Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Δημεύονται χιλιάδες ακίνητα

Άρχισε η δήμευση ακινήτων περιουσιών από το Δημόσιο ως μέρος της διαδικασίας κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου, καθώς τίθενται σε εφαρμογή οι διατάξεις περί περιέλευσης στο Ελληνικό Δημόσιο των ακινήτων "ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ" που οι ιδιοκτήτες τους δεν τα δήλωσαν στο Κτηματολόγιο, για οποιοδήποτε, συχνά ανυπαίτιο, λόγο, ή τα δήλωσαν με σοβαρά σφάλματα. Πρόκειται για τα ακίνητα σε 111 πόλεις και περιοχές της χώρας όπου συμπληρώνονται 14 χρόνια από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας των πρώτων κτηματολογικών γραφείων, προθεσμία στην οποία χάνεται οριστικά η δυνατότητα δικαστικής προσφυγής και συνεπώς και το ίδιο το ακίνητο .Πλεον υπάρχει ανάγκη άμεσης νομοθετικής παράτασης της προθεσμίας αυτής έως τουλάχιστον την 20ετία της έκτακτης χρησικτησίας του Αστικού Κώδικα, ώστε να μην πάσχει από αντισυνταγματικότητα η διαδικασία της αφαίρεσης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας από αυτούς που για οποιοδήποτε λόγο δεν τη δήλωσαν. Σημειώνεται ότι ενώ η σχετική νομοθεσία προβλέπει αποζημίωση των ιδιοκτητών που θα χάσουν την περιουσία τους από τη διαδικασία αυτή, στον προϋπολογισμό του κράτους δεν προβλέπεται κανένα σχετικό κονδύλι, πράγμα που σημαίνει ότι πρακτικά δεν υφίσταται ούτε η δυνατότητα αποζημίωσης. Πάντως,η οριστικοποίηση των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών και το «αμάχητο τεκμήριο» δήμευσης της ιδιοκτησίας ξεκίνησε αθόρυβα να εφαρμόζεται, παρά τις αντίθετες υποσχέσεις. Το κτηματολογικό μας σύστημα αντί να προστατεύει την ιδιοκτησία, όπως θα ώφειλε, την υπονομεύει, αφού δέχεται και θα εφαρμόζει πλέον την «ηλεκτρονική χρησικτησία» και την «ηλεκτρονική δήμευση» των ιδιωτικών ακινήτων!

Μισθοί και ακίνητα

Η σημερινή στασιμότητα των μισθών έχει σχέση με την αγορά ακινήτων. Η πραγματική αύξηση των μισθών είναι συνάρτηση δύο πραγμάτων: Των μεταβολών στην παραγωγικότητα και των μεταβολών στο μερίδιο της εθνικής παραγωγής που αποδίδεται στην εργασία. Εάν το μερίδιο του ΑΕΠ που πηγαίνει στους εργαζόμενους δεν αλλάζει, τότε οι πραγματικοί μισθοί απλά παρακολουθούν την παραγωγικότητα. Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, η αύξηση των μισθών στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει αποκλίνει από την παραγωγικότητα λόγω της μείωσης του μεριδίου της εργασίας στην [εθνική] παραγωγή. Το 1975, το εργατικό δυναμικό έλαβε το 65% του συνόλου του εισοδήματος στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σήμερα, ο αριθμός αυτός είναι κάτω από 60%. Εάν το μερίδιο είχε παραμείνει στα ίδια, οι Αμερικανοί εργαζόμενοι θα λάμβαναν επιπλέον 1 τρισεκατομμύριο δολάρια ετησίως. Αντ' αυτού, τα χρήματα αυτά συγκεντρώνονται στους κατόχους κεφαλαίων. Ορισμένοι παρατηρητές αποδίδουν το μειωμένο μερίδιο της εργατικής τάξης στη μειωμένη διαπραγματευτική δύναμη των εργαζομένων, στην εξωτερική ανάθεση [εργασιών] (outsourcing) ή στη μείωση της ένταξης [νέων μελών] στα συνδικάτα. Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Τραμπ για παράδειγμα, έχει αποδώσει την αργή αύξηση των μισθών στις «κακές» εμπορικές συμφωνίες που ενισχύουν την Κίνα και άλλους παραγωγούς χαμηλού κόστους. Αλλά η μείωση του μεριδίου του εργατικού δυναμικού στο εισόδημα είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, ορατό όχι μόνο σε ολόκληρο τον Βόρειο Ατλαντικό, αλλά και στην Κίνα και την Ιαπωνία. Και το μερίδιο της εργασίας μειώθηκε τόσο στους τομείς εμπορευσίμων όσο και στους μη εμπορευσίμων. Το offshoring [στμ: δηλαδή, η εγκατάσταση επιχειρήσεων σε υπεράκτιες χώρες προκειμένου να επωφεληθούν από ευνοϊκά φορολογικά καθεστώτα] λοιπόν, δεν μπορεί να είναι η κύρια αιτία. Και οι εμπειρικές μελέτες έχουν βρει μια περιορισμένη συσχέτιση μεταξύ της πτώσης της ένταξης στα συνδικάτα και των αλλαγών στο μερίδιο της εργασίας. Οι περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν πώς η μείωση του εταιρικού ανταγωνισμού, ιδίως λόγω της ανόδου των τεχνολογικών γιγάντων όπως η Amazon και η Google, θα μπορούσε να αυξήσει τη δυνατότητα των επιχειρήσεων στο να τιμολογούν και να μειώσει τα εισοδήματα των εργαζομένων. Αλλά λίγοι άνθρωποι σκέφτονται ότι τα σπίτια τους έχουν να κάνουν οτιδήποτε σχετικό με τη στασιμότητα των μισθών. Μεγάλο μέρος της αύξησης του μεριδίου του κεφαλαίου έναντι εκείνου του εισοδήματος έχει πάει στην ακίνητη περιουσία -όπως μπορούν να βεβαιώσουν οι σκληρά πιεσμένοι ενοικιαστές ή αγοραστές κατοικιών στο Λονδίνο ή την Νέα Υόρκη. Σύμφωνα με έναν υπολογισμό, το μερίδιο της στέγασης στη συνολική [εθνική] παραγωγή, είναι τρεις φορές υψηλότερο σήμερα από ό, τι στην δεκαετία του 1950. Ένας βασικός μοχλός των υψηλότερων τιμών κατοικιών σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο, είναι οι κανονισμοί που εμποδίζουν την αύξηση της προσφοράς κατοικιών. Οι υψηλότερες τιμές κατοικιών μειώνουν την αύξηση των πραγματικών μισθών, επειδή οι εργαζόμενοι πρέπει να ξοδεύουν μέρος της οποιασδήποτε αύξησης των μισθών τους στο ενοίκιο ή στις πληρωμές υποθηκών που είναι υψηλότερες από αυτές που θα ήταν αν τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Αντίθετα, οι τεχνητοί περιορισμοί στην προσφορά κατοικιών ανεβάζουν τις τιμές των ακινήτων, ωφελώντας μια συγκεκριμένη κατηγορία κατόχων κεφαλαίων -των ιδιοκτητών ακριβών ακινήτων. Οι κανονισμοί που περιορίζουν την προσφορά κατοικιών υποστηρίζουν τις υψηλές τιμές των κατοικιών και εξασφαλίζουν ότι οι υπάρχοντες ιδιοκτήτες σπιτιών, οι οποίοι είναι συχνά ήδη πλούσιοι, παραμένουν τέτοιοι. Αυτές οι πολιτικές έχουν επίσης αναμορφώσει τα πρότυπα μετανάστευσης των εργαζομένων. Μια νέα έρευνα από τους οικονομολόγους Peter Ganong και Daniel Shoag δείχνει ότι οι επιστάτες κτηρίων κερδίζουν 7% λιγότερο στην Νέα Υόρκη από ό, τι στο βαθύ νότο [στμ: Deep South, οι πολιτείες Τζόρτζια, Αλαμπάμα, Νότια Καρολίνα, Μισισίπι και Λουιζιάνα. Μερικοί συμπεριλαμβάνουν το ανατολικό Τέξας και την βόρεια Φλόριντα, ενίοτε και το Άρκανσο] μετά την προσαρμογή για το κόστος στέγασης. Ωστόσο, το 1960, οι επιστάτες στην Νέα Υόρκη κέρδιζαν 70% περισσότερα από εκείνους στο Deep South, πάλι μετά την προσαρμογή για το κόστος στέγασης. Το υψηλό κόστος στέγασης κλειδώνει τους εργαζομένους χαμηλής ειδίκευσης έξω από περιοχές υψηλού εισοδήματος, μειώνοντας την κινητικότητα των εργαζομένων. Επειδή οι εργαζόμενοι χαμηλής ειδίκευσης συγκεντρώνονται σε περιοχές χαμηλής παραγωγικότητας, το πλεόνασμα της χαμηλόμισθης εργασίας στις περιοχές αυτές καταστέλλει περαιτέρω την αύξηση του εισοδήματος. Με άλλα λόγια, οι νόμοι περί ζωνών στην Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο όχι μόνο οδηγούν τους χαμηλόμισθους εργαζομένους έξω από τις πόλεις, αλλά και μειώνουν τους μισθούς σε άλλες περιοχές της χώρας. Οι μισθοί στις περιοχές με χαμηλότερα εισοδήματα και σε εκείνες με υψηλότερα εισοδήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, σταμάτησαν να συγκλίνουν γύρω στο 1980. Και αυτό, με τη σειρά του, αποτελεί μέρος του λόγου εξαιτίας του οποίου μειώθηκε το μερίδιο του εργατικού δυναμικού στο ΑΕΠ.

Έμφραγμα λόγω υποθηκοφυλακίων

Κλειστά είναι από τις 28 Σεπτεμβρίου λόγω της μετατροπής τους σε έμμισθα, με αποτέλεσμα την αδυναμία μεταγραφής οποιουδήποτε συμβολαίου και την έκδοση οποιουδήποτε πιστοποιητικού, τα υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία των εξής 20 περιοχών της χώρας:

Αχαρνών, Ηλιουπόλεως, Ζωγράφου, Ελευσίνας, Κερατέας, Κηφισιάς, Νέας Ιωνίας, Παπάγου, Περιστερίου, Χώρας Άνδρου, Νάξου, Μεγάρων, Μυκόνου, Χαλκίδας, Κύμης, Ταμυνέων, Αμαλιάδας, Βάρδας, Μυρτουντίων και Πύργου.

Για το λόγο αυτό η ΠΟΜΙΔΑ απέστειλε  επιστολή προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Δικαιοσύνης, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης επισημαίνοντας το σοβαρότατο αυτό θέμα και την ανάγκη ορισμού έμπειρων νομικών ως προσταμένων στα γραφεία αυτά, που να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα καθημερινά προβλήματα της λειτουργίας τους.

Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής: Αθήνα, 4.10.2017

ΘΕΜΑ: Αίτημα για επαναλειτουργία των 20 υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων και στελέχωσή τους με έμπειρους νομικούς προσταμένους.

 

Αξιότιμοι κοι Υπουργοί

 

Με τα Προεδρικά Διατάγματα 102 έως και 117/2017 (ΦΕΚ τ. Α 142 και 143/28-9-2017) που συνυπογράψατε, τα υποθηκοφυλακεία/κτηματολογικά γραφεία Αχαρνών, Ηλιουπόλεως, Ζωγράφου, Ελευσίνας, Κερατέας, Κηφισιάς, Νέας Ιωνίας, Παπάγου, Περιστερίου, Χώρας Άνδρου, Νάξου, Μεγάρων, Μυκόνου, Χαλκίδας, Κύμης, Ταμυνέων, Αμαλιάδας, Βάρδας, Μυρτουντίων και Πύργου, από τις 28 Σεπτεμβρίου 2017 μετατράπηκαν σε έμμισθα. Από την ημερομηνία εκείνη έχει ουσιαστικά διακοπεί η λειτουργία τους καθόσον δεν μεταγράφουν πλέον συμβολαιογραφικές πράξεις οποιουδήποτε είδους, διότι όχι μόνον στερούνται οποιουδήποτε μηχανισμού παραλαβής εγγράφων, είσπραξης τελών κλπ., αλλά αδυνατούν να εκδώσουν οποιοδήποτε νόμιμο πιστοποιητικό ή βεβαίωση ελλείψει προϊσταμένων.

Ως η οργάνωση η οποία εκπροσωπεί τις απόψεις των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας μας, και ενδιαφέρεται ζωηρότατα για τον τρόπο παραφυλακής των ιδιοκτησιακών τίτλων της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας, ανησυχούμε βαθύτατα για το γεγονός όχι μόνον της έλλειψης προισταμένων, αλλά κυρίως για το ενδεχόμενο οι προϊσταμένοι των ως άνω εμμισθοποιημένων υποθηκοφυλακείων/κτηματολογικών γραφείων που πρόκειται να τοποθετηθούν -άγνωστο με ποιά διαδικασία- να μην είναι νομικοί -και μάλιστα με εμπειρία που να εγγυάται την σύννομη λειτουργία τους- αλλά άλλων ασχέτων επαγγελματικών ειδικοτήτων (σύμφωνα με το άρθρο 4 ν.δ. 811/1971, όπως τροποποιήθηκε τελευταίως με το άρθρο 44 παρ. 2 ν.4487/2017), οι  οποίοι προφανώς θα αδυνατούν να επιλύσουν τα ακανθώδη θέματα που αναφύονται συνεχώς στην καθημερινή λειτουργία των γραφείων αυτών, όπως είναι οι αιτήσεις διορθώσεως των προδήλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών που προβλέπει η κτηματολογική νομοθεσία, και τόσα άλλα. Η ακόμη να έχουν την διεύθυνση των γραφείων αυτών ως πάρεργό τους, και όχι ως κύριο έργο τους.

Επειδή η διαιώνιση της κατάστασης αυτής θα εκμηδενίσει την επιβεβλημένη ασφάλεια των συναλλαγών και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη σε όλο το σύστημα του ελέγχου και της καταγραφής των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, η δε ήδη απαξιωμένη από την κρίση και τη βαρύτατη φορολογία ακίνητη περιουσία θα υποστεί ένα ακόμα μεγάλο πλήγμα και θα νεκρωθεί τελείως η ήδη χειμαζόμενη κτηματαγορά,

Για το λόγο αυτό σας καλούμε κύριε Υπουργέ να αποκαταστήσετε άμεσα την ομαλή λειτουργία των παραπάνω υποθηκοφυλακείων/κτηματολογικών γραφείων με τον ορισμό έμπειρων νομικών ως προισταμένων τους, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση επαναλειτουργία τους, ή άμεση μεταγραφή των ιδιοκτησιακών συμβολαίων, η έκδοση ασφαλών πιστοποιητικών για τα εμπράγματα δικαιώματα των πολιτών, η διενέργεια ασφαλών ελέγχων των ιδιοκτησιακών τίτλων και γενικά η ομαλή λειτουργία της κτηματαγοράς.

Πολιτική απαξίωσης για την ακίνητα περιουσία

Η αγορά ακινήτων είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακάμψει άμεσα, καθώς μια σειρά παραγόντων εμποδίζουν την αύξηση της ζήτησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπέρμετρη φορολόγηση, σε συνδυασμό με την αστάθεια του φορολογικού πλαισίου. Σήμερα, οι τακτικοί φόροι στην ακίνητη περιουσία (π.χ. ΕΝΦΙΑ, συμπληρωματικός φόρος κτλ.) ως ποσοστό επί του ΑΕΠ είναι οι τρίτοι υψηλότεροι στην Ευρώπη, μετά τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, οι ιδιοκτήτες ακινήτων καλούνται να πληρώσουν φόρους που ξεπερνούν το 2,5% του ΑΕΠ, όταν στη Γερμανία το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνάει το 0,5%, ενώ πολύ χαμηλότερη φορολόγηση απολαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οι πολίτες γειτονικών χωρών, όπως η Ιταλία, η Κύπρος, η Βουλγαρία και η Τουρκία. Παράλληλα, αρνητική επίδραση έχει η μεγάλη πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, όπως επίσης και η αύξηση της ανεργίας σε πολύ υψηλό επίπεδο, σε συνδυασμό με την αύξηση των φορολογικών βαρών, που έχουν συμπιέσει το ποσοστό αποταμίευσης. Η αδύναμη προοπτική της αγοράς ακινήτων επιβεβαιώνεται από την πτωτική πορεία και από το εν γένει χαμηλό επίπεδο του δείκτη προσδοκιών των καταναλωτών για την αγορά ή την κατασκευή κατοικίας για τους επόμενους δώδεκα μήνες, που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συγκεκριμένα, αν και τα τελευταία δύο έτη φαίνεται ότι ο δείκτης έχει σταθεροποιηθεί περί τις -95 μονάδες, το πρώτο τρίμηνο του 2017 επιδεινώθηκε στις -96 μονάδες και διαμορφώθηκε κάτω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο (-90 μον.).Μάλιστα , το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών δεν προβλέπεται να παρουσιάσει σημαντική άνοδο τα επόμενα χρόνια, τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι το ποσοστό της ανεργίας θα εξακολουθήσει να είναι διψήφιο έως το 2030. Ταυτόχρονα, το ύψος της φορολογίας στα ακίνητα φαίνεται ότι αποκτά μόνιμο χαρακτήρα. Εν ολίγοις, οι αρνητικοί παράγοντες θα παραμείνουν σε ισχύ και τα επόμενα χρόνια, δυσχεραίνοντας την ανάκαμψη της ζήτησης, ανεξάρτητα από το πόσο χαμηλές είναι οι τιμές

Δεν έμεινε τίποτε όρθιο

Το αποτύπωμα της κρίσης στην Ελλάδα έχει φανεί όχι μόνο στη μείωση του πλούτου κατά 40% ή στη μείωση των εισοδημάτων κατά 26% σε μια πενταετία, αλλά και στο γεγονός ότι οι πολίτες περιόρισαν τις δαπάνες για διατροφή σχεδόν κατά ένα τρίτο. Τα στοιχεία από τις διαθέσιμες μελέτες της Τράπεζας της Ελλάδας είναι αποκαλυπτικά για τις επιπτώσεις της πολυετούς κρίσης. Μέσα σε πέντε χρόνια, από το 2009 έως το 2014, τα ελληνικά νοικοκυριά μείωσαν την ετήσια κατανάλωση τροφίμων κατά 27%. Η ετήσια κατανάλωση τροφίμων εντός σπιτιού μειώθηκε κατά μέσον όρο στο 29,4%. Στα φτωχότερα νοικοκυριά η μείωση είναι της τάξης του 30,8%, ενώ στα υψηλότερα κλιμάκια κατά 32,3%. Δεν είναι μόνο η Τράπεζα της Ελλάδας που πιστοποιεί τη «φτωχοποίηση» των νοικοκυριών αλλά και έρευνες από άλλους φορείς όπως η ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με την οποία σχεδόν τα 2/3 των νοικοκυριών (65,3%) αναγκάζονται να κάνουν περικοπές για να εξασφαλίσουν τα αναγκαία προς το ζην. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πολυμελή (άνω 5 ατόμων) νοικοκυριά, τα νοικοκυριά με ανέργους και χαμηλό εισόδημα αντιμετωπίζουν σοβαρότερο πρόβλημα κάλυψης των βασικών αναγκών. Την ίδια ώρα τα στοιχεία της IRI κάνουν λόγο για σημαντική πτώση της κατανάλωσης τροφίμων ενώ τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει και εκπρόσωποι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων, σύμφωνα με τους οποίους περιορίζονται δραματικά οι πωλήσεις γάλακτος και ψωμιού. Το γεγονός ότι οι Ελληνες έκοψαν σε ποσοστό που έφταναν τους δύο πρώτους μήνες του 2017 το 7% το ψωμί και το γάλα, που αποτελούν τα δύο βασικά είδη διατροφής γίνεται αντιληπτό πόσο έχει συρρικνωθεί το διαθέσιμο εισόδημα. Τους δύο πρώτους μήνες του 2017 καταγράφεται πτώση πωλήσεων στα δύο αυτά βασικά είδη διατροφής από 5%-7%. Σύμφωνα με έρευνα το διάστημα 2009-2014, η διάμεση αξία του πλούτου των νοικοκυριών περιορίστηκε κατά 40%, ποσοστό το οποίο κρίνεται ως στατιστικά ιδιαίτερα σημαντικό. Η πτώση της αξίας του καθαρού πλούτου αποδίδεται στη μείωση κυρίως της αξίας της ακίνητης περιουσίας και δευτερευόντως των καταθέσεων. Επίσης, η μελέτη καταδεικνύει μείωση της αξίας του υπολοίπου των συνολικών δανείων των νοικοκυριών και των ενυπόθηκων δανείων, αλλά η μεταβολή αυτή δεν είναι στατιστικά σημαντική. Εκτός από τον καθαρό πλούτο των νοικοκυριών, το διάμεσο ετήσιο εισόδημα των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 26% την περίοδο 2009-2014. Η μείωση του εισοδήματος είναι στατιστικά σημαντική σε όλο το εύρος της κατανομής. Το περιορισμένο εισόδημα και η επιβολή φόρων έπληξαν σημαντικά και την κατανάλωση των νοικοκυριών.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki