Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η ιερή αγελάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι φόροι

Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ),  η επιβάρυνση των ιδιοκτητών αυξάνεται διαρκώς από το 2009 οπότε οι συνολικοί φόροι στα ακίνητα διαμορφώθηκαν περίπου στο μισό δισεκατομμύριο για να επταπλασιαστούν το 2016, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό.Οι ιδιοκτήτες έχουν πληρώσει από το 2009 έως και σήμερα περισσότερα από 14 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους. Και εάν ληφθεί υπόψη ότι για το 2016 το οικονομικό επιτελείο προβλέπει ότι θα εισπράξει από τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας περισσότερα από 3,7 δισ. ευρώ, ο λογαριασμός αυξάνεται στα 17,7 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, η φορολογική επιβάρυνση έχει επιτείνει την ύφεση στην αγορά ακινήτων, έχοντας αποθαρρύνει σηµαντικά τη ζήτηση, με την κτηματαγορά να είναι παγιδευμένη σε σπιράλ θανάτου, μεταξύ άλλων, εξαιτίας:

-  της στρέβλωσης των αντικειμενικών αξιών, οι οποίες, σε πολλές περιπτώσεις, ξεπερνούν τις εμπορικές τιμές

-    του ασταθούς φορολογικού περιβάλλοντος

-    του άγνωστου "χ” των πλειστηριασμών και της αγοράς των δανειακών χαρτοφυλακίων από ξένα funds

-    των πενιχρών αγοραπωλησιών από ξένους αγοραστές (ύψους 117 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο) και

-    της ανυπαρξίας προοπτικών για έξοδο από την ύφεση της οικονομίας και κατ' επέκταση του real estate

Όλα αυτά όταν ο ΕΝΦΙΑ ήρθε για να μείνει παρά τις, προ των εκλογών του Ιανουαρίου 2015, υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργησή του.

Πέφτουν οι μάσκες

Πιο αυστηρό για τους αποκαλούμενους οικονομικά αδύναμους «κόκκινους» δανειολήπτες έγινε το πλαίσιο για την προστασία της κύριας κατοικίας που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή ως προς το σκέλος της επιδότησης των δανειακών υποχρεώσεων από το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, με νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης ήρθη η αρχική διάταξη που προέβλεπε ότι το Δημόσιο θα κάλυπτε από το 2017 και μετά τη ζημία των τραπεζών που θα προέκυπτε εφόσον οι καταβολές του δανειολήπτη στις τράπεζες θα ήταν λιγότερες απ’ ό,τι όριζε το δικαστήριο. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο τίθεται σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2016 και δεν θα περιλαμβάνει εκκρεμείς υποθέσεις ούτε και τις αιτήσεις που θα έχουν κατατεθεί έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2015. Ειδικότερα, από το σχέδιο νόμου απαλείφθηκε χθες το απόγευμα η διάταξη που ανέφερε ότι «σε περίπτωση που οι πραγματοποιηθείσες καταβολές του οφειλέτη στους πιστωτές από 1/1/2017 και μέχρι το τέλος της συνεισφοράς του Ελληνικού Δημοσίου υπολείπονται αυτών που ορίστηκαν με την απόφαση του δικαστηρίου, το υπολειπόμενο ποσό εξοφλείται από το Ελληνικό Δημόσιο». Πέραν όμως της απαλοιφής αυτής, στο νόμο συμπεριλήφθηκε και διάταξη η οποία ορίζει ότι «μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016 το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να προβεί σε μερική κάλυψη της διαφοράς μεταξύ του ποσού που καταβάλλει ο οφειλέτης που πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις και του ποσού που ορίζεται στο σχέδιο διευθέτησης οφειλών. Στην περίπτωση αυτή το σχέδιο διευθέτησης οφειλών θεωρείται ότι εξυπηρετείται και οποιοδήποτε μη καταβληθέν ποσό κεφαλαιοποιείται στο υπολειπόμενο ποσό του σχεδίου διευθέτησης οφειλών». Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι όσοι από τους αδύναμους δανειολήπτες, οι οποίοι αιτηθούν και λάβουν οικονομική βοήθεια για την αποπληρωμή των οφειλών τους από το Δημόσιο, δεν ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, το Δημόσιο θα καταβάλλει τη συμμετοχή του για το 2016, ώστε το δάνειο να παραμένει ενήμερο, άσχετα αν ο δανειολήπτης δεν καταβάλλει το τμήμα της δόσης που του αναλογεί.

Η πρώτη φορά Αριστερά, οι τραπεζίτες και οι πλειστηριασμοί

«Καλέστε όλους εκείνους που έχουν στεγαστικά δάνεια σε καθυστέρηση πάνω από 90 μέρες να τα ρυθμίσουν», ζήτησε από τους τραπεζίτες ο κ. Δραγασάκης, όπως αναφέρουν παρευρισκόμενοι στη συνάντηση, σημειώνοντας πως «πρέπει να προστατευθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά και να διευκολυνθούν όλοι όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με ανάλογες ρυθμίσεις».

Από την πλευρά τους οι τραπεζίτες επανέλαβαν ότι στόχος τους είναι να ρυθμιστούν τα στεγαστικά και να μη βγει κανένα σπίτι στο σφυρί. «Κάναμε, κάνουμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ρυθμίσεις», ανέφεραν χαρακτηριστικά και σημείωσαν παράλληλα πως προχωρούν σε διεξοδικούς ελέγχους για τον εντοπισμό των κατά σύστημα «κακοπληρωτών».

Συγκεκριμένα στη χθεσινή συνάντηση με τους επικεφαλής των πιστωτικών ιδρυμάτων, ο κ. Δραγασάκης τόνισε πως η επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απαιτεί και την οριστική επίλυση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων», υπογραμμίζοντας πως αυτό αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.

«Η βέλτιστη εφαρμογή της νέας νομοθεσίας για τις δανειακές οφειλές των νοικοκυριών θα εξαρτηθεί και από τη στάση που θα κρατήσετε εσείς, οι τράπεζες, καθώς θα πρέπει να υλοποιήσετε τις σχετικές διατάξεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.

Η συμφωνία Δραγασάκη-τραπεζιτών εστιάζει σε τέσσερα σημεία:

Στην απόλυτη προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών.

Σε ισχυρές ρυθμίσεις για όσους πληρούν τα κριτήρια (εισοδηματικά, περιουσιακά σύμφωνα με το άρθρο 15 του σχετικού σχεδίου νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή), ώστε, εκτός από χαμηλές δόσεις για την εξυπηρέτηση του δανείου, να υπάρχει και η δυνατότητα ακόμα και «κουρέματος» της συνολικής αξίας του δανείου.

Στην πλήρη ενεργοποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας με ουσιαστικές ρυθμίσεις για όλους τους δανειολήπτες που βρίσκονται σήμερα στο κόκκινο.

Στον εντοπισμό των μπαταχτσήδων, οι οποίοι ή θα πληρώσουν ή θα δουν τα ακίνητά τους να βγαίνουν στο σφυρί.

Απο την σεισάχθεια στους πλειστηριασμούς

Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας ή μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη από τον πλειστηριασμό, περιλαμβάνονται στα άρθρα του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης των 2 συν 10 δισ. ευρώ που κατατέθηκε στη Βουλή και το οποίο θα ψηφιστεί την Πέμπτη. Στο δεύτερο κεφάλαιο του σχεδίου νόμου που αφορά στην τροποποίηση των διατάξεων του νόμου 3869/2010 («νόμος Κατσέλη») για την προστασία της πρώτης κατοικίας, όπως σημειώνει η αιτιολογική έκθεση, τίθενται ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας ή μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη κατά τη διαδικασία ρύθμισης με απαλλαγή από τις οφειλές του. Ο τελευταίος μπορεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2018 να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης, ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση το ακίνητο υπό συγκεκριμένες και σαφείς προϋποθέσεις, δηλαδή το διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία της κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης να μην υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα. Ακόμα, όσον αφορά τις δανειακές οφειλές, ο δανειολήπτης πρέπει να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου. Αυξημένη προστασία αναγνωρίζεται στους οφειλέτες ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων, εφόσον το διαθέσιμο οικογενειακό τους εισόδημα δεν ξεπερνά ή είναι ίσο των εύλογων δαπανών διαβίωσης και η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 120.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα. Ειδικότερα, για τη συγκεκριμένη κατηγορία οφειλετών προβλέπεται η δυνατότητα συνεισφοράς του δημοσίου στην εξόφληση των μηνιαίων καταβολών, ύστερα από αίτηση του οφειλέτη, η οποία έπεται της έκδοσης της οριστικής απόφασης. Σημειώνεται ότι τα κριτήρια προσδιορισμού του ύψους της συνεισφοράς του δημοσίου, η ελάχιστη συνεισφορά του οφειλέτη καθώς και η διαδικασία εφαρμογής του συγκεκριμένου μηχανισμού οικονομικής ενίσχυσης θα ορισθεί με απόφαση των αρμόδιων υπουργών, η οποία θα εκδοθεί μέχρι το τέλος του 2015. Στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης βάσει των οποίων θα υπολογίζεται από τον δικαστή η δυνατότητα καταβολών του οφειλέτη, παρεκτός των βασικών δαπανών που είναι απαραίτητες για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού και στις οποίες περιλαμβάνονται οι δαπάνες για διατροφή, ένδυση και υπόδηση, λειτουργικά έξοδα κατοικίας, μετακίνηση, επισκευή και συντήρηση επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, είδη οικιακής κατανάλωσης και ατομικής φροντίδας, ενημέρωση και μόρφωση, υπηρεσίες τηλεφωνίας και ταχυδρομείων, αγαθά και υπηρεσίες υγείας, υπηρεσίες εκπαίδευσης, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας και οικονομικές υπηρεσίες, θα περιλαμβάνονται επιπλέον οι δαπάνες εστίασης, οι δαπάνες για διαρκή αγαθά και συσκευές και οι επιπλέον δαπάνες για κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και καπνού, αεροπορικές μετακινήσεις, τουριστικές υπηρεσίες και υπηρεσίες αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού (ήτοι η τέταρτη από τέσσερις ομάδες δαπανών, όπως αυτές καταγράφονται από τα επίσημα στοιχεία της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών, ΕΟΠ). Ειδική μέριμνα, σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση, λαμβάνεται ώστε να μην βλάπτονται τα συμφέροντα των πιστωτών καθώς τίθεται ως βάση του ποσού που θα λάβουν δυνάμει του σχεδίου ρύθμισης το ποσό το οποίο θα ελάμβαναν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης της κύριας κατοικίας του οφειλέτη. Η εκτίμηση του ποσού αυτού θα πραγματοποιείται από ειδικό εμπειρογνώμονα, ο οποίος θα ορίζεται από το δικαστήριο. Για το σκοπό αυτό θα συσταθεί σε κατά τόπους ειρηνοδικεία Ειδικό Μητρώο Εμπειρογνωμόνων. Σε περίπτωση που ο οφειλέτης καθυστερεί την καταβολή των δόσεων που ορίζονται από τον ειρηνοδίκη, με συνέπεια το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση να υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως, το αρμόδιο δικαστήριο διατάσσει την ανάκληση της προσωρινής διαταγής με την οποία ορίστηκε η καταβολή των δόσεων, ή την ανάκληση κάθε άλλου προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου. Η αίτηση του πιστωτή για την ανάκληση κατατίθεται στο το αργότερο εντός τεσσάρων μηνών από τη δημιουργία του λόγου ανάκλησης. Εφόσον υπάρχει ρευστοποιήσιμη περιουσία, η εκποίηση της οποίας κρίνεται απαραίτητη για την ικανοποίηση των πιστωτών, ή όταν το δικαστήριο κρίνει αναγκαίο να παρακολουθήσει και να υποβοηθήσει την εκτέλεση των όρων ρύθμισης των οφειλών για την απαλλαγή του οφειλέτη από τα χρέη ή την εξασφάλιση των συμφερόντων των πιστωτών, ορίζεται εκκαθαριστής. Οι οφειλέτες των οποίων η κύρια αίτηση εκκρεμεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου υποχρεούνται εντός 6 μηνών από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου και εφόσον μέχρι τότε δεν έχει λάβει χώρα συζήτηση της αιτήσεώς τους, να υποβάλλουν στη γραμματεία του δικαστηρίου όπου τηρείται ο φάκελος της αιτήσεώς τους, επικαιροποιημένα τα στοιχεία. Η παράλειψη του οφειλέτη να ενημερώσει τα ανωτέρω στοιχεία του φακέλου θεωρείται παράβαση καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του ν. 3869/2010.

Απο την σεισάχθεια στους πλειστηριασμούς

Τελικά η Κυβέρνηση Τσίπρα  περπάτησε στα "μονοπάτια" Δένδια, Χατζηδάκη και ανοίγει το δρόμο στους πλειστηριασμούς και στην πώληση "κόκκινων" δανείων στα "κοράκια", όπως χαρακτήριζε προεκλογικά τα funds που αγοράζουν δάνεια. Στις διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών ακολούθησε την ίδια ακριβώς τακτική με τους προκατόχους της, με τους ´Ελληνες υπουργούς να αποδέχονται τους πλειστηριασμούς και απλώς να διαπραγματεύονται κάποιες εξαιρέσεις οι οποίες κατα την άποψή τους θα καταστήσουν τον πολιτικό χειρισμό του θέματος διαχειρίσιμο.

 

Προκειμένου να γίνει κατανοητή η στροφή(;) της Κυβέρνησης, παραθέτουμε παρακάτω τις εξαγγελίες για το θέμα αυτό στο περίφημο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα είχε εξαγγελθεί :

«Νέα σεισάχθεια» για τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων. Η «νέα σεισάχθεια», όπως αναφέρονταν, θα περιελάμβανε κατά περίπτωση, διαγραφή μέρους των οφειλών για όσους δανειολήπτες είναι κάτω από το όριο της φτώχειας και ως γενική αρχή, αναπροσαρμογή των οφειλών έτσι ώστε η συνολική εξυπηρέτησή τους σε τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, να μην ξεπερνά το 1/3 του εισοδήματος του δανειολήπτη. Παράλληλα είχε εξαγγελθεί ότι θα συσταθεί ένας δημόσιος ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης ιδιωτικού χρέους όχι ως μία «κακή τράπεζα», αλλά, αντίθετα, ως διαχειριστή κάθε τύπου ληξιπρόθεσμης οφειλής προς τις τράπεζες και ελεγκτή των τραπεζών, ως προς την εφαρμογή των συμφωνημένων ρυθμίσεων.


Δεν θα πρέπει επίσης να αγνοηθεί η νομοθετική ρύθμιση που είχε κατατεθεί στην Βουλή, για την επ' αόριστον παράταση της αναστολής στους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, αξίας έως 350.000 €, καθώς και νομοθετική απαγόρευση πώλησης ή εκχώρησης δικαιωμάτων δανειακών συμβάσεων και εμπραγμάτων ασφαλειών.

Εύκολα μπορεί να συγκρίνει κανείς την απόσταση που χωρίζει αυτών που υποσχόνταν και εκείνων που συμφώνησε με τους δανειστές. Ετσι, η  συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς για όσους υπαχθούν στον νόμο Κατσέλη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει την κατηγοριοποίηση των οφειλετών στεγαστικών δανείων σε δύο κατηγορίας. Σε αυτούς που κατατάσσονται στα πολύ χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια και σε αυτούς που ανήκουν στη «μεσαία» τάξη.

Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται οφειλέτες που έχουν πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας 170.000 ευρώ και εισόδημα 8.180 ευρώ για άγαμο, 13.917 ευρώ για ζευγάρι, 3.361 ευρώ για κάθε τέκνο και 20.639 δηλωθέν εισόδημα για μια τετραμελή οικογένεια.

Η συγκεκριμένη κατηγορία προστατεύεται πλήρως από τον πλειστηριασμό. Τα δε δάνεια της κατηγορίας αντιπροσωπεύουν το 25% των κόκκινων στεγαστικών δανείων, δηλαδή 100.000 στεγαστικά. Για την πλήρη στήριξη της συγκεκριμένης κατηγορίας η κυβέρνηση δεσμεύει από τον κρατικό προϋπολογισμό κονδύλι 100 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή της ελάχιστης δόσης στις περιπτώσεις των πολύ φτωχών και ανέργων, που δεν μπορούν να μπορούν να καλύψουν τη δόση.

Τα κριτήρια για τη δεύτερη κατηγορία είναι πιο αυστηρά, με στόχο να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για τους στρατηγικούς «μπαταχτσήδες» όπως επισημαίνουν τόσο η ελληνική πλευρά όσο και οι δανειστές. Η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά, σύμφωνα πάντα με κυβερνητικές πηγές, το 33% των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων.

Για αυτό το 33%, λοιπόν, η δόση θα καθορίζεται με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου, η οποία «κλειδώνει» σε συνάρτηση με το εισόδημά του που αναπροσαρμόζεται με βάση τη φορολογική δήλωση. Η διαδικασία θα γίνεται με εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να υπαχθούν οφειλέτες που έχουν πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας 230.000 ευρώ και εισόδημα έως 35.086 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια, 13.906 ευρώ για ένα άτομο και 23.659 για ένα ζευγάρι.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση αυτής της κατηγορίας θα έχει διάρκεια μια τριετία, έως το 2018, και τα εισοδηματικά κριτήρια βασίζονται στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης οι οποίες υπολογίζονται με συντελεστή 1,7 σταθερό για μια τριετία.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα στεγαστικά δάνεια υπολογίζονται στα 1,2 εκατομμύρια εκ των οποίων 400.013 είναι «κόκκινα». Από αυτούς 170.000 δανειολήπτες έχουν κάνει αίτηση για υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστό πόσα από έχουν υπαχθεί και πόσα έχουν απορριφθεί.

Εντυπωσιακή τέλος είναι η ομοιότητα (;) των επιχειρημάτων των κκ Τσακαλώτου, Σταθάκη με εκείνα των κκ Δένδια, Χατζηδάκη καθώς επίσης των εξαγγελιών του Ζαπείου με εκείνες της Θεσσαλονίκης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki