Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τα μυστικά της ασφάλισης ακινήτου

Μπορεί για κάποιους να θεωρείται πολυτέλεια. Ίσως άλλοι να μη γνωρίζουν ότι υπάρχει. Και όμως η ασφάλιση της κατοικίας είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση στην οποία, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι Έλληνες δεν έχουν δώσει τη δέουσα σημασία. Μόνο δύο στα δέκα σπίτια είναι ασφαλισμένα στη χώρα μας. Η διαπίστωση αυτή δεν είναι νέα και σαφώς δεν είναι αποτέλεσμα της οικονομικής συγκυρίας.

Τα σύγχρονα ασφαλιστήρια κατοικιών περιλαμβάνουν πληθώρα καλύψεων, που εξασφαλίζουν τον πελάτη από πολλούς και διαφορετικούς κινδύνους και όχι μόνο για τον κίνδυνο της φωτιάς. Συνήθως περιλαμβάνονται καλύψεις και για τους κινδύνους κλοπής, φυσικών φαινομένων, αστικής ευθύνης προς τρίτους, προσωπικών ατυχημάτων, νομικής προστασίας κ.λπ. Επιπλέον, αλύπτονται έξοδα που δημιουργούνται λόγω κάποιας ζημιάς, όπως είναι τα έξοδα μετεγκατάστασης, οι αμοιβές μηχανικών, τα έξοδα αποκομιδής των συντριμμάτων, η απώλεια ενοικίων και άλλα. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουμε στο εξής: όταν αναφέρεται σε ένα ασφαλιστήριο ένας κίνδυνος, π.χ. φωτιά, δεν ασφαλίζουμε την περιουσία μας αόριστα έναντι του κινδύνου της φωτιάς, αλλά έναντι συγκεκριμένων αιτιών, που οδήγησαν στη φωτιά. Για παράδειγμα, μια φωτιά που κατέστρεψε το σπίτι μας, μπορεί να έχει προέλθει από πολλές διαφορετικές αιτίες, όπως: από βραχυκύκλωμα, από το τζάκι, από το εφαπτόμενο κτήριο, από κεραυνό, από τσιγάρο, από εμπρησμό, από σεισμό, από το διπλανό δάσος, από ξεχασμένη αναμμένη ηλεκτρική συσκευή, από έκρηξη, από τρομοκρατική ενέργεια κ.λπ.

Συνεπώς, στον πίνακα των καλύψεων του ασφαλιστηρίου πρέπει να αναγράφονται αναλυτικά οι αιτίες αυτές και όχι αόριστα η κάλυψη της φωτιάς. Το ίδιο ισχύει για όλους τους υπόλοιπους κινδύνους που περιλαμβάνει ένα ασφαλιστήριο, όπως η κλοπή, η πλημμύρα, τα ατυχήματα κ.λπ. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι για ποιες αιτίες - που οδηγούν στη ζημιά - έχουμε ασφαλισθεί. Πρόσφατα, δημιουργήθηκαν από ασφαλιστικές εταιρείες και προωθούνται στην ελληνική αγορά από σοβαρές εταιρείες συμβόλαια «κατά παντός κινδύνου», στα οποία ανατρέπεται η λογική της αναλυτικής περιγραφής των καλυπτομένων κινδύνων και καλύπτεται οποιοσδήποτε κίνδυνος ή αιτία ζημιάς που δεν περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις του συμβολαίου. Τα σύγχρονα αυτά συμβόλαια εξασφαλίζουν πληρέστερα τον πελάτη, αλλά πρέπει να βεβαιωθεί ότι πράγματι πρόκειται για «κατά παντός κινδύνου» συμβόλαιο.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να δοθεί στην αξία στην οποία θα ασφαλίσουμε την οικοδομή μιας κατοικίας. Ο λόγος είναι ότι πολλές φορές το ασφαλίζουμε σε μικρή αξία και, σε περίπτωση ζημιάς, αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα, ενώ άλλες φορές το ασφαλίζουμε σε πολύ μεγαλύτερες αξίες και πληρώνουμε ασφάλιστρα χωρίς να χρειάζεται. Ο σωστός και σύγχρονος τρόπος για να υπολογίσουμε την αξία στην οποία πρέπει να ασφαλίσουμε την οικοδομή του σπιτιού μας, είναι με βάση τη σημερινή κατασκευαστική του αξία, δηλαδή τη σημερινή πραγματική αξία που απαιτείται για την αποκατάσταση των ζημιών ή για την ανοικοδόμηση του κτηρίου. Είναι λάθος να ασφαλίζουμε το σπίτι μας στην εμπορική ή στην αντικειμενική του αξία. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις περιλαμβάνονται ποσά που δεν πρέπει να ασφαλίζονται, γιατί δεν «χάνονται» αν συμβεί ζημιά, ακόμα και αν συμβεί ολική καταστροφή, όπως είναι η συμμετοχή στο οικόπεδο, η περιοχή που βρίσκεται το σπίτι, ο όροφος, ο προσανατολισμός του και άλλα χαρακτηριστικά που πιθανώς αυξάνουν την εμπορική του αξία. Με βάση στοιχεία της αγοράς, το ποσό για το οποίο πρέπει να ασφαλίζουμε την οικοδομή μιας κατοικίας σήμερα (ανάλογα με το είδος της κατασκευής, απλής, πολυτελούς κ.λπ.) κυμαίνεται, ανά τετραγωνικό μέτρο: - για τις μονοκατοικίες από 1.500 μέχρι 2.200 ευρώ, - για τα διαμερίσματα από 1.000 μέχρι 1.600 ευρώ - για τους βοηθητικούς χώρους από 500 μέχρι 800 ευρώ.

Τα ασφάλιστρα ενός ασφαλιστηρίου κατοικίας μπορεί να διαφέρουν, ανάλογα με μια σειρά παραμέτρων που τα επηρεάζουν, όπως είναι:

- το είδος κατασκευής του κτηρίου και ειδικότερα της στέγης

- η χρήση της κατοικίας (μόνιμη, εξοχική κ.λπ.) - τα μέτρα προστασίας (ύπαρξη ή όχι συναγερμού, πυρασφάλειας κ.λπ.)

- η περιοχή που βρίσκεται (εντός πόλης ή οικισμού, στην εξοχή, γειτονικοί κίνδυνοι κ.λπ.)

- οι κίνδυνοι που καλύπτονται και τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια - οι απαλλαγές που προβλέπονται κ.λπ.

Πολλές εταιρείες προσφέρουν εκπτώσεις σε πελάτες που έχουν και άλλα ασφαλιστήρια συμβόλαια σε άλλους κλάδους ασφάλισης (ζωής, οχημάτων κ.λπ.) ή σε πελάτες που δεν έχουν παρουσιάσει ζημιές τα προηγούμενα χρόνια. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στο αν το ποσοστό της απαλλαγής υπολογίζεται επί του ασφαλισμένου κεφαλαίου ή επί του ύψους της ζημιάς, γιατί προκύπτουν τελείως διαφορετικά ποσά απαλλαγών. Συνήθως, οι απαλλαγές υπολογίζονται επί του ύψους της ζημιάς, εκτός από τις ζημιές που οφείλονται στον κίνδυνο του σεισμού, που υπολογίζονται επί των ασφαλισμένων κεφαλαίων. Προϋποθέσεις ασφάλισης και εξαιρέσεις Η κάθε κατοικία αποτελεί έναν ξεχωριστό κίνδυνο και συνεπώς πρέπει να ικανοποιεί κάποιες προϋποθέσεις για την ασφάλισή της, όπως είναι το είδος και το έτος της κατασκευής, η περιοχή όπου βρίσκεται και τα μέτρα προστασίας, που αποτελούν στοιχεία, με βάση τα οποία, θα αποδεχθεί η ασφαλιστική εταιρεία την ασφάλισή της ή όχι. Οι προϋποθέσεις μπορεί να διαφοροποιούνται ανάλογα με τον κάθε καλυπτόμενο κίνδυνο.

Για παράδειγμα, να γίνεται αποδεκτή η ασφάλιση μιας κατοικίας για τους κινδύνους φωτιάς και κλοπής, αλλά όχι για τον κίνδυνο του σεισμού λόγω κατασκευής του κτηρίου προ του 1960 ή να γίνεται αποδεκτή η ασφάλιση μιας κατοικίας για τους κινδύνους φωτιάς και σεισμού, αλλά όχι για τον κίνδυνο της κλοπής λόγω ανυπαρξίας οποιουδήποτε μέτρου προστασίας. Επίσης, σε κάθε ασφαλιστήριο συμβόλαιο περιλαμβάνονται, στους γενικούς και ειδικούς όρους, εξαιρέσεις τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ο πελάτης. Οι εξαιρέσεις αυτές μπορεί να είναι γενικές και να αφορούν στο σύνολο των καλυπτομένων κινδύνων (π.χ. εξαίρεση οποιασδήποτε κάλυψης σε περίοδο πολέμου) ή ειδικές, δηλαδή να αφορούν στην κάθε ξεχωριστή κάλυψη (π.χ. εξαίρεση της κάλυψης των ζημιών που προκαλούνται από θραύση των σωληνώσεων, αν η υδραυλική εγκατάσταση είναι άνω των 30 χρόνων). Για τους λόγους αυτούς θα πρέπει να ζητάμε αναλυτικά τις εξαιρέσεις κατά την προσφορά που λαμβάνουμε ή, σε κάθε περίπτωση, να τις διαβάζουμε προσεκτικά όταν παραλαμβάνουμε το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως την ώρα της ζημιάς.

Οι κόντρες για το Ελληνικο

Στην ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού και στις δυσκολίες που υπάρχουν αναφέρεται το δημοσίευμα της Γαλλικής εφημερίδας La Tribune. Πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές αλλά και πιο αμφιλεγόμενες ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα. Ο χώρος του πρώην αεροδρομίου, κοντά στην Αθήνα, θα μπορούσε να αποφέρει δισεκατομμύρια για το κράτος. Τέσσερις ομάδες επενδυτών θέλουν να αποκτήσουν το αεροδρόμιο όμως μερικοί άνθρωποι στη χώρα αρνούνται να το παραχωρήσουν σε ιδιωτικούς επενδυτές. Κατά μήκος της θάλασσας, σκουριασμένο συρματόπλεγμα υπάρχει γύρω από μια τεράστια επιφάνεια από μπετόν. Το χόρτα καλύπτουν πλέον το φθαρμένο έδαφος και υπάρχουν πολλά θεμέλια από εγκαταλελειμμένα κτίρια. Τα απογεύματα με πολύ ζέστη, η ανθρώπινη παρουσία είναι σπάνια όπως δύο παιδιά που παίζουν μπάσκετ σε παλιές αθλητικές εγκαταστάσεις. Γενικά υπάρχει ηρεμία στην πόλη φάντασμα που ονομάζεται "Ελληνικό" νότια της πολυάσχολης Αθήνας. Αυτός ο θησαυρός που κοιμάται ήρθε και πάλι στο φως τον Ιούνιο του 2011 καθώς μπήκε στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων. Όμως η ιδιωτικοποίηση δεν θα είναι εύκολη, ήδη υπάρχουν αντιστάσεις από το Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης αλλά και από μικρές ιδιωτικές ομάδες διαδηλωτών που έχουν κάνει κατάληψη στο χώρο και αρνούνται να φύγουν παρά τα εξώδικα.

Δεν εμπιστεύονται πλέον την αγορά ακινήτων

Παρελθόν φαίνεται να αποτελεί για επτά στους δέκα καταναλωτές και οκτώ στους δέκα βιοτέχνες της Θεσσαλονίκης, που δραστηριοποιούνται σε επαγγέλματα συναφή με την οικοδομή, η άποψη ότι η απόκτηση κατοικίας είναι ασφαλής επένδυση. Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα με θέμα «Το παρόν και το μέλλον των επαγγελμάτων που σχετίζονται με την οικοδομική δραστηριότητα» και διενεργήθηκε για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ) από την εταιρεία δημοσκοπήσεων Interview, το διάστημα 16 έως 18 Οκτωβρίου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας ζοφερή καταγράφεται η εικόνα στα ταμεία των επιχειρήσεων που ‘ζουν’ από την οικοδομική δραστηριότητα. Ενδεικτικό είναι ότι σε ερώτηση σχετική με το τζίρο στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους έναντι του αντίστοιχου περσινού το 79% απαντά ότι το είδε να συρρικνώνεται, το 17% να παραμένει στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% να καταγράφει αύξηση. Κατά μέσο, δε, όρο η μείωση των εσόδων αγγίζει το 45%. Το 85% αγγίζει η πρόθεση για διατήρηση προσωπικού κατά το επόμενο διάστημα, το 2% για πρόσληψη και το 13% για απόλυση. Στην ερώτηση «τι κατά τη γνώμη σας οδήγησε στην ύφεση την αγορά ακινήτων;» το 56,4% απάντησε η αβεβαιότητα για το μέλλον, το 41,9% η δύσκολη πρόσβασή στο δανεισμό, το 32,5% η κακή ψυχολογία ως απόρροια της οικονομικής κρίσης, το 32,9% οι αντικειμενικές αξίες, το 11,1% η ακόρεστη δίψα του Έλληνα για το σπίτι, ενώ το 8,1% η υπερπροσφορά ακινήτων. Το 83% των επιχειρηματιών δεν θεωρεί ότι η αγορά ακινήτων είναι η καλύτερη επένδυση, ενώ θετική άποψη έχει το 17%. Απαισιόδοξο για το μέλλον του κλάδου εμφανίζεται το 88% των ερωτηθέντων καθώς εκτιμά ότι η κρίση στην οικοδομή θα διαρκέσει επί μακρόν, το 10% τρία με τέσσερα χρόνια και μόλις το 2% ένα με δύο.

Ληφτινγκ σε ένα κτίριο με ιστορία

Σημαντική ανάπλαση ενός ιστορικού κτιρίου στο κέντρο του Πειραιά από τον όμιλο Χαραγκιώνη. Το κτίριο βρίσκεται στις οδούς Βας. Γεωργίου, Φίλωνος & Νοταρά και είναι το πρώτο που κτίστηκε από μπετόν. Με επιφάνεια που πλησιάζει τα 4.000 τ.μ σε πέντε ορόφους και εξαιρετική προβολή τόσο προς το Δημοτικό θέατρο όσο προς το κεντρικό λιμάνι, το κτίριο που έκλεισε φέτος 98 χρόνια ζωής έχει μία ακόμη πρωτιά, αφού διαθέτει τον πρώτο ανελκυστήρα που τοποθετήθηκε ποτέ σε κτίριο του Πειραιά. Ο πρωτοπόρος δημιουργός του Ανδρέας Σπυράκης, γεννημένος στα μέσα του 19ου αιώνα, εξήγαγε λινάτσες στην Ευρώπη μέσω Μασσαλίας και εισήγαγε τσιμέντο και σίδερο που του επέτρεψαν την ανέγερση ενός κτιρίου τόσο ισχυρού, που δεν απαιτήθηκε στατική ενίσχυση προκειμένου να υποδεχτεί τη νέα εμπορική του χρήση. Ευπατρίδης και με κοινωνική ευαισθησία, ο Ανδρέας Σπυράκης, δημιούργησε ίδρυμα για την προικοδότηση απόρων κορασίδων της ιδιαίτερης πατρίδας του, τον Αγ. Πέτρο Κυνουρίας, βασισμένο σε ποσοστό επί των εισοδημάτων των κληρονόμων του από το κτίριο. Τον ευγενή αυτό σκοπό ανέλαβε να συνεχίσει η νέα ιδιοκτησία του κτιρίου, ο Όμιλος Χαραγκιώνη, που το ανέπλασε με καταιγιστικούς ρυθμούς ώστε να προλάβει τη θερινή περίοδο και την προσδωκόμενη 'άνοιξη' για το Πειραϊκό εμπόριο, που επιφυλάσσει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Η σχολαστική αφαίρεση του κάθε είδους πρόσθετων στοιχείων από τούς παλαιούς μισθωτές, που αλλοίωναν το χαρακτήρα του κτιρίου και η αξιοποίηση παλαιού αρχειακού υλικού, συντέλεσαν στην αποκατάσταση του κτιρίου στην παλαιά του αίγλη με απόλυτη προσαρμογή στη νέα εμπορική του χρήση.

Που επενδύουν οι κινέζοι

Οι Κινέζοι επενδύουν στην Πορτογαλία. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εξωτερικών της χώρας, σχεδόν το 80% των περίπου 400 αδειών παραμονής που θα δώσει μέχρι το τέλος του έτους αφορά Κινέζους. Περίπου 15 άδειες παραμονής έχουν ήδη δοθεί σε Ρώσους και άλλες 8 σε Βραζιλιάνους. Σημειώστε πως η Πορτογαλία προσελκύει επενδυτές μολονότι το όριο που έχει θέσει ως επένδυση για παροχή βίζας είναι διπλάσιο από το αντίστοιχο της Ελλάδας. Στην Πορτογαλία και στην Ισπανία, η Χρυσή Βίζα δίνεται σε όσους επενδύσουν σε ακίνητα τουλάχιστον 500.000 ευρώ. Στην Ελλάδα το όριο είναι 250.000 ευρώ και στην Κύπρο (που επίσης είχε προσελκύσει Κινέζους πριν ξεκινήσει η οικονομική κρίση) είναι 300.000 ευρώ. Αντίστοιχα προγράμματα έχουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιρλανδία (πρέπει κάποιος να επενδύσει τουλάχιστον 500.000 ευρώ σε έργα σε τομείς όπως η υγεία, η εκπαίδευση κ.λπ. για να λάβει άδεια παραμονής), η Αυστρία, η Βουλγαρία κ.ά., ενώ αίσθηση έχει προκαλέσει πρόσφατη εξαγγελία του πρωθυπουργού της Μάλτας Joseph Muscat σύμφωνα με την οποία η χώρα του θα παρέχει υπηκοότητα (όχι απλώς άδεια παραμονής) σε ξένους πολίτες χωρίς να επενδύσουν ούτε ευρώ! Θα πληρώνουν, όμως, στο κρατικό ταμείο περί τα 650.000 ευρώ έκαστος. Μάλιστα ο J. Muscat εκτίμησε πως περίπου 200 - 300 πλούσιοι θα γίνονται υπήκοοι Μάλτας και πως με τα 45 διαβατήρια που θα προσφέρει τον πρώτο χρόνο η Μάλτα θα έχει έσοδα 30 εκατ. ευρώ. Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση της Μάλτας πως στην ουσία εξυπηρετεί τους Ρώσους ολιγάρχες, οι οποίοι θα αποκτήσουν διαβατήριο της ευρωζώνης χωρίς να επενδύσουν ούτε ρούβλι.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki