Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Υποδομές

Το σχέδιο για τα μεγάλα έργα

Την αναθεώρηση όλων των συμβάσεων παραχώρησης, συμπεριλαμβανομένων των πέντε οδικών αξόνων (Ολυμπια Οδός, Ιόνια Οδος, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός – Κλειδί και Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), της Αττικής Οδού και της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, προωθεί η κυβέρνηση, με κύριο στόχο τη μείωση των διοδίων στους οδικούς άξονες. Μάλιστα, όπως προέκυψε από τη χθεσινή άτυπη συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με τους δημοσιογράφους, εντός μηνός θα είναι έτοιμη ώστε να τους καλέσει να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού υποστηρίζουν πως δεν πρόκειται να δώσουν λαβή στις εταιρείες που κατασκευάζουν και διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες ώστε να διεκδικήσουν αποζημιώσεις. Συνεπώς θα προχωρήσουν κανονικά οι εγκρίσεις (π.χ. απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά, κλπ) και τα άλλα ζητήματα που συνδέονται με τις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης οι οποίες είχαν αναθεωρηθεί τον Δεκέμβριο του 2013. Ταυτόχρονα, όμως, επισημαίνουν πως «ούτως ή άλλως τα έργα δεν βγαίνουν» και πως έχουν μπει «σε έναν φαύλο κύκλο όπου οι αυξήσεις των διοδίων οδηγούν σε μείωση της κυκλοφορίας η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε νέες αυξήσεις στα διόδια, κ.ο.κ.». Γι’ αυτό και ο Χρήστος Σπίρτζης εμφανίστηκε σίγουρος πως οι εταιρείες που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση των οδικών αξόνων (και της Αττικής Οδού και της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου) θα προσέλθουν οικειοθελώς στη διαπραγμάτευση. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως στις σημερινές συμβάσεις «δεν υπάρχει μία γραμμή που να διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον» καθώς και πως υπάρχουν τεράστια κενά στις προβλέψεις για τις αρχαιολογικές εργασίες, τις απαλλοτριώσεις, κλπ. Στην ουσία, το δημόσιο φορτώνεται με όλες τις υποχρεώσεις, ενώ οι ανάδοχοι έχουν μόνο δικαιώματα (αποζημιώσεων). Στόχος της αναθεώρησης των συμβάσεων, όπως εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είναι να μπουν και άλλοι αναπτυξιακοί ή κοινωνικοί δείκτες κατά τη διαμόρφωση του ύψους του διοδίου. Ο ίδιος θεωρεί πως έχουν δίκιο οι κάτοικοι που προχωρούν σε κινητοποιήσεις καθώς υπάρχει δήμος στα διοικητικά όρια του οποίου λειτουργούν οκτώ (μετωπικοί ή πλευρικοί) σταθμοί διοδίων! Η αναθεώρηση γίνεται για να προβλεφθούν και ειδικές τιμές για ομάδες του πληθυσμού (π.χ. άνεργους, κατοίκους περιοχών γύρω από σταθμούς διοδίων, κλπ), αλλά και για να βγουν «ασάφειες» οι οποίες λειτουργούν εις βάρος του δημοσίου. Οσο για τα νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης όπως ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης ο κ. Σπίρτζης είπε πως θα εξεταστούν κατά περίπτωση, αλλά σίγουρα δεν θα προχωρήσουν με το σημερινό μοντέλο που θεωρείται αποτυχημένο. Ειδικά για τον άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη είπε πως είναι εξαιρετικό έργο, αλλά προσκρούει στο γεγονός πως λειτουργεί ανταγωνιστικά σε δύο υφιστάμενα έργα παραχώρησης. Αν κατασκευαστεί τότε θα υποχωρήσει περαιτέρω η κυκλοφορία στα υφιστάμενα τμήματα και οι εταιρείες θα ζητήσουν αυξήσεις στα διόδια, τόνισε. Όπως είπε, αν υπάρξει συμφωνία με τους υφιστάμενους παραχωρησιούχους το έργο μπορεί να κατασκευαστεί. Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είπε πως μελετώνται οι όροι ώστε να δημοπρατηθεί με βάση το μοντέλο παραχώρησης που επιθυμεί η κυβέρνηση και πως σε λίγες εβδομάδες οι αρμόδιες υπηρεσίες θα έχουν καταλήξει. Κατά περίπτωση θα εξεταστούν και οι ιδιωτικοποιήσεις που συνδέονται με το υπουργείο Υποδομών όπως αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών δεν ήταν και τόσο διαφωτιστικός υποστηρίζοντας πως στο θέμα εμπλέκονται και άλλα ζητήματα γεωπολιτικού ενδιαφέροντος, κλπ. Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ έχουν επιδείξει οι Ρωσικοί σιδηρόδρομοι.

Δημόσια έργα σε κατάψυξη

Σε συνεχείς αναβολές ή και σε ακυρώσεις διαγωνισμών δημοσίων έργων οδηγούν οι σοβαρές εκκρεμότητες στο θεσμικό πλαίσιο, η έλλειψη πόρων και η απουσία πολιτικής ηγεσίας από το υπουργείο Υποδομών. Από τους 40 μεγάλους διαγωνισμούς, συνολικού ύψους περί τα 747 εκατ. ευρώ, που είχαν προγραμματιστεί για το τρίμηνο Δεκέμβριος - Φεβρουάριος, αναβλήθηκαν σχεδόν οι μισοί! Ο διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών υποστηρίζουν πως τα προβλήματα θα ενταθούν καθώς κινδυνεύουν με αναβολή και τα έργα που ετοιμάστηκαν για το επόμενο τρίμηνο, αφού στα προβλήματα που προαναφέρθηκαν έρχεται να προστεθεί και η καθυστέρηση στις τοποθετήσεις νέων διοικήσεων σε οργανισμούς όπως π.χ. η ΕΡΓΟΣΕ. Περισσότερο από το 50% του συνολικού προϋπολογισμού των έργων που είχαν προγραμματιστεί για το τελευταίο τρίμηνο κάλυπτε ο οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, κόστους περί τα 430 εκατ. ευρώ, ο διαγωνισμός για την κατασκευή του οποίου είχε εξαγγελθεί περί τις 10 φορές από τον προηγούμενο υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, χωρίς ποτέ να πραγματοποιηθεί. Τελευταία ημερομηνία δημοπράτησης του έργου είχε οριστεί η 27η Ιανουαρίου, αλλά υπήρξε αναβολή για τις 31 Μαρτίου με πρόσχημα τις εκλογές. Στην πραγματικότητα εκκρεμούν μελέτες για τον οδικό άξονα, αλλά και η ένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020. Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέστρεψε προς επανυποβολή το επιχειρησιακό σχέδιο "Μεταφορές και Περιβάλλον" του νέου ΕΣΠΑ το οποίο υποτίθεται πως είχε εγκριθεί περί τα τέλη του προηγούμενου έτους. Για τις 20 Ιανουαρίου είχε προγραμματιστεί ο διαγωνισμός του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα έργα κατασκευής δικτύων μεταφοράς και διανομής νερού άρδευσης στους δήμους Ασκληπιείου και Επιδαύρου, προϋπολογισμού 25,9 εκατ. ευρώ, ο οποίος, επίσης αναβλήθηκε. Στα 17 εκατ. ευρώ είχε οριστεί ο προϋπολογισμός του έργου εξυγίανσης - αποκατάστασης κτιριακών εγκαταστάσεων και περιβάλλοντος χώρου στα πρώην Μεταλλεία Αμιάντου Βορείου Ελλάδος (ΜΑΒΕ) που βρίσκονται στο Ζιδάνι του δήμου Σερβίων - Βελβεντού. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε, ενώ δεν είχαν λείψει οι διαμαρτυρίες για τη μέθοδο υλοποίησης (μελέτη - κατασκευή) από εργολάβους. Αγονος κηρύχθηκε και ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού περί τα 6,3 εκατ. ευρώ, για την αποπεράτωση και τον εκσυγχρονισμό των κτιριακών υποδομών του Ωδείου Αθηνών που προκηρύχθηκε παραμονές Χριστουγέννων. Αναβολές υπήρξαν και σε κρίσιμα έργα αποκατάστασης παράνομων χωματερών (ήδη η Ελλάδα πληρώνει ημερήσιο πρόστιμο για κάθε παράνομη χωματερή που δεν έχει σταματήσει να λειτουργεί ή δεν έχει αποκατασταθεί) όπως συνέβη στο Δήμο Δράμας, ο οποίος προωθούσε έργο προϋπολογισμού 3,3 εκατ. ευρώ.

Λίστα 2000 έργων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταρτίσει κατάλογο σχεδόν 2.000 έργων, αξίας 1,3 τρισ. ευρώ, που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν σε ένα σχέδιο επενδύσεων με στόχο την αναζωογόνηση της ευρωπαϊκής οικονομίας χωρίς τη δημιουργία νέου χρέους. Μετά την πρόσκληση του προέδρου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών της ΕΕ υπέβαλαν σχέδια που ελπίζουν ότι θα συμπεριληφθούν στον τελικό κατάλογο. Τα έργα αυτά εκτείνονται σε ευρύ φάσμα και περιλαμβάνουν από την ανέγερση ενός νέου τερματικού σταθμού στο διεθνές αεροδρόμιο του Ελσίνκι μέχρι αντιπλημμυρικά έργα στη Βρετανία, σύμφωνα με έγγραφο που περιήλθε σε γνώση του πρακτορείου ειδήσεων Ρόιτερς. «Συνολικά, έχουν καταγραφεί σχεδόν 2.000 έργα με συνολικό κόστος επένδυσης € 1,300 τρισεκ., εκ των οποίων τα €500 δισεκ. πρόκειται να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα τρία χρόνια», αναφέρει το έγγραφο, το οποίο θα συζητηθεί από τους υπουργούς Οικονομικών της ΕΕ . Άλλα έργα τα οποία βρίσκονται στον κατάλογο, ο οποίος, τονίζουν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, δεν είναι ο οριστικός, συμπεριλαμβάνουν την τόνωση των προγραμμάτων στέγης στην Ολλανδία, την κατασκευή ενός νέου λιμένα στην Ιρλανδία και την κατασκευή ενός δικτύου ταχείας σιδηροδρομικής σύνδεσης αξίας €4,5 δισεκ., μεταξύ Εσθονίας, Λετονίας, Λιθουανίας και Πολωνίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να επιλέξει τα πρώτα έργα, ώστε να είναι έτοιμα να αντλήσουν χρηματοδότηση τον Ιούνιο. Ο Γιούνκερ παρουσίασε τον περασμένο μήνα σχέδιο για τη μόχλευση περίπου 315 δισ. ευρώ για να αξιοποιηθούν σε —κυρίως ιδιωτικές— νέες επενδύσεις στην ΕΕ, στο πλαίσιο ευρύτερου προγράμματος για να τερματιστεί η περίοδος αποτελμάτωσης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Τα επίπεδα των επενδύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν πέσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Η ΕΕ έχει κατανείμει 8 δισ. ευρώ, τα οποία θα συμβάλλουν να συγκεντρωθούν 21 δισ. ευρώ για ένα ειδικό ταμείο, το οποίο θα διαχειρίζεται από κοινού με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Ευρωπαίοι αξιωματούχοι λένε ότι το ταμείο αυτό μπορεί να κινητοποιήσει επενδύσεις που συνολικά θα ανέλθουν σε 315 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Για να φθάσει τα 500 δισεκ. ευρώ, οι κυβερνήσεις της ΕΕ μπορεί να συνεισφέρουν επιπλέον κεφάλαια, τα οποία δεν θα προσμετρηθούν στα ελλείμματά τους βάσει του συμφώνου σταθερότητας. Την ώρα που η Ευρώπη συνεχίζει να αντιμετωπίζει μεγάλες οικονομικές δυσκολίες και ανεργία σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ορισμένοι αναλυτές θεωρούν πως το πρόγραμμα επενδύσεων αυτό εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Οι κυβερνήσεις θα δεσμευθούν σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις κι έτσι η ΕΚΤ θα έχει δυνητικά την κάλυψη για να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης αμερικάνικού τύπου, αγοράζοντας κρατικά ομόλογα για να διοχετεύσει χρήμα στην οικονομία, εξηγούν.

Το χρονοδιάγραμμα του ΜΕΤΡΟ

Τον Δεκέμβριο θα γίνει η δημοπράτηση τού πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό από το Αλσος Βεΐκου έως το Γουδή, συνολικού μήκους 11,9 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 1,25 δισ. ευρω. Σύμφωνα με πηγές της Αττικό Μετρό, τα έργα - αν δεν υπάρξουν ενστάσεις - μπορούν να ξεκινήσουν σε 8-12 μήνες με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2022. Η γραμμή περιλαμβάνει 14 σταθμούς και 13 σήραγγες και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες. Οι σταθμοί είναι οι: Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νηαρ Ηστ, Ιλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Σε ό,τι αφορά την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό, το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και ήδη έχει κατασκευαστεί το 1/3 του. Ο μετροπόντικας ξεκίνησε από την Αγ. Βαρβάρα στις 4 Σεπτεμβρίου 2013 και στις στις 16 Ιουνίου 2014 έφτασε στην Αγ. Βαρβάρα και σήμερα στον Κορυδαλλό. Τον Μάιο του 2015 αναμένεται να φτάσει στη Νίκαια. Επόμενοι σταθμοί είναι τα Μανιάτικα, ο Πειραιάς και το Δημοτικό Θέατρο. Η επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2017. Τότε η διαδρομή από το μεγαλύτερο λιμάνι στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα γίνεται σε 45 λεπτά.

Με τις ράγες του ΜΕΤΡΟ 1.000.000 Αθηναίοι

Τον ερχόμενο Δεκέμβριο δημοπρατείται το πρώτο τμήμα της Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας ενώ οι εργασίες κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2015.Οι 5 νέοι σταθμοί που προβλέπονται θα φτάνουν μέχρι το Γουδί και θα εξυπηρετούν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητές της Πανεπιστημιούπολης καθώς ο συρμός θα περνά από Ζωγράφου και Ιλίσια. Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό από Άλσος Βεϊκου μέχρι Γουδή, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, θα είναι προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ και η χρηματοδότησή του θα προέλθει από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ, με τις σχετικές συζητήσεις μεταξύ του Δημοσίου και των δύο φορέων να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η κατασκευαστική περίοδος είναι 84 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Το μήκος του πρώτου τμήματος θα είναι περίπου 13 χιλιόμετρα, θα εξυπηρετεί 220.000 επιβάτες και τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν σε επτά χρόνια, δηλαδή το 2022. Αναλυτικά το πρώτο τμήμα αποτελείται από τους εξής σταθμούς Αλός Βεϊκου-Γαλάτσι-Κυψέλη-Δικαστήρια-Λ.Αλεξάνδρας-Εξάρχεια-Ακαδημία-Κολωνάκι-Ευαγγελισμός-Καισαριανή-ΝηαρΗστ-Ιλίσια-Ζωγράφου-Γουδή. Στο σύνολο της η νέα Γραμμή του Μετρό, θα έχει συνολικό μήκος 32 χλμ. και θα διαθέτει 30 νέους σύγχρονους σταθμούς τελευταίας τεχνολογίας με αυτόματους συρμούς δίχως οδηγό. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι της τάξης των 3,3 δισ. ευρώ και με την ολοκλήρωση του το έργο αναμένεται να αλλάξει δραστικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας, αναβαθμίζοντας τη ζωή του λεκανοπεδίου. Η εξέλιξη του έργου θα γίνει σταδιακά, καθώς επιμερίζεται σε 5 φάσεις, με το πρώτο τμήμα να είναι ώριμο προς δημοπράτηση.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki