Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι μεγάλοι "χαμένοι"

Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «θύματα» της κρίσης. Και μάλλον ο χαρακτηρισμός ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα . Σύμφωνα με έρευνα που έκανε μεγάλη εταιρεία ακινήτων τις μεγαλύτερες απώλειες στην κρίση έχουν:

-τα βιομηχανικά κτίρια μεγάλης ηλικίας . Πτώση τιμών άνω του 50% με τις εμπορικές αξίες έως και 70% χαμηλότερες από τις αντικειμενικές.

-οι μικρές υπόγειες αποθήκες που βρίσκονται στο κέντρο των πόλεων –κυρίως της Αθήνας- που δεν προσφέρονται για αλλαγή χρήσης. Πτώση τιμών άνω του 45% και σε ορισμένες περιπτώσεις η παντελής έλλειψη ενδιαφέροντος καθιστά την καταγραφή αδύνατη.

-οι κατοικίες και τα γραφεία που βρίσκονται σε υποβαθμισμένες περιοχές. Η πτώση υπερβαίνει το 35% αν και το «πάγωμα» των μεταβιβάσεων έχει επηρεάσει τον ρυθμό υποχώρησης του μέσου επιπέδου τιμών. Εχουν καταγραφεί μεταβιβάσεις σε τιμές έως και 45% χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2008.

-τα ακίνητα στα οποία ο πωλητής δεν διαθέτει το σύνολο της κυριότητας ή της επικαρπίας .

Εκτός από ειδικές περιπτώσεις όπου ο αγοραστής θέλει να αγοράσει το «δικαίωμα» , στην πραγματικότητα έχουν σταματήσει οι αγορές . Δεν υπάρχουν επαρκή στατιστικά στοιχεία για συγκρίσεις. -τα ακίνητα που είναι εξ αδιαιρέτου και δεν πωλείται το σύνολο του ακινήτου αλλά ένα ποσοστό του. Δεν υπάρχουν επαρκή στατιστικά στοιχεία για συγκρίσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας , στα ακίνητα των δύο τελευταίων κατηγορών η πτώση των τιμών είναι θεαματική σε σύγκριση με το 2008 , ενώ ταυτόχρονα η πώληση τους έχει γίνει ιδιαίτερα δύσκολη αφού οι αγοραστές σπανίζουν. Ιδιαίτερα δυσμενής είναι και η θέση ιδιοκτητών που έχουν ιδιοκτησίες που βρίσκονται είτε σε προβληματικές περιοχές είτε σε προβληματικά στοιχεία. Για παράδειγμα καταστήματα που βρίσκονται σε στοές παλαιών κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας έχουν σημαντική κάμψη καθώς είναι ιδιαίτερα δύσκολη η ενοικίαση τους και αυτό αποτρέπει εκείνους που προσδοκούν η επένδυση τους να αποφέρει κάποιο εισόδημα. Ανάλογη είναι και η κατάσταση των καταστημάτων σε δρόμους που χαρακτηρίζονται ποιοτικά υποβαθμισμένοι όπως για παράδειγμα στο τρίγωνο Αθηνάς-Ευριπίδου –Πειραιώς,

Απαλλοτριώσεις κοψοχρονιά

Με μια σειρά διατάξεων που έρχονται να προστεθούν στον παλιό Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (που είχε διαμορφωθεί με τον Ν. 2882/2001), το υπουργείο θέτει μεν τις βάσεις για απλούστευση των διαδικασιών -πειθαρχώντας, βέβαια, στις απαιτήσεις του αρμοδίου για την περιφερειακή ανάπτυξη επιτρόπου Γιοχάνες Χαν-, ωστόσο προσθέτει παραμέτρους που έχουν ήδη ξεσηκώσει αντιδράσεις. Το νομοσχέδιο φιλοδοξεί να ρίξει τα κόστη των απαλλοτριώσεων στα μεγάλα δημόσια έργα, κυρίως στα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε., επισπεύδοντας το ξεκίνημα των εργασιών και εξασφαλίζοντας την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Προχωρά, αρχικά, στην κατάργηση της συναρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών στην κήρυξη της απαλλοτρίωσης, η οποία επιβάρυνε χρονικά την όλη διαδικασία από δύο έως και τέσσερις μήνες, με το σκεπτικό ότι η χρηματοδότηση των έργων σήμερα εντάσσεται σε επιχειρησιακά προγράμματα που εγκρίνονται από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Βασικό σημείο των νέων διατάξεων είναι ότι (με βάση το άρθρο 10, παρ. 1) ορίζεται αρμόδιο για να προσδιορίσει οριστικά την αποζημίωση τού προς απαλλοτρίωση ακινήτου το Εφετείο της έδρας της Αρχής που κατασκευάζει το έργο. Με λίγα λόγια, το υπουργείο μεταφέρει κάθε είδους υπόθεση που θα αφορά μεγάλο δημόσιο έργο στην «έδρα» του «υπόχρεου προς πληρωμή», δηλαδή στην έδρα των υπουργείων, δηλαδή στην Αθήνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται: μετακινήσεις των θιγόμενων πολιτών ακόμα και από περιοχές δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες, καταβολή μεγάλων χρηματικών αντιτίμων για διόδια και μεταφορικά, ανατροπή της καθημερινότητάς τους κ.λπ.

Παράλληλα, το σχέδιο νόμου επιχειρεί να «τυποποιήσει» την εκτίμηση της αξίας τού προς απαλλοτρίωση ακινήτου μέσω της αναβάθμισης του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών (ΣΟΕ), που αναλαμβάνει στο εξής να συντάσσει όλες τις σχετικές εκθέσεις. Οι Επιτροπές Εκτίμησης, εντούτοις, η συμβολή των οποίων καθορίστηκε με το άρθρο 15 του νόμου του 2001, διατηρούνται, εντάσσοντας στη σύνθεσή τους πρόσωπα με ειδικές γνώσεις -γεωπόνους για την εκτίμηση γεωργικών καλλιεργειών ή μεταλλειολόγους για μεταλλευτικές εγκαταστάσεις... Σημειώνεται ότι το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών μέχρι πρόσφατα «αναλάμβανε δράση» στην περίπτωση έργων που κατασκευάζονταν με συμβάσεις παραχώρησης, αποφαινόμενο για τις αποζημιώσεις με βάση τις τρέχουσες τιμές και όχι τις αντικειμενικές αξίες. Ενα σημείο που έχει εγείρει αντιδράσεις αφορά την προσθήκη στο άρθρο 3 εδαφίου σχετικά με το να μην περιλαμβάνεται στην αποζημίωση ενδεχόμενη υποτίμηση της αξίας απομενόντων τμημάτων από την απαλλοτρίωση - δηλαδή να μην περιλαμβάνεται αποζημίωση για βλαπτική μεταβολή της απαλλοτριούμενης περιουσίας των ιδιοκτητών. Πρόκειται για μια προσθήκη που ήδη ζητείται να διαγραφεί. Παράλληλα, για το σκοπό της επιτάχυνσης της διαδικασίας, με νέα διάταξη ορίζεται ότι το δικαστήριο θα έχει τη δυνατότητα, σε περίπτωση που η εκτέλεση κάποιου έργου κηρύσσεται επείγουσα, να διατάσσει τελεσίδικα την αποβολή του κατόχου από το ακίνητό του -εφ' όσον φυσικά έχει καθοριστεί και η προσωρινή αποζημίωση- προς αποφυγήν νέων προσφυγών στη Δικαιοσύνη. Η οριστική αποζημίωση, από την άλλη, που προσδιορίζεται επίσης δικαστικά, δεν θα μπορεί σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το 80% ή να υπολείπεται κατά 50% της αξίας που έχει καθοριστεί.

Με τη συγκεκριμένη διάταξη, επιχειρείται να περισταλεί το φαινόμενο επιδίκασης διπλάσιων και τριπλάσιων αποζημιώσεων -όπως συνέβη σε αρκετές περιπτώσεις απαλλοτρίωσης των οικοπέδων για την κατασκευή της εθνικής οδού Ελευσίνας - Πάτρας - Πύργου. Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν τεθεί σε διαβούλευση εντοπίζεται και η πρόταση μείωσης της κατώτατης αμοιβής του δικηγόρου στις δίκες της απαλλοτρίωσης: Το υπουργείο προτείνει να «πέσει» η «ταρίφα» κατ' ανάλογο τρόπο με την αντίστοιχη πρόβλεψη που ίσχυσε για τις απαλλοτριώσεις των έργων των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Συγκεκριμένα, προτείνει να αμείβεται ο δικηγόρος με (μάξιμουμ) 3.000 ευρώ ανά δικαιούχο, όταν υπόχρεος προς αποζημίωση είναι φορέας του Δημοσίου.

Στατιστικά τρυκ με την οικοδομή

Στατιστικά παιγνίδια εμφανίζουν την οικοδομική δραστηριότητας να ανακάμπτει αλλά η πραγματικότητα είναι ότι βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας εικοσαετίας. Η αύξηση που καταγράφηκε τον α΄δίμηνο του 2012 δεν είναι πραγματική αλλά οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επίδραση της πολύ χαμηλής βάσης του Ιαν. και Φεβρ.΄11, όταν η ιδιωτική κατασκευαστική δραστηριότητα σημείωσε πτώση κατά -72,9% και - 37,4% αντίστοιχα. Η δυσμενής εξέλιξη της οικοδομικής δραστηριότητας παρατηρείται και στους πρώτους μήνες του 2012 όπως αντανακλάται:

1) Στην μεγάλη πτώση της παραγωγής του σκυροδέματος κατά -52,1% σε ετήσια βάση στο 1ο 3μηνο.΄12, έναντι της πτώσης της κατά -29,3% στο 1ο 3μηνο.΄11, καθώς και στην πτώση της παραγωγής τσιμέντου κατά -46,3% στο 1ο 3μηνο.΄12, έναντι της πτώσης του κατά -27,4% στο 1ο 3μηνο΄11.

2) Στην πτώση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στις ιδιωτικές κατασκευές (έρευνες οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ) στις 20,89 μονάδες τον Απρ.΄12, από 27,01 τον Μάρτ.΄12, έναντι 35,43 τον Φεβρ.΄12 και 49,41τον Απρ.΄11.

Ανάκαμψη στον κλάδο των ιδιωτικών κατασκευών δεν είναι δυνατή σε ένα οικονομικό περιβάλλον όπως αυτό που επικράτησε στη χώρα στην περίοδο Σεπτεμβρίου 2011– Μαρτίου 2012, στο οποίο ενέργειες και πολιτικές των αρχών που προσδιορίζουν τις οικονομικές εξελίξεις στη χώρα συνέτειναν στο λίαν χαμηλό επίπεδο της καταναλωτικής και επιχειρηματικής εμπιστοσύνης. Με βάση τις ανωτέρω εξελίξεις, οι επενδύσεις σε κατοικίες σημείωσαν νέα σημαντική πτώση κατά - 23,6% και το 2011 (2010: -18,0% ), ενώ αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω και το 2012 κατά ποσοστό -17% περίπου . Συγκεκριμένα οι επενδύσεις αυτές εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα € 6,0 δις (σε σταθερές τιμές του 2005) το 2012, από € 7,2 δις το 2011, € 9,6 δις το 2010 και € 23,8 δις το 2006. Μετά τη συνεχή μείωσή τους από το 2007 και μετά, οι επενδύσεις σε κατοικίες βρίσκονται (σε σταθερές τιμές) σε επίπεδο κατά 68,7% χαμηλότερο από ό,τι το 2000 και αντιπροσώπευαν στις αρχές του 2012 το 28% του συνόλου των επενδύσεων, έναντι 43,9% κατά μέσο όρο στην περίοδο 2000-2006. Σημειώνεται ότι η σημαντική πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες συνέβαλε στην πτώση του ΑΕΠ κατά περίπου -0,95 π.μ. το 2011, έναντι αρνητικής επίπτωσής τους κατά -1,0 π.μ. το 2010, κατά -1,4 π.μ. το 2009 και κατά -2,3 π.μ. το 2008. Σημειώνεται ότι η σημαντική πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες συνέβαλε στην πτώση του ΑΕΠ κατά περίπου -0,95 π.μ. το 2011, έναντι αρνητικής επίπτωσής τους κατά -1,0 π.μ. το 2010, κατά -1,4 π.μ. το 2009 και κατά -2,3 π.μ. το 2008. Μια νέα πτώση των επενδύσεων αυτών κατά -17,0% και το 2012 θα συμβάλλει στην πτώση του ΑΕΠ κατά -0,5 π.μ.

Η ανάκαμψη χρειάζεται μέτρα ενισχυσης

Θα επανέλθουν και πότε οι «μεγάλες» μέρες των αρχών της δεκαετίας του 2000; Σίγουρα θα επανέλθουν , αλλά το ζητούμενο είναι ο χρόνος που θα απαιτηθεί. Σύμφωνα με μελέτη που αφορά στην μακροχρόνια πορεία της αγοράς κατοικίας , για να έλθουν οι «καλύτερες μέρες» θα απαιτηθεί διάστημα 10-15 ετών, προκειμένου η αγορά να καταγράψει ρυθμούς ανάπτυξης ανάλογους με εκείνους των έντονων ανοδικών τάσεων .

Όπως αναφέρεται στην ίδια μελέτη , από την ανάλυση των ιστορικών δεδομένων, η συρρίκνωση της αγοράς ,  διαρκεί από 2-5 χρόνια . Στην συνέχεια , η αγορά σταθεροποιείται για ένα χρονικό διάστημα περίπου 5-7 χρόνων και η διαδικασία επιτάχυνσης που έπεται ,διαρκεί για ί ένα διάστημα 4-5 ετών. Ο χρόνος διάρκεια των τριών φάσεων εξαρτάται από το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον αλλά και από την ακολουθούμενη φορολογική και πιστωτική πολιτική. Όπως μάλιστα επισημαίνεται , «αν και το σημερινό μοντέλο διάρθρωσης της ελληνικής αγοράς κατοικίας δεν παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με τα αντίστοιχα των προηγούμενων δεκαετιών, τόσο όσο αφορά τα ποσοστά ιδιοκατοίκησης όσο και στην χρηματοδότηση, εντούτοις οι βασικοί όροι λειτουργίας της εξακολουθούν να έχουν περίπου τα ίδια χαρακτηριστικά».

Ο συντάκτης της μελέτης , για να εξάγει τα συμπεράσματα αυτά , χρησιμοποιεί την συμπεριφορά της αγοράς ακινήτων από την περίοδο της δεκαετίας του ’70 μέχρι σήμερα. Τη περίοδο αυτή , η επιτάχυνση της ζήτησης και των τιμών σημειώθηκε :

-στα τέλη της δεκαετίας του ‘80

-στα μέσα της δεκαετίας του ‘00 Η ανάκαμψη της αγοράς κατοικίας και στις δύο αυτές περιόδους, επισημαίνεται, οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες. Στην δεκαετία του ’80, εφαρμόστηκε ένα συνδυασμένο πακέτο μέτρων που αφορούσαν την παροχή φορολογικών απαλλαγών και ενίσχυση της χρηματοδότησης για την αγορά α΄κατοικίας -κυρίως μέσω επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων από την Κτηματική και την Στεγαστική Τράπεζα. Στην δεκαετία του ’00 , έκρηξη της αγοράς συνδυάστηκε κατά κύριο λόγο με την αύξηση της χρηματοδότησης της αγοράς στέγης σε συνδυασμό με τα χαμηλά επιτόκια που είχαν διαμορφωθεί και την ευκολία πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό.

Αυτό σημαίνει , ότι η αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για αγορά κατοικίας είναι σε άμεση συνάρτηση με την φορολογική και την πιστωτική πολιτική δηλαδή με την απόφαση του κράτους να δημιουργήσει υπερβάλλουσα ζήτηση. Χωρίς την ενίσχυση της ζήτησης μέσω κινήτρων η αγορά κατοικίας παραμένει στάσιμη με οριακές μεταβολές είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, αναφέρεται χαρακτηριστικά. Με την ισχύουσα κατάσταση στην αγορά κατοικίας , που χαρακτηρίζεται από την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης και την έλλειψη χρηματοδότησης ,η αγορά πολύ δύσκολα θα βρεθεί σε διαδικασίας ανάκαμψης. Ένα ακόμα στοιχείο, που αναφέρεται στην μελέτη είναι και ο ρόλος των κεφαλαίων από το εξωτερικό στην αγορά ακινήτων. Όπως επισημαίνεται η έκρηξη της αγοράς στην δεκαετία του ’80 συνδυάστηκε από την εισαγωγή κεφαλαίων μέσω μεταναστευτικών και ναυτιλιακών εμβασμάτων . Αντίθετα στην διάρκεια της δεκαετίας του ’00 , η συνεισφορά των ξένων κεφαλαίων ήταν περιορισμένη καθώς η «άνθηση» ήταν καθαρά εσωτερική υπόθεση.

Η Θέμιδα λέει ΟΧΙ

Το Ειρηνοδικείο Καβάλας δικαίωσε μία γυναίκα συνταξιούχο, μέλος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας, η οποία, από συνολικές οφειλές ύψους 57.000 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει προς τις τράπεζες το επόμενο διάστημα μηδενικές δόσεις.Με την ίδια απόφασή το Ειρηνοδικείο εξαιρεί από την εκποίηση την κύρια κατοικία της συνταξιούχου την οποία απέκτησε μέσω επιδοτούμενου δανείου από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας ΟΕΚ . Το Ειρηνοδικείο αποφάσισε την καταβολή μηδενικών μηνιαίων δόσεων προς όλους τους πιστωτές μέχρι να γίνει διερεύνηση των περιπτώσεων επαναπροσδιορισμού των μηνιαίων καταβολών. Να σημειωθεί πως το μοναδικό εισόδημα της αιτούσης είναι η σύνταξη της που ανέρχεται στο ποσό των 370 ευρώ μηνιαίως. Η συνταξιούχος προσέφυγε στην Ένωση Καταναλωτών στα τέλη του 2010 και στις αρχές του επόμενου έτους εκπρόσωπος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κατάθεσε προς τις πιστώτριες τράπεζες πρόταση εξωδικαστικού συμβιβασμού την οποία στην πλειοψηφία τους οι τράπεζες αγνόησαν. Στη συνέχεια η συνταξιούχος κατέθεσε στο Ειρηνοδικείο Καβάλας αίτηση δικαστικής ρύθμισης χρεών, όπου δικαιώθηκε.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki