Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Στο "κοκκινο" 39 δισ,

Στα 39 δισ. ευρώ έφτασε το σύνολο των δανείων που δεν εξυπηρετούνται στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2011. Aυτό προκύπτει από την έκθεση της Kομισιόν, η οποία συντάχθηκε σε συνεργασία με την Eυρωπαϊκή Kεντρική Tράπεζα. Aπό το σύνολο των επισφαλών δανείων, μόλις το 46% καλύπτεται από προβλέψεις του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία.

H ραγδαία άνοδος του ποσοστού των δανειοληπτών των ιδιωτών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους αντανακλά τις σημαντικές επιπτώσεις της συνεχιζόμενης ύφεσης στους δανειολήπτες, αλλά και τους κινδύνους που εγκυμονούν για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα σε περίπτωση μη αναστροφής του κλίματος. Eιδικότερα, στο 15,5% εκτίμησαν οι συγγραφείς της έκθεσης της Kομισιόν το δείκτη των επισφαλειών στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2011, έναντι του 13,5% που είχε ανέλθει στο τέλος Iουνίου του 2011. Eνδεικτικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι τα δάνεια που είχαν ρυθμιστεί έως και το Σεπτέμβριο του 2011 ανέρχονταν σε 10 δισ. ευρώ ή σε 4% επί του συνόλου, ύψους 250 δισ. ευρώ, των χορηγήσεων, σύμφωνα με την ίδια έκθεση. Aποκαλυπτική, επίσης, είναι η εν λόγω έκθεση όσον αφορά τις δυσκολίες της ρευστότητας, καθώς ο δείκτης δάνεια προς καταθέσεις σε επίπεδο ομίλου για το τραπεζικό σύστημα έχει ανέλθει σε 132,7% για το εννεάμηνο του 2011, έναντι 121,9% το 2010 και 113,8% το 2009.

Παρά το γεγονός ότι το σύνολο του ενεργητικού τους είχε μειωθεί κατά 8,7% το ίδιο διάστημα, η «φυγή» των καταθέσεων είναι σημαντικά δυσανάλογα μεγαλύτερη (18%), με αποτέλεσμα να δημιουργείται εντονότερο πρόβλημα ρευστότητας.

"Τρίζει" ο νόμος για το Ελληνικό

To Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής στην έκθεσή του επί του νομοσχεδίου για την "αξιοποίηση" της πρώην έκτασης του Ελληνικού και της Ακτής του Αγίου Κοσμά, το οποίο χτίζει 3,5 εκατομμύρια τετραγωνικών, αποφαίνεται ότι ο καθορισμός των γενικών χρήσεων γης και των όρων δόμησης είναι συνταγματικά επιτρεπτός μόνον αν στηρίζεται σε εξειδικευμένη επιστημονική μελέτη. Και στην περίπτωση του Ελληνικού δεν υπάρχει παρά μόνον το ακριβοπληρωμένο σκαρίφημα του Ισπανού αρχιτέκτονα Αθεμπίγιο (φίλου του Γ. Παπανδρέου). Το ακριβές συμπέρασμά της είναι: "Νομοθετική ρύθμιση με τέτοιο περιεχόμενο είναι συνταγματικώς επιτρεπτή μόνον εφόσον έχει ψηφισθεί μετά από εκτίμηση ειδικής για την προτεινόμενη ρύθμιση επιστημονικής μελέτης" με παραπομπή σε σειρά αποφάσεων του ΣτΕ 123/2007, 3838/2009, 415-418 /2001). Στη διαπίστωση αυτή καταλήγει αφού πρώτα εξηγεί, κατά τη νομολογία, τα εξής: "Με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 τους Συντάγματος έχει αναχθεί σε συνταγματικά προστατευόμενη αξία το οικιστικό, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον από το οποίο εξαρτάται η ποιότητα ζωής και η υγεία των κατοίκων των πόλεων και των οικισμών. Οι συνταγματικές αυτές διατάξεις απευθύνουν επιταγές στον νομοθέτη (κοινό ή κανονιστικό) να ρυθμίσει τη χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας με βάση ορθολογικό σχεδιασμό, υπαγορευόμενο από πολεοδομικά κριτήρια, σύμφωνα με τη φυσιογνωμία, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε περιοχής.

Κριτήρια για τη χωροταξική αναδιάρθρωση και την πολεοδομική ανάπτυξη των πόλεων και των οικιστικών εν γένει περιοχών είναι η εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας και της ανάπτυξης των οικισμών και η εξασφάλιση των καλύτερων δυνατών όρων διαβιώσεως των κατοίκων, κατ' ακολουθίαν τούτων απαγορεύεται, κατ' αρχήν, η λήψη μέτρων που επιφέρουν επιδείνωση των όρων διαβίωσης και υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού ή του διαγραφόμενου από την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία οικιστικού περιβάλλοντος. Η τήρηση της συνταγματικής αυτής επιταγής υπόκειται στον οριακό έλεγχο του ακυρωτικού δικαστή, ο οποίος οφείλει, βάσει των διδαγμάτων της κοινής πείρας, να σταθμίσει, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, κατά πόσο υποβαθμίζεται το περιβάλλον. Ειδικότερα, κατά τον καθορισμό ή την τροποποίηση χρήσεων γης, οι οποίες αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος επιβαλλομένης, κατά τα ανωτέρω, ορθολογικής χωροταξίας και πολεοδομίας και καθορίζουν την πολεοδομική φυσιογνωμία κάθε οικισμού, από την οποία, ενόψει και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, εξαρτάται η λειτουργικότητά του, πρέπει να αναζητείται ο πλέον πρόσφορος τρόπος θεραπείας των πολεοδομικών αναγκών, δυνάμει γενικών και αντικειμενικών κριτηρίων, συναπτόμενων προς τον σεβασμό του περιβάλλοντος, την ασφάλεια, την υγιεινή και την αισθητική, αλλά και τη λειτουργικότητα των πόλεων και των οικισμών, την ικανότητά τους, δηλαδή, να επιτελούν την κύρια λειτουργία τους.

Λόγοι δε αναγόμενοι στην υφιστάμενη πραγματική κατάσταση και στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων λαμβάνονται υπόψη μόνο επιβοηθητικώς (ΣτΕ Ολομέλεια 3059/2009, 123/2007). Εξάλλου, κατά τη θέσπιση χωροταξικών και πολεοδομικών ρυθμίσεων, τόσο η διοίκηση όσο και ο κοινός νομοθέτης, οφείλουν, προκειμένου να επιτευχθεί ο ανωτέρω σκοπός της εξυπηρέτησης της λειτουργικότητας και της ανάπτυξης των οικισμών και της εξασφάλισης των καλύτερων όρων διαβίωσης, να λαμβάνουν υπόψη τα πορίσματα και τις εφαρμογές των επιστημών της χωροταξίας και της πολεοδομίας, αλλά και κάθε άλλης επιστήμης που αφορά τη συγκεκριμένη ρύθμιση". Όσο για το ειδικό σχέδιο "Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά", το οποίο θα εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα και θα καθορίσει τις ειδικότερες ζώνες, τις επιτρεπόμενες χρήσεις κ.λπ., η Επιστημονική Επιτροπή υπαινίσσεται ότι δεν εντάσσεται σε κανέναν σχεδιασμό, όπως στο Ρυθμιστικό της Αθήνας, που αποβλέπει “στον σχεδιασμό και προγραμματισμό της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας". Επισημαίνει δε ότι για τα αντίστοιχα σχέδια "ολοκληρωμένης ανάπτυξης περιοχών ολυμπιακών έργων" τροποποιήθηκε με νόμο το Ρυθμιστικό και "προστέθηκε νέα κατηγορία υπερτοπικών πόλων με τις περιοχές στις οποίες είχαν χωροθετηθεί έργα για την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004". Υποδεικνύει δε πως "οι θεσπιζόμενες ρυθμίσεις πρέπει να εναρμονίζονται με τον συνολικό σχεδιασμό και να μην οδηγούν σε επιδείνωση των όρων διαβίωσης και υποβάθμιση του φυσικού ή του οικιστικού περιβάλλοντος" (ΣτΕ 3180.3181/2009). Αντισυνταγματική θεωρεί και την έγκριση των πολεοδομικών μελετών για την πολεοδόμηση περιοχών με Κοινή Υπουργική Απόφαση, όπως προβλέπει ο νόμος πλέον, αντί της πρακτική, να εγκρίνονται με Προεδρικό Διάταγμα το οποίο ελέγχεται ως προς τη νομιμότητά τους από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Για του λόγου το αληθές παραθέτει τη νομολογία του ΣτΕ, βάσει της οποίας "η έγκριση ή η τροποποίηση των πολεοδομικών σχεδίων οποιασδήποτε κλίμακος και η θέσπιση με ρυθμίσεις κανονιστικού χαρακτήρα, πάσης φύσεως όρων δομήσεως, δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε ειδικότερο κατά την έννοια του άρθρου 43 παρ. 2 του Συντάγματος, αλλά ούτε και θέμα τοπικού ενδιαφέροντος ή τεχνικού η λεπτομερειακού χαρακτήρα. Συνεπώς οι ρυθμίσεις αυτές γίνονται μόνο με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και οι διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3044/2002 (Α 197), με τις οποίες μεταβιβάστηκαν από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στον υπουργό, δηλαδή σε άλλο όργανο της Διοικήσεως, πολεοδομικές αρμοδιότητες που δεν ανάγονται σε εντοπισμένη τροποποίηση σχεδίου ή σε πολεοδομικές εφαρμογές είναι αντίθετες προς τα άρθρα 43 παρ. 2 και 24 παρ. 2 του Συντάγματος παραπέμποντας σε πλήθος αποφάσεων του ΣτΕ.

Πως οδηγούμεθα σε δεσμεύσεις ακινήτων

Βλέποντας ακόμα και ο πιο αδαής αυτά που συμβαίνουν στην αγορά ακινήτων αισθάνεται ότι η ιδιοκτησία βρίσκεται υπό απηνή διωγμό. Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι όχι μόνο πρωτοφανή αλλά αποτελούν τις πιο απτές ενδείξεις ότι οι άνθρωποι που διοικούν και κυρίως αυτοί που διεκδικούν την ψήφο του ελληνικού λαού είτε είναι εντελώς ΑΣΧΕΤΟΙ με την οικονομία είτε εφαρμόζουν ένα σχέδιο δήμευσης της ακίνητης περιουσίας των ελλήνων. Επειδή , ακόμα και οι πιο έγκυροι αναλυτές «μασάνε» τα λόγια τους εμείς θα προσπαθήσουμε να τα πούμε όσο το δυνατόν πιο καθαρά. Έχουμε και λέμε λοιπόν :

Από το 2009 ξεκίνησε μία προσπάθεια απαξίωσης της ελληνικής οικονομίας. Η κυβέρνηση του κ. Παπανδρέου , λοιπόν προσπάθησε να πείσει τους έλληνες ότι η αγορά ακινήτων είναι η πηγή όλων των δεινών της ελληνικής οικονομίας. Άλλωστε και το διεθνές περιβάλλον το ευνοούσε αφού η φούσκα της αγοράς κατοικίας των ΗΠΑ , της Ισπανίας αλλά και της Ιρλανδίας ήταν σχετικά πρόσφατες. Ο κ. Παπανδρέου , ο κ. Παπακωνσταντίνου αλλά και η υπόλοιπη κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ ανάμεσα στην οποία ήταν οι κκ Βενιζέλος , Λομβέρδος, προσπάθησαν επίσης να πείσουν τον ελληνικό λαό ότι η επένδυση στα ακίνητα ήταν αντιπαραγωγική και ότι θα πρέπει να εγκαταλειφτεί αυτό το μοντέλο ανάπτυξης και να αναζητήσουμε το «οξυγόνο» σε πράσινες αναπτύξεις και σε «πράσινα άλογα». Με τον τρόπο αυτό έδωσαν στην πολιτική που σχεδίαζαν να εφαρμόσουν την ηθική νομιμοποίηση αλλά και την οικονομική επίφαση. Το χειρότερο ; Και οι υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις αντιμετώπισαν την αγορά ακινήτων ως "εύκολο στόχο" και επιτέθηκαν εναντίον της.  Μία προσεκτική μελέτη των πράξεων της κυβέρνησης Παπαδήμου και μία φυλλομέτρηση των προεκλογικών προγραμμάτων  των κομμάτων αρκεί για να πείσει ακόμα και τον πιο δύσπιστο για το τρόπο που αντιμετωπίζουν την αγορά ακινήτων.

Από εκεί και πέρα ξεκίνησε το πάρτι με μενού: την συρρίκνωση της ζήτησης , την εισοδηματική αφαίμαξη , την κατασυκοφάντηση και τέλος τον διωγμό. Στόχος; Να απομακρυνθούν οι ιδιοκτήτες αλλά και εκείνοι που είχαν εμπιστοσύνη στο ακίνητο από την οικοδομή και το ακίνητο. Και τι έκαναν;

Πρώτο βήμα: Άρχισαν να παίρνουν χρήματα από τις τσέπες των ιδιοκτητών με την αύξηση ήδη υφιστάμενων φόρων και με την εφαρμογή διάφορων ρυθμίσεων. Από πού να αρχίσει και που να τελειώσει κανείς . Από τον ΦΑΠ, τα τεκμήρια , τις εισφορές , από την μείωση των αφορολόγητων , από την αύξηση του ΦΠΑ . Την ίδια στιγμή ξεκίνησαν και την φάμπρικά των ρυθμίσεων πχ ημιυπαίθριους, αυθαίρετα αλλά και των ενεργειακών πιστοποιητικών . Τι σημαίνουν όλα αυτά; Είναι απλό: Εξαντλούν οικονομικά του ιδιοκτήτες και καθιστούν τους υποψήφιους ιδιοκτήτες εντελώς απρόθυμους να αγοράσουν. Πληροφορίες φέρουν, τα τεκμήρια που ισχύουν σήμερα για τις κατοικίες να είναι αποτέλεσμα παρεμβάσεων στην ΚΤΕ , του ΠΑΣΟΚ εκ μέρους μίας βουλευτού -η οποία στην συνέχεια ίδρυσε κόμμα- και η οποία απαίτησε και επέβαλλε αυτά που ισχύουν . Αποτέλεσμα; Να αδειάσουν οι περισσότερες τσέπες… Δεύτερον: Προκάλεσαν προβλήματα στη ζήτηση .Πως; Α. Δημιουργώντας εκατομμύρια ανέργων.

Δεύτερο βήμα : Περικόπτοντας τις καταναλωτικές δαπάνες και αυξάνοντας την φορολογική επιβάρυνση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων . Γ. Συμβάλλοντας στο κλείσιμο της στρόφιγγας των στεγαστικών και των επιχειρηματικών δανείων και οξύνοντας περισσότερο το πρόβλημα.

Τρίτο βήμα : Αφαιρώντας κάθε ίχνος θετικής προσδοκίας στους υγιείς επενδυτές και προκαλώντας ευφορία σε κάθε λογής κοράκι –έλληνα και ξένου-που σουλατσάρουν στην αγορά.

Και δυστυχώς σε αυτή την προεκλογική περίοδο όλοι σιωπούν συντηρώντας με την σιωπή τους αλλά και με την πολιτική τους σε αυτή τη απαξίωση για την οποία έχουν όλοι και που οδηγεί σε δήμευση.

Εξιχική : Πόσοι ξένοι έχουν σπίτια

Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τους αλλοδαπούς που έχουν αποκτήσει εξοχική κατοικία στην Ελλάδα εκτιμήσεις ειδικών εμφανίζουν ότι στη χώρα μας υπολογίζεται ότι έχουν ήδη εξασφαλίσει μόνιμη ή παραθεριστική κατοικία 70.000- 80.000 πολίτες από τη Δυτική τη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη ,την Αμερική και την Αυστραλία . Εκτιμάται ότι περίπου 10.000 Ανατολικοευρωπαίοι ,Ρώσοι οι περισσότεροι, έχουν ήδη παραθεριστική κατοικία στην Ελλάδα. Πρέπει να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό ποσοστό έχει ενσωματωθεί στην ελληνική κοινωνία αφού τα επίσημα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι 8000 από αυτούς συμμετείχαν στις τελευταίες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές .Πάντως στοιχεία του ΙΟΒΕ εμφανίζουν την αγορά εξοχικής κατοικίας ως την πλέον δυναμική βιομηχανία στην νότια Ευρώπη. Ειδικότερα σε μελέτη επισημαίνεται ότι έως το 2020 στον Ευρωπαϊκό Νότο περί τα 2 εκατομμύρια εξοχικές κατοικίες θα αγορασθούν από βορειορωπαίους .Το ερώτημα είναι πλέον πόσο κομμάτι του τζίρου αυτού θα έλθει στην Ελλάδα .

Νοίκια 50 ευρώ

Μπορεί να νοικιάζονται ακίνητα για 50 ευρώ στην καρδιά της Πλάκας; Ναι αν αυτά έχουν ιδιοκτήτη το ελληνικό δημόσιο. Πρόκειται για ακίνητα που αν και είχαν απαλλοτριωθεί δεν είχαν καταγραφεί επισήμως, καθώς οι αρμόδιοι έφοροι Αρχαιοτήτων δεν είχαν προσκομίσει στο υποθηκοφυλακείο τα απαραίτητα έγγραφα αν σε όλα αυτά προστεθούν , οι καταπατήσεις, οι αυθαίρετοι χρήστες και οι εμπορικές χρήσεις σε ακίνητα εντός Αθηνών τότε έχετε μία εικόνα της διαχείρισης της ακίνητης δημόσιας περιουσίας. θα ήταν εύλογο το Δημόσιο να βελτιώσει τις υπηρεσίες διαχείρισης αντι να προχωρήσει στην εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Και όμως στην χώρα αυτή συμβαίνει το ακριβώς το αντίθετο! Τυπική περίπτωση το πρώην υπουργείο Πολιτισμού με μία σημαντική ακίνητη περιουσια αλλά παρόλα αυτά για τα 17 κτίρια που χρησιμοποιεί πληρώνει μίσθωμα ύψους τρία εκατ. ευρώ ανά έτος. Το ίδιο υπουργείο, πληρώνει απαλλοτριώσεις και μετά επιστρέφει τα ακίνητα στους ιδιοκτήτες τους, ενώ χάνονται έσοδα και από νοίκια εμπορικών καταστημάτων. Τα ακίνητα του υπουργείου σε μεγάλο ποσοστό έχουν αποκτηθεί από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, διαθέτοντας σε μια 20ετία 390 εκατ. ευρώ για την απόκτηση 1.640 ακινήτων, ενώ περί τα 70 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί το διάστημα 1980-2000 για την αποκατάσταση 130 ακινήτων. Ανάμεσα τους συμπεριλαμβάνονται 18 διαμερίσματα - γραφεία που έχουν δωρηθεί με σκοπό την εκποίηση, εκ των οποίων έχουν εκποιηθεί τα 11 φέρνοντας έσοδα που προορίζονται για πολιτιστικούς σκοπούς περί τα 12 εκατ. ευρώ. Πάντως, απόδειξη του χάους που επικρατεί είναι πως στους καταλόγους της πρώην Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου έχουν καταγραφεί μόλις 2.345 ακίνητα σε όλη τη χώρα διαχειριστικής αρμοδιότητας του υπουργείου, ενώ στο Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο έχουν εντοπιστεί 7.500 ακίνητα, τα οποία καλύπτουν περί τα 100.000 στρέμματα

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki