Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακίνητα: Πως διώχνουν την μεσαία τάξη

Σίγουρα, κάθε απόφαση που αφορά στην αγορά ακινήτων επιφέρει αποτελέσματα –θετική ή αρνητικά. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν αλλά και κρίνουν τους πολιτικούς αλλά και τους στόχους της πολιτικής που ακολουθούν. Τόσο η Κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές του 2009 όσο και αυτή του κ. Παπαδήμου έθεσε τις βάσεις για την μεγαλύτερη αναδιανομή της ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα. Στην πραγματικότητα ΟΛΕΣ οι επιλογές που έγιναν στόχευαν στην αλλαγή του ρόλου της μεσαίας τάξης στην αγορά ακινήτων. Εκ του αποτελέσματος , οδηγούμεθα στο συμπέρασμα ότι ο πραγματικός στόχος δεν ήταν τα φορολογικά έσοδα αλλά η μετατροπή της μεσαίας τάξης από πρωταγωνιστή σε κομπάρσο. Ας εξηγούμεθα όμως: Σε αντίθεση με τις άλλες χώρες της ευρωζώνης , η αγορά ακινήτων στην Ελλάδα είχε δύο χαρακτηριστικά:

-τον χαμηλό ποσοστό κατοικιών με βάρη λόγω δανεισμού

-την υψηλή συμμετοχή της μεσαίας τάξης στο σύνολο του αποθέματος ακινήτων αλλά των επενδύσεων .

Ουσιαστικά ήταν αυτή , η οποία στήριζε την αγορά κύριας και εξοχικής κατοικίας και αυτό μπορεί να το κατανοήσει κανείς αναλύοντας τα στοιχεία για τη μέση αξία των σπιτιών που αγοράζονταν. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’00, το ποσοστό των σπιτιών που έφεραν βάρη λόγω δανείων αυξήθηκε με θεαματικούς ρυθμούς. Από το 2-5% που εκτιμώνταν στα μέσα της δεκαετίας του ΄90 , σήμερα υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 18% του συνολικού αποθέματος . Εξακολουθεί να είναι μικρό ποσοστό σε σχέση με τις ΗΠΑ (εκτιμάται ότι υπερβαίνει το 85% του αποθέματος) , αλλά αρκεί για να προκαλέσει κρίσεις στην αγορά. Πως οδηγηθήκαμε εδώ;

- Με την αθρόα και πολλές φορές ανεξέλεγκτη χορήγηση στεγαστικών δανείων ή προσωπικών δανείων με προσημείωση ακινήτων.

-Με τη συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος, από το 2009 που προκλήθηκε από: την αύξηση της φορολογίας , την μείωση των επιχειρηματικών κερδών , τους υψηλούς ρυθμούς ανεργίας και τον πολλαπλασιασμό του αριθμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αναγκάστηκαν να κλείσουν . Στην πραγματικότητα η μεσαία τάξη βρέθηκε εγκλωβισμένη μεταξύ , της εισοδηματικής συρρίκνωσης και της άρνησης του πιστωτικού συστήματος να την χρηματοδοτήσει .

Σύμφωνα με εκτιμήσεις , μόνο τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που καλύπτονται με εγγυήσεις ακινήτων αφορούν σε πάνω από 100.000 κατοικίες η πλειοψηφία των οποίων ανήκει σε ανθρώπους της μεσαίας τάξης. Η πολιτική της υπερφορολόγησης , καθημερινά μεγαλώνει την λίστα με νέα ακίνητα και οξύνει ακόμα περισσότερο το ήδη εκρηκτικό πρόβλημα. Φυσικά, ο κ. Βενιζέλος χρησιμοποίησε το επιχείρημα ότι «με τους φόρους προστατεύει τις αξίες των ακινήτων». Ξέχασε όμως να πει ότι αν συγκρίνει κάποιος τα έσοδα από το φόρο μεταβίβασης του 2009 και του 2011 θα διαπίστωνε ότι έχουν μειωθεί κατά 600 εκατ. Δηλαδή αν συνυπολογίσουμε τον πληθωρισμό και την πτώση των τιμών οι απώλειες εσόδων μόνο από το φόρο μεταβίβασης από το 2009 μέχρι σήμερα , αναλογούν στα ετήσια έσοδα από το χαράτσι της ΔΕΗ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι απώλειες εσόδων :

-από το φόρο εισοδήματος των ανέργων στις κατασκευές,

-από τον ΦΠΑ, στο μπετόν , στα οικοδομικά υλικά και στον εξοπλισμό

-από τον φόρο εισοδήματος των οικοδομικών , κατασκευαστικών επιχειρήσεων αλλά και εκείνων που ασχολούνται με οικοδομικά υλικά, μεταφορές , εξοπλισμό κ.α . Ας σημειωθεί, ότι οι πωλήσεις μπετόν κορυφαίας τσιμεντοβιομηχανίας ήταν το 2011 , 70% λιγότερες σε σύγκριση με το 2006. Αυτό πρακτικά σημαίνει 70% λιγότερα έσοδα από ΦΠΑ. Το συμπέρασμα; Το ουσιαστικό οικονομικό όφελος της πολιτικής που ακολουθήθηκε δεν θα πρέπει αθροιστικά να ξεπερνά τα μερικά δις. ευρώ.

Τότε προς τι ο διωγμός; Μα για να εκδιωχθεί η μεσαία τάξη από την αγορά ακίνητης περιουσίας και να παραδοθεί σχεδόν αδιαμαρτύρητα σε αυτούς που έχουν επιλεγεί…

Εξοχική: Δυσοιωνο μέλλον

Δυσοίωνο διαγράφεται το μέλλον της εξοχικής κατοικίας υπό τις παρούσες συνθήκες και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενός τομέα της αγοράς ακινήτων ο οποίος αποτέλεσε εν μέρει μία «φούσκα». Σήμερα και σε σχέση με τη διετία 2007 - 2008 είναι εμφανέστατη μία σημαντική μείωση των τιμών των εξοχικών σε όλες τις τουριστικές παραθαλάσσιες και ορεινές περιοχές της Ελλάδας η οποία σε αρκετές περιπτώσεις φτάνει ακόμη και το 30%. Το οικονομικό αδιέξοδο των εργολαβικών εταιριών οδηγεί σε ορθολογικές, χαμηλές τιμές, με αποτέλεσμα νεόδμητες εξοχικές κατοικίες να πωλούνται όσο όσο. Την ίδια στιγμή, δραματική είναι η μείωση της έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές εξοχικής κατοικίας, όπου παρατηρείται ανυπαρξία πράξεων μεταβίβασης, η οποία, μάλιστα, δε συνάδει με τη μείωση των τιμών. Απαιτείται προσέλκυση αγοραστών από το εξωτερικό, μέσω ελαχιστοποίησης των διαδικασιών που σήμερα αποτελούν μεγάλο φραγμό, καθώς και οριστικοποίηση και εξορθολογισμός των φορολογικών μέτρων και των τεκμηρίων διαβίωσης που απορρέουν από την απόκτηση εξοχικής κατοικίας, ώστε ένας δυνητικός αγοραστής να προχωρήσει σε πράξη.

Σύμφωνα με  στοιχεία , τεράστια είναι η πτώση και των νέων οικοδομικών αδειών στη Χαλκιδική τα τελευταία χρόνια. Αρκεί να σημειωθεί ότι από την Πολεοδομία Νέων Μουδανιών εκδόθηκαν πέρσι μόλις 260 οικοδομικές άδειες, όταν το 2008 ο αριθμός τους ήταν 647 και το 2007 680. Στον Πολύγυρο πέρσι εκδόθηκαν 260 νέες οικοδομικές άδειες από 435 το 2008 και 460 το 2007, ενώ στην Αρναία οι νέες οικοδομικές άδειες ήταν μόλις 85 πέρσι από 174 το 2008 και 230 το 2007

Παράθυρο για τις οριστικές κατεδαφίσεις

Το υπουργείου Περιβάλλοντος αφήνει ορθάνοιχτο παράθυρο να ενταχθούν στις ρυθμίσεις τακτοποίησης και νομιμοποίησης με πρόστιμο και κτίσματα για τα οποία έχει εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση κατεδάφισης! Δηλαδή, προκλητικά και κραυγαλέα αυθαίρετα, βίλες, ξενοδοχεία και κάθε είδους κτίσματα, που βρίσκονται σε δάση, αιγιαλό, αρχαιολογικό χώρο ή παραλία. Η Συνήγορος του Πολίτη , στην επιστολή της προς το υπουργείο Περιβάλλοντος, ασκώντας αυστηρότατη παρέμβαση στην ασκούμενη πολιτική για την αυθαίρετη δόμηση, επισημαίνει προς το υπουργείο ότι δεν έχει φροντίσει ώστε η ύπαρξη τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων να αποτελεί εξαίρεση για την υπαγωγή του αυθαιρέτου στο νόμο για την τακτοποίηση. Με βάση τα στοιχεία και τις εκθέσεις που έχει στη διάθεσή της από πλήθος δικαστικών αποφάσεων, καταγγελιών πολιτών και παρεμβάσεών της, η ανεξάρτητη αρχή σηκώνει συνολικά 7 κόκκινες κάρτες για την ακολουθούμενη πολιτική στην αυθαίρετη δόμηση. Αναλυτικά αφορούν τις παρακάτω περιπτώσεις:

1 Τακτοποίηση αμετάκλητα κατεδαφιστέων κτισμάτων. «Σύμφωνα με το περιεχόμενο του ν. 4014/2011, παρέχεται δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση για αυθαίρετες κατασκευές για τις οποίες έχουν εκδοθεί τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις που αποφαίνονται υπέρ της κατεδάφισής τους» λέει η Συνήγορος, και επισημαίνει ότι: «Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα της δικαστικής προστασίας (άρθρο 20 του Συντάγματος ) και της υποχρέωσης συμμόρφωσης της διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις (άρθρο 95 του Συντάγματος )». Μάλιστα αναφέρει ως παράδειγμα ότι «σε συγκεκριμένη περίπτωση αυθαίρετης περίφραξης η οποία κρίθηκε τελεσιδίκως κατεδαφιστέα ο ιδιοκτήτης της στη συνέχεια υπέβαλε αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 24 του ν. 4014/2011 για την τακτοποίησή της».

2 Τακτοποίηση αυθαιρέτων σε χαρακτηρισμένες δασικές εκτάσεις. Διαπιστώνεται διάσταση απόψεων και αντιμετώπισης των περιπτώσεων από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, πράγμα που αφήνει περιθώρια καταστρατηγήσεων και γκρίζων ζωνών. Η Συνήγορος αναφέρεται σε περιπτώσεις που αφορούν τη συντριπτική πλειονότητα των κατοικημένων περιοχών της χώρας, κατά τις οποίες ιδιοκτήτες δήλωσαν αυθαίρετα σε περιοχές που, ελλείψει δασικών χαρτών, δεν έχει κριθεί ο δασικός τους χαρακτήρας. Σημειώνει ότι πολίτες στους οποίους είχαν επιβληθεί υψηλά πρόστιμα για δασικό αυθαίρετο μπήκαν στο νόμο για την τακτοποίηση και ζήτησαν τη διαγραφή των προστίμων. Οι δασικές υπηρεσίες απέρριψαν το αίτημά τους, «με την αιτιολογία ότι η έκταση στην περιοχή όπου έχουν κατασκευάσει το αυθαίρετο κτίσμα έχει χαρακτηριστεί έκταση δασικού χαρακτήρα με σχετικές πράξεις χαρακτηρισμού του αρμόδιου δασάρχη, κατά των οποίων εκκρεμεί η εκδίκαση διοικητικής προσφυγής και ένδικων βοηθημάτων ενώπιον δικαστηρίου». Παράλληλα, η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου ΠΕΚΑ ενημέρωνε τους ίδιους ιδιοκτήτες ότι «μπορεί να υπαχθούν στη ρύθμιση του άρθρου 24 του ν. 4014/2011 και είναι δυνατή η διαγραφή των ήδη επιβληθέντων προστίμων, δεδομένου ότι εξακολουθεί να εκκρεμεί η έκδοση απόφασης σχετικά με το δασικό ή μη χαρακτήρα της».

Τα χειρότερα είναι μπροστά;

Ελεύθερη πτώση πραγματοποιεί η αγορά ακινήτων καθώς είναι από τους κλάδους που πλήττεται περισσότερο λόγω της οικονομικής κρίσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2012 είναι άσχημο έτος για τα ακίνητα και αναμένεται να γίνει ακόμη χειρότερο στο υπόλοιπο του έτους. Χαρακτηριστικά, το α' τρίμηνο του 2012 κατασκευάστηκαν μόλις 5.237 κατοικίες όταν το 2007 είχαν κατασκευαστεί 25.980, με τη μείωση αν αγγίζει το 80%! Η πτώση είναι δραματική και η κατάσταση συνεχώς επιδεινούμενη. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το 2007 ο αριθμός των νέων κατοικιών είχε αγγίξει τις 104.000 χιλιάδες, το 2010 τις 52.000, πέρυσι έφθασε τις μόλις 30.000 και για το 2012 εκτιμάται ότι ακόμη και αυτό το νούμερο θα είναι άπιαστο…

Η ιστορία δείχνει ότι η ύφεση ακολουθεί μια μεγάλη περίοδο έντονης ανάπτυξης και η αγορά κατοικίας δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πολύ περισσότερο όταν η οικονομία μέσα στην οποία λειτουργεί βιώνει την χειρότερη ύφεση των τελευταίων δεκαετιών. Όμως, η δραματική πτώση των αξιών σε συνδυασμό με την κατακόρυφη μείωση των συναλλαγών δεν παραπέμπουν σε μια παρατεταμένη οξεία διόρθωση της συγκεκριμένης αγοράς αλλά σε κραχ. Διάφοροι μεσίτες θέλουν την κατάσταση στην αγορά κατοικίας αυτή την περίοδο να προσομοιάζει με εκείνη της απραγίας του περασμένου Μαΐου-Ιουνίου που οφείλετο στη πολιτική αβεβαιότητα.

Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι πολλοί πωλητές έχουν ρίξει τις αρχικές απαιτήσεις τους στο 50% του ποσού που ζητούσαν όταν έβαλαν τα ακίνητα προς πώληση αλλά ανταπόκριση δεν υπάρχει. Όταν όμως οι τιμές υποχωρούν 40%-50% κατά μέσο όρο μέσα σε λίγα χρόνια μαζί με τις συναλλαγές και ισορροπία ζήτησης και προσφοράς στην αγορά κατοικίας δεν επιτυγχάνεται τότε μιλάμε για πραγματικό κραχ.

Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, το στοκ των απούλητων διαμερισμάτων εκτιμάται πλέον ότι είναι το μεγαλύτερο από την μεταπολίτευση παρά την σχεδόν μηδενική ανοικοδόμηση πέρυσι και φέτος. Μάλιστα, η σύνθεσή του στοκ των απούλητων σπιτιών έχει αλλάξει σε σχέση με λίγα χρόνια πριν αφού η οικονομική καχεξία έχει αναγκάσει πολύ κόσμο να βάλει παλιά διαμερίσματα προς πώληση. Τα προηγούμενα χρόνια, π.χ. το 2008, μόνο νεόδμητα ή/και μεγάλης ηλικίας σπίτια, άνω των 30 ετών, που αγόραζαν οικονομικοί μετανάστες έβγαιναν προς πώληση. Η ζοφερή πραγματικότητα με την κατακόρυφη πτώση τιμών και συναλλαγών δεν σημαίνει ότι η αγορά κατοικίας έπιασε πάτο. Πολύ περισσότερο όταν όλα δείχνουν ότι οι αρχικές εκτιμήσεις για σταθεροποίηση της εθνικής οικονομίας το 2013 και επαναφορά σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2014 δεν είναι ρεαλιστικές ενώ η φορολογία των ακινήτων είναι πλέον βαριά και οι στρόφιγγες των δανείων από τις τράπεζες δεν πρόκειται να ανοίξουν σύντομα.

Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται δεν είναι αν θα σταματήσει η κατρακύλα στην αγορά κατοικίας αλλά πόσο ακόμη θα διαρκέσει. Όμως, απάντηση δεν μπορεί να δοθεί από την στιγμή που δεν υπάρχει ακόμη ορατότητα στο θέμα της εξόδου της οικονομίας από το τούνελ της ύφεσης στο οποίο βρίσκεται και οι πραγματικές ανάγκες του εγχώριου τραπεζικού συστήματος σε κεφάλαια και ρευστότητα δεν είναι γνωστές.

Η μεγάλη κλοπή με τις αντικειμενικές

Ακόμα και οι πρωτοετείς φοιτητές μίας οικονομικής σχολής σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου γνωρίζουν ότι η πλέον συνηθισμένη συνταγή για την αύξηση της φορολογίας είναι ο πληθωρισμός. Το "κόλπο" αυτό εφαρμόζεται απο τους "φωστήρες" της εξουσίας ήδη απο τον 18ο αιώνα με πιο τυπική περίπτωση τα χρόνια που προηγήθηκαν της γαλικής επανάστασης όταν ο υπερχρεωμένος γάλλος μονάρχης το εφάρμοσε κατα κόρο για να αποφύγει την χρεωκοπία. Αυτό το συνηθισμένο κόλπο εφαρμόζουν οι επικεφαλής του υπουργείου Οικονομικών για την περίπτωση των ακινήτων μόνο που αυτοί...καινοτομούν. Όχι μόνο το εφαρμόζουν στους ισχύοντες φόρους αλλά επιβάλλουν και καινούργιους. Μα τι βλακείες είναι αυτές , θα σκεφτούν οι περισσότεροι. Για ποιό πληθωρισμό μιλάς όταν τα ακίνητα έχουν χάσει τα τελευταία χρόνια πάνω απο το 30% της αξίας τους. Και όμως , η εφαρμογή τεχνιτών τιμών για την φορολογία δεν είναι τίποτε άλλο παρα μία υποχρεωτική επιβολή "πληθωριστικών τιμών". Οι κάλπικες αντικειμενικές αξίες ουσιαστικά αυξάνουν την φορολογική επιβάρυνση την ίδια στιγμή που η αξία της ακίνητης περιουσίας των φορολογουμένων κατακρημνίζεται.

Διατηρώντας τις Τιμές Ζώνης "παγωμένες" έως το 2016 επιτυγχάνεται η πιο άγρια φορολογική επιδρομή η οποία ξεκινά και τα χαράτσια που αφορούν τα ακίνητα και καταλήγει στην φορολογία του εισοδήματος . Χαμένοι είναι κυρίως οι ιδιοκτήτες στις αποκαλούμενες ακριβές περιοχές, όπως για παράδειγμα το Π. Ψυχικό, καθώς οι Τιμές Ζώνης είναι έως και 102% υψηλότερες των εμπορικών, αλλά ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε πολλές άλλες περιοχές των Βορείων και Νοτίων Προαστίων όπως και σε άλλες πόλεις της Περιφέρειας, όπου οι Τιμές Ζώνης είναι έως και 85% υψηλότερες π.χ. στη Λάρισα. Χαμένοι είναι, επίσης, οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε πολύ υποβαθμισμένες περιοχές καθώς οι εμπορικές αξίες έχουν κατρακυλήσει ακόμα και κάτω από τις χαμηλές αντικειμενικές αξίες, ενώ "φουσκωμένους" φόρους καλούνται να πληρώσουν και οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών ακινήτων, καθώς οι Συντελεστές Εμπορικότητας προκαλούν στρεβλώσεις.

Το... κερασάκι στη τούρτα είναι η απαίτηση της Τρόικας για υψηλότερους συντελεστές στον Ενιαίο Φόρο έτσι ώστε να διασφαλιστούν τα προσδοκώμενα έσοδα. Συγκεκριμένα, "κλειδί" για τον Ενιαίο Φόρο είναι και η διασφάλιση υψηλού δείκτη εισπραξιμότητας, έτσι ώστε οι φορολογικοί συντελεστές να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα. Ο στόχος εσόδων που θα εισπραχθούν είναι 2,9 δισ ευρώ. Με βάση τον υπολογισμό του υπουργείου Οικονομικών, η εισπραξιμότητα του νέου φόρου θα είναι 85%, όσο δηλαδή και του Τέλους της ΔΕΗ, άρα απαιτείται βεβαίωση φόρων ύψους 3,4 δισ ευρώ. Με βάση, όμως, τον υπολογισμό της Τρόικας η εισπραξιμότητα θα κινηθεί στα επίπεδα του 70%, άρα απαιτείται να βεβαιωθούν φόροι ύψους 4,2 δισ ευρώ! Αν η Τρόικα επιβάλει τελικά την άποψη της, τότε οι συντελεστές του Ενιαίου Φόρου θα πρέπει να αυξηθούν πολύ έτσι ώστε να καλύψουν το "κενό", με αποτέλεσμα οι ωφελημένοι του νέου φόρου να είναι τελικά μόνο οι ιδιοκτήτες μικρών ακινήτων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki