Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Ενέχυρο στους δανειστές ακόμα και ...μνημεία

Πάνω από 10 χιλιάδες μνημεία μεταβιβάζονται στο Υπερταμείο, όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.Oι εφορίες δεν ήξεραν τίποτα, ενημερώθηκαν από τα δημοσιεύματα και ελέγξανε το ΦΕΚ για να βεβαιωθούν ότι όντως ισχύει η μεταβίβαση διότι .   κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως το ελληνικό δημόσιο θα έχει την κυριότητα ενός μουσείου αλλά οι δανειστές τη διαχείριση. δηλαδή θα μπορούν να αποφασίζουν για ζητήματα όπως π.χ. τα εισιτήρια.

«Την άμεση εξαίρεση μεταβίβασης της κυριότητας και διαχείρισης των μνημείων των Χανίων και άλλων περιοχών της χώρας που περιλαμβάνονται στον μακρύ κατάλογο των 10.119 ακινήτων προς μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ ΑΕ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ)», καθώς και «την ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιακών μονάδων και των κατά τόπους Περιφερειακών Υπηρεσιών σχετικά με τα ακίνητα που έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο της ΕΤΑΔ ΑΕ», ζητάει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και την κυβέρνηση ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

 

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι «ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τονίζει για μία ακόμη φορά ότι τα μνημεία προστατεύονται από το Σύνταγμα και αποτελούν de facto ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, εκτός κάθε συναλλαγής» καταγγέλλοντας «την επιχειρούμενη εκχώρηση της διαχείρισης όλων των μνημείων, αρχαίων και νεώτερων, τα οποία περιλαμβάνονται στην υπ’ αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 «Μεταβίβαση, κατ’ άρθρα 196 παρ. 6 και 209 του Ν. 4389/2016, ακινήτων στην Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.)», σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 86/18.06.2018 Απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΦΕΚ 2320/ 19-6-2018/ Τεύχος Β’)».

 

Όπως σημειώνει ο ΣΕΑ, «το πρωτοφανές αυτό γεγονός έγινε γνωστό με αφορμή τη δημοσιοποίηση καταλόγου των μνημείων που υπάγονται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων. Διαπιστώθηκε ότι σ’ αυτόν περιλαμβάνονται μεγάλα τμήματα της ανατολικής τάφρου των Ενετικών οχυρώσεων, η τάφρος του Βυζαντινού τείχους, η νότια τάφρος των Ενετικών οχυρώσεων, ακίνητα στα οποία έχουν έλθει στο φως σημαντικά μινωικά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα, συγκροτήματα ενετικών νεωρίων, ο προμαχώνας Μοnigo, o Ενετικός προμαχώνας Lando, το φρούριο Φιρκά και το τούρκικο χαμάμ (ακίνητα απαλλοτριωμένα για αρχαιολογικούς σκοπούς από το ΥΠΠΟΑ ή και ακίνητα στα οποία έχουν επίσης πραγματοποιηθεί εργασίες ανάδειξης και αποκατάστασης). Περιλαμβάνονται ακόμη και τα Αρχαιολογικά Μουσεία (!), τόσο το στεγαζόμενο στον ναό του Αγίου Φραγκίσκου αλλά και το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο και άλλα όπως το Εθνικό Μουσείο Ελευθέριος Βενιζέλος ή το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης».

 

«Η κίνηση αυτή είναι πρωτοφανής για τα έως σήμερα δεδομένα της διαχείρισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρόκειται δικαιολογημένα να ξεσηκώσει θύελλες αντιδράσεων σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο» συμπληρώνει ο ΣΕΑ, διευκρινίζοντας ότι «η εξαίρεση των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, σύμφωνα με το άρθρο 196, παράγρ. 4 του Ν. 4389/2016, αποτελεί προσχηματική δικαιολογία, δεδομένου ότι αναιρείται από την αμέσως επόμενη παράγραφο, την παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την οποία τα εξαιρούμενα ακίνητα παραμένουν στη διαχείριση της ΕΤΑΔ ΑΕ, μάλιστα με την «επιφύλαξη υφιστάμενου δικαιώματος οποιουδήποτε νομικού προσώπου εκτός του Ελληνικού Δημοσίου». Η νομή, χρήση και διαχείριση λοιπόν των σημαντικότερων μνημείων των Χανίων δεν θα ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού και τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του, κατά παράβαση του πνεύματος του άρθρου 24 του Συντάγματος».

 

«Τα μνημεία και οι αρχαιότητες είναι αντικείμενα εκτός συναλλαγής, αμεταβίβαστα, ακατάσχετα, αναπαλλοτρίωτα», επισημαίνει ο ΣΕΑ, υποστηρίζοντας ότι «κάθε απόπειρα μεταβίβασης αυτών προς διαχείριση από τρίτους μάς βρίσκει αντίθετους», κάτι που «αποτελεί πάγια θέση του Συλλόγου μας και γι’ αυτό θα αγωνιστούμε με κάθε νόμιμο μέσον, προκειμένου να διατηρηθεί ο χαρακτήρας των αρχαιοτήτων ως δημόσιου κοινωνικού αγαθού».

 

«Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δεν θα επιτρέψει την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων και μνημείων ως εγγύηση δανείου του δημοσίου χρέους για έναν ολόκληρο αιώνα, με άγνωστη εν τέλει έκβαση. Η απαράδεκτη αυτή ενέργεια, αν και συντελείται σε καιρό ειρήνης, μπορεί να παραλληλιστεί μόνο με τους βανδαλισμούς μνημείων και τη λεηλασία αρχαιοτήτων στα πέτρινα χρόνια της κατοχής ή τις αρπαγές αρχαιοτήτων κατά τον 19ο αιώνα. Αποτελεί ύστατο σημείο συνταγματικής εκτροπής που μάλιστα λαμβάνει χώρα την ίδια στιγμή που θα περιμέναμε συντονισμένες ενέργειες για την επιστροφή των κλεμμένων αρχαιοτήτων και τις νόμιμες αποζημιώσεις για την καταστροφή τους σε καιρό πολέμου» υπογραμμίζει ο ΣΕΑ.

Για ξεχασιάρηδες...

«Καμπανάκι» για τα ακίνητα χιλιάδων ιδιοκτητών κρούουν οι οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών ενόψει της οριστικοποίησης του Εθνικού Κτηματολογίου. Και αυτό γιατί όσοι δεν τα έχουν δηλώσει και τα ακίνητα καταγραφούν ως «αγνώστου ιδιοκτήτη», θα τα χάσουν και θα περάσουν στον έλεγχο του Δημοσίου. Συγκεκριμένα, με την ισχύουσα νομοθεσία περί Εθνικού Κτηματολογίου, τα ακίνητα που δεν έχουν εγγραφεί ως ανήκοντα σε ορισμένο πρόσωπο και φέρονται ως ακίνητα «αγνώστου ιδιοκτήτη», θεωρείται ότι ανήκουν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου μόλις καταστεί οριστική η πρώτη εγγραφή. Στην περίπτωση αυτή δημιουργείται υπέρ του Δημοσίου αμάχητο τεκμήριο, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα αμφισβήτησης από τον ιδιώτη με αγωγή εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Όταν εκδικαστεί αμετάκλητα η αγωγή περί του ακινήτου, τότε αναλόγως της απόφασης περνά στον έλεγχο του Δημοσίου ή στα χέρια του ιδιώτη.

Διενέξεις λόγω Airbnb

Αιτία «πολέμου» για πολλές πολυκατοικίες αποτελούν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, τύπου Airbnb, καθώς όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων κάνουν χρήση του κανονισμού προκειμένου να αποτρέψουν αυτού του είδους τη δραστηριότητα. Οπως αναφέρει η εφημερίδα «Εθνος» σε πολλές πολυκατοικίες σε όλη τη χώρα, μήλον της Εριδος τείνουν να γίνουν οι ξένοι τουρίστες που μπαινοβγαίνουν στο διπλανό διαμέρισμα. Σύμφωνα με πληροφορίες ολοένα και περισσότεροι ιδιοκτήτες αναγκάζονται να πάψουν να μισθώνουν το ακίνητό τους μέσω Airbnb. Κι αυτό επειδή τμήμα των υπόλοιπων ενοίκων κάνει χρήση του κανονισμού με στόχο να θωρακίσει την πολυκατοικία από την αμερικανική τεχνολογική εφαρμογή που έχει, ιδίως σε τουριστικές περιοχές, οδηγήσει σε αύξηση τις τιμές και τα ενοίκια. Εάν δηλαδή ο κανονισμός δεν προβλέπει τη βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ή την επαγγελματική εκμετάλλευση των διαμερισμάτων, τότε η μίσθωση αυτού του τύπου, είναι - όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα- οριακά νομότυπη. Την ίδια στιγμή το «μπλόκο» στο Airbnb μέσω αλλαγής του κανονισμού τείνει να λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις σε επαγγελματικά κτίρια όπου επιχειρείται η αλλαγή χρήσης σε κατοικία με στόχο την βραχυπρόθεσμη ενοικίαση. Πάντως το υπολογίσιμο κόστος της δικαστικής προσφυγής και της επιβολής ασφαλιστικών μέτρων έχει αποτρέψει μέχρι σήμερα αυτού του είδους οι υποθέσεις να φθάσουν στις δικαστικές αίθουσες.

Ξεπούλημα με ...σχέδιο

Το στρατηγικό σχέδιο για την αποτελεσματικότερη και περισσότερο διαφανή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, με βάση τους όρους και τους κανόνες που έχουν συμφωνηθεί με τους πιστωτές, παρουσιάστηκε χθες από το υπουργείο Οικονομικών και την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το αποκαλούμενο υπερταμείο.

 

Το σχέδιο που εκπονήθηκε από την ΕΕΣΥΠ, βάσει των κατευθύνσεων που έδωσε η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ και αποτελεί το δεύτερο βήμα στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Πρόκειται να ακολουθήσουν το τρίτο βήμα, που είναι η παρουσίαση των επιμέρους επιχειρηματικών σχεδίων από την κάθε επιχείρηση, και, τέλος, η δημιουργία του μηχανισμού υλοποίησης των κοινών στόχων, μεταξύ ΕΕΣΥΠ, επιχείρησης και κυβέρνησης (μηχανισμός συντονισμού).

 

Το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει μια αρχική αποτύπωση των περιουσιακών στοιχείων, τις προκλήσεις/ευκαιρίες που παρουσιάζουν και κάποια μέτρα και στοχεύσεις που θα βελτιώσουν άμεσα τη λειτουργία, την αποτελεσματικότητα και την αξία τους. Επίσης, προτείνεται η εξέταση μέτρων που θα εφαρμοστούν σε πιο μακροπρόθεσμη βάση και τα οποία θα μεγιστοποιήσουν την αξία των περιουσιακών στοιχείων.

 

Το σχέδιο δεν αφορά όλα τα περιουσιακά στοιχεία του υπερταμείου, π.χ. ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ.

 

Κυρίως, όμως, αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και τις συμμετοχές στις ΔΕΚΟ που παραχώρησε το ελληνικό Δημόσιο πριν από λίγους μήνες στην ΕΕΣΥΠ. Συγκεκριμένα, το βάρος δίδεται κυρίως στην ΕΤΑΔ, τον ΟΑΣΑ, τα ΕΛΤΑ, τη ΔΕΘ - Helexpo και άλλες μικρότερες ΔΕΚΟ, όπως είναι η Ελληνικές Αλυκές, ο ΟΚΑΑ, η ΚΑΘ κ.ά. Επιπλέον, στο σχέδιο δεν συγκαταλέγονται οι εταιρικές συμμετοχές που ελέγχονται μειοψηφικά από την ΕΕΣΥΠ (π.χ. ΔΑΑ). Επιπροσθέτως, αξίζει να σημειωθεί ότι περιλαμβάνει κυρίως ποιοτικούς στόχους και όχι ποσοτικούς. Αυτοί αναμένεται να αποτυπωθούν στα επιμέρους επιχειρησιακά σχέδια.

Βασικό άξονα έργου  αποτελούν η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και η ανάδειξη και αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας. Προτεραιότητα, , είναι η συστηματική καταγραφή, εξυγίανση και ωρίμανση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού ακινήτων, προκειμένου μέσω της κατάλληλης αξιοποίησης να αυξηθούν τα έσοδα και η αξία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

 

Το χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ περιλαμβάνει περίπου 72.000 ακίνητα σε τρεις βασικές κατηγορίες ακινήτων: α) Τουριστικά ακίνητα. β) Ολυμπιακά ακίνητα. γ) Και διάφορες κατηγορίες ακινήτων που προέρχονται κυρίως από την πρώην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ). Οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες που η ΕΕΣΥΠ θέτει για την ΕΤΑΔ είναι:

 

1. Η καθιέρωση του θεσμικού ρόλου της ΕΤΑΔ στην αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας και η διαμόρφωση ενός «καθαρού» και «αξιοποιήσιμου»χαρτοφυλακίου ακινήτων. Επίσης, επιδίωξη είναι η μεταφορά νέων ακινήτων στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ από άλλους φορείς/υπουργεία, το ξεκαθάρισμα με τα καταπατημένα και κατεχόμενα ακίνητα. Οσα ακίνητα δεν θεωρούνται αξιοποιήσιμα ή ζημιογόνα προτείνεται να επιστραφούν στο ελληνικό Δημόσιο.

 

2. Επιτάχυνση της εξυγίανσης, ωρίμανσης και αξιοποίησης των ακινήτων. Επιδίωξη εδώ είναι η αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης του συνόλου της ακίνητης περιουσίας, μέσω της επικαιροποίησης και του εμπλουτισμού του GIS/MIS ακινήτων.

 

3. Αύξηση των εσόδων και της κερδοφορίας, μέσω ελέγχου και επικαιροποίησης των υφιστάμενων συμβάσεων μίσθωσης και παραχώρησης, εξορθολογισμού των λειτουργικών δαπανών, σύναψης επιχειρηματικών και στρατηγικών συνεργασιών, ενίσχυσης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών (e-auctions) κ.ά.

 

4. Συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας μέσω αξιοποίησης ακινήτων με αναπτυξιακή προοπτική (τουρισμός, logistics, κ.λπ.)

Πεντε προτάσεις για μέτρα απο την ΠΟΜΙΔΑ

"Το 2018 βρίσκει την κτηματαγορά και την οικοδομή και πάλι να παραμένουν ο «μεγάλος ασθενής» της οικονομίας μας, για την τύχη του οποίου ουδείς φαίνεται να ενδιαφέρεται", επισημαίνει σε επιστολή προς τον πρωθυπουργό η ΠΟΜΙΔΑ. "Ολες οι σημερινές κυβερνητικές κινήσεις που αφορούν την ιδιωτική ακίνητη περιουσία και τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, έχουν αποκλειστικό τους στόχο την επιβολή νέων φόρων και αυξημένων υποχρεώσεων σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων, και όχι την ανάκαμψη του ζωτικού αυτού κλάδου της οικονομίας!" αναφέρει και συνεχίζει με συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάκαμαμψη της αγοράς ακινήτων:

Όμως η κοινωνία μας θα μπορούσε να έβγαινε πολλαπλά κερδισμένη αν το κράτος ενδιαφερόταν ουσιαστικά να ανακόψει την συνεχή απαξίωση της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας και να αναζωογονήσει τον οικοδομικό τομέα και την κτηματαγορά της χώρας μας, εκμεταλλευόμενη τις εξής συνθήκες που ευνοούν σήμερα την αναζωογόνηση της κτηματαγοράς και της οικοδομικής δραστηριότητας:

1. Η ζωή η ίδια επιβάλλει μετά από 10ετή οικοδομική απραξία, όχι τόσο την ανάγκη κατασκευής νέων οικοδομών, όσο κυρίως την ανακαίνιση των υφισταμένων οικοδομών σε όλη τη χώρα.

2. Η διάδοση των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών μέσα από τις γνωστές διαδικτυακές πλατφόρμες δημιουργεί την ανάγκη απόκτησης και εκσυγχρονισμού παλαιών κατοικιών σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος

3. H μετατροπή πολλών παλαιών κεντρικών κτιρίων άλλων χρήσεων σε κάθε είδους ξενοδοχειακά καταλύματα.

4. Η αγορά κατοικιών στη χώρα μας από υπηκόους τρίτων χωρών που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν την Golden Visa που τους εξασφαλίζει παραμονή και μετακίνησή τους στις ευρωπαικές χώρες της ζώνης Schenghen.

Οι οικονομικές προεκτάσεις από την αφύπνιση του τομέα αυτού θα είναι τεράστιες και καθοριστικές για το μέλλον της οικονομίας μας, όμως όλα αυτά δεν θα συμβούν μόνα τους. Η υλοποίησή τους απαιτεί ορισμένες μεταρρυθμίσεις, όπως είναι:

1.Η εκλογίκευση της φορολογίας κατοχής ακίνητης περιουσίας, με πρώτο προαπαιτούμενο την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου του ΕΝΦΙΑ, ο οποίος ευθύνεται για την επενδυτική απραξία εκείνων ακριβώς των φορολογουμένων που θα έπρεπε να είναι στην πρωτοπορία της προσπάθειας ανάπτυξης της χώρας.

2.Η ελάφρυνση του κόστους λειτουργικής και ενεργειακής αναβάθμισης των υφισταμένων κτιρίων, με ρηξικέλευθα φορολογικά μέτρα όπως είναι η επιστροφή του 50% της δαπάνης ανακαίνισης που αποδεικνύεται με νόμιμα παραστατικά, ένσημα ΕΦΚΑ και σωστές προδιαγραφές οικοδομικών υλικών, μέσω συμψηφισμού κάθε οφειλόμενου φόρου στο Δημόσιο. Εκεί βρίσκεται το πραγματικό όφελος για την οικονομία και την απασχόληση, και όχι τόσο στην κατασκευή νέων οικοδομών.

3.Η δραστική μείωση της απίστευτης πληθώρας δικαιολογητικών που συνεχώς αυξάνονται, για κάθε συμβολαιογραφική πράξη που αφορά μεταβίβαση ακινήτων, και τείνει να επεκταθεί και στις μισθώσεις τους.

4.Η εκλογίκευση των τεκμηρίων διαβίωσης (κατοικίας) σύμφωνα με τα σημερινά εισοδήματα και δεδομένα και η αναστολή πόθεν έσχες στην αγορά και ανοικοδόμηση ακινήτων τουλάχιστον για μια τριετία.

5.Η κατάργηση ή σημαντική μείωση του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές και τις ανακαινίσεις κτιρίων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki