Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Πώς θα αρπάξουν τα ακίνητα

Σχέδια να μετατραπεί ο ΕΝΦΙΑ σε καθαρό ΦΑΠ με συντελεστές που θα φτάνουν και το 5%, κυκλοφορούν όλο και ευρύτερα στην αγορά. Τα σενάρια αυτά αναφέρουν ότι η κίνηση αυτή από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, θα συνδεθεί με την  προετοιμαζόμενη μέχρι τέλους του 2016 προσαρμογή των αντικειμενικών με τις «εμπορικές» αξίες. Αν και είναι πλέον δεδομένη η αναξιοπιστία, αλλά και οι σκοπιμότητες που εξυπηρετούν οι τιμές που προωθεί η Τράπεζα της Ελλάδας, αφού προέρχονται στο σύνολό τους από τις τράπεζες, το ερώτημα είναι αν η "επιλογή" αυτή συνδέεται με τη διαχείριση των "κόκκινων δανείων" και το πέρασμά τους μέσω των νέων διοικήσεων στα "κοράκια". Κανείς πλέον δεν αμφισβητεί ότι το λόμπι επενδυτών που μπήκαν στην τελευταία αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών, δεν είναι μακροπρόθεσμοι επενδυτές αλλά «επιθετικά funds», που βραχυπρόθεσμα τοποθετήθηκαν στην ελληνική τραπεζική αγορά με την προσδοκία τα γρήγορα κέρδη μέσω της διαχείρισης των κόκκινων δανείων. Η διαπραγματευτική ανικανότητα της κυβέρνησης και των υπουργών της να λύσουν το θέμα των προβληματικών δανείων των τραπεζών, θα επιτρέψει προφανέστατα στα μεγάλα ξένα funds να έχουν τον κυρίαρχο ρόλο στη διαδικασία αναδιάρθρωσης. Και φυσικά αν αποκτήσουν τον έλεγχο των τραπεζών και έχοντας την έμμεση νομιμοποίηση από το υπουργείο Οικονομικών, με τη χρήση της τράπεζας δεδομένων τιμών που συντηρούν και τροφοδοτούν, θα μπορούν να αποκτούν σε εξευτελιστικές τιμές ακίνητα των οφειλετών των τραπεζών -σήμερα- και των οφειλετών του δημοσίου-αύριο. Και φυσικά η μετατροπή του ΕΝΦΙΑ σε ΦΑΠ με συνετελεστή έως και 5%, είναι το δίχως άλλο "βούτυρο" στο ψωμί τους.

Χάος με τα υποθηκοφυλάκεια

Χάος πρόκειται να προκληθεί  στην ήδη χειμαζόμενη απο την κρίση αγορά ακινήτων η προωθούμενη κατάργηση των άμισθων υποθηκοφυλακίων της χώρας. Ειδικά στην νησιωτική Ελλάδα μία μεταβίβαση -και όχι μόνο -ακινήτου για να διεκπεραιωθεί θα χρειάζεται σημαντικός χρόνος και ανάλογη επιβάρυνση του κόστους. Ήδη, στο θέμα παρενέβησαν οι ιδιοκτήτες οι οποίοι ζητούν άμεση ανάκληση του σχεδίου νόμου. Με επιστολή στον υπουργό Δικαιοσύνης επισημαίνουν το χάος που θα προκληθεί απο την εφαρμογή των προτάσεων.Αναλυτικά στην επιστολή επισημαίνεται:

"Αξιότιμε κε Υπουργέ

Με κατάπληξη διαπιστώσαμε ότι με το σχέδιο Νόμου περί υποθηκοφυλακείων το οποίο δώσατε στη δημοσιότητα, καταργούνται όλα τα τοπικά Άμισθα Υποθηκοφυλακεία της χώρας και δημιουργείται ένα και μόνον Έμμισθο Υποθηκοφυλακείο ανά «Νομό» εκτός από τον «Νομό» Αττικής που θα διαθέτει ένα στην Αθήνα, (Αθηνών Α΄ για 2.000.000 πολίτες), ένα στο Περιστέρι (Αθηνών Β΄) και ένα στο Κορωπί (Αθηνών Γ΄) για 1.000.000 πολίτες περίπου το καθένα. Στα «υδροκέφαλα» αυτά 56 συνολικά Υποθηκοφυλακεία θα μεταφερθούν όλα τα αρχεία των υφισταμένων Υποθηκοφυλακείων της χώρας, δηλαδή οι τίτλοι ιδιοκτησίας της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του ελληνικού λαού.

Με άλλες διατάξεις του σχεδίου αυτού, στα Υποθηκοφυλακεία αυτά θα υπηρετούν μόνον 700 υπάλληλοι, ενώ αυτά θα μπορεί να διευθύνονται ακόμη και από πτυχιούχους ΤΕ ή και σε ορισμένες περιπτώσεις και ΔΕ, και όχι αποκλειστικά από Πτυχιούχους των Πανεπιστημιακών Νομικών Σχολών, όπως αδήριτα επιβάλλει η ανάγκη σύννομης παραφυλακής των ιδιοκτησιακών τίτλων, και αντιμετώπισης των καθημερινά αναφυομένων νομικών προβλημάτων.

Επειδή η προωθούμενη από εσάς νέα αυτή συγκεντρωτική χωροταξία θα αποβεί εντονότατα επιζήμια για τους ιδιοκτήτες ακινήτων της χώρας μας, καθόσον θα έχει τα εξής δυσμενέστατα γι΄αυτούς αποτελέσματα:

1.             Θα αποστερήσει τους κατοίκους όλων των νησιωτικών και ορεινών περιοχών από κάθε πρόσβαση και εξυπηρέτησή τους σχετικά με την ιδιοκτησία τους.

2.             Θα σωρεύσει για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιους αποθηκευτικούς χώρους εκατομμύρια βιβλία και συμβόλαια χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα ελέγχου και ενημέρωσης των στοιχείων τους.

3.             Θα καταστήσει άκρως δυσχερείς έως και ανέφικτες τις αγοραπωλησίες και τις εγγραφές βαρών. Ακόμα και οι γονικές παροχές και οι αποδοχές κληρονομίας θα συντάσσονται αναγκαστικά χωρίς δυνατότητα πρόσβασης στους τίτλους ιδιοκτησίας και θα καταχωρούνται μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα.

4.             Θα καταστήσει αδύνατη την υποβολή πλήρων και ορθών δηλώσεων ιδιοκτησίας στο κτηματολόγιο, όπως και ενστάσεων και αιτήσεων διορθώσεως  προδήλου σφάλματος, αλλά κυρίως θα καταστήσει αδύνατη τη διόρθωση των τεράστιας έκτασης σφαλμάτων των κτηματογραφήσεων, ήδη περαιωμένων η μελλοντικών.

5.             Θα καταστήσει αδύνατη την έκδοση ασφαλών πιστοποιητικών για τα εμπράγματα δικαιώματα των πολιτών και τη διενέργεια στοιχειωδώς ασφαλών ελέγχων των τίτλων ιδιοκτησίας από τους δικηγόρους.

6.             Γενικότερα θα εκμηδενίσει την επιβεβλημένη ασφάλεια των συναλλαγών και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη σε όλο το σύστημα του ελέγχου και της καταγραφής των  ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων.

7.             Τέλος η ήδη απαξιωμένη από την κρίση και τη βαρύτατη φορολογία ακίνητη περιουσία θα υποστεί ένα ακόμα μεγάλο πλήγμα και θα νεκρωθεί τελείως η ήδη χειμαζόμενη κτηματαγορά.

Σας καλούμε να αποσύρετε το νομοσχέδιο αυτό, και σε διάλογο με την Ομοσπονδία μας που εκπροσωπεί τους άμεσα ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες ακινήτων, και τους υποθηκοφύλακες, που βρίσκονται κοντά στους πολίτες και γνωρίζουν το θέμα καλύτερα από οποιονδήποτε, να εξετάσουμε τι μπορεί να γίνει για να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών στο σημαντικό αυτό τομέα, ενόψει ολοκλήρωσης του κτηματολογίου."

Αλλαγές στα υποθηκοφυλακεία

Με νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης το οποίο αναρτήθηκε για διαβούλευση, αναδιοργανώνονται τα υποθηκοφυλακεία της χώρας. Ειδικότερα, συνιστώνται ανά την επικράτεια 41 έμμισθα υποθηκοφυλακεία και συνιστώνται 700 οργανικές θέσεις, ενώ οι υπηρετούντες υπάλληλοι των υφιστάμενων έμμισθων υποθηκοφυλακείων, μεταφέρονται με απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης και τοποθετούνται σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις με σχέση εργασίας ιδιωτικού αορίστου χρόνου και παράλληλα, οι οργανικές θέσεις που κατείχαν καταργούνται. Οι αποδοχές τους θα είναι σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από τον νόμο 4354/2015. Επίσης, εάν υπάρξει πλεονάζων προσωπικό, αυτό θα μεταφέρεται στα δικαστήρια της περιφέρειας τους. Ακόμη, οι υποθηκοφύλακες που δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο νέο σύστημα, πρέπει να υποβάλλουν σχετική αίτηση, ενώ μπορούν εάν θέλουν να επαναδιοριστούν δικηγόροι. Τέλος, οι δικαστικοί υπάλληλοι που κατέχουν οργανική θέση σε υποθηκοφυλακείο που μετατρέπεται σε κτηματολογικό γραφείο, τοποθετούνται σε κενές οργανικές θέσεις στα δικαστήρια της περιφέρειας του υποθηκοφυλακείου που υπηρετούσαν.

Γκρεμίζεται το μαγαζάκι

Οι τιμές στους επαγγελματικούς χώρους δεν έχουν πιάσει ακόμη... πάτο καθώς συνεχίζεται η υποχώρηση, ειδικά στον κλάδο των καταστημάτων, ως αποτέλεσμα των «λουκέτων» και της αύξηση των άδειων ακινήτων. Παρά το γεγονός ότι στα γραφεία η κατάσταση δείχνει καλύτερη και οι τιμές σταθεροποιούνται έπειτα από πολυετή πτωτική πορεία, οι αρνητικές εξελίξεις στον χώρο του λιανεμπορίου επηρεάζουν καίρια τα εμπορικά ακίνητα. Σύμφωνα με στοιχεία , για το σύνολο του 2015 ο μέσος ρυθμός μείωσης των τιμών καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών, σε ονομαστικούς όρους, διαμορφώθηκε σε 3,5% σε σχέση με το 2014 για το σύνολο της Ελλάδας, παρουσιάζοντας επιτάχυνση σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό του 2014 (-1,8%), αλλά σημαντική επιβράδυνση σε σχέση με τον ρυθμό του 2013 (-8,8%). Στην Αθήνα οι τιμές μειώθηκαν 2,6%, στη Θεσσαλονίκη 2,2% και 5,1% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Μεγάλη είναι η υποχώρηση στα ενοίκια καταστημάτων καθώς πέρυσι η μέση ετήσια μεταβολή των μισθωμάτων καταστημάτων σε ονομαστικούς όρους διαμορφώθηκε σε -6,3%. Ο αντίστοιχος μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των μισθωμάτων ήταν για την Αθήνα 6,3%, για τη Θεσσαλονίκη 3,2% και για την υπόλοιπη Ελλάδα 7,3%. Κατά το β΄ εξάμηνο του 2015, τα μισθώματα των καταστημάτων υποχώρησαν οριακά κατά 0,1% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2015 για το σύνολο της χώρας (προσωρινά στοιχεία). Ο ρυθμός μείωσης των μισθωμάτων καταστημάτων παρουσίασε επιβράδυνση σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό των αμέσως προηγούμενων εξαμήνων (-8,0% το β΄ εξάμηνο του 2014 και -2,2% το α΄ εξάμηνο του 2015). Με ένα στα τρία καταστήματα του κέντρου να είναι κλειστά είναι αναμενόμενη η μείωση των ενοικίων. Ακόμη και στην Ερμού τα μισθώματα δεν ξεπερνούν ποτέ τα 180-200 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, ενώ σε περιοχές με εμπορική κίνηση τα ενοίκια κυμαίνονται από 25 έως 100 ευρώ/τ.μ. τον μήνα. Γραφεία Καλύτερη είναι η κατάσταση στους γραφειακούς χώρους καθώς για το σύνολο του 2015, οι ονομαστικές τιμές των γραφείων υψηλών προδιαγραφών μειώθηκαν οριακά κατά 0,2% σε σχέση με το 2014, για το σύνολο της Ελλάδος, καταγράφοντας σημαντική επιβράδυνση σε σχέση με τους αντίστοιχους ρυθμούς του 2014 (-3,5%) και του 2013 (-9,9%). Ο αντίστοιχος μέσος ρυθμός μείωσης των τιμών ήταν 0,5% για την Αθήνα, 5,7% για τη Θεσσαλονίκη, ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα καταγράφηκε αύξηση των τιμών κατά 1,2%.

Εκατομμύρια στον αέρα σε καιρούς Μνημονίων

Με βάση τα στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο μισθώσεων της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών, όπως αυτό ενημερώνεται με βάση τα αντίστοιχα στοιχεία που παρέχονται από τις Περιφερειακές Δ/νσεις Δημόσιας Περιουσίας, τα συνολικά μισθώματα που καταβάλλει μηνιαίως το Δημόσιο για την στέγαση των ανωτέρω υπηρεσιών ανέρχονται σήμερα στο ποσό των 5.710.696 ευρώ, ήτοι 68.528.352 ευρώ ετησίως.

Μεταξύ των ανωτέρων το υπ. Οικονομικών καταβάλλει για τη στέγαση των υπηρεσιών του 1.984.551 € μηνιαίως, ήτοι 23.814.612 € ετησίως.

Για το  κτίριο επί της οδού Καραγεώργη Σερβίας 10, το Υπουργείο Οικονομικών καταβάλλει στο Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού που είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου το ποσό των 59.189,22 € μηνιαίως και για το ακίνητο επί της οδού Καραγεώργη Σερβίας 8 σε 53.742,20 αντίστοιχα.

Σχέδιο αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας

Στα πλαίσια της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, οι Περιφερειακές Δ/νσεις Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών έχουν ήδη προχωρήσει στην μεταστέγαση Δημοσίων Υπηρεσιών σε κατάλληλα, δημόσια ακίνητα, όπου αυτά είναι διαθέσιμα και σε κατάσταση τέτοια που να επιτρέπεται η αξιοποίησή τους.

Σε κάθε περίπτωση, για την μεταστέγαση μιας Δημόσιας Υπηρεσίας σε ένα δημόσιο ακίνητο εξετάζεται η καταλληλότητα του ακινήτου, όσον αφορά κυρίως το ύψος της δαπάνης για τις απαιτούμενες εργασίες επισκευών, εσωτερικών διαρρυθμίσεων και κατασκευής των απαιτούμενων υποδομών (δίκτυα, πρόσβαση ΑΜΕΑ, πυρασφάλεια κ.λ.π.).

Επίσης, θα προχωρήσει άμεσα στην εκπόνηση ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου βάσει του οποίου:

(α) θα αξιοποιηθούν ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο ή έχουν μισθωθεί με μακροχρόνιες συμβάσεις,

(β) εκτός Αττικής - Θεσσαλονίκης θα επιδιωχθεί σε κάθε πόλη η συστέγαση των υπηρεσιών του Υπουργείου σε ένα κτίριο ή σε δύο (σε ειδικές περιπτώσεις)

(γ) σε Αττική - Θεσσαλονίκη θα επιδιωχθεί η συστέγαση υπηρεσιών σε όσο το δυνατό λιγότερα κτίρια.

 

Σε εφαρμογή των ανωτέρω έχει ήδη δοθεί οδηγία στις Περιφερειακές Δ/νσεις Δημόσιας Περιουσίας για την διακοπή κάθε διαδικασίας ενοικίασης, μετεγκατάστασης κλπ για μισθωμένα ακίνητα.

 

Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, η Δνση Τεχνικών Υπηρεσιών, συντάσσει Κτιριολογικά Προγράμματα για τον προσδιορισμό των αναγκών στέγασης των κεντρικών υπηρεσιών του Υπουργείου. Με την ολοκλήρωση των κτιριολογικών προγραμμάτων θα εξεταστεί η δυνατότητα μεταστέγασης υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών στο ακίνητο επί της Λ. Θηβών 196-198, στη Νίκαια.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki