Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εξοχική: Οι αλλαγές που έρχονται

Την προώθηση εν είδει αντιπαροχής της παραθεριστικής κατοικίας προς πώληση ή ενοικίαση εκτός σχεδιασμού και κλίμακας σε παράκτιες περιοχές, ημιορεινές, αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, προστατευόμενες περιοχές του Δικτύου Ναtura, νησιά, επιχειρεί το νέο σχέδιο κοινής Υπουργικής Απόφασης για το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού . Ταυτόχρονα διευρύνει τον κατάλογο των περιοχών που θα δεχτούν "τουριστικά προϊόντα" όπως τα γήπεδα γκολφ, ξένα προς την ελληνική πραγματικότητα, σε άνυδρες περιοχές, και αγνοεί συστηματικά τον εσωτερικό τουρισμό. οποίο ως αντιπολίτευση θα το καταργούσε, το εξειδικεύει πλήρως και αναλυτικά προς το χειρότερο... Το ποσοστό των προς πώληση ή ενοικίαση τουριστικών κατοικιών των λεγόμενων σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων (ξενοδοχεία 4 ή 5 αστέρων σε συνδυασμό με επιπλωμένες κατοικίες, συνεδριακά κέντρα, γκολφ, κέντρα θαλασσοθεραπείας κ.λπ., αυξήθηκε από 20% στο 30% "της συνολικώς δομούμενης επιφάνειας"...

Η τουριστική κατοικία επεκτάθηκε και στα υφιστάμενα ξενοδοχεία, τα οποία λειτουργούν σε εκτάσεις άνω των 50 στρεμμάτων. Η ελάχιστη απαιτούμενη έκταση στα νησιά εκτός Κρήτης, Κέρκυρας και Ρόδου για την κατασκευή και λειτουργία τουριστικής κατοικίας μειώθηκε από τα 150 στρέμματα στα 100. Επιπλέον, διάταξη στο άρθρο 7 ουσιαστικά απαγορεύει τον σχεδιασμό και την αλλαγή στις χρήσεις γης, καθώς ορίζει ότι αν από τις πολεοδομικές ή περιβαλλοντικές ρυθμίσεις επιβάλλεται η απομάκρυνση τουριστικών καταλυμάτων και εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής (π.χ. γήπεδα γκολφ), δεν απομακρύνονται παρά μόνον αν περάσουν 10 χρόνια και αφού προηγηθεί καταβολή αποζημίωσης "για την αναγκαστική διακοπή της λειτουργίας τους"...

Με το νέο σχέδιο αυγαταίνει ο κατάλογος των "ευρύτερων περιοχών των μεγάλων αστικών κέντρων που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς" για τη δημιουργία εγκαταστάσεων γκολφ, είτε αυτόνομα είτε ως μορφή ειδικής τουριστικής υποδομής που συνδυάζεται με ξενοδοχεία ή ως τμήμα "ολοκληρωμένων τουριστικών επενδύσεων"... Σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο, Ιωάννινα, Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδο, Ζάκυνθο, Ηλεία, Μεσσηνία και Χαλκιδική προστίθενται Κως, Αργολίδα, Λευκάδα, Αιτωλοακαρνανία, και Κεφαλλονιά. Αντί του γενικού "αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων γηπέδων γκολφ" του ισχύοντος χωροταξικού, τώρα προβλέπεται και δημιουργία δικτύων γηπέδων στην ίδια ευρύτερη περιοχή με στόχο τη "δημιουργία τουριστικού προορισμού γκολφ". Στις στρατηγικές κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης του χιονοδρομικού τουρισμού προβλέπονται "ρυθμίσεις και κίνητρα για την προσέλκυση επενδυτών τουριστικών και συναφών δραστηριοτήτων στα υφιστάμενα χιονοδρομικά κέντρα".

Εισάγεται νέα μορφή θαλάσσιου τουρισμού, "τουρισμός κρουαζιέρας" με κατεύθυνση τη δημιουργία εγκαταστάσεων σταθμών εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας "σε λιμάνια που έχουν ήδη δυνατότητα ή μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος". Κατά προτεραιότητα οι περιοχές αυτές είναι: Θεσσαλονίκη, Κατάκολο, Ρόδος, Βόλος, Καβάλα, Κως, Πάτμος. Για τις περιοχές αυτές προβλέπεται ανάπτυξη έξω από τη λιμενική ζώνη εμπορικής περιοχής και χώρων ψυχαγώγησης των επιβατών κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια διημέρευσης του κρουαζιερόπλοιου. Νέο άρθρο θέλει εν καιρώ και σε απροσδιόριστο χρόνο τη δημιουργία οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων (τουριστικών καταλυμάτων, εγκαταστάσεων τουριστικής υποδομής, τουριστικών επιχειρήσεων). Ως «οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων» περιγράφονται οι περιοχές που οριοθετούνται και πολεοδομούνται για την εγκατάσταση τουριστικών δραστηριοτήτων και μπορούν να περιλαμβάνουν τις χρήσεις του άρθρου 8 του Π.Δ. 23.2.1987 (ΦΕΚ 166Δ).

Οι οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων μπορούν να αναπτύσσονται ως Περιοχές Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων Τουρισμού (ΠΟΑΠΔ) αποκλειστικής ή μικτής χρήσης, Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης (ΠΕΡΠΟ) αποκλειστικής ή μικτής χρήσης, Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα εφόσον πολεοδομούνται, δημόσια ακίνητα τουριστικού προορισμού, τα οποία περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο (Ν. 3986/2011), καθώς και επιχειρηματικά πάρκα των κατηγοριών β', γ' και δ' -ειδικού τύπου, όπως αυτά καθορίζονται στον Ν. 3982/2011 (άρθρο 41). Σύμφωνα με το το άρθρο 9: "Οι οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων ιεραρχούνται από άποψη μεγέθους (μεγάλοι, μεσαίοι, μικροί), βαθμού έντασης της ανάπτυξης (υψηλός, μέσος, χαμηλός) και τύπου («ειδικού περιεχομένου» και «κλασικού τύπου» υποδοχείς).

Όσον αφορά στο μέγεθος:

- Ως μεγάλοι οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν έκταση ίση ή μεγαλύτερη των 800.000 τ.μ.

- Ως μεσαίοι οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν έκταση μεταξύ 150.000 και 800.000 τ.μ.

- Ως μικροί οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν έκταση μεταξύ 20.000 και 150.000 τ.μ.

Όσον αφορά στον βαθμό έντασης της ανάπτυξης:

- Ως υψηλού βαθμού έντασης ανάπτυξης οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν υλοποιημένο Σ.Δ. μεγαλύτερο του 0,4 και ποσοστό κάλυψης μεγαλύτερο του 50%.

- Ως μέσου βαθμού έντασης ανάπτυξης οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν υλοποιημένο Σ.Δ. μεταξύ 0,2 και 0,4 και κάλυψη μεταξύ 20% - 50%.

- Ως χαμηλού βαθμού έντασης ανάπτυξης οργανωμένοι χωρικοί υποδοχείς νοούνται όσοι έχουν υλοποιημένο Σ.Δ. μέχρι 0,2 και κάλυψη μέχρι 20%.

Η σιωπή των αμνών

Αυτό που συμβαίνει σήμερα στην αγορά ακινήτων είναι κάτι το πρωτόγνωρο. Το ένα μετά το άλλο τα πολιτικά κόμματα ανακοινώνουν τις προθέσεις τους είτε για επιβολή νέων φόρων είτε για αναδιάταξη ήδη υφισταμένων είτε κατάργηση κάποιων με την ταυτόχρονη αύξηση κάποιων άλλων. Δυστυχώς , στο παιγνίδι αυτό συμμετέχουν όλα τα κόμματα και τα δύο μεγάλα αλλά και τα μικρότερα θέλοντας προφανώς να κάνουν σαφές ότι , για αυτά η αγορά ακινήτων δεν είναι πλέον παραγωγική δραστηριότητα αλλά το μέσο προκειμένου οι έλληνες να καλύψουν τις στεγαστικές (ιδιωτικές και επαγγελματικές ) ανάγκες.

Το παράξενο είναι ότι αυτή η φορουστερία αφορά κυρίως στους ιδιώτες και τους μικρομεσαίους ενώ αντίθετα , οι μεγάλες εταιρίες που ασχολούνται με ακίνητα ουσιαστικά μένουν στο απυρόβλητο καθώς το κόστος των μέτρων για αυτές είναι πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο των μικρών. Όλα δείχνουν ότι η οικοδομή και η αγορά ακινήτων βρίσκεται σε διαδικασία πλήρους αναδιάταξης, με τους μικρούς να οδηγούνται νομοτελειακά στο περιθώριο και τους μεγάλους να αρπάζουν με την βοήθεια του πολιτικού συστήματος «κομμάτια» της αγοράς τα οποία πριν την κρίση ήταν αποκλειστικό χώρος ενδιαφέροντος των μικρών και των μεσαίων .

Για παράδειγμα, στην αγορά κατοικίας –κύριας και εξοχικής- οι «μεγάλοι» του κλάδου ήταν απόντες. Σήμερα το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον έλεγχο της αγοράς με την «μέθοδο της αποβολής». Με λίγα λόγια , η πολιτική αυτή τους επιβάλλει , όχι επειδή είναι πιο ανταγωνιστικοί αλλά διότι εξαφανίζει όλους τους υπόλοιπους. Και όσον αφορά στους ιδιώτες αυτοί θα περιοριστούν στο ρόλο του καταναλωτή ενώ όσο αφορά τους επαγγελματίες έχουν να διαλέξουν μεταξύ της οικονομικής τους εξαφάνισης ή της μετάλλαξης τους σε ενδιάμεσους. Αυτή η αλήθεια που κανείς δεν τολμά να πει δημόσια , είναι αποτέλεσμα μίας διαδικασίας που ουσιαστικά ξεκίνησε την πρώτη δεκαετία του 2000 με την κατάρρευση των μικρών κατασκευαστικών και την διαμόρφωση ενός ολιγοπωλιακού περιβάλλοντός με πέντε παίκτες να διαφεντεύουν μία ολόκληρη αγορά.

Στην αρχή στα δημόσια έργα και στην συνέχεια στα επαγγελματικά ακίνητα. Αργά ή γρήγορα θα μπουν στην εξοχική κατοικία και το κλοιός θα κλείσει με την κατάκτηση και της αγοράς κύριας κατοικίας. Δυστυχώς η αγορά ακινήτων με την βοήθεια του πολιτικού συστήματος εξελίσσεται σε παιγνίδι με λίγους παίκτες και τους υπόλοιπους να μετατρέπονται σε θεατές. Το παράξενο όμως είναι η σιωπή των υπόλοιπων οι οποίοι ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια την φιλοσοφία του «σφάξε με αγά μου για να αγιάσω». Ακόμα και οι συνδικαλιστικοί φορείς αναλώνονται στο βραχυχρόνιο και αγνοούν συστηματικά το μακροχρόνιο το οποίο είναι ταυτόσημο με την ίδια τους την ύπαρξη.

Αυθαίρετα στην κρίση του ΣτΕ

Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο προβλέπεται να ξεκινήσει η υποδοχή των δηλώσεων μετά την ψήφιση του νέου νόμου για τα αυθαίρετα από τη βουλή. Ομως , και για το νέο νομο υπάρχει ο κινδυνος των προσφυγών στο ΣτΕ καθώς πολλά άρθρα είναι πιθανό να κριθούν ως αντισυνταγματικά.

Το πρώτο καμπανάκι ήλθε απο την επιστημονική επιτροπή της Βουλής η οποία επισημανε ότι :«Οριστική εξαίρεση αυθαιρέτου από την κατεδάφιση επιτρέπεται, κατά τρόπο συνταγματικώς ανεκ τό, κατ’ αρχήν μόνο για τα παλαιά αυθαίρετα, δηλαδή όσα ανεγέρθηκαν μέχρι την 31-1-1983, ημερομηνία που ορίσθηκε από τον ν. 1337/1983. Τα μεταγενεστέρως ανεγερθέντα αυθαίρετα κτίσματα δεν επιτρέπεται, κατά κανόνα, να εξαιρούνται της κατεδάφισης», τονίζει η Επιστημονική Υπηρεσία κάνοντας εξαίρεση μόνο εφόσον τα νέα αυθαίρετα έχουν «ήσσονος σημασίας παραβάσεις». Οι περισσότερες παρατηρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας αφορούν τα άρθρα 7 και 8 για την εξαίρεση από την κατεδάφιση και την αναστολή είσπραξης των προστίμων και την επιβολή κυρώσεων για τις υφιστάμενες μέχρι την 28-7-2011 αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις. Η έκθεση τονίζει ότι «δημιουργείται αμφιβολία» κατά πόσο οι εν λόγω ρυθμίσεις «εντάσσονται σε πλαίσιο προηγούμενοι συνολικού χωροταξικού σχεδιασμού, όπως επιτάσσει η διάταξη του άρθρου 24 του Συντάγματος. Μεταξύ άλλων επισημαίνει ακόμη ότι:

-είναι αντίθετες με το Σύνταγμα διατάξεις με τις οποίες επιτρέπεται η υπό όρους εξαίρεση από την κατεδάφιση αυθαίρετων κατασκευών που αναγείρονται μετά την θέσπιση των πολεοδομικών κανόνων που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο. «Η εξαίρεση συνεπάγεται τη νόθευση και τη συνεχή ανατροπή» των νέων πολεοδομικών κανόνων πολεοδομικού σχεδιασμού, υπογραμμίζει.

-για τις κατασκευές που είναι εκτός σχεδίου και έχουν ανεγερθεί μέχρι 31-1-1983, η έκθεση τονίζει ότι «η οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση είναι επιτρεπτή μόνο εάν προηγηθεί ένταξης της περιοχής αυτής σε πολεοδομικό σχέδιο, διότι διαφορετικά το αποτέλεσμα θα ήταν η γενικευμένη νομιμοποίηση αυθαιρέτων». Επίσης τονίζει ότι για τις κατασκευές μετά τις 31-1-1983 «ισχύει, σύμφωνα με την συνταγματική επιταγή, ο κανόνας της κατεδαφίσεως χωρίς την προαναφερόμενη εξαίρεση».

-για την αυτόματη εξαίρεση από κατεδάφιση κάθε αυθαίρετης κατασκευής με μόνη τη δήλωση του ενδιαφερομένου και άνευ προηγούμενης κρίσης της διοίκησης, η Έκθεση επισημαίνει ότι «έχει θεωρηθεί ότι αντιβαίνει στην παρ. 2 του άρθρου 24 του Συντάγματος, σκοπός της οποίας είναι η εξασφάλιση τόσο της λειτουργικότητας όσο και της ομαλής ανάπτυξης των οικισμών».

Για το άρθρα 13, 14, 15 και 16 που παρέχουν την δυνατότητα υπαγωγής στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και αυθαίρετων κατασκευών ή χρήσεων σε κτήρια ευρισκόμενα εντός παραδοσιακού οικισμού ή τμήματος πόλης, η Επιστημονική Υπηρεσία υπογραμμίζει ότι «δημιουργείται αμφιβολία» κατά πόσο εναρμονίζονται με την συνταγματική επιταγή του άρθρου 24 παρ. 2 και 6.

Για τα άρθρα 32, 33, 34, 35 και 37 που αφορούν την μεταφορά συντελεστή δόμησης και την ένταξή του στον πολεοδομικό σχεδιασμό η Επιστημονική Υπηρεσία επισημαίνει πως «δημιουργείται προβληματισμός» για το πώς διασφαλίζεται η εναρμόνιση του ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής και διαχείρισης τίτλων δικαιώματος συντελεστή δόμησης προς τον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό, δεδομένου ότι «ο φορέας της Τράπεζας Γης δύναται να είναι ιδιώτης, φυσικό ή νομικό πρόσωπο».

Οι αριθμοί της ύφεσης

Ο ευρωπαϊκός νότος στην δίνη της ύφεσης καθώς οι απώλειες στις τιμές των κατοικιών σε ετήσια βάση είναι διψήφιες!!!Σύμφωνα με σχετική έκθεση της Global Property Guide, η μείωση στην ελληνική αγορά κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε σε σχεδόν 12%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Αντίστοιχα, η Knight Frank αναφέρει σε έτερη έρευνα ότι η μείωση στην Ελλάδα άγγιξε το 10,3%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Στο διεθνές σκηνικό, ανάλογα προβλήματα εντοπίζονται και στις γειτονικές χώρες, καθώς η μείωση των τιμών στην Πορτογαλία άγγιξε το 11% κατά το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Property Guide, ενώ ακόμα μεγαλύτερη ήταν η μείωση στην Ισπανία με 13,18%. «Πρωταθλήτρια» της πτώσης πάντως εξακολουθεί να είναι η Ιρλανδία, με κάμψη 16,85%. Μείωση κατέγραψαν οι τιμές και στην Ολλανδία με 10,12% και στην Πολωνία με 8,19%. Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών στην Ευρώπη καταγράφονται στον Βορρά, με τη Νορβηγία να καταγράφει άνοδο της τάξεως του 6,26%, τη Γερμανία κατά 5,24% και την Ελβετία κατά 4,86%. Αλλά και στην οικοδομική δραστηριότητα η συρρίκνωση είναι συγκλονιστική.Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat από το 2007 έως και το 2011 ο αριθμός αδειών οικιστικών ακινήτων μειώθηκε στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά 44%! Το αντίστοιχο ποσοστό πτώσης ήταν 89% για την Ισπανία, 86% για την Ιρλανδία, 75% για την Ελλάδα, 71% για την Πορτογαλία, 68% για την Ουγγαρία, 60% για την Κύπρο, 43% για τη Δανία, 42% για το Ηνωμένο Βασίλειο, 35% για την Ολλανδία, 33% για τη Νορβηγία, 13% για τη Γαλλία και 7% για την Γερμανία

Ταμεία : Στην ουρα για τον κουρέα ...

Μετά τα αποθεματικά των ασφαλιστικών Ταμείων και η ακίνητη περιουσία τους σχεδιάζεται να ριχτεί βορά στο τζόγο. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Εργασίας, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας Ανώνυμης Εταιρείας Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας των Ταμείων, η οποία θα εισαχθεί μελλοντικά στο χρηματιστήριο και η οποία «θα λειτουργήσει με τους όρους και τα εργαλεία μιας σύγχρονης οικονομίας και κτηματαγοράς». Φυσικά , απο την στιγμή που θα μπούν και τα ακίνητα στο παιγνίδι της εκποίησης -άμεσης ή έμμεσης- κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει αν θα έχουν και αυτα ανάλογη μεταχείριση με εκείνη των "κουρεμένων με την ψηλή" ομολόγων. Προς αξιοποίηση είναι 92 ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας 155.308.691 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως τα 68 από αυτά τα ακίνητα ανήκουν στο ΙΚΑ. Επίσης 70 ακίνητα εκμισθώνονται σε τρίτους. Το ετήσιο εισπραττόμενο ενοίκιο για το σύνολο των μισθωμένων ακινήτων υπολογίζεται σε 15 εκατομμύρια και αντιστοιχεί στο 3,36% της αντικειμενικής αξίας. Τέλος για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών τους οι ασφαλιστικοί φορείς χρησιμοποιούν 342 ακίνητα (αντικειμενικής αξίας 824 εκατομμυρίων).

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki