Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Δάνεια στο σφυρί , οφειλέτες σε απογνωση

Σε πωλήσεις πακέτων δανείων αναμένεται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα οι τράπεζες, επιχειρώντας να καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους και να περιορίσουν το ενεργητικό τους. Η άνοδος των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε άνω του 25% του συνολικού χαρτοφυλακίου του συστήματος - περισσότερα από 57 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων - προβληματίζει έντονα τις διοικήσεις των τραπεζών και τις εποπτικές αρχές και θεωρείται θέμα χρόνου να πραγματοποιηθούν συναλλαγές αυτού του είδους. Ειδικότερα, στο σχέδιο νόμου εξετάζεται να ενταχθεί ρύθμιση σύμφωνα με την οποία distress funds, τα οποία έχουν αγοράσει ή θα αγοράσουν στο μέλλον χαρτοφυλάκια κόκκινων δανείων από τις τράπεζες, να υποχρεώνονται να έχουν «αντίκλητο» στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση να υπάγονται στο εθνικό δίκαιο. Συγκεκριμένα, θα προβλέπεται ότι αν εκχωρηθεί απαίτηση πιστωτή προς τρίτους, ο εκδοχέας που δεν έχει κύρια κατοικία ή έδρα στην ελληνική επικράτεια οφείλει να ορίσει αντίκλητο στην ελληνική επικράτεια και να το γνωστοποιήσει στον οφειλέτη. Μέχρι τη γνωστοποίηση θα τεκμαίρεται ως αντίκλητος, ο τελευταίος εκχωρητής της απαίτησης, με κύρια κατοικία ή έδρα στην ελληνική επικράτεια. Ο στόχος των distress funds είναι ανάλογα με το είδος τους, ναυτιλιακά και επιχειρηματικά δάνεια και δευτερευόντως στεγαστικά. Ειδικά, πάντως, για τα επιχειρηματικά, το ενδιαφέρον συνδέεται με τη στόχευση που έχουν τα funds αυτής της κατηγορίας για επιχειρήσεις με προβλήματα αλλά πιθανές προοπτικές εφόσον πραγματοποιηθεί ριζική αναδιάρθρωση.

Η ανάγκη απομόχλευσης και εξυγίανσης των ισολογισμών γίνεται όλο και πιο έντονη για τις ελληνικές τράπεζες που μετά την ανακεφαλαιοποίηση θα κληθούν να εφαρμόσουν ρεαλιστικά σχέδια αναδιάρθρωσης. Η αγορά αναμένει ότι θα πραγματοποιηθούν πωλήσεις δανειακών χαρτοφυλακίων, ακόμη και «καλών» δανείων στο πλαίσιο της μείωσης του ενεργητικού, κάτι που το προηγούμενο διάστημα δεν ήταν εφικτό αφού οι τιμές που προσέφεραν τα distress funds ήταν ιδιαιτέρως χαμηλές, ενώ ειδικά για τα στεγαστικά δάνεια, εμπόδιο αποτελούσε και το μεγάλο εύρος των τιτλοποιημένων δανείων, καθώς θα έπρεπε να τα αντικαταστήσουν με άλλα. Η αποκατάσταση της δημοσιονομικής ομαλότητας εκτιμάται ότι θα ενισχύσει το ενδιαφέρον των funds, ενώ και οι τράπεζες θα προχωρήσουν σε πώληση πακέτων δανείων που έχουν περάσει οριστικά στο «κόκκινο» και είναι μικρό το ποσοστό ανακτησιμότητας, ελαφρύνοντας τον ισολογισμό τους. Οι μέθοδοι είσπραξης των δανείων που θα περιέλθουν στην αρμοδιότητα των distress funds, διέπονται από το ισχύον κάθε φορά ελληνικό δίκαιο, διευκρινίζουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών και της Τράπεζας της Ελλάδος. Εξηγούν δηλαδή, ότι το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα για τις διαδικασίες είσπραξης των τοκοχρεολυτικών δόσεων των δανείων, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από τις τράπεζες, ισχύει και θα ισχύει και έναντι των distress funds, που ενδεχομένως αποκτήσουν τμήματα του χαρτοφυλακίου των δανείων των τραπεζών. Για παράδειγμα, αναφέρουν πως, οι εξαιρέσεις από τις διαδικασίες κατασχέσεων της πρώτης κατοικίας, που ισχύουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2013, εξυπακούεται ότι ισχύουν και έναντι των distress funds, που δραστηριοποιούνται ή πρόκειται να δραστηριοποιηθούν στην ελληνική τραπεζική αγορά.

Πάντως, σημειώνουν πως ακόμη η δράση των distress funds είναι σε «εμβρυακό» στάδιο, καθώς το τελευταίο διάστημα, έρχονται σε επαφές με τις τράπεζες και με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης και την Τράπεζα της Ελλάδος και διερευνούν τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένη την ανησυχία που υπάρχει στους δανειολήπτες για την τύχη των δανείων τους, εάν αυτά μεταβιβαστούν σε άλλο φορέα, δεν αποκλείεται να υπάρξει νέα νομοθετική ρύθμιση, που θα περιχαρακώσει τη δράση των distress funds. Υπενθυμίζεται ότι με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου έχουν ανασταλεί μέχρι τις 31/12/2013 οι πλειστηριασμοί οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου οφειλέτη, για ποσό οφειλής μέχρι 200.000 ευρώ, από πιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες παροχής πιστώσεων, καθώς και από τους εκδοχείς των απαιτήσεων αυτών. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για την πρώτη κατοικία.

Μπόνους για την εξοχική

Με δέλεαρ τη χορήγηση άδειας διαμονής στην Ελλάδα για πέντε χρόνια η κυβέρνηση επιδιώκει να προσελκύσει επενδυτές ακινήτων από χώρες εκτός ΕΕ αλλά και παραθεριστές. Πιο συγκεκριμένα με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, ορίζεται ότι με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης χορηγείται άδεια διαμονής για πέντε χρόνια σε υπήκοο τρίτης χώρας, εφόσον είναι ιδιοκτήτης ακινήτων αξίας τουλάχιστον 250.000 ευρώ. Το ίδιο δικαίωμα αποκτούν και όσοι θέλουν να κάνουν διακοπές με τη μέθοδο της χρονομεριστικής ή και της απλής μίσθωσης και αυτό αποδεικνύεται με σύμβαση τουλάχιστον 10ετούς διάρκειας.

Ο παραθεριστής θα πρέπει να έχει νοικιάσει είτε σε ξενοδοχειακό κατάλυμα ή σε τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες αλλά και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Και για αυτές τις περιπτώσεις το συμβατικό τίμημα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 250.000 ευρώ. Αδεια διαμονής μπορούν να αποκτήσουν επίσης και τα μέλη των οικογενειών των επενδυτών ή των παραθεριστών.

Τι συμβαίνει με το MALL

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας σε διάσκεψη, κεκλεισμένων των θυρών, έκρινε μεν άκυρη την οικοδομική άδεια ανέγερσης του εμπορικού κέντρου «The Mall Athens» στο Μαρούσι Αττικής, αλλά (όπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο ΑΠΕ-ΜΠΕ) δίνεται νομική λύση για να «θεραπευθεί» το πρόβλημα. Ειδικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας, μετά από μια δικαστική διαδρομή μιας δεκαετίας και πλέον, καθώς η υπόθεση απασχόλησε και το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, με μεγάλη πλειοψηφία έκριναν ότι ο Ν. 3207/2003 που επέτρεψε την κατασκευή του μεγαλύτερου στην νοτιοανατολική Ευρώπη εμπορικού κέντρου 75.000 τετραγωνικών μέτρων, δεν είναι νόμιμος, καθώς δεν προηγήθηκε -όπως απαιτεί το Σύνταγμα- η έγκριση περιβαλλοντικής μελέτης. Με τον επίμαχο νόμο 3207/2003 χορηγήθηκε οικοδομική άδεια ανέγερσης του The Mall, ιδιοκτησίας της εταιρείας Lamda Development, του Ομίλου Λάτση. Όμως κάτοικοι του Αμαρουσίου προσέφυγαν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο και ζητούσαν την ακύρωση της οικοδομικής άδειας κατασκευής του εν λόγω εμπορικού κέντρου. Οι δικαστές έκριναν ότι ο επίμαχος νόμος είναι αντισυνταγματικός, κρίνοντας ότι δεν είναι δυνατόν διοικητικές πράξεις όπως η έκδοση οικοδομικής άδειας να θεσπίζονται με νόμο, γιατί έτσι φαλκιδεύεται το δικαίωμα των πολιτών για δικαστική προστασία. Αναλυτικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας δέχθηκαν ότι μπορεί η διοίκηση (αρμόδιοι υπουργοί) με νόμο να χορηγεί οικοδομική άδεια (κάτι ανάλογο είχε γίνει και με την υπόθεση της εκτροπής του Αχελώου στο Θεσσαλικό κάμπο), ωστόσο έκριναν ότι σε αυτή την περίπτωση πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο των συνταγματικών επιταγών (άρθρο 24 του Συντάγματος) και με τις προδιαγραφές που θα τηρούνταν εάν γίνονταν με διοικητική πράξη, δηλαδή με υπουργική απόφαση. Κατόπιν αυτών κρίθηκε ότι η οικοδομική άδεια για την κατασκευή του επίμαχου εμπορικοί κέντρου είναι άκυρη γιατί δεν συντάχθηκε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οι πολεοδομικές ρυθμίσεις έγιναν με μελέτη που δεν ήταν επαρκής και αιτιολογημένη. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων ΑΠΕ-ΜΠΕ, δικαστικοί κύκλοι σημείωναν ότι παρ΄όλα αυτά υπάρχει νομική λύση, προκειμένου να αποφευχθεί η κατεδάφιση του επίμαχου εμπορικού κέντρου. Η λύση είναι να συνταχθεί εκ των υστέρων η μελέτη περιβαλλοντικών ορών, έτσι ώστε να θεραπευτεί η νομική αδυναμία που προέκυψε. Μάλιστα, οι δικαστικοί κύκλοι, επικαλούνται σχετική απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που επιτρέπει παρόμοιες λύσεις. Η δημοσίευση της απόφασης της Ολομέλεια του ΣτΕ αναμένεται με το νέο δικαστικό έτος που αρχίζει 17 Σεπτεμβρίου 2013.

Το τέλος της αντιπαροχής

Στο πλαίσιο της σηµερινής πολυεπίπεδης κρίσης, πραγµατοποιούνται µεγάλες ανατροπές στο σύστηµα γης, οικοδοµής και κατοικίας. Οι συνθήκες διαβίωσης υποβαθµίζονται και η στεγαστική επισφάλεια αυξάνεται για µεγάλα στρώµατα του πληθυσµού (αδυναµία συντήρησης της κατοικίας, ενεργειακή φτώχεια, απώλεια στέγης). Το οικιστικό απόθεµα και η ακίνητη περιουσία απαξιώνονται µε γρήγορους ρυθµούς, ενώ την ίδια στιγµή, καταστρέφεται σηµαντικό µέρος του κατασκευαστικού κλάδου (στις εργολαβικές επιχειρήσεις και την αγορά δοµικών υλικών) και χάνονται θέσεις απασχόλησης. Οι κυβερνητικές επιλογές για υπερ-φορολόγηση ακόµα και της πρώτης κατοικίας και η στήριξη των µεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων ανατρέπουν ριζικά προηγούµενα δεδοµένα για το ρόλο της οικοδοµής στην οικονοµία και τη σχετική εξασφάλιση (µέσω ιδιοκατοίκησης και δανεισµού) της πρόσβασης µεγάλου µέρους της κοινωνίας στη στέγη και σε εισόδηµατα από ακίνητα.

Σε αυτό το πολύ διαφορετικό τοπίο της κρίσης δίνεται ίσως η ευκαιρία να αναπτυχθούν πολιτικές και πρακτικές για την παράλληλη αντιµετώπιση των ζητηµάτων που προκύπτουν από τις αυξανόµενες στεγαστικές ανάγκες, τη συντελούµενη απαξίωση του χτισµένου και της ιδιοκτησίας, και τις ανάγκες ενεργειακής βιωσιµότητας σε µια άλλη κατεύθυνση, µέσα απο διαδικασίες αξιοποίησης του υπάρχοντος οικιστικού αποθέµατος που θα εστιάζουν στις ιδιαίτερα υποβαθµισµένες περιοχές στο κέντρο και την περιφέρεια της πόλης, και –παράλληλα µε την επιδίωξη της οικονοµικής ανάκαµψης– θα απαντούν σε επείγοντα κοινωνικά και οικολογικά ζητούµενα. Οι δυνατότητες επανάχρησης των κενών, δηµόσιων ή ιδιωτικών, κτιρίων έχουν συζητηθεί, και από περιβαλλοντική σκοπιά, για µεγάλο διάστηµα και στην Ελλάδα. Η ανάσχεση της οικιστικής επέκτασης και η αναβάθµιση των κεντρικών περιοχών περιλαµβάνονται ως στόχοι τόσο στο Ρυθµιστικό Σχέδιο Αθήνας του 1985, αλλά και στο πιο πρόσφατο µε τον όρο «συµπαγής πόλη».

Αντίστοιχα η συζήτηση για τον περιορισµό της ενεργειακής κατανάλωσης του κτιριακού τοµέα εισάγεται µέσω ευρωπαϊκών οδηγιών και έχει οδηγήσει σε εφαρµογές πιλοτικών προγραµµάτων αναβάθµισης (π.χ. Ταύρος ΟΕΚ-ΚΑΠΕ) ή στο πρόγραµµα «εξοικονόµηση κατ' οίκον» του ΥΠΕΚΑ. Στο τελευταίο, κίνητρο για την ενεργειακή αναβάθµιση καθίσταται η αύξηση της εµπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας, ενώ η διαχείριση του προγράµµατος από τις τράπεζες µπλοκάρει την επιχορήγηση των χαµηλών εισοδηµάτων (µην εγκρίνοντας την «πιστοληπτική τους ικανότητα»). «Τόσοι άνθρωποι χωρίς σπίτι, τόσα σπίτια χωρίς ανθρώπους» Ιδιαίτερα όµως στη σηµερινή συγκυρία, το ζήτηµα της αξιοποίησης του υπάρχοντος κτιριακού αποθέµατος µπαίνει µε διαφορετικούς όρους. Η ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων –οικονοµικών, υλικών, χωρικών– καθίσταται πιο επιτακτική. Το δεδοµένο της µετατροπής της ιδιοκτησίας από οικογενειακό πόρο σε οικονοµικό βάρος και η αδυναµία των περισσότερων ακόµη και για µικρο-επενδύσεις συντήρησης ή αναβάθµισης δηµιουργούν νέες προτεραιότητες και ίσως αντιλήψεις, πέρα από την αγοραία προσέγγιση του ζητήµατος της κατοικίας. Οι εκτεταµένες ανάγκες για στέγη, για κοινωνικές υποδοµές και για µείωση του κόστους ενεργειακής κατανάλωσης των κατοικιών, απαιτούν σύνθετες και καινοτόµες προσεγγίσεις τις οποίες θα µπορούσε να αναλάβει ένας ανασυγκροτηµένος Οργανισµός Κοινωνικής Κατοικίας, σε συνεργασία µε τις πρωτοβάθµιες δοµές τοπικής αυτοδιοίκησης και τις κοινωνικές οργανώσεις. Κοινωνικό ενοίκιο και επανάχρηση

Η κάλυψη διαφοροποιηµένων στεγαστικών αναγκών παράλληλα µε την κινητοποίηση µικρών οικοδοµικών επιχειρήσεων και µικρών κεφαλαίων µπορεί να γίνει µε δηµόσια προγράµµατα συντονισµού και ρύθµισης της προσφοράς και ζήτησης κατοικίας στο υπάρχον οικιστικό απόθεµα, σε ένα πλαίσιο προώθησης του «κοινωνικού ενοικίου», όπως η σύναψη συµβόλαιων παραχώρησης µε µικρο-ιδιοκτήτες ακινήτων ή κίνητρα για τη διάθεση κλειστών διαµερισµάτων µε επιδοτήσεις του βασικού κόστους επισκευής, µε στόχο την παροχή στέγης σε δικαιούχους κοινωνικής κατοικίας µε χαµηλό ή µηδενικό ενοίκιο (βλ. encounter athens). Τέτοια προγράµµατα κοινωνικής κατοικίας και παρεµβάσεων σε υποβαθµισµένες περιοχές περιλαµβάνουν επίσης περιορισµούς που διασφαλίζουν την κοινωνική λειτουργία και τους όρους µελλοντικής εκµετάλλευσης των επιδοτούµενων κατοικιών, ώστε να αποφεύγονται φαινόµενα κερδοσκοπίας και αποκλεισµού ή εκτοπισµού αδύναµων κοινωνικών οµάδων. Υπάρχουν ήδη κοινωνικές δυναµικές σε αυτή την κατεύθυνση, µε τις άτυπες παραχωρήσεις ακινήτων µε αντάλλαγµα τα κόστη της ιδιοκτησίας, και το στοιχηµα είναι να καθιερωθεί µια µακροχρόνια αλλαγή παραδείγµατος πέρα απο την αναγκαστική προσαρµογή στις συνθήκες της κρίσης. Στον αντίποδα κινούνται τόσο το πρόγραµµα φοροαπαλλαγών στο Γεράνι και το Μεταξουργείο καθώς έχει ως µοναδικό στόχο τη µόχλευση της αγοράς ακινήτων και από αυτό επωφελούνται κυρίως συγκεντροποιηµένα επιχειρηµατικά σχήµατα, όσο και ο επανασχεδιασµός µέσω της καταστροφής και µέσω κινήτρων για τους εργολάβους που προτείνει ο Νέος Οικοδοµικός Κανονισµός (κατεδάφιση οικοδοµικών τετραγώνων, προσαύξηση δόµησης).

Ένα άλλο ενδιαφέρον παράδειγµα αποτελούν οι περιπτώσεις παραχώρησης αχρησιµοποίητων κτιρίων, συνήθως του δηµοσίου, σε συνεταιρισµούς κατοίκων για στεγαστική χρήση µε αυτο-επισκευή –όπως οι νόµοι αυτοανάκτησης και αυτοκατασκευής στην Ιταλία– που συνδυάζουν τη συµµετοχή στην παραγωγή της κατοικίας και τις συλλογικές διαδικασίες µε κοινωνικούς σκοπούς (στέγαση µεταναστών και προσφύγων, αστέγων, χαµηλών εισοδηµάτων), και θέτουν στόχους ενεργειακής αναβάθµισης των κτιρίων µέσω προσιτών παρεµβάσεων. Η δραστηριοποίηση συνεταιρισµών µπορεί να αφορά τους ιδιοκτήτες διαµερισµάτων που τα διαθέτουν ως κεφάλαιο για τη δηµιουργία ενός στεγαστικού συνεταιρισµού (και ως ανάσχεση της συγκέντρωσης ιδιοκτησίας), τους ενοίκους ενός συνεταιρισµού κατοίκησης στον οποίο παραχωρείται ένα κτίριο προς διαµόρφωση ή ακόµη και τα συνεργεία που κάνουν την επισκευή. Επιπλέον, τα συνεταιριστικά σχήµατα προσφέρονται για την ανάπτυξη εναλλακτικών µοντέλων κατοίκησης όπως η συλλογική κατοίκηση, η συγκατοίκηση, ευέλικτη ή προσωρινή κατοικία κ.λπ.

Ζητούµενο την περίοδο της κρίσης είναι και η εφαρµογή καινοτοµίας στις αποκαταστάσεις κατοικιών και την εξοικονόµηση ενέργειας που θα συνδυάζουν χαµηλό κόστος, χαµηλή τεχνολογία και αυτο-επισκευές. Το επίδικο εδώ είναι οι δράσεις για την εξοικονόµηση ενέργειας να µην αφορούν κυρίως την αγορά τεχνολογίας (κουφώµατα, λέβητες, φωτοβολταϊκά κ.λπ.) όπως συµβαίνει σήµερα, αλλά πρωτίστως τον επανασχεδιασµό και τη διαµόρφωση νέων στοιχείων (τροποποίηση ανοιγµάτων, σκίαστρα, αξιοποίηση προσανατολισµών και αερισµών) στο υπάρχον στοκ. Τέλος, οι παραπάνω προτάσεις θέτουν το ζήτηµα µιας διαφορετικής διαδικασίας πρόσβασης στην κατοικία µε συµµετοχή, αυτοκατασκευή, συλλογικές διαδικασίες και προτάγµατα. Αλλά και το αίτηµα της διασφάλισης της κοινωνικής υπεραξίας στις πολιτικές και τα δηµόσια προγράµµατα, σε αντιδιαστολή µε τους στόχους της διευκόλυνσης της κερδοσκοπίας που ακολουθούνται σήµερα.

απο την ΑΥΓΗ κείμενο : ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΙΑΤΙΤΣΑ , αρχιτέκτων, υ/δ πολεοδόµος

Πληρώνουν για ακίνητα που δεν είναι δικά τους

Προβληματισμό προκαλεί στους ιδιοκτήτες και η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας που έχει αποκτηθεί με στεγαστικό δάνειο, που φτάνει ακόμα και 50% της αξίας του ακινήτου. Παρ' όλα αυτά οι δανειολήπτες καλούνται να πληρώσουν φόρους για το σύνολο του ακινήτου. Καθημερινές είναι πλέον, σύμφωνα με συμβολαιογράφους, οι περιπτώσεις ιδιοκτητών ακινήτων που προσπαθούν είτε να προχωρήσουν σε πώληση των ακινήτων τους, ακόμη και κάτω από την αντικειμενική τους αξία, είτε σε μεταβίβασή τους, ώστε να διώξουν το φορολογικό βάρος από πάνω τους. Συχνό είναι επίσης και το φαινόμενο ιδιοκτητών που σπεύδουν σε συμβολαιογράφους για να διαγράψουν ακίνητα ή αγροτεμάχια από την περιουσία τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φόροι στα ακίνητα έχουν αυξηθεί κατά έξι φορές σε σχέση με το 2010 και κατά οκτώ φορές σε σχέση με το 2008, οδηγώντας τη συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών να δηλώνουν ότι δεν μπορούν πλέον να πληρώνουν τις νέες οφειλές προς την Εφορία.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki