Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Βραχυχρόνιες Μισθώσεις; Ποιος θα αντέξει;

Στα χέρια λίγων "βιομηχάνων"  θα περάσει και η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων; Όλα δείχνουν ότι μετά το φούσκωμα των προηγούμενων χρόνων το μπαλόνι των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει αρχίσει να ξεφουσκώνει και το ερώτημα που ανακύπτει είναι ποιός θα επιβιώσει; Οι χιλιάδες μικροί που με τον τρόπο αυτό έβλεπαν μία διέξοδο για να ενισχυθεί το εισόδημα τους ή οι οργανωμένοι επενδυτές που έχουν τα κεφάλαια να αντέξουν; Ήδη, ο μεγάλος ανταγωνισμός και η αυξημένη προσφορά ακινήτων στις πλατφόρμες Airbnb, Βοοking και Homeway πιέζουν τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις. Τον Μάιο του 2019 τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις ήταν μειωμένα ακόμη και κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018, ενώ το τρίμηνο Μαΐου - Ιουλίου η μείωση των εσόδων άγγιξε το 10%, με τους διαχειριστές ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης να εκτιμούν ότι η μείωση των εισοδημάτων συνολικά το 2019 φτάνει το 25%.

 

Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως πολύ σύντομα ένας μεγάλος αριθμός ακινήτων που είναι εγγεγραμμένα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων θα βρεθούν διαθέσιμα για μακροχρόνιες μισθώσεις. Και αυτό γιατί οι ιδιοκτήτες βλέπουν τα εισοδήματά τους να μειώνονται σε σύγκριση με τις εισπράξεις που είχαν πριν από ένα ή δύο χρόνια όταν η μόδα του Airbnb είχε εξελιχθεί σε φρενίτιδα ανατρέποντας τον χάρτη της κτηματαγοράς.

 

Σήμερα πολλοί ιδιοκτήτες που διαθέτουν ακίνητα σε περιοχές όπως οι Αμπελόκηποι, πλησίον της Αμερικανικής Πρεσβείας και στον Νέο Κόσμο αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τις πλατφόρμες της βραχυχρόνιας μίσθωσης και να επιστρέφουν στη μακροχρόνια μίσθωση.

 

Τα ράλι που σημειώνουν τους τελευταίους μήνες οι τιμές των ενοικίων έχει παίξει καταλυτικό ρόλο στις επιλογές των ιδιοκτητών ακινήτων και όπως λένε οι άνθρωποι της αγοράς τα περισσότερα μισθωτήρια συμβόλαια μακροχρόνιας μίσθωσης που έχουν υπογραφεί το τελευταίο διάστημα αφορούν σε μηνιαίο μίσθωμα το οποίο είναι αυξημένο πάνω από 15% σε σχέση με το 2016. Στην περιοχή της Αττικής η αγορά των ενοικίων "έτρεξε" με ετήσιο ρυθμός αύξησης της τάξεως του 10%, με τη μεγαλύτερη να εντοπίζεται στο κέντρο της Αθήνας όπου τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατά 20% κατά μέσο όρο την τελευταία διετία, ενώ στις περιοχές εκτός κέντρου η αντίστοιχη άνοδος εκτιμάται ότι κινείται στα επίπεδα του 10%- 15%.

Παράταση για το Πράσινο Ταμείο

Λόγω των έκτακτων συνθηκών που διαμορφώνονται από την πανδημία του κορωνοϊού και μετά από αίτημα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.), το Διοικητικό Συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου κατά τη χθεσινή του τηλε -συνεδρίαση, αποφάσισε: την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προτάσεων στην Πρόσκληση «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ-2019» του Ταμείου, συνολικού ύψους 55 εκατ. ευρώ, μέχρι τις 26 Ιουνίου 2020. Σκοπός της παράτασης είναι να εξασφαλίσουν όλοι οι Δήμοι της χώρας την αναγκαία χρονική διευκόλυνση ώστε να υποβάλουν ώριμες προτάσεις για ένταξη στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Αστική Αναζωογόνηση» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΙΣΟΖΥΓΙΟΥ». Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω πρόγραμμα ξεκίνησε στις 2 Δεκεμβρίου 2019 και αρχική καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων ήταν η 8η Μαΐου 2020. Επιπλέον, αποφασίστηκε ότι μετά τη λήξη της πρόσκλησης θα ακολουθήσει δεύτερη με τους ίδιους όρους όπως προβλέπεται στο Οδηγό Διαχείρισης του Χρηματοδοτικού Προγράμματος. Οι δικαιούχοι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σε ποια από τις δύο προσκλήσεις θα υποβάλλουν τις προτάσεις τους, ανάλογα με τον βαθμό ωριμότητας των αντίστοιχων μελετών. Επισημαίνεται ότι κάθε δικαιούχος δήμος θα μπορεί να υποβάλλει πρόταση σε μόνο μία εκ των δύο προσκλήσεων.

Απαντήσεις για εκτός σχεδίου και αυθαίρετα

1.   Τι αλλαγές έρχονται μ΄αυτό το νομοσχέδιο;

 

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας αποτελεί μια μεταρρύθμιση για το περιβάλλον, για την ιδιοκτησία, για την ανάπτυξη. Κάνουμε τα εξής:

 

Απλοποιούμε το καθεστώς των χρήσεων γης για να το κάνουμε φιλικότερο στις επενδύσεις.

Δίνουμε κίνητρα στην οργανωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα για να προστατεύσουμε την ελληνική φύση από την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Ενεργοποιούμε τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης, θέτοντας όμως στέρεες βάσεις, καθώς στηριζόμαστε στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και με αυτό τον τρόπο απαντούμε σε ένα χρόνιο αίτημα, ιδίως των ιδιοκτητών διατηρητέων.

Εκσυγχρονίζουμε το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό και επιταχύνουμε την έκδοση οικοδομικών αδειών κάνοντας τις σχετικές διαδικασίες πιο φιλικές για τους μηχανικούς και τους πολίτες.

Απαλλάσσουμε από την ομηρία των «αιώνιων» ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων πολλούς ιδιοκτήτες σε όλη την Ελλάδα.

Δίνουμε μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης στα φιλικά προς το περιβάλλον κτίρια, αλλά εκσυγχρονίζουμε παράλληλα όλες τις διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία διότι θέλουμε να ακολουθήσουμε τις σύγχρονες ευρωπαϊκές τάσεις.

Παράλληλα αντιμετωπίζουμε, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης, το μεγάλο θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης, που αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία. Προχωρούμε μετρημένα, χωρίς να αιφνιδιάζουμε τους ιδιοκτήτες, αλλά και αποφασιστικά, καθώς η Ελλάδα πρέπει να γίνει Ευρώπη και στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Βασικό μας εργαλείο είναι εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων για τα οποία θα οριστεί ειδικός συντονιστής. Σήμερα η Ελλάδα καλύπτεται από Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια μόνο στο 20% της επικράτειάς της. Με το δικό μας φιλόδοξο σχέδιο, που εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης όλη η Ελλάδα θα έχει Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια μέχρι το 2028 και πάντως μέχρι το 2023 θα έχουν Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια όλες οι τουριστικές περιοχές της Ελλάδας.

 

 

2.   Ποια είναι η φιλοσοφία αυτού του νομοσχέδιου;

 

 

 

Το νομοσχέδιο αυτό στοχεύει:

 

Να στηρίξει την εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη και επενδύσεις, με μέτρα όπως ο εκσυγχρονισμός του καθεστώτος των χρήσεων γης και η  ενθάρρυνση ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα.

Να συνδυάσει τον προηγούμενο στόχο με την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς –μεταξύ άλλων- περιορίζει την εκτός σχεδίου δόμηση παράλληλα με την εφαρμογή ενός εκτεταμένου προγράμματος τοπικών πολεοδομικών σχεδίων.

Να προστατεύσει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας με παρεμβάσεις όπως η μεταφορά του συντελεστή δόμησης,  η διευκρίνιση του καθεστώτος των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, αλλά και η επιτάχυνση των πολεοδομικών σχεδίων.

 

 

3.   Γιατί περιορίζετε την εκτός σχεδίου δόμηση;

 

H εκτός σχεδίου δόμηση είναι ελληνική ιδιαιτερότητα. Δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Εμείς ερχόμαστε και βάζουμε μια τάξη, εφαρμόζοντας αυτά που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη. Στόχος είναι οι ιδιοκτήτες να μπορούν να αξιοποιούν την περιουσία τους, αλλά με κανόνες που θα προστατεύουν το περιβάλλον. Και η προστασία του περιβάλλοντος αυξάνει τελικά την αξία της ιδιοκτησίας.

 

Με το νομοσχέδιο αυτό, λοιπόν, μειώνουμε κατά 10% τους συντελεστές δόμησης για τις εκτός σχεδίου περιοχές και καταργούμε τις παρεκκλίσεις αρτιότητας. Δηλαδή, τις παρεκκλίσεις που αφορούσαν σε οικόπεδα εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων. Μιλάμε για παρεκκλίσεις που δεν υπήρχαν παλαιότερα στην Ελλάδα και εισήχθησαν για πρώτη φορά το 1962, θεωρητικά για ένα μεταβατικό διάστημα. Ωστόσο, δεν θέλουμε όμως να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Όσοι ιδιοκτήτες θέλουν να χτίσουν με βάση το υπάρχον καθεστώς έχουν τουλάχιστον 6 χρόνια να το κάνουν. Ειδικότερα, εντός της προβλεπόμενης μεταβατικής περιόδου των δύο ετών (με έναρξη από την ψήφιση του νομοσχεδίου), οι ιδιοκτήτες οικοπέδων εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικής άδειας, χωρίς όμως να «μετράει» ο χρόνος που χρειάζεται για τις άδειες του δασαρχείου ή της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Η δε οικοδομική άδεια ισχύει για 4 επιπλέον χρόνια. Συμπερασματικά, οι ιδιοκτήτες που έχουν λόγους να βιάζονται για την αξιοποίηση της περιουσία τους έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον  6 χρόνια για να το κάνουν. Από την άλλη, όσοι ιδιοκτήτες δεν βγάλουν οικοδομική άδεια κατά τη μεταβατική περίοδο θα μπορούν να χτίσουν βάσει των όσων θα ορίσουν τα τοπικά ή ειδικά πολεοδομικά σχέδια που θα εκπονηθούν, όπως άλλωστε συμβαίνει σήμερα στις περιοχές όπου υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός. Δεν υπάρχει σήμερα πρόβλημα αξιοποίησης σε αυτές τις περιοχές που καλύπτουν το 20% της χώρας και συμπεριλαμβάνουν ήδη σήμερα αρκετά νησιά. Απλώς, στις περιοχές που υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός, η οικιστική ανάπτυξη γίνεται με τάξη. Αυτή είναι η βασική διαφορά. Όσον αφορά, δε, στα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές, από τις περιοχές δηλαδή που υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για οικοδομική δραστηριότητα. Και αυτό για να μην υπάρξει κανένα κενό στη μετάβαση. Τα πολεοδομικά σχέδια θα λαμβάνουν φυσικά υπόψη τις ιδιαιτερότητες και το μέγεθος των οικοπέδων κάθε περιοχής.

 

 

 

4.   Μιλάτε για τοπικά πολεοδομικά σχέδια, όμως ένας Θεός ξέρει πότε θα εκδοθούν αυτά!

 

Η ταχεία κατάρτιση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συνολικά για την κυβέρνηση. Για αυτόν τον λόγο μπαίνει σε άμεση εφαρμογή το μεγαλύτερο πρόγραμμα χωρικού σχεδιασμού που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Στόχος είναι να έχει καλυφθεί όλη η χώρα μέχρι το 2028. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι μέχρι το Β’ τρίμηνο του 2023 θα έχουν εγκριθεί τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια σε περίπου 350 δημοτικές ενότητες, δηλαδή περίπου στο 32% της χώρας. Στις περιοχές έντονου οικοδομικού ενδιαφέροντος (πχ νησιά και τουριστικές περιοχές) τα σχέδια θα έχουν ολοκληρωθεί ακόμη πιο νωρίς, μιας και έχουν απόλυτη προτεραιότητα. Για να το πετύχουμε αυτό:

 

Εξασφαλίζουμε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης (160 εκατ. Ευρώ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (40 εκατ. Ευρώ)

Ορίζουμε Συντονιστή που θα προωθήσει τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, την επιτάχυνση όλων των αναγκαίων διαδικασιών, και την επίλυση κάθε προβλήματος που τυχόν θα ανακύπτει.

Αξιοποιούμε πιστοποιημένους ιδιώτες μηχανικούς για να επιταχύνουμε την αξιολόγηση των πολεοδομικών μελετών.

 

 

5.   Τι κάνετε για τις ιδιοκτησίες άνω των 4 στρεμμάτων;

 

Δεν αλλάζει τίποτα για την εκτός σχεδίου δόμηση στα 4 στρέμματα και άνω, μέχρι την υιοθέτηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων. Εδώ παραμένει σε ισχύ η σημερινή νομοθεσία διότι το κράτος, όπως καταδείχθηκε στη διαβούλευση, δημιούργησε την πεποίθηση στους ιδιοκτήτες από το 2003 ότι μπορούν να χτίζουν υπό συγκεκριμένους όρους και τώρα δεν είναι σε θέση να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες για τους δρόμους, χωρίς τη μεσολάβηση ενός χρονικού διαστήματος.

 

 

 

6.   Τι αλλάζει στη χωροθέτηση οικονομικών δραστηριοτήτων;

 

Ο περιορισμός της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης, συνδυάζεται με σημαντική ενίσχυση του σχεδιασμού και της οργανωμένης χωροθέτησης. Έτσι περιορίζεται, για παράδειγμα, ο συντελεστής δόμησης για μεμονωμένες βιομηχανικές δραστηριότητες, και μάλιστα κατά 33%. Από την άλλη, τόσο στα επιχειρηματικά πάρκα για τη βιομηχανία όσο και στους οργανωμένους υποδοχείς που αφορούν άλλες δραστηριότητες (εφοδιαστική κλπ.) αυξάνονται αισθητά οι συντελεστές δόμησης. Πρόκειται για μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο και δημιουργεί σημαντικές συνέργειες και προστιθέμενη αξία για την οικονομία, αλλά και περιβαλλοντικά οφέλη. Επιδιώκουμε, δηλαδή, την οργανωμένη και φιλική στο περιβάλλον επιχειρηματική ανάπτυξη. Λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα της διαβούλευσης αποσύρθηκε από το νομοσχέδιο η αρχική διάταξη για τις Περιοχές Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ).

 

 

 

 

 

7.   Τι αλλάζει στα ζητήματα πολεοδομίας;

 

Οι μεταρρυθμίσεις στα πολεοδομικά ζητήματα διαμορφώθηκαν μετά από εκτεταμένη διαβούλευση, λαμβάνοντας υπόψη τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν. Η βασική φιλοσοφία που τις διαπνέει είναι η εξής: Να κάνουν πιο εύκολη τη ζωή πολιτών και μηχανικών. Συγκεκριμένα:

 

Επιταχύνεται η έκδοση των οικοδομικών αδειών και ενισχύεται η ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης. Πλέον το σύνολο των οικοδομικών αδειών εκδίδεται αυτόματα ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες εγκρίσεις.

Στην περίπτωση των οικοδομικών αδειών κατηγορίας 1 και 2 θεσμοθετείται ελαφριά διαδικασία υποχρεωτικής προέγκρισης. Κατά τη διαδικασία αυτή η υπηρεσία ελέγχει κάποια βασικά στοιχεία της άδειας και στη συνέχεια η άδεια εκδίδεται –με ευθύνη φυσικά του μηχανικού- με το πάτημα ενός κουμπιού. Πρόκειται για ψηφιακή τομή που εξοικονομεί στους πολίτες χρόνο και χρήματα. Επιπλέον, διασφαλίζεται περαιτέρω η διαφάνεια καθώς περιορίζεται σημαντικά η επαφή με τη δημόσια διοίκηση.

Μείζον συμπληρωματικό στοιχείο της αναμόρφωσης των οικοδομικών διαδικασιών είναι η ενεργοποίηση, από την αρχή του 2021, της Ηλεκτρονικής  Ταυτότητας Κτιρίων/Ιδιοκτησιών. Με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα αποκτάται μια πλήρης εικόνα των χαρακτηριστικών κάθε κτίσματος στη χώρα, και γίνεται αποφασιστικό βήμα στην καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης.

Αντιμετωπίζεται μεγάλος αριθμός ελλείψεων ή ασαφειών του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Έτσι ενισχύεται και επιταχύνεται η νόμιμη οικοδομική δραστηριότητα, και παρέχεται ευελιξία στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, χωρίς να αυξάνονται οι συνολικοί όγκοι των κτιρίων. Ενδεικτικά:

Διευκολύνεται η τοποθέτηση του ακάλυπτου χώρου του οικοπέδου σε επαφή με ένα ή περισσότερα όρια του οικοπέδου.

Στον υπολογισμό της επιτρεπόμενης κάλυψης του οικοπέδου δεν προσμετρώνται ηλιακά αίθρια, κατακόρυφα φρεάτια στην περίπτωση που ξεκινούν κάτω ή από την στάθμη του οριστικά διαμορφωμένου εδάφους.

Στον υπολογισμό της επιτρεπόμενης κατ’ όγκον εκμετάλλευσης δεν προσμετρώνται χώροι του υπογείου κάτω από την οριστική στάθμη του εδάφους και άνω, ο όγκος των ασκεπών κατασκευών για την υποδοχή στοιχείων νερού.

Στα ειδικά κτίρια και κτίρια μικτής χρήσης, πέραν του 50% των υπογείων χώρων που σήμερα μπορεί να προορίζονται για κύρια χρήση χωρίς προσμέτρηση στον σ.δ, το υπόλοιπο 50% δύναται να αποτελεί χώρο κύριας χρήσης με προσμέτρηση στον σ.δ., ενώ όταν χρησιμοποιείται για βοηθητικές χρήσεις αυτές δύνανται τοποθετούνται και σε επεκτάσεις υπογείων (το ίδιο για το λεβητοστάσιο).

 

 

 

 

8.   Τι είναι η μεταφορά συντελεστή δόμησης και ποιοι κερδίζουν από αυτή;

 

Σήμερα έχουμε από τη μια μεριά ιδιοκτήτες διατηρητέων κτιρίων που δεν μπορούν να χτίσουν αξιοποιώντας τον συντελεστή δόμησης τον οποίο θα δικαιούνταν υπό άλλες συνθήκες. Και από την άλλη, έχουμε περιοχές στις οποίες με βάση περιβαλλοντικά κριτήρια γίνεται να κτίσει κάποιος αξιοποιώντας μεγαλύτερο συντελεστή από αυτόν που διαθέτει σήμερα. Ουσιαστικά, λοιπόν, μεταφέρουμε το «περίσσευμα» συντελεστή δόμησης από περιοχές και κτίρια στις οποίες δεν μπορεί να αξιοποιηθεί -πχ διατηρητέα- σε περιοχές όπου υπάρχει «έλλειμμα». Δημιουργούμε έτσι, όφελος και για τις δύο μεριές ιδιοκτητών και λύνουμε ένα πρόβλημα που «σέρνεται» από το 1978, λαμβάνοντας υπόψη τη σχετική νομολογία του ΣτΕ. Πώς το πετυχαίνουμε αυτό;

 

Δημιουργούμε έναν μηχανισμό, την Ψηφιακή Τράπεζα Γης, που θα επιτρέπει την αποδοχή και προσφορά συντελεστή δόμησης ψηφιακά, γρήγορα και απρόσωπα, χωρίς αυτός να γίνεται αντικείμενο συναλλαγής.

Προσδιορίζουμε τις προϋποθέσεις για τη χωροθέτηση των Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ). Η μεταφορά συντελεστή δόμησης δεν θα γίνεται άναρχα, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές και με ξεκάθαρους κανόνες. Έτσι εξασφαλίζεται ότι δεν αλλοιώνεται ο χαρακτήρας ολόκληρων περιοχών. Παράλληλα, αποκλείεται η νομιμοποίηση αυθαιρέτων μέσω της μεταφοράς συντελεστή δόμησης.

Υλοποιούμε επιτέλους τη δυνατότητα αποζημίωσης των ιδιοκτητών διατηρητέων κτιρίων μέσω της μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Μέχρι σήμερα, οι ιδιοκτήτες αυτοί επωμίζονται μονομερώς το αυξημένο κόστος συντήρησης αυτών των κτιρίων και ταυτόχρονα δεν μπορούν να επωφεληθούν από τους συντελεστές δόμησης που ισχύουν στις όμορες περιοχές. Με την προβλεπόμενη ρύθμιση, προστατεύονται και η πολιτιστική κληρονομικά και η ιδιοκτησία, καθώς μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης οι ιδιοκτήτες διατηρητέων αποζημιώνονται για τους περιορισμούς στην αξιοποίηση της περιουσίας τους.

Επιπλέον, ορίζουμε ότι όποιος αγοράζει συντελεστή θα οφείλει να καταβάλει στον δήμο ένα επιπλέον 5% που θα προορίζεται για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων.

 

 

 

9.   Τι πολεοδομικές καινοτομίες έχει αυτό το νομοσχέδιο;

 

 

 

Θεσπίζονται η «απόσυρση» κτιρίων και απαλλοτρίωση ορόφων: Εισάγονται καινοτόμα πολεοδομικά εργαλεία στο πλαίσιο του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Συγκεκριμένα, παρέχονται στους ιδιοκτήτες κίνητρα για «απόσυρση» κτιρίων προκειμένου να ανανεωθεί το κτιριακό δυναμικό, ενώ το κράτος αποκτά τη δυνατότητα απαλλοτρίωσης ορόφων. Για την «απόσυρση» κτιρίων, που θα γίνεται με πρωτοβουλία των ιδιοκτητών θεσπίζονται σχετικά κίνητρα. Για την απαλλοτρίωση ορίζεται να υπάρχει εύλογη αποζημίωση των ιδιοκτητών και θα γίνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ. πρόσφατη περίπτωση ξενοδοχείου στην Ακρόπολη).

Δίνεται μεγαλύτερος συντελεστής δόμησης σε ενεργειακά κτίρια: Κτίρια που κατασκευάζονται με υψηλές προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης θα δικαιούνται επιπλέον συντελεστή δόμησης. Η παρέμβαση αυτή συνδυάζεται με άλλες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που προωθούν την πρόληψη της κλιματικής αλλαγής και την ενεργειακή εξοικονόμηση.

Παρέχονται κίνητρα για την ενίσχυση της προσβασιμότητας των κτιρίων για τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες. Σε αυτό το πλαίσιο, μεταξύ άλλων, προβλέπεται:

Η δυνατότητα εγκατάστασης κατασκευών, όπως ειδικές ράμπες εκτός της ρυμοτομικής γραμμής.

Η προσθήκη ανελκυστήρων σε κτίρια, όπου δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη στην αρχική οικοδομική άδεια.

Κατασκευές που εξυπηρετούν άτομα με ειδικές ανάγκες (πλατύσκαλα, ανελκυστήρες) δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης.

Αυτές οι ρυθμίσεις εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να καλύψει η χώρα μας το χαμένο έδαφος στον τομέα της προσβασιμότητας εξασφαλίζοντας ότι κανένας συμπολίτης μας δεν θα νιώθει αποκλεισμένος στην καθημερινότητά του.

 

 

 

10.               Τι κάνετε  τους πολίτες που έχει απαλλοτριωθεί το ακίνητό τους από τους δήμους, αλλά δεν αξιοποιείται ποτέ;

 

 

 

Εξορθολογίζεται το σύστημα ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, με στόχο την προστασία της περιουσίας των πολιτών που παραμένει σήμερα όμηρος της γραφειοκρατίας. Συγκεκριμένα:

Προβλέπεται η αυτοδίκαιη άρση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων εάν παρέλθει μεγάλο διάστημα από την υποβολή τους.

Ορίζεται επίσης ότι μια ρυμοτομική απαλλοτρίωση μπορεί να επανεπιβληθεί μόνο μία φορά.

Έτσι απελευθερώνονται οι ιδιοκτήτες που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε μια ατέρμονη διαδικασία επανεπιβολής ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων της περιουσίας τους.

 

 

 

11.               Τι αλλάζει στις χρήσεις γης και τι νοιάζει τους πολίτες;

 

Μπαίνουν οι βάσεις για την απλοποίηση των χρήσεων γης, με στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της ανάπτυξης. Στόχος μας, με απλά λόγια, είναι να ξέρουν πολίτες και επενδυτές πού μπορούν να χτίσουν τι και να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν τη γη τους χωρίς απαρχαιωμένους περιορισμούς που αποτελούν ελληνική ιδιαιτερότητα.

 

Μειώνονται οι γενικές χρήσεις - με Προεδρικό Διάταγμα που θα προωθηθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου - ώστε το σύστημα να είναι πιο ευέλικτο, και να διευκολύνει τις μικτές χρήσεις γης, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Στόχος είναι το νομοθετικό πλαίσιο για τις χρήσεις να γίνει πιο λειτουργικό και να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας.

Καθιερώνεται η Εθνική Ονοματολογία Χρήσεων Γης που θα εφαρμόζεται σε όλα τα είδη σχεδίων χρήσεων γης με ενιαίο τρόπο.

Αντιστοιχίζονται οι χρήσεις γης με τους σχετικούς ΚΑΔ (Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας) και με τις κατηγορίες της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Στόχος είναι να υπάρχει μια «κοινή γλώσσα» μεταξύ χωροταξίας, περιβαλλοντικής πολιτικής και οικονομίας, ώστε πολίτες και επενδυτές να ξέρουν πού μπορούν να χτίσουν τι, χωρίς να χάνονται στο λαβύρινθο των διαφορετικών όρων και συστημάτων αδειοδότησης.

Όλη αυτή η παρέμβαση είναι ένα βαθιά αναπτυξιακό μέτρο.

 

 

 

12.       Ποιες είναι οι παρεμβάσεις του νομοσχεδίου για το κτηματολόγιο, πράγμα που νοιάζει τόσο πολύ τους πολίτες;

 

 

 

To Kτηματολόγιο που είναι σημαντικό εργαλείο για τις κτηματικές συναλλαγές το περιβάλλον και την ανάπτυξη, έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο τους τελευταίους μήνες. Ωστόσο, πάντοτε υπάρχουν εκκρεμότητες οι οποίες πρέπει να αντιμετωπισθούν. Για αυτό τον λόγο:

 

 

 

Ενεργοποιείται το πρόστιμο για την εκπρόθεσμη δήλωση ακινήτου στο Κτηματολόγιο: Ενεργοποιείται, με υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί εντός 6 μηνών για να δοθεί επαρκής χρόνος συμμόρφωσης στους ιδιοκτήτες, το πρόστιμο εκπρόθεσμης δήλωσης ακινήτου. Πλέον ορίζεται ότι το πρόστιμο αυτό θα εξαρτάται όχι μόνο από την αξία του ακινήτου, αλλά και από το χρόνο της καθυστέρησης. Το ύψος του εν λόγω προστίμου θα κυμαίνεται από τα 300 στα 2000 ευρώ ανάλογα με την αξία του ακινήτου και θα προσαυξάνεται ανάλογα με τη χρονική καθυστέρηση της δήλωσης. Είναι ένα μέτρο για να ολοκληρωθεί επιτέλους η κτηματογράφηση στη χώρα μας. Όσοι για διαφόρους λόγους δεν έχουν κάνει δήλωση θα έχουν επαρκή χρόνο να το κάνουν, αλλά από την άλλη πλευρά δεν μπορούν να κρατούν ομήρους όσους συνεπείς είναι εντάξει με τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην πολιτεία.

Δίνεται παράταση για ένα έτος στις οριστικές εγγραφές στο Κτηματολόγιο για τις 297 περιοχές της χώρας στις οποίες η κτηματογράφηση ξεκίνησε πριν το 2006. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες ως τις 31/12/2021, και λαμβάνοντας υπόψιν τις συνέπειες και τις δυσκολίες που έχει προκαλέσει η πανδημία, να γλιτώσουν τον χαρακτηρισμό της περιουσίας τους ως αγνώστου ιδιοκτήτη.

 

 

 

 

 

 

13.               Τι ρυθμίσεις φέρνει αυτό το νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα;

 

 

 

Ρυθμίζονται επιμέρους θέματα αυθαιρέτων. Όπως είχε ανακοινωθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζονται επιμέρους θέματα αυθαιρέτων που προέκυψαν από τη διαδικασία υπαγωγής τους σε τακτοποίηση.  Ειδικότερα :

 

Εντάσσονται στην κατηγορία 4 και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης οι εξής περιπτώσεις:

αυθαίρετοι ανοικτοί εξώστες ή τμήματά τους που υπέρκεινται του κοινόχρηστου χώρου της πόλης (ρυμοτομική γραμμή), υπό την προϋπόθεση ότι η προβολή τους δεν ξεπερνά το κρασπεδόρειθρο.

αυθαίρετες κατασκευές σε ακίνητα που διαθέτουν οικοδομική άδεια, ανεξαρτήτως του ποσοστού υπέρβασης της κάλυψης ή της δόμησης, όταν αυτές δεν ξεπερνούν τα 50 τ.μ. σε συνολική δόμηση.

κατασκευές που έγιναν βάσει νόμιμης οικοδομικής άδειας, όταν έγιναν επί ακινήτου που κατόπιν κατατμήθηκε, και υπερβαίνουν την προβλεπόμενη δόμηση και κάλυψη, όπως αυτή υπολογίζεται επί του ακινήτου που διαμορφώθηκε μετά την κατάτμηση. (Δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και δεν εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης αυθαίρετες κατασκευές εφόσον βρίσκονται εντός προκηπίου κατά περισσότερο από 20 εκ.)

Αναστέλλονται οι κυρώσεις για αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσεις της Κατηγορίας 5 για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές, οι οποίες κηρύχθηκαν εντός του έτους 2020 σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, ακίνητα που αποκτώνται μέσω αναγκαστικού πλειστηριασμού, ακίνητα που αποκτώνται κατόπιν κληρονομικής διαδοχής, ακίνητα που εκμισθώνονται με σύμβαση leasing και επανέρχονται στη χρήση του κυρίου ή επικαρπωτή τους μετά τη λύση ή λήξη της σύμβασης, ακίνητα που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ ΑΕ σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 (Α’ 94).

 

 

 

 

14.               Πείτε μας, δηλαδή, για όσους ενδιαφέρονται για το περιβάλλον, τι προσθέτει αυτό το νομοσχέδιο;

 

Το νομοσχέδιο αυτό:

 

Βάζει τάξη στην εκτός σχεδίου δόμηση.

Προάγει την οργανωμένη επιχειρηματική ανάπτυξη.

Δίνει κίνητρα για κτίρια φιλικά στο περιβάλλον.

Παρέχει τη δυνατότητα για «απόσυρση» κτιρίων και απαλλοτρίωση ορόφων.

Και, κυρίως, θέτει τις βάσεις για γρήγορη και μαζική εκπόνηση τοπικών και πολεοδομικών σχεδίων, πράγμα που είναι μια μεγάλη περιβαλλοντική και χωροταξική τομή που θα αλλάξει ριζικά την ίδια τη χωροταξική πολιτική της χώρας

Τι αλλάζει στην Αθήνα

Ξεκινά από τα τέλη του μηνός, μια από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην Αθήνα: Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας, έδωσε την έγκριση για την υλοποίηση του «Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας», με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα και ο οποίος περιλαμβάνει την Ενοποίηση του Ιστορικού Κέντρου της πόλης.

 

Μεταξύ άλλων, στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα, ποδηλατόδρομος και αισθητική αναβάθμισή της. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο ενώ αναδεικνύεται και η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη - Πανεπιστήμιο - Ακαδημία Αθηνών). Η παρέμβαση επίσης, θα περιλάβει και την Πατησίων, από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου, για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στην οδό Βασιλίσσης Όλγας, το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό του Ολυμπίου Διός ενώ η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500 τ.μ., νέου δημόσιου χώρου.

 

Η Ηρώδου Αττικού, μετατρέπεται σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ.. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και των κατοίκων. Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000 τ.μ. στον δημόσιο χώρο. Η οδός Ερμού μέχρι την οδό 'Αγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ. με εξαιρέσεις τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, κατοίκων και ξενοδοχείων .Η κυκλοφορία των λεωφορείων θα γίνεται μόνο σε καθορισμένους άξονες. Περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ., γίνεται και η Πλάκα, η Μητροπόλεως, όπως και το Εμπορικό Τρίγωνο, με τις παραπάνω εξαιρέσεις οχημάτων. Για την πλατεία Συντάγματος, το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης.

 

Τέλος, στις πλατείες Θεάτρου, Δικαιοσύνης και Κοραή , δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλασή τους, ενώ σε δεύτερο χρόνο, το σχέδιο προβλέπει την υλοποίηση της σύνδεσης του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

Σκοτώνουν τα ακίνητα όταν ... γεράσουν

Ανατροπές στην αγορά ακινήτων αναμένεται να προκαλέσει η νέα πρόταση της Κομισιόν για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων. Στο πλαίσιο της προσπάθειας της Ευρωπαϊκής Ενωσης για μείωση κατά 55% των αερίων του θερμοκηπίου ώς το 2030, ώστε να φτάσουμε σε μηδέν εκπομπές ρύπων έως το 2050, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει να θεσπιστούν ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης για την ανακαίνιση των κτιρίων που ήδη υπάρχουν, αλλά και για τα νέα. Οι ανακοινώσεις αναμένονται την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου και οι πληροφορίες έχουν ήδη προκαλέσει την αντίδραση των ιδιοκτητών ακινήτων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ -και της Διεθνούς Ενωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων-, Στράτο Παραδιά, περίπου 3 εκατομμύρια κτίσματα στην Ελλάδα θα οδηγηθούν εκτός αγοράς, αφού οι αγοραπωλησίες αλλά και η ενοικίασή τους θα εξαρτηθούν άμεσα από την ανταπόκριση των ιδιοκτητών στην απαιτούμενη «πράσινη» ανακαίνισή τους. Για μακροπρόθεσμα κέρδη για τους ιδιοκτήτες και τον πλανήτη κάνουν λόγο οι αναλυτές από τις Βρυξέλλες. Ολα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. έχουν συμφωνήσει στους στόχους που έχει θέσει η Επιτροπή για το 2030 και το 2050, αφού όλοι οι ηγέτες παραδέχονται ότι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι πιο καταστροφικές αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι «27» αποφάσισαν να επαναπροσδιορίσουν τις δεσμεύσεις τους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές κατά 22,7% σε σχέση με το 2005 - ο προηγούμενος στόχος ήταν μείωση κατά 16%. Σε αυτή τη μείωση, τα κτίρια θα παίξουν καθοριστικό ρόλο, αφού ο κτιριακός τομέας είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας στην Ε.Ε. και από τους μεγαλύτερους εκπέμποντες αέρια του θερμοκηπίου. «Ο οικιακός τομέας καταναλώνει το 40% του συνόλου των εισαγωγών φυσικού αερίου στην Ε.Ε., περισσότερο από τη βιομηχανία και την ηλεκτροπαραγωγή», εξήγησε ο Γιαν Ροσνόου, διευθυντής του ευρωπαϊκού προγράμματος «Σχέδιο Ρυθμιστικής Βοήθειας». «Αυτή τη στιγμή, τα βασισμένα σε ορυκτά καύσιμα κτίρια αφήνουν εκατομμύρια νοικοκυριά σε ολόκληρη την Ε.Ε. ανίσχυρα απέναντι στην εκτόξευση των τιμών ενέργειας, επιδεινώνοντας την ενεργειακή φτώχεια και τροφοδοτώντας την κοινωνική αναταραχή. Για την αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτιών της κρίσης, λοιπόν, απαιτούνται μακροπρόθεσμες λύσεις σε επίπεδο πολιτικών επιλογών της Ε.Ε. για σταδιακή κατάργηση της χρήσης όλων των ορυκτών καυσίμων και την επιτάχυνση μιας βαθιάς μετάβασης προς ένα ιδιαίτερα ενεργειακά αποδοτικό, βιώσιμο, απαλλαγμένο από τις εκπομπές και πλήρως ανανεώσιμο κτιριακό απόθεμα», εξήγησε η Δώρα Πετρουλά, αν. διευθύντρια του Climate Action Network (CAN) Europe. Σύμφωνα με την οργάνωση, τα κέρδη για τους ιδιοκτήτες θα είναι μακροπρόθεσμα πολύ μεγαλύτερα. Ενα βασικό στοιχείο της επικείμενης αναθεώρησης σχετικής οδηγίας είναι τα ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων. Τα πρότυπα αυτά απαιτούν όλα τα κτίρια να αναβαθμίζονται με την πάροδο του χρόνου σε υψηλότερες ενεργειακές επιδόσεις. Ταυτόχρονα, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να επιταχύνουν την ανάπτυξη προγραμμάτων ενεργειακής απόδοσης για να στηρίξουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στις απαιτούμενες επενδύσεις συμμόρφωσης με τα πρότυπα.

Μια πρόταση της Κομισιόν που έχει προκαλέσει… ίλιγγο σε πολλά κράτη-μέλη είναι το σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων της Ε.Ε. να επεκταθεί και στον κτιριακό τομέα. Πολλοί ειδικοί λένε ωστόσο ότι το ETS2 (όπως θα μπορούσε να ονομαστεί), παρ’ όλο που θα ελέγχεται κεντρικά από τις Βρυξέλλες, θα προσφέρει στα κράτη-μέλη «εύκολη» υλοποίηση των στόχων και οικονομική βοήθεια. Σύμφωνα με πληροφορίες , η Επιτροπή δεν αναμένεται να επιμείνει, αν τα κράτη-μέλη δεν συμφωνήσουν σε αυτό το νέο εργαλείο, ωστόσο θα πρέπει να βρουν τρόπους να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους. Η επέκταση του ETS και στα κτίρια «σημαίνει ότι τα κράτη-μέλη θα έχουν περισσότερα έσοδα από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά τα έσοδα αυτά θα μπορούν και θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για μέτρα ενεργειακής απόδοσης στα σπίτια και να ενισχύσουν τους πιο αδύναμους οικονομικά να μπορέσουν να ανταποκριθούν», διευκρινίζει ο Γιαν Ροσνόου. Και δίνει κάποια παραδείγματα: «Πρέπει να επιταχύνουμε την αντικατάσταση της θέρμανσης με ορυκτά καύσιμα με συστήματα θέρμανσης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως οι αντλίες θερμότητας και τα συστήματα τηλεθέρμανσης, που χρησιμοποιούν θερμότητα με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα». «Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας υπολόγισε στην έκθεσή του Net Zero 2050 που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο ότι πρέπει να σταματήσουμε να εγκαθιστούμε νέους λέβητες φυσικού αερίου μέχρι το 2025. Προς το παρόν είναι ακόμη δυνατό να αγοράσει κανείς έναν νέο λέβητα αερίου που έχει ενεργειακή απόδοση Α. Ενα πρώτο βήμα είναι να δοθεί ένα σαφές μήνυμα στους καταναλωτές ότι ο λέβητας αερίου δεν είναι η πιο αποδοτική επιλογή. Αρκετές χώρες στην Ευρώπη έχουν επίσης αρχίσει να απαγορεύουν την εγκατάσταση ορυκτών συστημάτων θέρμανσης, με πιο πρόσφατη τη νέα γερμανική κυβέρνηση. Μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να υποστηριχθεί από την ΕΕ στο πλαίσιο της οδηγίας για τον οικολογικό σχεδιασμό και των προτύπων που θέτει», προσθέτει ο κ. Ροσνόου. Η πρόταση της Κομισιόν που παρουσιάζεται αύριο 15 Δεκεμβρίου θα είναι το πρώτο βήμα για την υιοθέτηση αυτών των κανόνων. Η πρόταση θα πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η εφαρμογή αναμένεται το αργότερο από το 2027, ενώ σκοπός είναι έως το 2035 ολόκληρο το εθνικό κτιριακό απόθεμα να καλύπτεται από ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki