Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Η κρίση και τα καταστήματα

Η ζήτηση νέων σημείων από τις εταιρείες είναι στενά συνδεδεμένη και με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, γι’ αυτό και η συγκεκριμένη αγορά ήταν αυτή, που χτυπήθηκε ιδιαίτερα από την κρίση. Το 2015 μεγάλες εταιρείες λιανικής, φαίνεται να έχουν εκμεταλλευτεί τις ιστορικά χαμηλές τιμές στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους. Οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί, τα κενά καταστήματα έχουν μειωθεί και η απορρόφηση κενών χώρων έχει αυξηθεί. Συνοπτικά, ενώ υπήρχε μια μεγάλη έμφαση στις τοπικές και στις δευτερογενείς αγορές λιανικής, τα τελευταία χρόνια, αυτό έχει αρχίζει να εξαφανίζεται. Οι αγορές λιανικής, όπως η Νέα Σμύρνη και το Χαλάνδρι, εξακολουθούν να έχουν χαμηλά ποσοστά κενών χώρων σε κεντρικούς τους δρόμους, αλλά τώρα οι πρωτογενείς αγορές αυξήθηκαν σημαντικά, κυρίως με την έννοια των κενών καταστημάτων, τα οποία έχουν περιοριστεί. Έχουν γίνει σημαντικές μισθώσεις σε υψηλότερες τιμές σε δρόμους σαν την Ερμού, αλλά και σε άλλες κύριες αγορές. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, τα μισθώματα των καταστημάτων κατά τη διάρκεια του 2015 παρέμειναν σταθερά. Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά η διαθεσιμότητα στις εμπορικές οδούς της πόλης. Η αγορά των εμπορικών κέντρων συνεχίζει να ανθίσταται παρά την κρίση. Εμπορικά κέντρα, όπως το THE MALL, το GOLDEN HALL και το ATHENS METRO MALL κατέγραψαν την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κρατώντας τις πληρότητές τους και την επισκεψιμότητά τους σε υψηλά επίπεδα, ενώ και μικρότερα, όπως το RIVER WEST, συνεχίζουν τη σταθερά ανοδική πορεία. Δεν είναι τυχαίο, πως κατά διαστήματα υπάρχουν έντονες φήμες για την εξαγορά μεγάλων εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα. Τα εμπορικά ακίνητα, ως επενδυτικό προϊόν, παραμένουν δημοφιλή, με τις αποδόσεις για τα καταστήματα στις κύριες αγορές να παραμένουν γύρω στο 8% και για τα υπόλοιπα σημεία να κυμαίνονται περί το 9%.

Ο εμποράκος, τα ψιλικατζίδικα και τα ακίνητα

Ο θάνατος του εμποράκου είναι ένα συνηθισμένο σλόγκαν της δημοσιογραφικής "γλώσσας" , το οποιο χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά προκειμένου να δείξει το οικονομικό αδιέξοδο στο οποιο έχουν βρεθεί πολλές μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Αν και τις περισσότερες φορές η έκφραση αυτή χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το οικονομικό αδιέξοδο των μικροεπαγγελματιών τις περισσότερες φορές αγνοήθηκαν οι προεκτάσεις που μπορεί να έχει σε μία σειρά συνδεδεμένων επαγγελματικών δραστηριοτήτων ΄πως για παράδειγμα στη αγορά ακινήτων.Για παράδειγμα τα μικρά παντοπωλεία , τα mini market και τα καταστήματα ψιλικών-περίπτερα είναι εγκατεστημένα σε περίπου 31,4 χιλ. καταστήματα το 2015. Τα καταστήματα αυτά, που ανήκουν κυρίως είτε σε μικροϊδιοκτήτες είτε στους ίδιους τους εμπόρους απορροφούν ένα μεγάλο ποσοστό του αποθέματος των περιφερειακών εμπορικών χώρων και ουσιαστικά λειτουργούν ως ασπίδα στις τοπικές αγορές. Οι επίσημες έρευνες δείχνουν ότι η ασπίδα αυτή σιγά σιγά εμφανίζει ρωγμές καθώς αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που κλείνουν και επομένως η λίστα των κενών χώρων μεγαλώνει.Εκτιμάται ότι αριθμός των κενών καταστημάτων με αυτά τα χαρακτηριστικά αυξήθηκε 2,5% σε σχέση με το 2014 και κατά 6% σε σχέση με το 2013. Σε αριθμούς αυτή η σωρευτική ποσοστιαία μείωση σημαίνει ότι σε διάστημα δύο μόλις ετών περισσότεροι απο 3.000 μικροί εμπορικοί χώροι παραμένουν κενοί στερώντας με το τρόπο αυτό εισόδημα όχι μόνο απο τους ιδιοκτήτες τους αλλά και εσοδα απο το Δημόσιο και τους ΟΤΑ. Τα παντοπωλεία/mini markets καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο συνολικό αριθμό των καταστημάτων, συμμετέχοντας με 53,8% το 2015 (από 52,8% το 2014 και 51,2% το 2013). Ακολουθούν τα περίπτερα με 24,9% το 2015 (2014: 25,3%) και τα καταστήματα ψιλικών με 21,3% (2014: 21,9%). Επί του συνόλου των καταγεγραμμένων καταστημάτων μικρής λιανικής, τα περισσότερα βρίσκονται στο νομό Αττικής (6,4 χιλ. καταστήματα). Επισημαίνεται ότι στην Αττική καταγράφηκε μείωση 4,5% στον αριθμό των καταστημάτων το 2015 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επίσης, ο αριθμός τους το 2015 εμφανίζεται μειωμένος κατά 15% σε σχέση με το 2013. Το μερίδιό της διαμορφώθηκε σε 20,5% το 2015 από 22,5% το 2013. Ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με 8,2% το 2015 και με μεγάλη διαφορά έπονται η Αχαΐα (3,9%), και το Ηράκλειο (3,9%). Και φυσικά είναι αυταπόδεικτες οι επιπτώσεις στην ανεργία και στην συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος χιλιάδων οικογενειών καθώς τα περισσότερα απασχολούν μικρό αριθμό ή και καθόλου προσωπικό, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό αυτών αφορά οικογενειακής μορφής επιχειρήσεις.

Νέο εμπορικό κέντρο

Ανοίγει τις πύλες του το νέο εμπορικό κέντρο του ομίλου Βιοχάλκο, αυτή τη φορά στην Κόρινθο. Μετά το River West στα δυτικά προάστια της Αθήνας, ο όμιλος (έπειτα από πολλές αναβολές είναι αλήθεια) θα αρχίσει να λειτουργεί το εμπορικό κέντρο Mare West στην Κόρινθο, συνολικού εμβαδού 72.000 τετραγωνικών μέτρων. Το Mare West φιλοξενεί πολυκατάστημα Σκλαβενίτης, καθώς και καταστήματα ένδυσης, αξεσουάρ, καλλυντικών, αλλά και καταστήματα εστίασης, με θέα τη θάλασσα. Πρόκειται για την πρώτη φάση λειτουργίας του εμπορικού κέντρου καθώς αρκετά καταστήματα θα ανοίξουν σταδιακά μέσα στους επόμενους μήνες. Ο κλάδος ανάπτυξης ακινήτων της Bιοχάλκο «ειδικεύεται στην αξιοποίηση των πρώην εμπορικών και βιομηχανικών ακινήτων και των θυγατρικών εταιριών της. Εκτός από τα ακίνητα στα οποία λειτουργούν τα δύο εμπορικά κέντρα, ο όμιλος έχει εκτενές χαρτοφυλάκιο όπως π.χ. το ακίνητο στο οποίο στεγάζεται το IKEA στη Λεωφόρο Κηφισσού, κλπ. Πρόκειται κυρίως για πρώην παραγωγικές μονάδες ή γραφεία εταιριών της Bιοχάλκο που έχουν παύσει τη λειτουργία τους ή έχουν μεταφέρει τις εγκαταστάσεις τους, είτε λόγω του αποχαρακτηρισμού βιομηχανικών ζωνών νέων αστικών περιοχών, είτε για λόγους λειτουργικής αποτελεσματικότητας. Η κύρια θυγατρική του ομίλου στον τομέα των ακινήτων είναι η Noval Α.Ε., στην οποία η Bιοχάλκο κατέχει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου.

Λουκέτα και αρνητικές προσδοκίες

Για την αγορά των καταστημάτων, η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι ο μέσος ρυθμός μείωσης των τιμών τους (για ακίνητα υψηλών προδιαγραφών) δεν ξεπέρασε το 1% στο σύνολο της χώρας, σημαντικά βελτιωμένος τόσο έναντι του 2012 (πτώση 11,1%), όσο και έναντι του 2013 (πτώση 8,8%). Ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των τιμών ήταν 2,4% για την Αθήνα και 0,8% για τη Θεσσαλονίκη, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα καταγράφηκε μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης 0,9%. Πτώση κατά 9,3% σημείωσαν και οι τιμές ενοικίασης καταστημάτων κατά το 2014, με την υποχώρηση να διαμορφώνεται σε 9,1% στην Αθήνα, σε 9,2% στη Θεσσαλονίκη και σε 9,7% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ανησυχητική εξέλιξη πάντως, είναι το γεγονός ότι ο ρυθμός πτώσης των ενοικίων των καταστημάτων έχει επιταχυνθεί το τελευταίο διάστημα. Ειδικότερα, τα ενοίκια μειώθηκαν κατά 7,2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2014 και έναντι πτώσης κατά 5,2% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 και πτώσης 1,7% κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2013 (συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2013). Σύμφωνα, πάντως, με την ΤτΕ, «η προοπτική περαιτέρω σταθεροποίησης και ανάκαμψης της αγοράς ακινήτων εξαρτάται, μεταξύ άλλων, από τον περιορισμό της αβεβαιότητας και την ενίσχυση των προοπτικών ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, καθώς και από τη βελτίωση των προσδοκιών των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, τη βελτίωση των συνθηκών χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα και τη διαμόρφωση ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου». Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι συχνά, η ολοκλήρωση συμφωνιών στην αγορά εμποδίζεται από νομικά ζητήματα και δυσκολίες που απορρέουν από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, τη γραφειοκρατία και τον κατακερματισμό της ιδιοκτησίας, όπως επίσης και από το υψηλό και μη ρεαλιστικό τίμημα που συχνά ζητούν οι μεμονωμένοι ιδιοκτήτες, αποτέλεσμα των πολύ υψηλών αρχικών τιμών κτήσης των ακινήτων τους.

Πληθωρισμός εμπορικών κέντρων

Το 2014, η Ευρώπη συγκέντρωσε το 20% της δραστηριότητας ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων, με τη Ρωσία και την Τουρκία να εξακολουθούν να κυριαρχούν. Η Μόσχα ήταν η πόλη που κυριάρχησε και η μοναδική ευρωπαϊκή πόλη που ανταγωνίζεται ευθέως τις κινεζικές πόλεις της πρώτης πεντάδας, φιλοξενώντας πλέον και το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Γηραιάς Ηπείρου, το Avia Park των 231.000 τ.μ. Αντίστοιχα, στην Τουρκία, οι νέες αναπτύξεις επικεντρώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη, όπου λειτούργησαν οκτώ νέα εμπορικά κέντρα συνολικής επιφάνειας 440.253 τ.μ. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτή έχει διαδραματίσει η άνοδος της κατανάλωσης στη γειτονική χώρα, αποτέλεσμα της χαλάρωσης της τραπεζικής πίστης, που έχει επιτρέψει την πρόσβαση περισσότερων καταναλωτών σε προϊόντα όπως οι πιστωτικές κάρτες. Πάντως, συνολικά στις ανεπτυγμένες αγορές δεν αναμένονται πολλές νέες προσθήκες εμπορικών κέντρων. Αντιθέτως, οι κατασκευαστές θα στραφούν περισσότερο σε επεκτάσεις και ανακαινίσεις υφιστάμενων κέντρων, τάση που έχει εδραιωθεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki