Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Κονταίνει λόγω ανατιμήσεων το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ

Εν μέσω των προβλημάτων που δημιουργούν οι σοβαρές ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά και με αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα, η κυβέρνηση ετοιμάζεται για το «Νέο Εξοικονομώ», με στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση άνω των 50.000 κατοικιών.

 

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έθεσε σε διαβούλευση τον οδηγό του νέου προγράμματος, λέγοντας ότι αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον ερχόμενο Οκτώβριο και προβλέπει ότι:

 

Θα γίνουν έργα αναβάθμισης σε περισσότερες από 50.000 κατοικίες μέσα από συνολικό προϋπολογισμό 632 εκατομμυρίων και συνολική κινητοποίηση κεφαλαίων 1 δισ. ευρώ.

 

Η μέση εκτιμώμενη επιδότηση φτάνει στο 62% της συνολικής δαπάνης, ενώ αναμένεται να αναβαθμιστούν ενεργειακά 38% περισσότερες κατοικίες συγκριτικά με τον προηγούμενο κύκλο του προγράμματος.

 

Δεν θα ισχύσει το διαβόητο σύστημα του «όποιος προλάβει πρώτος» αλλά οι αιτήσεις θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά για χρονικό διάστημα ενός μήνα και θα αξιολογούνται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

 

Δημιουργείται ξεχωριστή κατηγορία ευάλωτων νοικοκυριών με ξεχωριστό προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων ευρώ και εισάγονται κοινωνικά κριτήρια για αναπήρους, πολυτέκνους και μονογονεϊκές οικογένειες, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 21% του ποσοστού μοριοδότησης.

 

Εισάγεται το κριτήριο των βαθμοημερών, ώστε να παίζουν ρόλο οι κλιματολογικές συνθήκες κάθε περιοχής και οι ανάγκες που δημιουργούν οι πολύ υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες.

 

Το σημαντικότερο κριτήριο (50%) για την αξιολόγηση μιας αίτησης θα είναι η εκτιμώμενη ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας και ακολουθεί το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα σε ποσοστό 15%.

 

Προβλέπεται μπόνους 10% στο ποσοστό επιδότησης των επενδύσεων ενεργειακής αναβάθμισης για τις πολυκατοικίες που εντάσσονται στο σύνολό τους.

 

Η κατανομή των κονδυλίων θα γίνεται ανά περιφερειακή ενότητα (νομό) και όχι ανά περιφέρεια.

 

Περιορίζεται ο αριθμός των αιτήσεων σε 1 ανά ωφελούμενο και καταργούνται οι αιτήσεις αποκλειστικά για παρεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών.

 

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας καθίσταται υποχρεωτική και επιδοτείται στο πλαίσιο του Προγράμματος.

 

Δημιουργείται λίστα επιλαχόντων για τη διασφάλιση της απορρόφησης των διαθέσιμων πόρων και την αύξηση των δικαιούχων.

Κριτική στα αρνητικά σημεία του νέου «Εξοικονομώ» έχει ασκήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), με άρθρο του επιστημονικού συνεργάτη της, Κ. Καράμπαμπα, που ανάρτησε στην επίσημη ιστοσελίδα της.

 

Εκεί ανέφερε μεταξύ άλλων ότι:

 

1) Μειώθηκε το ποσοστό επιδότησης (πέρυσι έφτανε ώς και 95%, ενώ φέτος ώς 75% και αυτό για τις ομάδες χαμηλού εισοδήματος, δηλαδή με ατομικό εισόδημα μικρότερο από 5.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα μικρότερο από 10.000 ευρώ).

 

2) Μειώθηκε ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των παρεμβάσεων (πέρυσι έφτανε ώς 50.000 ευρώ, με συντελεστή εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας το 1,2, ενώ φέτος τα αντίστοιχα μεγέθη είναι 28.000 ευρώ και 0,90).

 

3) Μειώθηκε το εύρος των δικαιούχων στο πρόγραμμα (πέρυσι είχαν δικαίωμα συμμετοχής ιδιοκτήτες μέχρι 120.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα, ενώ φέτος μέχρι 60.000 οικογενειακό εισόδημα).

 

4) Για κατοικίες που νοικιάζονται ως κύρια κατοικία ή έχουν παραχωρηθεί με δωρεάν παραχώρηση, το ποσοστό επιδότησης των ιδιοκτητών τους είναι σταθερό στο 40%, ανεξάρτητα από τα εισοδηματικά κριτήρια. Υπενθυμίζεται ότι η ΠΟΜΙΔΑ είχε επισημάνει με έγγραφά της προς το ΥΠΕΝ και αρθρογραφία του προέδρου της ότι τα μεγάλα θύματα της «ενεργειακής φτώχειας» είναι οι φτωχοί ενοικιαστές που ζουν στα σπίτια ομοίως σχεδόν φτωχών ιδιοκτητών, και ότι θα πρέπει εκεί να στραφεί το βάρος της κρατικής παρέμβασης.

 

Με βάση τα παραπάνω, η ΠΟΜΙΔΑ συμπέραινε ότι οι ιδιοκτήτες θα χρειαστεί φέτος να καλύψουν μεγαλύτερο μέρος των δαπανών από ότι πέρυσι (μιας και μειώθηκε το ποσοστό επιδότησης) με ίδια κεφάλαια ή με δάνειο.

 

Οι εργασίες που θα επιδοτεί το πρόγραμμα περιλαμβάνουν παρεμβάσεις σε κουφώματα, συστήματα σκίασης και αερισμού, θερμομόνωση, συστήματα θέρμανσης και ψύξης και συστήματα Ζεστού Νερού Χρήσης.

 

Τη διαχείριση του προγράμματος (πλατφόρμα-αξιολόγηση αιτήσεων) αναλαμβάνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Στόχος της κυβέρνησης είναι να ενταχθούν 600.000 ακίνητα στο πρόγραμμα έως το έτος 2030. Σημειώνεται ότι πάνω από το 55% των πολυκατοικιών και των μονοκατοικιών της χώρας έχει κατασκευαστεί πριν από το 1980, ενώ η πλειονότητα αυτών έχει χαμηλή ενεργειακή αποδοτικότητα (ενεργειακές κλάσεις Ζ ή Η).

Οι αναδασώσεις στις πυρόπληκτες περιοχές

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Α’ 143/ 13.8.2021 η από 13 Αυγούστου 2021 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της οποίας οι Δασικές Υπηρεσίες της χώρας οφείλουν να κηρύξουν αναδασωτέα τα δημόσια ή ιδιωτικά δάση ή τις δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαϊά εντός τριάντα ημερών από της καταστολής της πυρκαϊάς. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το άρθρο 41 παρ. 1 του ν. 998/1979, εντός των ημερών, οι πράξεις αναδάσωσης των Συντονιστών των οικείων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων θα αρχίσουν να δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (www.et.gr ) και στην ιστοσελίδα www.diavgeia.gov.gr .

 

Οπως αναφέρει ΠΟΜΙΔΑ ενημερώνει για τους ιδιοκτήτες των πυρόπληκτων περιοχών ισχύουν τα εξής:

 

Η ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 37 ν. 998/1979) προβλέπει ότι η αναδάσωση είναι η αναδημιουργία της έκτασης που έχει καταστραφεί. Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 44 του ν. 998/1979, η πραγματοποίηση της αναδάσωσης ολοκληρώνεται με την επαναφορά της βλάστησης ανάλογα με τη μορφή (δάσος ή δασική έκταση) που είχε πριν την καταστροφή της. Για όσο διάστημα διαρκεί η διαδικασία της αναδάσωσης, ορθώς απαγορεύεται η διάθεση των εκτάσεων για κάθε άλλο προορισμό.

 

Η υποχρεωτικότητα της αναδάσωσης αφορά ως εκ τούτου αποκλειστικά τα καμένα δάση και δασικές εκτάσεις και, συνεπώς, δεν επιτρέπεται κατά νόμο να κηρυχθούν αναδασωτέες:

 

1. Ιδιοκτησίες που δεν κάηκαν, αλλά συμπεριλήφθηκαν συλλήβδην στη πράξη αναδάσωσης.

 

2. Ιδιοκτησίες που βρίσκονται εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης ή εντός οικισμού.

 

3. Ιδιοκτησίες που έχουν απωλέσει την ιδιότητα του δάσους κατόπιν νόμιμης διοικητικής πράξης.

 

4. Ιδιοκτησίες με νόμιμη οικοδομή ή με ισχύουσα οικοδομική άδεια.

 

Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει πλήρη αιτιολογία για κάθε περιουσιακό στοιχείο που κηρύσσεται αναδασωτέο, ώστε να αποφευχθεί η συλλήβδην κήρυξη «αναδάσωσης» περιουσιακών στοιχείων με άσχετο χαρακτήρα, χρειάζεται δηλαδή να διαπιστωθεί ότι η καταστραφείσα έκταση ήταν δάσος ή δασική έκταση και να υπάρχει μελέτη, για την αποκατάστασή της στη μορφή που είχε πριν από την πυρκαϊά.

 

Σε περίπτωση που από παραδρομή ή εκ των πραγμάτων σπουδή της αρμόδιας υπηρεσίας, η οποία επιβάλλεται από το συντομότατο της προθεσμίας,  εκτάσεις των παραπάνω κατηγοριών συμπεριληφθούν σε απόφαση αναδάσωσης, οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες δικαιούνται εντός 60 ημερών από την δημοσίευση της πράξης κήρυξης της αναδάσωσης, να προσφύγουν στο Διοικητικό Εφετείο της περιοχής κατά του εσφαλμένου χαρακτηρισμού της ιδιοκτησίας τους.

 

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η νομολογία του ΣτΕ θεωρεί ότι η πράξη αναδάσωσης είναι ατομική διοικητική πράξη και δεν ελέγχει το κύρος της παρεμπιπτόντως, αλλά μόνον κατόπιν προσφυγής του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη της κηρυσσόμενης έκτασης. Γι΄αυτό και οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες θα πρέπει να λάβουν εγκαίρως γνώση του περιεχομένου και της αιτιολογίας των πράξεων αναδασώσεως που αφορούν τις περιουσίες τους, ώστε να ασκήσουν εμπρόθεσμα τα νόμιμα δικαιώματά τους.

Εκτός σχεδίου με αναρτημένους δασικούς χάρτες

Με εγκύκλιο , απλοποιείται  η διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών στις περιοχές εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός οικισμών, για τις οποίες έχουν αναρτηθεί οι δασικοί χάρτες.

 

Το νέο θεσμικό πλαίσιο περιορίζει πολύ σημαντικά τη γραφειοκρατία, επιτρέποντας στους πολίτες και τους ενδιαφερόμενους φορείς να ολοκληρώνουν την έκδοση οικοδομικών αδειών με απλές και γρήγορες διαδικασίες.

 

Η εγκύκλιος προβλέπει ότι για την έκδοση οικοδομικής άδειας στα ακίνητα που βρίσκονται σε εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός ορίων οικισμών περιοχές, οι οποίες  προσδιορίζονται ως άλλης μορφής (ΑΑ) ή μη δασικές (ΠΑ) και ανεξάρτητα από το στάδιο του χάρτη (ανάρτηση, μερική κύρωση, ολική κύρωση), δεν απαιτείται καμία βεβαίωση υπηρεσίας δασών ή άλλου αρμόδιου φορέα. Από εδώ και στο εξής, η διαδικασία θα ολοκληρώνεται μόνο με την προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης από μηχανικό στην οποία θα δηλώνεται ότι η θέση του ακινήτου, όπως αυτή προσδιορίζεται γεωχωρικά σε σχέση με τον αναρτημένο δασικό χάρτη, δεν εμπίπτει σε περιοχή που διέπεται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

 

Πριν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών, για την έκδοση οικοδομικής άδειας σε περιοχές εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός οικισμών έπρεπε να προηγηθεί ο χαρακτηρισμός τους ως μη υπαγόμενες σε δάσος ή σε δασική έκταση. Η διαδικασία αυτή απαιτούσε μεγάλο χρονικό διάστημα και προέβλεπε τα εξής:

 

α) Πράξη χαρακτηρισμού του αρμόδιου δασάρχη ή του Διευθυντή Δασών και β) άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής ή αίτησης ακύρωσης κατά της απόφασης της Επιτροπής ή έκδοση τελεσίδικης απόφασης του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου επί της αίτησης ακύρωσης. Τα στοιχεία βεβαίωσης περί του μη δασικού χαρακτήρα και η σχετική τελεσίδικη απόφαση υποβάλλονταν στην οικεία Υπηρεσία Δόμησης (Υ.ΔΟΜ) για την έκδοση της οικοδομικής άδειας.

Ποιές περιοχές αλλάζουν όψη

Κατά τη  συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ),  εγκρίθηκαν οι εξής υποθέσεις:

 

·         Δήμος Γλυφάδας - Τροποποίηση της  Μελέτης Διαμόρφωσης του Ξενοδοχειακού συγκροτήματος «ΑΣΤΕΡΙΑ ΓΛΥΦΑΔΑΣ» και του πρώην Νυχτερινού κέντρου «ΑΣΤΕΡΙΑ» στις Ζώνες 2β και 4β αντίστοιχα σύμφωνα με το από 1.03.04 ΠΔ/γμα (ΦΕΚ 254 Δ).

 

Για την Τροποποίηση της  Μελέτης Διαμόρφωσης του Ξενοδοχειακού συγκροτήματος «ΑΣΤΕΡΙΑ ΓΛΥΦΑΔΑΣ» και του πρώην Νυχτερινού κέντρου «ΑΣΤΕΡΙΑ» προτάθηκαν ήπιες τροποποιήσεις και παρεμβάσεις στον χώρο, οι οποίες προκύπτουν κυρίως από νεότερες ανάγκες του σχεδιασμού, αλλαγές χρήσεων, κατασκευές που απομακρύνονται για λόγους στατικής επάρκειας,  καθώς και νέες χαράξεις που σχετίζονται με υπαίθριες διαμορφώσεις, με οδεύσεις, εισόδους κλπ.

 

Το ΚΕΣΥΠΟΘΑ απεφάνθη ότι η Μελέτη καλύπτει τις προδιαγραφές σε πολεοδομικό επίπεδο, διαχειρίζεται με άρτιο τρόπο ζητήματα κρίσιμα για την ποιότητα του δημόσιου χώρου, την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της παράκτιας αυτής έκτασης και λαμβάνει υπόψη και σέβεται τη δασική, περιβαλλοντική και αρχαιολογική νομοθεσία και εν γένει εναρμονίζεται με το ΡΣΑ και το Π. Δ/γμα των Ακτών.  Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με την  απόφαση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ:

 

- ο προτεινόμενος ποδηλατόδρομος θα επικοινωνεί με τον σχεδιαζόμενο ποδηλατόδρομο της Λ. Ποσειδώνος,

 

-  θα συνδεθούν οι δύο αρχαιολογικοί περίπατοι με ενοποιημένη χάραξη και υλικά,

 

-  η πρόσβαση στους αρχαιολογικούς χώρους και στην ακτή θα είναι ελεύθερη για το κοινό,

 

- η φύτευση θα αποτελείται αποκλειστικά από ενδημικά είδη της μεσογειακής παράκτιας χλωρίδας κλπ.

 

Υπενθυμίζεται ότι η συνολική επιφάνεια του συγκροτήματος ανέρχεται σε 271.709,34 τ.μ. (234.241,53 τ.μ χωρίς το τμήμα αιγιαλού παραλίας). Η Αρχιτεκτονική μελέτη - αναθεώρηση της άδειας δόμησης έχει λάβει θετική γνωμοδότηση από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (11.03.2021) και από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπ. Πολιτισμού (Εγκρίσεις: Ιούλιος 2020, Ιανουάριος 2021). Επίσης έχει λάβει Περιβαλλοντικούς όρους (2015 και 2016) από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

 

·         Δήμος Πειραιώς - Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο περιοχής Αγίου Διονυσίου Πειραιά.

 

Το προτεινόμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής του Αγ. Διονυσίου Πειραιά χωρικού σχεδιασμού αποτελεί σχέδιο υπερτοπικής κλίμακας και στρατηγικής σημασίας για τη μητροπολιτική περιοχή του Πειραιά, καθώς στοχεύει στη δημιουργία του πλαισίου χωρικής οργάνωσης για την αστική ανάπλαση της περιοχής. Η πρόταση χωρικού προορισμού συνίσταται στον καθορισμό του μεγαλύτερου τμήματος αυτής ως πολεοδομικό κέντρο (με εξαίρεση ορισμένων χρήσεων) και στον καθορισμό τμημάτων ως «ελεύθεροι χώροι-Αστικό πράσινο» και ως «αθλητικές εγκαταστάσεις». Συγκεκριμένα καθορίζονται 2 ζώνες,  Πολεοδομικό κέντρο 1 και Πολεοδομικό κέντρο 2 με διαφοροποιήσεις όπως αυτή της χρήσης των πολυκαταστημάτων.

 

Παράλληλα, το ΕΠΣ εξελίσσει κατά πολύ την προτεινόμενη ανάπλαση του ΓΠΣ του 1988, ρυθμίζοντας πολεοδομικά αυτή την κομβικής σημασίας αναπτυσσόμενη περιοχή του Δήμου. Δίνονται πολεοδομικά κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση μιας πυκνοδομημένης, αν και υποβαθμισμένης περιοχής, με χρήση ευνοϊκών ρυθμίσεων για παραχώρηση χώρων για δημόσια χρήση με παράλληλη διατήρηση των θεσμοθετημένων συντελεστών δόμησης.

 

·         Δήμος Κρωπίας - Αίτημα επέκτασης εγκατεστημένου ελικοδρομίου της εταιρίας «GREEK AIR ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕ» στη θέση «Μπότα» ή «Προφάρτα» του Δήμου Κρωπίας, Περιφέρειας Αττικής.

 

Αφορά στο αίτημα της εταιρίας «GREEK AIR ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α.Ε.» με το οποίο ζητεί επέκταση της δραστηριότητας κατά 5.398,04τ.μ. Η εταιρία διαθέτει εγκεκριμένη εγκατάσταση ελικοδρομίου συνολικής έκτασης 22.969,38τ.μ. στη θέση «Μπότα» ή «Προφάρτα» του Δήμου Κρωπίας, Περιφέρειας Αττικής. Προκειμένου να καταστεί λειτουργικότερη η όλη επένδυση, απαιτήθηκε η αγορά συμπληρωματικών οικοπέδων, τα οποία έπρεπε να ενσωματωθούν και να ενοποιηθούν με την αρχική έκταση. Οι επεκτάσεις αποσκοπούν στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο ασφαλούς λειτουργίας του ελικοδρομίου. Η έγκριση της επέκτασης εγκατάστασης του ελικοδρομίου γίνεται με απόφαση του Υπουργού ΠΕΝ και «γνώμη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Αθήνας» (σύμφωνα με το από 13.01.92 π.δ. - ΦΕΚ Δ΄ 80/30.01.1992, με το οποίο τροποποιήθηκε το από 5/13.12.1979 π.δ.  – ΦΕΚ Δ΄ 707).

 

·        Δήμος Χαλκηδόνας - Σημειακή τροποποίηση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δημοτικής Ενότητας Αγίου Αθανασίου Δήμου Χαλκηδόνας ΠΕ Θεσσαλονίκης, σε τμήμα του Αγροκτήματος Γέφυρας με χρήση: «Χονδρεμπόριο με περιορισμούς».

 

Η σημειακή τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της ΔΕ Αγίου Αθανασίου προωθείται για να υλοποιηθεί ρύθμιση των χρήσεων γης επί έκτασης 334 στρ. περίπου που βρίσκεται στην εκτός σχεδίου περιοχή της Δ.Ε. Αγίου Αθανασίου του Δήμου Χαλκηδόνος στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.

 

Στόχος είναι να καταστεί εφικτή η επέκταση υφιστάμενων αλλά και η εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων χονδρεμπορίου, συμβάλλοντας στην τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης σε μια περιοχή πλεονεκτική για τη χρήση χονδρεμπορίου, δεδομένου ότι διαθέτει καλή προσβασιμότητα σε ένα βασικό σύστημα μεταφορικών αξόνων (σιδηροδρομικών και οδικών) που διέρχονται από την περιοχή, προϋπόθεση ιδιαιτέρως σημαντική για την προσέλκυση αρχικά επιχειρηματικών παραγωγικών δραστηριοτήτων και εν συνεχεία για τη βιώσιμη λειτουργία τους

Καλοκαιρινός μποναμάς

Τον χάρτη των νέων αντικειμενικών αξίων των ακινήτων που θα επηρεάσουν τον ΕΝΦΙΑ και δεκάδες άλλους φόρους από το 2022 ολοκληρώνει το υπουργείο Οικονομικών. Οι νέες τιμές ζώνης αναμένεται να ανακοινωθούν εντός του καλοκαιριού. Αμέσως μετά, η ΑΑΔΕ θα αναλάβει ένα δύσκολο project. Θα προσαρμόσει τις νέες αντικειμενικές αξίες στη... φορολογητέα αξία των ακινήτων των φορολογούμενων και θα υπολογίσει τον ΕΝΦΙΑ που προκύπτει με τις νέες τιμές ζώνης.

 

Το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης άσκησης θα προσδιορίσει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο φόρο ώστε να αποτραπούν επιβαρύνσεις στους ιδιοκτήτες ακινήτων και κυρίως στους έχοντες μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία.

 

Από τις ασκήσεις προσομοίωσης που διενεργεί η ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών προκύπτουν αυξήσεις έως και πάνω από 100% σε περίπου 7.000 περιοχές της χώρας και μειώσεις σε περίπου 4.000 περιοχές ενώ με την επέκταση του αντικειμενικού συστήματος σε 3.000 νέες περιοχές σε όλη τη χώρα στις περισσότερες περιπτώσεις θα υπάρξει άνοδος στη φορολογητέα αξία των ακινήτων.

 

Τον χάρτη των νέων αντικειμενικών αξίων των ακινήτων που θα επηρεάσουν τον ΕΝΦΙΑ και δεκάδες άλλους φόρους από το 2022 ολοκληρώνει το υπουργείο Οικονομικών. Οι νέες τιμές ζώνης αναμένεται να ανακοινωθούν εντός του καλοκαιριού. Αμέσως μετά, η ΑΑΔΕ θα αναλάβει ένα δύσκολο project. Θα προσαρμόσει τις νέες αντικειμενικές αξίες στη φορολογητέα αξία των ακινήτων των φορολογούμενων και θα υπολογίσει τον ΕΝΦΙΑ που προκύπτει με τις νέες τιμές ζώνης.

 

Το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης άσκησης θα προσδιορίσει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο φόρο ώστε να αποτραπούν επιβαρύνσεις στους ιδιοκτήτες ακινήτων και κυρίως στους έχοντες μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία.

 

Από τις ασκήσεις προσομοίωσης που διενεργεί η ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών προκύπτουν αυξήσεις έως και πάνω από 100% σε περίπου 7.000 περιοχές της χώρας και μειώσεις σε περίπου 4.000 περιοχές ενώ με την επέκταση του αντικειμενικού συστήματος σε 3.000 νέες περιοχές σε όλη τη χώρα στις περισσότερες περιπτώσεις θα υπάρξει άνοδος στη φορολογητέα αξία των ακινήτων.

 

Η επιτροπή που έχει αναλάβει να συνθέσει το παζλ των νέων αντικειμενικών τιμών αξιολογεί και φιλτράρει τις τιμές ζώνης για κάθε δήμο και οικισμό που έχουν εισηγηθεί οι ιδιώτες εκτιμητές ακινήτων και τις συγκρίνει με τα στοιχεία του Μητρώου Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων και της Τράπεζας της Ελλάδος και με τα μισθωτήρια συμβόλαια προκειμένου να προσδιορίσει τις τελικές τιμές.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες οι εκτιμητές ακινήτων εισηγούνται αυξήσεις κατά μέσον όρο 50%-60% στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας όπου καταγράφαφεται σημαντική άνοδος της ζήτησης κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών λόγω του Airbnb.

 

Στα βόρεια προάστια οι αυξήσεις είναι χαμηλότερες και κινούνται κατά μέσον όρο 20%-30% ενώ μεγάλες είναι οι αυξήσεις στα νότια προάστια της Αττικής που έχουν ευνοηθεί από την αυξημένη ζήτησης κατοικιών από επενδυτές του εξωτερικού και από το έργο του Ελληνικού καθώς και στις συνοικίες των δυτικών προαστίων.

 

Οι περιοχές όπου αναμένεται να υπάρξει έκρηξη τιμών είναι κυρίως αυτές όπου η ψαλίδα μεταξύ αντικειμενικών και εμπορικών παραμένει μεγάλη και μετά την τελευταία αναπροσαρμογή των τιμών ζώνης τον Ιούνιο του 2018.

 

Πρόκειται για:

 

Συνοικίες του κέντρου της Αθήνας όπως Κουκάκι, Εξάρχεια, Κυψέλη, Κολωνάκι, Πατήσια, Αμπελόκηποι, Παγκράτι.

 

Περιοχές των νοτίων προαστίων και συγκεκριμένα η παραλιακή ζώνη της Γλυφάδας, της Βούλας, της Βουλιαγμένης, του Ελληνικού, όπου καταγράφονται οι μεγαλύτερες τιμές πώλησης των ακινήτων, αλλά και μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ εμπορικών και αντικειμενικών αξιών.

 

Γειτονιές του Πειραιά και πολλές από τις λεγόμενες «λαϊκές» συνοικίες σε Κορυδαλλό, Αιγάλεω, Περιστέρι.

 

Πάνω από 3.500 περιοχές που βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος. Πρόκειται για περιοχές και οικισμούς που, ενώ είναι εντός σχεδίου δόμησης, παραμένουν για πολλά χρόνια εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού, με αποτέλεσμα ο καθορισμός της φορολογητέας αξίας να γίνεται από τις κατά τόπους Εφορίες βάσει των λεγόμενων συγκριτικών στοιχείων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολυτελή ακίνητα ή οικόπεδα-φιλέτα σε τουριστικές περιοχές από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη έως την Πάρο και το Πόρτο Χέλι να πληρώνουν φόρους-ψίχουλα μόνο και μόνο γιατί βρίσκονται σε οικισμούς στους οποίους δεν υπάρχουν τιμές ζώνης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki