο της αγοράς εξοχικής κατοικίας σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

-18%, στο σύνολο της αγοράς στα Ιόνια νησιά.

Φυσικά, η στατιστική αυτή ανάλυση μπορεί να αποκλίνει της πραγματικότητας αφού σε επιμέρους τοπικές αγορές αλλά και για επιμέρους ακίνητα το μέγεθος των απωλειών μπορεί να είναι μεγαλύτερο. Αυτό συμβαίνει διότι , για την εξαγωγή συμπερασμάτων χρησιμοποιήθηκαν οι μέσες τιμές που ισχύουν για κάθε περιοχή. Αυτό όμως που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί είναι ότι , παρά τα πλήγματα που έχει δεχθεί η αγορά εξοχικής κατοικίας όχι μόνο δεν έχει καταρρεύσει αλλά εξακολουθεί να προσφέρει σημαντικές υπεραξίες –σίγουρα υψηλότερες από τις καταθέσεις προθεσμίας- και σε καμία περίπτωση στην ελληνική αγορά δεν έχουν καταγραφεί οι συνθήκες κατάρρευσης που σημειώθηκε στην Ισπανία.

Εξοχική: Μία νέα μέθοδος για πωλήσεις

Μήπως η ενοικίαση ενός σπιτιού στον υποψήφιο αγοραστή πριν ολοκληρωθεί η πώληση είναι το κατάλληλο εργαλείο για να πουλήσει κανείς πιο εύκολα το ακίνητο του και κυρίως εξοχικές κατοικίες; Αν και οι περισσότεροι θα αντιμετωπίσουν την πρακτική αυτή με καχυποψία εντούτοις η πετυχημένη εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου στην αγορά εξοχικής κατοικίας στην Ισπανία και ειδικότερα στην Μαγιόρκα δείχνει ότι πρόκειται για έξυπνη κίνηση που μπορεί να είναι μία διέξοδος στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς. Μια κορυφαία εταιρεία real estate στο ισπανικό νησί της Μαγιόρκας, ανακάλυψε μία νέα μέθοδο προώθησης των πωλήσεων. Διαθέτει εξοχικά ακίνητα σε υποψήφιους αγοραστές για κάποιο χρονικό διάστημα με την δέσμευση της αγοράς. Ήδη , έχουν κλειστεί αρκετές συμφωνίες με αγοραστές που δεν έχουν το κεφάλαιο ή διάθεση ην να δεσμευτούν για την αγορά ακινήτου στο οικονομικό κλίμα του σήμερα. Το «πείραμα» εφαρμόζεται σε υψηλής ποιότητας διαμερίσματα και βίλες κυρίως στα νοτιοδυτικά του νησιού, αν και αναμένεται ότι θα γίνει ευρύτατη εφαρμογή του. Οι υποψήφιοι αγοραστές προέρχονται κυρίως από την Γερμανία, την Μ.Βρετανία και τις Σκανδιναβικές χώρες δηλαδή από αγορές στις οποίες απευθύνεται και η ελληνική αγορά εξοχικής κατοικίας.

Εξοχική Κατοικία: Οι ευθύνες για την απαξίωση

Και όμως η εξοχική κατοικία μπορεί να «ανθίσει» κατά τη περίοδο της ύφεσης, καθώς η πτώση των τιμών σε συνδυασμό με την ύπαρξη ενός αποθέματος αδιάθετων εξοχικών κατοικιών που ξεπερνά τις 35.000 εξοχικές κατοικίες είναι το δέλεαρ το οποίο μπορεί να προσελκύσει αγοραστικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Στην πραγματικότητα, η αγορά εξοχικής κατοικίας τα τρία χρόνια που πέρασαν όχι μόνο κινείται χωρίς πυξίδα αλλά συνεχώς υπονομεύεται από την επίσημη πολιτική ηγεσία του τόπου.

Από την μία πλευρά ο κ. Γερουλάνος με τις «εμπνεύσεις» του να συνδέσει αποκλειστικά το προϊόν της εξοχικής κατοικίας με τα ξενοδοχεία και από την άλλη το δίδυμο Παπκωνσταντίνου –Σηφουνάκη με τις πολεοδομικές και χωροταξικές εμπνεύσεις τους ουσιαστικά δημιούργησαν για μία τριετία ένα κενό στην αγορά καθώς ενόψει των αλλαγών που οραματίζονταν και με δεδομένη την οικονομική ύφεση κανένας σοβαρός επενδυτής δεν ρισκάριζε να επενδύσεις ούτε ένα ευρώ στο συγκεκριμένο κλάδο. Ταυτόχρονα από το Δημόσιο και τους ΟΤΑ , δεν επενδύθηκε ούτε ένα ευρώ στην προβολή της εξοχικής κατοικίας τόσο για την προώθηση επιμέρους τοπικών αγορών όσο και μεμονωμένων επενδύσεων. Ανάλογη στάση κράτησαν και οι ιδιώτες και αυτό γίνεται φανερό από την συρρίκνωση της δαπάνης προβολής η οποία το 2011 ήταν περίπου 80% χαμηλότερη σε σύγκριση με το 2008. Έτσι η αγορά εξοχικής κατοικίας στην πραγματικότητα για τρία χρόνια αφέθηκε στην μοίρα της έρμαιο της ύφεσης και της φημολογίας περί χρεωκοπίας. Ενδεικτικό , θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι εκατοντάδες συμφωνίες με ξένους «έσπασαν» τη τελευταία στιγμή εξαιτίας των φημών και των δεκάδων δημοσιευμάτων σε εφημερίδες και ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας του εξωτερικού για «επερχόμενη χρεωκοπία». Αντίθετα , ειδικά το τελευταίο χρόνο και στα πλαίσια του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων το σύνολο των κυβερνώντων έκανε ότι περνούσε από το χέρι του προκειμένου να υποβαθμίσει το προϊόν αφού θεώρησαν ότι με τον τρόπο αυτό θα πουλούσαν ευκολότερα και σε τιμές της αρεσκείας τους τα ακίνητα που είχαν στην διαχείριση τους.

Το ζητούμενο για την εξοχική κατοικία σήμερα είναι η ανάδειξη της ζήτησης κατά κύριο λόγο από το εξωτερικό. Το παράδειγμα της Τουρκίας αλλά και της Ισπανίας σχετικά με τον τρόπο προβολής της συγκεκριμένης αγοράς είναι ενδεικτικά για τον τρόπο που διαχειρίζονται οι δύο χώρες τις ευκαιρίες που προσφέρουν. Σήμερα , το σύνολο των πιο έγκυρών εντύπων αλλά και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας έχουν σειρά άρθρων για τις «ευκαιρίες» των συγκεκριμένων αγορών . Παράλληλα είτε οι κεντρικές είτε οι περιφερειακές κυβερνήσεις επενδύουν σημαντικά ποσά για την προβολή με μορφή συνεδρίων και παρουσιάσεων στο εξωτερικό.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki