Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ογδόντα χιλιάδες καταστήματα φλερτάρουν με τις αράχνες

Περισσότερα απο 80.000 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα κινδυνεύουν να μείνουν άδεια προκαλώντας ένα δεύτερο κύμα πιέσεων στην αγορά εμπορικών χώρων.Σύμφωνα με τους εμπόρους 21.000 επιχειρήσεις βρίσκονται στο όριο της επιβίωσης και 63.000 έχουν πολύ χαμηλό δείκτη επιβίωσης.Πριν από λίγες μέρες, η γνωστή αλυσίδα υπόδησης «Καλογήρου» της οικογένειας Λεμονή αποφάσισε να τερματίσει τη λειτουργία σε δύο καταστήματά της, το ένα στο Golden Hall και το άλλο στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens (κατάστημα Nine West). Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η εταιρεία, η οποία αγωνίζεται να κρατηθεί όρθια βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα συμβάλει στην εξυγίανση των οικονομικών της. Οι ίδιες πληροφορίες επισημαίνουν ότι η οικογένεια Λεμονή, διατηρεί επαφές με δύο επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην εταιρεία. Τον τελευταίο λόγο, ωστόσο, θα έχουν οι πιστώτριες τράπεζες. Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ιδιωτικών Υπαλλήλων εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το μέλλον των εκατοντάδων εργαζομένων στις επιχειρήσεις της οικογένειας Λεμονή (Καταστήματα Καλογήρου), ενώ αφήνει υπόνοιες σχετικά με την ίδρυση εταιρείας Holdings, η οποία συγχωνεύθηκε με την υπάρχουσα Α.Ε. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος της οικογένειας Λεμονή διαθέτει περί τα 70 σημεία πώλησης καθώς, εκτός από την κατασκευή των γνωστών υποδημάτων «Καλογήρου», εισάγει σχεδόν όλα τα ισχυρά brand names της παγκόσμιας αγοράς του υποδήματος όπως Prada, Tod's, Yves Saint Laurent Dolce & Gabbana. Η περίπτωση της Καλογήρου έρχεται να αναδείξει τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό εμπόριο από την συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, αλλά και την κακή ψυχολογία της αγοράς. Άνθρωποι της αγοράς δεν κρύβουν την αγωνία τους για το αύριο του εμπορίου, καθώς δεν φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης, μετά και τα απογοητευτικά αποτελέσματα και ζητούν πρωτοβουλίες στο μέτωπο της ρύθμισης των «κόκκινων δανείων».

Πλήγμα στην αγορά εμπορικών χώρων

Οι δραματικές συνέπειες της αίτησης δικαστικής προστασίας της εταιρίας Μαρινόπουλου, που διαθέτει το μεγαλύτερο πανελλήνιο δίκτυο μισθωμένων καταστημάτων «σούπερ-μάρκετ» σε όλη τη χώρα (υπολογίζεται περίπου σε έως και 500 καταστήματα), αγγίζουν και έναν τομέα για τον οποίο ουδείς φαίνεται μέχρι στιγμής να ενδιαφέρεται: Τους εκατοντάδες ιδιοκτήτες των ακινήτων αυτών, οι οποίοι εκτός του ότι δεν έχουν πληρωθεί τα μισθώματα των τελευταίων 8-12 μηνών, με τα μέτρα προστασίας που ζητούνται, κινδυνεύουν άμεσα να παγιδευτούν και σε μια κατάσταση πολυετούς αναγκαστικής χρήσης των περιουσιών τους από την εταιρία, χωρίς να καταβάλλονται σ΄αυτούς τα οφειλόμενα μισθώματα, ούτε να δικαιούνται σε απόδοση των ακινήτων τους! Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σε πραγματική απόγνωση τους ιδιοκτήτες αυτούς οι οποίοι θα βρεθούν σε πλήρη αδυναμία να πληρώσουν τον σημαντικά αυξημένο ΕΝΦΙΑ του 2016, και μάλιστα για καταστήματα «σούπερ-μάρκετ» με μεγάλα εμβαδά και υπέρογκες αντικειμενικές αξίες, με αποτέλεσμα να βρεθούν αντιμέτωποι με κατασχέσεις των ακινήτων τους, και με ποινικές διώξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος, δεδομένου ότι η αδυναμία πληρωμής του ΕΝΦΙΑ οδηγεί ακόμη και σε δήμευση περιουσιών βάσει της νομοθεσία περί «ξεπλύματος βρώμικου χρήματος»… Εν όψει των ανωτέρω, η ΠΟΜΙΔΑ ζητά από την εταιρία «ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ», αλλά και κάθε αρχή, φορέα ή όργανο που τυχόν θα αναλάβει τις τύχες της εταιρίας, να ενδιαφερθεί για την ξεχωριστή αυτή κατηγορία των οφειλών της και προσφέρεται για κάθε σχετική συνεννόηση, δεδομένου ότι πολλοί ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες έχουν ήδη απευθυνθεί στα γραφεία της ζητώντας σχετική καθοδήγηση. Επίσης η ΠΟΜΙΔΑ ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών να λάβει υπόψη του την πραγματική αδυναμία πληρωμής ΕΝΦΙΑ από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που είναι μισθωμένα τόσο προς αυτή την εταιρία, όσο και προς κάθε άλλο μισθωτή για τον οποίο έχουν εκδοθεί δικαστικά μέτρα προστασίας που αποκλείουν από τους ιδιοκτήτες την ελεύθερη διάθεση της περιουσίας τους, και να νομοθετήσει άμεσα μέτρα προστασίας και ελάφρυνσής τους από το φόρο αυτό

Νέο πλήγμα στην αγορά εμπορικών χώρων

Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων φαίνεται ότι χάνουν ένα -ακόμα-καλό πελάτη. Μετά τις τράπεζες που συρρίκνωσαν , λόγω εξαγορών το δίκτυο των καταστημάτων τους , τώρα την σκυτάλη παίρνουν τα σούπερ μάρκετ. Οι πτωχεύσεις και οι συγχωνεύσεις που σημειώνονται στον κλάδο περιορίζει την ζήτηση για χώρους και συμπιέζει ακόμα περισσότερο τα ενοίκια.Κατά το 2015 , το μέσο ενοίκιο για ένα ακίνητο που στεγάζει σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε μεταξύ 7 και 14 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση. Επιπλέον αυτού, συνηθίζεται να προσφέρεται κι ένα ποσοστό επί του τζίρου στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, το οποίο κατά το 2015 διαμορφώθηκε μεταξύ 5% και 10%. Ήδη, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούν οι ιδιοκτήτες μεγάλων καταστημάτων τις κινήσεις συγκέντρωσης που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στον κλάδο των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ), καθώς οι σχετικές διεργασίες αναμένεται να έχουν άμεσο αντίκτυπο και στην κτηματαγορά, ιδίως αν προκύψουν «λουκέτα» σε ορισμένα καταστήματα των νέων δικτύων πώλησης που θα δημιουργηθούν.Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το διάστημα από το 2008 έως το τέλος του 2014, ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 34% σε 63 συνολικά. Οπως τονίζει πρόσφατη ετήσια έρευνα , υπολογίζεται ότι κατά το παραπάνω διάστημα, 850 καταστήματα άλλαξαν «χέρια», ενώ μόνο κατά το 2014, επτά αλυσίδες εξαγοράστηκαν από άλλους ομίλους του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, οι πωλήσεις το 2015 υποχώρησαν κατά 2%, κυρίως λόγω των αδύναμων επιδόσεων των μικρότερων αλυσίδων. Για το 2016, προβλέπεται περαιτέρω πτώση που εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 2%-4% λόγω του υψηλότερου ΦΠΑ που έχει επιβληθεί σε ορισμένα προϊόντα. Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι διατηρούνται οι πιέσεις στις μικρότερες αλυσίδες, κάτι που σημαίνει ότι η διαδικασία συγκέντρωσης του κλάδου θα συνεχιστεί και φέτος, χωρίς πάντως να είναι γνωστό αν θα κλείσουν ή όχι κάποια από τα σημερινά καταστήματα. Αυτό που διαφαίνεται επί του παρόντος, είναι η διάθεση των μεγάλων ομίλων να κερδίσουν μερίδιο αγοράς, εξέλιξη που λειτουργεί υπέρ των ιδιοκτητών ακινήτων, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι μπορούν να προσδοκούν, τουλάχιστον, στη διατήρηση του σημερινού επιπέδου των ενοικίων.

Η κρίση και τα καταστήματα

Η ζήτηση νέων σημείων από τις εταιρείες είναι στενά συνδεδεμένη και με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, γι’ αυτό και η συγκεκριμένη αγορά ήταν αυτή, που χτυπήθηκε ιδιαίτερα από την κρίση. Το 2015 μεγάλες εταιρείες λιανικής, φαίνεται να έχουν εκμεταλλευτεί τις ιστορικά χαμηλές τιμές στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους. Οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί, τα κενά καταστήματα έχουν μειωθεί και η απορρόφηση κενών χώρων έχει αυξηθεί. Συνοπτικά, ενώ υπήρχε μια μεγάλη έμφαση στις τοπικές και στις δευτερογενείς αγορές λιανικής, τα τελευταία χρόνια, αυτό έχει αρχίζει να εξαφανίζεται. Οι αγορές λιανικής, όπως η Νέα Σμύρνη και το Χαλάνδρι, εξακολουθούν να έχουν χαμηλά ποσοστά κενών χώρων σε κεντρικούς τους δρόμους, αλλά τώρα οι πρωτογενείς αγορές αυξήθηκαν σημαντικά, κυρίως με την έννοια των κενών καταστημάτων, τα οποία έχουν περιοριστεί. Έχουν γίνει σημαντικές μισθώσεις σε υψηλότερες τιμές σε δρόμους σαν την Ερμού, αλλά και σε άλλες κύριες αγορές. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, τα μισθώματα των καταστημάτων κατά τη διάρκεια του 2015 παρέμειναν σταθερά. Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά η διαθεσιμότητα στις εμπορικές οδούς της πόλης. Η αγορά των εμπορικών κέντρων συνεχίζει να ανθίσταται παρά την κρίση. Εμπορικά κέντρα, όπως το THE MALL, το GOLDEN HALL και το ATHENS METRO MALL κατέγραψαν την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κρατώντας τις πληρότητές τους και την επισκεψιμότητά τους σε υψηλά επίπεδα, ενώ και μικρότερα, όπως το RIVER WEST, συνεχίζουν τη σταθερά ανοδική πορεία. Δεν είναι τυχαίο, πως κατά διαστήματα υπάρχουν έντονες φήμες για την εξαγορά μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα. Τα εμπορικά ακίνητα, ως επενδυτικό προϊόν, παραμένουν δημοφιλή, με τις αποδόσεις για τα καταστήματα στις κύριες αγορές να παραμένουν γύρω στο 8% και για τα υπόλοιπα σημεία να κυμαίνονται περί το 9%.

Ο εμποράκος, τα ψιλικατζίδικα και τα ακίνητα

Ο θάνατος του εμποράκου είναι ένα συνηθισμένο σλόγκαν της δημοσιογραφικής "γλώσσας" , το οποιο χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά προκειμένου να δείξει το οικονομικό αδιέξοδο στο οποιο έχουν βρεθεί πολλές μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Αν και τις περισσότερες φορές η έκφραση αυτή χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το οικονομικό αδιέξοδο των μικροεπαγγελματιών τις περισσότερες φορές αγνοήθηκαν οι προεκτάσεις που μπορεί να έχει σε μία σειρά συνδεδεμένων επαγγελματικών δραστηριοτήτων ΄πως για παράδειγμα στη αγορά ακινήτων.Για παράδειγμα τα μικρά παντοπωλεία , τα mini market και τα καταστήματα ψιλικών-περίπτερα είναι εγκατεστημένα σε περίπου 31,4 χιλ. καταστήματα το 2015. Τα καταστήματα αυτά, που ανήκουν κυρίως είτε σε μικροϊδιοκτήτες είτε στους ίδιους τους εμπόρους απορροφούν ένα μεγάλο ποσοστό του αποθέματος των περιφερειακών εμπορικών χώρων και ουσιαστικά λειτουργούν ως ασπίδα στις τοπικές αγορές. Οι επίσημες έρευνες δείχνουν ότι η ασπίδα αυτή σιγά σιγά εμφανίζει ρωγμές καθώς αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που κλείνουν και επομένως η λίστα των κενών χώρων μεγαλώνει.Εκτιμάται ότι αριθμός των κενών καταστημάτων με αυτά τα χαρακτηριστικά αυξήθηκε 2,5% σε σχέση με το 2014 και κατά 6% σε σχέση με το 2013. Σε αριθμούς αυτή η σωρευτική ποσοστιαία μείωση σημαίνει ότι σε διάστημα δύο μόλις ετών περισσότεροι απο 3.000 μικροί εμπορικοί χώροι παραμένουν κενοί στερώντας με το τρόπο αυτό εισόδημα όχι μόνο απο τους ιδιοκτήτες τους αλλά και εσοδα απο το Δημόσιο και τους ΟΤΑ. Τα παντοπωλεία/mini markets καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο συνολικό αριθμό των καταστημάτων, συμμετέχοντας με 53,8% το 2015 (από 52,8% το 2014 και 51,2% το 2013). Ακολουθούν τα περίπτερα με 24,9% το 2015 (2014: 25,3%) και τα καταστήματα ψιλικών με 21,3% (2014: 21,9%). Επί του συνόλου των καταγεγραμμένων καταστημάτων μικρής λιανικής, τα περισσότερα βρίσκονται στο νομό Αττικής (6,4 χιλ. καταστήματα). Επισημαίνεται ότι στην Αττική καταγράφηκε μείωση 4,5% στον αριθμό των καταστημάτων το 2015 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επίσης, ο αριθμός τους το 2015 εμφανίζεται μειωμένος κατά 15% σε σχέση με το 2013. Το μερίδιό της διαμορφώθηκε σε 20,5% το 2015 από 22,5% το 2013. Ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με 8,2% το 2015 και με μεγάλη διαφορά έπονται η Αχαΐα (3,9%), και το Ηράκλειο (3,9%). Και φυσικά είναι αυταπόδεικτες οι επιπτώσεις στην ανεργία και στην συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος χιλιάδων οικογενειών καθώς τα περισσότερα απασχολούν μικρό αριθμό ή και καθόλου προσωπικό, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό αυτών αφορά οικογενειακής μορφής επιχειρήσεις.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki