Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η παρέμβαση των μεγάλων δυνάμεων

Την στιγμή που ο μέσος έλληνας στενάζει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας δεν φαίνεται να ισχύει αυτό στην περίπτωση που στο παιγνίδι εμπλακούν οι πρέσβεις των μεγάλων δυνάμεων όπως για παράδειγμα της Μ. Βρετανίας (σσ της χώρας που απείλεισε με βίζες). Ετσι την απεμπλοκή δύο τουριστικών επενδύσεων από βρετανικές επιχειρήσεις που μπορούν να φέρουν 10.000 με 11.000 θέσεις εργασίας θα επιδιώξει η κυβέρνηση μετα απο απαίτηση που διατύπωσε ο πρέσβης της Μ. Βρετανίας στη χώρα μας Ντέιβιντ Λάντσμαν σε συνάντηση που είχε χθες το μεσημέρι με τον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων . Όπως ανακοίνωσε ο τελευταίος «ο Βρετανός πρέσβης ζήτησε την υποστήριξη της κυβέρνησης για την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων καθώς και για την αντιμετώπιση των γραφειοκρατικών εμποδίων».

Πρόκειται για δύο σχέδια συνολικού ύψους 3,2 δις. ευρώ τα οποία έχουν κολλήσει εδώ και χρόνια στη γραφειοκρατία αλλά και σε ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το ένα επρόκειτο να αναπτυχθεί στο Κάβο Σίδερο της Σητείας (έκταση της Μονής Τοπλού) και το δεύτερο στην Αταλάντη της Φθιώτιδας. Η μία επένδυση ύψους 1,2 δις. ευρώ από τη βρετανικών συμφερόντων εταιρία LoyalWard είχε ακυρωθεί από το ΣτΕ και επρόκειτο να υλοποιηθεί σε έκταση 26.000 στρεμμάτων της Παναγιάς Ακρωτηριανής της Μονής Τοπλού στα διοικητικά όρια Σητείας – Ιταμού. Η πολυεθνική πρόσφατα μάλιστα υπέβαλε αίτηση στην «Invest in Greece» για υπαγωγή του (πρότζεκτ) project στη διαδικασία του φαστ –τρακ. Η βρετανική εταιρία σκοπεύει να αναπτύξει έξι τουριστικά χωριά, εκ των οποίων τα πέντε δίπλα στη θάλασσα, συνολικής δυναμικότητας 7.000 κλινών. Επίσης προβλέπεται και η κατασκευή τριών γηπέδων γκολφ. Το ενδιαφέρον για επένδυση στη συγκεκριμένη περιοχή – Κάβο Σίδερο Σητείας- είχε εκδηλωθεί το 1992 με 1993, ώστε το 2007 να εκδοθεί σχετική απόφαση για την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά το 2010 μετά από προσφυγή τοπικών φορέων το ΣτΕ ακύρωσε την απόφαση.

Η δεύτερη επένδυση είναι ύψους 2 δις. ευρώ και πρόκειται να υλοποιηθεί από τις εταιρίες Εuropa Capital, Prufrock Investments και Λοκρός Μονοπρόσωπη Ε.Π.Ε στην Αταλάντη. Η ιστορία του project είναι γύρω στα τρία με τέσσερα χρόνια. Οι επενδυτές του έργου φιλοδοξούν να δημιουργήσουν σε έκταση 12.500 στρεμμάτων έναν πρότυπο τουριστικό προορισμό. Στο κυρίως σχέδιο περιλαμβάνονται τρεις ξενοδοχειακές μονάδες 5 αστέρων, 5.000 τουριστικές κατοικίες, 13 γήπεδα τένις, δύο spa, θεματικό πάρκο και βιολογικές καλλιέργειες 1.000 στρεμμάτων. Παράλληλα, στόχος είναι να δημιουργηθούν τρία γήπεδα γκόλφ. Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει περίπου 8.000 θέσεις εργασίας, αναβαθμίζοντας σημαντικά την περιοχή. Το έργο έχει κολλήσει σε γραφειοκρατικά εμπόδια και μάλιστα προ μηνών οι εκπρόσωποι των εταιριών είχαν προαναγγείλει την αποχώρησή τους.

Οδηγός για ενοικίαση

Η εποχή για μετακομίσεις ξεκινά όχι μόνο για τους φοιτητές αλλά και για όσους αναζητούν φθηνότερη ή καλύτερη στέγη. Οι προσφορά ενοικιαζόμενων κατοικιών είναι μεγάλη λόγω της κρίσης, το περιθώριο για παζάρι διευρύνεται και οι ευκαιρίες είναι πολλές. Το υπουργείο Ανάπτυξης δίνει συμβουλές για όσους ψάχνουν σπίτι να νοικιάσουν. Τα κύρια στοιχεία που πρέπει να έχει υπόψη του ο καταναλωτής κατά τη μίσθωση κατοικίας είναι τα εξής:

1. Στις μισθώσεις κατοικιών, το ύψος του μισθώματος διαμορφώνεται ελεύθερα και δεσμεύει και τις δύο πλευρές.

2. Η μίσθωση κατοικίας ισχύει τουλάχιστον για τρία χρόνια και αν ακόμα έχει συμφωνηθεί μικρότερος ή αόριστος χρόνος.

3. Αν ο συμβατικός χρόνος έχει καθοριστεί μικρότερος της τριετίας και δεν υπάρχει συμφωνία αναπροσαρμογής του μισθώματος, για τον υπόλοιπο χρόνο, μέχρι συμπληρώσεως της 3-ετίας, το καταβαλλόμενο μίσθωμα αυξάνεται ετησίως κατά ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του τιμαρίθμου του κόστους ζωής που δίνει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος για τους αμέσως προηγούμενους 12 μήνες. Ουσιαστικά πλέον είναι 1% (στοιχεία Ιουνίου της ΕΛΣΤΑΤ), δηλαδή μπορείτε να ζητήσετε μέσω διαπραγμάτευσης ακόμη και σταθερό σε αξία μίσθωμα.

4. Ο ιδιοκτήτης έχει την υποχρέωση να παραδώσει στον ενοικιαστή την κατοικία κατάλληλη για τη χρήση που συμφωνήθηκε και να την διατηρεί κατάλληλα κατά τη μίσθωση.

5. Προκαταβολή του ενοικίου επιτρέπεται μόνο για τον τρέχοντα μήνα.

6. Απαγορεύεται η καταβολή εγγύησης να είναι μεγαλύτερη από δύο ενοίκια.

7. Ο ιδιοκτήτης φέρει τα βάρη του μισθίου.

8. Ο ιδιοκτήτης αποδίδει στον ενοικιαστή τις αναγκαίες δαπάνες που αυτός έκανε στο μίσθιο.

9. Ο ενοικιαστής δεν ευθύνεται για φθορές ή μεταβολές που οφείλονται στη συμφωνημένη χρήση.

10. Η καθυστέρηση καταβολής των δαπανών κοινοχρήστων έχει τα αποτελέσματα καθυστέρησης του ενοικίου.

11. Η μίσθωση ορισμένου χρόνου λήγει μόλις περάσει το διάστημα αυτό, χωρίς να απαιτείται τίποτε άλλο. Μάλιστα θεωρείται ότι ανανεώνεται για αόριστο χρόνο όταν, μετά την παρέλευση του συμφωνημένου χρόνου, ο μεν ενοικιαστής εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την κατοικία, ο δε ιδιοκτήτης δεν εναντιώνεται.

12. Η μίσθωση αόριστης διάρκειας, μετά την παρέλευση της τριετίας, λήγει με καταγγελία του ιδιοκτήτη ή του ενοικιαστή.

13. Ο ενοικιαστής κατά τη λήξη της μίσθωσης έχει υποχρέωση να αποδώσει την κατοικία στην κατάσταση που την παρέλαβε.

14. Από 1.1.2008 το χαρτόσημο έχει καταργηθεί (ν. 3522/06παρ. 4 του άρθρου 3, ΦΕΚ 276/Β/06). Προσοχή: η κατάργηση αφορά μόνο τις κατοικίες, το χαρτόσημο της επαγγελματικής μίσθωσης εξακολουθεί να είναι 3,6%.

Γονάτισε η "Βωβός Διεθνής Τεχνική "

Στην κατάθεση αίτησης υπαγωγής της στη διαδικασία εξυγίανσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 99 του Ν.3588/2007, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 12 του Ν.4013/2011 και συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις του Ν.4072/2012, προέβη στις 8 Οκωβρίου η Βωβός Διεθνής Τεχνική Α.Ε. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, με δεδομένο ότι η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τις κυριότερες πιστώτριες Τράπεζες και τους λοιπούς πιστωτές της, η ενέργεια αυτή αποσκοπεί στο να μπορέσει να συμφωνήσει μαζί τους και να υλοποιήσει σε σύντομο χρόνο το πρόγραμμα λειτουργικής αναδιάρθρωσης που έχει εκπονήσει. Η απάντηση σε επιστολή της Επιτροπής Κεφαλαιογοράς που απελάστη απο την εταιρία έχει ως εξής:

"Σε απάντηση σχετικού ερωτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η διοίκηση της εταιρίας «ΜΠΑΜΠΗΣ ΒΩΒΟΣ - ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε.» ανακοινώνει ότι την 8η Οκτωβρίου 2012 προέβη στην κατάθεση αίτησης υπαγωγής της στη διαδικασία εξυγίανσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 99 του Ν.3588/2007, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 12 του Ν.4013/2011 και συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις του Ν.4072/2012. Με δεδομένο ότι η εταιρία βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τις κυριότερες πιστώτριες Τράπεζες και τους λοιπούς πιστωτές της, η ενέργεια αυτή αποσκοπεί στο να μπορέσει να συμφωνήσει μαζί τους και να υλοποιήσει σε σύντομο χρόνο το πρόγραμμα λειτουργικής αναδιάρθρωσης που έχει εκπονήσει."

Παράλληλα ο πρόεδρος του ΔΣ της εταιρίας κ. Χ. Βωβός αναφέρει :

«Η εταιρία, την οποία ίδρυσα το 1974 και της οποίας είμαι Πρόεδρος και Βασικός Μέτοχος μέχρι και σήμερα, αποτελεί την ηγέτιδα ημεδαπή εταιρία ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων δραστηριοποιούμενη στην αγορά γραφείων, καταστημάτων και εξοχικών κατοικιών έχοντας κατασκευάσει στη διάρκεια των 38 ετών αδιάλειπτης λειτουργίας της - μεταξύ άλλων - πλέον των 30 γραφειακών συγκροτημάτων και κτιρίων. Η εταιρία υπήρξε από συστάσεώς της και επί σειρά δεκαετιών κερδοφόρα, μέχρι και την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα το έτος 2008 και την έκδοση της ακυρωτικής απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας στις αρχές του έτους 2009, η οποία οδήγησε στη ματαίωση της οικοδόμησης εμπορικού κέντρου συμφερόντων της – υλοποιουμένου ήδη κατά την περίοδο εκείνη σε ποσοστό 75% του φέροντος οργανισμού του – στο υπ’ αριθμόν 45α Οικοδομικό Τετράγωνο στην περιοχή του Βοτανικού, το οποίο αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου μεταπολεμικού αναπτυξιακού έργου που επιχειρήθηκε ποτέ στο Νομό Αττικής, της «Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού - Λ. Αλεξάνδρας». Αυτές οι αρνητικές εξελίξεις, σε συνδυασμό με τη μεγάλη έκθεση της εταιρίας σε δανεισμό, σημαντικό μέρος του οποίου προοριζόταν για την υλοποίηση του έργου στο Βοτανικό, υπήρξαν καθοριστικής σημασίας για την εμφάνιση αρνητικών ταμειακών ροών. Παρά τα εμπόδια που συναντήσαμε και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια αναγκάζοντάς μας να μειώσουμε τους ρυθμούς ανάπτυξής μας, η εταιρία συνεχίζει να είναι μια λειτουργικά υγιής επιχείρηση, διατηρώντας ακόμη στην ιδιοκτησία της μεγάλη και σημαντική ακίνητη περιουσία. Η Διοίκηση της εταιρίας εκτιμά ότι, παρά τη δυσμενή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η εταιρία μας και τη βαθειά ύφεση που αντιμετωπίζει η Χώρα, εφ’ όσον: ανοίξει η εν προκειμένω διαδικασία εξυγίανσης, τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα λειτουργικής αναδιάρθρωσής που έχει εκπονηθεί και επιτευχθεί συμφωνία διακανονισμού με τους πιστωτές, η εταιρία μας συνεχίσει τις εργασίες της και ενδεχομένως διευρύνει αυτές, καθότι αποτελεί μια βιώσιμη επιχείρηση και εγκριθεί από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στο οποίο έχει ήδη κατατεθεί και τεθεί σε εφαρμογή το Προεδρικό Διάταγμα για τη «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και το Πρόγραμμα της Διπλής Ανάπλασης των περιοχών της Λ. Αλεξάνδρας και του Βοτανικού», εξελίξεις που θα μας επιτρέψουν την επανέναρξη και ολοκλήρωση των εργασιών στο εμπορικό κέντρο συμφερόντων της εταιρίας μας, θα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς τους άμεσα απειλούμενους κινδύνους και να επιστρέψουμε σε πορεία ανάπτυξης. Τέλος, απευθυνόμενος στους μετόχους της εταιρίας μας και κατανοώντας απόλυτα την κατάσταση «ομηρείας» στην οποία επί μακρόν έχουν περιέλθει λόγω της εξάμηνης αναστολής διαπραγμάτευσης των μετοχών της στο Χ.Α., θα ήθελα να τους διαβεβαιώσω ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση του προβλήματος και, μόλις η εταιρία είναι έτοιμη για τη δημοσιοποίηση των εκκρεμών οικονομικών καταστάσεων θα κινήσει άμεσα τις διαδικασίεςπου απαιτούνται για την «επαναδιαπραγμάτευση κινητών αξιών» που περιγράφονται στην ενότητα 5.4 του Κανονισμού του Χ.Α.».

Δόμηση με μπόνους

Πολυνομοσχέδιο, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, δίνει τη δυνατότητα πολεοδόμησης -με προνομιακούς όρους- δημοσίων ακινήτων για δημιουργία παραθεριστικών χωριών ή επιχειρηματικών πάρκων. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ ακινήτων που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημοσίου, με σκοπό την πώληση και επαναμίσθωσή τους από το Δημόσιο. Ετοιμάζεται η έξωση παραχωρησιούχων από μισθωμένες μαρίνες με παράλληλη αποζημίωσή τους, προκειμένου αυτές να ενταχθούν σε άλλα επενδυτικά σχέδια, επεκτείνεται η δυνατότητα επεμβάσεων στον αιγιαλό κ.ά. Στο ίδιο κείμενο δίνεται η δυνατότητα μεταβίβασης στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ακινήτων που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημοσίου με σκοπό την πώληση και επαναμίσθωσή τους από το Δημόσιο. Ετοιμάζεται η έξωση παραχωρησιούχων από μισθωμένες μαρίνες μέσα σε ένα εξάμηνο, με παράλληλη αποζημίωσή τους, προκειμένου αυτές να ενταχθούν σε άλλα επενδυτικά σχέδια, επεκτείνεται η δυνατότητα επεμβάσεων στον αιγιαλό και πολλά, πολλά ακόμα. Τα βασικά σημεία είναι τα ακόλουθα:

- Προστίθεται μια νέα δυνατότητα αξιοποίησης δημόσιων ακινήτων: η ανέγερση παραθεριστικών - τουριστικών χωριών. Σε αυτά επιτρέπεται η δημιουργία παραθεριστικών κατοικιών, τουριστικών λιμένων, ξενοδοχείων, εγκαταστάσεων περίθαλψης, γκολφ, spa, καταστημάτων κ.λπ. Ο μέσος συντελεστής δόμησης στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων είναι 0,4. Ο επενδυτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση να καταβάλει εισφορά σε γη και χρήμα (όπως ισχύει γενικά για τις εντάξεις στο σχέδιο πόλης), υποχρεούμενος να διαθέσει το 50% της έκτασης για κοινόχρηστες υποδομές (λ.χ. δρόμους, πεζοδρόμια, πλατείες). Η εκτέλεση των έργων υποδομής βαρύνει τον επενδυτή που αναλαμβάνει -όπως είναι επόμενο- και τη συντήρηση όλων των κοινόχρηστων χώρων, ακόμα και των δρόμων. Με τους ίδιους όρους και η πολεοδόμηση για επιχειρηματικό πάρκο, με μέσο συντελεστή δόμησης 0,6.

- Προστίθεται δυνατότητα παραχώρησης σε επενδυτές και όχθης και παρόχθιας ζώνης (δηλαδή και σε λίμνες-ποτάμια), εφόσον αυτό εξυπηρετεί την επένδυση. - Επεκτείνεται το δικαίωμα παρέμβασης στον αιγιαλό και την παραλία, καθώς ο επενδυτής μπορεί να κατασκευάζει δικές του μαρίνες για την εξυπηρέτηση παραθεριστικών χωριών ή ξενοδοχείων, με μόνο περιορισμό να απέχουν 1 χλμ. από την πλησιέστερη υπάρχουσα. Η παραχώρηση αιγιαλού - παραλίας μπορεί να επεκταθεί από 50 σε 99 έτη. - Απαγορεύεται η όποια επιχειρηματική αξιοποίηση αιγιαλού και παραλίας να εμποδίζει την ελεύθερη πρόσβαση λουομένων «εκτός αν αυτό επιβάλλεται για λόγους εθνικής άμυνας, δημόσιας τάξης, προστασίας αρχαίων, του περιβάλλοντος ή της δημόσιας υγείας».

- Δίνεται η δυνατότητα να μεταβιβαστούν στο ΤΑΙΠΕΔ ακίνητα που στεγάζουν ή προορίζονται να στεγάσουν δημόσιες υπηρεσίες, προκειμένου να τα πουλήσει σε ιδιώτες, με ταυτόχρονη μίσθωσή τους από το Δημόσιο (sale and lease back) και διάφορες παραλλαγές του μοντέλου αυτού. - Συμβάσεις παραχώρησης μαρινών σε εκτάσεις που πρόκειται να παραχωρηθούν λύνονται σε διάστημα 6 μηνών, με αποζημίωση του παραχωρησιούχου.

 

-Αφήνεται ακόμα ένα «παράθυρο» ώστε τα εκτός σχεδίου δημόσια ακίνητα που προορίζονται για αξιοποίηση με τη χρήση ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων) να παρακάμπτουν την πολεοδομική νομοθεσία: δεν υποχρεούνται να ακολουθήσουν τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης του γενικού πολεοδομικού σχεδίου (στα όρια του οποίου βρίσκονται) «αν δεν συνάδει με τον προορισμό του ακινήτου». Οσα ακίνητα δεν βρίσκονται στα όρια ΓΠΣ, μπορούν να εφαρμόσουν όποιους από τους πολεοδομικούς περιορισμούς που ισχύουν στις γύρω περιοχές προτιμούν. Δεν γίνεται λόγος βέβαια για σύγκρουση χρήσεων ανάμεσα στην προς αξιοποίηση περιοχή και τις γειτονικές της, παρά μόνο ότι η επένδυση δεν πρέπει να αλλοιώνει τη γενική φυσιογνωμία της περιοχής.

- Επαναφέρονται ολυμπιακές διατάξεις για την ταχεία αποβολή ιδιοκτητών από προς απαλλοτρίωση ακίνητα. Παράλληλα διευρύνεται η δυνατότητα του ΤΑΙΠΕΔ να απαλλοτριώνει ιδιωτική γη για να εξυπηρετήσει τα σχέδια μιας επένδυσης.

- Η σύσταση δικαιώματος επιφανείας επεκτείνεται στα 99 χρόνια από τα 50 που ίσχυε. Μάλιστα επιτρέπεται η διαίρεση του δικαιώματος με τους όρους που ισχύουν για την κυριότητα. Το κόστος κτήσης δικαιώματος επιφανείας εκπίπτει από τη φορολογία.

- Δίνεται η δυνατότητα να αυξηθεί η προκαταβολή σε συγχρηματοδοτούμενα έργα στο 10%. Η ρύθμιση αυτή απαιτούνταν για να ενισχυθεί με ρευστότητα ο ανάδοχος του Μετρό Θεσσαλονίκης.

- Τέλος, καταργούνται δύο εισφορές υπέρ του Τεχνικού Επιμελητηρίου.

Γιατί συμφέρει τώρα η αγορά

Το 2013 ενδέχεται να διαμορφωθούν τιμές που δεν θα μπορέσουν να ξαναπετύχουν τα επόμενα χρόνια καθώς:

Πρώτον, σε αντίθεση με την ομαλή υποχώρηση των τιμών στις κατοικίες κατά τα πρώτα χρόνια της κρίσης, η πτώση έχει αρχίσει να παίρνει ξέφρενους ρυθμούς κατά την τελευταία διετία. Ο δείκτης τιμών της Τραπέζης της Ελλάδος για τις κατοικίες έχασε μόλις 3,8 μονάδες μέσα στο 2009 και 4 μονάδες το 2010, είχαμε μια νέα πτώση 5,6 μονάδων το 2011 και 10,9(!) μονάδων μόνο κατά το εννεάμηνο του 2012 (-2,7 μονάδες στο πρώτο τρίμηνο, -2,9 στο δεύτερο και -3,6 μονάδες στο τρίτο τρίμηνο). Σύμφωνα δε με τις τελευταίες εκτιμήσεις, ανάλογα πτωτικοί ρυθμοί εξακολούθησαν και κατά το τελευταίο τέταρτο της περασμένης χρονιάς. Με άλλα λόγια, ο ρυθμός πτώσης των τιμών έχει πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις, ώστε να πιθανολογείται νέα σοβαρή αποκλιμάκωση στις αποτιμήσεις των ακινήτων το πρώτο μισό του 2013.

Δεύτερον, οι τιμές των κατοικιών σε πολλές περιπτώσεις έχουν ήδη αρχίσει να υπολείπονται του κόστους κατασκευής, με αποτέλεσμα να αποτελούν καλή περίπτωση τουλάχιστον για εκείνους που διαθέτουν τα απαιτούμενα μετρητά και που επιθυμούν να μείνουν στα σπίτια (κύρια ή εξοχική κατοικία) που θα αποκτήσουν και όχι να τα δουν ως επένδυση.

Τρίτον, η κυβέρνηση προβλέπει από το δεύτερο μισό του 2013 μια τάση σταθεροποίησης στην πραγματική οικονομία και κάποια (περιορισμένη έστω) τόνωση της ρευστότητας στην αγορά. Αν όλα αυτά επιβεβαιωθούν στην πράξη, τότε δεν μπορεί παρά να επηρεαστεί θετικά και η αγορά ακινήτων, με πιθανό σενάριο τον τερματισμό της… κατηφόρας των τιμών τουλάχιστον στο κομμάτι των οικιστικών ακινήτων. Σύμφωνα μάλιστα με τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, «οι τιμές των ακινήτων διαμορφώνονται ήδη σε λογικά επίπεδα, ιδιαίτερα σε σχέση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες . Άλλωστε, ποτέ δεν υπήρξε υπέρμετρη αύξηση των τιμών των ακινήτων στην Ελλάδα, όπως συνέβη σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ , προκύπτει ότι:

α) Η πτώση των τιμών των οικιστικών ακινήτων στην Ελλάδα τη διετία 2011-2012 ήταν πολύ μεγαλύτερη από το μέσο όρο των υπόλοιπων χωρών.

β) Ο λόγος τιμών κατοικιών προς ενοίκια είναι πολύ χαμηλότερος στην Ελλάδα σε σχέση με το μέσο όρο των άλλων χωρών, δηλαδή οι τιμές στη χώρα μας είναι σχετικά φτηνές αν συγκριθούν με τα ενοίκια (ο δείκτης βέβαια επηρεάζεται και από το φορολογικό καθεστώς κάθε χώρας).

γ) Ο δείκτης τιμών των κατοικιών προς το εισόδημα κυμαίνεται περίπου στο μέσο όρο των άλλων χωρών, άρα -με τους άλλους παράγοντες να είναι σταθεροί- είναι το ίδιο δύσκολο για έναν Έλληνα και για έναν ξένο να αγοράσει κατοικία.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki