Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η ρύθμιση για τα καταπατημένα

Οι καταπατητές, αφού έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (είτε καταπατημένη είτε ελεύθερη), θα λάβουν ειδικά ειδοποιητήρια με τα οποία θα καλούνται να νομιμοποιήσουν την κατοχή των συγκεκριμένων ακινήτων. Αν ο αιτών είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότης το τίμημα της εξαγοράς θα περιορίζεται κατά 50%, έως ένα συγκεκριμένο όριο στρεμμάτων. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος υπολογίζουν ότι 3,4 εκατ. στρέμματα δημόσιας γης έχουν καταπατηθεί, αν και παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ύστερα από πρόσφατη έρευνα ότι σήμερα πλέον τα καταπατημένα είναι 5 εκατ. στρέμματα. Εντυπωσιακό εξάλλου είναι το γεγονός ότι μόνο τα τελευταία 25 χρόνια περισσότερα από 500.000 στρέμματα κρατικών, δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων, με τη μέθοδο του αποχαρακτηρισμού τους από τις πρωτοβάθμιες επιτροπές επίλυσης δασικών αμφισβητήσεων, κατέληξαν σε ιδιώτες. Επίσης, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, περισσότερα από 250.000 ακίνητα σε ολόκληρη τη χώρα έχουν καταπατηθεί από 60.000 άτομα που σήμερα εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες. Με δεδομένο ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αναζητά εναγωνίως έσοδα από κάθε «πηγή», είτε εντός είτε εκτός προϋπολογισμού, στράφηκε και προς την κατεύθυνση των καταπατημένων και σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος προωθείται τελικά λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα της ελληνικής πολιτείας. Είναι άλλωστε εντυπωσιακό ότι από υπολογισμούς που έχουν γίνει στο υπουργείο Οικονομικών έχει προκύψει ότι το Δημόσιο θα μπορούσε να διεκδικήσει έως και 35 δισ. ευρώ, χωρίς μάλιστα να επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι καταπατητές. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών τα μισά καταπατημένα ακίνητα βρίσκονται στην Πελοπόννησο και στη Στερεά Ελλάδα, στους νομούς Κορινθίας, Αττικής, Εύβοιας, Φθιώτιδας και Αρκαδίας.

Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζονται τα συναρμόδια υπουργεία, η «τακτοποίηση» των καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου θα προβλέπει την εξαγορά των καταπατημένων εκτάσεων από τους καταπατητές, με τίμημα που θα προκύπτει (για τα αστικά και περιαστικά ακίνητα) βάσει των αντικειμενικών αξιών που ισχύουν και το οποίο φυσικά θα μειώνεται ανάλογα με το χρονικό διάστημα που έχει καταπατηθεί η έκταση. Οπου δεν ισχύουν αντικειμενικές αξίες, η εξαγορά θα γίνεται με βάση την αγοραία αξία και το συγκριτικό σύστημα. Οι καταπατητές, αφού έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (είτε καταπατημένη είτε ελεύθερη), θα λάβουν ειδικά ειδοποιητήρια με τα οποία θα καλούνται να νομιμοποιήσουν την κατοχή των συγκεκριμένων ακινήτων. Η σχετική διαδικασία θα λαμβάνει πάντως σε κάθε περίπτωση υπόψη και κοινωνικά κριτήρια, όπως η οικογενειακή κατάσταση και η διάρκεια καταπάτησης ή χρήσης του ακινήτου. Ετσι, αν ο αιτών δεν διαθέτει πρώτη κατοικία ή είναι πολύτεκνος, το τίμημα της εξαγοράς θα μειώνεται περισσότερο και θα φτάνει μέχρι και το 20% επί της αξίας (αντικειμενικής ή αγοραίας). Για την επιπλέον έκταση θα καταβάλλεται ολόκληρο το τίμημα. Διευκρινίζεται ότι για τον υπολογισμό της αντικειμενικής ή της αγοραίας αξίας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η αξία των κτισμάτων επί των κτημάτων. Αναλυτικότερα, η εν λόγω ρύθμιση θα προβλέπει ότι όποιος κατέχει αυθαίρετα δημόσιο κτήμα μέχρι κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία που θα ορίζεται (υπάρχει πρόταση για το 1988) είτε έχει τίτλους είτε όχι, θα δικαιούται να ζητήσει από την οικεία Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου να το εξαγοράσει, σε προθεσμία που θα ορίζεται με σχετικό νόμο. Επισημαίνεται ότι η αντιμετώπιση των ακινήτων θα διαφέρει ανάλογα με τη χρήση τους, ενώ στην περίπτωση που επί του κτήματος έχει ανεγερθεί κτίσμα στο οποίο αποδεδειγμένα κατοικεί ο αιτών ή η οικογένειά του, έστω και κατά τη θερινή περίοδο, ή το χρησιμοποιεί ο ίδιος για επαγγελματικούς σκοπούς, το τίμημα της εξαγοράς θα ορίζεται στο 50%-60% της αξίας (αντικειμενικής ή αγοραίας).

Το τίμημα για την επιπλέον καταπατημένη έκταση (εκτός του κτίσματος) θα υπολογίζεται επί της συνολικής αντικειμενικής ή αγοραίας αξίας. Το τίμημα Με βάση την πρόταση των στελεχών του υπουργείου, το τίμημα για όλες τις περιπτώσεις των καταπατημένων κτημάτων θα πρέπει να μειώνεται επιπλέον κατά 15%-20% για τα ακίνητα που κατέχονται αυθαίρετα πριν από την 1-1-1945 και κατά 25%-35% για όσα κατέχονται πριν από την 1-1-1925. Για να αποφευχθεί πάντως η επιβάρυνση των υπόχρεων, προτείνεται όπως η διάρκεια αποπληρωμής οριστεί σε πολλές δόσεις, αν και από την άλλη πλευρά θα προβλέπονται και ποινές για όσους δεν ενταχθούν στη ρύθμιση ή δεν καταβάλλουν το τίμημα. Στην περίπτωση που ο καταπατητής δεν θα υποβάλει εμπρόθεσμα αίτηση εξαγοράς του κτήματος, υπάρχει μάλιστα πρόταση, σύμφωνα με την οποία οποιοσδήποτε άλλος θα μπορεί να υποβάλει αίτηση σε διάστημα έξι μηνών και να αποκτήσει το συγκεκριμένο κτήμα. Εξάλλου για τα αγροτικά καταπατημένα κτήματα, θα προβλέπεται ότι η εξαγορά τους θα γίνεται με την καταβολή τιμήματος ίσο με την αγοραία αξία του. Αν ο αιτών είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότης, το τίμημα της εξαγοράς θα περιορίζεται κατά 50%,

Πως "γεννήθηκαν" οι πολυκατοικίες

Το πιο σημαντικό φαινόμενο που εμφανίζεται τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και επηρεάζει και κλιμακωτά μέσα στον χρόνο την εικόνα της πόλης είναι η γένεση και ανάπτυξη ενός νέου πρότυπου στον τομέα της οικοδομής: το πολυώροφο κτίριο κατοικιών, η λεγόμενη αστική πολυκατοικία. Τοποθετώντας το γενικότερο πλαίσιο μέσα από το οποίο αναδύθηκε το φαινόμενο της αθηναϊκής πολυκατοικίας, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε συνοπτικά τα εξής:

1. Η γενικότερη εμπόλεμη κατάσταση στα Βαλκάνια συρρικνώνει τις ελληνικές παροικίες και δημιουργεί ένα αναγκαστικό κύμα ομογενών προσφύγων που κατακλύζει τον ελλαδικό χώρο και, μοιραία, την πρωτεύουσα. Το γεγονός αυτό κορυφώνεται με τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922.

2. Η οικονομική αστάθεια που χαρακτηρίζει την περίοδο αυτή δημιουργεί μια γενικότερη ανασφάλεια, αποτρέποντας από την τοποθέτηση χρημάτων σε παραγωγικούς τομείς και στρέφοντας τους επενδυτές στην οικοδομή, τομέα που στη συγκεκριμένη συγκυρία θεωρείται ασφαλής για επικερδή τοποθέτηση κεφαλαίων.

3. Η εισαγωγή του οπλισμένου σκυροδέματος και η σταδιακή γενίκευση της εφαρμογής του στον ευρύτερο τομέα των κατασκευών διευκόλυνε και προώθησε σταθερά την κατασκευή πολυώροφων κτηρίων.

4. Τέλος, πρέπει να αναφερθούμε στο κλίμα ανάδειξης νέων ιδεολογικών τάσεων και κινημάτων που εκφράζονται και στον χώρο της τέχνης. Έτσι, στην αρχιτεκτονική διαπιστώνεται μια σταδιακή τάση απομάκρυνσης από τον ακαδημαϊσμό, ενώ οι αρχές του μοντέρνου κινήματος αρχίζουν να διαφαίνονται και σταδιακά κερδίζουν έδαφος.

Εξετάζοντας τη διαδικασία παραγωγής και εξέλιξης της αθηναϊκής πολυκατοικίας και της αναπόφευκτης επίδρασης στην εικόνα της πόλης που αυτή συνεπάγεται, διακρίνουμε σαφώς τις εξής περιόδους:

α) Τριακονταετία 1900-1929: Πολυώροφα κτήρια κατοικίας εμφανίζονται σποραδικά στην πόλη (ενδεικτικά αναφέρονται ότι μέχρι το τέλος της περιόδου 1900-1919 κτίζονται μόνον 69 κτήρια). Το φαινόμενο της επιστροφής των ομογενών βρίσκεται σε ανάπτυξη και η τεχνολογία της κατασκευής χρησιμοποιεί ακόμα παραδοσιακές μεθόδους. Η πρωτοβουλία της ανέγερσης αφορά έναν ιδιοκτήτη παραγωγό και επικαρπωτή (τα λεγόμενα «αφεντάδικα»). Από την άποψη της τυπολογίας, στην κάτοψη παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με τις κατοικίες της προηγούμενης περιόδου.

β) Περίοδος 1929-1940: Το 1929 θεωρείται χρονιά-σταθμός για την εξέλιξη της αστικής πολυκατοικίας. Δύο σημαντικά γεγονότα δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό αυτό:

1. Θεσπίζεται ο Ν. 3741/29 ο οποίος προωθεί τον θεσμό της οριζόντιας ιδιοκτησίας. Έτσι εμφανίζονται οι πρώτοι κάτοχοι διαμερισμάτων με δικαιώματα συνιδιοκτησίας επί του συνολικού οικοπέδου (και εδώ επισημαίνουμε την ειδοποιό διαφορά από την προηγούμενη περίοδο όπου υπήρχε ένας ιδιοκτήτης για το σύνολο της οικοδομής). Το γεγονός αυτό επιδρά σημαντικά και στη μορφολογία των κατασκευών (εισάγεται μια αυστηρή τυποποίηση στην τυπολογία των ορόφων. Η τυποποίηση αυτή εμφανίζεται και στις όψεις).

2. Μπαίνει σε ισχύ ο πρώτος Οικοδομικός Κανονισμός του Κράτους (ΓΟΚ 29). Εισάγονται οι πρώτοι γενικοί κανόνες που διέπουν την κατασκευή και οι πρώτες δεσμεύσεις που ενισχύουν την τυποποίησή της. Παράλληλα, αρχίζει να διαφαίνεται το καθεστώς της αντιπαροχής, όπου ο εργολάβος χρηματοδοτεί την κατασκευή εξ ολοκλήρου, παραχωρώντας ένα ποσοστό της οικοδομής στον ιδιοκτήτη του οικοπέδου. Το γεγονός αυτό θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό για την εξέλιξη της ποιότητας των οικοδομών, αφού με τον τρόπο αυτό εισάγεται παράλληλα ο λεγόμενος χρυσούς κανόνας των εργολάβων:

- Ελαχιστοποίηση του κόστους

- Μεγιστοποίηση του κέρδους

Κλείνουν 300 καταστήματα

Μετά τις περικοπές σε μισθούς και επιδόματα έως και 35%, οι τράπεζες ετοιμάζονται να βάλουν «μαχαίρι» στο δίκτυο των καταστημάτων τους, περικόπτοντας περίπου 300, μέσα στο 2012. Η μερίδα του λέοντος, στις περικοπές δικτύου, θα προέλθει για το επόμενο έτος από τις ελληνικές τράπεζες, παίρνοντας την σκυτάλη από τις εγκαταστημένες στη χώρα μας ξένες τράπεζες. Οι οποίες πραγματοποίησαν τις μεγαλύτερες περικοπές το 2011. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία συγχώνευσης Alpha - Eurobank θα έχει ως «θύματα» περί τα 150-200 υποκαταστήματα των δύο τραπεζών εντός του 2012, κυρίως σε περιοχές που παρατηρούνται αλληλοεπικαλύψεις. Σε μειώσεις καταστημάτων θα προχωρήσουν και οι υπόλοιπες μεγάλες τράπεζες: Εθνική και Πειραιώς, αλλά και η ATEbank, στο πλαίσιο του προγράμματος εξυγίανσης που ακολουθεί. Παράλληλα θα συνεχιστεί το «κούρεμα» καταστημάτων από τις ξένες τράπεζες. Με την Millennium να συρρικνώνει σημαντικά (περίπου 35 καταστήματα) το δίκτυό της, παίρνοντας τη σκυτάλη από την Geniki, που έκλεισε 36 καταστήματα το 2011, και την Citibank, που έκλεισε με μιας 31 καταστήματα. Σε μειώσεις καταστημάτων, αλλά και προσωπικού ετοιμάζεται να προχωρήσει και η Emporiki, η μητρική της οποίας, Credit Agricole, ανακοίνωσε την περικοπή 2.350 θέσεων εργασίας, στη Γαλλία και στο εξωτερικό.

Ενας φορος με δεκάδες προβλήματα

Τα πάνω κάτω και στην αγορά ενέργειας θα φέρει η απόφαση της είσπραξης του νέου φόρου μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.Η ΔΕΗ, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, ανησυχεί για νέα εκτόξευση των οφειλών που έχουν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις προς την εταιρεία, καθώς με το νέο τέλος όσοι δεν πληρώνουν θα έρχονται αντιμέτωποι με τη διακοπή της ηλεκτροδότησης. Μάλιστα, η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ υποστηρίζει πως μέχρι τον Αύγουστο η επιχείρηση έκοψε το ρεύμα σε 175.000 που αδυνατούσαν λόγω της ύφεσης να είναι συνεπείς. Από αυτούς οι 60.000 δεν έκαναν επανασύνδεση. Επίσης η ΔΕΗ φοβάται για άσκηση αγωγών σε βάρος της, καθώς, όπως υποστηρίζουν στελέχη της, είναι πολύ πιθανό μέτοχοι να εγείρουν ενστάσεις ως προς τον ρόλο που καλείται να παίξει μία εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία.

Σύγχυση αναμένεται να προκληθεί και με την επιφάνεια των κατοικιών, των επιχειρήσεων και άλλων δομημένων χώρων. Η ΔΕΗ για την είσπραξη των δημοτικών τελών, φόρων κ.λπ. χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων των δήμων. Πολλοί φορολογούμενοι άλλα τετραγωνικά έχουν δηλώσει στο έντυπο «Ε9» κι άλλα στις δημοτικές υπηρεσίες. Επίσης, οι δήμοι διαφορετικά υπολογίζουν την επιφάνεια για την επιβολή των δημοτικών τελών κι αλλιώς τους φόρους για τον δημόσιο φωτισμό. Επιπλέον, είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο καταναλωτές να εγείρουν ενστάσεις ως προς τα τετραγωνικά μέτρα που έχουν δηλώσει και θα διαπιστώσουν διαφορετικές χρεώσεις. Προβλήματα υπάρχουν και με ακίνητα τα οποία ανήκουν σε ανθρώπους που έχουν πεθάνει. Στη ΔΕΗ διερωτώνται τι θα γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις.

Τράπεζες:Τα τρυκ που έπνιξαν την αγορά

Με τρυκ , οι τράπεζες «επνιξαν» την οικονομία. Στη διετία 2010-2011, οι απαιτήσεις των τραπεζών από τους δανειολήπτες για παροχή εξασφαλίσεων αυξήθηκαν, ενώ οι τράπεζες επίσης περιόρισαν τη διάρκεια και το ύψος των χορηγούμενων δανείων και, στην περίπτωση των στεγαστικών δανείων, το ποσοστό της αξίας των υποθηκευόμενων ακινήτων το οποίο μπορεί να καλύψει τα χορηγούμενα δάνεια. Από την άλλη πλευρά, , έρευνες, όπως αυτή της ΕΚΤ (Δεκέμβριος 2011) που αναφέρονται στην πρόσβαση των επιχειρήσεων μικρού και μεσαίου μεγέθους σε πηγές εξωτερικής χρηματοδότησης, διαπιστώνουν ότι στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ, πολύ υψηλότερο ποσοστό των αιτήσεων των επιχειρήσεων για τραπεζικά δάνεια απορρίπτονται ή ικανοποιούνται μόνο μερικώς από τα πιστωτικά ιδρύματα. Αποτέλεσμα είναι ότι στο τέλος του γ΄τριμήνου 2011 τα στεγαστικά δάνεια που ήταν σε καθυστέρηση να φθάσουν το 14% έναντι 10% περίπου που ήταν στο τέλος του 2010. Εκτιμήσεις μάλιστα ανέφεραν ότι στο τέλος του 2011 , οι καθυστερήσεις θα ξεπεράσουν το 16% στο σύνολο των στεγαστικών δανείων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki