Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Έμφραγμα λόγω υποθηκοφυλακίων

Κλειστά είναι από τις 28 Σεπτεμβρίου λόγω της μετατροπής τους σε έμμισθα, με αποτέλεσμα την αδυναμία μεταγραφής οποιουδήποτε συμβολαίου και την έκδοση οποιουδήποτε πιστοποιητικού, τα υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία των εξής 20 περιοχών της χώρας:

Αχαρνών, Ηλιουπόλεως, Ζωγράφου, Ελευσίνας, Κερατέας, Κηφισιάς, Νέας Ιωνίας, Παπάγου, Περιστερίου, Χώρας Άνδρου, Νάξου, Μεγάρων, Μυκόνου, Χαλκίδας, Κύμης, Ταμυνέων, Αμαλιάδας, Βάρδας, Μυρτουντίων και Πύργου.

Για το λόγο αυτό η ΠΟΜΙΔΑ απέστειλε  επιστολή προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Δικαιοσύνης, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης επισημαίνοντας το σοβαρότατο αυτό θέμα και την ανάγκη ορισμού έμπειρων νομικών ως προσταμένων στα γραφεία αυτά, που να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα καθημερινά προβλήματα της λειτουργίας τους.

Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής: Αθήνα, 4.10.2017

ΘΕΜΑ: Αίτημα για επαναλειτουργία των 20 υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων και στελέχωσή τους με έμπειρους νομικούς προσταμένους.

 

Αξιότιμοι κοι Υπουργοί

 

Με τα Προεδρικά Διατάγματα 102 έως και 117/2017 (ΦΕΚ τ. Α 142 και 143/28-9-2017) που συνυπογράψατε, τα υποθηκοφυλακεία/κτηματολογικά γραφεία Αχαρνών, Ηλιουπόλεως, Ζωγράφου, Ελευσίνας, Κερατέας, Κηφισιάς, Νέας Ιωνίας, Παπάγου, Περιστερίου, Χώρας Άνδρου, Νάξου, Μεγάρων, Μυκόνου, Χαλκίδας, Κύμης, Ταμυνέων, Αμαλιάδας, Βάρδας, Μυρτουντίων και Πύργου, από τις 28 Σεπτεμβρίου 2017 μετατράπηκαν σε έμμισθα. Από την ημερομηνία εκείνη έχει ουσιαστικά διακοπεί η λειτουργία τους καθόσον δεν μεταγράφουν πλέον συμβολαιογραφικές πράξεις οποιουδήποτε είδους, διότι όχι μόνον στερούνται οποιουδήποτε μηχανισμού παραλαβής εγγράφων, είσπραξης τελών κλπ., αλλά αδυνατούν να εκδώσουν οποιοδήποτε νόμιμο πιστοποιητικό ή βεβαίωση ελλείψει προϊσταμένων.

Ως η οργάνωση η οποία εκπροσωπεί τις απόψεις των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας μας, και ενδιαφέρεται ζωηρότατα για τον τρόπο παραφυλακής των ιδιοκτησιακών τίτλων της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας, ανησυχούμε βαθύτατα για το γεγονός όχι μόνον της έλλειψης προισταμένων, αλλά κυρίως για το ενδεχόμενο οι προϊσταμένοι των ως άνω εμμισθοποιημένων υποθηκοφυλακείων/κτηματολογικών γραφείων που πρόκειται να τοποθετηθούν -άγνωστο με ποιά διαδικασία- να μην είναι νομικοί -και μάλιστα με εμπειρία που να εγγυάται την σύννομη λειτουργία τους- αλλά άλλων ασχέτων επαγγελματικών ειδικοτήτων (σύμφωνα με το άρθρο 4 ν.δ. 811/1971, όπως τροποποιήθηκε τελευταίως με το άρθρο 44 παρ. 2 ν.4487/2017), οι  οποίοι προφανώς θα αδυνατούν να επιλύσουν τα ακανθώδη θέματα που αναφύονται συνεχώς στην καθημερινή λειτουργία των γραφείων αυτών, όπως είναι οι αιτήσεις διορθώσεως των προδήλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών που προβλέπει η κτηματολογική νομοθεσία, και τόσα άλλα. Η ακόμη να έχουν την διεύθυνση των γραφείων αυτών ως πάρεργό τους, και όχι ως κύριο έργο τους.

Επειδή η διαιώνιση της κατάστασης αυτής θα εκμηδενίσει την επιβεβλημένη ασφάλεια των συναλλαγών και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη σε όλο το σύστημα του ελέγχου και της καταγραφής των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, η δε ήδη απαξιωμένη από την κρίση και τη βαρύτατη φορολογία ακίνητη περιουσία θα υποστεί ένα ακόμα μεγάλο πλήγμα και θα νεκρωθεί τελείως η ήδη χειμαζόμενη κτηματαγορά,

Για το λόγο αυτό σας καλούμε κύριε Υπουργέ να αποκαταστήσετε άμεσα την ομαλή λειτουργία των παραπάνω υποθηκοφυλακείων/κτηματολογικών γραφείων με τον ορισμό έμπειρων νομικών ως προισταμένων τους, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση επαναλειτουργία τους, ή άμεση μεταγραφή των ιδιοκτησιακών συμβολαίων, η έκδοση ασφαλών πιστοποιητικών για τα εμπράγματα δικαιώματα των πολιτών, η διενέργεια ασφαλών ελέγχων των ιδιοκτησιακών τίτλων και γενικά η ομαλή λειτουργία της κτηματαγοράς.

Πολιτική απαξίωσης για την ακίνητα περιουσία

Η αγορά ακινήτων είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακάμψει άμεσα, καθώς μια σειρά παραγόντων εμποδίζουν την αύξηση της ζήτησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπέρμετρη φορολόγηση, σε συνδυασμό με την αστάθεια του φορολογικού πλαισίου. Σήμερα, οι τακτικοί φόροι στην ακίνητη περιουσία (π.χ. ΕΝΦΙΑ, συμπληρωματικός φόρος κτλ.) ως ποσοστό επί του ΑΕΠ είναι οι τρίτοι υψηλότεροι στην Ευρώπη, μετά τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, οι ιδιοκτήτες ακινήτων καλούνται να πληρώσουν φόρους που ξεπερνούν το 2,5% του ΑΕΠ, όταν στη Γερμανία το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνάει το 0,5%, ενώ πολύ χαμηλότερη φορολόγηση απολαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οι πολίτες γειτονικών χωρών, όπως η Ιταλία, η Κύπρος, η Βουλγαρία και η Τουρκία. Παράλληλα, αρνητική επίδραση έχει η μεγάλη πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, όπως επίσης και η αύξηση της ανεργίας σε πολύ υψηλό επίπεδο, σε συνδυασμό με την αύξηση των φορολογικών βαρών, που έχουν συμπιέσει το ποσοστό αποταμίευσης. Η αδύναμη προοπτική της αγοράς ακινήτων επιβεβαιώνεται από την πτωτική πορεία και από το εν γένει χαμηλό επίπεδο του δείκτη προσδοκιών των καταναλωτών για την αγορά ή την κατασκευή κατοικίας για τους επόμενους δώδεκα μήνες, που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συγκεκριμένα, αν και τα τελευταία δύο έτη φαίνεται ότι ο δείκτης έχει σταθεροποιηθεί περί τις -95 μονάδες, το πρώτο τρίμηνο του 2017 επιδεινώθηκε στις -96 μονάδες και διαμορφώθηκε κάτω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο (-90 μον.).Μάλιστα , το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών δεν προβλέπεται να παρουσιάσει σημαντική άνοδο τα επόμενα χρόνια, τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι το ποσοστό της ανεργίας θα εξακολουθήσει να είναι διψήφιο έως το 2030. Ταυτόχρονα, το ύψος της φορολογίας στα ακίνητα φαίνεται ότι αποκτά μόνιμο χαρακτήρα. Εν ολίγοις, οι αρνητικοί παράγοντες θα παραμείνουν σε ισχύ και τα επόμενα χρόνια, δυσχεραίνοντας την ανάκαμψη της ζήτησης, ανεξάρτητα από το πόσο χαμηλές είναι οι τιμές

Δεν έμεινε τίποτε όρθιο

Το αποτύπωμα της κρίσης στην Ελλάδα έχει φανεί όχι μόνο στη μείωση του πλούτου κατά 40% ή στη μείωση των εισοδημάτων κατά 26% σε μια πενταετία, αλλά και στο γεγονός ότι οι πολίτες περιόρισαν τις δαπάνες για διατροφή σχεδόν κατά ένα τρίτο. Τα στοιχεία από τις διαθέσιμες μελέτες της Τράπεζας της Ελλάδας είναι αποκαλυπτικά για τις επιπτώσεις της πολυετούς κρίσης. Μέσα σε πέντε χρόνια, από το 2009 έως το 2014, τα ελληνικά νοικοκυριά μείωσαν την ετήσια κατανάλωση τροφίμων κατά 27%. Η ετήσια κατανάλωση τροφίμων εντός σπιτιού μειώθηκε κατά μέσον όρο στο 29,4%. Στα φτωχότερα νοικοκυριά η μείωση είναι της τάξης του 30,8%, ενώ στα υψηλότερα κλιμάκια κατά 32,3%. Δεν είναι μόνο η Τράπεζα της Ελλάδας που πιστοποιεί τη «φτωχοποίηση» των νοικοκυριών αλλά και έρευνες από άλλους φορείς όπως η ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με την οποία σχεδόν τα 2/3 των νοικοκυριών (65,3%) αναγκάζονται να κάνουν περικοπές για να εξασφαλίσουν τα αναγκαία προς το ζην. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πολυμελή (άνω 5 ατόμων) νοικοκυριά, τα νοικοκυριά με ανέργους και χαμηλό εισόδημα αντιμετωπίζουν σοβαρότερο πρόβλημα κάλυψης των βασικών αναγκών. Την ίδια ώρα τα στοιχεία της IRI κάνουν λόγο για σημαντική πτώση της κατανάλωσης τροφίμων ενώ τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει και εκπρόσωποι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων, σύμφωνα με τους οποίους περιορίζονται δραματικά οι πωλήσεις γάλακτος και ψωμιού. Το γεγονός ότι οι Ελληνες έκοψαν σε ποσοστό που έφταναν τους δύο πρώτους μήνες του 2017 το 7% το ψωμί και το γάλα, που αποτελούν τα δύο βασικά είδη διατροφής γίνεται αντιληπτό πόσο έχει συρρικνωθεί το διαθέσιμο εισόδημα. Τους δύο πρώτους μήνες του 2017 καταγράφεται πτώση πωλήσεων στα δύο αυτά βασικά είδη διατροφής από 5%-7%. Σύμφωνα με έρευνα το διάστημα 2009-2014, η διάμεση αξία του πλούτου των νοικοκυριών περιορίστηκε κατά 40%, ποσοστό το οποίο κρίνεται ως στατιστικά ιδιαίτερα σημαντικό. Η πτώση της αξίας του καθαρού πλούτου αποδίδεται στη μείωση κυρίως της αξίας της ακίνητης περιουσίας και δευτερευόντως των καταθέσεων. Επίσης, η μελέτη καταδεικνύει μείωση της αξίας του υπολοίπου των συνολικών δανείων των νοικοκυριών και των ενυπόθηκων δανείων, αλλά η μεταβολή αυτή δεν είναι στατιστικά σημαντική. Εκτός από τον καθαρό πλούτο των νοικοκυριών, το διάμεσο ετήσιο εισόδημα των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 26% την περίοδο 2009-2014. Η μείωση του εισοδήματος είναι στατιστικά σημαντική σε όλο το εύρος της κατανομής. Το περιορισμένο εισόδημα και η επιβολή φόρων έπληξαν σημαντικά και την κατανάλωση των νοικοκυριών.

Καυστήρες στα μπλακόνια

Η Κυβέρνηση ετοιμάζει τροπολογία για την αυθαίρετη αυτονόμηση θέρμανσης η οποία θα προβλέπει ότι μεμονωμένες ιδιοκτησίες θα μπορούν να αποκόπτονται από το σύστημα κεντρικής θέρμανσης, χωρίς τη συναίνεση της πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών και θα απαλλάσσονται πλήρως από τις κοινόχρηστες δαπάνες θέρμανσης, με μοναδική «υποχρέωση» να συμμετέχουν στην ετήσια δαπάνη… συντήρησης του καυστήρα της κεντρικής θέρμανσης. Οι ιδιοκτησίες που αποκόπτονται από την κεντρική θέρμανση, θα εξακολουθούν να επωφελούνται από τη θέρμανση των γειτονικών διαμερισμάτων, όταν το κεντρικό σύστημα λειτουργεί. Με τη ρύθμιση που προωθείται στη Βουλή, οι πλούσιοι θα θερμαίνονται με δαπάνες των φτωχότερων κατά τεκμήριο νοικοκυριών ενώ ταυτόχρονα το κόστος λειτουργίας της κεντρικής θέρμανσης γι΄αυτούς θα εκτοξευτεί στα ύψη, αναγκάζοντάς τους να την κλείσουν οριστικά! Η διατήρηση της «συμμετοχής» όσων αποκοπούν αυθαίρετα στη κυριολεκτικά ασήμαντη δαπάνη συντήρησης του κεντρικού καυστήρα, ή οποιαδήποτε άλλη παρόμοια προσχηματικού χαρακτήρα προσέγγιση, θα αποτελεί πρόδηλο εμπαιγμό των υπολοίπων συνιδιοκτητών, και διαβατήριο για κάθε αυθαίρετη παρέμβαση στις πολυκατοικίες, χωρίς κανένα όριο και καμιά δυνατότητα ελέγχου. Τέλος η εγκατάσταση εκατοντάδων χιλιάδων καυστήρων αυτόνομων συστημάτων θέρμανσης στα μπαλκόνια των πολυκατοικιών, και δεκάδων μετρητών και σωλήνων στις προσόψεις και τις κεντρικές εισόδους των πολυκατοικιών όλης της χώρας, εκτός από αντιαισθητική και αντιοικονομική, εγκυμονεί και σοβαρότατους κινδύνους πυρασφαλείας στα πολυόροφα κτίρια, με πρόσφατο παράδειγμα την φωτιά που αποτέφρωσε το Grenfell Tower του Λονδίνου και πολλούς από τους άτυχους ενοίκους του, η οποία φαίνεται ότι δεν δίδαξε κανέναν από αυτούς που σας εισηγούνται μια τέτοια λύση…

Τα δίνουν όλα α λα Αριστερά

Το πραγματικά καινούργιο στοιχείο του νέου επικαιροποιημένου μνημονίου είναι το γεγονός πως με βάση το άρθρο 73 ανοίγει ο δρόμος για τη μεταφορά στο υπερταμείο όλων των ακινήτων του Δημοσίου. Κάτι που επιχειρήθηκε να αποφευχθεί. Ειδικότερα, ιδρύεται «ομάδα εργασίας αποτελούμενη από εκπροσώπους του υπουργείου Οικονομικών, των κατά περίπτωση συναρμοδίων υπουργείων και των ΕΤΑΔ, ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. με σκοπό τον εντοπισμό στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας ακινήτων που πληρούν κριτήρια τα οποία τα καθιστούν κατάλληλα για αξιοποίηση». Παράγοντες της αγοράς ερμηνεύουν τη διάταξη ως «πάσο» που θα κάμπτει τις κατά περίπτωση αντιδράσεις που εκδηλώνονται και τα κρούσματα άρνησης συνεργασίας. Δεκα εννέα παραμένουν οι αποκρατικοποιήσεις στο πρόγραμμα αξιοποίησης περιουσίας του ΤΑΙΠΕΔ που συνεχίζει ως έχει τη λειτουργία του για τρία ακόμα χρόνια. Η μόνη διαφορά αυτού που περιλαμβάνεται ως παράρτημα του νόμου που ψήφισε την Πέμπτη η Βουλή με το προηγούμενο ADP (Asset Development Plan), όπως αποκαλείται τεχνικά το πρόγραμμα, είναι ότι τα δικαιώματα ψήφου των ΕΛΤΑ περνούν στο λεγόμενο υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας) και αντ’ αυτών μπαίνουν σε τροχιά αποκρατικοποίησης τα δέκα περιφερειακά λιμάνια, αρχής γενομένης από αυτό της Αλεξανδρούπολης. Αντιθέτως, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport, περνούν στο υπερταμείο.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki