Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τοσπίτι στα προάστεια κοστίζει


Τον χρόνο που χάνουν οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Γερμανοί ακινητοποιημένοι στα ΙΧ τους μέτρησε το βρετανικό Κέντρο Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών (Cebr). Και επειδή ο χρόνος είναι χρήμα, υπολόγισε ότι οι Βρετανοί χάνουν 3,62 δισ. ευρώ, οι Γάλλοι 3,88 δισ. ευρώ και οι Γερμανοί 5,64 δισ. ευρώ ετησίως. Σημειωτέον ότι το Cebr έλαβε υπόψη μόνο τις χαμένες εργατοώρες και την υπερκατανάλωση καυσίμων στα μποτιλιαρίσματα. Διότι στο κόστος πρέπει να συνυπολογιστούν και μεγέθη δύσκολα μετρήσιμα, όπως είναι οι εξαιτίας των αυξημένων μεταφορικών ανατιμήσεις καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και τα νοσήλια και τα φάρμακα όσων η υγεία κλονίζεται λόγω των εκνευρισμών στις απάνθρωπες οδικές συνθήκες. Διότι η οικονομική αιμορραγία των μποτιλιαρισμένων μπορεί εύκολα να εξελιχθεί και σε εγκεφαλική. Εν πάση περιπτώσει, το Cebr διαπίστωσε ότι το δράμα συμβαίνει τις ώρες που πηγαίνει ο κόσμος στη δουλειά του και επιστρέφει από αυτήν. Και επειδή στις σύγχρονες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις τα μέσα μαζικής μεταφοράς εξυπηρετούν απολύτως και η ποδηλασία είναι ασφαλής, το πρόβλημα το έχουν οι κάτοικοι των προαστίων. Εκείνοι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο και εκείνοι υφίστανται το μείζον κόστος. Φερ' ειπείν, κάθε οικογένεια που ζει στα προάστια του Παρισιού επιβαρύνεται με 934 ευρώ ετησίως, καθώς κάθε ώρα ακινητοποίησης κοστίζει στους μποτιλιαρισμένους 11,7 ευρώ. Το υψηλό κόστος μετακίνησης (σε χρόνο, σε καύσιμα, αλλά και σε εισιτήρια του προαστιακού) κρατά εξάλλου τις τιμές των ακινήτων και τα ενοίκια χαμηλά στα προάστια, συγκριτικά με τις τιμές τους στο κέντρο των πόλεων.

Το σαράκι "έφαγε" τα κουφώματα

Η σημαντική υποχώρηση της οικοδομικής και κατασκευαστικής δραστηριότητας επηρέασε αρνητικά και τον κλάδο των ξύλινων κουφωμάτων το 2011, καθώς οι δύο αυτοί τομείς συνδέονται άρρηκτα, όπως προκύπτει από μελέτη της Hellastat. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η οικοδομική δραστηριότητα το 2011 υποχώρησε κατά 28,5% ως προς τις άδειες, ενώ ο οικοδομικός όγκος περιορίστηκε κατά 38,2% συγκριτικά με το 2010. Επιπλέον, το 2011 ο δείκτης παραγωγής οικοδομικών έργων υποχώρησε κατά 42%, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2012 η κάμψη διαμορφώνεται σε -26% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2011. Όπως παρατηρεί η Hellastat, σε αντίθεση με τα κουφώματα, ο τομέας των πορτών ασφαλείας δείχνει τάσεις αντίστασης στην ύφεση, παρά την πτώση της οικοδομής, λόγω της ανόδου της εγκληματικότητας και των διαρρήξεων. Ωστόσο, η ευρεία εφαρμογή του αλουμινίου και σε αυτή την κατηγορία της αγοράς στερεί από τον κλάδο μεγαλύτερη ανθεκτικότητα. Επιπλέον, ο κλάδος επιβαρύνεται από προβλήματα όπως: περιπτώσεις κυκλοφορίας μη πιστοποιημένων προϊόντων, ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο, έλλειψη οργανωμένων δικτύων πωλήσεων από την πλειοψηφία των κατασκευαστών κ.ά. Από τη χρηματοοικονομική ανάλυση 12 επιχειρήσεων του κλάδου προκύπτει πως ο συνολικός κύκλος εργασιών των εταιρειών του δείγματος το 2011 υποχώρησε κατά 13,2% στα 11,75 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η μέση κάμψη εσόδων ανά εταιρεία διαμορφώθηκε σε -15,8% έναντι -8,7% για το σύνολο της οικονομίας.

Επεκτάσεις σε Ιλιον και Γλυφάδα

Πρόχωρούν οι επεκτάσεις προς Γλυφάδα και Ιλιον, οι οποίες θα συνδέσουν το κυρίως δίκτυο του μετρό με δύο πυκνοκατοικημένες περιοχές των νοτίων και δυτικών προαστίων. Δυσκολότερα τα πράγματα για τη γραμμή 4 (Πανεπιστήμιο - Τράλλεων), προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, μετά τις σημαντικές μετακινήσεις που έγιναν από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ στο ΣΕΣ 2014-2020 για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των «παγωμένων» αυτοκινητόδρομων.

Ιλιον

Η πιο μελετημένη από τις δύο επεκτάσεις είναι εκείνη από την Ανθούπολη προς το Ιλιον, με δύο ενδιάμεσους σταθμούς. Οπως αναφέρεται στον φάκελο του έργου, η συγκοινωνιακή μελέτη που εκπονήθηκε κατά το παρελθόν από το Αττικό Μετρό, δηλαδή η μελέτη ανάπτυξης του μετρό, προέβλεπε αρχικά η επέκταση της γραμμής 2 να γίνει προς Αγιο Ιερόθεο και Πετρούπολη. Ομως, από τη διερεύνηση των γεωλογικών δεδομένων της περιοχής (έγινε ειδική μελέτη για λογαριασμό του Αττικού Μετρό) διαπιστώθηκε ότι στην περιοχή κοντά στον τερματικό σταθμό βρίσκονται παλιά λιγνιτωρυχεία σε διάφορα βάθη. Επομένως, ο σχεδιασμός αναθεωρήθηκε προκειμένου να διασφαλιστεί το εφικτό του έργου και η ασφάλεια των κτιρίων στις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει. Σύμφωνα λοιπόν με τα σχέδια του Αττικού Μετρό, η επέκταση από Ανθούπολη προς Ιλιον θα έχει μήκος 4 χλμ. και θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς, οι δύο επί της λεωφόρου Θηβών (ενδεικτικές θέσεις: Θηβών και Καππαδοκίας, Θηβών και Ελαιών) και η τρίτη επί της οδού Αγίου Νικολάου (στη συμβολή της με την οδό Παραμυθιάς) που τέμνει τη Θηβών με κατεύθυνση το βουνό. Και οι τρεις σταθμοί θα βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ιλίου. Οπως εκτιμάται, η επέκταση αυτή θα εξυπηρετεί 51.000 επιβάτες ημερησίως έως το 2020. Το κόστος της εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 300 εκατ. ευρώ.

Γλυφάδα

Η δεύτερη «μικρή» επέκταση αφορά και αυτή τη γραμμή 2, από Ελληνικό έως Γλυφάδα. Η χάραξη, το μήκος και ο αριθμός των σταθμών δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί. Πάντως μέχρι πρόσφατα υπήρχαν δύο σενάρια: στο πρώτο, η γραμμή συνεχίζει κάτω από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης με έναν σταθμό λίγο πριν από το γκολφ και μετά στρίβει προς τη θάλασσα, με τερματικό σταθμό στην κεντρική πλατεία. Στο δεύτερο σενάριο, η γραμμή ανηφορίζει προς την Ανω Γλυφάδα (πρώτος σταθμός), κατόπιν επιστρέφει στο γκολφ (δεύτερος σταθμός) και καταλήγει στην πλατεία της Γλυφάδας. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα 200-250 εκατ. ευρώ (ανάλογα με το μήκος και τον αριθμό των σταθμών). Στόχος πάντως είναι το μετρό να συναντήσει στη Γλυφάδα το τραμ και έτσι να «κλείσει» ακόμα έναν δακτύλιο μέσων σταθερής τροχιάς. Στα σχέδια του Αττικού Μετρό παραμένει βέβαια και η γραμμή 4, από Πανεπιστήμιο έως Αλσος Βεΐκου. Πρόσφατα μάλιστα ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης παρουσίασε το έργο στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόγερ, ο οποίος φέρεται ότι έδειξε ενδιαφέρον για το έργο. Ομως η χρηματοδότηση του έργου από το ΣΕΣ 2014-2020 δεν είναι εξασφαλισμένη, καθώς οι «ουρές» των έργων του ΕΣΠΑ για το ΣΕΣ είναι ήδη κοντά στα 3 δισ. ευρώ (μόνο τα επιπλέον χρήματα που απαιτήθηκαν για το «ξεπάγωμα» των παραχωρήσεων φθάνουν τα 2,2 δισ. ευρώ και τα οποία εξασφαλίστηκαν με το «σπρώξιμο» άλλων έργων, προϋπολογισμού 2,2 δισ. στο ΣΕΣ). Ο σχεδιασμός της γραμμής 4 περιλαμβάνει 7 σταθμούς, συνολικό μήκος γραμμής 6,4 χλμ. και έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό στο 1 δισ. ευρώ.

Νησιά για ....πωληση

Με τη μέθοδο της δημοπρασίας πωλείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα νησί, το Σπαλαθρονήσι, που βρίσκεται στο Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής, στον Τορωναίο Κόλπο, μεταξύ Πόρτο Καρρά και Πόρτο Κουφό. Ως τιμή εκκίνησης έχουν οριστεί τα 10 εκατ. ευρώ. Η δημοπρασία θα γίνει τον Σεπτέμβριο. Μέχρι τις 20 Αυγούστου θα πραγματοποιείται η διαδικασία «Buy it now option» για το Σπαλαθρονήσι, που σημαίνει ότι αν βρεθεί ο επενδυτής που ικανοποιήσει το αίτημα της ιδιοκτήτριας οικογένειας σε ό,τι αφορά την τιμή, δεν αποκλείεται η δουλειά να κλείσει και να μην γίνει τελικά δημοπρασία, όπως ειπώθηκε. Το νησί, που πήρε το όνομά του από το φυτό Σπάραθος, βρίσκεται σε απόσταση 500 μέτρων από την ακτή Σιθωνία και κοντά του βρίσκεται ένα μικρότερο νησάκι, ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου, που μαζί με μία βραχονησίδα αποτελούν το σύμπλεγμα που φέρει την ονομασία Σπαλαθρονήσια και εντάσσεται στις προστατευόμενες περιοχές. Στο πλαίσιο αυτό για τουριστική εκμετάλλευση μπορούν να χτιστούν περί τα οκτώ στρέμματα, ενώ εάν κάποιος επιθυμεί να φτιάξει οικία, αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 380 τ.μ.

Φρένο στις πωλήσεις καταπατημένων

Αντισυνταγματικές είναι, σύμφωνα με δικαστική απόφαση οι παραχωρήσεις δημόσιας ακίνητης περιουσίας σε αυθαίρετους κατόχους της έναντι τιμήματος. Το Συμβούλιο της Επικρατείας μ έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις του ν.3147/03 που έδωσε δικαίωμα εξαγοράς σε αυθαίρετους κατόχους δημοσίων εκτάσεων εφόσον τις καλλιεργούσαν για 10 χρόνια ή είχαν ανεγείρει κάποιο κτίσμα σε βάθος χρόνου μιας 10ετίας, συχνά με ένα συμβολικό τίμημα, ακόμα και σε περιοχές τουριστικές ή παραλιακές. Σύμφωνα με το ΣτΕ, η εκποίηση χωρίς δημοπρασία των δημοσίων εποικιστικών εκτάσεων σε πρόσωπα που τις κατέλαβαν αυθαίρετα, αντίκειται στις συνταγματικές αρχές του κράτους δικαίου και της ισότητας τν πολιτών απέναντι στο νόμο. Δικαστικοί κύκλοι σημείωναν ότι η απόφαση "προειδοποιεί" έμμεσα και για την αντισυνταγματικότητα της παραχώρησης διάφορων καταπατημένων δημοσίων εκτάσεων στους αυθαίρετους κατόχους που επανέρχεται διαρκώς στο προσκήνιο, με στόχο την εισροή σημαντικών κονδυλίων στα κρατικά ταμεία. Κατά τους ίδιους , θα μπορούσε να είναι συνταγματικά ανεκτή μια νεότερη νομοθεσία αν επιτρέπει την παραχώρηση μετά από δημοπρασία (ώστε να επιτευχθεί το μεγαλύτερο δυνατό τίμημα) και με αυστηρούς περιορισμούς προς τον επίδοξο ιδιοκτήτη πχ. να την καλλιεργεί για πάντα (ή για πολύ μεγάλο διάστημα και όχι μόνο μια 10ετία), εφόσον εξυπηρετείται ένας σκοπός δημοσίου συμφέροντος, όπως η συστηματική καλλιέργεια της γης. Κάτι που ασφαλώς δεν ισχύει για την ανέγερση ενός κτιρίου.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki