Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τέσσερα βήματα για κούρεμα της οφειλής

Χιλιάδες είναι οι δανειολήπτες οι οποίοι προσφεύγουν καθημερινά στη Δικαιοσύνη ζητώντας κούρεμα του μεγαλύτερου μέρους των οφειλών τους προς τις τράπεζες. Μόνο στο Ειρηνοδικείο της Αθήνας, περίπου είκοσι αιτήσεις για υπαγωγή στον νόμο σχετικά με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά κατατίθενται σε καθημερινή βάση από τις αρχές του 2012. Πριν οι οφειλέτες όως φτάσουν στο Ειρηνοδικείο, βάσει του νόμου πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένα βήματα, τα οποία είναι:

1. Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός μεταξύ του οφειλέτη και όλων των πιστωτών.

2. Αίτηση στο Ειρηνοδικείο της περιοχής όπου διαμένει ο οφειλέτης. Η αίτηση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει αναλυτική κατάσταση της περιουσίας του οφειλέτη και των πάσης φύσεως εισοδημάτων του ιδίου και της συζύγου του, λεπτομερή κατάσταση των απαιτήσεων των πιστωτών (κεφάλαιο, τόκοι, έξοδα) και σχέδιο διευθέτησης των οφειλών.

3. Προσπάθεια συμβιβασμού ενώπιον του δικαστηρίου: εκ του νόμου οφειλέτης και πιστωτής υποχρεώνονται σε μια νέα προσπάθεια συμβιβασμού και ενώπιον του δικαστηρίου που θα κρίνει την αίτηση.

4. Δικαστική ρύθμιση των οφειλών: αν αποτύχει ο δικαστικός συμβιβασμός, το δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη του τα περιουσιακά στοιχεία και τα εισοδήματα του οφειλέτη προχωρά στη ρύθμιση των χρεών.

Νέες περιπέτειες για ημιυπαίθριους

Φραγμό στην περαιτέρω δόμηση ακινήτων που διαθέτουν «κλεισμένους» ημιυπαίθριους χώρους, βάζει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ανοίγοντας ταυτόχρονα τον δρόμο για έμμεσο συνυπολογισμό τους στον συντελεστή δόμησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ανώτατο δικαστήριο εντόπισε συνταγματικά προβλήματα σε διάταξη του νόμου 3843/10 για την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων χώρων η οποία άφηνε περιθώριο στον ιδιοκτήτη να επεκτείνει την οικοδομή του κι άλλο, αφού δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης οι «κλειστοί» ημιυπαίθριοι χώροι. Ωστόσο, το ΣτΕ έκρινε ότι με τον τρόπο αυτό υπάρχει κίνδυνος για πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση και δεν είναι συνταγματικά ανεκτή η δυνατότητα περαιτέρω δόμησης. Αυτό σημαίνει ότι οι «κλειστοί» ημιυπαίθριοι χώροι θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σχετικά με το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης από τις Πολεοδομίες, έτσι ώστε να αποφεύγουν να ικανοποιούν αιτήσεις για περαιτέρω δόμηση (με επιχείρημα ότι υπάρχει υπόλοιπο συντελεστή), αποκρούοντας την έκδοση τέτοιων οικοδομικών αδειών.

Το δικαστήριο -κατά πληροφορίες- «μπλόκαρε» οικοδομική άδεια που επέτρεπε σε ιδιοκτήτες ακινήτου στη Χαλκιδική να κτίσουν κι άλλο στην οικοδομή τους, μολονότι «έκλεισε» αρκετούς ημιυπαίθριους χώρους, ανεξάρτητα από το αν είχαν εξαντλήσει έτσι τον επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης. Στην «πιλοτική» αυτή δίκη, η Ολομέλεια ΣτΕ δεν έλυσε τελικά το μείζον ζήτημα αν είναι συνταγματική ή αντισυνταγματική γενικά η «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων για 40 χρόνια, κάτι που θα κριθεί στο άμεσο μέλλον. Και τούτο γιατί στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν προσβλήθηκε αυτή καθαυτή η «τακτοποίηση» (αφού δεν είχε ακόμα εγκριθεί, όταν υποβλήθηκε η αίτηση ακύρωσης), αλλά η προσπάθεια περαιτέρω δόμησης, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι «κλεισμένοι» ημιυπαίθριοι. Η δικαστική απόφαση (θα γνωστοποιηθεί επίσημα σε 1-2 μήνες) θα έχει μεγάλη πρακτική σημασία, αφού θα είναι αδύνατο να μη συνυπολογίζονται «κλεισμένοι» χώροι για να εμποδιστεί η περαιτέρω δόμηση. Ισως προκύψουν επιπλέον οικονομικού περιεχομένου συνέπειες, σχετικά με φορολόγηση, τέλη κ.λπ. για τέτοιους χώρους.

Η Ολομέλεια ΣτΕ  υιοθέτησε επισημάνσεις της εισήγησης της Συμβούλου Επικρατείας Αικ. Σακελλαροπούλου, ότι ο ν. 3843/10, προβλέποντας πως οι κλειστοί χώροι δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης, έχει την έννοια ότι οι παράνομες κατασκευές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν αυθαίρετες για 40 χρόνια. Ωστόσο -υπογράμμισε- η διάταξη αυτή θέτει ζητήματα συμφωνίας προς το Σύνταγμα (άρθρο 24), αφού δεν διακρίνει μεταξύ οικοπέδων όπου ο συντελεστής έχει ήδη εξαντληθεί και εκείνων με υπόλοιπο μη πραγματοποιημένου συντελεστή, με συνέπεια στην τελευταία αυτή περίπτωση να ελλοχεύει ο κίνδυνος πρόσθετης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τη δυνατότητα περαιτέρω δόμησης. Στο άμεσο μέλλον πρέπει να γεννηθούν νέα συνταγματικά προβλήματα, επειδή ο ν. 3843/10 δεν θεσπίζει όριο εμβαδού λοιπών χώρων (για πατάρια, σοφίτες, υπόγεια, πιλοτή, ημιυπαίθριους πέραν του 20% του συντελεστή κ.λπ.) πέραν του οποίου αποκλείεται να υπαχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς. Η συνταγματικότητα του ν. 3843/10 μπορεί να διασωθεί εφόσον υιοθετηθούν κάποιες δικαστικές επισημάνσεις, όπως το «κλείσιμο» αποτελεί «μικροπαράβαση», η «τακτοποίηση» είναι προσωρινή (μόνο για 40 χρόνια) και αφορά τους χώρους που «κλείστηκαν» μέχρι τις 7-2-09, όταν εκδηλώθηκε η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία «τακτοποίησης»...

Οι ευθύνες για την κατάρρευση

Θέλετε να δείτε πως βούλιαξε η οικοδομή και πως παράσυρε μαζί της και την ελληνική οικονομία; Ας ξεκινήσουμε λοιπόν απο την αρχή. Οι κυβερνήσεις απο το 2008 με την πολιτική που ακολούθησαν απο το 2009 ουσιαστικά επιτάχυναν την ύφεση καθώς απο το 2008 μέχρι και το 2011 η συρρίκνωση της οικοδομής είχε ως αποτέλεσμα το ΑΕΠ -μόνο απο αυτό το λόγο-μειώθηκε σχεδόν 5,65 %. Για να το πούμε πιο απλά , στη συρρίκνωση της οικοδομής οφείλεται περίπου το 35% της ύφεσης και να χαθούν άνω των 100.000 θέσεις εργασίας, να κλείσουν ή να αναστείλουν τη λειτουργία τους τουλάχιστον 20.000 μεσιτικές και οικοδομικές επιχειρήσεις και να συσρρικνωθεί η παραγωγή πχ μπετόν στα επίπεδα του 1960. Πως έγινε αυτό; Με την μείωση της παραγωγής κατοικιών. Το 2007 για παράδειγμα κατασκευάστηκαν 80.276 νέες κατοικιες. Το 2010 ο αριθμός αυτός συμπιέστηκε στις 52.000 περίπου και για το 2011 εκτιμάται ότι ο τελικός αριθμός θα είναι γύρω στις 35.000 κατοικίες. Δηλαδή η παραγωγή νέων κατοικιών έχει συρρικνωθεί περίπου 65% σε αριθμό κατοικιών και άνω του 70% αν η αποτίμηση γίνει σε όρους δομημένης επιφανείας. Αυτά τα στοιχεία δεν είναι απλοί αριθμοί αλλά θέσεις εργασίας, φορολογικά έσοδα, ασφαλιστικές εισφορές για τα ταμεία εργαζομένων , ελεύθερων επαγγελματικών και εργοδοτών. Και το εύλογο ερώτημα που ανακύπτει είναι τελικά υπήρξε κάποιο όφελος απο αυτή την βίαιη συρρίκνωση της οικοδομής που επέλεξαν να εφαρμόσουν οι κυβερνήσεις απο το 2009 μέχρι σήμερα; Κανένα απολύτως αφού παρά την απαξίωση της αγοράς ακινήτων : το έλλειμμα μεγάλωσε , το χρέος διογκώθηκε και η ανεργία έφθασε σε ιστορικά επίπεδα .

Εξοχική: Βλέπουν ουρές απο γερμανούς

Στο ρεπορτάζ της γερμανικής Die Welt με τίτλο «Κυνήγι ευκαιριών στα ελληνικά νησιά», έχει παρατηρηθεί αύξηση των Γερμανών τουριστών προς τη Ρόδο για να εξερευνήσουν δυνατότητες αγοράς ακινήτων σε μειωμένες τιμές. «Για τους Γερμανούς, τους Αυστριακούς και τους Ελβετούς που ονειρεύονται το δικό τους σπίτι στην ηλιόλουστη Μεσόγειο η μείωση τιμών καθιστά ελκυστικά τα ελληνικά ακίνητα», επισημαίνει το δημοσίευμα, υπογραμμίζοντας ότι «πολλοί επίσης είναι σκεπτικιστές αναφορικά με το εάν η χώρα καταφέρει να βγει από την ύφεση και να παραμείνει στην ευρωζώνη. Πολλοί ενδιαφερόμενοι φοβούνται ότι για τα ευρώ που δαπανούν σήμερα για ένα ακίνητο μια μέρα θα λάβουν δραχμές». Επιπλέον στην εφημερίδα δημοσιεύεται ρεπορτάζ για την ζοφερή κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας.

Φρένο σε μεταβιβάσεις αγροτικών φ/β

Διευκρινήσεις σχετικά με λεπτομέρειες που αφορούν την πορεία υλοποίησης αλλά και τα προβλήματα που έχουν προκύψει δίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος – Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), απαντώντας σε Ερώτηση που υπέβαλαν στη Βουλή, 22 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ΥΠΕΚΑ μέχρι σήμερα έχουν συνδεθεί και λειτουργούν περί τους 870 φωτοβολταϊκούς σταθμούς αγροτών, συνολικής ισχύος περί τα 85 MW. Επιπλέον κάνει γνωστό ότι δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση (αγροτικών φ/β) σταθμών πριν την παρέλευση 5 ετών από τη έναρξη της λειτουργίας τους. Αναλυτικά η απάντηση του ΥΠΕΚΑ αναφέρει: «Περαιτέρω σε απάντηση σχετικού ερωτήματος σας, σας ενημερώνουμε ότι βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση των φ/β σταθμών πριν την έναρξη λειτουργίας τους. Ειδικά μάλιστα για την περίπτωση των αγροτών που είχαν κατοχυρώσει το δικαίωμα στην προτεραιότητα βάση όσων προβλέπονταν στο εδ. Β΄της παρ. 6, του αρ. 15 παρ. του ν. 3851/2010 (85 Α΄), δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση σταθμών πριν την παρέλευση 5 ετών από τη έναρξη της λειτουργίας τους. Η εν λόγω διάταξη δείχνει με σαφήνεια την πρόθεση του νομοθέτη να υλοποιηθούν και να λειτουργήσουν οι εγκαταστάσεις φ/β σταθμών από τους ίδιους τους κατόχους των αδειών (και επομένως και των αγροτών) και να μην επιτραπούν οι άσκοπες αγοραπωλησίες αδειών».

Για το θέμα της πορεία των αγροτικών φ/β το ΥΠΕΚΑ ενημερώνει: «Στον Διαχειριστή του Δικτύου υπεβλήθησαν περί τις 6.650 αιτήσεις για φωτοβολταικούς σταθμούς από κατ΄ επάγγελμα αγρότες, εκ των οποίων οι 6.200 περίπου ενέπιπταν στο καθεστώς προτεραιότητας εξέτασης κατά το άρθρο 15 του ν.3851/2010, δεδομένου ότι υπεβλήθησαν προ της 11ης Οκτωβρίου 2010, ημερομηνία δημοσίευσης της ΥΑ για τον επιμερισμό της ισχύος στις διάφορες τεχνολογίες ΑΠΕ. Εξ αυτών περί τα 5.600 αιτήματα έλαβαν προσφορές σύνδεσης, ενώ σε σύναψη σύμβασης σύνδεσης προχώρησαν περί τους 3.100 αγρότες. Εντούτοις, δεδομένου ότι παρεσχέθη στους αγρότες η δυνατότητα να συνάψουν συμβάσεις σύνδεσης με τρίμηνη διορία για την προσκόμιση των ελλειπόντων δικαιολογητικών και την καταβολή των δαπανών σύνδεσης, υπό την προϋπόθεση της κατάθεσης εγγυητικής επιστολής (7η Ανακοίνωση ΔΕΗ σε εφαρμογή του ν.3851/2010), αξιόλογο ποσοστό, της τάξεως του 15%, των συναφθεισών συμβάσεων παρέμειναν ανενεργές, αφού οι ενδιαφερόμενοι δεν προέβησαν τελικά στην καταβολή των δαπανών σύνδεσης. Τέλος μέχρι σήμερα έχουν συνδεθεί και λειτουργούν περί τους 870 φωτοβολταικούς σταθμούς αγροτών, συνολικής ισχύος περί τα 85 MW. Τα αιτήματα για τα οποία παρήλθε άπρακτη η διάρκεια ισχύος της προσφοράς σύνδεσης χωρίς οι ενδιαφερόμενοι να προχωρήσουν στη σύναψη συμβάσεων σύνδεσης και την πληρωμή κόστους των έργων σύνδεσης εκκαθαρίζονται σταδιακά (τίθενται στο αρχείο και αίρεται η δέσμευση ισχύος από το δίκτυο). Ομοίως εκκαθαρίζονται σταδιακά τα αιτήματα για τα οποία οι συναφθείσες συμβάσεις παρέμειναν ανενεργές κατά τα ανωτέρω».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki