Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Το τέλος των Mall

Τα shopping malls στα προάστια των ΗΠΑ ήταν το σύμβολο του αμερικανικού τρόπου ζωής τη δεκαετία του 70 και του 80. Κάποτε ήταν εστίες συνάντησης για την οικογένεια και τους φίλους, τώρα πολλά από αυτά στέκουν εγκαταλελειμμένα και μαρτυρούν την παρακμή των επιχειρήσεων του κλάδου λιανικής πώλησης. Σύμφωνα με την σελίδα «deadmalls.com» 400 εμπορικά καταστήματα έχουν κλείσει οριστικά τις πόρτες τους. Η εικόνα εγκατάλειψης που επικρατεί στα εμπορικά καταστήματα της Αμερικής, δείχνει ότι το αμερικανικό λιανεμπόριο έχει υποστεί αλλαγές. Όλο και περισσότεροι μεγάλοι έμποροι λιανικής πώλησης εγκαταλείπουν τα mall και μαζί με αυτούς φυσικά και οι πελάτες τους. Ο Ρ.Τζ. Χότοβι, αναλυτής του οίκου αξιολόγησης Morningstar, επισημαίνει ότι «το 2017 θα είναι αποφασιστικό έτος για τη μοίρα πολλών εμπόρων λιανικής». Προβλέπει πολλές χρεοκοπίες γι ´αυτό το χρόνο. Άλλοι αναλυτές πιστεύουν ότι θα κλείσουν περίπου 400 mall μέχρι το 2025. Αυτό δείχνει ότι επέρχεται ο θάνατός τους με γρήγορους ρυθμούς. Όπως είναι γνωστό το online εμπόριο δυσχεραίνει συνεχώς τη θέση των shopping mall στην αγορά. Άγνωστο παραμένει όμως με τί ταχύτητα συμβαίνει αυτό. Δύο παράγοντες συμβάλουν στο κλείσιμο τους. Όπως αναφέρει ο Μάρκ Κόχεν που διδάσκει Λιανεμπόριο στο Πανεπιστήμιο Columbia, «η ύφεση του 2008 και η ραγδαία ανάπτυξη της Amazon και άλλων τέτοιων εταιρειών πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, είναι ένας δυσμενής συνδυασμός για τους παραδοσιακούς εμπόρους λιανικής». Όπως επισημαίνει η Big Commerce, εταιρεία παροχής επιχειρηματικών συμβουλών, το 95% των Αμερικανών ψωνίζουν μέσω διαδικτύου. Αυτό δείχνει ότι οι Αμερικανοί αγαπούν τα ψώνια μέσω διαδικτύου, όπως παλαιότερα αγαπούσαν τα mall. Οι ιδιοκτήτες των mall πολύ συχνά δεν μπορούν να βρουν τρόπους αναχρηματοδότησης, γιατί οι πιθανότητες να βρουν ενοικιαστές είναι πλέον ελάχιστες. Οι επενδυτές είναι πρόθυμοι τις περισσότερες φορές να επενδύσουν σε ένα mall ή σε ένα κατάστημα λιανικής μόνο όταν ο χώρος μετατρέπεται σε οίκο ευγηρίας ή τηλεφωνικό κέντρο ή στεγάζει ιατρεία. Ενώ τα mall κλείνουν ένα μετά το άλλο, τα κέντρα υλικοτεχνικής υποστήριξης (logistics) ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Όπως αναφέρει ο Fred Schmidt από την εταιρεία ακινήτων Coldwell Banker Commercial Affiliate, «η ζήτηση για τέτοια κέντρα αυξάνεται συνεχώς. Οι καταναλωτές επιθυμούν να παραγγέλνουν το προϊόν και την ίδια μέρα να γίνεται η παράδοση του στο σπίτι τους. Αυτό προϋποθέτει την κατασκευή και αγορά αποθηκευτικών χώρων και κέντρων υλικοτεχνικής υποστήριξης». Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής διαθέτουν και online καταστήματα. Μία επιχείρηση όμως για να αποκτήσει κατάστημα στο διαδίκτυο, πρέπει να αναμορφώσει τις υποδομές της με υψηλό κόστος, να απολύσει υπαλλήλους και να εγκαταλείψει τα καταστήματα της. Όπως φαίνεται, η Amazon έχει κάνει ένα τεράστιο άλμα. Κάποιες επιχειρήσεις ωστόσο, αν και διέθεταν online καταστήματα, αποτύχανε παταγωδώς στο να δημιουργήσουν ένα λειτουργικό επιχειρησιακό μοντέλο. Ο Κόχεν πιστεύει όμως ότι υπάρχει ακόμα μέλλον για τους εμπόρους λιανικής και αναφέρει ότι «πρέπει να εστιάσουν στα πράγματα που υπερτερούν σε σχέση με τα όσα προσφέρει το διαδίκτυο: στην εμπειρία της σωματικής επαφής, της οσμής και της αίσθησης. Επίσης θα μπορούσαν οι ίδιοι να διαμορφώσουν καλύτερα ορισμένα επιλεγμένα καταστήματα, προσφέροντας καλύτερη εξυπηρέτηση και μεγάλη ποικιλία». Από μόνα τους τα mall πάντως δε μπορούν σωθούν. Ανήκουν στο παρελθόν.

Ογδόντα χιλιάδες καταστήματα φλερτάρουν με τις αράχνες

Περισσότερα απο 80.000 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα κινδυνεύουν να μείνουν άδεια προκαλώντας ένα δεύτερο κύμα πιέσεων στην αγορά εμπορικών χώρων.Σύμφωνα με τους εμπόρους 21.000 επιχειρήσεις βρίσκονται στο όριο της επιβίωσης και 63.000 έχουν πολύ χαμηλό δείκτη επιβίωσης.Πριν από λίγες μέρες, η γνωστή αλυσίδα υπόδησης «Καλογήρου» της οικογένειας Λεμονή αποφάσισε να τερματίσει τη λειτουργία σε δύο καταστήματά της, το ένα στο Golden Hall και το άλλο στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens (κατάστημα Nine West). Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η εταιρεία, η οποία αγωνίζεται να κρατηθεί όρθια βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα συμβάλει στην εξυγίανση των οικονομικών της. Οι ίδιες πληροφορίες επισημαίνουν ότι η οικογένεια Λεμονή, διατηρεί επαφές με δύο επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην εταιρεία. Τον τελευταίο λόγο, ωστόσο, θα έχουν οι πιστώτριες τράπεζες. Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ιδιωτικών Υπαλλήλων εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το μέλλον των εκατοντάδων εργαζομένων στις επιχειρήσεις της οικογένειας Λεμονή (Καταστήματα Καλογήρου), ενώ αφήνει υπόνοιες σχετικά με την ίδρυση εταιρείας Holdings, η οποία συγχωνεύθηκε με την υπάρχουσα Α.Ε. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος της οικογένειας Λεμονή διαθέτει περί τα 70 σημεία πώλησης καθώς, εκτός από την κατασκευή των γνωστών υποδημάτων «Καλογήρου», εισάγει σχεδόν όλα τα ισχυρά brand names της παγκόσμιας αγοράς του υποδήματος όπως Prada, Tod's, Yves Saint Laurent Dolce & Gabbana. Η περίπτωση της Καλογήρου έρχεται να αναδείξει τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό εμπόριο από την συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, αλλά και την κακή ψυχολογία της αγοράς. Άνθρωποι της αγοράς δεν κρύβουν την αγωνία τους για το αύριο του εμπορίου, καθώς δεν φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης, μετά και τα απογοητευτικά αποτελέσματα και ζητούν πρωτοβουλίες στο μέτωπο της ρύθμισης των «κόκκινων δανείων».

Πλήγμα στην αγορά εμπορικών χώρων

Οι δραματικές συνέπειες της αίτησης δικαστικής προστασίας της εταιρίας Μαρινόπουλου, που διαθέτει το μεγαλύτερο πανελλήνιο δίκτυο μισθωμένων καταστημάτων «σούπερ-μάρκετ» σε όλη τη χώρα (υπολογίζεται περίπου σε έως και 500 καταστήματα), αγγίζουν και έναν τομέα για τον οποίο ουδείς φαίνεται μέχρι στιγμής να ενδιαφέρεται: Τους εκατοντάδες ιδιοκτήτες των ακινήτων αυτών, οι οποίοι εκτός του ότι δεν έχουν πληρωθεί τα μισθώματα των τελευταίων 8-12 μηνών, με τα μέτρα προστασίας που ζητούνται, κινδυνεύουν άμεσα να παγιδευτούν και σε μια κατάσταση πολυετούς αναγκαστικής χρήσης των περιουσιών τους από την εταιρία, χωρίς να καταβάλλονται σ΄αυτούς τα οφειλόμενα μισθώματα, ούτε να δικαιούνται σε απόδοση των ακινήτων τους! Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σε πραγματική απόγνωση τους ιδιοκτήτες αυτούς οι οποίοι θα βρεθούν σε πλήρη αδυναμία να πληρώσουν τον σημαντικά αυξημένο ΕΝΦΙΑ του 2016, και μάλιστα για καταστήματα «σούπερ-μάρκετ» με μεγάλα εμβαδά και υπέρογκες αντικειμενικές αξίες, με αποτέλεσμα να βρεθούν αντιμέτωποι με κατασχέσεις των ακινήτων τους, και με ποινικές διώξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος, δεδομένου ότι η αδυναμία πληρωμής του ΕΝΦΙΑ οδηγεί ακόμη και σε δήμευση περιουσιών βάσει της νομοθεσία περί «ξεπλύματος βρώμικου χρήματος»… Εν όψει των ανωτέρω, η ΠΟΜΙΔΑ ζητά από την εταιρία «ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ», αλλά και κάθε αρχή, φορέα ή όργανο που τυχόν θα αναλάβει τις τύχες της εταιρίας, να ενδιαφερθεί για την ξεχωριστή αυτή κατηγορία των οφειλών της και προσφέρεται για κάθε σχετική συνεννόηση, δεδομένου ότι πολλοί ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες έχουν ήδη απευθυνθεί στα γραφεία της ζητώντας σχετική καθοδήγηση. Επίσης η ΠΟΜΙΔΑ ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών να λάβει υπόψη του την πραγματική αδυναμία πληρωμής ΕΝΦΙΑ από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που είναι μισθωμένα τόσο προς αυτή την εταιρία, όσο και προς κάθε άλλο μισθωτή για τον οποίο έχουν εκδοθεί δικαστικά μέτρα προστασίας που αποκλείουν από τους ιδιοκτήτες την ελεύθερη διάθεση της περιουσίας τους, και να νομοθετήσει άμεσα μέτρα προστασίας και ελάφρυνσής τους από το φόρο αυτό

Νέο πλήγμα στην αγορά εμπορικών χώρων

Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων φαίνεται ότι χάνουν ένα -ακόμα-καλό πελάτη. Μετά τις τράπεζες που συρρίκνωσαν , λόγω εξαγορών το δίκτυο των καταστημάτων τους , τώρα την σκυτάλη παίρνουν τα σούπερ μάρκετ. Οι πτωχεύσεις και οι συγχωνεύσεις που σημειώνονται στον κλάδο περιορίζει την ζήτηση για χώρους και συμπιέζει ακόμα περισσότερο τα ενοίκια.Κατά το 2015 , το μέσο ενοίκιο για ένα ακίνητο που στεγάζει σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε μεταξύ 7 και 14 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση. Επιπλέον αυτού, συνηθίζεται να προσφέρεται κι ένα ποσοστό επί του τζίρου στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, το οποίο κατά το 2015 διαμορφώθηκε μεταξύ 5% και 10%. Ήδη, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούν οι ιδιοκτήτες μεγάλων καταστημάτων τις κινήσεις συγκέντρωσης που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στον κλάδο των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ), καθώς οι σχετικές διεργασίες αναμένεται να έχουν άμεσο αντίκτυπο και στην κτηματαγορά, ιδίως αν προκύψουν «λουκέτα» σε ορισμένα καταστήματα των νέων δικτύων πώλησης που θα δημιουργηθούν.Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το διάστημα από το 2008 έως το τέλος του 2014, ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 34% σε 63 συνολικά. Οπως τονίζει πρόσφατη ετήσια έρευνα , υπολογίζεται ότι κατά το παραπάνω διάστημα, 850 καταστήματα άλλαξαν «χέρια», ενώ μόνο κατά το 2014, επτά αλυσίδες εξαγοράστηκαν από άλλους ομίλους του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, οι πωλήσεις το 2015 υποχώρησαν κατά 2%, κυρίως λόγω των αδύναμων επιδόσεων των μικρότερων αλυσίδων. Για το 2016, προβλέπεται περαιτέρω πτώση που εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 2%-4% λόγω του υψηλότερου ΦΠΑ που έχει επιβληθεί σε ορισμένα προϊόντα. Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι διατηρούνται οι πιέσεις στις μικρότερες αλυσίδες, κάτι που σημαίνει ότι η διαδικασία συγκέντρωσης του κλάδου θα συνεχιστεί και φέτος, χωρίς πάντως να είναι γνωστό αν θα κλείσουν ή όχι κάποια από τα σημερινά καταστήματα. Αυτό που διαφαίνεται επί του παρόντος, είναι η διάθεση των μεγάλων ομίλων να κερδίσουν μερίδιο αγοράς, εξέλιξη που λειτουργεί υπέρ των ιδιοκτητών ακινήτων, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι μπορούν να προσδοκούν, τουλάχιστον, στη διατήρηση του σημερινού επιπέδου των ενοικίων.

Η κρίση και τα καταστήματα

Η ζήτηση νέων σημείων από τις εταιρείες είναι στενά συνδεδεμένη και με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, γι’ αυτό και η συγκεκριμένη αγορά ήταν αυτή, που χτυπήθηκε ιδιαίτερα από την κρίση. Το 2015 μεγάλες εταιρείες λιανικής, φαίνεται να έχουν εκμεταλλευτεί τις ιστορικά χαμηλές τιμές στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους. Οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί, τα κενά καταστήματα έχουν μειωθεί και η απορρόφηση κενών χώρων έχει αυξηθεί. Συνοπτικά, ενώ υπήρχε μια μεγάλη έμφαση στις τοπικές και στις δευτερογενείς αγορές λιανικής, τα τελευταία χρόνια, αυτό έχει αρχίζει να εξαφανίζεται. Οι αγορές λιανικής, όπως η Νέα Σμύρνη και το Χαλάνδρι, εξακολουθούν να έχουν χαμηλά ποσοστά κενών χώρων σε κεντρικούς τους δρόμους, αλλά τώρα οι πρωτογενείς αγορές αυξήθηκαν σημαντικά, κυρίως με την έννοια των κενών καταστημάτων, τα οποία έχουν περιοριστεί. Έχουν γίνει σημαντικές μισθώσεις σε υψηλότερες τιμές σε δρόμους σαν την Ερμού, αλλά και σε άλλες κύριες αγορές. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, τα μισθώματα των καταστημάτων κατά τη διάρκεια του 2015 παρέμειναν σταθερά. Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά η διαθεσιμότητα στις εμπορικές οδούς της πόλης. Η αγορά των εμπορικών κέντρων συνεχίζει να ανθίσταται παρά την κρίση. Εμπορικά κέντρα, όπως το THE MALL, το GOLDEN HALL και το ATHENS METRO MALL κατέγραψαν την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κρατώντας τις πληρότητές τους και την επισκεψιμότητά τους σε υψηλά επίπεδα, ενώ και μικρότερα, όπως το RIVER WEST, συνεχίζουν τη σταθερά ανοδική πορεία. Δεν είναι τυχαίο, πως κατά διαστήματα υπάρχουν έντονες φήμες για την εξαγορά μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα. Τα εμπορικά ακίνητα, ως επενδυτικό προϊόν, παραμένουν δημοφιλή, με τις αποδόσεις για τα καταστήματα στις κύριες αγορές να παραμένουν γύρω στο 8% και για τα υπόλοιπα σημεία να κυμαίνονται περί το 9%.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki