Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ντάμπινγκ ενοικίων

Στα εμπορικά κέντρα, το ενοίκιο είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με τους εμπορικούς δρόμους (περίπου 40-60 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως) έναντι π.χ. 100-150 ευρώ/τ.μ. στα καταστήματα των εμπορικών σημείων. Ωστόσο, αυτό αντισταθμίζεται μέσω της είσπραξης από τον διαχειριστή/ιδιοκτήτη του κέντρου, ενός μικρού ποσοστού από τον τζίρο των καταστημάτων. Επίσης, τα καταστήματα στα εμπορικά κέντρα επιβαρύνονται και με κόστος κοινοχρήστων και δαπανών συντήρησης. Από την άλλη πλευρά, το κόστος προώθησης των εκδηλώσεων και λοιπών ενεργειών που κατά καιρούς πραγματοποιούν οι διοικήσεις των εμπορικών κέντρων επιβαρύνει κυρίως τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους. Το μοντέλο αυτό φαίνεται να λειτουργεί, καθώς κατά τη σημερινή, λίαν αρνητική, συγκυρία για το λιανεμπόριο καταγράφονται νέες συμφωνίες μίσθωσης στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενώ παράλληλα παρατηρείται αύξηση του τζίρου, άνοδος της επισκεψιμότητας (έστω και με μικρότερο ρυθμό έναντι των προηγουμένων ετών) και χαμηλή διαθεσιμότητα καταστημάτων, ακόμη και λίστες αναμονής. Αυτό προκύπτει και αν εξετάσει κανείς την πληρότητα των εμπορικών κέντρων, αλλά και τις επιδόσεις τους. Για παράδειγμα, όπως έχει γνωστοποιήσει η Lamda Development, η λειτουργική κερδοφορία των εμπορικών της κέντρων κατέγραψε άνοδο της τάξεως του 5%, σε 37,5 εκατ. ευρώ, κατά τη διάρκεια του 2014. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων αυξήθηκε κατά 8%, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα ενισχύθηκε με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 5%.

Τα εμπορικά κέντρα πνίγουν τις πιάτσες

Με τον ανταγωνισμό από τα εμπορικά κέντρα να αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα «απειλή» για τους καταστηματάρχες, σε μια όλο και μικρότερη «πίτα» του λιανεμπορίου, είναι σαφές ότι απαιτούνται νέες κινήσεις προκειμένου να ανατραπεί η σημερινή εικόνα στα καταστήματα των εμπορικών δρόμων. Σύμφωνα με στοιχεία , ο αριθμός κενών λιανεμπορικών μονάδων κάθε μεγέθους έχει φθάσει σε κορύφωση, με το κέντρο της Αθήνας να έχει χτυπηθεί περισσότερο από τις απεργιακές κινητοποιήσεις και τα κατά καιρούς επεισόδια. Η κενότητα στους λιγότερο εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 30%, ενώ και στους γνωστούς εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 10%. Παράλληλα, σημαντικός αριθμός μικρών λιανεμπόρων έχει εξαναγκασθεί σε κλείσιμο λόγω της κατάστασης, ενώ και μεγάλες αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και έχουν σταματήσει τα προγράμματα επέκτασης. Είναι λοιπόν σαφές ότι πολλοί ιδιοκτήτες σε όλες τις γνωστές εμπορικές αγορές με έμφαση στο ιστορικό κέντρο είναι έτοιμοι να συζητήσουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα ενοικίου λόγω του γεγονότος ότι πολλά καταστήματα παραμένουν κενά για παραπάνω από 12 μήνες, ενώ παράλληλα έχουν σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά την περίοδο από τις αρχές του 2010 έως το πέρας του πρώτου εξαμήνου του 2014, οι τιμές ενοικίασης καταστημάτων στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας υποχώρησαν κατά 31%, ενώ ειδικά για την Αθήνα, η πτώση άγγιξε το 31,6%. Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση, οι πόλεις της περιφέρειας εμφάνισαν λίγο μεγαλύτερες αντοχές στην κρίση σε σχέση με την Αθήνα, καθώς τα καταστήματα βρίσκονται σε θέσεις υψηλής εμπορικότητας, χωρίς να υπάρχουν ανάλογες επιλογές στην αγορά.

Σε τούνελ οι στοές

Η εικόνα που εμφανίζουν οι εμπορικές στοές του κέντρου είναι αυτή της πλήρους απαξίωσης. Μάλιστα, υπάρχουν στοές όπου το ποσοστό πληρότητας δεν ξεπερνά το 10%, με το υπόλοιπο 90% να αφορά κενά καταστήματα, που μάλιστα έχουν ανάγκη εκτεταμένων επισκευών και εργασιών ανακαίνισης. Σύμφωνα με την έρευνα , η μέση πληρότητα των μη ανακαινισμένων στοών είναι 54%, ενώ η αντίστοιχη των ανακαινισμένων είναι 83%. Οσον αφορά το ύψος των ενοικίων, στις μη ανακαινισμένες κυμαίνονται από 15 έως 25 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως, ενώ στις τρεις στοές που έχουν ανακαινισθεί (Στοά Σπυρομήλιου-City Link, Στοά Κοραή και Στοά Εμπόρων), επιτυγχάνονται ενοίκια της τάξεως των 60 - 90 ευρώ/τ.μ. Στο κέντρο της Αθήνας , βρίσκονται πάνω από 40 στοές συνολικής επιφάνειας 65.000 τ.μ., δηλαδή όσο ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Η μέση εκμισθώσιμη επιφάνεια των καταστημάτων της κάθε στοάς διαμορφώνεται σε περίπου 1.300 τ.μ.

Το σύνδρομο του λουκέτου

Ο αριθμός κενών λιανεμπορικών μονάδων κάθε μεγέθους έχει φθάσει σε κορύφωση, με το κέντρο της Αθήνας να έχει χτυπηθεί περισσότερο από τις απεργιακές κινητοποιήσεις και τα κατά καιρούς επεισόδια. Η κενότητα στους λιγότερο εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 30%, ενώ και στους γνωστούς εμπορικούς δρόμους αγγίζει το 10%. Παράλληλα, σημαντικός αριθμός μικρών λιανεμπόρων έχει εξαναγκασθεί σε κλείσιμο λόγω της κατάστασης, ενώ και μεγάλες αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και έχουν σταματήσει τα προγράμματα επέκτασης. Είναι λοιπόν σαφές ότι πολλοί ιδιοκτήτες σε όλες τις γνωστές εμπορικές αγορές με έμφαση στο ιστορικό κέντρο είναι έτοιμοι να συζητήσουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα ενοικίου λόγω του γεγονότος ότι πολλά καταστήματα παραμένουν κενά για παραπάνω από 12 μήνες, ενώ παράλληλα έχουν σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά την περίοδο από τις αρχές του 2010 έως το πέρας του πρώτου εξαμήνου του 2014, οι τιμές ενοικίασης καταστημάτων στους κύριους εμπορικούς δρόμους της χώρας υποχώρησαν κατά 31%, ενώ ειδικά για την Αθήνα, η πτώση άγγιξε το 31,6%. Σύμφωνα με τη σχετική ανάλυση, οι πόλεις της περιφέρειας εμφάνισαν λίγο μεγαλύτερες αντοχές στην κρίση σε σχέση με την Αθήνα, καθώς τα καταστήματα βρίσκονται σε θέσεις υψηλής εμπορικότητας, χωρίς να υπάρχουν ανάλογες επιλογές στην αγορά.

Σχέδια για απάντηση στα εμπορικά κέντρα

Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης συντονίζει αυτήν την περίοδο τη δημιουργία του πρώτου Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (ΑΚΕ). Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα εμπορικής αναβάθμισης των κέντρων έξι πόλεων, το οποίο εκτελείται σε συνεργασία και με την ΕΣΕΕ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, έως το τέλος του 2015 προβλέπεται να λειτουργήσουν έξι ανοιχτά εμπορικά κέντρα (ΑΚΕ) σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και Αλεξανδρούπολη, υπό την ευθύνη των τοπικών εμπορικών συλλόγων. Η χωροθέτηση των ΑΚΕ έχει ήδη ολοκληρωθεί σε όλες τις πόλεις που πρόκειται να λειτουργήσουν και σ’ αυτά θα συμμετάσχουν πάνω από 1.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους. Στο επίκεντρο του προγράμματος αυτού θα βρεθούν κοινές εμπορικές δράσεις, όπως π.χ. ανάρτηση προσφορών, προωθητικές ενέργειες για ομοειδείς επιχειρήσεις, αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων των καταστημάτων μέσω φωτισμού, καθαριότητας, διαχείρισης πρασίνου κ.λπ., αλλά και η συνδιοργάνωση δράσεων προβολής και πολιτιστικών εκδηλώσεων. Στόχος είναι η ενιαία αντιμετώπιση των εμπορικών επιχειρήσεων σε μια δεδομένη περιοχή, προσομοιάζοντας στον τρόπο λειτουργίας ενός εμπορικού κέντρου. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, τα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου είναι το αντίδοτο στα «λουκέτα» που έχουν κατακλύσει την αγορά τα τελευταία χρόνια.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki