Εξοχική: Στο ΣτΕ τα τουριστικά χωριά
Δευτέρα, 05 Μάιος 2025 23:44
Δικόγραφο εφοδιασμένο με πλήθος επιχειρημάτων... έτοιμο προς κατάθεση στο Συμβούλιο Επικρατείας για τις νέες διατάξεις στον νόμο που προσθέτει νέες επιβαρυντικές χρήσεις στα δημόσια ακίνητα, εκτός σχεδίου, τα οποία έχουν περιέλθει για ξεπούλημα στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), αποτελεί στην ουσία η γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.
Η γνωμοδότηση, στηριζόμενη σε τουλάχιστον 30 αποφάσεις του ΣτΕ, τεκμηριώνει ότι η νέα χρήση για τη δημιουργία τουριστικών χωριών (άρθρο 3) δεν υπακούει σε κανέναν σχεδιασμό όπως επιτάσσει το άρθρο 24 του Συντάγματος, ενώ το ίδιο ισχύει και για την προβλεπόμενη απευθείας παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας στον κύριο τουριστικής επένδυσης επί δημοσίου ακινήτου για την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων.
Αναλυτικότερα στην έκθεση καθίσταται σαφές ότι "η πολεοδόμηση σε περιοχές εκτός σχεδίου για χρήση «παραθεριστικού - τουριστικού χωριού» και «επιχειρηματικού πάρκου» προϋποθέτει εκπόνηση σχετικού ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης), το οποίο πρέπει να τελεί σε συμφωνία καταρχάς με τις γενικές κατευθύνσεις του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, ειδικότερα δε με τις κατευθύνσεις, τοπικού χαρακτήρα, του οικείου Περιφερειακού Πλαισίου, κατά περίπτωση δε και με τις ειδικότερες, τομεακού χαρακτήρα, ρυθμίσεις των Ειδικών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον τουρισμό (ΦΕΚ 1138 β/2009) και τη βιομηχανία (ΦΕΚ ΑΑΠ151/2009) ώστε να επιτυγχάνεται συνεκτική διαχείριση του χώρου και ανάπτυξη στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας".
Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής για την εκτός σχεδίου δόμηση επισημαίνει πως "μόνον κατ' εξαίρεση επιτρέπεται, δυνάμενη και να απαγορεύεται εν όλω ή εν μέρει ή να επιτρέπεται υπό ιδιαιτέρως αυστηρούς όρους και περιορισμούς προσαρμοσμένους στην ιδιαίτερη φύση κάθε περιοχής (ΣτΕ 2657/2007)» (ΣτΕ 806/2010, παραπεμπτική στην επταμελή σύνθεση του τμήματος). «Οι όροι πάντως αυτοί δεν επιτρέπεται να είναι ευνοϊκότεροι από τους ισχύοντες για τις εντός σχεδίου περιοχές» (ΣτΕ 551/2008, παραπεμπτική στην επταμελή σύνθεση του τμήματος). Επιπρόσθετα για τα επιχειρηματικά πάρκα που προβλέπεται ότι την πολεοδομική μελέτη θα την εφαρμόζει αποκλειστικά ο κύριος της επένδυσης, η γνωμοδότηση παραπέμπει στο άρθρο 24 του Συντάγματος περί ρυθμιστικής αρμοδιότητας και ελέγχου του κράτους αλλά και στο νόμο 2508/97 που επιτάσσει τον έλεγχο της αρμοδίας κατά τόπο πολεοδομικής υπηρεσίας στις περιπτώσεις ιδιωτικών πολεοδομήσεων (ΠΕΡΠΟ).
Για την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας και την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων, στη γνωμοδότηση επισημαίνεται ότι «επειδή (...) καθ’ ερμηνεία του άρθρου 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος, στην προστασία του οποίου υπάγονται και τα οικοσυστήματα των ακτών, τα οποία πρέπει να τελούν υπό ιδιαίτερο καθεστώς ήπιας διαχειρίσεως και αναπτύξεως, η κατασκευή λιμένων οποιασδήποτε κατηγορίας σε οποιαδήποτε ακτή της χώρας πρέπει να αποτελεί αντικείμενο ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού, εντός του εθνικού ή του μείζονος περιφερειακού δικτύου λιμένων της χώρας. Ο σχεδιασμός αυτός πρέπει, περαιτέρω, να στηρίζεται σε τεκμηριωμένη μελέτη, στην οποία λαμβάνονται υπ’ όψη τόσο το δημόσιο συμφέρον, που δικαιολογεί την κατασκευή του λιμένα, όσο και οι αρχές προστασίας του παράκτιου και θαλασσίου οικοσυστήματος, που επηρεάζονται από αυτόν, ώστε η κατασκευή να είναι συμβατή με τη συνταγματική αρχή της αειφόρου αναπτύξεως. Δεν είναι, συνεπώς, νόμιμες οι πράξεις που αφορούν την κατασκευή νέου λιμένα ή την ουσιώδη επέκτασή του, χωρίς να εντάσσονται στον κατά τ' ανωτέρω σχεδιασμό (...)» (ΣτΕ 2934/2011). Ερευνητέον, επομένως, είναι κατά πόσον τα ΕΣΧΑΔΑ πληρούν τις προϋποθέσεις τού ως άνω «ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού".
Εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή του τo WWF Ελλάς επί του νομοσχεδίου είχε αναδείξει μια άλλη πλευρά για την προσθήκη των τουριστικών χωριών. Αντιγράφουμε από τον σχολιασμό του: "Διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι η προτεινόμενη χρήση 'αντιμετωπίζει μία από τις δεσμεύσεις που η Ελλάδα έχει αναλάβει... στο πλαίσιο του νέου Μνημονίου (ν. 4064/2012 σελίδα 711) με βάση την οποία έχει αναληφθεί η υποχρέωση για τη διαμόρφωση νέων πολιτικών σχετικά με τη χρήση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (π.χ. πολεοδομία, σπα, γκόλφ, REITS)'. Στη 'σελίδα 711', ωστόσο, δεν υπάρχει καμία αναφορά για παραθεριστικά χωριά, αλλά απλώς μία γενική αναφορά στην 'πολεοδομία', και ενδεικτικές αναφορές στα Real Estate Investment Trusts (REITS), και ορισμένες πολύ ειδικές χρήσεις (π.χ., spa) ['(η) κυβέρνηση θα διαμορφώσει νέες πολιτικές σχετικά με τη χρήση των περιουσιακών στοιχείων (π.χ. πολεοδομία, σπα, γκολφ, REITS)']: δεν υπάρχει, συνεπώς, καμία υποχρέωση για την συγκεκριμένη χρήση από το Μνημόνιο 2".