Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Μία ιστορία που γεννά ερωτήματα

Τη νομιμοποίηση αυθαιρεσιών, την αλλαγή των χρήσεων γης επί τα χείρω στο Μαρούσι, σε μια περιοχή την οποία τα έργα της ολυμπιακής περιπέτειας του 2004 επιβάρυναν με τσιμέντο και υπερτοπικές χρήσεις, επιχειρεί το Προεδρικό Διάταγμα "Τροποποίηση των χρήσεων γης των οικοπέδων που βρίσκονται στα οικοδομικά τετράγωνα επί του βασικού οδικού δικτύου και επί σημαντικών οδικών αξόνων του ρυμοτομικού σχεδίου Δήμου Αμαρουσίου". Η έγκρισή του τρεις μόνον ημέρες πριν από τις εκλογές της 6ης Μαΐου συνοδεύεται από πρωτοφανείς μεθοδεύσεις, κατάθεση ψευδών στοιχείων στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά και την περιφρόνηση των παρατηρήσεων του ανωτάτου δικαστηρίου για παράνομες και αντισυνταγματικές ρυθμίσεις -σύμφωνα με το πρακτικό, αριθμός 81/2012- τις οποίες το ΥΠΕΚΑ όφειλε να διαγράψει. Ήταν τέτοια η σπουδή του αναπληρωτή υπουργού ΠΕΚΑ να υπογραφεί το σχέδιο Π.Δ. πάση θυσία, που συνέβη το πρωτοφανές. Στις 30 Απριλίου ολοκλήρωσε το Ε' Τμήμα του ΣτΕ την επεξεργασία του σχεδίου Π.Δ., στις 2 Μαΐου στα Γιάννενα υπογράφεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια και την επομένη αμέσως δημοσιεύεται στο ΦΕΚ ΑΑΠ 151/3.5.2012. Όμως... Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος παρελήφθη από το ΣτΕ για έλεγχο στις 21-2-2012, χωρίς να έχει προηγηθεί η υποχρεωτική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΚΣΧΟΠ) ή του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), που αντικατέστησε το ΚΣΧΟΠ. Το πρακτικό Επεξεργασίας είναι αποκαλυπτικό. Στα έγγραφα του ΥΠΕΚΑ προς αυτό, στις 11.4.2012 και 19.4.2012, υποστηρίζεται ότι η έλλειψη γνωμοδότησης των παραπάνω συμβουλίων οφείλεται στο επείγον του θέματος, στην αποχή των μηχανικών μελών από το ΚΣΧΟΠ κατά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2012, και ότι το ΚΕΣΥΠΟΘΑ δεν έχει ακόμα συγκροτηθεί. Το επείγον καταρρίπτεται, αφού η μελέτη αναθεώρησης των χρήσεων εκκρεμούσε στο ΥΠΕΚΑ από την τελευταία γνωμοδότηση του Δήμου Αμαρουσίου 24.2.2009, δύο χρόνια δηλαδή. Η αποχή των μηχανικών από όλα τα συμβούλια του Δημοσίου για δύο μήνες ήταν συλλογική απόφαση στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων και αποφάσεων του ΤΕΕ και των μηχανικών του Δημοσίου (ΕΜΔΥΔΑΣ) για την υπεράσπιση των αποθεματικών του ταμείου τους (ΤΣΜΕΔΕ) μετά την επέλαση του δεύτερου Μνημονίου. Το δε ΚΕΣΥΠΟΘΑ είχε συσταθεί από τις 26 Ιανουαρίου και το σχετικό ΦΕΚ 49 δημοσιεύτηκε στις 3.2.2012! Ως προς το περιεχόμενο, το Π.Δ. καθορίζει περιοχές με χρήσεις πολεοδομικού κέντρου με τρεις διαβαθμίσεις ΠΚ 1, ΠΚ 2, ΠΚ 3, περιοχές με χρήσεις Γενικής Γατοικίας με δύο διαβαθμίσεις (ΓΚ 1, ΓΚ 2) και θέτει περιορισμούς στις επιτρεπόμενες ανά κατηγορία χρήσεις. Μεταξύ των αρκετών παρατηρήσεων του ΣτΕ που το ΥΠΕΚΑ αγνόησε ενδεικτικά περιλαμβάνεται:

- Η μετατροπή της οικοπέδων επί της οδού Κυπρίων Αγωνιστών με χρήση αμιγούς (μόνο) κατοικίας σε Πολεοδομικού Κέντρου 3. Εδώ επιτρέπονται εμπορικά καταστήματα μέχρι 80 τ.μ. ανά αυτοτελή ιδιοκτησία, γραφεία και διοίκηση επιπέδου γειτονιάς με τα ίδια τετραγωνικά, εστιατόρια 200 τ.μ., αναψυκτήρια μέχρι 80 τ.μ., πολιτιστικά κτήρια και κτήρια εκπαίδευσης, θρησκευτικοί χώροι, κτήρια κοινωνικής πρόνοιας κ.λπ. Το ΣτΕ ήταν σαφές. Η εν λόγω περιοχή εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις του Π.Δ. του 1995 "που θεσπίζει ειδικό καθεστώς προστασίας στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος, εκδόθηκε δυνάμει και των εξουσιοδοτικών διατάξεων του νόμου 1650/1986 κατόπιν περιβαλλοντικής μελέτης, το παρόν σχέδιο καθ' ο μέρος τροποποιεί και μάλιστα επί το δυσμενέστερο, τις προβλεπόμενες στη Ζώνη Β του διατάγματος αυτού χρήσεις δεν προτείνεται νομίμως". Πρόκειται για το καθεστώς προστασίας του ρέματος Πεντέλης - Χαλανδρίου και της ευρύτερης περιοχής. Επιπλέον το ανώτατο δικαστήριο υποδεικνύει στο ΥΠΕΚΑ αυτό που υποχρεούται εκ του νόμου να είχε πράξει. Να αντιπαραβάλει τα διαγράμματα του σχεδίου χρήσεων γης με το παραπάνω Π.Δ. για το εάν "υπάρχει και σε άλλο σημείο αντίθεση των προτεινόμενων με το υπό επεξεργασία σχέδιο χρήσεων... και να απαλειφθούν οι τυχόν αντίθετες προς το Προεδρικό Διάταγμα ρυθμίσεις ως μη νόμιμες".

- Το ΣτΕ διαπίστωσε ότι στο σχέδιο Π.Δ. τα οικοδομικά τετράγωνα με πρόσωπο επί της οδού Κύμης προς την πλευρά του Νέου Ηρακλείου έρχεται σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αμαρουσίου "καθ' όσον, σύμφωνα με τα διαγράμματα που απεστάλησαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στα οικοδομικά αυτά τετράγωνα το ΓΠΣ εμφανίζεται να προβλέπει χρήση αμιγούς κατοικίας, σε περίπτωση δε αντίθεσης επιβάλλεται τροποποίηση της σχετικής ρύθμισης του σχεδίου ώστε να εναρμονισθεί προς το ΓΠΣ".

Η Γενική Κατοικία 1 επιτρέπει ξενοδοχεία μέχρι 100 κλίνες και ξενώνες, εμπορικά καταστήματα μέχρι 600 τ.μ., γραφεία, τράπεζες, κτήρια εκπαίδευσης, εστιατόρια, αναψυκτήρια, επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης μέχρι ΗP, 22 KW κινητήρια ισχύ ή 50 KW θερμική ισχύ και μέχρι 400 τ.μ. Με τις μεταβατικές διατάξεις του Π.Δ. νομιμοποιείται κάθε παράνομη χρήση έως τώρα, αφού δεν ορίζεται ουδεμία ως μη επιτρεπόμενη. Βάσει αυτών, σε οχλούσες χρήσεις που σύμφωνα με το παρόν διάταγμα δεν επιτρέπονται δίνεται μεταβατική περίοδος 8 ετών για την απομάκρυνσή τους και, εφόσον έχουν άδεια λειτουργίας, παραμένουν και 12 χρόνια!

Κατά παρέκκλιση ακόμη και των προβλεπομένων φρέσκων χρήσεων του Π.Δ. τα πρατήρια βενζίνης "τα οποία λειτουργούν νομίμως βάσει οικοδομικής άδειας στις περιοχές του Παραδοσιακού - Ιστορικού Κέντρου και Γενικής Κατοικίας“, παραμένουν.

Άλλο συγχωροχάρτι επιτρέπει τη λειτουργία ειδικών κτηρίων, π.χ. κτήρια γραφείων που “υπάρχουν στα Οικοδομικά Τετράγωνα του βασικού οδικού δικτύου κατά την ημέρα δημοσίευσης του παρόντος διατάγματος και δεν επιτρέπονται από τις διατάξεις αυτού, διατηρούνται εφόσον υλοποιήθηκαν βάσει νομίμων οικοδομικών αδειών...”.

ΠΗΓΗ: ΑΥΓΗ

Εξι επενδύσεις σε εξοχική και τουρισμό

Τουλάχιστον οι μισές επενδύσεις που προσδοκούμε στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια θα αφορούν τον τουρισμό, προέβλεψε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου . Ενδεικτικά, τουλάχιστον έξι επενδύσεις εκκρεμούν λόγω της αυξημένης γραφειοκρατίας:

1) Λοκρός, για το project Atalanti Hills. Στο master plan, ύψους 2 δισ. ευρώ, περιλαμβάνονται 3 ξενοδοχειακές μονάδες 5 αστέρων, 5.000 τουριστικές κατοικίες, 13 γήπεδα τένις και 3 γήπεδα γκολφ.

2) Arkoudi island resort, εταιρίας βρετανικών συμφερόντων, για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού Αρκούδι στο Ιόνιο, που βρίσκεται μεταξύ Λευκάδας και Ιθάκης, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.

3) Trident Investment Group και Grand Hotels & Resorts SA, ελληνοαμερικανικών συμφερόντων για το Olympia resort, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, στην Ολυμπία.

4) Όμιλος Λεπτού, κυπριακών συμφερόντων: σχεδιάζει επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ στην Κρήτη, την Πάρο και τη Σαντορίνη.

5) Emerald Developments, κυπριακών συμφερόντων, προτίθεται να υλοποιήσει τουριστικό θέρετρο προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ σε έκταση 1.600 στρ. στα νότια παράλια του δήμου Λάμπης στο νομό Pεθύμνου.

6) Επένδυση στο Μεγανήσι της Λευκάδας σε έκταση άνω των 2.600 στρ. σχεδίαζε η οικογένεια Ρότσιλντ.

Το χάος των κρατικών ακινήτων

Περισσότερο από το 65% του χαρτοφυλακίου των 72.000 κρατικών ακινήτων που ελέγχει «βρίσκεται υπό προβληματικό νομικό καθεστώς». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 28.234 κρατικά ακίνητα που είναι καταπατημένα, 16.431 αγνώστου νομικού καθεστώτος (δε γνωρίζουμε ποιος και πώς τα χρησιμοποιεί!) και 1.697 αμφίβολου νομικού καθεστώτος. Άλλα 10.626 ακίνητα είναι ελεύθερα και 1.435 είναι μερικώς ελεύθερα, δηλαδή δεν αξιοποιούνται, ενώ 7.386 είναι παραχωρημένα κατά κυριότητα και 1.322 παραχωρημένα κατά χρήση. Στον ίδιο κατάλογο περιλαμβάνονται και 3.486 ακίνητα ειδικής φύσεως καθώς και 161 ακίνητα που εμφανίζονται διεκδικούμενα από ιδιώτες στα δικαστήρια. Εκτός από το χάος των ακινήτων που είναι αναξιοποίητα (καταπατημένα κ.λπ.), η ΕΤΑΔ επιχειρεί να ξεκαθαρίσει και τις χιλιάδες συμβάσεις με τις οποίες έχουν παραχωρηθεί ακίνητα σε ιδιώτες. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο, στη σημερινή βάση δεδομένων (με παλαιά στοιχεία που προέρχονται κυρίως από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου - ΚΕΔ) καταγράφονται περίπου 400 μη ενεργές συμβάσεις, ενώ επικαιροποίηση απαιτείται και στις περίπου 8.700 συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το Δημόσιο. Η πλειονότητα των πληροφοριακών στοιχείων της ακίνητης περιουσίας, όπως κληρονομήθηκε από την ΕΤΑΔ που συγχωνεύθηκε με την ΚΕΔ, έχει επικαιροποιηθεί πριν από τουλάχιστον 8 χρόνια.

Πηραν πίσω το φόρο στη κύρια κατοικία

Η ιταλική κυβέρνηση αποφάσισε την ακύρωση, τουλάχιστον για φέτος, της επιβολής φόρου ακινήτων για την κύρια κατοικία των φορολογούμενων. Aπό το 2014, η φορολόγηση των ακινήτων θα ενταχθεί σε έναν ενιαίο φόρο υπηρεσιών (Service Tax) που θα περιλαμβάνει το τέλος για την αποκομιδή των απορριμμάτων και για την συνολική έκταση των κοινόχρηστων χώρων. «Η μεταρρύθμιση αυτή ήταν αναγκαία, διότι ο φόρος στην κύρια κατοικία είχε παρουσιάσει αρκετά προβλήματα κι η εφαρμογή του θα ήταν άδικη», δήλωσε ο Ιταλός πρωθυπουργός Ενρίκο Λέτα, ο οποίος τόνισε ότι «η κατάργηση του φόρου φέτος δεν πρόκειται να αυξήσει το έλλειμμα πέραν του 3% του ΑΕΠ», του ορίου που έχει θεσπίσει η ΕΕ Η υστέρηση των εσόδων λόγω της κατάργησης του φόρου ακινήτων αυτού υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, δεσμεύθηκε ότι θα εξευρεθούν εναλλακτικές πηγές εσόδων από την περαιτέρω φορολόγηση των τυχερών παιχνιδιών και την περιστολή των δαπανών του δημοσίου. Παράλληλα με τον φόρο στην πρώτη κατοικία καταργείται για φέτος και η φορολόγηση των αγροτικών εκτάσεων. Ακόμα, ανακοινώθηκε ότι το ιταλικό δημόσιο πρόκειται να καταβάλει άμεσα 10 δισεκατομμύρια ευρώ οφειλών του σε μια σειρά ιδιωτικών επιχειρήσεων της χώρας. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η κίνηση αυτή πρόκειται να αυξήσει τις εισπράξεις φόρων, ίσως από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας.

Ψυγείο για ένα ακόμα χρόνο ο φόρος υπεραξίας

Αναστέλλεται, όπως όλα δείχνουν, για ακόμη έναν χρόνο, ο φόρος υπεραξίας ακινήτων ο οποίος, αν και ψηφίσθηκε το 2013, δεν έχει τεθεί σε ισχύ εξαιτίας αφενός της τεράστιας πτώσης των τιμών στην κτηματαγορά, αφετέρου της πολυπλοκότητας του νόμου. Ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και στην τιμή πώλησης κάθε ακινήτου από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά. Επιβαρύνει τον πωλητή, ενώ ο αγοραστής οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Ο φόρος είχε ανασταλεί εξαιτίας της πολυπλοκότητάς του, με αποτέλεσμα στους μήνες που εφαρμόστηκε να ακυρωθούν εκατοντάδες συμβόλαια.

 

Σύμφωνα με τον νόμο, εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για περισσότερο από πέντε έτη, η υπεραξία είναι αφορολόγητη μέχρι του ποσού των 25.000 ευρώ. Επίσης όσοι μεταβιβάσουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους προ του 1995 απαλλάσσονται από τον σχετικό φόρο.

 

Εφόσον προκύπτει φόρος, αυτός παρακρατείται από τον συμβολαιογράφο και αποδίδεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την υπογραφή του συμβολαίου, η οποία κατατίθεται αποκλειστικά στην τράπεζα έκδοσης της τραπεζικής επιταγής. Για τον υπολογισμό του φόρου οι τιμές κτήσης και μεταβίβασης είναι αυτές που αναγράφονται στα συμβόλαια, ενώ εάν πρόκειται για ακίνητο το οποίο έχει αποκτηθεί από κληρονομιά, η τιμή κτήσης υπολογίζεται με βάση τον φόρο κληρονομιάς που είχε καταβληθεί (το ίδιο και για τις δωρεές - γονικές παροχές). Σε κάθε άλλη περίπτωση που η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προκύψει με βάση δημόσια έγγραφα (όπως π.χ. αυτεπιστασία ή αντιπαροχή), υπολογίζεται με βάση έναν μαθηματικό τύπο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον πληθωρισμό των ετών που έχουν μεσολαβήσει ανάμεσα στην απόκτηση και την πώληση. Για την επιβολή του φόρου, ο φορολογούμενος που μεταβιβάζει ακίνητη περιουσία υποχρεούται, πριν από τη σύνταξη του συμβολαίου, να δηλώνει το σύνολο των στοιχείων που αφορούν τον προσδιορισμό του φόρου υπεραξίας στον συμβολαιογράφο.

 

Η δήλωση περιλαμβάνει τα στοιχεία του πωλητή, του συμβολαιογράφου που καταρτίζει τη συμβολαιογραφική πράξη και θα διενεργήσει την παρακράτηση και την απόδοση του φόρου, τα στοιχεία του αγοραστή ή των αγοραστών, τον χρόνο και την αξία κτήσης και μεταβίβασης, το είδος της ακίνητης περιουσίας ή των ιδανικών μεριδίων αυτής ή του εμπράγματου δικαιώματος, τα έτη διακράτησης, τους συντελεστές και τον υπολογισμό του φόρου.

 

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki