Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επιχειρήσεις

Τα σουπερ μαρκετ και η αγορά ακινήτων

Αποκορύφωμα της διαδικασίας συγκέντρωσης του χώρου των σουπερ μάρκετ αποτελεί η εξαγορά του Βερόπουλου από τον Σκλαβενίτη και η δημιουργία ενός νέου πόλου που έχει όλα τα φόντα να διεκδικήσει μέχρι και την πρώτη θέση. Η βούληση του Σκλαβενίτη να πρωταγωνιστήσει στην «επόμενη ημέρα» φάνηκε ξεκάθαρα ήδη από το περσινό φθινόπωρο, όταν απέκτησε το 60% του μετοχικού κεφαλαίου της «Χαλκιαδάκης» και λίγους μήνες αργότερα όταν εξαγόρασε την Makro Cash & Carry, εγκαινιάζοντας την εισόδό του στη χονδρική πώληση, δαπανώντας συνολικά 90 εκατ. ευρώ. Βέβαια, όλα τα προηγούμενα χρόνια φρόντιζε να «χτίζει» αθόρυβα το δίκτυό του μέσα από επιλεκτικές εξαγορές μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ αποκλειστικά στην περιοχή της Αττικής. Ενδεικτικά, το διάστημα 2010-2011 απέκτησε εννέα καταστήματα της Ατλάντικ, ενώ το 2013 ενσωμάτωσε στο δίκτύο του πέντε καταστήματα της «Μπαλάσκας», τέσσερα της «Δούκας» και εννέα της Extra. Σε ανάλογες κινήσεις προχώρησαν και οι βασικοί ανταγωνιστές της, βάζοντας και αυτοί με τη σειρά τους «βαθιά το χέρι στην τσέπη». Συγκεκριμένα, η «Μαρινόπουλος» μετά την αποχώρηση των Γάλλων της Carrefour προχώρησε μεταξύ άλλων στην ενσωμάτωση του δικτύου της βορειοελλαδίτικης «Αρβανιτίδης» και πιο πρόσφατα στην απόκτηση της Cretan Retail-Αριάδνη στην Κρήτη και της «Κρόνος» στην Πάτρα, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος εξαγόρασε, μεταξύ άλλων, την Key Food στη Χίο και άνοιξε πολλά ιδιόκτητα καταστήματα. Επιθετικά κινείται και η «Μασούτης», η οποία παρά την ύφεση όχι μόνο εδραίωσε την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα αλλά επεκτάθηκε και στην Κεντρική. Στον αντίποδα, την αυτόνομη ανάπτυξη έχουν επιλέξει η METRO-My Market, της οικογένειας Παντελιάδη αλλά και η γερμανική Lidl, η οποία πλέον έχει αποκτήσει πιστούς καταναλωτές. Σε συνεργασίες για τη δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων έχουν προχωρήσει και κάποιες τοπικές αλυσίδες, όπως η κρητική ΙΝΚΑ που εξαγόρασε την «Βιδάλης».

Πόσο κοστίζει η αγορά ενός ...ξενοδοχείου

Στη Σαντορίνη και στη Μύκονο εντοπίζονται τα ακριβότερα ξενοδοχειακά ακίνητα στην Ελλάδα, ενώ ακολουθούν, κατά σειρά, η Κέρκυρα, η Πάρος, τα Χανιά και η Ρόδος. Ωστόσο, καταγράφεται υπερπροσφορά πωλούμενων ακινήτων, καθώς, παρά την σημαντική ανάκαμψη του τουρισμού κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, πολλοί επιχειρηματίες παραμένουν σε δυσχερή οικονομική θέση και επιχειρούν να βρουν αγοραστές. Οι υψηλότερες ζητούμενες τιμές εντοπίζονται στη Σαντορίνη, όπου η μέση τιμή πώλησης για ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων αγγίζει τις 300.000 ευρώ/δωμάτιο. Ακολουθούν η αγορά της Μυκόνου, όπου το μέσο κόστος ανέρχεται σε 272.000 ευρώ/δωμάτιο, η Πάρος με 162.500 ευρώ/δωμάτιο, τα Χανιά με 135.000 ευρώ/δωμάτιο και η Ρόδος με 128.000 ευρώ/δωμάτιο. Ανάλογη είναι και η κατάταξη με βάση τις πωλούμενες ξενοδοχειακές μονάδες τριών αστέρων. Συγκεκριμένα, στη Σαντορίνη το κόστος ανέρχεται σε 137.000 ευρώ/δωμάτιο, στη Μύκονο σε 133.000 ευρώ/δωμάτιο, στην Πάρο σε 68.500 ευρώ/δωμάτιο, στα Χανιά σε 68.000 ευρώ/δωμάτιο και στη Ρόδο σε 65.000 ευρώ/δωμάτιο. Σύμφωνα με την Geoaxis, η πλειονότητα των πωλούμενων ακινήτων και συγκεκριμένα το 65% είναι τριών αστέρων, ενώ μεγαλύτερη συγκέντρωση ξενοδοχείων τεσσάρων αστέρων καταγράφεται στα δύο ακριβότερα νησιά, δηλαδή στη Σαντορίνη και στη Μύκονο. Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι πλέον πωλούνται εκατοντάδες ξενοδοχεία πανελλαδικά, γεγονός που ασκεί πιέσεις στις τιμές.

Η μάστιγα της παραμεσιτείας

Για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στον μεσιτικό κλάδο κάνουν λόγο οι εκπρόσωποι του κλάδου, καθώς τουλάχιστον οι μισοί εργαζόμενοι ως μεσίτες σήμερα είναι παράνομοι. «Δεν γίνεται κανένας έλεγχος αναφορικά με τις ασφαλιστικές εισφορές ή τον φόρο που καταβάλλει ο κάθε μεσίτης». Επί της ουσίας, υφιστάμενα μεσιτικά γραφεία εκμεταλλεύονται την κατάσταση, καθώς καταγράφεται η γιγάντωση του φαινομένου των «συνεργατών» μεσιτικών γραφείων. Πρόκειται για ανθρώπους που ενώ εργάζονται ως μεσίτες, εντούτοις δεν είναι πιστοποιημένοι επαγγελματίες ούτε πληρώνουν καμία εισφορά στον ΟΑΕΕ ή στην εφορία, όπως κάθε ελεύθερος επαγγελματίας. Συνήθως το μεσιτικό γραφείο έχει ένα νόμιμο μεσίτη, ο οποίος και υπογράφει τις εντολές ανάθεσης και το υπόλοιπο προσωπικό είναι οι λεγόμενοι συνεργάτες.

Τα σχέδια της Lamda Develοpment

Το «The Mall Athens», το «Golden Hall» και το «Mediteranean Cosmos» στην Θεσσαλονίκη παρουσίασαν αύξηση στους τζίρους των καταστημάτων κατά περίπου 7,3%, ενώ ανοδικά κινήθηκε και η επισκεψιμότητα.Οι επισκέπτες στο πρώτο τρίμηνο του 2015 αυξήθηκαν κατά 2% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος, ενώ και τον Απρίλιο καταγράφεται αντίστοιχη θετική τάση. Στη διάρκεια του 2014 οι πωλήσεις των καταστημάτων στα τρία εμπορικά κέντρα είχαν βελτιωθεί κατά 8% με την αύξηση των επισκεπτών στο 5%. Η διοίκηση της εταιρείας του ομίλου Λάτση είπε χθες πως προχωρά την επένδυση για αξιοποίηση του υπόλοιπου τμήματος του “Golden Hall”, ύψους 25 εκατ. ευρώ, μέσω της οποίας θα προστεθούν περί τα 11.000 τετραγωνικά μέτρα στο εμπορικό κέντρο της Λεωφόρου Κηφισίας. Η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί από τα κεφάλαια που είχε αντλήσει πέρυσι η Lamda Develοpment. Ηδη έχει εγκριθεί η κυκλοφοριακή μελέτη ενώ αναμένεται και η έκδοση σειράς αδειοδοτήσεων. Στην Lamda Develοpment προβλέπουν πως παρά τις καθυστερήσεις, τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2016 με τη λειτουργία νέων εμπορικών χώρων, γραφείων και χώρων αναψυχής καθώς και του Μουσείου Ολυμπιακών Αγώνων.

Οι μεγάλες μπίζνες της Μ.Ανατολής

Με συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο περί τα 3,2 δισ. ευρώ από τις χώρες της Μέσης Ανατολής, οι τρεις ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ) δυσκολεύονται τους τελευταίους μήνες να ενισχύσουν το χαρτοφυλάκιό τους στην περιοχή. Τα σημαντικά έργα που έχουν ήδη αναλάβει, η μετατόπιση του κέντρου βάρους προς την Ελλάδα εξαιτίας των υπό εκτέλεση μεγάλων οδικών αξόνων και τα γνωστά προβλήματα των τραπεζών που δυσκολεύουν τη διεθνή δράση, ακόμα και εξωστρεφών ομίλων, παίζουν το ρόλο τους, όπως επισημαίνουν στελέχη των εταιρειών. Ουσιαστικό ρόλο διαδραματίζει, όμως, και η περιορισμένη δυνατότητα των συγκεκριμένων ομίλων για ταυτόχρονη εκτέλεση τόσο μεγάλου αριθμού έργων. Εκτιμάται πως σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή 117 έργα, με προϋπολογισμό άνω του ενός δισ. ευρώ έκαστο. Την ίδια στιγμή, όμως, ξεκαθαρίζουν πως συνεχίζουν να παρακολουθούν τις αγορές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Ομάν, ακόμα και της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας, κλπ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις διεθνών οίκων στην περιοχή δρομολογούνται για τα επόμενα χρόνια έργα δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, μόνο στους τομείς των μεταφορών, ενώ ακόμα μεγαλύτερη είναι η αγορά των έργων ενέργειας, που δεν δραστηριοποιούνται οι τρεις μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι (ο όμιλος Μυτιληναίου ΜΥΤΙΛ +2,36% έχει παρουσία μέσω της ΜΕΤΚΑ). Τα 2 δισ. από τα 3,8 δισ. ευρώ που είναι σήμερα το ανεκτέλεστο του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (χωρίς τα προς υπογραφή έργα ύψους 555 εκατ. ευρώ) προέρχονται από τις διεθνείς αγορές και ειδικά από τη Μέση Ανατολή. Από το 2,1 δισ. ευρώ που είναι το ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ (μαζί με προς υπογραφή έργα ύψους περί τα 200 εκατ. ευρώ) τα 907 εκατ. αφορούν σε εργολαβίες που έχει αναλάβει στη Μέση Ανατολή (κυρίως Κατάρ και Ιορδανία). Στα 3,28 δισ. ευρώ ανέρχονταν στα τέλη του 2014 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος έχει επίσης παρουσία σε αρκετές αγορές της Μέσης Ανατολής. Μπορεί τα συγκεκριμένα νούμερα να φαντάζουν μεγάλα όταν προ δεκαετίας, η διεθνής παρουσία των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών ήταν περιορισμένη. Ομως, πρόκειται για ...ψίχουλα σε σχέση με τις επενδύσεις που προγραμματίζουν οι χώρες της Μέσης Ανατολής σε υποδομές μεταφορών, κλπ. Πρόσφατα, η εταιρεία ερευνών Timetric, είχε υπολογίζει πως οι χώρες του Κόλπου θα δαπανήσουν τα επόμενα χρόνια περί τα 121,3 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του επίγειου δικτύου μεταφορών. Μια άλλη εταιρεία ερευνών, η Ventures, προβλέπει πως μόνο για την αναβάθμιση των αεροδρομίων θα δαπανηθούν την προσεχή πενταετία στη Μέση Ανατολή περί τα 300 δισ. ευρώ καθώς αυξάνονται οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που καλύπτουν την περιοχή με ραγδαίους ρυθμούς. Η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου δείχνει πως δύσκολα θα επιβεβαιωθούν οι συγκεκριμένες προβλέψεις, αλλά οι χώρες του Κόλπου εξακολουθούν να δαπανούν σημαντικά ποσά για επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών. Μπορεί το πετρέλαιο να υποχωρεί, αλλά οι επιβάτες και οι μετακινήσεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολής αυξάνονται με αποτέλεσμα να είναι αναγκαστική η επένδυση στον τομέα των μεταφορών.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki