Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Τα εμπορικά κεντρα διεκδικούν την παντοκρατορία

Στην Ελλάδα αντιστοιχούν 76 τ.μ. εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους, σε σχέση με τα σχεδόν 200 τ.μ. εμπορικών κέντρων/1.000 κατοίκους που είναι η αντίστοιχη μέση πυκνότητα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία , στο λεκανοπέδιο της Αττικής καταγράφεται σχεδόν διπλάσια συγκέντρωση συγκριτικά με το σύνολο της χώρας, με τη σχετική αναλογία να διαμορφώνεται σε 144 τ.μ. ανά 1.000 κατοίκους. Ακόμα και έτσι, βεβαίως, η απόσταση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι πολύ μεγάλη. Για παράδειγμα, στη Μαδρίτη των 6,4 εκατ. κατοίκων αντιστοιχούν 479 τ.μ./1.000 κατοίκους. Πάντως, περίπου το 90% του αποθέματος των οργανωμένων εμπορικών χώρων της Ελλάδας συγκεντρώνεται στην Αθήνα. Υπενθυμίζεται ότι στα εμπορικά κέντρα, το ενοίκιο είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με τους εμπορικούς δρόμους (περίπου 40-60 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως) έναντι π.χ. 100-150 ευρώ/τ.μ. στα καταστήματα των εμπορικών σημείων. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίζεται μέσω της είσπραξης από τον διαχειριστή/ιδιοκτήτη του κέντρου, ενός μικρού ποσοστού από τον τζίρο των καταστημάτων. Επίσης, τα καταστήματα στα εμπορικά κέντρα επιβαρύνονται και με κόστος κοινοχρήστων και δαπανών συντήρησης. Από την άλλη πλευρά, το κόστος προώθησης των εκδηλώσεων και λοιπών ενεργειών που κατά καιρούς πραγματοποιούν οι διοικήσεις των εμπορικών κέντρων επιβαρύνει κυρίως τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους.

Τα ακίνητα του τζόγου

Ευεργετική επίδραση στην αγορά των καταστημάτων έχει το πρόγραμμα ενοικίασης χώρων για τη στέγαση των παιχνιδομηχανών (VLTs) του ΟΠΑΠ. Πρόκειται για την ανάπτυξη ενός νέου δικτύου καταστημάτων με την επωνυμία Play, το οποίο θα ξεκινήσει πιθανώς εντός του Ιουνίου, με τη λειτουργία περίπου 100 καταστημάτων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλα αστικά κέντρα, ενώ συνολικά προβλέπεται να αναπτυχθούν 800 νέα καταστήματα. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΠΑΠ, σημείωσε εντός της εβδομάδας ότι από τη στιγμή που θα τεθεί το πρώτο κατάστημα σε λειτουργία, ο Οργανισμός έχει περιθώριο 12 μηνών για να θέσει σε λειτουργία το σύνολο των 16.500 VLTs που θα εκμεταλλευθεί ο ίδιος. Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη, καθώς ο ΟΠΑΠ έχει δεχθεί περισσότερες από 4.000 αιτήσεις για ενοικίαση χώρων, δείγμα της ανάγκης των ιδιοκτητών να μισθώσουν τα εμπορικά ακίνητά τους, που αποτελεί και τον κλάδο που επλήγη περισσότερο από την κρίση στην αγορά ακινήτων.

Λιγότερα λουκέτα

Θετικότερη είναι η εικόνα που προκύπτει από την πορεία των «λουκέτων» των καταστημάτων, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται και η εικόνα των κενών εμπορικών ακινήτων, που έχουν αρχίσει να ξαναγεμίζουν με νέες επιχειρήσεις, τουλάχιστον σε ορισμένες εμπορικές πιάτσες. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, από τον Μάρτιο του 2014 μέχρι σήμερα, διαπιστώνεται σχετική αποκλιμάκωση των «λουκέτων» στην Αθήνα και τον Πειραιά, αν και το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων εξακολουθεί να είναι υψηλό και να κυμαίνεται μεταξύ 27% και 33%. Στο εμπορικό κέντρο του Περιστερίου καταγράφεται στασιμότητα στο ποσοστό των «λουκέτων», ενώ στην Κηφισιά τα κενά καταστήματα παραμένουν στο επίπεδο του 20%, ποσοστό που είναι μεταξύ των χαμηλότερων που καταγράφεται στην έρευνα.

Οι αλλυσίδες ψάχνουν για καταστήματα

Μπορεί η οικονομική αβεβαιότητα να εξακολουθεί να πλήττει τις πωλήσεις στο λιανεμπόριο, ωστόσο, τα χαμηλά ενοίκια και η πληθώρα διαθέσιμων χώρων εξακολουθούν να αποτελούν ισχυρό δέλεαρ για τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, προκειμένου να επεκτείνουν το δίκτυο των καταστημάτων, εν όψει της ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Inditex (Zara, Pull & Bear, Stradivarius, Bershka, Oysho, Zara Home κ.τ.λ.), ο οποίος διαθέτει περί τα 160 καταστήματα πανελλαδικά δρομολογεί νέες επενδύσεις, καθώς εντός του 2015 προβλέπεται να αναπτύξει εννιά ακόμα καταστήματα. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται πέντε νέα καταστήματα Stradivarius, δύο καταστήματα Pull & Bear, ένα Bershka κι ένα Oysho. Τον προηγούμενο μήνα, ο όμιλος εγκαινίασε τρία καταστήματα (Pull & Bear, Stradivarious και Bershka) στο εμπορικό κέντρο River West στην Λ. Κηφισού.

Η κρίση και οι αλυσίδες

Μεγάλες αλυσίδες επιχειρούν να διευρύνουν την παρουσία τους, επωφελούμενες από τις ιστορικά χαμηλές τιμές ενοικίασης, κάτι που εντοπίζεται τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Η τάση που καταγράφεται την τελευταία διετία αφορά τη στροφή προς τις δευτερεύουσες αγορές. Για παράδειγμα, σε αγορές όπως αυτή της Νέας Σμύρνης και του Χαλανδρίου, τα κενά καταστήματα είναι ελάχιστα. Πλέον, το φαινόμενο αυτό έχει αρχίσει να εκδηλώνεται και στις κύριες εμπορικές οδούς, αρχής γενομένης από την οδό Ερμού, τους δρόμους του Κολωνακίου και τη Γλυφάδα, όπου πραγματοποιήθηκαν σημαντικές νέες μισθώσεις.Ανάλογη εικόνα καταγράφει και η αγορά εμπορικών καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη. Από τις σημαντικότερες κινήσεις ήταν η λειτουργία νέου καταστήματος της αλυσίδας H&M στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών. Πρόκειται για το πρώτο κατάστημα της H&M στη Θεσσαλονίκη, το οποίο μάλιστα περιλαμβάνει και τμήμα επίπλων. Επιπλέον, τα πολυκαταστήματα Attica εγκαινίασαν τον νέο τους χώρο στην οδό Τσιμισκή, στον οποίο φιλοξενούνταν η αλυσίδα Fokas. Πρόκειται για κτίριο επιφάνειας 7.000 τ.μ. το οποίο ανακατασκευάστηκε πλήρως αντί ποσού 10 εκατ. ευρώ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki