Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Η ζητηση για εμπορικούς χώρους

Η ζήτηση νέων σημείων από τις εταιρείες είναι στενά συνδεδεμένη και με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, για αυτό και η αγορά εμπορικών χώρων ήταν αυτή, που χτυπήθηκε ιδιαίτερα από την κρίση. Στην συγκεκριμένη κατηγορία υπάρχει για το 2014 μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των κύριων αγορών (high streets) και των υπολοίπων σημείων (secondary areas). Για τις κύριες αγορές υπήρχαν σημάδια ανάκαμψης, καθώς η πτώση των μισθωτικών αξιών σε αρκετά χαμηλά επίπεδα επέτρεψε την επαναμίσθωση κενών χώρων, από εταιρείες, που εξακολούθησαν να καταγράφουν άνοδο του τζίρου τους (σε επίπεδο year to year), με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί σημαντικά η διαθεσιμότητα κενών χώρων, σε δρόμους όπως η Ερμού στην Αθήνα ή η Τσιμισκή στην Θεσσαλονίκη.

Οι δευτερεύουσες αγορές δεν έχουν την ίδια αντιμετώπιση και δεν φαίνεται να βγαίνουν εύκολα από τη κρίση, αν δεν υπάρξει μια σημαντική βελτίωση της οικονομίας της χώρας, ενώ σε κάποιες από αυτές θα χρειαστεί να επανεξεταστεί η χρήση τους ως καταστήματα και θα πρέπει να αναζητηθούν τρόποι αλλαγής χρήσεων. Οι συγκεκριμένες αγορές θα δουν μια αύξηση της ζήτησης το 2015, λόγω της ανάπτυξης του νέου σήματος του ΟΠΑΠ, για την οποία θα ζητηθούν περί τα 700 σημεία πανελλαδικά (σε χαμηλά, βέβαια, μισθώματα), γεγονός, που θα βοηθήσει στην απορρόφηση αρκετών σημείων και σε δευτερεύουσες αγορές. Εμπορικά κέντρα, όπως το THE MALL, το GOLDEN HALL και το ATHENS METRO MALL έδειξαν και μέσω της κρίσης την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κρατώντας τις πληρότητες τους και την επισκεψιμότητά τους σε υψηλά επίπεδα, ενώ και μικρότερα, όπως το RIVER WEST, έχουν μια σταθερά ανοδική πορεία. Δεν είναι τυχαίο, πως μεγάλη επένδυση, που προγραμματίζεται στον χώρο (το ACADEMY GARDENS), έχει ως μόνο εμπόδιο την ελληνική γραφειοκρατία, ενώ είναι δηλωμένη η επιθυμία των ξένων επενδυτών να προχωρήσουν. Τα εμπορικά ακίνητα, ως επενδυτικό προιόν, παραμένουν δημοφιλή, με τις αποδόσεις για τα καταστήματα στις κύριες αγορές να είναι μεταξύ 7.5% και 8% και για τα υπόλοιπα σημεία να κυμαίνονται περί το 9%.

Για το 2015 υπάρχει ήδη η θετική εξέλιξη της ζήτησης, σε συγκεκριμένες κατηγορίες, από εταιρείες, που δεν έχουν ακόμη δραστηριότητα στην Ελλάδα, αλλά βλέπουν την ευκαιρία εισόδου τους, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη τους, πως οι μεταρρυθμίσεις στον συγκεκριμένο χώρο, όπως πχ το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, η ευελιξία στην αγορά εργασίας κλπ, θα ολοκληρωθούν.

Απο εμπορικά κέντρα πάμε καλά . Απο λεφτά;

Η REDS, θυγατρική του ομίλου «Ελλάκτωρ», προχώρησε στην υποβολή προς έγκριση της πολεοδομικής μελέτης για την ανάπτυξη της έκτασης των 315 στρεμμάτων που διαθέτει στην Κάντζα. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει αποφασιστεί το ακριβές μείγμα των χρήσεων, καθώς πρόθεση της εταιρείας είναι να υπάρχουν και άλλες χρήσεις που θα υποστηρίζουν την κατανάλωση, ωστόσο είναι σαφές ότι το εμπορικό σκέλος θα έχει τον πρώτο ρόλο. Υπενθυμίζεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η εταιρεία προχωρούσε τις μελέτες και τις σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, ώστε να είναι σε θέση να ξεκινήσει την επένδυση μόλις βελτιωθεί το οικονομικό κλίμα. Οπως προκύπτει, δρομολογείται η ανάπτυξη εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου της τάξεως των 100.000 τ.μ., σε μια επένδυση 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία ακόμα προσπάθεια αξιοποίησης των Κτημάτων Καμπά, τα οποία πέρασαν στον έλεγχο της «Ελλάκτωρ» όταν προχώρησε στην εξαγορά της ΤΕΒ (Τεχνική Εταιρεία Βόλου), ιδιοκτήτριας του ακινήτου από το 1997. Σημειωτέον ότι με βάση την πολεοδομική μελέτη που κατατέθηκε, η REDS επιδιώκει την ανάπτυξη του 50% της έκτασης και τη διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων στο υπόλοιπο 50%. Παράλληλα, η πολεοδομική μελέτη καθορίζει ζώνες προστασίας, προκειμένου να προβληθούν και να αναδειχθούν τα διατηρητέα κτίρια της έκτασης, αλλά και το εργοστάσιο Καμπά. Όπως αναφέρει η διοίκηση της REDS, η διαδικασία της έγκρισης της μελέτης αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2015, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος πρόκειται να συμμετάσχει στην επένδυση. Πάντως, εφόσον το κέντρο κατασκευαστεί, η REDS επιθυμεί να διατηρήσει την διαχείρισή του στην κατοχή της τουλάχιστον για τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του και στη συνέχεια να εξετάσει πιθανή πώληση μέρους ή του συνόλου του ακινήτου. Αυτό όμως θα αποτελέσει και αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τον στρατηγικό επενδυτή.

Και άλλο εμπορικό κέντρο

Στην πώληση αμπελώνων που διέθετε στην περιοχή της Μαντινείας στην Τρίπολη προχώρησε εντός της εβδομάδας η REDS, θυγατρική εταιρεία του ομίλου Ελλάκτωρ. Η εισηγμένη εισέπραξε το ποσό των 463.742 ευρώ για την πώληση των ακινήτων, συνολικής επιφάνειας 350 στρεμμάτων. Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες, η REDS κατέθεσε προς έγκριση την πολεοδομική μελέτη για την ανάπτυξη της έκτασής της στην περιοχή της Κάντζας (Κτήματα Καμπά), με βάση το προεδρικό διάταγμα του 2011, με το οποίο εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πρόθεση της εισηγμένης είναι η δημιουργία ενός εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου, σε μια επένδυση που αναμένεται να προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ.

Που θα ψάξει για μαγαζιά;

Στην ελληνική αγορά ετοιμάζεται να εισέλθει η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα εστίασης στην κατηγορία των μπέργκερ. Ο λόγος για την αμερικανική Burger King, η οποία ανακοίνωσε τη δημιουργία κοινοπραξίας με την ονομασία Burge King SEE SA προκειμένου να επεκταθεί επιθετικά, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας στην Ιταλία, στην Πολωνία, στη Ρουμανία και στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία διαθέτει ήδη καταστήματα σε όλες τις παραπάνω χώρες πλην της Ελλάδας Η Burger King ιδρύθηκε το 1954 στη Φλόριντα των ΗΠΑ, διαθέτει περίπου 14.000 καταστήματα σε 100 χώρες σε όλο τον κόσμο σερβίροντας φαγητό σε πάνω από 11 εκατ. καταναλωτές ημερησίως.Περισσότερες λεπτομέρειες για το σχέδιο επέκτασης της αλυσίδας στην Ελλάδα δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές. Ωστόσο, η είσοδος της αμερικανικής αλυσίδας θεωρείται μεγάλη πρόκληση, καθώς μέχρι σήμερα δύο μεγάλες ξένες αλυσίδες της κατηγορίας των μπέργκερ απέτυχαν. Ο λόγος για τη Wendy’s και φυσικά τη McDonalds, οι οποίες δεν μπόρεσαν να ανταγωνισθούν τις εγχώριες αλυσίδες και κυρίως τα Goody’s.

Ο ΟΠΑΠ ψάχνει για μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα

O ΟΠΑΠ αναζητεί εκατοντάδες κατάλληλους χώρους ανά την επικράτεια και ήδη έχουν συγκεντρωθεί αρκετές αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ιδιοκτήτες κενών και μη εμπορικών καταστημάτων. Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο, ο ΟΠΑΠ αναζητεί καταστήματα της τάξεως των 130-180 τ.μ., εκ των οποίων τα 75 τ.μ. θα αφορούν τον χώρο εγκατάστασης των VLTs. Κάθε κατάστημα θα έχει έως 25 παιγνιομηχανήματα (VLTs), όπως επίσης μηχανήματα αυτόματης πώλησης φαγητού και ποτού, αλλά και μπαρ. Πάντως, όσοι διαθέτουν κενά ημιυπόγεια ή καταστήματα σε μη εμπορικά σημεία και σε υποβαθμισμένες περιοχές συγκεντρώνουν λιγοστές πιθανότητες να ενταχθούν στο δίκτυο του ΟΠΑΠ, καθώς πρόθεση του Οργανισμού είναι η εύρεση όσο το δυνατόν περισσότερων «φιλέτων», που να εξυπηρετούν τις σχετικές ανάγκες. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι από την αρχή της οικονομικής κρίσης μέχρι σήμερα, τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων έχουν υποχωρήσει 40% κατά μέσο όρο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η πτώση αγγίζει ή και ξεπερνάει το 50%, οπότε η παρούσα συγκυρία είναι η ευνοϊκότερη των τελευταίων ετών, για όσες αλυσίδες επιχειρούν να αναπτύξουν νέα δίκτυα ή να διευρύνουν τα υφιστάμενα σημεία πώλησης. Ανάλογη είναι και η πτώση των τιμών πώλησης, κάτι που ευνοεί ακόμα και την αγορά, εφόσον κάτι τέτοιο εντάσσεται στη στρατηγική του εκάστοτε ομίλου. Πάντως, όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών παροχής υπηρεσιών ακινήτων, είναι τέτοιο το μέγεθος της πτώσης, που το τελευταίο διάστημα αρκετές εμπορικές αλυσίδες μισθώνουν νέα καταστήματα έναντι συμβολικού τιμήματος, με την αμοιβή του ιδιοκτήτη να προκύπτει μέσω παραχώρησης ποσοστού επί του τζίρου του καταστήματος.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki