Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Περιβάλλον

Αλλαγές στα ενεργειακά πιστοποιητικά

Την καθιέρωση αυτοματοποιημένης διαδικασίας έκδοσης Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης, με κατάταξη των κτιρίων σε βαθμίδες ενεργειακής συμπεριφοράς ανάλογα με το έτος κατασκευής τους και με κόστος έως 20 ευρώ που θα χρηματοδοτεί το «Πράσινο Ταμείο» του ΥΠΕΚΑ προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ με επιστολή προς τον Υπουργό Αναπληρωτή ΠΕΚΑ και τον Ειδικό Γραμματέα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος . Η ΠΟΜΙΔΑ τονίζει ότι τα στατιστικά στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα το ΥΠΕΚΑ για τις δεκάδες χιλιάδες ενεργειακές επιθεωρήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής, και ιδιαίτερα η κατηγοριοποίηση των επιθεωρηθέντων κτιρίων σε σχέση με την χρονική περίοδο κατασκευής τους θεμελιώνουν το αίτημα για αυτόματη κατάταξη ανάλογα με το έτος κατασκευής, χωρίς γραφειοκρατικές και κοστοβόρες διαδικασίες για τους πολίτες.

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση προβλέπει ότι , οι ανώτατες αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών καθορίζονται σε 2 ευρώ ανά τ.μ. για κτίρια κατοικιών, με ανώτατο όριο 5.000 ευρώ και σε 2,5 ευρώ ανά τ.μ. για κτίρια εκτός κατοικίας, με ανώτατο όριο τις 10.000 ευρώ. Οι ελάχιστες αμοιβές που ισχύουν τώρα είναι 2,5 ευρώ ανά τ.μ. για γραφεία και καταστήματα (1,5 ευρώ για εμβαδόν πάνω από 1000 τετραγωνικά), 2 ευρώ για διαμερίσματα, 1,5 ευρώ για μονοκατοικίες και 1 ευρώ για πολυκατοικίες Σε ό,τι αφορά την απελευθέρωση του επαγγέλματος, με την εγκύκλιο (σε εφαρμογή του νόμου 3919/2011) καταργείται η απαίτηση προηγούμενης διοικητικής άδειας για την άσκηση της δραστηριότητας του ενεργειακού επιθεωρητή και απαιτείται πλέον μόνο η αναγγελία έναρξης. Οι υποψήφιοι ενεργειακοί επιθεωρητές αντί για αίτηση χορήγησης άδειας, θα υποβάλουν νηλεκτρονικά στην Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας (ΕΥΕΠΕΝ) του ΥΠΕΚΑ, δήλωση αναγγελίας έναρξης και τα δικαιολογητικά που προβλέπει η νομοθεσία (στοιχεία ταυτότητας, πτυχία, βεβαίωση παρακολούθησης του ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος Ενεργειακών Επιθεωρητών). Η υπηρεσία θα ελέγχει τα δικαιολογητικά και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε τρεις μήνες.

"Τρώνε" ενέργεια

Ενεργοβόρα είναι στην πλειονότητά τους τα κτήρια στη χώρα μας καθώς, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για τις ενεργειακές επιθεωρήσεις, τα περισσότερα εντάσσονται σε χαμηλές βαθμίδες ενεργειακής απόδοσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από τα 192.000 κτήρια που επιθεωρήθηκαν στο διάστημα Ιανουαρίου 2011- Σεπτέμβριου 2012, τα 184.000 κατατάσσονται στην κατηγορία Γ ή χαμηλότερη. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι πάνω από 51.000 κτήρια κατατάσσονται στη χαμηλότερη ενεργειακή βαθμίδα, περισσότερα από κάθε άλλη κατηγορία, ενώ μόλις 326 κτήρια κατατάσσονται στις δύο πρώτες βαθμίδες (Α + και Α) και 9.730 στις δύο επόμενες (Β+ και Β). Υπενθυμίζεται ότι οι ενεργειακές επιθεωρήσεις κατέστησαν από πέρυσι υποχρεωτικές για τα κτήρια που πωλούνται η ενοικιάζονται, σε εφαρμογή σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ είχε θεσπίσει κατώτατες υποχρεωτικές αμοιβές για τους ενεργειακούς επιθεωρητές, οι οποίες καταργήθηκαν πρόσφατα με εγκύκλιο του Υπουργείου. Παράλληλα προχωρά νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να θεσπιστούν ανώτατες αμοιβές.

Το ΥΠΕΚΑ σημειώνει ότι το επόμενο βήμα, αφορά στη δημιουργία ενός σώματος μονίμων Ενεργειακών Επιθεωρητών (μέσα από εκπαίδευση και εξετάσεις), στη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου (πρόσφατα ολοκληρώθηκε η ηλεκτρονική διαβούλευση του σχεδίου νόμου για την «Ενεργειακή απόδοση κτηρίων» και σύντομα θα κατατεθεί στη βουλή προς ψήφιση), στην εντατικοποίηση των ελέγχων από την ΕΥΕΠΕΝ και στην αξιολόγηση των συμπερασμάτων της πρώτης καταγραφής, σε συνδυασμό με κατάλληλα κίνητρα και χρηματοδοτικά εργαλεία. «

Αυθαίρετα: Εξάμηνη παράταση;

Νέα παράταση της ρύθμισης για τα αυθαίρετα - την 5η κατά σειρά - αναμένεται να αποφασίσει απο στιγμή σε στιγμή το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ). Σύμφωνα με πληροφορίες, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την υπαγωγή στη ρύθμιση των αυθαιρέτων (ν. 4014/2011) θα παραταθεί έως το τέλος Ιανουαρίου ή έως τις 28 Φεβρουαρίου. Η διορία για την τακτοποίηση εκπνέει την ερχόμενη Παρασκευή. Το τελευταίο διάστημα, το ηλεκτρονικό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) δείχνει ότι έχει υποχωρήσει ο ρυθμός των αιτήσεων τακτοποίησης με συνέπεια τα έσοδα να είναι πολύ κατώτερα των προσδοκιών της κυβέρνησης _ φθάνουν μόλις τα 650 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΕΚΑ - αν και ακόμη τίποτε δεν έχει αποφασιστεί _ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προσανατολίζεται περισσότερο σε διευκολύνσεις παρά σε μειώσεις των προστίμων για να …προσελκύσει τους ιδιοκτήτες να ενταχθούν στη ρύθμιση. Μια σκέψη είναι για παράδειγμα, να μπορεί να μεταβιβαστεί ένα αυθαίρετο κτήριο με την εξόφληση του 30% ή του 40% του ειδικού προστίμου και όχι με την εξόφληση.

Τα σχέδια μίας πλατείας

Η «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις (ΕΑΧΑ), δρομολογεί την ανάπλαση της περιοχής, η οποία υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2013. Σύμφωνα με την πρότασή η πλατεία Θεάτρου, που εκτείνεται σε έναν χώρο εμβαδού μόλις 1,5 στρέμματος, λειτουργεί ως μικρός κρυμμένος κήπος, στρωμένος με πατημένο χώμα, φυτεμένος και στις τρεις διαστάσεις του και εναρμονισμένος με την ιστορία της περιοχής. Ο κήπος αυτός αναδεικνύει την αξία των μαλακών δαπεδοστρώσεων και τη σπουδαιότητα της φύτευσης για τη βελτίωση των κλιματικών συνθηκών. Μεταξύ άλλων θα γίνει ανάδειξη των καταλοίπων του Θεμιστόκλειου τείχους και του τείχους Χασεκή. Σύμφωνα με τις ανασκαφές, το βόρειο τμήμα της πλατείας Θεάτρου βρίσκεται έξω από το Θεμιστόκλειο τείχος, το οποίο όριζε την αρχαία πόλη και το νότιο τμήμα της πλατείας βρίσκεται μέσα στην αρχαία, αλλά και στη νεότερη πόλη, όπως αυτή οριζόταν από το τείχος Χασεκή. Ανάμεσα στα δύο τείχη που απέχουν λιγότερο από εννέα μέτρα βρίσκεται υπό κλίση ο άξονας της οδού Θεάτρου-Βαρβακείου Αγοράς, που σηματοδοτεί το κτίριο της Διπλαρείου Σχολής. Η είσοδος στην πλατεία θα γίνεται από τον άξονα που στοιχειοθετούν τα ίχνη των δύο περιτειχίσεων της παλιάς πόλης. Το ίχνος του Θεμιστόκλειου τείχους θα ορίζεται από ένα φαρδύ τσιμεντένιο κάθισμα που θα διαχωρίζει ταυτόχρονα το τμήμα της πλατείας με κηπευτικό χώμα και φύτευση με ακακίες. Το ίχνος του τείχους Χασεκή υποδηλώνεται γεωμετρικά με μια γραμμική γλυπτική κατασκευή από οξειδωμένη λαμαρίνα που απολήγει σε μικρές στήλες, ορίζοντας την περιοχή της κίνησης. Οι στήλες θα αναγράφουν πληροφορίες χρήσιμες για την κατανόηση της ιστορίας του τόπου.

Εξάλλου, θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό κανάλι ανακυκλούμενου νερού, αλλά και ένα μικρό αμφιθέατρο για ξεκούραση των επισκεπτών. Το κανάλι, μαζί με μια μεγάλη ελιά που θα τοποθετηθεί στο κέντρο της πλατείας, αλλά και η εγγραφή των ορίων της αρχαίας πόλης λειτουργούν ως μια φυσική εγκατάσταση τέχνης, υπαινικτική της Αθηναϊκής μυθολογίας, που εδραιώνει τη σχέση της πόλης και της εξοχής. Το νέο σχέδιο υλοποιείται γύρω από τη Διπλάρειο σχολή, ένα σημαντικό αλλά παραμελημένο κτίριο. Η είσοδος της Διπλαρείου διαμορφώνεται κατάλληλα για την εξυπηρέτηση και των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Επίσης, θα γίνει πεζοδρόμηση των δρόμων εκατέρωθεν της Διπλαρείου Σχολής, καθώς και των οδών Διπλάρη και Θεάτρου, ενώ θα διαμορφωθεί και η οδός Σωκράτους από την Ευριπίδου ως τη Σοφοκλέους. Η χρηματοδότηση του έργου και της οριστικής μελέτης θα γίνει από την Περιφέρεια Αττικής, μέσω του ΕΣΠΑ.

Τι αλλάζει στις αναδασωτέες εκτάσεις

«Πράσινο φως» για έργα και επεμβάσεις ακόμα και σε αναδασωτέες εκτάσεις πριν να ολοκληρωθεί η αναδάσωση ανάβει το Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να γίνουν έργα που αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση αναγκών με ιδιαίτερη κοινωνική, εθνική ή οικονομική σημασία. Η Ολομέλεια ΣτΕ (με ψήφους 16-9), κάνοντας «ανοίγματα» στην απολύτως προστατευτική για τις αναδασωτέες εκτάσεις νομολογία της, δέχθηκε ότι είναι συνταγματικά ανεκτές τέτοιου είδους επεμβάσεις, εφόσον η εκτέλεση του έργου είναι απολύτως αναγκαία και επιτακτική, κάτι που θα πρέπει να βεβαιώνεται με ειδική αιτιολογία και αυστηρά κριτήρια. Αντίθετα, η μειοψηφία του ΣτΕ επέμεινε στην άποψη ότι είναι αντισυνταγματική κάθε επέμβαση σε αναδασωτέες εκτάσεις πριν να ολοκληρωθεί η αναδάσωση και αποκατασταθεί ο δασικός χαρακτήρας τους. Αλλάζοντας τα μέχρι τώρα δεδομένα και επιτρέποντας την ανάπτυξη αιολικού πάρκου σε αναδασωτέα έκταση στη Βοιωτία, η Ολομέλεια ΣτΕ έκρινε ότι οι αρμόδιες αρχές πρέπει να αποδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη να γίνει το έργο πριν από την αναδάσωση, στη λογική ότι η παρέλευση ενός σημαντικού διαστήματος για την ολοκλήρωσή της θα οδηγούσε τελικά στη ματαίωση του δημόσιου σκοπού του έργου (λόγω ιδιαίτερης κοινωνικής, εθνικής ή οικονομικής σημασίας). Επιχειρώντας να αποτρέψει το ενδεχόμενο εμφάνισης πολλών τέτοιων μελλοντικών επεμβάσεων, το ΣτΕ προσθέτει ότι η επέμβαση σε αναδασωτέα έκταση έχει πάντως εξαιρετικό χαρακτήρα και γι' αυτό πρέπει να αιτιολογείται με ειδικά κριτήρια που να δείχνουν τόσο την ιδιαίτερη σημασία του έργου (χωρίς να συνδέεται με την επιδίωξη αποδοτικότερης οικονομικής εκμετάλλευσης για τον ενδιαφερόμενο φορέα) όσο και την αναγκαιότητα να πραγματοποιηθεί στην αναδασωτέα έκταση πριν από την πραγματοποίηση της αναδάσωσης. Τα κριτήρια αυτά είναι -κατά το ΣτΕ- αναγκαία αφενός για την προστασία του δασικού οικοσυστήματος και αφετέρου για την εξυπηρέτηση του δημόσιου σκοπού στον οποίο αποβλέπει το έργο.

Προσπαθώντας να αιτιολογήσει τη νομολογιακή μεταστροφή, η Ολομέλεια σημειώνει ότι ο πρώτος δασικός νόμος 998/79 (που ήταν εκτελεστικός του άρθρου 24 του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, των αναδασώσεων κ.λπ.) επέτρεψε να εκτελούνται σε αναδασωτέες εκτάσεις στρατιωτικά έργα, διακρίνοντάς τα ως ιδιαίτερα σημαντικά, κατά τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης. Παράλληλα τονίζει ότι ανάλογη δυνατότητα αναγνώρισε μεταγενέστερα ο νομοθέτης και για την εκτέλεση σημαντικών δημοσίων έργων και έργων υποδομής, στα οποία συγκαταλέγονται και οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Ειδικά για τα αιολικά πάρκα το ΣτΕ (2499/12) κρίνει ότι είναι συνταγματικά ανεκτή η επέμβαση σε αναδασωτέα έκταση πριν από την αναδάσωση, εφόσον περιορίζεται στα τμήματα εκείνα που είναι αναγκαία για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών και των συνοδευτικών έργων, ενώ η υπόλοιπη έκταση διατίθεται για την αναδάσωση. Και τούτο διότι οι ΑΠΕ έχουν εξαιρετική σημασία για τη βιώσιμη ανάπτυξη, τη διασφάλιση επάρκειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας και την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, που αποτελεί αντικείμενο διεθνούς δέσμευσης της χώρας και ζήτημα έντονου κοινοτικού ενδιαφέροντος. Το ΣτΕ επέτρεψε την δημιουργία αιολικού πάρκου σε έκταση 127 στρεμμάτων, που αποτελεί τμήμα ευρύτερης ζώνης 47.500 στρεμμάτων του όρους Ελικώνα και κηρύχθηκε αναδασωτέα μετά την καταστροφή της το 1998 από πυρκαγιά.

Αντισυνταγματική έκρινε η μειοψηφία 9 ανώτατων δικαστών την επέμβαση, ζητώντας να γίνει δεκτή η σχετική προσφυγή του Δήμου Θίσβης (πλέον Θήβας). Κατά τη μειοψηφία, δεν προβλέπεται καμία δυνατότητα εξαίρεσης για έργα και σκοπούς δημοσίου συμφέροντος πριν από την αποκατάσταση της δασικής βλάστησης και είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις νόμων του 2005 και του 2009 που επέτρεψαν τέτοιες επεμβάσεις. Προσέθεσε ότι κατά την ψήφιση του Συντάγματος δεν είχε γίνει λόγος για εξαιρέσεις και είχε τονιστεί στη Βουλή ότι οι αναδασωτέες εκτάσεις δεν πρέπει να διατίθενται για οποιονδήποτε άλλο σκοπό, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να γίνουν οικόπεδα, χωράφια κ.λπ. Υπογράμμισε ότι η αντισυνταγματική διατύπωση - απαγόρευση είναι αδιάστικτη και απόλυτη. Η αντίθετη εκδοχή ότι ο νομοθέτης μπορεί να θεσπίζει εξαιρέσεις από την απόλυτη απαγόρευση για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος καθιστά κάθε εξαίρεση ανίσχυρη, γιατί ισοδυναμεί με ανεπίτρεπτη αναθεώρηση του Συντάγματος...

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki