Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Επιχειρήσεις

Εκβιασμός μέσω εργοταξίων

Τα αιτήματα διακοπής εργασιών επειδή το δημόσιο έχει καθυστερήσει να πληρώσει για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών έχουν λάβει πλέον διαστάσεις χιονοστιβάδας. Ακόμα και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στην κατασκευή των πέντε σημαντικότερων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν εν ζωή τα εργοτάξια αφού το δημόσιο έχει καθυστερήσει να καταβάλλει περί τα 250 εκατ. ευρώ. Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη σε μικρά και μεσαία έργα ανά την Ελλάδα, όπως επισημαίνει ο ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείες που έχει αναλάβει εργολαβίες σε αρκετές περιοχές της χώρας. Οπως δηλώνει σε δύο - τρία εργοτάξια έχει ήδη απολυθεί το 75% του προσωπικού και συνεχίζουν με το ελάχιστο δυνατό δυναμικό. Ο ίδιος λέει πως το ίδιο μοντέλο θα ακολουθήσει και σε άλλα εργοτάξια στην περίπτωση που δεν ανατραπεί η σημερινή εικόνα. Τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στα δημόσια έργα συνδέονται και με τους κανόνες του ΕΣΠΑ οι οποίοι επιβάλλουν να πληρώσει πρώτα το δημόσιο το 100% του ποσού και αφού καταθέσει τα σχετικά έγγραφα, οι κοινοτικές υπηρεσίες του επιστρέφουν το 95%. Το ΕΣΠΑ προβλέπει πως κάθε έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια και μόλις κατά 5% από εθνικούς πόρους. Ετσι, ενώ το υπουργείο Οικονομίας εξέδιδε εντολές πληρωμής, το Γενικό Λογιστήριο δεν έδινε τη σχετική εντολή εκταμίευσης στην Τράπεζα της Ελλάδος με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι των τεχνικών εταιρειών να μένουν με τα χαρτιά στο χέρι. Η νομοθεσία προβλέπει πως αν μια πληρωμή καθυστερήσει πέραν των δύο μηνών τότε ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να ζητήσει αποχώρηση από το εργοτάξιο, ενώ οι περαιτέρω καθυστερήσεις του επιτρέπουν να προσφύγει για αποζημιώσεις κ.λπ.

Τρέχουν για έργα στην Αλβανία

Το πρώτο της έργο στη γειτονική Αλβανία ανέλαβε η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία Intrakat, με αντικείμενο την πρώτη φάση της ανάπλασης του Παραλιακού Μετώπου Αυλώνα. Η Intrakat επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό, υπογράφοντας τη σχετική σύμβαση στην Αλβανία πριν από λίγες ημέρες. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 8,2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανακατασκευή και διαπλάτυνση οδικής αρτηρίας μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων και παράλληλου παραλιακού πεζόδρομου κατά μήκος της ακτογραμμής μεταξύ της περιοχής Σκέλε και της οδικής σήραγγας Αυλώνα, η κατασκευή πλατειών, χώρων στάθμευσης και παρακείμενων πάρκων, όπως επίσης και υποστηρικτικών υποδομών για την οδική αρτηρία και την προκυμαία. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 14 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Περιμένοντας τις άδειες

Στην τελική ευθεία έχει εισέλθει πλέον η νέα τουριστική επένδυση του ομίλου Dolphin Capital Investors (DCI) στην περιοχή της Ερμιονίδας στην Αργολίδα, μετά την έγκριση του ειδικού χωροταξικού σχεδίου (ΕΣΧΑΣΕ) από το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Πλέον, απομένει ουσιαστικά μόνο η έκδοση της οικοδομικής άδειας, ώστε να ξεκινήσει η ανάπτυξη του Kilada Hills, ενός πολυτελούς συγκροτήματος κατοικιών, ξενοδοχείου και γηπέδου γκολφ. Το νέο συγκρότημα συνιστά μια επένδυση της τάξεως των 418 εκατ. ευρώ, που θα αναπτυχθεί σε έκταση 2.100 στρεμμάτων από την εταιρεία Mind Compass Overseas Ltd., που ελέγχεται από την DCΙ. Σημειωτέον ότι η επένδυση είχε ενταχθεί και στον νόμο περί fast track, έχοντας λάβει στρατηγικό χαρακτήρα. Συνολικά, προβλέπεται η ανάπτυξη υπερπολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας Chedi 300 κλινών και επιφάνειας 29.150 τ.μ., αλλά και γηπέδου γκολφ που θα καλύψει επιφάνεια 768 στρεμμάτων. Ωστόσο, η μεγαλύτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη κατοικιών, καθώς προβλέπεται η ανέγερση συνολικά 320 επαύλεων, 100 βιλών και 28 κατοικιών. Βάσει του χωροταξικού που ενέκρινε το ΣτΕ, συνολικά θα οικοδομηθούν 178.428 τ.μ. κατοικιών, ενώ επιπλέον 207.578 τ.μ. θα καταλάβουν οι λοιπές εγκαταστάσεις του παραθεριστικού θερέτρου.

Πιο δυνατά η Blackstone

Ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος της Blackstone αύξησε το ποσοστό συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της Lamda Development στο 20,4%, έναντι 10% που κατείχε μέχρι πρότινος. Η αγορά πραγματοποιήθηκε ως επί το πλείστον μέσω της απόκτησης του μεριδίου της τάξεως του 8% που κατείχαν τα τρία επενδυτικά κεφάλαια, που ελέγχονται από την TPG-Axon Management, του μεγαλοεπενδυτή κ. Σινγκ, με την Blackstone να καταβάλει συνολικά 21,92 εκατ. ευρώ και το κόστος ανά μετοχή να ανέρχεται σε 3,44 ευρώ. Η εν λόγω εταιρεία είχε αποκτήσει πριν από ένα χρόνο ποσοστό 7,88% στη Lamda Development, αποκτώντας τις ίδιες μετοχές που κατείχε η Lamda Development. Τότε, είχε συμφωνήσει να αποκτήσει πακέτο 3.497.599 μετοχών με τιμή 4,85 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι συνολικά 16,96 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η κίνηση αυτή είχε πραγματοποιηθεί λίγες εβδομάδες μετά τη γνωστοποίηση ότι η εισηγμένη είναι ο προτιμητέος επενδυτής για την ανάπτυξη της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Στη συνέχεια ανακοινώθηκε και η συμφωνία με την Blackstone, που απέκτησε τότε μερίδιο της τάξεως του 10%, ενώ ακολούθησε και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων της Lamda Development, εξέλιξη που εξηγεί και την αύξηση του αριθμού των μετοχών που πωλήθηκαν προς την Blackstone, σε σχέση με εκείνες που είχαν αγοραστεί από την TPG-Axon Management.

Ακίνητα σωσίβιο

Εταιρείες ρευστοποιούν περιουσιακά τους στοιχεία προκειμένου να... βελτιώσουν τη ρευστότητά τους και να... «γλυκάνουν» τις πιστώτριες τράπεζες. Επιπλέον, πολλές άλλες εισηγμένες σχεδιάζουν να πράξουν αναλόγως στο προσεχές μέλλον.

Η Pasal Development πουλώντας ένα σημαντικό ακίνητο πέρυσι και τη συμμετοχή της στην Trastor ΑΕΕΑΠ φέτος, κατάφερε να μειώσει κατά αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ το δανεισμό της και τώρα βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.

Η Μπ. Βωβός ΒΩΒΟΣ διέθεσε ένα μέρος των ακινήτων της στις τράπεζες προκειμένου να μειώσει το δανεισμό της.

Σε πώληση ακινήτου της προχώρησε πέρυσι και η νηματουργία Βαρβαρέσος, με αποτέλεσμα να περιορίσει την έκθεσή της προς τις τράπεζες και να βελτιώσει σημαντικά τη ρευστότητά της.

Αντίστοιχα, η κατασκευαστική εταιρεία ΒΙΟΤΕΡ υποστηρίζει πως βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγµατεύσεων µε τις τράπεζες προκειμένου να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δανεισμού της. «Όπλα» σ' αυτή τη διαπραγμάτευση θα είναι η εκχώρηση απαιτήσεων από το ελληνικό δηµόσιο, η μέθοδος των debt assets (ακίνητα έναντι χρεών), καθώς και η επιµήκυνση των υφιστάµενων τραπεζικών υποχρεώσεων.

Πωλήσεις ορισμένων μη λειτουργικών ακινήτων και κάποιων συμμετοχών εξετάζει η κατασκευαστική εταιρεία Δομική Κρήτης.

Σε ανάλογη φάση, η διοίκηση της Alpha Grissin επιδιώκει να εκποιήσει ακίνητα που διαθέτει σε Βουλγαρία και Ρουμανία, να διαθέσει συμμετοχές στην Πολωνία, ή/και να προσελκύσει στρατηγικούς επενδυτές.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki