Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Υπό συνεχή φορολογικη απειλή η ακίνητη περιουσία

Η απειλή του φόρου υπεραξίας επικρέμαται πάνω απο την αγορά ακινήτων και καθιστά κάθε επένδυση επίφοβη. Ο φόρος υπεραξίας για τα νομικά πρόσωπα, στην περίπτωση που η επένδυση είναι επιτυχημένη και το ακίνητο μελλοντικά ανατιμηθεί και πουληθεί, ισούται με τον φόρο των επιχειρήσεων (29%), αφού αποτελεί εισόδημα και είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.Την ίδια ώρα, για τα φυσικά πρόσωπα, ο συντελεστής του 15% για τον φόρο υπεραξίας, που αναμένεται να ισχύσει από το 2018 –εκτός εάν δοθεί νέα αναστολή–, θα εφαρμόζεται επί πλασματικών αξιών και θα είναι σε πολλές περιπτώσεις πρακτικά ανεφάρμοστος και άδικος. Επίσης, λίγοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι αν θελήσουν να αγοράσουν ένα δεύτερο σπίτι, νεόδμητο, από κατασκευαστή (η πρώτη κατοικία εξαιρείται), θα πρέπει να καταβάλουν ΦΠΑ 24%. Νόμος που θεσπίστηκε το 2005, όταν η «φούσκα» των ακινήτων προσλάμβανε εξωπραγματικές διαστάσεις, και αφορά όλα τα ακίνητα με άδεια μετά την 1η Ιανουαρίου 2006 που πωλούνται για πρώτη φορά από επαγγελματία. Σε γενικές γραμμές για να αγοράσει κάποιος ιδιώτης ως φυσικό πρόσωπο ένα ακίνητο, πρέπει να πληρώσει 11% επί της αρχικής συμφωνηθείσας τιμής σε φόρους και άλλα έξοδα, για να το αποκτήσει. Αλλά για να το πουλήσει, από τον ερχόμενο Ιανουάριο και μετά, θα φορολογείται και με 15% φόρο υπεραξίας αν είναι φυσικό πρόσωπο. Αν είναι νομικό πρόσωπο, τότε τα καθαρά κέρδη από την πώληση προστίθενται στα συνολικά κέρδη του και φορολογούνται με συντελεστή 29%.Σε αυτές τις επιβαρύνσεις θα πρέπει να συνυπολογισθούν και εκείνες που θα πληρώνει κατά τη διάρκεια κατοχής του ακινήτου, δηλαδή ο ΕΝΦΙΑ και ο συμπληρωματικός φόρος, που διαφοροποιείται μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων.

Ένα ακόμα σχέδιο για την ...Αθήνα

Σχέδιο για 5 σημαντικές αναπλάσεις στην Αθήνα έχει εκπονήσει η Κυβέρνηση. Αν τελικά  το  σχέδιο  υλοποιηθει τότε σχεδόν η μισή πρωτεύουσα  θα αλλάξει πρόσωπο. Σημειώνεται οτι ανάλογα μεγαλεπήβολα projects έχουν ανακοινωθεί με τυμπανουκρουσίες απο όλες τις Κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας (απο τον Βοτανικό μέχρι την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου) αλλά όλα αποδείχθηκαν ευχολόγια. Για την ιστορία λοιπον να πούμε ότι το σχέδιο αυτής της Κυβέρνησης προβλέπει:

 

1. Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή

 

Η προοπτική δημιουργίας του «Μητροπολιτικού Πάρκου» στην περιοχή Γουδή, αποτελεί ένα σχέδιο που έχει τεθεί στο δημόσιο διάλογο εδώ και περισσότερο από 30 χρόνια και προβλέπεται από τη νομοθεσία και το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας του 1985. Το «Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή» χαρακτηρίζεται ως μητροπολιτικός πόλος υψηλής οικολογικής ποιότητας που ως κύριο στόχο έχει την ελεύθερη αναψυχή των πολιτών, με ενσωμάτωση χρήσεων πολιτισμού και ερασιτεχνικού αθλητισμού καθώς και των υφιστάμενων χρήσεων μητροπολιτικού χαρακτήρα στην περιφέρειά του.Απόφαση του πρωθυπουργού είναι να υλοποιηθεί ένα πάγιο αίτημα των Κινημάτων Πόλης για τη δημιουργία Πάρκου, με Φορέα Διαχείρισης που θα μετέχουν οι τρεις όμοροι δήμοι, Αθηναίων, Ζωγράφου και Παπάγου, καθώς και η Περιφέρεια Αττικής, το υπουργείο Ενέργειας και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.Η δημιουργία του Πάρκου αποσκοπεί στην υλοποίηση των στόχων όπως:

Σύνδεση του ορεινού όγκου του Υμηττού με τον αστικό ιστό, προστασία και οικολογική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, αναβάθμιση του ευρύτερου πολεοδομικού περιβάλλοντος του Λεκανοπεδίου.

Πιλοτική εφαρμογή των αρχών βιώσιμης αστικής κινητικότητας με ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και καθιέρωση νέων πρακτικών μετακίνησης.

Αναβάθμιση του περιβάλλοντος των δημόσιων μητροπολιτικών και τοπικών χρήσεων Περίθαλψης, Εκπαίδευσης - Έρευνας, Κοινωνικής Υποδομής, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Διοίκησης και βελτίωση των όρων λειτουργίας τους.

Προώθηση ήπιου και εναλλακτικού αστικού τουρισμού στα πλαίσια μιας πολιτικής τόνωσης του ρόλου και της εικόνας της Αθήνας.

Το Πάρκο, όπως έχει σχεδιαστεί από τους αρμόδιους φορείς και προβλέπεται ήδη στη νομοθεσία, θα περιλαμβάνει εκτάσεις που είναι ήδη παραχωρημένες σε κοινή χρήση (Άλσος Στρατού) ή έχουν παραχωρηθεί στους Δήμους Αθηναίων και Ζωγράφου καθώς και εκτάσεις της (πρώην) ΕΤΑΔ ΑΕ και του Ελληνικού Στρατού που δεν έχουν ακόμα αποδοθεί σε κοινή χρήση. Επίσης το πάρκο περιλαμβάνει εκτάσεις δασικού χαρακτήρα εκτάσεις και κοινόχρηστους, δημόσιους, χώρους που εντάσσονται σε ένα ενιαίο καθεστώς προστασίας και διαχείρισης. Ο σχεδιασμός γίνεται σε πλήρη συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τον κ. Καμμένο.

Στην νομοθετική ρύθμιση ίδρυσης του Πάρκου θα περιλαμβάνεται και η σύνθεση του πολυσυμμετοχικού Φορέα Διαχείρισης (με εκπροσώπους Υπουργείων, ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, επιστημονικών και κοινωνικών φορέων), το πολεοδομικό σχέδιο γενικής διάταξης που θα προδιαγράφει τις χρήσεις, αλλά και το χρηματοδοτικό σχήμα που θα υποστηρίζει τη λειτουργία του.

 

2. Ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας

Σημαντικές παρεμβάσεις δρομολογούνται για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας με επεμβάσεις στο τρίγωνο που περικλείεται μεταξύ των οδών Σταδίου - Πειραιώς και Ερμού. Η πρόταση για την ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου, προέκυψε από την χαρτογράφηση και τη συλλογή στοιχείων των δημόσιων κτηρίων, των κενών και διατηρητέων κτηρίων, των υφιστάμενων πεζοδρομήσεων, τη θεσμοθέτηση μη υλοποιημένων πεζοδρομήσεων, των εγκαταλελειμμένων κτηρίων και τις υπάρχουσες εμπορικές χρήσεις. Στόχος των παρεμβάσεων αποτελεί:

Η ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και η ανάδειξη του μητροπολιτικού χαρακτήρα του κέντρου.

Η δημιουργία ενός σύγχρονου μητροπολιτικού κέντρου μέσω της ανάδειξης των πολιτισμικών και αρχαιολογικών σταθμών της πόλης

Η αξιοποίηση του εγκαταλελειμμένου κτηριακού αποθέματος

Η δημιουργία δικτύων χώρων πρασίνου και εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.

Η δημιουργία χώρων αθλητισμού, παιδικών δραστηριοτήτων, πολιτισμού και αναψυχής.

Οι παρεμβάσεις επίσης, στοχεύουν στην αύξηση του ποσοστού κατοίκησης και θα επιφέρουν τόνωση της εμπορικής δραστηριότητας και μείωση της παραβατικότητας.

 

3. Ανάπλαση στα Κουντουριώτικα - περιοχή της λεωφόρου Αλεξάνδρας

 

Η δρομολογούμενη απομάκρυνση του γηπέδου του Παναθηναϊκού δημιουργεί τους όρους για την πραγματοποίηση μιας αστικής επέμβασης που αποτελεί μακροχρόνιο αίτημα των κατοίκων και του Δήμου Αθηναίων, ένα “όνειρο” των κατοίκων και πολεοδομικό σχέδιο ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας. Προβλέπεται η λειτουργική ενοποίηση της περιοχής, με την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Έτσι δημιουργείται ένας χώρος πρασίνου που θα ξεκινάει από τους πρόποδες του Λυκαβηττού και θα αφορά μια ευρύτερη περιοχή των Αμπελοκήπων η οποία, εκτός από το συγκρότημα των Προσφυγικών πολυκατοικιών της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, περιλαμβάνει τα νοσοκομεία «Άγιος Σάββας» και «Ελπίς», το μαιευτήριο «Έλενα Βενιζέλου», τον Άρειο Πάγο, το Εφετείο, το Πρωτοδικείο και το Ειρηνοδικείο, το γήπεδο του ΠΑΟ, που πλέον θα είναι πάρκο, πολλά σχολεία, πλατείες, χώρους πρασίνου, παιδικές χαρές, δημοτικούς αθλητικούς χώρους.

Με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, επιχειρείται να επιλυθεί ο “γρίφος” του παλιότερου σχεδίου της “Διπλής Ανάπλασης” (Βοτανικού-Αλεξάνδρας) που έχει εκ των πραγμάτων παγώσει εδώ και χρόνια, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει οι δυο περιοχές στάσιμες και με φαινόμενα υποβάθμισης.

 

4. Αναβάθμιση της περιοχής του Βοτανικού

 

Η αναπτυξιακή προοπτική της Αθήνας ενισχύεται από το σχέδιο ανάπλασης του Ελαιώνα, με την εγκατάσταση υποδομών  μαζικού αθλητισμού και πολιτισμού – υπερτοπικής χρησιμότητας για τους δημότες και  θα εξασφαλίσει επίσης τους όρους για νέες θέσεις εργασίας.Στο σχέδιο περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του ημιτελούς εμπορικού κέντρου (με μειωμένα οικοδομικά μεγέθη, μετά από δικαστικές αποφάσεις) με στόχο να εξυπηρετεί τους διερχόμενους από τον παρακείμενο μεγάλο τερματικό σταθμό ΚΤΕΛ που θα κατασκευαστεί άμεσα με πόρους από το πακέτο Γιούνκερ. Η χωρική συνύπαρξη και εγγύτητα λειτουργιών άθλησης και ήπιας αναψυχής και μεταφορικού κέντρου (μετρό και υπεραστικά) δημιουργεί ένα νέο σημαντικό, υπερτοπικό πόλο στην Αθήνα, και ιδιαίτερα στην υποβαθμισμένη δυτική πλευρά της πόλης.

 

5. Νέο γήπεδο Παναθηναϊκού

 

Το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στην έκταση πίσω από το Νοσοκομείο της Αεροπορίας (251 ΓΝΑ). Η νέα χωροθέτηση του γηπέδου, απαραίτητη προϋπόθεση για την απελευθέρωση και την ανάπλαση της έκτασης όπου ήδη βρίσκεται το γήπεδο του Παναθηναϊκού, βρίσκεται δίπλα στον σταθμό Κατεχάκη του μετρό και έχει εύκολη οδική πρόσβαση και από την Αττική Οδό.

Ταυτόχρονα, η γραμμή "4" του μετρό, θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα συνεχίζει Εξάρχεια, Ευαγγελισμό, Ζωγράφου, Πανεπιστημιούπολη και θα καταλήγει έξω από το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Καταπατημένα και δασικοί χάρτες

Προκειμένου να προχωρήσει η εξαγορά από τους αγρότες των καταπατημένων, εκχερσωμένων προς καλλιέργεια δημοσίων δασικών εκτάσεων, προωθούνται  διευκολύνσεις όπως τη μείωση του τιμήματος (σήμερα στο ένα τρίτο της αντικειμενικής αξίας) και τη δυνατότητα 100 δόσεων. Επίσης θα καταργηθεί η  υποχρέωση εκπόνησης μελέτης (ως προϋπόθεση για να επιτραπεί η εξαγορά) και θα δοθεί τη δυνατότητα ανέγερσης κάποιων σχετικών με την αγροτική δραστηριότητα κατασκευών. Υπενθυμίζεται ότι στις προς εξαγορά εκτάσεις δεν επιτρέπεται άλλη δραστηριότητα (λ.χ. οικιστική), ωστόσο αυτό δεν αποτυπώνεται ούτε στο κτηματολόγιο ούτε αλλού, ώστε να διασφαλιστεί.

Επίσης ενάμιση μήνα επιπλέον θα διαρκέσει τελικώς η διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων για το περιεχόμενο των δασικών χαρτών. Η τροπολογία  προβλέπει:

• Η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων αυξάνεται από τις 60 στις 105 ημέρες (συν 20 ημέρες για τους κατοίκους εξωτερικού).

• Οι δασικοί χάρτες δεν θα αποστέλλονται στον αρμόδιο για τις επιδοτήσεις ΟΠΕΚΕΠΕ κατά την ανάρτησή τους αλλά αργότερα, όταν κυρωθούν. Ετσι, θα αποκλειστεί το ενδεχόμενο η διασταύρωση των στοιχείων σχετικά με τις παράνομα εκχερσωμένες εκτάσεις που επιδοτούνται να γίνει πριν από την κύρωση των χαρτών.

• Σε όσα κομμάτια γης κακώς συμπεριλήφθηκαν στις αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς ουδέποτε ήταν δασικά (πληροφορία που παρέχεται σήμερα από τον δασικό χάρτη), θα πρέπει να γίνει άρση της αναδάσωσης. Η –αυτονόητη– πρόβλεψη δίνει ισχυρή κάλυψη στις δασικές υπηρεσίες και ενδεχομένως νομική βάση στην εκ των υστέρων (δηλαδή μετά την κύρωση) διόρθωση ανάλογων λαθών.

• Οι επιτροπές αντιρρήσεων θα εξετάζουν και αιτήματα άρσης αναδάσωσης, τα οποία, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, πρέπει να υποβάλλονται στα δασαρχεία. Οι επιτροπές θα ειδοποιούν την αρμόδια για την άρση της αναδάσωσης αποκεντρωμένη διοίκηση.

• Τέλος, ορίζεται ότι στους δασικούς χάρτες θα πρέπει να αποτυπώνονται και οι αναδασμοί, εκτός από τις διανομές, κάτι που (κακώς) δεν ισχύει σήμερα.

Οι αλλαγές στις χρήσεις γης

Εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, αλλά και νέες αρχές στην οργάνωση και τη λειτουργία των πόλεων και των οικισμών εισάγει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δόθηκε σε διαβούλευση 13 ημερών. Παράλληλα περιλαμβάνει διατάξεις προστασίας του εξωαστικού χώρου εισάγοντας την έννοια της «αγροτικής χρήσης» για εγκαταστάσεις σε γεωργική γη, είτε πρόκειται για κατοικία είτε για άλλες. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις πόλεις, το Π.Δ. θεσπίζει 15 γενικές κατηγορίες χρήσεων γης, οι οποίες συμπληρώνονται από πενήντα και πλέον ειδικές χρήσεις με επιτρεπόμενες δραστηριότητες και λειτουργίες, όπως οι εγκαταστάσεις υποδοχής και φιλοξενίας μεταναστών, τα σημεία ανακύκλωσης, οι εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας κ.ά. Το νέο ΠΔ προσδιορίζει το εύρος και το περιεχόμενο των κατηγοριών χρήσεων γης, που εφαρμόζονται σε περιοχές, οι οποίες καλύπτονται από πολεοδομικά σχέδια. Αντικαθιστά το κεφάλαιο Β του νόμου 4269/ το οποίο καταργήθηκε το 2016. Επίσης, προσθέτει μια εντελώς νέα κατηγορία στις υπάρχουσες χρήσεις γης, εκείνη της «αποκλειστικής κατοικίας». Στη γενική κατηγορία «Τουρισμός - αναψυχή» το σχέδιο ΠΔ περιλαμβάνει και την παραθεριστική κατοικία, ώστε να κουμπώσει με τις σχετικές ρυθμίσεις που είχαν ήδη ψηφιστεί από το 2012 (ν. 4092). Στις ειδικές κατηγορίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ελικοδρόμια, λαχανόκηποι, πράσινα σημεία ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών, αλλά και υδατοδρόμια, για τα οποία εκκρεμεί ακόμη το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους. Ειδικότερα, στις νέες περιοχές αποκλειστικής κατοικίας θα μπορούν να χωροθετούνται, πλην της κατοικίας, εγκαταστάσεις πρόνοιας, εκπαίδευσης, αθλητικές (υπαίθριες), θρησκευτικοί χώροι, δημοτικές αγορές, γωνιές ανακύκλωσης, εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας και διοικητικές υπηρεσίες τοπικής σημασίας. kάθε μία από τις γενικές κατηγορίες περιλαμβάνει συγκεκριμένες επιτρεπόμενες ειδικές χρήσεις, οι οποίες έχουν εμπλουτιστεί ώστε να αποτυπωθούν οι αλλαγές στον σύγχρονο τρόπο ζωής, και στις κοινωνικο-οικονομικές δραστηριότητες. Έτσι στις ειδικές κατηγορίες χρήσεων, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι υπεραγορές, τα πολυκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα, Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων, πράσινα σημεία (μικρά, μεγάλα) και γωνιές ανακύκλωσης, δεξαμενές νερού - αφαλάτωσης, κεραίες τηλεπικοινωνιών, ραδιοφωνικών, τηλεοπτικών σταθμών και κινητής τηλεφωνίας, Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.Α.Ν) και Οστών κ.ά.

Οι δασικοί χάρτες "τρωνε" περιουσίες

Σήμα κινδύνου για την απώλεια περιουσιών χιλιάδων ιδιοκτητών ακινήτων λόγω των δασικών χαρτών, εκπέμπει η ΠΟΜΙΔΑ. Με επιστολή της προς τον Σ. Φάμελλο αναφέρει ότι υπάρχουν πολλά σοβαρά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν.

«Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο», τονίζεται.

Αναλυτικά, όλη η επιστολή:

 

Προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κο Σωκράτη Φάμελλο

Ενταύθα

Αθήνα, 27.2.2017

Θέμα: Αναγκαίες τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τους δασικούς χάρτες.

Αξιότιμε κε Υπουργέ

Παρά τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις σας ότι οι δασικοί χάρτες δεν θα αμφισβητήσουν την περιουσία των πολιτών, αλλά και τις επιμέρους σημαντικές προσπάθειές σας, που έγιναν έστω και με μεγάλη καθυστέρηση για την επίλυση ορισμένων από τα πολύ σοβαρά προβλήματα που συνδέονται με αυτούς, η ΠΟΜΙΔΑ οφείλει να επισημάνει και να προειδοποιήσει όλους τους ενδιαφερόμενους, όπως έκανε και στο πρόσφατο συνέδριό της, ότι ο κίνδυνος να χάσουν τις περιουσίες τους είναι άμεσος και υπαρκτός.

Συγκεκριμένα, με πρόσφατη ερμηνευτική εγκύκλιο λύσατε σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των αγροτικών εκτάσεων που χαρακτηρίσθηκαν ως αναδασωτέες επειδή κάηκαν σε κάποια από τις πυρκαγιές των περασμένων δεκαετιών (επισημαίνουμε ωστόσο ότι αν για τη σύνταξη των δασικών χαρτών χρησιμοποιούνταν αεροφωτογραφίες του 1960 θα είχαμε πολύ πιο ακριβή αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης και λιγότερα προβλήματα).

Το πρόβλημα ωστόσο που παραμένει άλυτο είναι εκείνο των ιδιοκτητών αστικών περιουσιών σε περιοχές όπου η Δασική Υπηρεσία, χρησιμοποιώντας παλιούς χάρτες εξακολουθεί να τις θεωρεί ως δασικές. Επιπλέον είναι δεκάδες χιλιάδες οι πολίτες σε όλη τη χώρα που δεν γνωρίζουν αν πρέπει να κάνουν ένσταση ή όχι, και επίσης πάρα πολλοί εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν ένσταση λόγω του συνολικού υψηλού κόστους που απαιτείται για την άσκησή της, δεδομένου ότι για να ασκηθεί μια ένσταση με αξιώσεις και πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να έχει συνταχθεί από απόλυτα εξειδικευμένο δασολόγο.

Αυτές οι τεράστιες αδυναμίες του συστήματος, που δεν μπορεί να θεραπευτούν ενόσω «τρέχουν» οι ασφυκτικές προθεσμίες υποβολής ενστάσεων σε πολλές περιοχές της χώρας ασφαλώς θα οδηγήσουν σε απώλεια (ουσιαστική «δήμευση») περιουσιών, όπως έχει κατ’ επανάληψη καταγγείλει η ΠΟΜΙΔΑ.

Δύο πολύ σημαντικά εργαλεία, απαραίτητα για την οικονομία και χρήσιμα για τους ιδιοκτήτες, το Κτηματολόγιο και οι Δασικοί Χάρτες μετατρέπονται δυστυχώς σε αφορμή απώλειας περιουσιακών στοιχείων από ιδιοκτήτες που έχουν ανεπίληπτη νομή και κατοχή επί ολόκληρες γενεές, εξ αιτίας της απαράδεκτης νομοθεσίας που ισχύει σήμερα.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε με νομοθετική σας παρέμβαση:

Την κατάργηση του «τεκμηρίου ιδιοκτησίας» του Ελληνικού Δημοσίου επί κάθε εκτάσεως που το Δημόσιο την δηλώνει ως δασική, και άρα δική του, με αποτέλεσμα ο ιδιώτης που διαθέτει νόμιμους τίτλους πολλών δεκαετιών και ανεπίληπτη νομή, να πρέπει να αποδείξει την κυριότητά του με τίτλους που να ανατρέχουν στο 1885 (!), πράγμα που είναι αδύνατον για τους περισσότερους και θα οδηγήσει νομοτελειακά στη δήμευση των περιουσιών τους, και

Την άμεση παράταση της προθεσμίας άσκησης αντιρρήσεων κατά των αναρτουμένων δασικών χαρτών, με ταυτόχρονη ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες από την ανάρτηση αυτή.

Ειδικότερα σας επισημαίνουμε τα εξής:

1)  Τον κίνδυνο ‘’δήμευσης΄΄ της περιουσίας κάποιων πολιτών (που ενδεχομένως μπορεί να αποτελεί και το μοναδικό περιουσιακό τους στοιχείο) όταν η ιδιοκτησία τους εκ παραδρομής ή από υπερεκτίμηση στοιχείων βλάστησης θεωρείται από το δασικό χάρτη ως δασική. Δεν μιλάμε για περιπτώσεις που ενδεχομένως ακόμα και οι ίδιοι οι πολίτες γνωρίζουν ότι είχαν δασική έκταση ή ότι εκχέρσωσαν δασική έκταση ή ότι ο αγρός έγινε πραγματικό δάσος. Αναφερόμαστε σε περιπτώσεις όπου είναι πασιφανές ότι έχει γίνει λάθος και ο πολίτης καλείται να υποβάλει αντιρρήσεις καταβάλλοντας το αντίστοιχο (μικρό ή μεγαλύτερο) τέλος άσκησης αντιρρήσεων και καταφεύγοντας συγχρόνως σε τεχνικό σύμβουλο. Σε αυτές τα περιπτώσεις εάν δεν έχει τα χρήματα καταβολής του τέλους ή δεν έχει την οικονομική άνεση για την πρόσληψη ειδικού τεχνικού συμβούλου είναι βέβαιο ότι ο χάρτης θα κυρωθεί με την ιδιοκτησία του (εσφαλμένα) ως δασική και φυσικά αυτή θα θεωρείται και δημόσια, οπότε τη χάνει οριστικά.

2)   Το σοβαρότατο πρόβλημα με τις ασφυκτικές προθεσμίες που προβλέπονται για την άσκηση ενστάσεων. Οι πολίτες είναι ‘’παγωμένοι’’ και μέχρι προχθές δεν ήξεραν ξέρουν τι να κάνουν αφού το ίδιο το Υπουργείο δεν είχε αποφασίσει ακόμα τι θα γίνει με διάφορα τεχνικά θέματα που έχουν προκύψει. Για παράδειγμα, αναφέρουμε τις εκτάσεις που αναφέρονται ως αναδασωτέες ενώ ο δασικός χάρτης τις δείχνει ανέκαθεν αγροτικές, καθώς και πολλές άλλες περιπτώσεις. Ευτυχώς στο θέμα αυτό δώσατε λύση, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχουν και άλλα θέματα (πχ κτίσματα που έχουν πολεοδομική άδεια, χωρίς άδεια από το δασαρχείο και στο δασικό χάρτη οι εκτάσεις αναφερόμεναι ως ΔΑ εκχερσωμένοι αγροί). Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής υπεύθυνη ενημέρωση αν οι πολίτες πρέπει ή όχι εν τέλει να ασκήσουν αντιρρήσεις, οπότε και δεν έχουν ασκηθεί. Οι πολίτες βρίσκονται σε αναμονή έχοντας σε κάποιες περιπτώσεις χάσει ήδη τη μισή προθεσμία για την υποβολή των αντιρρήσεων.

3)   Την έλλειψη υπεύθυνης ενημέρωσης των πολιτών - όχι τόσο ως προς την έναρξη της διαδικασίας ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά  ως προς τα αποτελέσματα από τη κύρωση αυτών. Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι πολλοί πολίτες θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες αποτελούν κάποια εσωτερική διεργασία των δασαρχείων ή θεωρώντας ότι έχουν αγροτική γη (γιατί τη θυμούνται ως αγροτική από το 1960 ή  1970) δεν ασχολούνται με το να ενημερωθούν (και ενδεχομένως να ασκήσουν αντιρρήσεις- αν υπάρχει πρόβλημα), γιατί δεν γνωρίζουν ότι ο δασικός χάρτης πραγματεύεται το 1945 ή γιατί θεωρούν ότι οι δασικοί χάρτες ασχολούνται με τα δάση, ενώ η ιδιοκτησία τους δεν έχει καμιά σχέση με αυτά.

4)   Την ανάγκη οι αντιρρήσεις που θα ασκηθούν, να εξετασθούν άμεσα, μέσα στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται από την ισχύουσα νομοθεσία και όχι να γίνει ό,τι έγινε στην Πεντέλη, στο Μαραθώνα και σε άλλες περιοχές, όπου οι δασικοί χάρτες κυρώθηκαν μόνο ως προς τα τμήματα που δεν ασκήθηκαν αντιρρήσεις, ενώ από τις αντιρρήσεις που ασκήθηκαν δεν εξετάστηκε (5 χρόνια μετά) καμία, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν εκτάσεις (ιδιοκτησίες) οι οποίες πράγματι πληρούσαν τις προϋποθέσεις να χαρακτηριστούν ως μη δασικές, δημιουργώντας όμως εδώ και 5 χρόνια μεγάλα προβλήματα στους ιδιοκτήτες τους.

5)    Την ανάγκη οι επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων να μπορούν να δίνουν λύση σε πολλά από τα προβλήματα που αναδεικνύονται μέσω της ανάρτησης των δασικών χαρτών, ώστε μέσα στα όρια της ισχύουσας νομοθεσία να απεμπλακούν δια παντός από το δασαρχείο οι πολίτες που πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια. Ως παράδειγμα αναφέρουμε το θέμα με τους δασωθέντες αγρούς. Γιατί να χρειάζεται μετά την κύρωση του δασικού χάρτη να καταφύγει ξανά στις Επιτροπες του Δασολογίου όπως ορίζεται απο τον Ν. 4280/14 (εάν και όποτε συσταθούν ανα περιοχή) προκειμένου να λάβει τον ειδικότερο χαρακτηρισμό της εκτάσεως στην πρόσφατη μορφή, ως δάσος ή δασική έκταση (αναλόγως), ώστε κατ΄ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας να μπορεί να χρησιμοποιεί αναλόγως την έκτασή του.

Στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία!

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος

Στράτος Ι. Παραδιάς

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki