Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Σαράντα μήνες για μία απάντηση

Την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη προκάλεσε καταγγελία για καθυστέρηση, που έφτασε τους 40 μήνες και αφορά μία οριστική απάντηση από το υπουργείο Πολιτισμού σε αίτημα ανέγερσης α' ορόφου σε υφιστάμενη ισόγεια κατοικία, η οποία δεν ήταν σύννομα αδειοδοτημένη και βρίσκεται κοντά σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Παρέμβαση του Συνηγόρου για καθυστέρηση απάντησης από υπουργείο Όπως αναφέρει η ανεξάρτητη Αρχή, το θέμα είχε επανειλημμένα αναπεμφθεί από την περιφερειακή υπηρεσία στην κεντρική, με αφορμή νομικές ασάφειες ως προς τα όργανα που είχαν αρμοδιότητα να λάβουν τις σχετικές αποφάσεις. Η Αρχή σημειώνει ότι σύμφωνα με την πρόσφατη αρχαιολογική νομοθεσία για την εν λόγω οικοδομική δραστηριότητα, χρειαζόταν έγκριση του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων και της περιφερειακής υπηρεσίας του υπουργείου, η οποία θα έπρεπε να δοθεί ή μη σε διάστημα τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης. Επιπλέον, η ευρύτερη περιοχή του θιγόμενου αρχαιολογικού χώρου υπόκειται σε επίβλεψη εκσκαφών θεμελίων από την τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων. Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων διατύπωσε τον προβληματισμό ότι τυχόν χορήγηση της έγκρισης για την ανέγερση του α' ορόφου θα μπορούσε να θεωρηθεί έμμεση νομιμοποίηση της υπάρχουσας οικοδομής από πλευράς αρχαιολογικής νομοθεσίας και θα ήταν αντίθετη σε σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), κατά την οποία δεν είναι δυνατή η εκ των υστέρων νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών εντός αρχαιολογικών χώρων, ζητώντας από την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου οδηγίες για το πεδίο εφαρμογής της γνωμοδότησης.

Από την πλευρά της, η κεντρική υπηρεσία του υπουργείου υποστήριξε ότι κατά το χρόνο ανέγερσης του ισογείου δεν απαιτείτο έγκριση της αρχαιολογικής υπηρεσίας και ότι οι απόψεις διίστανται σχετικά με το αν η συγκεκριμένη ιδιοκτησία υπάγεται στην παραπάνω γνωμοδότηση του ΝΣΚ.

Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι, πρώτον, η αρμόδια πολεοδομία είχε εκδώσει την οικοδομική αδεία για το ισόγειο, χωρίς να υπάρχει έγκριση από τις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες και, δεύτερον, η οριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα, με συνέπεια να μην προστατεύονται ούτε τα πολιτιστικά αγαθά ούτε και το δικαίωμα στην ιδιοκτησία.

Επιπλέον, εξέφρασε επιφυλάξεις για την ενδεχόμενη έμμεση νομιμοποίηση αυθαιρέτου, επισημαίνοντας ότι η διάσταση απόψεων μεταξύ των υπηρεσιών του υπουργείου δημιουργεί καθεστώς σύγχυσης στους πολίτες. Εντόπισε μάλιστα μη ορθή τήρηση της διαδικασίας κατά τη λήψη απόφασης.

Τελικώς, το υπουργείο απεδέχθη την άποψη του Συνηγόρου του Πολίτη ότι η τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων αποτελεί το αρμόδιο αποφασιστικό όργανο και της ζήτησε την άμεση και οριστική επίλυση του θέματος. Η αρμόδια Εφορεία συμφώνησε με τις θέσεις του Συνηγόρου ότι η απουσία προηγούμενης έγκρισης του υπουργείου Πολιτισμού καθιστά μη σύννομη την οικοδομική άδεια του ισόγειου κτίσματος. Μετά την πάροδο σαράντα μηνών, εξέδωσε σχετική απόφαση, ενώ παράλληλα δεσμεύτηκε να επαναπροωθήσει το φάκελο οριοθέτησης του αρχαιολογικού χώρου για την αποτελεσματικότερη προστασία των αρχαιοτήτων.

ΚΕΠ για την πολεοδομία

Στη δημιουργία ειδικής μονάδας που θα παρέχει χωροταξικές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές πληροφορίες τόσο στους απλούς πολίτες όσο και σε επίδοξους επενδυτές -ένα είδος ΚΕΠ Χωροταξίας- θα προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη διευκόλυνση των επενδύσεων και την επιχειρηματικότητα. Η νέα υπηρεσία συνδέεται με τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση που προωθείται προκειμένου να εκσυγχρονιστεί το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο που χρονολογείται από το 1977.

Στα αζήτητα...

Ελάχιστα ακίνητα πλέον βρίσκουν νέους ιδιοκτήτες. Ενδεικτική είναι η κατάσταση που επικρατεί στα βόρεια προάστια της Αττικής, όπου, το ποσοστό των κατοικιών που έχουν πωληθεί σε σχέση με το σύνολο που διατίθενται στην αγορά κυμαίνεται από 3% μέχρι 11%, δείγμα της έλλειψης ζήτησης. Μάλιστα, η απογοητευτική αυτή εικόνα δεν εμφανίζει βελτίωση, παρά το γεγονός ότι όλο και περισσότερα ακίνητα πωλούνται σε τιμές κάτω της αντικειμενικής αξίας. Σήμερα, στο Μαρούσι, το 53% των αγοραπωλησιών πραγματοποιείται σε τιμή χαμηλότερη της αντικειμενικής. Αντίστοιχα, στην Εκάλη, το 40% των πράξεων πραγματοποιήθηκε σε τιμή κάτω της αντικειμενικής, κάτι που συνέβη και στη Δροσιά, σε ποσοστό 36%. Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε άλλες περιοχές των βορείων προαστίων, όπως τα Βριλήσσια, η Κηφισιά και η Νέα Ερυθραία, όπου τα σχετικά ποσοστά διαμορφώνονται σε 31%, 35% και 25% αντίστοιχα. Μόνο στα Μελίσσια, τα πωλούμενα ακίνητα χαμηλότερα της αντικειμενικής ήταν σχετικά χαμηλά ως ποσοστό επί του συνόλου (15%). Οσο οι τιμές υποχωρούν, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η διαφορά μεταξύ εμπορικών και αντικειμενικών τιμών. Σήμερα, σε ένα μεγάλο μέρος των περιοχών του Λεκανοπεδίου, πολλές πράξεις αγοραπωλησίας γίνονται κάτω της αντικειμενικής τιμής, κυρίως σε περιπτώσεις ακινήτων ηλικίας 10 ετών και άνω. Εφόσον, οι εμπορικές τιμές συνεχίσουν να μειώνονται και το 2014, θα διευρύνεται και το ποσοστό των αγοραπωλησιών που θα γίνονται σε τιμές κάτω της αντικειμενικής, καθώς θα καταγράφονται τέτοιου είδους πράξεις και σε νεότερα ακίνητα και σε περισσότερες περιοχές.

Ενιαίος Φόρος : Το "παίζουν ευαίσθητοι"

Σε μείωση των συντελεστών του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων προσανατολίζεται η κυβέρνηση, με στόχο να ελαφρυνθούν κυρίως οι ιδιοκτήτες των εντός σχεδίου οικοπέδων. Στη χθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλο συζητήθηκε το θέμα του ενιαίου φόρου ακινήτων και αμφότεροι συμφώνησαν ότι πρέπει να μπει φρένο στις επιβαρύνσεις των ιδιοκτητών ακινήτων με τον ενιαίο φόρο που σχεδιάζεται . Δηλαδή, ο φόρος που θα βεβαιωθεί θα πρέπει να μικρότερος από 4,15 δισ. ευρώ που προβλέπει το σχέδιο κατόπιν σχετικής εισηγήσεως της τρόικας. Μάλιστα, συμφώνησαν ότι οι όποιες μειώσεις (εφόσον υπάρξει θετική έκβαση στις συναντήσεις τρόικας και οικονομικού επιτελείου), θα αφορούν τη φορολόγηση των οικοπέδων.

Στο πλαίσιο αυτό τα στελέχη του υπουργείου προσπάθησαν να πείσουν τους πιστωτές μας ότι αύξηση της φορολογίας των ακινήτων θα έχει αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πάντως, τα τεχνικά κλιμάκια δεν δέχονται τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν τον δείκτη της εισπραξιμότητας. Υποστηρίζουν ότι προκειμένου να εισπραχθούν 2,9 δισ. ευρώ θα πρέπει να επιβληθούν φόροι ύψους 4,15 δισ. ευρώ. Θεωρούν, δηλαδή, ότι δεν θα πληρώσουν τον ενιαίο φόρο ακινήτων όλοι οι ιδιοκτήτες, με αποτέλεσμα να ανεβάζουν το ποσό που πρέπει να βεβαιωθεί στους υπόχρεους.

Ολα θα κριθούν από τις διαπραγματεύσεις με τους επικεφαλής της τρόικας σχετικά με τους τελικούς συντελεστές που θα συνοδεύουν τον ενιαίο φόρο ακινήτων το 2014. Μάλιστα στις εκθέσεις της σύστηνε στην κυβέρνηση να διατηρήσει το υφιστάμενο καθεστώς. Από την πλευρά της η κυβέρνηση δεν συζητά καθόλου ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Το οικονομικό επιτελείο θα επιχειρήσει λοιπόν την ερχόμενη εβδομάδα να πείσει τους πιστωτές μας ότι ο δείκτης εισπραξιμότητας του ενιαίου φόρου ακινήτων θα φθάσει στο 81,5% από 67% που εκτιμούσε η τρόικα στις εκθέσεις της. Στην περίπτωση που δεχθεί η τρόικα το νέο ποσοστό εισπραξιμότητας (80-81,5%) θα μειωθεί και το ποσό του φόρου που πρέπει να βεβαιωθεί από 4,15 δισ. ευρώ στα 3,5 δισ. ευρώ. Μία τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει στη μείωση κυρίως των συντελεστών για όσους κατέχουν οικόπεδα εντός σχεδίου οικοπέδων.

Τι προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τα οικόπεδα εντός σχεδίου.

1. Για τα οικόπεδα εντός σχεδίου προβλέπονται στο σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών 20 συντελεστές ανάλογα με τη μοναδιαία αξία του οικοπέδου. Για παράδειγμα, οικόπεδο εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού με μοναδιαία αξία 100 ευρώ το τ.μ. έχει συντελεστή 0,7 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Ο φόρος προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων επί τον συντελεστή φόρου. Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες οικοπέδων δεν πληρώνουν το ειδικό τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και θα πληρώσουν για πρώτη φορά τον ΕΝΦΑ

2. Ο φόρος που επιβάλλεται επί των οικοπέδων υπολογίζεται βάσει της επιφανείας του και των χαρακτηριστικών του. Εφόσον υπάρχει κτίσμα εντός του οικοπέδου, η επιφάνεια που φορολογείται υπολογίζεται ως εξής:

α) Στα οικόπεδα που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού, η επιφάνεια είναι αυτή που προκύπτει ως υπόλοιπο από τη μη χρήση του συντελεστή δόμησης και

β) Για οικόπεδα τα οποία βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, είναι αυτή που προκύπτει από την αφαίρεση της επιφάνειας του κτίσματος από τη συνολική επιφάνεια του γηπέδου.

Στο σφυρί και το ακίνητο του ΟΣΕ στον Πειραιά

Στον «αέρα» αναμένεται να βγει το αργότερο τον Απρίλιο του 2014 ο νέος διαγωνισμός για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου πολυχώρου στον σταθμό του ΟΣΕ στον Πειραιά. Η εταιρεία πρόκειται να προχωρήσει στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, καθώς ήδη υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον τόσο από εγχώριους όσο και από διεθνείς επενδυτές. Ο προϋπολογισμός του εμπορικού κέντρου έκτασης 37.000 τετραγωνικών μέτρων αναμένεται να έχει προϋπολογισμό περίπου 50 - 60 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί πιθανότατα με σύμβαση παραχώρησης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ εξετάζεται το ενδεχόμενο να συσταθεί μία εταιρεία στην οποία θα συμμετέχει τόσο η ΓΑΙΑΟΣΕ όσο και ο ανάδοχος, με ποσοστό συμμετοχής που θα προκύψει μετά από σχετική συμφωνία των δύο πλευρών. Στα σχέδια της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η άμεση κατασκευή του έργου καθώς όπως είπε ο κ. Σχίζας μετά την προκήρυξη θα δοθεί ένα διάστημα περίπου δύο μηνών για την κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών, οι οποίες θα αξιολογηθούν και αμέσως θα γίνει η ανάθεση. Στόχος είναι μέσα στο 2014 να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες. Το νέο κέντρο θα δημιουργηθεί σε οικόπεδο 15 στρεμμάτων, στο σημείο όπου βρίσκεται ο τερματικός σιδηροδρομικός σταθμός του Πειραιά. Ο ανάδοχος αναμένεται να αναλάβει και τη διαχείριση του έργου για διάστημα 30 ετών με δυνατότητα ανανέωσης. Το κέντρο θα εκτείνεται σε τέσσερις ή πέντε ορόφους πάνω από την αποβάθρα και θα φιλοξενεί καταστήματα, εστιατόρια, αναψυκτήρια, συνεδριακούς χώρους, χώρους στάθμευσης, κ.λπ. Το έργο είχε προκηρυχθεί για πρώτη φορά το 2009, ωστόσο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Σημειώνεται ότι ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πειραιώς διοικητικά ανήκει στον Δήμο Πειραιώς. Το ακίνητο, που βρίσκεται σε προνομιακή τοποθεσία, γειτνιάζει με τον Λιμένα Πειραιώς (μεσολαβεί μεταξύ τους η Ακτή Καλλιμασιώτη) και με τον τερματικό σταθμό Πειραιώς του ΗΣΑΠ (μεσολαβεί μεταξύ τους η οδός Κόνωνος). Οι υπόλοιπες δύο πλευρές του ακινήτου που ορίζουν το οικοδομικό του τετράγωνο (99/Τ.25), συνορεύουν με τις οδούς Αγίου Διονυσίου και Φωκίωνος. Το συνολικό εμβαδόν του ακινήτου του ΣΣ Πειραιά ανέρχεται σε 13.491 τ.μ.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki