Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Οι συμφωνίες αλλάζουν και τον χάρτη των εμπορικών χωρων

Ανακατατάξεις στην αγορά εμπορικών χώρων φέρνουν οι συμφωνίες με τις μεγάλες εμπορικές αλλυσίδες καθώς στο παζλ εμπλέκονται και εταιρίες rela estate. Ενδεικτική είναι η κίνηση της «Σκλαβενίτης»,με την εξαγορά των καταστημάτων της Μakro στην Ελλάδα, η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ κάνει δυναμική είσοδο στον χώρο της χονδρικής πώλησης (Cash & Carry). Ετσιμε χθεσινή ανακοίνωση της η GRIVALIA PROPERTIES ΑΕΕΑΠ ενώ έκανε γνωστό ότι δεν έχει διεξάγει συζητήσεις με τη «Makro Cash & Carry» ή τη μητρική της με σκοπό την απόκτηση χαρτοφυλακίου ακινήτων της, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Σκλαβενίτη καθώς και με άλλους Ελληνικούς και διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους για την απόκτηση ακινήτων. Η «Σκλαβενίτης» φέρεται να εξασφάλισε τα απαιτούμενα κεφάλαια για το deal από την Grivalia (πρώην Eurobank Properties), η οποία απέκτησε τον έλεγχο του χαρτοφυλακίου ακινήτων της μέσω συμβάσεων sale & lease back. Η Grivalia Properties σε ανακοίνωση που εξέδωσε επιβεβαιώνει την ύπαρξη συζητήσεων με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, διευκρινίζει ωστόσο ότι ακόμη δεν έχει επιτευχθεί τελική και οριστική συμφωνία.

Να σημειωθεί πως η Μakro διατηρεί δώδεκα σημεία πώλησης στην Ελλάδα και έχει πωλήσεις που κυμαίνονται σε 300 εκατ. ευρώ, ενώ η αποχώρησή της θα προστεθεί στον κατάλογο των ξένων πολυεθνικών που εγκατέλειψαν την Ελλάδα την περίοδο της κρίσης. Στον αντίποδα, η «Σκλαβενίτης» την τελευταία διετία έχει προχωρήσει σε σειρά εξαγορών, με πιο χαρακτηριστικές αυτές των Extra, Δούκας, Μπαλάσκας, ενώ πρόσφατα συμφώνησε με τη «Βερόπουλος» για την απόκτηση του 60% της αλυσίδας «Χαλκιαδάκης» (με δίκτυο 38 καταστημάτων στην Κρήτη). Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά ετοιμάζεται να κάνει το μεγάλο βήμα επέκτασης στην επαρχία, αρχής γενομένης από την Κόρινθο.

Υπενθυμίζεται πως μέσα στο 2014 πραγματοποιήθηκαν σημαντικά deals στον χώρο του λιανεμπορίου. Από τα πιο ενδεικτικά είναι η εξαγορά της Praktiker Hellas, της μεγαλύτερης αλυσίδας στην κατηγορία των ειδών επισκευής σπιτιού και οικιακού εξοπλισμού από την Fairfax, ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds παγκοσμίως, αλλά και η υπογραφή συμβολαίου για τη μετατροπή, υπό καθεστώς δικαιόχρησης, του δικτύου των 149 καταστημάτων της αλυσίδας «Αρβανιτίδης Α.Ε.» σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express. Η προσθήκη των 149 καταστημάτων της «Αρβανιτίδης Α.Ε.» επιτρέπει στη «Μαρινόπουλος» να αυξήσει αισθητά τη θέση της στην αγορά της Βόρειας Ελλάδος. Εκτός όμως από τους μεγάλους «παίκτες», κινητικότητα υπάρχει και μεταξύ των μικρότερων εταιρειών, οι οποίοι ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η εξαγορά της «Βιδάλης Μάρκετ», που δραστηριοποιείται με 12 σημεία σε νησιά των Κυκλάδων, από τα κρητικά σούπερ μάρκετ ΙΝΚΑ, τα οποία ελέγχονται από συνεταιρισμό εταιρειών και καταναλωτών και αριθμούν πάνω από 30 καταστήματα στην Κρήτη, καθώς και η συνεργασία της «Εμποροβιομηχανικής», η οποία είναι αποκλειστικός δικαιούχος διαχείρισης του σήματος Expert στην Ελλάδα και της ΗΛΜΑΚ, εταιρείας που ιδρύθηκε το 1988 από μια ομάδα εμπόρων ηλεκτρικών ειδών στη Βόρεια Ελλάδα και σήμερα αριθμεί 65 καταστήματα σε όλη τη χώρα.

Δίνουν κέρδη τα εμπορικά κέντρα

Η κερδοφορία των τριών εμπορικών κέντρων (EBITDA) της Lamda, κινήθηκε ανοδικά παρουσιάζοντας αύξηση 5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εννεάμηνο και ανήλθε στα €28,1 εκατομμύρια, αναφέρεται στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Lamda Development ΛΑΜΔΑ +0,47%. Επιπλέον τα ενοποιημένα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) που αναλογούν στον Όμιλο της Lamda ανήλθαν σε €22,9 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας άνοδο επίσης 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Συνέχεια ανάκαμψης σε βασικούς εμπορικούς δείκτες Η ανοδική τάση των βασικών εμπορικών δεικτών συνεχίζεται ακόμα πιο ενισχυμένη. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων παρουσίασε αύξηση 9% το πρώτο εννεάμηνο του 2014 ενώ η συνολική επισκεψιμότητα των εμπορικών κέντρων κατά την ίδια χρονική περίοδο παρουσίασε επίσης αύξηση κατά 6,5%. Η μέση πληρότητα των εμπορικών της κέντρων εξακολουθεί να ξεπερνά το 98% ενώ παρατηρείται αύξηση της ζήτησης για μισθώσεις. Η θετική διαφοροποίηση της δραστηριότητας των εμπορικών κέντρων από την υπόλοιπη αγορά λιανικής συνεχίζεται καθώς αποτελούν σημεία αναφοράς και αποδοχής από το καταναλωτικό κοινό. Οι έμποροι λιανικής συνεχίζουν να έχουν μεγάλη υποστήριξη σε ενέργειες marketing και επικοινωνίας καθώς και να απολαμβάνουν τα οφέλη της υψηλής επισκεψιμότητας, όπως αποδεικνύει η μέχρι σήμερα πορεία. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων στο "Golden Hall" κινήθηκε ανοδικά κατά 12% ενώ εντυπωσιακή είναι και η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών κατά 9%. Η λειτουργική του κερδοφορία ανήλθε σε €9,7 εκατ., παρουσιάζοντας άνοδο 7% σε σχέση με πέρσι. Στο "Mediterranean Cosmos" στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε άνοδος του κύκλου εργασιών των καταστημάτων κατά 9%, και αύξηση του αριθμού των επισκεπτών κατά 7%, ενώ βρίσκεται σε καθεστώς πλήρους μίσθωσης. Αναφορικά με το "The Mall Athens", τα μεγέθη του επίσης εμφανίζονται αυξημένα. Ο τζίρος των καταστημάτων και ο αριθμός των επισκεπτών παρουσίασαν αύξηση κατά 7,5% και 5,5% αντίστοιχα, μεγέθη που επιβεβαιώνουν την ηγέτιδα θέση του Εμπορικού μας Κέντρου στο χώρο του λιανεμπορίου.

Η Ερμού θύμα της κρίσης

Η οδός Ερμού ήταν, μια από τις 10 πλουσιότερες εμπορικές οδούς προ κρίσης. Σήμερα, βρίσκεται γύρω στις 30 πρώτες θέσεις και συγεκριμένα για το 2014 βρίσκεται στην 29η θέση. Από πέρυσι ανέβηκε δύο θέσεις αλλά αυτό δεν οφείλεται σε αύξηση μισθωμάτων ή του ενδιαφέροντος των επενδυτών αλλά σε υποχώρηση άλλων «ανταγωνιστριών» χωρών. Η άλλοτε «χρυσή» εμπορική πιάτσα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Cushman & Wakefield έχει τα ίδια μισθώματα με πέρυσι, ήτοι 2.160 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ετησίως, δηλαδή 180 ευρώ/τ.μ. τα μήνα όταν προ κρίσης είχε φτάσει και στα 300 ευρώ/τ.μ. Πιο ακριβός δρόμος του κόσμο η 5η Λεωφόρος στη Νέα Υόρκη η οποία ξεπέρασε το Χονγκ Κονγκ. Τα ενοίκια στην Upper Fifth Avenue της αμερικανικής μεγαλοπούπολης ανήλθαν στο ρεκόρ των 29.822 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ανά έτος με την Causeway Bay στο Χονγκ Κονγκ να υποχωρεί κατά 6,8% και να πέφτει στη δεύτερη θέση. Στην τρίτη θέση κατατάσσεται η Champs-Élysées του Παρισιού, χωρίς να καταγραφεί αλλαγή στις τιμές ενοικίασης, μετά από μια άνοδο 40% πέρυσι. Η New Bond Street του Λονδίνου διατηρεί την τέταρτη θέση, με αύξηση ενοικίων 4,2%. Η Pitt Street Mall στο Σίδνεϊ συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα, ανεβαίνοντας τρεις θέσεις στην κατάταξη με αύξηση της τάξης του 25% Εντυπωσιακή αύξηση για την Istiklal Street στη Κωνσταντινούπολη που σημειώνει τη δεύτερη μεγαλύτερη άνοδο στον κόσμο (27,3%) με αποτέλεσμα να καταλαμβάνει την 20η θέση διεθνώς από 29η πέρυσι. Σύμφωνα με την Cushman & Wakefield, τα ενοίκια στα καταστήματα εμπορικών δρόμων σε όλο τον κόσμο αυξήθηκαν κατά 2,4% κατά τους 12 τελευταίους μήνες μέχρι Σεπτέμβριο 2014. Η Αμερική έδειξε την ισχυρότερη ανάπτυξη, με αύξηση ενοικίων κατά 5,8%, ίδιο ποσοστό όπως και πέρυσι, ενώ η Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (ΕΜΕΑ) παρουσίασε μέτρια άνοδο 1,3% και η Ασία 3,6%. Η πτωτική και κάπως υποτονική οικονομική δραστηριότητα και κάποιες διαρθρωτικές αλλαγές επηρέασαν ορισμένες αγορές. Ωστόσο, παρά τη χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης, 277 από τις 330 θέσεις που συμμετείχαν στην έρευνα έδειξαν είτε στασιμότητα είτε αύξηση ενοικίων στη διάρκεια του έτους.

Κινεζικό Mall χονδρικής στο Θριάσιο

Η κατασκευή και λειτουργία ενός ελληνικού «Dragon Mart», μιας υπεραγοράς χονδρικής δηλαδή, για κινεζικά προϊόντα, στην έκταση του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου που διεκδικεί η Cosco στον σχετικό διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ, είναι μεταξύ των projects που εξετάζονται από τους εμπλεκομένους. Τα Dragon Mart ή Dragon City αποτελούν αχανή εμπορικά κέντρα χονδρικής για κινεζικές μεγάλες αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Γνωστότερο όλων είναι το 50 στρεμμάτων και μήκους 1,2 χιλιομέτρων Dragon Mart στο Ντουμπάι που έχει κοστίσει, στις δύο φάσεις ανάπτυξής του, πάνω από 500 εκατ. δολάρια. Ανάλογα εμπορικά κέντρα από τον ίδιο όμιλο αναπτύχθηκαν στο Κατάρ και στο Μπαχρέιν, ενώ επένδυση 180 εκατ. δολάρια δρομολογείται και στο Κανκούν στο Μεξικό. Σε αρχική φάση βρίσκεται και το Dragon Mart του Παναμά, ενώ παρουσία υπάρχει μεταξύ άλλων και στην Ολλανδία. Ο φορέας πίσω από αυτές τις επενδύσεις, που συχνά γίνονται από κοινού με τοπικούς ομίλους σε συνεργασία με εγχώριες κατασκευαστικές, είναι η China Machinery & Electronic Products Exhibition Center, ευρύτερα γνωστός πλέον ως Chinamex. Υποστηρίζεται από το κινεζικό υπουργείο εμπορίου ως πλατφόρμα προώθησης κινεζικών εξαγωγώ

Τα σχέδια για το εμπορικό κέντρο του Πειραιά

Ξεπερνιούνται σταδιακά ένα ένα τα εμπόδια που υπήρχαν για την αξιοποίηση του ακινήτου του ΟΣΕ στον σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά (ΣΠΑΠ). Πρόκειται για οικόπεδο 15 στρεμμάτων, που βρίσκεται στο σημείο του τερματικού σιδηροδρομικού σταθμού και το οποίο ο ΟΣΕ προσπαθεί, μέσω της θυγατρικής του εταιρείας στην αγορά ακινήτων, της ΓΑΙΑΟΣΕ, να αναπτύξει εδώ και αρκετά χρόνια. Πρόσφατα ψηφίστηκε ρύθμιση με την οποία εξασφαλίστηκε η χρήση γης, ενώ τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να εκδοθεί και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα που θα καθορίζει τους όρους δόμησης, με έμφαση προς τις χρήσεις εμπορίου. Υπενθυμίζεται ότι αποτελεί ειλημμένη απόφαση η κατασκευή εμπορικού - ψυχαγωγικού κέντρου, συνολικής επιφάνειας 37.000 τ.μ. Για τον σκοπό αυτό, αναμένεται να προκηρυχθεί πλειοδοτικός διαγωνισμός παραχώρησης εκμετάλλευσης του οικοπέδου για περίοδο 30 ετών, με δυνατότητα χρονικής επέκτασης της σχετικής σύμβασης. Εκτιμάται ότι το ύψος της επένδυσης θα ανέλθει σε 50-60 εκατ. ευρώ, με το ακίνητο να εκτείνεται σε τέσσερις - πέντε ορόφους, φιλοξενώντας δεκάδες καταστήματα, εστιατόρια και χώρους στάθμευσης, ενώ εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει και αίθουσες πολυκινηματογράφων. Πρόκειται για ένα έργο για το οποίο είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός και στο παρελθόν (πριν από την κρίση), ωστόσο δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές, παρά το γεγονός ότι η αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος ήταν μεγάλη. Αιτία ήταν οι επιτρεπόμενες χρήσεις, καθώς είχε προκριθεί η δημιουργία κτιρίου γραφείων, επιλογή όχι ιδιαίτερα ελκυστική για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Οπως όλα δείχνουν, τα εμπόδια αυτά σταδιακά ξεπερνιούνται, καθώς με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος θα είναι πλέον ξεκάθαροι οι όροι δόμησης και επομένως θα είναι και ευκολότερη η διεξαγωγή του διαγωνισμού, καθώς οι συμμετέχοντες θα γνωρίζουν πώς θα μπορέσουν να εκμεταλλευθούν το ακίνητο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πάντως, η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει αρκετά, δεδομένου ότι ο αρχικός στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ ήταν να έχει κηρυχθεί ο ανάδοχος έως το τέλος του έτους, κάτι μάλλον απίθανο. Το πιθανότερο είναι να καταστεί εφικτή η προκήρυξη του διαγωνισμού, με την ανάθεση να προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2015.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki