Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Περιβάλλον

Αντισυνταγματική η διάταξη για τις αναδασώσεις

Κραυγαλέα αντισυνταγματική είναι η διάταξη του σχεδίου νόμου (άρθρο 12 παράγραφος 2) η οποία αίρει την αναδάσωση σε δημόσια και ιδιωτικά δάση, άρα "καταργεί" την προστασία τους, καθώς έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος, καθιστά σαφές η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στη γνωμοδότησή της, με ημερομηνία 18.12. Στην έκθεσή της υπογραμμίζει ότι η προτεινόμενη ρύθμιση "καταλαμβάνει πλέον όλες τις εκτάσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, και δεν θέτει ως προϋπόθεση για την άρση της αναδάσωσης την έλλειψη δασικού χαρακτήρα". Με εργαλείο την πλούσια και πάγια νομολογία του ΣτΕ επισημαίνει ότι κατά το άρθρο 117 παράγραφος 3 του Συντάγματος "δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλον τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται δεν αποβάλλουν για τον λόγο αυτόν τον χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέες και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό". Κατά την έννοια αυτής της διάταξης "κάθε αποψιλούμενη δασική έκταση, δημόσια ή ιδιωτική, κηρύσσεται υποχρεωτικά αναδασωτέα με μόνη την αντικειμενική διαπίστωση της συνδρομής των κατά την ανωτέρω συνταγματική διάταξη προϋποθέσεων» (ΣτΕ 3980/2011 και ΣτΕ 1599/2014, ΣτΕ 952/1990, κατά την οποία η διάταξη έχει άμεση εφαρμογή «γιατί δεν εξαρτάται από την έκδοση νόμου, η [δε] προστασία των δασών θεσπίζεται χωρίς κανένα χρονικό όριο στο παρελθόν»). Η εξαίρεση από την υποχρέωση αναδάσωσης όσον αφορά εκτάσεις παρανόμως χρησιμοποιηθείσες προ της 11.6.1975, κατά τρόπον που να καθίσταται αδύνατη η ανατροπή της δημιουργηθείσας πραγματικής κατάστασης, έχει κριθεί ως αντίθετη προς τη διάταξη του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος. Αντιθέτως, κατά το μέρος που αφορά δάσος ή δασική έκταση που έχουν οριστικώς απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα από νόμιμη αιτία, και δεν είναι δυνατή η ανατροπή τής, με νόμιμο τρόπο, δημιουργηθείσας πραγματικής κατάστασης, δεν αντίκειται στη συνταγματική διάταξη (ΣτΕ 1517/2009, 2126, 1316/2000,1573/2002). Κατά πάγια νομολογία, «από τα άρθρα 24 παρ. 1 και 117 παρ. 3 του Συντάγματος προκύπτει ότι τα δάση και οι δασικές εκτάσεις υπάγονται ως φυσικά αγαθά σε ιδιαίτερο προστατευτικό καθεστώς προς διατήρηση της μορφής τους και της κατά προορισμό χρήσης τους, στο αυτό δε προστατευτικό καθεστώς υπάγονται και οι εκτάσεις που κηρύσσονται ως αναδασωτέες. Στις τελευταίες εξάλλου αυτές εκτάσεις, ανεξαρτήτως εάν είναι ιδιωτικές ή δημόσιες, απαγορεύονται επεμβάσεις πριν από την πραγματοποίηση του σκοπού της αναδάσωσης και την ανάκτηση της δασικής μορφής έκτασης". Η Επιστημονική Υπηρεσία παραπέμπει και στις συζητήσεις κατά την ψήφιση του Συντάγματος, τόσο στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια της Βουλής από τις οποίες προκύπτει ότι το αυστηρό καθεστώς προστασίας των αναδασωτέων εκτάσεων "θεσπίστηκε προκειμένου να προστατευθούν πολύτιμοι θύλακοι δασικών οικοσυστημάτων από την οικοπεδοποίηση".

Εκστρατεία για τα δάση

Εκστρατεία για την καταψήφιση των νομοσχεδίου με τις καταστροφικές διατάξεις εις βάρος των δασικών οικοσυστημάτων ξεκίνησε το WWF Ελλάς. Εκτός από την επιστολή που έστειλε στους βουλευτές, καλεί κάθε ενεργό και περιβαλλοντικά ευσυνείδητο πολίτη να:

* Υπογράψει την ηλεκτρονική έκκληση διαμαρτυρίας που άρχισε προχθές με πρωτοβουλία της διεθνούς οργάνωσης AVAAZ.org.

* Επικοινωνήσει προσωπικά με τους Έλληνες βουλευτές, και ιδιαίτερα με αυτούς που ανήκουν στον κυβερνητικό συνασπισμό, με οποιονδήποτε από τους τρόπους που περιγράφονται στη σελίδα της οργάνωσης: http://www.wwf.gr/crisis/dasiko-winter-2014

Το WWF Ελλάς, με νέα ανακοίνωσή του υπογραμμίζει: "Για δεύτερη φορά, σε μόλις τέσσερις μήνες, τα ελληνικά δάση βρίσκονται αντιμέτωπα με τη συντονισμένη επιχείρηση σαρωτικής υποβάθμισης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας που συντελείται στη χώρα, με πρόσχημα την οικονομική κρίση: νομιμοποίηση καταπατημένων εκτάσεων, άρση του αναδασωτέου χαρακτήρα καμένων εκτάσεων εντός πενταετίας, fast track αποχαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων, δασικοί χάρτες άνευ νοήματος, καθώς θα βρίσκονται πλέον υπό διαρκή αναδιαμόρφωση. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις καταστροφικές επιπτώσεις που φέρνει για τον δασικό μας πλούτο το ν/σ 'Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις', το οποίο συζητείται και ψηφίζεται από την Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 19 και το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου. Ερωτήματα εγείρει η βιασύνη του ΥΠΕΚΑ να ψηφιστεί το συγκεκριμένο ν/σ εν μέσω των διαδικασιών για την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας, τα οποία, μάλιστα, γιγαντώνονται εάν εστιάσει κανείς στις καταστροφικές για τα ελληνικά δάση διατάξεις που περιέχει".

Τι γίνεται με τα δάση

Στην Ολομέλεια οδηγείται με εσπευσμένες διαδικασίες το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για τις «πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα και ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις» την ώρα που διατάξεις του δέχονται κριτική κι από τη μεριά των κυβερνητικών εδράνων. Το νομοσχέδιο θα συζητηθεί στην Ολομέλεια την Παρασκευή και το Σάββατο, ενέργεια ασυνήθιστη και μάλλον συνδεδεμένη με την πιθανότητα πρόωρων εκλογών. Ιδιαίτερα κρίσιμη θεωρεί την απεμπόληση του τεκμηρίου της κυριότητας του Δημοσίου ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Β. Αποστόλου Τα πυρά επικεντρώθηκαν στο άρθρο 12, το οποίο προβλέπει ότι είναι δυνατή η άρση αναδάσωσης εφόσον μετά την παρέλευση πενταετίας από την κήρυξή της κριθεί ότι η αναδάσωση είναι «ανέφικτη». Στο ίδιο άρθρο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις με τις οποίες μπορούν υπό προϋποθέσεις να αναθεωρούνται οι δασικοί χάρτες. Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Κ. Ταγαράς, περιορίστηκε να πει ότι τόσο η πενταετία όσο και η πρόβλεψη για το «ανέφικτο» προβλέπονταν με νόμο ήδη από το 1979. Η βουλευτής της Ν.Δ., Φ. Πιπιλή, σημείωσε ότι, αν το συγκεκριμένο άρθρο μείνει ως έχει, θα το καταψηφίσει, ενώ η ΔΗΜ.ΑΡ. ζήτησε από τον Κ. Ταγαρά να το αποσύρει προειδοποιώντας με συνολική καταψήφιση του νομοσχεδίου. Πάντως κι από τη μεριά του ΠΑΣΟΚ ακούστηκε κριτική για τη διάταξη σχετικά με την αναθεώρηση των δασικών χαρτών ζητώντας διορθώσεις στη διατύπωση. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Β. Αποστόλου, επισήμανε την αντισυνταγματικότητα αρκετών διατάξεων αντιπαραβάλλοντας την πρόθεση της συγκυβέρνησης να αναθεωρήσει τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος, τα άρθρα δηλαδή που στέκουν εμπόδιο σε τέτοιες ρυθμίσεις. Ο Β. Αποστόλου στάθηκε ιδιαίτερα στην κρισιμότητα της απεμπόλησης του τεκμηρίου της κυριότητας του Δημοσίου, πολιτική κατεύθυνση που επιδιωκόταν ήδη από την εποχή των κυβερνήσεων του Κ. Μητσοτάκη και του Κ. Σημίτη.

Νομιμοποιήσεις απο τον ...φεγγίτη

Κατατέθηκε την Τρίτη από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος κ. Νίκο Ταγαρά το σχέδιο νόμου «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για επεξεργασία και συζήτηση. Το σχέδιο νόμου προβλέπει μεταφορά συντελεστή δόμησης από απαλλοτριωμένα ακίνητα, οριζόντια μείωση των εισφορών σε γη και χρήμα για όσα ακίνητα εντάσσονται στο σχέδιο πόλης, αύξηση των δόσεων, καθώς και δυνατότητα μεταβίβασης του ακινήτου, ακόμα και αν δεν έχουν εξοφληθεί στο σύνολο τους οι υποχρεώσεις εισφοράς σε χρήμα. Επίσης περιλαμβάνει πολλές αλλαγές στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό και στη δασική νομοθεσία. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου έχουν ήδη προκαλέσει αντιδράσεις. Σε ανακοίνωσή του το WWF Ελλάς μιλά για ανασφάλεια δικαίου και για συνεχείς νομιμοποιήσεις καταπατήσεων και καταγγέλλει τις συνεχείς αλλαγές της ήδη περιπλεγμένης δασικής νομοθεσίας που οδηγεί σε καταστροφή οικολογικά πολύτιμης δασικής γης.

Φέρνουν πίσω τις φοροαπαλλαγές για το ενεργειακό λήφτινγκ

Την επαναφορά των φοροαπαλλαγών για ενεργειακές επενδύσεις σε κτίρια προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής .

Συγκεκριμένα η πρόταση προβλέπει ότι ποσό ίσο με το 10% της δαπάνης για ενεργειακές επενδύσεις, με ανώτατο όριο δαπάνης τα 15.000 ευρώ, θα αφαιρείται από τον φόρο. Δηλαδή η μέγιστη έκπτωση θα είναι 1500 ευρώ. Η πρόταση προβλέπει ότι οι επενδύσεις που θα είναι «επιλέξιμες» για απαλλαγή αφορούν:

α) Την αντικατάσταση του λέβητα πετρελαίου για την εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή για νέα εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή συστήματος που κάνει χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για παρεμβάσεις στο υφιστάμενο σύστημα που αφορούν σε σύστημα αντιστάθμισης στον καυστήρα/ λέβητα σε συνδυασμό με αυτονομία θέρμανσης και μόνωση σωληνώσεων.

β) Την αλλαγή εγκατάστασης κεντρικού κλιματισμού χρήσης καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο ή για νέα εγκατάσταση φυσικού αερίου.

γ) Την αγορά και εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών και για την εγκατάσταση κεντρικού κλιματισμού με χρήση ηλιακής ενέργειας.

δ) Την αγορά και εγκατάσταση αποκεντρωμένων συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες) και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και ψύξης- θέρμανσης με χρήση φυσικού αερίου ή ανανεώσιμων πηγών.

ε) Τη θερμομόνωση σε υφιστάμενα κτίρια με τοποθέτηση διπλών θερμομονωτικών υαλοπινάκων και θερμομονωτικών πλαισίων/ κουφωμάτων (στα οποία συμπεριλαμβάνονται εξωτερικά καλύμματα, παντζούρια και ρολά) και τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος ή/ και στην οροφή (δώμα ή στέγη).

στ) Τη δαπάνη για τη διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης από αρμόδιο επιθεωρητή.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki