Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ : Κρίση ΙΧ

Η κρίση στην αγορά αυτοκίνητου έχει περάσει και στην αγορά εμπορικών χώρων που βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες η συγκεκριμένη δραστηριότητα κυριαρχεί. Ακόμα και τα επίσημα στοιχεία πιστοποιούν το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται ο κλάδος καθώς Μειωμένες κατά 31,8% ήταν οι νέες άδειες κυκλοφορίας αυτοκινήτων στο 9μηνο του 2010, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2010 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 158.375 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 31,8% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2009. Μείωση 20,5% είχε παρουσιάσει και το εννιάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου του 2009 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2008. Η πρώτη επίπτωση και η πλέον ορατή αφορά στην αύξηση του αριθμού των κενών καταστημάτων και η δεύτερη στην μείωση των ενοικίων ώστε να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να αντεπεξέλθουν στην κρίση. Το πρόβλημα , που θα ανακύψει στην αγορά ακινήτων απο την καθίζηση της αγοράς αυτοκινήτων μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού εμπορικοί χώροι που χρησιμοποιούνται για δραστηριότητες του συγκεκριμένου κλάδου εκτιμάται ότι ξεπερνούν τις 10.000 σε ολόκληρη την Ελλάδα. « Το πρόβλημα που φαίνεται ότι αναφύεται είναι ιδιαίτερα σημαντικό λόγω του μεγάλου αριθμού των χωρων που χρησιμοποιούνται απο επιχειρήσεις του κλάδου.Από το 2008 η αγορά ΙΧ πάει από το κακό στο χειρότερο και όλα δείχνουν ότι ακόμα δεν έχουμε δει τα χειρότερα » επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης ο οποίος ρωτήθηκε σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει η κρίση στην αγορά εμπορικών χώρων η συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτων και συμπλήρωσε επισημαίνοντας ότι «στη Αττική μεγάλες αγορές όπως για παράδειγμα της Πέτρου Ράλλη , του Βοτανικού , της Μεσογείων ακόμα και της Κηφισίας εξαρτώνται σε μικρότερο ή και μεγαλύτερο βαθμό απο τις επιχειρήσεις που η δραστηριότητα τους σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το αυτοκίνητο. Αυτό πρακτικά οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάθε επιχείρηση του κλάδού θα προσπαθήσει ταυτόχρονα να μειώσει το κόστος του ενοικίου ή και ακόμα να επανασχεδιάσει το δίκτυο των εμπορικών της σημείων. Στα πλαίσια αυτά οι ανακατατάξεις θα είναι άμεσες και η ένταση τους θα είναι σε άμεση συνάρτηση με το μέγεθος του προβλήματος της συγκεκριμένης αγοράς. Σε κάθε περίπτωση αν επιβεβαιωθούν οι φήμες που ακούγονται στην αγορά το τελευταίο μήνα τότε δεν θα πρέπει να αποκλείει το ενδεχόμενο θεματικών αλλαγών στο χάρτη της αγοράς εμπορικών χώρων σε ολόκληρες περιοχές.»

72.000 κτίρια χωρίς έλεγχο για σεισμούς

Από τα 80.000 δημόσια κτίρια που θα έπρεπε να έχουν ελεγχθεί μετά τον σεισμό της Αθήνας του 1999, έχουν ελεγχθεί έως σήμερα περίπου 8.000, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Αντισεισμικής Τεχνολογίας του Πολυτεχνείου Παναγιώτης Καρύδης. «Η επιθεώρηση των κτιρίων και των χώρων συγκέντρωσης κοινού, όπως είναι τα θέατρα, οι κινηματογράφοι και τα νοσοκομεία, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Πρέπει να επιθεωρούνται πολύ τακτικά, ώστε το οποιοδήποτε πρόβλημα ακόμα και από την πολυκαιρία ή τη διάβρωση να επισημαίνεται και να διορθώνεται, προκειμένου το κτίριο να μην χάνει την αντοχή του», τονίζει ο κ. Καρύδης. Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα νέα κτίρια στην Ελλάδα πληρούν τις αντισεισμικές προδιαγραφές που είχαν θεσπιστεί το 1995, ωστόσο, θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι επιθεωρήσεις τους. Σχετικά με τις πυρηνικές εγκαταστάσεις στην Ιαπωνία, ο κ. Καρύδης αναφέρει ότι πληρούν όλες τις σύγχρονες αυστηρές προδιαγραφές και επιθεωρούνται πολύ συχνά, ωστόσο ο παράγοντας φύση δεν μπορεί να προβλεφθεί από τον άνθρωπο πλήρως.

Τι έχει αλλάξει με τις μεσιτικές αμοιβές

Μεσιτικές αμοιβές που για την αγορά ενός ακινήτου μπορεί να κινούνται ακόμη και στο 0,5% επί της πραγματικής του τιμής έναντι του 2%, που ήταν μέχρι πέρυσι, επικρατούν πλέον στην κτηματαγορά. Αιτία, τόσο η ύφεση που επικρατεί όσο και τα πρόστιμα που επέβαλε πέρυσι η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε τέσσερις συλλόγους της χώρας, με την κατηγορία ότι καθοδηγούσαν τα μέλη τους να ζητούν ίδια κατώτατη αμοιβή. Σύμφωνα με πηγές του χώρου, πλέον η μεσιτική αμοιβή στις ελάχιστες πράξεις αγοράς που γίνονται σήμερα στην κτηματαγορά καθορίζεται ελευθέρα και σε αρκετές περιπτώσεις, λόγω της ύφεσης, κινείται ακόμη και στα επίπεδα του 0,5%. Αντίστοιχα βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις πωλητών που επειδή θέλουν πάση θυσία να πωλήσουν ένα ακίνητο για να αντλήσουν ρευστό, δίνουν πλέον στον μεσίτη ακόμη και 3% ή και 4% επί της πραγματικής του τιμής. Σε κάθε περίπτωση, η μεσιτική αμοιβή αποτελεί πλέον αντικείμενο διαπραγμάτευσης και «παζαριού» μεταξύ αγοραστή - πωλητή και μεσίτη στον ίδιο ακριβώς βαθμό που ισχύει και με τις τιμές των ακινήτων. Μέχρι και το 1993 η μεσιτική αμοιβή καθοριζόταν διά νόμου, που προέβλεπε ποσοστό 2% από τον εντολέα μέχρι ενός ποσού (γύρω στα 500.000 ευρώ) και ποσοστό 1% για το υπερβάλλον ποσό. Από το 1993 και μετά, τα καθορισμένα ποσοστά καταργήθηκαν και οι αμοιβές διαμορφώνονταν κατόπιν συμφωνίας με τους εντολείς. Το καθεστώς ωστόσο που διαμορφώθηκε επί πολλά χρόνια στην αγορά - καθ' υπόδειξη και των μεσιτικών συλλόγων - και έγινε αιτία για την παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ήταν ο μεσίτης να εισπράττει 2% επί της πραγματικής τιμής πώλησης από τον αγοραστή και 2% από τον πωλητή.

Ακίνητα: Και όμως λύσεις υπάρχουν

Μπορεί σήμερα η αγορά κατοικίας να βγει από το φαύλο κύκλο της ύφεσης; Οι περισσότεροι θα απαντούσαν αρνητικά καθώς θεωρούν ότι ο συνδυασμός της υψηλής φορολογίας με την έλλειψη χρηματοδότησης αποτελούν ανυπέρβλητα εμπόδια. Και όμως λύσεις υπάρχουν! Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι κανείς από αυτούς που χαράζουν την πολιτική δεν επιθυμεί να ασχοληθεί σοβαρά με την οικοδομή και την αγορά ακινήτων.

Θέλετε ένα παράδειγμα; Από το 2009 μέχρι σήμερα οι εκροές καταθέσεων ξεπερνούν τα 65 δις. το 2009. Στο τέλος του 2009 , οι καταθέσεις στις ελληνικές τράπεζες, ήταν € 237,3 και , στο τέλος Νοεμβρίου του ’11 περιορίστηκαν σε € 172,8 δις. Ένα σημαντικό ποσοστό από αυτά τα 65 δις. έφυγαν εκτός συνόρων αναζητώντας ασφάλεια. Κανείς μα κανείς δεν αναρωτήθηκε τι θα γίνονταν αν ένα μέρος αυτών των χρημάτων επέστρεφαν και κατευθύνονταν σε επενδύσεις στην αγορά ακινήτων. Και ενώ οι κυβερνώντες βγαίνουν δημόσια και λένε ότι στην περίπτωση που η ελληνική οικονομία επιστρέψει στην δραχμή τότε , όλοι όσοι έχουν συνάλλαγμα θα αγοράσουν για μία πεντάρα τα ακίνητα , κανείς δεν αποπειράθηκε να συντάξει ένα σχέδιο επιστροφής αυτών των χρημάτων Εδώ και Τώρα. Ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει κίνητρα όπως για παράδειγμα: μειωμένο φόρο μεταβίβασης, μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές στην περίπτωση ανέγερσης ακινήτου εντός ενός ευλόγου χρονικού διαστήματος από το χρόνο εισαγωγής των κεφαλαίων, ακόμα και διευκολύνσεις στο τρόπο διάθεσης τους όπως για παράδειγμα δυνατότητα χρονομίσθωση ή φορολογικές απαλλαγές ακόμα και για τους αγοραστές. Ένα σχέδιο που θα εξασφαλίζει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο ακόμα και φορολογική αμνηστία. Θα πουν κάποιοι ότι με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά επιβραβεύεται η επιλογή τους να «μεταναστεύσουν». Δεν έχουν άδικο αλλά σε κάθε περίπτωση τα κεφάλαια αυτά , αν πέσουν στην οικονομία μπορούν να μειώσουν την ανεργία, να αυξήσουν τους πόρους των ταμείων και να αποδώσουν φόρους στα δημόσια ταμεία. Σήμερα , παρκαρισμένα στην Ελβετία δεν αποδίδουν τίποτε!

Θέλετε ένα ακόμα παράδειγμα; Το δημόσιο αλλά και τα ασφαλιστικά ταμεία είναι ιδιοκτήτες ενός σημαντικού πακέτου αντιπαραγωγικών ακινήτων πχ γκαρσονιέρες και δυάρια στο κέντρο των μεγάλων πόλεων ή ακόμα εγκαταλελειμμένα κτίρια χωρίς μεγάλη αξία. Πρόκειται για περιουσία που δεν πρόκειται να βρει αγοραστή . Και όμως αυτά τα ακίνητα θα μπορούσαν να προσφέρουν διέξοδο στις ανάγκες ομάδων πληθυσμού που αντιμετωπίζουν στεγαστικό πρόβλημα. Νέοι, μονογονεϊκές οικογένειες ακόμα και άστεγοι θα μπορούσαν να είναι είτε μισθωτές είτε ιδιοκτήτες καταβάλλοντας ένα τίμημα ή συμψηφίζοντας το κόστος κτήσης και κατοχής είτε με τα προνοιακά επιδόματα που εισπράττουν είτε ακόμα και με ένα μέρος του μισθού τους. Τα οφέλη τεράστια και οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις εξίσου μεγάλες. Οφέλη όχι μόνο από την πλευρά των εσόδων αλλά και από τις ασφαλιστικές εισφορές εκείνων που θα εργάζονταν στην αποκατάσταση των κτιρίων , από το φόρο εισοδήματος επιχειρήσεων και απασχολούμενων , από την μείωση του κόστους των επιδομάτων ανεργίας κ.α. Και το πιο σημαντικό; Μία τέτοια παρέμβαση θα έδειχνε ότι οι κυβερνώντες δεν είναι ανάλγητοι αλλά έχουν την βούληση και τη θέληση να βοηθήσουν τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Μα τα «φέσια» στον ΟΕΚ έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, θα ισχυριστούν κάποιοι. Υπάρχουν τρόποι να εισπραχθούν και να μη χάσει το δημόσιο ούτε μία δεκάρα, τους απαντάμε . Αυτό απέδειξε ο κ. Βενιζέλος με τις πατέντες που εφάρμοσε προκειμένου να εισπράξει το χαράτσι ή την εισφορά από τους μισθωτούς.

Και κάτι ακόμα. Αυτή τη στιγμή , λειτουργεί μία δημόσια υπηρεσία η οποία έχει αντικείμενο τη προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικό. Και όμως αυτή η υπηρεσία ουσιαστικά αγνοεί την αγορά ακινήτων καθώς δεν έχει κάνει ούτε μία παρέμβαση προκειμένου να προσελκύσει αγοραστές από το εξωτερικό. Θα μπορούσε να κάνει πολλά. Για παράδειγμα να ενισχύσει τα δίκτυα προώθησης , να προβάλλει το ελληνικό προϊόν στη διεθνή αγορά. Επίσης σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών να δεσμευτεί για ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο για όσους επενδύσουν σε ελληνικά ακίνητα. Ακόμα και στην περίπτωση που έχουν στερέψει από ιδέες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την σύγχρονη ισπανική εμπειρία προκειμένου να μάθουν τι ακριβώς κάνουν οι ισπανοί προκειμένου να προσελκύσουν τους ξένους αγοραστές οι οποίοι από τις αρχές του 2009 εγκατέλειψαν την ισπανική αγορά. Ήδη , σχεδιάζουν παρουσιάσεις σε αγορές στόχους και μελετούν τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων . Υπάρχει ακόμα και ένα στοιχείο το οποίο οι περισσότεροι από τους κυβερνώντες το παραγνωρίζουν: Την ψυχολογία. Ακόμα και σ το άκουσμα της πρόθεσης να συνταχθεί ένα σχέδιο εξόδου της οικοδομής και της αγοράς κατοικίας από την ύφεση θα κινητοποιούσε την αγορά , η οποία το μόνο που ακούει είναι για νέους φόρους .

Τι φοβούνται στην αγορά κατοικίας

Ο μεγάλος «πανικός» των ειδικών της αγοράς είναι τα λεγόμενα σπίτια των «κόκκινων» δανείων. Είναι οι χιλιάδες πρώτες κατοικίες ιδιωτών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους και οι οποίοι αυτή τη στιγμή προστατεύονται από το «πάγωμα» των πλειστηριασμών. Σε περίπτωση αναστολής του μέτρου, ένα μεγάλο μέρος από αυτά θα περάσει στα χέρια των τραπεζών οι οποίες, αναζητώντας ρευστό θα πουλήσουν σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τις ισχύουσες στην αγορά. Τότε, θα υπάρξει μεγαλύτερη πίεση σε όλη την Κτηματαγορά λόγω της υπερβάλλουσας προσφοράς με άμεσο αποτέλεσμα το «ξεφούσκωμα» όλης της αγοράς. Όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος των συμβολαιογράφων κ. Κώστας Βλαχάκης, «αν βγουν στην αγορά τα ακίνητα που κατέχει το Δημόσιο και οι τράπεζες καθώς και τα ιδιωτικά ακίνητα, δηλαδή όσα κρατούν οι εργολάβοι και δεν πουλάνε ακόμη σε τιμές κάτω του κόστους, αυτό θα αποτελέσει «βόμβα» για την Κτηματαγορά».

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι πληθαίνουν οι περιπτώσεις όπου ιδιοκτήτες και κατασκευαστές, κυρίως διαμερισμάτων, πουλούν σε τιμές ακόμη και κάτω του κόστους. Αλλοι εκλιπαρούν για την εξεύρεση αγοραστών πριν οι τράπεζες τους πάρουν την περιουσία λόγω χρεών ενώ πλέον συμβαίνει το πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα της πώλησης νεόδμητων σπιτιών στην Αττική σε τιμές που κανείς δε μπορούσε να φανταστεί. Περιοχές στο λεκανοπέδιο που πωλούσαν νεόκτιστα διαμερίσματα στα 1.800 ευρώ/τ.μ. πριν το 2007, σήμερα πουλάνε 1.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki