Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Κτηματολόγιο: Όταν το Δημόσιο διεκδικεί

Ανάλυση

 

των Αναστασίου Γ. Βάππα, και Βασιλικής Παραδιά,

 

Δικηγόρων Αθηνών

 

Όπως είναι γνωστό, στις περιοχές που έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και υπάρχουν λειτουργούντα Κτηματολογικά Γραφεία, αν κάποιος ιδιοκτήτης παρέλειψε να δηλώσει το ακίνητό του μέσα στις νόμιμες προθεσμίες και έχει χάσει και το δικαίωμα ένστασης κατά την ανάρτηση, με αποτέλεσμα το ακίνητό του αυτό να αναφέρεται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη», δεν έχει την δυνατότητα να ζητήσει την διόρθωση της εσφαλμένης αυτής εγγραφής παρά μόνο με αγωγή που ασκείται κατά την εκουσία δικαιοδοσία, στο κατά τόπο αρμόδιο Μονομελές Πρωτοδικείο μέσα σε οκταετή προθεσμία από την έναρξη λειτουργίας του οικείου Κτηματολογικού Γραφείου. Βεβαίως αν χαθεί και αυτή η προθεσμία – η οποία όμως αναμένεται να παραταθεί, όπως έχει ζητήσει η οργάνωσή μας - το ακίνητο περιέρχεται αυτόματα στο Ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο πολύ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι περιοχών που κατά την Κτηματογράφηση το Δημόσιο προέβαλλε δικαιώματα, ακόμα και αν οι ισχυρισμοί του Δημοσίου απερρίφθησαν από τις τότε αρμόδιες επιτροπές.

Μία τέτοια περιοχή είναι μεταξύ πολλών άλλων και η Αγία Παρασκευή Αττικής, όπου το Ελληνικό Δημόσιο προέβαλλε δικαιώματα για ολόκληρο σχεδόν το εντός σχεδίου τμήμα της, πάνω από τη Λεωφόρο Μεσογείων (δηλαδή για τα πιο πυκνοκατοικημένα και εμπορικά σημεία του Δήμου), ισχυριζόμενο ότι πρόκειται για δημόσια δασική έκταση ως τμήμα του ορεινού όγκου του Υμηττού! Το πρόβλημα αυτό αντιμετώπισε πρόσφατα μία ιδιοκτήτρια, η οποία αναγκάστηκε να προσφύγει στο Δικαστήριο προκειμένου να αναγνωρίσει ως ιδιοκτησία της ένα διαμέρισμα τετάρτου ορόφου μίας πολυκατοικίας 22 διαμερισμάτων που είχε ανεγερθεί από την δεκαετία του 1970 και το οποίο είχε παραλείψει να δηλώσει κατά την κτηματογράφηση της περιοχής. Το Ελληνικό Δημόσιο άσκησε κύρια παρέμβαση στη συζήτηση της παραπάνω αίτησης, με τον ισχυρισμό ότι το διαμέρισμα αυτό -όπως άλλωστε ολόκληρη η περιοχή της Αγίας Παρασκευής πάνω από την Μεσογείων- αποτελεί ιδιοκτησία του Δημοσίου διότι είναι δάσος, άλλως διότι ανήκει στο Δημόσιο υπό την ιδιότητά του ως διαδόχου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, άλλως με κατάληψή του ως «αδεσπότου» κατά την απελευθέρωση της χώρας από τους Τούρκους!

Επί της υπόθεσης αυτής την οποία χειρίστηκε το Δικηγορικό Γραφείο Στράτου Παραδιά & Συνεργατών, εκδόθηκε η με αριθμό 607/2011 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία δικαίωσε τελικά την ιδιοκτήτρια. Το Δικαστήριο στο σκεπτικό του, αναφέρθηκε στο αρ. 4 του Ν. 3127/2003, σύμφωνα με το οποίο «Σε ακίνητο που βρίσκεται μέσα σε σχέδιο πόλεως ή μέσα σε οικισμό που προϋφίσταται του έτους 1923 ή μέσα σε οικισμό κάτω των 2.000 κατοίκων που έχει οριοθετηθεί, ο νομέας του θεωρείται κύριος έναντι του Δημοσίου, εφόσον

α) νέμεται μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού αδιαταράκτως για δέκα έτη το ακίνητο με νόμιμο τίτλο από επαχθή αιτία υπέρ του ιδίου ή του δικαιοπαρόχου του, που έχει καταρτιστεί και μεταγραφεί μετά την 23-2-1945, εκτός αν κατά την κτήση της νομής βρισκόταν σε κακή πίστη ή

β) νέμεται μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού το ακίνητο αδιαταράκτως για χρονικό διάστημα τριάντα ετών, εκτός αν κατά την κτήση της νομής βρισκόταν σε κακή πίστη. (…)»

Οι παραπάνω διατάξεις «εφαρμόζονται για ακίνητα εμβαδού μέχρι 2.000 τ.μ. Για ενιαίο ακίνητο, εμβαδού μεγαλύτερου των 2.000 τ.μ. οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται μόνον εφόσον στο ακίνητο υφίσταται κατά την 31-12-2002 κτίσμα που καλύπτει ποσοστό τουλάχιστον 30% του ισχύοντος στην περιοχή συντελεστή δόμησης».

Προκειμένου η ιδιοκτήτρια να αποδείξει ότι το διαμέρισμα πράγματι της ανήκει (!), εκτός από τα συμβόλαια αγοράς του, χρειάστηκε να επικαλεστεί πράξεις νομής επ’ αυτού και συγκεκριμένα να προσκομίσει λογαριασμούς Δ.Ε.Η., παλαιά μισθωτήρια, κατά την περίοδο που το εκμίσθωνε σε τρίτα πρόσωπα και σειρά φορολογικών δηλώσεών της στις οποίες το συμπεριελάμβανε ως ιδιοκτησία της, με τα οποία κάλυπτε χρονική περίοδο άνω των δέκα ετών σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του παραπάνω νόμου. Κατόπιν αυτού, το Δικαστήριο έκρινε ορθά ότι αποδείχθηκε πως η αιτούσα θεωρείται κυρία του ακινήτου έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, δέχθηκε την αίτησή της, απορρίπτοντας ταυτόχρονα την παρέμβαση του Δημοσίου και διέταξε την διόρθωση των σχετικών κτηματολογικών εγγραφών.

Η απόφαση αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της πρακτικής του Δημοσίου να διεκδικεί αδιακρίτως ανεξέλεγκτο αριθμό ακίνητων ακόμα και εντός σχεδίου πόλεως, σε πλήρως ανεπτυγμένες και δομημένες περιοχές, αδιαφορώντας για τα δικαιώματα των πολιτών επί των ακινήτων αυτών, καταταλαιπωρώντας τους με πολύχρονες και δαπανηρές δικαστικές διαδικασίες. Δυστυχώς χιλιάδες πολίτες έχουν αντίστοιχα προβλήματα και κινδυνεύουν να χάσουν τις περιουσίες τους αν δεν είναι σε θέση να αποδείξουν το αυτονόητο, δηλαδή ότι χρησιμοποιούν τα ακίνητά τους επί το εκάστοτε χρονικό διάστημα που απαιτεί ο νόμος. Το πρόβλημα αυτό αναμένεται να επιταθεί και με τους δασικούς χάρτες που έχουν αρχίσει να δημοσιεύονται χαρακτηρίζοντας ως δήθεν δασικούς σχεδόν ολόκληρους δήμους που έχουν ανοικοδομηθεί από δεκαετιών.

 

Αναβάλλεται για τα μέσα Ιουνίου η ψηφοφορία για ESM, δημοσιονομικό σύμφωνο



Η ψηφοφορία στη γερμανική Βουλή για το ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) και το σύμφωνο δημοσιονομικής πειθαρχίας, δεν πρόκειται να γίνει πριν τα μέσα Ιουνίου, το νωρίτερο.

Όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, η ψήφιση είχε οριστεί αρχικά για τις 25 Μαΐου.

Παρ' όλο που ο ESM μπορεί να εγκριθεί με απλή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, για το σύμφωνο δημοσιονομικής πειθαρχίας απαιτείται η στήριξη των δύο-τρίτων του συνόλου των βουλευτών, κάτι που σημαίνει ότι η Αγκελα Μέρκελ εξαρτάται από την αντιπολίτευση αν θέλει να περάσει.

Το σύμφωνο δημοσιονομικής πειθαρχίας βρέθηκε στο προσκήνιο της επικαιρότητας τις τελευταίες ημέρες, καθώς η Γερμανίδα καγκελάριος δήλωσε τη Δευτέρα ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής του, την ώρα που ο νέος πρόεδρος της Γαλλίας, Φρανσουά Ολάντ, έχει καταστήσει σαφές ότι θα επιδιώξει να το επαναδιαπραγματευτεί.

Ενας στους τέσσερεις στα όρια κατάρρευσης

Το 25% των κατασκευαστών βρίσκεται στα πρόθυρα της πτώχευσης, που σημαίνει ότι οι επαγγελματίες του χώρου προχωρούν σε σοβαρές εκπτώσεις, συνήθως από 40% έως και 60%, ενώ ένα επιπλέον 60% των κατασκευαστών επίσης προχωρεί σε σημαντικές εκπτώσεις έως και κατά 30%-35%, προκειμένου να εξασφαλίσουν την πώληση. Το πρόβλημα για τους κατασκευαστές είναι ότι η ζήτηση είναι αναιμική, καθώς ελάχιστοι έχουν δυνατότητα τραπεζικής χρηματοδότησης, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που αναβάλλουν την απόκτηση κατοικίας λόγω των οικονομικών συνθηκών και της προσδοκίας για περαιτέρω μειώσεις. Γεγονός είναι πάντως ότι καθημερινά πληθαίνουν οι περιπτώσεις κατασκευαστών που επιχειρούν να ξεφορτωθούν απούλητα ακίνητα, τα οποία πανελλαδικά εκτιμάται ότι κυμαίνονται από 200.000 έως 270.000. Πριν από μόλις λίγους μήνες, δύσκολα συναντούσε κανείς στην αγορά εκπτώσεις μεγαλύτερες από 25%, ενώ σήμερα όλο και περισσότεροι σπεύδουν σε μειώσεις άνω του 30%. Η τάση αυτή έλαβε γενικευμένο χαρακτήρα από τη στιγμή που επιβλήθηκαν οι φόροι κατοχής ακινήτων και κυρίως ο ΦΑΠ (Φόρος Ακίνητης Περιουσίας), που έχει πλήξει τους κατασκευαστές. Επιπλέον, ενόψει της αναθεώρησης του φορολογικού πλαισίου και της, όπως όλα δείχνουν, καθιέρωσης ενός νέου ενιαίου φόρου για τα ακίνητα, με πιο διευρυμένη βάση, πολύ δύσκολα θα αποφύγουν οι κατασκευαστές την καταβολή του εν λόγω φόρου.

Επκίνδυνες αγορές

Τα καινούργια διαμερίσματα που βρίσκονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι οι "μεγάλύτεροι χαμένοι" απο την ύφεση στη αγορά κατοικίας . Οσον αφορά επιμέρους περιοχές αυτές που επλήγησαν περισσότερο , είναι εκείνες στις οποίες το μέσο επίπεδο των εισοδημάτων είναι χαμηλό και εμφανίζουν υψηλά ποσοστά ανεργίας. Στις ίδιες περιοχές το μέσο επίπεδο των τιμών είναι έως 15% χαμηλότερο απο το μέσο όρο της Ελλάδας. Ισχυρό πλήγμα έχουν δεχτεί και οι κατοικές που το εμβαδόν τους ξεπερνά τα 100 τμ . Η εικόνα αυτή της αγοράς είναι γενικευμένη καθώς αν και σε μικρότερο ποσοστό ανάλογα φαινόμενα καταγράφονται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της περιφέρειας. Απο στοιχεία προκύπτει ότι ο ρυθμός των απωλειών στις περιοχές αυτές επιταχύνθηκε το 2012 , ενώ δεν υπάρχουν ενδείξεις για αναστροφή των τάσεων. Το 2011 ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των τιμών για τα «νέα» και τα «παλαιά» διαμερίσματα ήταν 4,8% και 5,6% αντίστοιχα, ενώ ανάλογη σχέση παρατηρήθηκε το 2010. Η μεγαλύτερη μείωση των τιμών για τα παλαιά διαμερίσματα έναντι των νέων σε όλη την προηγούμενη περίοδο της τρέχουσας κρίσης, αντανακλά τη σχετικά μεγαλύτερη «ανθεκτικότητα» των τιμών των νεόδμητων διαμερισμάτων, τα οποία κατά κανόνα διατίθενται προς πώληση από τους κατασκευαστές. Από την ανάλυση των στοιχείων κατά γεωγραφική περιοχή, προκύπτει ότι οι τιμές των διαμερισμάτων το α΄ τρίμηνο του 2012 ήταν μειωμένες κατά 9,9% στην Αθήνα, 10,1% στη Θεσσαλονίκη, 8,8% στις άλλες μεγάλες πόλεις και 8,2% στις λοιπές περιοχές της χώρας. Για το σύνολο του 2011, με βάση τα αναθεωρημένα στοιχεία, η μείωση των τιμών στις ίδιες περιοχές σε σχέση με το 2010 ήταν 6,4%, 6,8%, 4,0% και 3,7% αντίστοιχα.

Φρενο στη δόμηση απο το ΣτΕ

Συνταγματικό «φρένο» στην επιδείνωση των πολεοδομικών συνθηκών σε ήδη βεβαρημένες οικιστικές περιοχές βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας, κρίνοντας ότι είναι συνταγματικά ανεπίτρεπτα και επομένως ανίσχυρα οποιαδήποτε μέτρα (χωροταξικά - πολεοδομικά) οδηγούν σε περαιτέρω υποβάθμιση. Το ανώτατο δικαστήριο ακύρωσε κατά ένα μέρος την υπουργική απόφαση που τροποποίησε το 2005 το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) του Δήμου Ελευσίνας εντάσσοντας διάφορα παλαιά εργοστάσια (Κρόνος, Ιρις κ.λπ.) σε καθεστώς χρήσης «πολεοδομικού κέντρου», μολονότι στο αρχικό ΓΠΣ προβλεπόταν η δημιουργία χώρων κοινοχρήστων και πρασίνου που είναι απολύτως αναγκαίοι για μια τόσο επιβαρημένη ζώνη όσο αυτή του Θριασίου Πεδίου. Κάνοντας δεκτή σχετική προσφυγή κατοίκων της ευρύτερης ζώνης, το ΣτΕ έκρινε παράνομη τη μεταβολή των χρήσεων και τη μείωση χώρων πρασίνου, κοινόχρηστων και κοινωφελών λειτουργιών. Λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική πολεοδομική υποβάθμιση των οικιστικών περιοχών του Θριασίου Πεδίου, το δικαστήριο δέχθηκε ότι εν όψει της μεγάλης ανάγκης για εξασφάλιση ελεύθερων χώρων, η υπουργική απόφαση προκαλεί συνταγματικά ανεπίτρεπτη τροποποίηση των πολεοδομικών συνθηκών στην περιοχή. Παράλληλα έκρινε (2877/12) ότι κάθε πολεοδομική αλλαγή οφείλει μόνο να βελτιώνει τις συνθήκες διαβίωσης.

Αντίθετα το ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές δύο εταιρειών - ιδιοκτητριών παλαιών εργοστασίων στην ίδια ζώνη, οι οποίες διαμαρτύρονταν, θεωρώντας ότι με τα μέτρα αναμόρφωσης της περιοχής δεσμεύονταν υπέρμετρα οι ιδιοκτησίες τους, ενώ υποχρεώνονταν και σε εισφορά γης. Το δικαστήριο έκρινε συνταγματικό το νομοθετικό πλαίσιο της εισφοράς σε γη για να εξασφαλίζονται ελεύθεροι κ.λπ. χώροι, ενώ δέχθηκε ότι δεν αδρανοποιείται η οικονομική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, αφού επιτρέπονται κατοικίες, ξενοδοχεία 100 κλινών, εμπορικά καταστήματα (πλην υπεραγορών, πολυκαταστημάτων), γραφεία, τράπεζες, εστιατόρια κ.λπ., με συνέπεια να μη θίγεται ο πυρήνας της συνταγματικής προστασίας της ιδιοκτησίας.Δεκτή έγινε από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η αίτηση ακύρωσης κατοίκων της Ελευσίνας για την τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδίου του δήμου τους. Συγκεκριμένα στην απόφαση του ΣτΕ επισημαίνεται ότι με το αρχικό γενικό πολεοδομικό σχέδιο προβλεπόταν ότι στην επίμαχη αυτή περιοχή πολεοδομικής αναμόρφωσης, που περιελάμβανε τα ακίνητα των παλαιών εργοστασίων «Κρόνος» και «Ίρις», επρόκειτο να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και άλλων κοινόχρηστων και κοινωφελών λειτουργιών. Το ΣτΕ δέχθηκε ότι η τροποποίηση έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των εκτάσεων που προορίζονται για δημιουργία κοινοχρήστων χώρων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται συνταγματικά, μη επιτρεπτή επιδείνωση των πολεοδομικών συνθηκών και να είναι ανίσχυρη κατά το μέρος αυτό η υπουργική απόφαση. Το δικαστήριο έλαβε υπόψη του την συνολική πολεοδομική υποβάθμιση των ευρύτερων οικιστικών περιοχών του Θριάσιου και την ανάγκη εξασφάλισης ελεύθερων χώρων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki