Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Υποδομές

Πρεμιέρα για τις μαρίνες

Πρεμιέρα κάνουν σήμερα, Παρασκευή, οι διαγωνισμοί για 46 μαρίνες με το πακέτο του Αργοσαρωνικού που περιλαμβάνει τον Άλιμο, την Ύδρα, τον Πόρο και τη Νέα Επίδαυρο. Το πλάνο για να αξιοποιηθούν οι μαρίνες αφορά την παραχώρησή τους για διάστημα μέχρι και 40 ετών. Αμέσως μετά σειρά θα πάρουν οι διαγωνισμοί για το Λαύριο που πρόκειται να υποδέχεται mega yachts, το Αργοστόλι, που προορίζεται για μαρίνα πολυτελείας, την Πύλο, τη Χίο και την Αρετσού στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με Τα Νέα. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ μιλούν για σημαντικό διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον από Τουρκία, Κατάρ, Βρετανία, Ισπανία, Γαλλία, ΗΠΑ, και Ρωσία. Η πορεία των πρώτων έξι διαγωνισμών θα καθορίσει και την προκήρυξη των υπολοίπων που θα γίνει σταδιακά έως το 2015.

Οι δρόμοι που μπαίνουν στην κατάψυξη

Στη .. κατάψυξη μπαίνουν τα νέα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα , όπως ο νέος αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, μήκους 50 χιλομέτρων, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ, και οι δύο ζεύξεις Περάματος-Σαλαμίνας και Λευκάδας- Αιτωλοακαρνανίας.Παράλληλα εξακολουθούν να παραμένουν «παγωμένα» για τρίτη χρονιά τα μεγάλα οδικά έργα (Ιονία Οδός, Μαλιακός-Κλειδί, Ολυμπία Οδός και άξονας Κεντρικής Ελλάδας), που έχουν ανατεθεί με συμβάσεις παραχώρησης, καθώς παρέρχονται χωρίς αποτέλεσμα οι προθεσμίες που το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών έχει ορίσει για την επίτευξη τελικής συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους, ώστε να επιτευχθεί η επανεκκίνηση της κατασκευής τους. Εργολάβοι και τράπεζες γυρίζουν την πλάτη στους διαγωνισμούς ανάθεσης των έργων «νέας γενιάς» με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ παράλληλα εξαντλούν την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου στις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των σταματημένων μεγάλων οδικών έργων, εξασφαλίζοντας μέχρι τώρα να εισπράξουν επιπλέον περίπου 1 δισ. ευρώ (650 εκατ. ευρώ από δάνεια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και πόρους του ΕΣΠΑ, 280 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό για εργολαβικές απαιτήσεις, συν δεκάδες εκατ. ευρώ για απώλειες εισπράξεων διοδίων), με ταυτόχρονη περικοπή σημαντικών τμημάτων των έργων (σε δυτική Πελοπόννησο και Κεντρική Ελλάδα).

Οι διαπραγματεύσεις εργολάβων και τραπεζών με το Δημόσιο συνεχίζονται, ενώ είχε προγραμματιστεί η σχετική συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί και κυρωθεί από τη Βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο. Με νέα απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Στ. Καλογιάννη δόθηκε νέα παράταση έως τον Νοέμβριο του 2013 της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας. Στο μεταξύ κινδυνεύουν να χαθούν σημαντικοί πόροι του ΕΣΠΑ, της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, οι οποίοι έχουν δεσμευτεί για τα συγκεκριμένα έργα. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα νέας γενιάς δρομολογήθηκαν από το 2010. Λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και των χειρισμών που επιφυλάσσουν τράπεζες και εργολάβοι, οι σχετικοί διαγωνισμοί στροβιλίζονται στη δίνη αλλεπάλληλων παρατάσεων των προθεσμιών εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από τον Οκτώβριο του 2012 μέχρι τον Μάρτιο του 2013 και τώρα με νέα παράταση μέχρι τον Νοέμβριο του 2013.

Επενδύσεις με λέφτα απο Jessica

Τα πρώτα έργα αστικής ανάπλασης, που χρηματοδοτούνται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Jessica, ξεκινούν από την Κρήτη. Πρόκειται για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ και κτιρίου εμπορικών χρήσεων και δημοτικού κτιρίου στο Ρέθυμνο, τριώροφου συγκροτήματος καταστημάτων και γραφείων με υπόγειο πάρκινγκ στο Ηράκλειο και τη βελτίωση του οδικού δικτύου προς το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων είναι 27,3 εκατομμύρια ευρώ και η συμμετοχή του Jessica πλησιάζει τα 13 εκατομμύρια ευρώ. Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ύψους 258 εκατομμυρίων ευρώ, τροφοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ, ανακυκλούμενα κεφάλαια (επιστροφές, έσοδα από την επένδυση κ.λπ.) και μέσω των τραπεζών επιτυγχάνει την κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ετσι, ο συνολικός προϋπολογισμός μπορεί να φθάσει και το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Στο στάδιο της αξιολόγησης βρίσκονται δύο ακόμα επενδύσεις στην Κρήτη , η κατασκευή κέντρου αποθεραπείας και αποκατάστασης και η επέκταση δημόσιου πάρκινγκ στα Χανιά. ργός.

Ποια έργα θα τρέξουν

Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση των μεγάλων οδικών έργων, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέκρινε τη χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου, με ποσό ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ για τα έργα του ΠΑΘΕ, του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούνται και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν παγώσει πάνω από δύο χρόνια. Είναι η πρώτη φορά ύστερα από μακρό χρονικό διάστημα που εξασφαλίζεται χρηματοδότηση για τα έργα αυτά, που έχουν χαρακτηριστεί ως «η μανιβέλα της ανάπτυξης», καθώς εκτιμάται ότι μπορούν να δημιουργήσουν 70.000 νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας το ΑΕΠ κατά 2%. Η απόφαση της ΕΤΕπ για την επιπλέον χρηματοδότηση αναμενόταν το τελευταίο διάστημα, καθώς είχε προηγηθεί σχετική άτυπη συμφωνία μεταξύ της τράπεζας και της κυβέρνησης. Οπως δήλωσε στην «Η» η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΤΕπ στην Αθήνα, Ελένη Καββαδία, η εκταμίευση του δανείου προς το ελληνικό δημόσιο αναμένεται το 2013, αφού προηγηθεί η εκταμίευση των δανείων, ύψους 700 εκατ. ευρώ, που αφορούν στο πακέτο της χρηματοδότησης των τραπεζών, προκειμένου να χορηγήσουν δάνεια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το «πακέτο» αυτό αναμένεται να αρχίσει να τρέχει από τον Δεκέμβριο. Το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο θα έχει μακρόχρονη διάρκεια, είκοσι ετών ίσως και λίγο περισσότερο και το επιτόκιό του αναμένεται να διαμορφωθεί με βάση τα χαμηλά επιτόκια με τα οποία δανείζεται η ΕΤΕπ συν ένα μικρό περιθώριο. Με την εκταμίευση των κονδυλίων αυτών και την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης - παραχωρησιούχων, που ήδη οδήγησε σε συμφωνία για τα δύο από τα τέσσερα έργα (Ολυμπία Οδός και Μαλιακός-Κλειδί) δημιουργείται έναν ιδανικό μομέντουμ για το επόμενο και πιο κρίσιμο επίπεδο. Αυτό της διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες, που σταμάτησαν τη ροή της χρηματοδότησης πριν από δύο χρόνια. Παράγοντες της κυβέρνησης, μάλιστα, χαρακτηρίζουν την απόφαση για τη δανειοδότηση ως «σημείο-κλειδί». Το δάνειο θα στηρίξει οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους προς το έργο του ΠΑΘΕ. Αρα, αφορά και τις τέσσερις συμβάσεις: Ολυμπία Οδός (τμήμα Ελευσίνα - Πάτρα), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός-Κλειδί), Ιόνια Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα του ΠΑΘΕ Αθήνα - Σκάρφεια) και Κεντρική Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα Σκάρφεια - Ράχες Μαλιακού του ΠΑΘΕ).

Το 2013 οι νέοι σταθμοί

Μέσα στον μήνα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την επέκταση της γραμμής του τραμ από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά. Το έργο έχει προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνει 12 στάσεις. Επίσης, μέχρι το τέλος του 2012, εκτός απροόπτου, θα ανακηρυχθεί ανάδοχος της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, προϋπολογισμού 500 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για γραμμή 5 χιλιομέτρων, η οποία περιλαμβάνει 4 σταθμούς και αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά περί τους 80.000 επιβάτες.

Οπως ανακοινώθηκε χθες από την Αττικό Μετρό, μέσα στο 2013 θα τεθούν σταδιακά σε κυκλοφορία οι 7 νέοι σταθμοί στη γραμμή προς Περιστέρι και Ελληνικό, ενώ προχωρούν οι αρχαιολογικές έρευνες και οι μετατοπίσεις δικτύων στους έξι υπό κατασκευή σταθμούς της επέκτασης της γραμμής μετρό προς Πειραιά. Συζητήθηκαν επίσης οι μελέτες της Αττικό Μετρό σχετικά με τις μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου μετρό σε ό,τι αφορά τη νέα γραμμή 4, την επέκταση προς Ιλιον όπως επίσης και το ενδεχόμενο περαιτέρω επεκτάσεων του τραμ στον Πειραιά, στο Κερατσίνι και στην Αθήνα (Σύνταγμα -πλατεία Αιγύπτου). Η Αττικό Μετρό επιταχύνει την ολοκλήρωση των μελετών ώστε να είναι έτοιμη να διεκδικήσει πόρους από το ερχόμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki