Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ο ΟΠΑΠ ψάχνει για μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα

O ΟΠΑΠ αναζητεί εκατοντάδες κατάλληλους χώρους ανά την επικράτεια και ήδη έχουν συγκεντρωθεί αρκετές αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ιδιοκτήτες κενών και μη εμπορικών καταστημάτων. Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο, ο ΟΠΑΠ αναζητεί καταστήματα της τάξεως των 130-180 τ.μ., εκ των οποίων τα 75 τ.μ. θα αφορούν τον χώρο εγκατάστασης των VLTs. Κάθε κατάστημα θα έχει έως 25 παιγνιομηχανήματα (VLTs), όπως επίσης μηχανήματα αυτόματης πώλησης φαγητού και ποτού, αλλά και μπαρ. Πάντως, όσοι διαθέτουν κενά ημιυπόγεια ή καταστήματα σε μη εμπορικά σημεία και σε υποβαθμισμένες περιοχές συγκεντρώνουν λιγοστές πιθανότητες να ενταχθούν στο δίκτυο του ΟΠΑΠ, καθώς πρόθεση του Οργανισμού είναι η εύρεση όσο το δυνατόν περισσότερων «φιλέτων», που να εξυπηρετούν τις σχετικές ανάγκες. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι από την αρχή της οικονομικής κρίσης μέχρι σήμερα, τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων έχουν υποχωρήσει 40% κατά μέσο όρο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η πτώση αγγίζει ή και ξεπερνάει το 50%, οπότε η παρούσα συγκυρία είναι η ευνοϊκότερη των τελευταίων ετών, για όσες αλυσίδες επιχειρούν να αναπτύξουν νέα δίκτυα ή να διευρύνουν τα υφιστάμενα σημεία πώλησης. Ανάλογη είναι και η πτώση των τιμών πώλησης, κάτι που ευνοεί ακόμα και την αγορά, εφόσον κάτι τέτοιο εντάσσεται στη στρατηγική του εκάστοτε ομίλου. Πάντως, όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών παροχής υπηρεσιών ακινήτων, είναι τέτοιο το μέγεθος της πτώσης, που το τελευταίο διάστημα αρκετές εμπορικές αλυσίδες μισθώνουν νέα καταστήματα έναντι συμβολικού τιμήματος, με την αμοιβή του ιδιοκτήτη να προκύπτει μέσω παραχώρησης ποσοστού επί του τζίρου του καταστήματος.

Οι περιπέτειες της Ερμού

Η «βιτρίνα» της αγοράς, η οδός Ερμού και τα καταστήματα που είναι κοντά στην πλατεία Συντάγματος, καταγράφει σταθεροποιητικές τάσεις. Σε πρόσφατη έρευνά της, η Cushman & Wakefield, , κατατάσσει την Ερμού στην 29η θέση, από την 31η που είχε βρεθεί στην περσινή έρευνα, επί συνόλου 65 αγορών. Ακόμα κι έτσι βέβαια, η θέση της Ερμού απέχει παρασάγγας από την περίοδο του 2006-2007, όταν είχε βρεθεί ακόμα και στην πρώτη δεκάδα, δείγμα της «φούσκας» που είχε δημιουργηθεί στην αγορά, κυρίως λόγω της έλλειψης κενών εμπορικών καταστημάτων και εναλλακτικών καναλιών πώλησης για τις εμπορικές αλυσίδες, π.χ. μέσω μεγάλων εμπορικών κέντρων. Με βάση τα φετινά στοιχεία, η βελτίωση της θέσης της Ερμού οφείλεται κυρίως στην πτώση των ενοικίων σε άλλες χώρες, παρά στην άνοδο των τιμών στην εγχώρια αγορά, καθώς το κόστος ενοικίασης καταστήματος παρέμεινε σταθερό σε 2.160 ευρώ/τ.μ. ετησίως ή 180 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση. Το φετινό πρώτο εξάμηνο σημειώθηκε μια από σημαντικότερες κινήσεις των τελευταίων ετών, καθώς η Folli Follie προχώρησε στην ενοικίαση του κτιρίου της πρώην αλυσίδας ένδυσης-υπόδησης Φωκάς, επί της Ερμού 19, αντί μηνιαίου ενοικίου της τάξεως των 35.000 ευρώ. Συνολικά δε, η αγορά καταγράφει σταθεροποιητικές τάσεις, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν αρχίσει να κινούνται πιο δυναμικά στην αγορά, ώστε να επωφεληθούν από τις ιστορικά χαμηλές τιμές. Ετσι, πλην της Ερμού, το μέσο ενοίκιο στην οδό Τσακάλωφ διαμορφώνεται πλέον σε 80 ευρώ/τ.μ, ενώ στις οδούς Κολοκοτρώνη (Κηφισιά) και Μεταξά (Γλυφάδα) αγγίζει τα 110 ευρώ/τ.μ.

Τα εμπορικά κέντρα συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις

Τη στιγμή πάντως που οι δημοφιλείς εμπορικές «πιάτσες» της Αττικής αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις, η εικόνα των καταστημάτων στα μεγάλα εμπορικά κέντρα είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Οπως γνωστοποίησε η Lamda Development, κατά το φετινό εννεάμηνο και τα τρία εμπορικά κέντρα της κατέγραψαν βελτίωση των μεγεθών τους, καθώς ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 9% και η συνολική επισκεψιμότητα κατά 6,5%. Ταυτόχρονα, η πληρότητα αγγίζει το 98%. Τις καλύτερες επιδόσεις εμφανίζει το Golden Hall, το οποίο σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 12%, των επισκεπτών κατά 9% και της λειτουργικής κερδοφορίας κατά 7% σε 9,7 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, στo The Mall Athens ο τζίρος των καταστημάτων ενισχύθηκε κατά 7,5%, οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 5,5% και τα λειτουργικά κέρδη κατά 3% σε 9 εκατ. ευρώ. Τέλος, το Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη σημείωσε άνοδο του τζίρου κατά 9%, των επισκεπτών κατά 7% και της λειτουργικής κερδοφορίας κατά 6% σε 9,4 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, τα εμπορικά καταστήματα έχουν πληγεί σημαντικά από την οικονομική κρίση, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι τιμές πώλησής τους έχουν υποχωρήσει κατά 55%, ενώ αντίστοιχα η πτώση των ενοικίων υπολογίζεται σε 40% κατά μέσο όρο. Ωστόσο, σύμφωνα με τους μεσίτες, τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων έχουν υποχωρήσει κατά 50% κατά μέσο όρο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η υποχώρηση αγγίζει ακόμα και το 60%. Πάντως, η «βιτρίνα» της αγοράς, που δεν είναι άλλη από την οδό Ερμού και ιδίως τα καταστήματα της οδού που είναι κοντά στην πλατεία Συντάγματος, καταγράφει σταθεροποιητικές τάσεις. Σε πρόσφατη έρευνά της, η Cushman & Wakefield, η οποία εκπροσωπείται στην ελληνική αγορά από την εταιρεία Proprius, κατατάσσει την Ερμού στην 29η θέση, από την 31η που είχε βρεθεί στην περσινή έρευνα, επί συνόλου 65 αγορών. Ακόμα κι έτσι βέβαια, η θέση της Ερμού απέχει παρασάγγας από την περίοδο του 2006-2007, όταν είχε βρεθεί ακόμα και στην πρώτη δεκάδα, δείγμα της «φούσκας» που είχε δημιουργηθεί στην αγορά, κυρίως λόγω της έλλειψης κενών εμπορικών καταστημάτων και εναλλακτικών καναλιών πώλησης για τις εμπορικές αλυσίδες, π.χ. μέσω μεγάλων εμπορικών κέντρων. Με βάση τα φετινά στοιχεία, η βελτίωση της θέσης της Ερμού οφείλεται κυρίως στην πτώση των ενοικίων σε άλλες χώρες, παρά στην άνοδο των τιμών στην εγχώρια αγορά, καθώς το κόστος ενοικίασης καταστήματος παρέμεινε σταθερό σε 2.160 ευρώ/τ.μ. ετησίως ή 180 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση.

Εκλεισε το deal

Υπεγράφη η συμφωνία πώλησης του συνόλου των μετοχών της Makro Cash & Carry, μέλους του γερμανικού Metro Group στην Ι. & Σ. Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε. Η αξία επιχείρησης της συναλλαγής ανέρχεται σε 65 εκατομμύρια ευρώ και όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία, πρόκειται για σημαντική νέα επένδυση της «Σκλαβενίτης» που σηματοδοτεί την είσοδό της στην αγορά της χονδρικής, ενώ παράλληλα επεκτείνει για πρώτη φορά τη δραστηριότητά της εκτός Αττικής. Σημειώνεται ότι η «Σκλαβενίτης», με κύκλο εργασιών σήμερα 1,2 δισ. ευρώ περίπου και 8.500 εργαζομένους, έχει παρουσία 110 καταστημάτων λιανικής στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών. Με την εξαγορά της Makro θα λειτουργεί, μέσω του νέου δικτύου Cash & Carry, σε 9 επιπλέον σημεία εκ των οποίων τα 7 σε μεγάλες πόλεις εκτός Αττικής. Σημειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών της Makro κατά το τελευταίο έτος ανήλθε σε 300 εκ. ευρώ περίπου, ενώ η εταιρεία απασχολεί 1.000 εργαζομένους.

Οι συμφωνίες αλλάζουν και τον χάρτη των εμπορικών χωρων

Ανακατατάξεις στην αγορά εμπορικών χώρων φέρνουν οι συμφωνίες με τις μεγάλες εμπορικές αλλυσίδες καθώς στο παζλ εμπλέκονται και εταιρίες rela estate. Ενδεικτική είναι η κίνηση της «Σκλαβενίτης»,με την εξαγορά των καταστημάτων της Μakro στην Ελλάδα, η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ κάνει δυναμική είσοδο στον χώρο της χονδρικής πώλησης (Cash & Carry). Ετσιμε χθεσινή ανακοίνωση της η GRIVALIA PROPERTIES ΑΕΕΑΠ ενώ έκανε γνωστό ότι δεν έχει διεξάγει συζητήσεις με τη «Makro Cash & Carry» ή τη μητρική της με σκοπό την απόκτηση χαρτοφυλακίου ακινήτων της, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Σκλαβενίτη καθώς και με άλλους Ελληνικούς και διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους για την απόκτηση ακινήτων. Η «Σκλαβενίτης» φέρεται να εξασφάλισε τα απαιτούμενα κεφάλαια για το deal από την Grivalia (πρώην Eurobank Properties), η οποία απέκτησε τον έλεγχο του χαρτοφυλακίου ακινήτων της μέσω συμβάσεων sale & lease back. Η Grivalia Properties σε ανακοίνωση που εξέδωσε επιβεβαιώνει την ύπαρξη συζητήσεων με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, διευκρινίζει ωστόσο ότι ακόμη δεν έχει επιτευχθεί τελική και οριστική συμφωνία.

Να σημειωθεί πως η Μakro διατηρεί δώδεκα σημεία πώλησης στην Ελλάδα και έχει πωλήσεις που κυμαίνονται σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ η αποχώρησή της θα προστεθεί στον κατάλογο των ξένων πολυεθνικών που εγκατέλειψαν την Ελλάδα την περίοδο της κρίσης. Στον αντίποδα, η «Σκλαβενίτης» την τελευταία διετία έχει προχωρήσει σε σειρά εξαγορών, με πιο χαρακτηριστικές αυτές των Extra, Δούκας, Μπαλάσκας, ενώ πρόσφατα συμφώνησε με τη «Βερόπουλος» για την απόκτηση του 60% της αλυσίδας «Χαλκιαδάκης» (με δίκτυο 38 καταστημάτων στην Κρήτη). Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά ετοιμάζεται να κάνει το μεγάλο βήμα επέκτασης στην επαρχία, αρχής γενομένης από την Κόρινθο.

Υπενθυμίζεται πως μέσα στο 2014 πραγματοποιήθηκαν σημαντικά deals στον χώρο του λιανεμπορίου. Από τα πιο ενδεικτικά είναι η εξαγορά της Praktiker Hellas, της μεγαλύτερης αλυσίδας στην κατηγορία των ειδών επισκευής σπιτιού και οικιακού εξοπλισμού από την Fairfax, ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds παγκοσμίως, αλλά και η υπογραφή συμβολαίου για τη μετατροπή, υπό καθεστώς δικαιόχρησης, του δικτύου των 149 καταστημάτων της αλυσίδας «Αρβανιτίδης Α.Ε.» σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express. Η προσθήκη των 149 καταστημάτων της «Αρβανιτίδης Α.Ε.» επιτρέπει στη «Μαρινόπουλος» να αυξήσει αισθητά τη θέση της στην αγορά της Βόρειας Ελλάδος. Εκτός όμως από τους μεγάλους «παίκτες», κινητικότητα υπάρχει και μεταξύ των μικρότερων εταιρειών, οι οποίοι ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η εξαγορά της «Βιδάλης Μάρκετ», που δραστηριοποιείται με 12 σημεία σε νησιά των Κυκλάδων, από τα κρητικά σούπερ μάρκετ ΙΝΚΑ, τα οποία ελέγχονται από συνεταιρισμό εταιρειών και καταναλωτών και αριθμούν πάνω από 30 καταστήματα στην Κρήτη, καθώς και η συνεργασία της «Εμποροβιομηχανικής», η οποία είναι αποκλειστικός δικαιούχος διαχείρισης του σήματος Expert στην Ελλάδα και της ΗΛΜΑΚ, εταιρείας που ιδρύθηκε το 1988 από μια ομάδα εμπόρων ηλεκτρικών ειδών στη Βόρεια Ελλάδα και σήμερα αριθμεί 65 καταστήματα σε όλη τη χώρα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki