Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακινητα: Ευαίσθητα στην ανάκαμψη

Η αγορά ακινήτων θα είναι η πρώτη που αναμένεται να ανακάμψει εφόσον η Ελλάδα ξεφύγει από το σημερινό υφεσιακό φαύλο κύκλο.Αν και το κλίμα στην αγορά ακινήτων σήμερα εξακολουθεί να είναι έντονα αρνητικό, σε περίπτωση εξομάλυνσης του μακροοικονομικού περιβάλλοντος η δραστηριότητα στην αγορά κατοικίας αναμένεται να επανέλθει σε ανοδική τροχιά πριν από την υπόλοιπη οικονομία. Οι προοπτικές της αγοράς ακινήτων είναι απόλυτα εξαρτημένες από την άρση της αβεβαιότητας, την αποκατάσταση ενός σταθερού μακροοικονομικού περιβάλλοντος και την επαναφορά της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας σε λογικότερα πιο χαμηλά επίπεδα.

Στους θετικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις μελλοντικές προοπτικές της αγοράς ακινήτων στην Ελλάδα μακροπρόθεσμα περιλαμβάνονται ο τουρισμός, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού και νομικού πλαισίου και η σταδιακή αποκατάσταση ενός σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος μέσω της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων και της συμφωνίας για μια νέα αρχιτεκτονική της Ευρωζώνης που θα εξασφαλίσει την σταθερότητα του κοινού νομίσματος.

Στους αρνητικούς παράγοντες περιλαμβάνονται το δημογραφικό πρόβλημα, η συνεχής μεταβολή προς το δυσμενέστερο του φορολογικού περιβάλλοντος για την αγορά κατοικίας και η αντικειμενική αδυναμία επανάληψης των ρυθμών πιστωτικής επέκτασης της προηγούμενης δεκαετίας. Κυρίως, όμως, τις προοπτικές βαρύνει το ότι το διαθέσιμο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών στο ορατό μέλλον θα είναι χαμηλότερο από ό,τι την περίοδο πριν από την κρίση.

Σήμερα στην Ελλάδα, η αγορά κατοικίας και τα επαγγέλματα που υποστηρίζει, καθώς και όλες οι υπόλοιπες αγορές και το εισόδημα και βιοτικό επίπεδο των πολιτών, εξαρτώνται από τη δυνατότητα της οικονομίας να ξεφύγει από την κρίση.

Κτηματολόγιο : Απίστευτες ιστορίες

Δέκα νέα κτηματολογικά γραφεία, στη βόρεια Αττική, τη Θεσσαλονίκη, τη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα, πρόκειται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους στις αρχές του 2013. Εως τα τέλη Σεπτεμβρίου, η Κτηματολόγιο Α.Ε. πρόκειται να ολοκληρώσει την κατάρτιση του νέου επιχειρησιακού σχεδίου 2013-2016. Παράλληλα, προωθείται η συγκρότηση μιας ομάδας ειδικών με τη βοήθεια της task force, η οποία θα παρέχει τεχνική βοήθεια σε θέματα επιτάχυνσης του έργου. Μέχρι το τέλος του χρόνου το κτηματολόγιο θα προκηρύξει τους διαγωνισμούς για την κτηματογράφηση και την κατάρτιση δασικών χαρτών σε όλες τις περιοχές που απομένουν, ώστε το 2019 να έχουμε σε όλη την Ελλάδα κτηματολόγιο σε λειτουργία.

Η ταχύτητα ολοκλήρωσης του νέου διαγωνισμού θα εξαρτηθεί και από έναν επιπλέον παράγοντα. Ειδικότερα το διάστημα αυτό ολοκληρώνεται στο υπουργείο απόφαση, η οποία επιτρέπει στην Κτηματολόγιο Α.Ε. να μειώσει κατά ένα τα στάδια επιλογής αναδόχου. Ο λόγος που επιλέγεται η απάλειψη ενός σταδίου του διαγωνισμού είναι για να δίνεται μια λιγότερη ευκαιρία στους διαγωνιζόμενους μελετητές... να προσφύγουν στα δικαστήρια! Χαρακτηριστικό είναι ότι στο πρώτο στάδιο του τρέχοντος διαγωνισμού, για την καταγραφή 4 εκατομμυρίων δικαιωμάτων σε 10 νομούς της χώρας, έχουν κατατεθεί 70 προσφορές και... 40 ενστάσεις! Επιπλέον, η Κτηματολόγιο Α.Ε. δεν έχει καταφέρει ακόμα να αναθέσει το σύνολο των μελετών που αφορούν στη β΄ φάση κτηματογράφησης των αστικών κέντρων. Μετά την απεμπλοκή (μέσω απόφασης του ΣτΕ) του διαγωνισμού για την κτηματογράφηση στον Δήμο Αθηναίων, απομένουν ακόμα τρεις προσφυγές για ισάριθμες μελέτες που θα κριθούν μέσα στον Οκτώβριο στο Διοικητικό Εφετείο. Και μετά θα απομένει η «ορφανή» μελέτη Βόλου - Λαμίας - Λιβαδειάς, στην οποία μετά τις προσφυγές τα δικαστήρια απέκλεισαν... και τους δύο συμμετέχοντες!

Στο πρώτο τρίμηνο του 2013 πρόκειται να ανοίξουν 10 νέα κτηματολογικά γραφεία, τα οποία θα καλύψουν 24 περιοχές στις οποίες τις ημέρες αυτές ολοκληρώνεται η εξέταση των ενστάσεων. Θα ακολουθήσουν 9 περιοχές της Ανατολικής Αττικής, όπου το κτηματολόγιο θα ξεκινήσει να λειτουργεί στο δεύτερο τρίμηνο του 2013. Τέλος η Κτηματολόγιο Α.Ε. πρόκειται να προκηρύξει μέσα στο 2012 και την κατάρτιση δασικών χαρτών για όλη την υπόλοιπη επικράτεια της χώρας. Το «αγκάθι» βέβαια στην υπόθεση αυτή παραμένει η κύρωσή τους από τις δασικές υπηρεσίες, η οποία προχωρά με τόσο αργούς ρυθμούς, που υπονομεύεται η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου.

Προσφυγή στο ΣτΕ για τα αυθαίρετα

Μία εβδομάδα μετά την έναρξη υποβολής δηλώσεων νομιμοποίησης αυθαιρέτων, έγινε γνωστό ότι κατατέθηκε ήδη η πρώτη προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που θα κρίνει τη συνταγματικότητα του νόμου 4178/2013!

Παράλληλα με την προσφυγή κατατέθηκε και αίτηση και στην Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με τον τρόπο αυτό δίνει στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο την ευκαιρία να ανακόψει, αν το κρίνει, την εφαρμογή του νέου νόμου από τις πρώτες κιόλας ημέρες. Οι πιθανότητες είναι ουσιαστικά δύο:

-η Επιτροπή Αναστολών να «παγώσει» τη ρύθμιση μόνο όσον αφορά τις συγκεκριμένες περιπτώσεις αυθαιρέτων και

-Η Επιτροπή Αναστολών να αναστείλει μέχρι την εκδίκαση της κύριας προσφυγής την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης, με την οποία γίνεται η έναρξη λειτουργίας του συστήματος υποβολής δηλώσεων.

Παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος, εμφανίζονταν σίγουροι για την εξέλιξη των πραγμάτων . Ωστόσο, τα πρώτα πυρά για τον νέο νόμο έχουν ήδη έρθει, και μάλιστα από το Τμήμα Νομοτεχνικής Επεξεργασίας της Βουλής. Στην 25σέλιδη έκθεσή του καταγράφει τις αποφάσεις του ΣτΕ από την πρώτη νομοθετική τακτοποίηση αυθαιρέτων με τον 410/1968, σημειώνοντας ότι «η νομολογία του ΣτΕ, κατά την ερμηνεία του άρθρου 24 του Συντάγματος, επαναλαμβάνεται παγίως επί του ζητήματος των αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων» και καλεί τη διοίκηση «να ρυθμίσει τη χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας με βάση ορθολογικό σχεδιασμό». Αναφέρεται δε ότι οι κατά καιρούς νομοθετικές ρυθμίσεις είναι αντίθετες με το κράτος δικαίου και την ισότητα των πολιτών. Εχουν όμως ενδιαφέρον δύο διαφοροποιήσεις που καταγράφονται στην έκθεση του νομικού συμβουλίου της Βουλής:

• Αντιμετωπίζονται θετικά οι «ασήμαντες από πολεοδομικής απόψεως παραβάσεις», και μάλιστα χωρίς να τίθενται χρονικοί περιορισμοί. Σχετική πρόβλεψη υπάρχει στον νέο νόμο και μάλιστα παρέχεται η δυνατότητα τακτοποίησης χωρίς περιορισμό ως προς τον χρόνο υποβολής της δήλωσης.

• Χαρακτηρίζονται «συνταγματικώς ανεκτά» αυθαίρετα που έχουν κατασκευαστεί πριν από τις 31 Ιανουαρίου 1983, οπότε τέθηκε σε εφαρμογή ο νόμος 1337/1983. Η έκθεση αναφέρει ότι με βάση τη νομολογία του ΣτΕ «δημιουργείται αμφιβολία για τις προτεινόμενες ρυθμίσεις» και καταγράφει τα άρθρα 7 παράγραφος 1 και 8 του ήδη ψηφισμένου νομοσχεδίου.

Οι "μικροί" πληρώνουν τους "μεγάλους"

Νέες αλχημείες ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών βαπτίζοντας τις επιβαρύνσεις που θα σηκώσουν οι μικροϊδιοκτήτες ως ελαφύνσεις!!! Τα νέα σενάρια, που εξετάσθηκαν σε χθεσινή σύσκεψη της αρμόδιας διακομματικής επιτροπής υπό τον υφυπουργό Οικονομικών , φέρνουν το οικονομικό επιτελείο να προσδοκά από την αντικατάσταση του τέλους ηλεκτροδότησης και του φόρου ακίνητης περιουσίας έσοδα που αντιστοιχούν στο 70% αυτών που εισπράττει σήμερα και από τους δύο αυτούς φόρους. Το υπόλοιπο 30% θα προέλθει από τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων τα οποία σήμερα δεν φορολογούνται. Σημειώνεται ότι τα συνολικά έσοδα και από τις δύο αυτές πηγές προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ.Με απλά λόγια οι μικροϊδιοκτήτες θα πληρώσουν επιπλέον χρήματα ώστε να αντισταθμίσουν εκείνουν που θα γλυτώσουν οι μεγάλες ιδιοκτησίες. Αυτό άλλωστε υποκρύπτει η πρόταση για μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης για τις μεγάλες περιουσίες, προκειμένου να περιορισθεί ο κίνδυνος εγγραφής των ακινήτων αυτών σε εταιρείες για την αποφυγή φορολόγησης.

Ετσι, το αρχικό σενάριο για θεσμοθέτηση ανώτατου συντελεστή 3% φαίνεται να εγκαταλείπεται και να προκρίνεται ένας συντελεστής όχι υψηλότερος από 2,5%. Ειδικότερα και σύμφωνα με τις τελευταίες σκέψεις του υπουργείου Οικονομικών τα ακίνητα των 5,6 εκατ. φορολογουμένων θα φορολογούνται με έναν ενιαίο συντελεστή από το πρώτο ευρώ της αντικειμενικής τους αξίας. Ο φόρος αυτός θα αντικαθιστά όλους αυτούς που σήμερα βαρύνουν τα ακίνητα (τέλος ηλεκτροδότησης, ΦΑΠ, ΤΑΠ κ.λπ.), θα επιβάλλεται στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας ανεξάρτητα αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αποφέρει εισόδημα και θα αφορά ακόμη και στα γραφεία, στα καταστήματα, στα αγροτεμάχια και τις εκτός σχεδίου πόλεις ή οικισμού εκτάσεις ακόμη και εάν σε αυτές έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά συστήματα! Τα μοναδικά ακίνητα που θα απαλλάσσονται, εξετάζεται να είναι οι αγροτικές εκτάσεις, οι οποίες ανήκουν σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και καλλιεργούνται χωρίς ωστόσο να αποκλείεται και στην περίπτωση αυτή να υπάρξουν περιουσιακά κριτήρια. Η επιβολή του φόρου προτείνεται να είναι κλιμακωτή με συντελεστές που θα ξεκινούν από το 0,1% ή και 0,15% για αξία ακινήτων από 0- 100.000 ευρώ. Για αξία ακινήτων από 100.000-200.000 ευρώ, ο συντελεστής προτείνεται να διαμορφωθεί στο 0,2%, ενώ όσο... εκτοξεύεται η αντικειμενική αξία των ακινήτων θα αυξάνεται και ο συντελεστής, το ύψος του οποίου θα φτάσει μέχρι και το 2,5%.

Πολιτικά παιγνίδια με τις μισθώσεις

Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος μαζικών εξώσεων, κυρίως μικρομεσαίων, εμπόρων και επαγγελματοβιοτεχνών, αλλά και αυξήσεων ενοικίων, και συνακόλουθα νέα "λουκέτα", καθώς κυβέρνηση και τρόικα οδηγούν σε πλήρη απελευθέρωση το προστατευτικό καθεστώς στην επαγγελματική στέγη, με το πρόσχημα της αναθέρμανσης της αγοράς ακινήτων. Οι διαρροές των τελευταίων ημερών αφορούν τις "διαπραγματεύσεις" μεταξύ υπουργείου Ανάπτυξης και τρόικας, με την τελευταία να εμφανίζεται αδιάλλακτη εμμένοντας στην πλήρη απελευθέρωση των επαγγελματικών μισθώσεων και την ηγεσία του υπουργείου να καταθέτει όλο και πιο "ψαλιδισμένες" προτάσεις, που, σε κάθε περίπτωση, απορρίπτονται. Την ίδια στιγμή, φέρεται να υπάρχει διάσταση απόψεων στη συγκυβέρνηση, με το ΠΑΣΟΚ να τάσσεται κατά της πλήρους απελευθέρωσης και να ζητά διαπραγμάτευση με την τρόικα  και το θέμα να φαίνεται πως θα προωθηθεί τελικά για "επίλυση" σε επίπεδο πρωθυπουργού και αντιπροέδρου, όπως άλλωστε και αυτό της άρσης απαγόρευσης των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας. Όμως φαίνεται πως δεν υπάρχει ομοφωνία ούτε σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας υπουργείου, καθιστώντας διάτρητη την όποια διαπραγμάτευση, αν και διατείνονται ότι συνεχίζεται...

Ο χειρισμός του όλου θέματος, οι διαρροές, οι εσωτερικές "διαφωνίες", η αμετακίνητη τρόικα και ο "αγώνας" του υπουργείου, παραπέμπουν ευθέως στον αντίστοιχο που αφορούσε στην απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και την επερχόμενη καταστρατήγηση της κυριακάτικης αργίας. Μάλιστα και στην περίπτωση αυτή το πλήρες "άνοιγμα" αποτελεί κυρίως αίτημα μιας μερίδας της αγοράς (ιδιοκτήτες-μεσίτες ακινήτων) και τέθηκε μέσα στον "σωρό" των μέτρων που προωθούνται σταδιακά για άρση εμποδίων υπέρ του ανταγωνισμού και προσέλκυση επενδύσεων. Στόχος είναι η άρση κάθε είδους περιορισμού, ώστε να γίνονται "συμφωνίες" μεταξύ ιδιοκτητών-ενοικιαστών, που θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν και να μην είναι δεσμευτικές -όπως είναι σήμερα και μάλιστα για χαμηλότερα μισθώματα, λόγω ύφεσης-, ενώ πληροφορίες θέλουν ξένα funds να ενδιαφέρονται να εισέλθουν στην ελληνική αγορά ακινήτων, εφόσον διασφαλιστεί ότι θα μπορούν να τα θέτουν κατά βούληση προς εκμετάλλευση, χωρίς "εμπόδια". Τι ισχύει Υπενθυμίζεται ότι σήμερα οι συμβάσεις στην επαγγελματική στέγη έχουν υποχρεωτική διάρκεια 12 έτη με δυνατότητα παράτασης για άλλα τέσσερα (συνολικά έως 16 έτη). Στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες θέλουν να διώξουν τους ενοικιαστές μετά τη δωδεκαετία θα πρέπει να καταβάλουν αποζημίωση 24 μηνιαίων μισθωμάτων (ενοίκια), διαφορετικά παρατείνεται για άλλα τέσσερα χρόνια η σύμβαση. Από την άλλη μεριά, οι ενοικιαστές μπορούν να φύγουν μετά τον πρώτο χρόνο δίνοντας αποζημίωσης ενός ενοικίου.

Η τρόικα έχει ζητήσει -και εμμένει- πλήρη απελευθέρωση των επαγγελματικών μισθώσεων, τόσο των παλαιών (που είναι σήμερα σε ισχύ) όσο και των νέων, φέροντας ως επιχείρημα ότι ο μεγάλος αριθμός ξενοίκιαστων καταστημάτων-γραφείων οφείλεται στο προστατευτικό καθεστώς που υπάρχει, δημιουργώντας προσκόμματα στην αγορά ακινήτων - κι όχι η ύφεση που αντέτεινε μέλος της ηγεσίας του υπουργείου ζητώντας να εξεταστεί και η πλευρά των ενοικιαστών - επιχειρηματιών. Η αρχική πρόταση του υπουργείου ήταν η διατήρηση των τρεχουσών συμβάσεων έως τη λήξη τους και για τις νέες πλήρης απελευθέρωση για ενοίκια από 50.000 ευρώ και άνω ετησίως, ενώ για νέα συμβόλαια κάτω των 50.000 ευρώ να υπάρχει υποχρεωτική ισχύς για έξι χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα έξι. Η σχετική πρόταση απορρίφθηκε αμέσως από την τρόικα και ο υπουργός "έριξε" στο τραπέζι την τριετία. Η τελευταία "εναλλακτική" φερόταν αρχικά ότι εξετάζεται από την τρόικα, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, τελικά απορρίφθηκε και αυτή. Διαμηνύεται πάντως ότι η διαπραγμάτευση συνεχίζεται, αν και δεν είναι σαφές πού έχει "πέσει" πλέον το ελάχιστο επίπεδο προστασίας των ενοικιαστών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki