Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Υποδομές

Δρόμοι : Με τον αραμπά και πανάκριβοι

Το μέσο κόστος υλοποίησης των έργων οδοποιίας στην Ελλάδα είναι υψηλότερο από αυτό της Γερμανίας, αλλά χαμηλότερο από αυτά της Πολωνίας και της Ισπανίας. Ωστόσο, στην Ελλάδα οι χρονικές υπερβάσεις στην υλοποίηση των έργων είναι οι μεγαλύτερες μεταξύ των τεσσάρων χωρών, ενώ σημαντικές είναι και οι υπερβάσεις κόστους. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που συνάγονται από μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) έπειτα από ελέγχους σε 24 έργα στη Γερμανία, την Ελλάδα, την Πολωνία και την Ισπανία, δηλαδή στα τέσσερα κράτη - μέλη της ΕΕ που έχουν λάβει το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων που διατέθηκαν για έργα οδοποιίας κατά την περίοδο 2000-2013 (62% της συνολικής συγχρηματοδότησης της ΕΕ για έργα οδοποιίας). Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την Ελλάδα, ελέγχθηκαν τρία έργα αυτοκινητοδρόμων (Αγιος Κωνσταντίνος - Καμένα Βούρλα και δύο τμήματα της Εγνατίας Οδού: Ασπροβάλτα - Νυμφόπετρα και Κουλουρά - Κλειδί) καθώς και τρία έργα οδών ταχείας κυκλοφορίας (Λεωφόρος Κύμης, Κερατέα - Λαύριο και Θεσσαλονίκη - Δοϊράνη). Τα έξι αυτά έργα έχουν συνολική αξία 747,8 εκατ. ευρώ. Μία από τις βασικές διαπιστώσεις της έκθεσης είναι ότι υπήρξαν μεγάλες διαφορές κόστους, χωρίς αυτό να οφείλεται στο κόστος εργασίας. Τα έργα που ελέγχθηκαν στη Γερμανία παρουσίασαν το χαμηλότερο κόστος ανά 1.000 τ.μ. (μέσο συνολικό κόστος 287.043 ευρώ). Ακολουθεί η Ελλάδα με μέσο συνολικό κόστος κατασκευής 357.051 ευρώ, η Πολωνία με συνολικό κόστος 445.129 ευρώ και η Ισπανία με 496.208 ευρώ. Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις σημειώθηκαν, με βάση τα στοιχεία της έκθεσης, στην Ελλάδα με 16 μήνες σε σχέση με την αρχική συμφωνία και στη συνέχεια ακολουθούν η Ισπανία με 11 μήνες, η Γερμανία με 7 μήνες και η Πολωνία με 3 μήνες.

Πότε θα λειτουργήσουν οι νέοι σταθμοί

Σημαντικές αλλαγές στον κυκλοφοριακό χάρτη της Αθήνας προβλέπονται το προσεχές χρονικό διάστημα καθώς στο τέλος Ιουλίου παραδίδονται στο επιβατικό κοινό τέσσερις σταθμοί του Μετρό στα νότια προάστια. Πρόκειται για τους σταθμούς, Ηλιούπολη, Άλιμος, Αργυρούπολη και Ελληνικό που θα εξυπηρετούν καθημερινά τουλάχιστον 80.000 επιβάτες, ενώ η διαδρομή Σύνταγμα – Ελληνικό θα γίνεται μόλις σε 14 λεπτά. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό το Σεπτέμβριο θα παραδοθεί ο σταθμός στην Αγία Μαρίνα Χαϊδαρίου, ενώ ξεκινά άμεσα η σύνδεση της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την παραλιακή μέσω επέκτασης της γραμμής του τραμ. Τον Σεπτέμβριο όμως ξεκινά το σκάψιμο και ο μετροπόντικας από την Αγία Μαρίνα Χαϊδαρίου με προορισμό τον Πειραιά. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες, ενώ με την ολοκλήρωση του θα έχουν προστεθεί ακόμα 7,6 χιλιόμετρα νέας γραμμής του ΜΕΤΡΟ, 6 νέοι σταθμοί στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, ενώ η σύνδεση του αεροδρομίου με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα γίνεται σε μόλις 45 λεπτά.

Στο Λαύριο ο προαστιακός

O προαστιακός ξεκινάει τη διαδρομή προς το Λαύριο.  Το σχέδιο της επέκτασης προς το Λαύριο, προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 31 χλμ., που θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στο Νέο Λιμένα Λαυρίου. Το έργο της επέκτασης του προαστιακού προς το Λαύριο αποτελεί βασικό στόχο του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας. Η μελέτη του έργου ανατέθηκε το 2006 με συγχρηματοδότηση από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων. Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε με μεγάλες καθυστερήσεις λόγω πολλών διαφωνιών σχετικά με τη διαδρομή της νέας γραμμής. Η νέα γραμμή προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο Λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρόπη, Περιγιάλι Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου). Θα είναι η πρώτη φορά που το Λαύριο εξυπηρετείται από σιδηρόδρομο μετά την κατάργηση του Λαυρευωτικού Σιδηρόδρομου (γραμμή Λαυρίου - Αγίων Αναργύρων) σταδιακά μεταξύ του 1957 - 1962. Εκτός όμως από το έργο του Λαυρίου έξι μεγάλα έργα μεταξύ των οποίων η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τους λιμένες Καβάλας, αλλά και Θεσσαλονίκης δρομολογούνται από την ΕΡΓΟΣΕ. Ηδη, προωθείται η δημοπράτηση σημαντικών μελετών μελλοντικών έργων που αφορούν:

Τη σύνδεση του δικτύου με το λιμένα της Καβάλας.

Την αναβάθμιση της γραμμής Πάτρα - Πύργο - Καλαμάτα.

Την οικειοποίηση του σταθμού Αθηνών έως τις Τρεις Γέφυρες.

Νέα σύνδεση του Συγκοινωνιακού Κέντρου Αχαρνών με τη γραμμή του ΟΣΕ παρακάμπτοντας το κέντρο του Μενιδίου.

Αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκης - Στρυμόνα - Προμαχώνα και σύνδεση με το λιμένα Θεσσαλονίκης.

Αναβάθμιση γραμμής Αχαρνές - Οινόη.

Περιμενοντας τις μπουλντοζες

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και εντός του Απριλίου θα γίνει η επανεκκίνηση της κατασκευής των μεγάλων οδικών αξόνων, όπως είπε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Συγκεκριμένα τόνισε πως «μέσα στον Απρίλιο θα βγουν οι μπουλντόζες στους δρόμους» γνωστοποιώντας ότι πλέον έχουν ξεπεραστεί πολλά από τα προβλήματα που είχαν προκύψει στα μεγάλα έργα. Σύμφωνα με τον υπουργό, η εξέλιξη αυτή θα δημιουργήσει 25.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ σημείωσε πως «η επανέναρξη των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες θα συμβολίσει και την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας». Ο ίδιος υποστήριξε ότι «πέραν των μεγάλων οδικών έργων το κλίμα για την ελληνική οικονομία αναμένεται να αλλάξει προς το καλύτερο με την υλοποίηση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, η οποία αναμένεται εντός του Μαΐου», κάτι που όπως είπε «θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία».

Ερευνούν τα έργα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανοίγει το φάκελο των συγχρηματοδοτούμενων έργων στην Ελλάδα, αναζητώντας στοιχεία κακοδιαχείρισης και εργολαβικών υπερβάσεων, για περισσότερες από 150 συμβάσεις έργων, συνολικού ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ, της περιόδου 2000 - 2006. Η σήραγγα Λιανοκλαδίου- Δομοκού , τέθηκε υπόψη του αρμόδιου επιτρόπου για θέματα περιφερειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, Γιοχάνες Χαν, με σχετική ερώτηση που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής. Ο Ευρωπαίος επίτροπος απάντησε στον Ελληνα ευρωβουλευτή ότι «η Επιτροπή γνωρίζει την κατάσταση που έχει προκύψει» και ότι ερευνά όχι μόνο την εργολαβία της σήραγγας Λιανοκλαδίου - Δομοκού, που συγχρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η οποία ζημίωσε, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, το ελληνικό Δημόσιο με 37 εκατ. ευρώ, αλλά και άλλες πιθανές περιπτώσεις «παραβιάσεων που συνδέονται με έργα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ενωση». Επιπλέον, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε να πληροφορηθεί για παράλληλες έρευνες τις οποίες ενδεχομένως έχει διεξαγάγει η Επιτροπή. Ο κ. Χαν απάντησε επίσης ότι «με βάση τα τρέχοντα στοιχεία, δεν μπορεί ακόμη να κρίνει κατά πόσον η δυνητικά παράνομη δραστηριότητα αποτελεί μέρος των έργων που έχουν χρηματοδοτηθεί κατά το παρελθόν ή χρηματοδοτούνται σήμερα». Για το λόγο αυτό η Επιτροπή έχει ζητήσει από τις ελληνικές αρχές να της διαβιβάσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που μπορεί να συνδέουν τις κατά τους ισχυρισμούς παραβάσεις με έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Επίσης έχει ζητηθεί από τις ελληνικές αρχές να ενημερώσουν την Επιτροπή σχετικά με τις ενέργειες και τα μέτρα που πρόκειται να λάβουν προκειμένου να αποφευχθεί στο μέλλον ο κίνδυνος τέτοιων περιστατικών σε συγχρηματοδοτούμενα έργα».

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki