Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Μαζεύει ακίνητα

Η Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ ανακηρύχθηκε πλειοδότης σε Δημόσιο Πλειοδοτικό Διαγωνισμό χαρτοφυλακίου δεκαπέντε εμπορικών ακίνητων – supermarkets και ενός οικοπέδου. Η συνολική δομημένη επιφάνεια των ακινήτων είναι 48.477τμ, ενώ εφτά καταστήματα βρίσκονται στην Αθήνα, δύο στην Θεσσαλονίκη, από ένα σε Ρέθυμνο, Βέροια, Ξάνθη, Ρόδο, & Τρίκαλα, και τέλος ένα κατάστημα και ένα οικόπεδο βρίσκονται στο Αγρίνιο. Η συναλλαγή αφορά το 100% των ακινήτων με εξαίρεση ένα ακίνητο στο Κολωνάκι (ιδιοκτησία 50,00% εξ’αδιαιρέτου) και ένα στο Αιγάλεω (ιδιοκτησία 43,75% εξ’αδιαιρέτου). Συγκεκριμένα, ο Διαγωνισμός έλαβε χώρα στις 10 Φεβρουαρίου 2017 και αφορούσε τα περιουσιακά στοιχεία που αποτελούσαν το σύνολο του ενεργητικού της "ΖΗΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ" η οποία τελεί υπό έκτακτη ειδική διαχείριση. Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω ακίνητα είναι μισθωμένα στην εταιρεία με την επωνυμία Μαρινόπουλος Ανώνυμη Εταιρεία Γενικού Εμπορίου, βάσει μισθωτικής συμφωνίας που ορίζεται στο Σχέδιο Εξυγίανσης της εταιρίας. Το προσφερόμενο τίμημα για την απόκτηση του χαρτοφυλακίου ήταν €16.25εκ. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί τυπικά εντός των επόμενων μηνών αφού εκπληρωθούν οι σχετικές διαδικαστικές προϋποθέσεις των άρθρων 68 επ. του νόμου 4307/2014 περί έκτακτης ειδικής διαχείρισης.

Αέρας ...κοπανιστός

Με δάκρυα στα μάτια ο συνταξιούχους ηλεκτρολόγος μηχανικός Κιρίλ Ατανασόφσκι, δείχνει ένα διαμέρισμα σε μια ημιτελή οικοδομή στο κτιριακό συγκρότητα «Αντιγόνη» στα Σκόπια. «Κοιτάξτε εκείνο το διαμέρισμα. Το αγόρασα πριν 14 χρόνια για την κόρη μου. Ποτέ δεν μπήκαμε μέσα», λέει με οργή. O 77χρονος ζει μια προσωπική τραγωδία. Πούλησε ό,τι είχε για να αγοράσει αυτό το διαμέρισμα, θέλοντας να εξασφαλίσει το μέλλον της κόρης του. Το 2003 πλήρωσε 28.000€ σε μια εταιρεία εργολάβων για ένα μικρό διαμέρισμα δύο δωματίων. Σύμφωνα με το συμβόλαιο, η κόρη του θα μπορούσε να μπει μέσα εντός 24 μηνών. Ο ίδιος δεν μπορούσε βέβαια να φανταστεί ότι το διαμέρισμα που τότε αγόραζε επρόκειτο να γίνει το επίκεντρο ενός πρωτοφανούς κατασκευαστικού σκανδάλου στην πΓΔΜ. Ο Ατανασόφσκι στο τέλος κατέληξε να χάσει όλα του τα χρήματα και το διαμέρισμα. Η κατασκευαστική εταιρεία Fikom, για πολλά χρόνια εξαπατούσε εκατοντάδες αγοραστές, πουλώντας σε περισσότερους από έναν το ίδιο διαμέρισμα. Οι δύο ιθύνοντες μπήκαν στη φυλακή, ο ιδιοκτήτης μάλιστα αυτοκτόνησε όσο ήταν κρατούμενος. Το επίμαχο κτιριακό συγκρότημα στο μεταξύ, παραμένει άδειο. Η περίπτωση του Κιρίλ Ατανασόφσκι δεν είναι μοναδική. Η αγορά ακινήτων όχι μόνο στην πΓΔΜ αλλά και στη γειτονική Σερβία, είναι μια επικίνδυνη επένδυση εδώ και χρόνια. Η ιστορία πάει πίσω στα πρώτα χρόνια μετά τη διάλυση Γιουγκοσλαβίας και το συνταρακτικό εμφύλιο που ακολούθησε. Πολλοί εκμεταλλεύθηκαν το γενικότερο χάος που επικρατούσε για να πλουτίσουν με παράνομα μέσα. Εν προκειμένω, στο χώρο της αγοραπωλησίας ακινήτων. Λόγω της απουσίας επίσημων, κρατικών αρχείων, είναι δύσκολο να υπολογιστεί ο αριθμός ατόμων, που όπως ο Ατανασόφσκι, έπεσαν θύματα απάτης. Ωστόσο βάσει ανεξάρτητων υπολογισμών ενώσεων εξαπατημένων αγοραστών, ο αριθμός τους ξεπερνά τις 6.000, ενώ τα θύματα υπολογίζεται ότι έχουν υποστεί χρηματικές απώλειες άνω των 180 εκατομμυρίων ευρώ. Στο μεταξύ πολλοί από τους «εγκεφάλους» των κυκλωμάτων που δρούσαν στον κλάδο των κατασκευών, έχουν διαφύγει στην Λατινική Αμερική. Κάποιοι συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν, μολονότι οι δικηγόροι των εξαπατηθέντων αναφέρουν, ότι η ζημία που υπέστησαν δεν θα αποκατασταθεί ποτέ. Στο Νόβι Σαντ, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σερβίας, ο Νέναντ Πεγίν, προσπαθεί εδώ και πάνω από δέκα χρόνια να δικαιωθεί. Και αυτός έπεσε θύμα αντίστοιχης πλεκτάνης. Ζητά πίσω τώρα τα 18.000 € που είχε καταβάλει για ένα ανύπαρκτο διαμέρισμα, επίσης το 2003. Ο ίδιος μάλιστα είχε πουλήσει ένα ιδιόκτητο μεγάλο διαμέρισμα για να αγοράσει δύο μικρά στούντιο, ένα για τον ίδιο και τη σύζυγό του και ένα για τον γιο του. Λίγο αργότερα όμως έμαθε ότι το ένα εκ των δύο νέων διαμερισμάτων είχε πουληθεί σε περισσότερους αγοραστές. «Αντί για διαμέρισμα αγοράσαμε ένα πρόβλημα. Αλλά δεν το βάζω κάτω», λέει ο Πεγίν, ο οποίος μάλιστα είναι πρόεδρος σωματείου εξαπατημένων αγοραστών στο Νόβι Σαντ. Μόνο στην πόλη αυτή έχουν γίνει άλλες 3.000 σχετικές καταγγελίες, σε σύνολο 5.000 σε όλη την Σερβία. Πώς όμως εξηγείται το φαινόμενο αυτό; Τόσο στην Σερβία όσο και στην πΓΔΜ, αυτές οι παράνομες πωλήσεις ακινήτων έγιναν στις αρχές του 21ου αιώνα, όταν ακόμη δεν υπήρχαν ηλεκτρονικά καταχωρημένα στοιχεία κτηματολογίου, αλλά ούτε και σαφής νομοθεσία που να προστατεύει τους αγοραστές από αντίστοιχες απάτες. Οι ίδιοι οι αγοραστές βρήκαν ελκυστικές τις χαμηλές τιμές των επίμαχων ακινήτων και κάπως έτσι παραπλανήθηκαν, εξηγεί ο Νέναντ Τζώρτζεβιτς, επικεφαλής σερβικής ένωσης μεσιτών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, τα επίμαχα διαμερίσματα πωλούνταν κατά 20 με 30% φθηνότερα από ό,τι θα έπρεπε κανονικά. Η Λορίγια Βανέφσκα είναι δικηγόρος των θυμάτων της Fikom στα Σκόπια. Και η ίδια είναι επίσης θύμα αυτής της απάτης. Εκτιμά ότι ο ιδιοκτήτης της εταιρείας και η σύζύγος του που καταδικάστηκαν σε 15 χρόνια φυλάκισης, ήταν μόνο «η βιτρίνα» ενός μεγαλύτερου κυκλώματος που δρούσε στα Βαλκάνια. Το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης της Fikom αυτοκτόνησε περιπλέκει κι άλλο την υπόθεση, επειδή δεν πρόλαβε να μιλήσει και να δώσει ονόματα συνεργών. Από την πλευρά της η σκοπιανή δικηγόρος δεν δηλώνει αισιόδοξη ότι η υπόθεση αυτή θα έχει αίσιο τέλος στη δικαιοσύνη της χώρας, δεδομένου ότι η συλλογή στοιχείων, η εξέταση μαρτύρων και συνολικά το δικονομικό σκέλος της υπόθεσης, δεν φαίνεται να ολοκληρώνονται σύντομα. «Όλα αυτά τα εκατομμύρια που χάθηκαν πρέπει να έχουν καταλήξει κάπου, ενδεχομένως στα χέρια όλων εκείνουν που ζητούν την καθυστέρηση των δικών» αναφέρει η Λ. Βανέφσκα χαρακτηριστικά. Την ίδια ώρα πολλοί εκ των εξαπατηθέντων αναγκάζονται να θέσουν τέλος στις δικαστικές διεκδικήσεις, γιατί δεν έχουν πλέον χρήματα αλλά ούτε και ηθικά αποθέματα. Άλλοι πάλι, όπως ο Νέναντ Πεγίν, δεν το βάζουν κάτω και συνεχίζουν να αναζητούν δικαίωση.

Ρύθμιση για λίγους

Καταρχάς, με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης σε κύρια κατοικία φυσικών προσώπων.

 

Σημειώνεται ότι η κυριότητα επί της κύριας κατοικίας δεν είναι απαραίτητο να είναι αποκλειστική και πλήρης, αλλά δύναται να προστατευτεί από την αναγκαστική ρευστοποίηση και η κυριότητα ιδανικού μεριδίου επί της κύριας κατοικίας, η ψιλή κυριότητα καθώς και η επικαρπία.

 

Τα δύο αρχικά κριτήρια για την παροχή προστασίας της πρώτης κατοικίας είναι η αντικειμενική αξία αυτής και το ύψος της συνολικής οφειλής του δανειολήπτη.

 

Ειδικότερα, τίθεται πλαφόν στην αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας στις 175.000 ευρώ για τα επιχειρηματικά δάνεια και στις 250.000 ευρώ για όλες τις άλλες κατηγορίες δανείων (στεγαστικά, επισκευαστικά ή καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες, όλα με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία).

 

Παράλληλα, το ύψος της συνολικής οφειλής του δανειολήπτη (όχι μόνο το ληξιπρόθεσμο κεφάλαιο, αλλά και κεφαλαιοποιημένοι τόκοι και τυχόν έξοδα εκτέλεσης, τη ρύθμιση των οποίων αιτείται ο οφειλέτης) δεν θα πρέπει να είναι ανώτερο από 130.000 ευρώ ανά πιστωτή.

 

Περαιτέρω, για τα περιουσιακά κριτήρια επιλεξιμότητας του δανειολήπτη ορίζονται ως πλαφόν οι 80.000 ευρώ για την αντικειμενική αξία της λοιπής ακίνητης περιουσίας και οι 15.000 ευρώ για την αξία της κινητής περιουσίας.

 

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι  η αντικειμενική αξία της λοιπής ακίνητης περιουσίας και των μεταφορικών μέσων του αιτούντος, του συζύγου και των εξαρτώμενων μελών δεν πρέπει να υπερβαίνει το διπλάσιο της συνολικής προς ρύθμιση οφειλής και σε κάθε περίπτωση τις 80.000 ευρώ.

 

Ο περιορισμός αυτός ισχύει μόνο αν το σύνολο των υπό ρύθμιση οφειλών είναι μεγαλύτερο των 20.000 ευρώ. Αν υπάρχουν καταθέσεις, χρηματοπιστωτικά προϊόντα ή πολύτιμα μέταλλα, η συνολική αξία αυτών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ.

 

Τέλος, τα εισοδηματικά κριτήρια καθορίζονται με βάση τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης της δεύτερης ομάδας, που περιλαμβάνουν τις βασικές δαπάνες για τη διαβίωση του νοικοκυριού και επιπλέον δαπάνες εστίασης, όπως αυτές καθορίστηκαν από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, προσαυξημένες κατά 70%.

 

H δυνατότητα υπαγωγής στο νέο πλαίσιο προστασίας θα αφορά τις οφειλές που ήταν σε καθυστέρηση ενενήντα ημερών ήδη κατά την 31η Δεκεμβρίου 2018. Η πρόβλεψη αυτής της ημερομηνίας επιδιώκει τη μη ένταξη στρατηγικών κακοπληρωτών, οι οποίοι σκόπιμα έπαυσαν να εξυπηρετούν τα δάνειά τους εν αναμονή του προτεινόμενου πλαισίου.

 

Βασικά χαρακτηριστικά του νέου πλαισίου

 

Α) Στο νέο πλαίσιο μπορούν να ενταχθούν φυσικά πρόσωπα ανεξαρτήτως της πτωχευτικής ή μη ικανότητάς τους, εφόσον πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια (παρ. 1 του άρθρου 1).

 

Β) Οι δικαιούχοι υπαγωγής ρυθμίζουν μόνο οφειλές προς πιστωτικά ιδρύματα, καθώς και οφειλές προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων από στεγαστικό δάνειο, για τις οποίες έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία τους (παρ. 2 και 3 του άρθρου 1). Για τις υπόλοιπες οφειλές λαμβάνεται μέριμνα, ώστε αφενός να μην κινδυνεύει η κύρια κατοικία από κατάσχεση γι’ αυτές, αφετέρου να λαμβάνουν οι υπόλοιποι πιστωτές ό,τι θα λάμβαναν σε περίπτωση πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας (παρ. 3 του άρθρου 12).

 

Γ) Η διαδικασία ρύθμισης διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (άρθρο 4).

Δ) Οι υπαγόμενοι στο νέο πλαίσιο καταβάλλουν μέχρι το 120% της αξίας της κύριας κατοικίας τους με χαμηλό επιτόκιο και σε χρονική περίοδο, που μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 25 έτη (άρθρο 8).

 

Ε) Το Δημόσιο συνεισφέρει στις καταβολές, σύμφωνα με τις οικονομικές δυνατότητες του υπαγόμενου προσώπου (άρθρο 9).

 

ΣΤ) Αν δεν επιτευχθεί συναινετική ρύθμιση, τότε ο οφειλέτης δικαιούται να ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του με απόφαση δικαστηρίου (άρθρο 10).

 

Σημειώνεται ότι για την διαπίστωση της επιλεξιμότητας του δανειολήπτη, λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία του ακινήτου, όπως αυτή προσδιορίζεται είτε από τις διατάξεις του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων, είτε από τις λοιπές διατάξεις του αρμόδιου Υπουργείου Οικονομικών.

 

Ωστόσο, για τον υπολογισμό του ποσού που θα καταβάλλει ο επιλέξιμος πλέον οφειλέτης, λαμβάνεται υπόψη η εμπορική αξία του ακινήτου, προκειμένου να διασφαλίζεται η μη χειροτέρευση της θέσης των πιστωτών. Ο κρίσιμος χρόνος για την αποτίμηση της εμπορικής αξίας της κύριας κατοικίας τοποθετείται στην 31η Δεκεμβρίου του τελευταίου ή του προτελευταίου έτους πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής σε καθεστώς προστασίας.

 

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα

 

Η διαδικασία για τη ρύθμιση των οφειλών του εισαγόμενου πλαισίου θα γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό μέσο, και συγκεκριμένα μέσω πλατφόρμας η οποία αναπτύσσεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.).

 

Η εν λόγω πλατφόρμα θα αναβαθμιστεί περαιτέρω, ώστε να υπηρετήσει τις ανάγκες του νέου πλαισίου, ανακτώντας αυτόματα όλα τα απαιτούμενα στοιχεία αναφορικά με τις οφειλές των αιτούντων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (ανάλυση σε ανεξόφλητο κεφάλαιο, τόκους, διάρκεια) και να μην απαιτείται η χρονοβόρα και συχνά κοστοβόρα βεβαίωση οφειλών, η οποία οδηγούσε σε καθυστερήσεις στο προηγούμενο πλαίσιο προστασίας.

 

Τα πρόσωπα, που πληρούν τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας του άρθρου 1, έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν αίτηση μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019.

 

Κάθε φυσικό πρόσωπο έχει τη δυνατότητα υποβολής μίας μόνον αίτησης στο παρόν πλαίσιο. Η ρύθμιση αποσκοπεί στην αποτροπή καταχρηστικών συμπεριφορών. Προβλέπεται η δυνατότητα διαγραφής και ταυτόχρονης επανυποβολής της αίτησης, όταν υπάρχουν ελλείψεις ή σφάλματα, που για τεχνικούς λόγους δεν μπορούν να διορθωθούν.

 

Άρση απορρήτου

 

Με την αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία, ο οφειλέτης αποδέχεται άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου του. Όπως προβλέπεται, με την αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία  παρέχεται από τον οφειλέτη  άδεια για κοινοποίηση σε όλους τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, επεξεργασία και διασταύρωση από αυτούς των δεδομένων που περιλαμβάνονται στην αίτηση και τα συνοδευτικά έγγραφα, όσο και άλλων δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή των συμμετεχόντων πιστωτών. Τα ίδια δικαιώματα επεξεργασίας και διασταύρωσης αναγνωρίζονται ρητά και στο Δημόσιο.

 

Για το μεν τραπεζικό απόρρητο προβλέπεται πενταετής άρση, που εκκινεί πριν από την οριστική υποβολή της αίτησης και διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση της ρύθμισης, για το δε φορολογικό απόρρητο προβλέπεται πενταετής άρση που εκκινεί πριν από την οριστική υποβολή της αίτησης και διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας συναινετικής ρύθμισης ή την αμετάκλητη περάτωση της δίκης του άρθρου 10 (δηλ. την διαδικασία δικαστικής προσφυγής του δανειολήπτη ο οποίος είτε δεν κρίθηκε επιλέξιμος ή ενώ κρίθηκε επιλέξιμος, για οποιονδήποτε λόγο δεν επιτεύχθηκε συμφωνία με έναν ή περισσότερους από τους πιστωτές). Επιπλέον, έναντι του Δημοσίου η άρση του απορρήτου εκτείνεται σε όλη τη χρονική διάρκεια της ρύθμισης.

 

Οι ρυθμίσεις

 

Στο άρθρο 8 της τροπολογίας προσδιορίζονται οι όροι, υπό τους οποίους προστατεύεται η κύρια κατοικία του επιλέξιμου αιτούντος. Οι όροι διαμορφώθηκαν με τέτοιον τρόπο, ώστε από τη μία πλευρά να μη χειροτερεύει η θέση του πιστωτή, από την άλλη πλευρά όμως η ρύθμιση της οφειλής να είναι όσο το δυνατόν πιο τυποποιημένη.

 

Η τυποποίηση επιδιώκει δύο σκοπούς. Πρώτον, προλαμβάνεται η συσσώρευση υποθέσεων στα δικαστήρια. Δεύτερον, καθίσταται προβλέψιμη η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς η επιδότηση στηρίζεται σε μία ρύθμιση προδιαγεγραμμένη εκ των προτέρων.

 

Η παρ. 1 προσδιορίζει το συνολικό ποσό, που θα καταβάλει ο αιτών σε τοκοχρεωλυτικές δόσεις. Το ποσό αυτό προσδιορίζεται στο 120% της αξίας της προστατευόμενης κύριας κατοικίας του αιτούντος, εκτός αν η οφειλή είναι μικρότερη, οπότε καταβάλλεται το σύνολο της οφειλής σε τοκοχρεωλυτικές δόσεις. Επιπλέον η παρ. 1 προβλέπει ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο (Euribor τριμήνου + 2%), προκειμένου να προσδιορίζεται σχετικά χαμηλή μηνιαία δόση, ώστε να περιορίζεται τόσο ο κίνδυνος αυτή να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί, όσο και η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.

 

Η ρύθμιση της οφειλής προβλέπεται σε χρονικό διάστημα 25 ετών και η διάρκεια αυτή δεν πρέπει να υπερβαίνει το 80ο έτος της ηλικίας του οφειλέτη. Προκειμένου όμως να μην καθίσταται απαγορευτικό το νέο πλαίσιο για τα πρόσωπα μεγάλης ηλικίας, προβλέπεται εξαίρεση από το όριο των 80 ετών, όταν συμβάλλεται ως εγγυητής πρόσωπο αποδοχής των πιστωτών.

 

Σημειώνεται ότι η 25ετής διάρκεια της ρύθμισης μπορεί να συντομεύσει μόνο λόγω ηλικίας και όχι για άλλους λόγους, όπως μεγαλύτερη ικανότητα αποπληρωμής του αιτούντος.

 

Και αυτό: α) για να δοθεί ένα περιθώριο στον οφειλέτη, προκειμένου να εξοφλήσει τις οφειλές του που δεν είναι επιδεκτικές ρύθμισης, και β) διότι η εξάντληση της ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη θα οδηγούσε σε σημαντική αύξηση του ποσού, που θα πρέπει να συνεισφέρει το Δημόσιο κάθε φορά, με σημαντικές δημοσιονομικές επιπτώσεις.

 

Σε περίπτωση θανάτου του οφειλέτη κατά της διάρκειας της ρύθμισης, αυτή δεν κληρονομείται. Εξαίρεση προβλέπεται στην περίπτωση σύμπραξης εγγυητή, καθώς η σύμπραξη αυτή αποσκοπεί ακριβώς στη συνέχιση της ρύθμισης μετά το θάνατο του οφειλέτη. Λαμβάνεται ωστόσο μέριμνα και για το ενδεχόμενο ο κληρονόμος του οφειλέτη να πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας και επιπλέον να χρησιμοποιεί την κληρονομιαία κύρια κατοικία ως δική του κύρια κατοικία. Για την περίπτωση αυτή προβλέπεται δυνατότητα του κληρονόμου να συνεχίσει τη ρύθμιση και να αιτηθεί εκ νέου επιδότηση.

 

Η κρατική επιδότηση

 

Η συνεισφορά του Δημοσίου στις καταβαλλόμενες δόσεις προβλέπεται στο άρθρο 9. Η συνεισφορά αυτή εκτιμάται ότι αφενός θα διασφαλίσει την προστασία της κύριας κατοικίας ακόμα και στους πλέον ευάλωτους οφειλέτες, αφετέρου θα ενθαρρύνει τα πιστωτικά ιδρύματα στην πρόταση ρυθμίσεων, αφού μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος αθέτησης. Κρατική επιδότηση θα δικαιούνται όλοι οι επιλέξιμοι δανειολήπτες, αν και το ποσοστό αυτής θα διαφοροποιηθεί ανάλογα με την ιδιαίτερη οικονομική κατάσταση του κάθε οφειλέτη.

 

Η επιδότηση θα διαρκεί όσο διαρκεί και η ρύθμιση. Πρόκειται για σημαντική καινοτομία σε σχέση με την παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3869/2010, που προέβλεπε συνεισφορά μόνο επί τρία έτη, η οποία εκτιμάται ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην επιτυχία του προτεινόμενου προγράμματος. Ωστόσο, το ποσοστό της συνεισφοράς να αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα οικονομικά δεδομένα του οφειλέτη.

 

Το Δημόσιο θα συνεισφέρει στις καταβολές μόνο εφόσον ο δικαιούχος οφειλέτης είναι και αυτός συνεπής στην καταβολή του ποσού που τον βαρύνει. Το Δημόσιο θα έχει το δικαίωμα να αναζητήσει από τον οφειλέτη την επιστροφή της καταβληθείσας συνεισφοράς, αν ο οφειλέτης εκπέσει της ρύθμισης λόγω υπερημερίας του.

 

Η προσφυγή στα δικαστήρια

 

Με την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών κρίνεται είτε επιλέξιμος, οπότε ανοίγει η διαδικασία συναινετικής ρύθμισης, είτε μη επιλέξιμος. Η διαδικασία συναινετικής ρύθμισης ενδέχεται, στη συνέχεια, είτε να τελεσφορήσει με όλους ή κάποιους από τους πιστωτές είτε να αποτύχει αντιστοίχως. Το άρθρο 10 διέπει ακριβώς τις δύο ανωτέρω αρνητικές εξελίξεις, δίνοντας στον δανειολήπτη τη δυνατότητα να ακολουθήσει την δικαστική οδό. Ως καθ’ ύλην αρμόδιο δικαστήριο επιλέχθηκε το Ειρηνοδικείο.

 

Όπως αναφέρεται στην τροπολογία, με στόχο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της καταστρατήγησης της διαδικασίας ήδη σε επίπεδο τοπικής αρμοδιότητας, το οποίο παρατηρήθηκε υπό την έννοια της υπερβολικής σώρευσης υποθέσεων σε πολύ συγκεκριμένα δικαστήρια, προκρίθηκε το κριτήριο του τόπου, στον οποίο βρίσκεται η κύρια κατοικία, την οποία επιθυμεί να προστατεύσει ο αιτών από την αναγκαστική ρευστοποίηση. Πρόκειται για μία ακόμη ασφαλιστική δικλείδα του προτεινόμενου πλαισίου έναντι των καταστρατηγήσεων της διαδικασίας αλλά και εγγύηση για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία, καθώς θα είναι απολύτως διαχειρίσιμος ο όγκος των υποθέσεων που θα ανακύψουν με τη φυσιολογική διασπορά τους.

 

Για τους ίδιους λόγους, προτείνεται το δικαστήριο να δικάζει κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας, η συζήτηση της αίτησης να προσδιορίζεται μέσα σε έξι μήνες από την κατάθεσή της και η απόφαση να εκδίδεται μέσα σε τρεις μήνες από τη συζήτηση. Με τον τρόπο αυτό, επιδιώκεται η ταχεία επίλυση της διαφοράς και η μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας του προτεινόμενου πλαισίου

 

Ο αιτών, που κρίθηκε μη επιλέξιμος ή ο αιτών, ο οποίος κρίθηκε επιλέξιμος, ωστόσο δεν ήρθε σε συμφωνία με όλους ή κάποιους από τους πιστωτές, κατά των οποίων άλλωστε στρέφεται η αίτησή του, υπέχει την υποχρέωση, επί ποινή απαραδέκτου, να ασκήσει αίτηση δικαστικής ρύθμισης εντός αποκλειστικής προθεσμίας δεκαπέντε εργάσιμων ημερών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Πρόκειται για ιδιαίτερα σύντομη προθεσμία, η οποία, αποσκοπεί στην ταχεία επίλυση της διαφοράς και ως εκ τούτου στην ταχεία εξυπηρέτηση της οφειλής.

 

Οι ασφαλιστικές δικλείδες

 

Με δεδομένο ότι ο επιλέξιμος αιτών δικαιούται εκ του νόμου ρύθμισης έναντι των δεκτικών ρύθμισης πιστωτών του, ο δικαστής, είτε του πρωτοβάθμιου είτε του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου, στο οποίο εκκρεμεί η αίτηση για δικαστική ρύθμιση, μπορεί, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, να εκδώσει προσωρινή διαταγή μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης.

 

Η προσωρινή διαταγή εκδίδεται, εφόσον πιθανολογείται ότι η αίτηση είναι βάσιμη, καθώς και ότι μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης η κύρια κατοικία του αιτούντος θα έχει πλειστηριαστεί.

 

Στο πνεύμα ωστόσο των προτεινόμενων διατάξεων, η προσωρινή διαταγή χορηγείται υπό τον όρο καταβολής από τον αιτούντα σε κάθε διάδικο πιστωτή ενός συγκεκριμένου ποσού, το οποίο διαφοροποιείται ανάλογα με το αν ο πιστωτής παρέλειψε να υποβάλει πρόταση στον οφειλέτη, χωρίς να επικαλείται μη επιλεξιμότητα αυτού, ή υπέβαλε πρόταση, την οποία ο οφειλέτης απέρριψε.

 

Στην πρώτη περίπτωση ο οφειλέτης καλείται να καταβάλει το ήμισυ της τελευταίας ενήμερης δόσης πριν την υποβολή της αίτησης του άρθρου 5. Στη δεύτερη περίπτωση ο οφειλέτης καλείται να καταβάλει τη μηνιαία δόση που όριζε η απορριφθείσα πρόταση, χωρίς μάλιστα να δικαιούται να αφαιρέσει, το ποσό, που θα συνεισέφερε το Δημόσιο, δεδομένου ότι ελλείψει οριστικής ρύθμισης δεν προβλέπεται συνεισφορά του Δημοσίου (παρ. 3 του άρθρου 9).

 

Το δικαστήριο μπορεί να ανακαλέσει την προσωρινή διαταγή οποτεδήποτε. Εάν ο αιτών καταστεί υπερήμερος ως προς τις μηνιαίες καταβολές που ορίζει το δικαστήριο, με συνέπεια το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση να υπερβαίνει αθροιστικά την αξία τριών μηνιαίων δόσεων, τότε η προσωρινή διαταγή καθίσταται ανίσχυρη για το μέλλον και ο δανειστής ανακτά το δικαίωμα να επισπεύσει αναγκαστική εκτέλεση.

 

Αντίθετα, για τον οφειλέτη, που κρίθηκε ως μη επιλέξιμος, οι προτεινόμενες διατάξεις δεν παρέχουν πρόσθετο νόμιμο λόγο προσωρινής προστασίας, πέραν αυτών του ισχύοντος δικαίου, γι’ αυτό η παρ. 3 αρκείται σε παραπομπή στο άρθρο 1000 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Η παράλειψη αυτή είναι σκόπιμη, δεδομένου ότι τα κριτήρια επιλεξιμότητας έχουν ποσοτικοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η πιθανότητα καλόπιστης αμφισβήτησης από τον οφειλέτη της απόρριψής του πρακτικά να εκμηδενίζεται.

 

Η αναστολή εκτέλεσης συνεπάγεται αυτοδίκαια την απαγόρευση της διάθεσης ή της επιβάρυνσης της κύριας κατοικίας του αιτούντα, δεν εμποδίζει όμως την έναρξη ή την πρόοδο αναγκαστικής εκτέλεσης ή τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων στην κύρια κατοικία του οφειλέτη, αρκεί να μην πραγματοποιηθεί πλειστηριασμός, ούτε τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης ή ασφαλιστικών μέτρων στην υπόλοιπη περιουσία του οφειλέτη, ούτε την άσκηση αγωγής ή την έκδοση διαταγής πληρωμής για τις απαιτήσεις, των οποίων ζητείται η ρύθμιση.

 

Όπως αναφέρεται στην τροπολογία, οι ασφαλιστικές δικλίδες των άρθρων 10 και 11 εκτιμάται ότι θα αποτρέψουν τη σώρευση υποθέσεων και την καταχρηστική άσκηση αιτήσεων.

Οι αλλαγές στα ακίνητα

Ανατροπές  στα ακίνητα  λόγω των νέων, υψηλότερων αντικειμενικών τιμών που θα ισχύσουν από 1/1/2019, των κατεδαφίσεων των αυθαιρέτων με διαδικασίες – εξπρές από τον επόμενο Νοέμβριο, του Κτηματολογίου και των νέων δασικών χαρτών .

 

Ηδη  έκανε πρεμιέρα το νέο Κτηματολόγιο. Σε αυτή τη φάση η συλλογή δηλώσεων αρχίζει από τα Δωδεκάνησα και θα επεκταθεί σταδιακά στην υπόλοιπη χώρα με την υποχρέωση των ιδιοκτητών να υποβάλουν τα ακριβή στοιχεία της ακίνητης περιουσίας τους προκειμένου να την κατοχυρώσουν.

 

Περισσότερα από 17.000 ακίνητα έχουν αλλάξει χέρια τους τελευταίους μήνες με τους φορολογούμενους να επισπεύδουν αγορές, γονικές παροχές και δωρεές για να προλάβουν τη νέα φοροκαταιγίδα που θα χτυπήσει το 2019.

 

Ο εφιάλτης των επιβαρύνσεων για τους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν θα τελειώσει, αφού μέχρι το τέλος Ιουνίου του επόμενου έτους θα γίνει νέα αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξίων ενώ μία ακόμη αλλαγή στις τιμές ζώνης, ώστε αυτές να ευθυγραμμιστούν με τις εμπορικές τιμές, θα γίνει το 2020.

 

 

Αυθαίρετα

 

 

Οσοι ιδιοκτήτες προχωρήσουν σε τακτοποίηση των αυθαίρετων έως τις 8 Απριλίου 2019 θα έχουν έκπτωση 10%. Στη συνέχεια, μέχρι τις 8 Οκτωβρίου υπάρχει προσαύξηση των προστίμων κατά 10% και κατά 20% έως τις 9 Νοεμβρίου του επόμενου χρόνου, οπότε και λήγει ο τελευταίος νόμος για την τακτοποίηση αυθαίρετων.

Από εκεί και πέρα, όποια αυθαίρετα δεν έχουν ταχτοποιηθεί εντοπίζονται από τους επιθεωρητές δόμησης θα κατεδαφίζονται με διαδικασίες – εξπρές. Την ίδια ώρα, με τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί μέσα στο επόμενο διάστημα, προωθείται και η θέσπιση προνομιακού επιδόματος σε όσους κατεδαφίζεται η πρώτη κατοικία.

Διευκρινίζεται ότι το προνομιακό επίδομα θα δίνεται με εισοδηματικά κριτήρια.

 

Οι προϋποθέσεις είναι το κτίσμα που κατεδαφίστηκε να αποτελούσε την κύρια – και μόνη – κατοικία σε ακτίνα 250 χιλιομέτρων από την τοποθεσία του κατεδαφισθέντος, ενώ το συνολικό εισόδημα να είναι έως 24.000 ευρώ ανεξαρτήτως της σύνθεσης της ωφελούμενης μονάδας.

 

Στο μεταξύ, με τροπολογία που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα, στα καμένα αυθαίρετα της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής που δεν παραβιάζουν τη δασική νομοθεσία θα δίνεται άμεση βεβαίωση από τα δασαρχεία προκειμένου να ανοικοδομηθούν το ταχύτερο δυνατό.

 

Η νομοθετική αυτή ρύθμιση αφορά όλες τις εκτός σχεδίου περιοχές και με τον τρόπο αυτό οι ιδιοκτήτες τους γλιτώνουν, κατά το υπουργείο Περιβάλλοντος, τουλάχιστον πέντε μήνες καθυστέρησης. Σημειώνεται πως η δυνατότητα γρήγορης δασικής βεβαίωσης δίνεται και για τις περιοχές οικιστικών πυκνώσεων και περιοχών υπό ένταξη.

Οπως ανέφερε, σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, σε καμία περίπτωση δεν θα δοθούν βεβαιώσεις εξαίρεσης από τη δασική νομοθεσία σε κτίσματα που βρίσκονται σε δασική περιοχή και στερούνται τίτλων ιδιοκτησίας και οικοδομικής άδειας.

 

Σύμφωνα με τον ίδιο, «στις περιπτώσεις αυτές θα υπάρξει πρόβλεψη για υποστήριξη των οικογενειών προκειμένου αυτές να μετεγκατασταθούν και θα δημιουργηθεί μια Τράπεζα Γης, μέσω της οποίας θα δοθούν χώροι που θα διαθέτουν πολεοδομική οργάνωση».

 

Το σχέδιο για την επαναδόμηση των καμένων περιοχών της Ανατολικής Αττικής θα περιλαμβάνει χάραξη δρόμων και διασφάλιση της πρόσβασης στον αιγιαλό. Η εκτίμηση είναι πως σε ένα εξάμηνο μπορεί να ολοκληρωθεί η α» φάση του ειδικού σχεδίου για το Μάτι, προκειμένου να μπει τέλος στην παραβίαση της περιβαλλοντικής και πολεοδομικής νομοθεσίας στην περιοχή.

 

Νέο Κτηματολόγιο

 

Πρεμιέρα κάνει  το νέο Κτηματολόγιο. Τα δικαιώματα κτηματογράφησης ανέρχονται σε 16,5 εκατομμύρια, γεγονός που σημαίνει πως πάνω (τουλάχιστον) από επτά εκατομμύρια ιδιοκτήτες θα πρέπει να μπουν στη σειρά για να καταγράψουν την περιουσία τους. Προσοχή, γιατί αν δεν δηλωθούν ακίνητα ή δηλωθούν λάθος στοιχεία για αυτά, τότε υπάρχει κίνδυνος να περιέλθουν στο Δημόσιο.

 

Σε αυτή τη φάση η συλλογή των δηλώσεων ξεκινά το Αγαθονήσι, την Αστυπάλαια, την Κάλυμνο, τους Λειψούς, τη Λέρο, την Κάρπαθο, την Κάσο, τη Νίσυρο, τη Μεγίστη, την Τήλο και τη Χάλκη. Οσοι έχουν ιδιοκτησίες στα προαναφερόμενα νησιά θα πρέπει να υποβάλουν δήλωση ακίνητης περιουσίας έως τις 19 Φεβρουαρίου 2019 (και έως τις 20 Μαΐου 2019 οι κάτοικοι εξωτερικού, αλλά και το Δημόσιο).

 

Η κτηματογράφηση σταδιακά έως τον ερχόμενο Φεβρουάριο θα επεκταθεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα: Αγρίνιο, Ιωάννινα, Πρέβεζα, Αρτα, Λευκάδα. Και κατά τον Δεκέμβριο θα ξεκινήσει σε άλλες 30 περιοχές.

 

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα, για τα παλιά προγράμματα κτηματογράφησης (1997 – 1999) ένα ακίνητο χαρακτηρίζεται ως «αγνώστου» αν δεν δηλωθεί σε 14 χρόνια και για τα νέα (από το 2008 και μετά) σε επτά χρόνια.

 

 

Δασικοί χάρτες

 

 

Εως τις 15 Ιανουαρίου 2019 παρατείνεται η ανάρτηση των δασικών χαρτών που έληγαν στις 18 Οκτωβρίου. Η παράταση αφορά τα Τρίκαλα, τον Δήμο Νέστου, την Ελευσίνα, τη Μαγούλα, τη Νέα Πέραμο, την Οινόη, τις Ερυθρές, τα Βίλια, τον Κορυδαλλό, την Αγία Παρασκευή, τα Βριλήσσια, το Ηράκλειο και τις δημοτικές ενότητες Ανθούσας, Γέρακα, Παλλήνης και Νέου Ψυχικού.

 

Στο μεταξύ, στην Ανατολική Αττική, η ανάρτηση των δασικών χαρτών της 19ης Οκτωβρίου 2018 αφορά τις περιοχές (προκαποδιστριακούς ΟΤΑ) Ραφήνας, Νέας Μάκρης, Πικερμίου, Ζωγράφου, Βύρωνος, Καισαριανής, Νέας Ιωνίας, Αμαρουσίου, Μελισσίων και Φιλοθέης, ενώ στη Δυτική Αττική η ανάρτηση αφορά την περιοχή των Μεγάρων.

Την ίδια ώρα, στη Δράμα, η ανάρτηση γίνεται στο σύνολο της αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Δασών, εκτός των καποδιστριακών ΟΤΑ Δράμας, Καλαμπακίου, Κεφαλαρίου, Αγίου Αθανασίου, Καλαμώνος και Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι οποίοι έχουν ήδη αναρτηθεί.

 

Στις Κυκλάδες η ανάρτηση αφορά τους προκαποδιαστριακους ΟΤΑ: Αδάμαντος, Ανάφης, Ανω Μεράς, Βόθωνος, Βουρβούλου, Εξω Γωνιάς, Ημεροβιγλίου, Θήρας, Θηρασιάς, Καρτεράδου, Μεσαριάς, Οίας, Σικίνου, Ανω Μεριάς και Φολεγάνδρου. Και στην Κοζάνη οι δασικοί χάρτες αφορούν χορτολιβαδικές εκτάσεις που προκαποδιστριακού ΟΤΑ Κοζάνης.

 

Για τις αναδασωτέες εκτάσεις σε Ανατολική και Δυτική Αττική, σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο Περιβάλλοντος, η έκδοση των αποφάσεων θα γίνεται σε 2½ μήνες.

 

Ο υπόλοιπος προγραμματισμός έχει ως εξής: μέσα στον Νοέμβριο ολοκληρώνεται η ανάρτηση για Γλυκά Νερά, Παιανία, Χαλάνδρι, Χολαργός, Αρτέμιδα, Σπάτα – Λούτσα, Νέα Ερυθραία και Εκάλη.

 

Τον Δεκέμβριο θα γίνει ανάρτηση των δασικών χαρτών σε Αγιο Στέφανο, Διόνυσο, Ροδόπολη, Ανοιξη, Σταμάτα, Κρωπία και Κερατέα. Και κλιμακωτά από τις αρχές του 2019 η ανάρτηση θα γίνει σε Αγιο Κωνσταντίνο, Καλύβια – Θορικού, Ανάβυσσο, Κουβαρά, Λαυρεωτική, Παλαιά Φώκαια, Σαρωνίδα, Ανω Λιόσια, Αυλώνα, Αφίδνες, Αχαρνές, Ζεφύρι, Θρακομακεδόνες, Κρυονέρι, Λυκόβρυση, Μαλακάσα, Μεταμόρφωση, Παπάγου, Πεύκη, Πολυδένδρι και Μαρκόπουλο.

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και πως επηρεάζουν

Οι οικονομίες διαμοιρασμού και ειδικότερα οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης αλλάζουν τον χάρτη της ελληνικής αγοράς real estate, ενισχύοντας μεν την τοπική οικονομία, ασκώντας όμως πιέσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο και κυρίως στα μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία, διαπιστώνει η ICAP σε έκθεσή της. Σύμφωνα με την έκθεση, η βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και οι συνεχείς και αλλεπάλληλες εξελίξεις μεταβάλλουν με ταχύτατους ρυθμούς την εν λόγω επιχειρηματική δραστηριότητα. Η ICAP προβλέπει «φρένο» των εσόδων από βραχυχρόνια μίσθωση, με μικρές ετήσιες μεταβολές την τριετία 2019-2021, έπειτα από μέσους ετήσιους ρυθμούς αύξησης 9% στην τριετία έως το 2018. Η παγκόσμια τάση ενίσχυσης των οικονομιών διαμοιρασμού, ιδιαίτερα στον τομέα που αφορά τη διαμονή, άλλαξε ριζικά και την εγχώρια αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς αφενός ενίσχυσε την τοπική οικονομία, αφετέρου άσκησε πιέσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο (κυρίως σε μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία). Οι τελευταίες μεταβολές και προοπτικές εξέλιξης του εν λόγω κλάδου παρουσιάζονται στην 1η έκδοση της κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP. Οι οικονομίες διαμοιρασμού που αναπτύχθηκαν, την τελευταία δεκαετία, οδήγησαν στη δημιουργία νέων μορφών επιχειρηματικότητας, ειδικά στον τομέα της διαμονής. Η βραχυχρόνια μίσθωση δωματίων/διαμερισμάτων/γραφειακών χώρων μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας έχει εξελιχθεί σε προσοδοφόρα και ταχύτατα αναπτυσσόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα και στην Ελλάδα και δικαιολογημένα θεωρείται ότι έχει μεταλλάξει τον εγχώριο κλάδο του real estate. Η μεταβολή των ενοικίων, η οποία εξαρτάται άμεσα από την εξέλιξη των τιμών των ακινήτων, αποτελεί σαφή ένδειξη για την πορεία της αγοράς ακινήτων σε επίπεδο μισθώσεων. Σε γενικές γραμμές, ο δείκτης τιμών ενοικίων ακολούθησε ανοδική πορεία έως και το 2011. Έκτοτε, καταγράφει πτώση, ωστόσο, ο ρυθμός μείωσης των τελευταίων ετών φαίνεται να επιβραδύνεται. Κύριο χαρακτηριστικό της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων είναι ο μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων και ιδιωτών (ιδιοκτήτες ακινήτων, πλατφόρμες διαμοιρασμού, εταιρείες διαχείρισης) που δραστηριοποιούνται στην αγορά. Η απουσία φορολογικού πλαισίου τα προηγούμενα έτη και η ανάγκη αντιμετώπισης της οικονομικής συγκυρίας της χώρας επέφεραν διεύρυνση της προσφοράς υπηρεσιών βραχυχρόνιας μίσθωσης, με αποτέλεσμα να αυξηθεί δραστικά ο αριθμός των καταχωρημένων διαθέσιμων καταλυμάτων. Τα συνολικά έσοδα από βραχυχρόνια μίσθωση παρουσίασαν αξιόλογους ρυθμούς ανάπτυξης την περίοδο 2015-2018 (μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης 9% περίπου). Επισημαίνεται ότι τα εν λόγω στοιχεία αφορούν μόνο τα έσοδα που προήλθαν μόνο από τη διαμονή (μίσθωση) και για τον υπολογισμό των μεγεθών έχουν προσμετρηθεί τα έσοδα τόσο από ακίνητα των οποίων η εκμετάλλευση δεν υπερέβη τις 92 ημέρες (βραχυχρόνια μίσθωση) όσο και από ακίνητα που εκμισθώθηκαν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αλλά διατηρούν το «χαρακτήρα» της βραχυχρόνιας μίσθωσης (οικογενειακό προϊόν, επιπλωμένα δωμάτια, σπιτική φιλοξενία, κ.λπ). Οι ετήσιοι ρυθμοί αύξησης της εξεταζόμενης αγοράς ήταν σαφώς υψηλότεροι στην αρχή της τρέχουσας δεκαετίας, λαμβάνοντας υπόψιν και τον ρυθμό εξέλιξης των καταχωρήσεων καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και οι συνεχείς και αλλεπάλληλες εξελίξεις μεταβάλλουν με ταχύτατους ρυθμούς την εν λόγω επιχειρηματική δραστηριότητα. Σύμφωνα με πρόβλεψη της ICAP, βασισμένη σε κατάλληλο οικονομετρικό υπόδειγμα, τα έσοδα από βραχυχρόνια μίσθωση θα παρουσιάσουν μικρές ετήσιες μεταβολές την τριετία 2019-2021. Καθοριστικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η υποχρεωτική δήλωση/εγγραφή ακινήτων και η φορολόγηση των εισοδημάτων που προκύπτουν από την εξεταζόμενη δραστηριότητα, οι οποίες ενδέχεται να ανακόψουν μέρος της δυναμικής της. Φορείς του κλάδου θεωρούν εξαιρετικά σημαντική την τροποποίηση του νομικού και φορολογικού πλαισίου, με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η διατήρηση της δυναμικής της βραχυχρόνιας μίσθωσης χωρίς παράλληλα να πλήττονται άλλοι κομβικοί κλάδοι της ελληνικής οικονομίας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki