Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Εξοχική: Στο ΣτΕ τα τουριστικά χωριά

Δικόγραφο εφοδιασμένο με πλήθος επιχειρημάτων... έτοιμο προς κατάθεση στο Συμβούλιο Επικρατείας για τις νέες διατάξεις στον νόμο που προσθέτει νέες επιβαρυντικές χρήσεις στα δημόσια ακίνητα, εκτός σχεδίου, τα οποία έχουν περιέλθει για ξεπούλημα στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), αποτελεί στην ουσία η γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.

Η γνωμοδότηση, στηριζόμενη σε τουλάχιστον 30 αποφάσεις του ΣτΕ, τεκμηριώνει ότι η νέα χρήση για τη δημιουργία τουριστικών χωριών (άρθρο 3) δεν υπακούει σε κανέναν σχεδιασμό όπως επιτάσσει το άρθρο 24 του Συντάγματος, ενώ το ίδιο ισχύει και για την προβλεπόμενη απευθείας παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας στον κύριο τουριστικής επένδυσης επί δημοσίου ακινήτου για την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων.

Αναλυτικότερα στην έκθεση καθίσταται σαφές ότι "η πολεοδόμηση σε περιοχές εκτός σχεδίου για χρήση «παραθεριστικού - τουριστικού χωριού» και «επιχειρηματικού πάρκου» προϋποθέτει εκπόνηση σχετικού ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης), το οποίο πρέπει να τελεί σε συμφωνία καταρχάς με τις γενικές κατευθύνσεις του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, ειδικότερα δε με τις κατευθύνσεις, τοπικού χαρακτήρα, του οικείου Περιφερειακού Πλαισίου, κατά περίπτωση δε και με τις ειδικότερες, τομεακού χαρακτήρα, ρυθμίσεις των Ειδικών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον τουρισμό (ΦΕΚ 1138 β/2009) και τη βιομηχανία (ΦΕΚ ΑΑΠ151/2009) ώστε να επιτυγχάνεται συνεκτική διαχείριση του χώρου και ανάπτυξη στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας".

Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής για την εκτός σχεδίου δόμηση επισημαίνει πως "μόνον κατ' εξαίρεση επιτρέπεται, δυνάμενη και να απαγορεύεται εν όλω ή εν μέρει ή να επιτρέπεται υπό ιδιαιτέρως αυστηρούς όρους και περιορισμούς προσαρμοσμένους στην ιδιαίτερη φύση κάθε περιοχής (ΣτΕ 2657/2007)» (ΣτΕ 806/2010, παραπεμπτική στην επταμελή σύνθεση του τμήματος). «Οι όροι πάντως αυτοί δεν επιτρέπεται να είναι ευνοϊκότεροι από τους ισχύοντες για τις εντός σχεδίου περιοχές» (ΣτΕ 551/2008, παραπεμπτική στην επταμελή σύνθεση του τμήματος). Επιπρόσθετα για τα επιχειρηματικά πάρκα που προβλέπεται ότι την πολεοδομική μελέτη θα την εφαρμόζει αποκλειστικά ο κύριος της επένδυσης, η γνωμοδότηση παραπέμπει στο άρθρο 24 του Συντάγματος περί ρυθμιστικής αρμοδιότητας και ελέγχου του κράτους αλλά και στο νόμο 2508/97 που επιτάσσει τον έλεγχο της αρμοδίας κατά τόπο πολεοδομικής υπηρεσίας στις περιπτώσεις ιδιωτικών πολεοδομήσεων (ΠΕΡΠΟ).

Για την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας και την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων, στη γνωμοδότηση επισημαίνεται ότι «επειδή (...) καθ’ ερμηνεία του άρθρου 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος, στην προστασία του οποίου υπάγονται και τα οικοσυστήματα των ακτών, τα οποία πρέπει να τελούν υπό ιδιαίτερο καθεστώς ήπιας διαχειρίσεως και αναπτύξεως, η κατασκευή λιμένων οποιασδήποτε κατηγορίας σε οποιαδήποτε ακτή της χώρας πρέπει να αποτελεί αντικείμενο ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού, εντός του εθνικού ή του μείζονος περιφερειακού δικτύου λιμένων της χώρας. Ο σχεδιασμός αυτός πρέπει, περαιτέρω, να στηρίζεται σε τεκμηριωμένη μελέτη, στην οποία λαμβάνονται υπ’ όψη τόσο το δημόσιο συμφέρον, που δικαιολογεί την κατασκευή του λιμένα, όσο και οι αρχές προστασίας του παράκτιου και θαλασσίου οικοσυστήματος, που επηρεάζονται από αυτόν, ώστε η κατασκευή να είναι συμβατή με τη συνταγματική αρχή της αειφόρου αναπτύξεως. Δεν είναι, συνεπώς, νόμιμες οι πράξεις που αφορούν την κατασκευή νέου λιμένα ή την ουσιώδη επέκτασή του, χωρίς να εντάσσονται στον κατά τ' ανωτέρω σχεδιασμό (...)» (ΣτΕ 2934/2011). Ερευνητέον, επομένως, είναι κατά πόσον τα ΕΣΧΑΔΑ πληρούν τις προϋποθέσεις τού ως άνω «ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού".

Εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή του τo WWF Ελλάς επί του νομοσχεδίου είχε αναδείξει μια άλλη πλευρά για την προσθήκη των τουριστικών χωριών. Αντιγράφουμε από τον σχολιασμό του: "Διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι η προτεινόμενη χρήση 'αντιμετωπίζει μία από τις δεσμεύσεις που η Ελλάδα έχει αναλάβει... στο πλαίσιο του νέου Μνημονίου (ν. 4064/2012 σελίδα 711) με βάση την οποία έχει αναληφθεί η υποχρέωση για τη διαμόρφωση νέων πολιτικών σχετικά με τη χρήση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (π.χ. πολεοδομία, σπα, γκόλφ, REITS)'. Στη 'σελίδα 711', ωστόσο, δεν υπάρχει καμία αναφορά για παραθεριστικά χωριά, αλλά απλώς μία γενική αναφορά στην 'πολεοδομία', και ενδεικτικές αναφορές στα Real Estate Investment Trusts (REITS), και ορισμένες πολύ ειδικές χρήσεις (π.χ., spa) ['(η) κυβέρνηση θα διαμορφώσει νέες πολιτικές σχετικά με τη χρήση των περιουσιακών στοιχείων (π.χ. πολεοδομία, σπα, γκολφ, REITS)']: δεν υπάρχει, συνεπώς, καμία υποχρέωση για την συγκεκριμένη χρήση από το Μνημόνιο 2".

Η αγορά του κέντρου κατρακυλά

Η αγορά καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας κατρακυλά. Η περίπτωση της οδού Ερμού είναι χαρακτηριστική. Από το 2007 που είχε βρεθεί στην πρώτη δεκάδα με τις ακριβότερες βιτρίνες του κόσμου, φέτος είναι στις τελευταίες θέσεις. Τα ενοίκια έχουν υποχωρήσει κάτω από 170 ευρώ/τ.μ. όταν πριν από μια πενταετία ήταν ακόμη και πάνω από 300 ευρώ/τ.μ. Επίσης, υπάρχουν πολλά άδεια καταστήματα τα οποία δυσκολεύονται να μισθωθούν παρά το γεγονός ότι τα μισθώματα έχουν «βουτήξει», ενώ δεν υπάρχει ο «αέρας» που στις καλές εποχές έφτανε τα 1.000 ευρώ/τ.μ. Όπως περιγράφει χαρακτηριστικά επιχειρηματίας που γνωρίζει καλά όσα συνέβαιναν την εποχή της μεγάλης χλιδής, «μεγάλες αλυσίδες έδιναν απίστευτα ποσά για αέρα υποκύπτοντας στις απαιτήσεις του ιδιοκτήτη. Η άλλη πλευρά της εικόνας στο εμπορικό real estate είναι η δραματική κατάσταση που επικρατεί στις περιοχές - γκέτο της Αθήνας. Εκατοντάδες καταστήματα έχουν βάλει λουκέτο και δεν πρόκειται να ενοικιαστούν ποτέ αφού βρίσκονται σε γειτονιές που κυριαρχεί ο φόβος, η ανασφάλεια και φυσικά η παντελής απουσία καταναλωτών. Σύμφωνα με ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιοχές αυτές, υπάρχουν περιπτώσεις όπου έχουν γίνει καταλήψεις από αλλοδαπούς, υπάρχουν καταστροφές και είναι ακόμη και η πρόσβαση του ιδιοκτήτη αδύνατη στην περιουσία του. Μάλιστα, ορισμένοι ιδιοκτήτες δίνουν τα καταστήματα χωρίς ενοίκιο αρκεί να διατηρούνται τα ακίνητα σε καλή κατάσταση, να πληρώνονται οι λογαριασμοί και τα χαράτσια.

Αγορά ενοικίων σε αδιέξοδο

Πάνω από το 50% των Ελλήνων που νοικιάζουν κάποιο ακίνητο καθυστερεί να πληρώσει το ενοίκιο από 2 έως και 6 μήνες. Χιλιάδες είναι οι μισθωτές που αδυνατούν λόγω της οικονομικής κρίσης να πληρώσουν στην ώρα τους, φέρνοντας σε απόγνωση και τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Ενώ το φαινόμενο των «δύστροπων» ενοικιαστών πριν από την κρίση δεν ξεπερνούσε σε ποσοστό το 15%-20%, την τελευταία διετία καταγράφεται τριπλασιασμός του αριθμού των κακοπληρωτών είτε λόγω αδυναμίας πληρωμής των οφειλών είτε... εξ επαγγέλματος. Αν και είναι δύσκολο να υπολογίσει κανείς τα «φέσια» στην αγορά, εκτιμάται ότι πάνω από 1 δισ. το χρόνο είναι τα χρήματα που δεν θα εισπράξουν εφέτος οι ιδιοκτήτες. Έξαρση το τελευταίο διάστημα έχουν οι επαγγελματίες «φεσατζήδες» οι οποίοι αλλάζουν σπίτι κάθε 4-5 μήνες φεσώνοντας τον ιδιοκτήτη με τα μισθώματα αλλά και με λογαριασμούς, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο όπου ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να καταβάλλει τους απαραίτητους νέους φόρους για την ιδιοκτησία του. Η ιδιοκτησία στη χώρα μας έχει ποσοστό πάνω από 80% με αποτέλεσμα να συμπεραίνουμε ότι οι περισσότεροι ενοικιαστές είναι και ιδιοκτήτες ακινήτων οι ίδιοι.

Το φαινόμενο του «δεν πληρώνω» έχει μεγάλη έξαρση και οδηγεί τους ιδιοκτήτες στην εκχώρηση των μισθωμάτων στην εφορία με σκοπό να μην συμπεριληφθούν τα εισοδήματα από ενοίκια στη φορολογική τους δήλωση, δηλαδή να μην φορολογηθούν για εισοδήματα που δεν έχουν εισπράξει... Αξίζει να αναφέρουμε ότι από τους περίπου 1.000.000 ιδιοκτήτες που δήλωναν εισοδήματα από ενοίκια, σήμερα σχεδόν 300.000 έχουν βγει εκτός αφού είναι ξενοίκιαστα τα ακίνητά τους. Από τους υπόλοιπους 700.000, ποσοστό 20%, δηλαδή 140-150.000, αναγκάζονται να εκχωρούν τα ενοίκια στην εφορία, αφού ούτε τα εισπράττουν από ενοικιαστές που δεν έχουν να πληρώσουν ούτε περιμένουν να τα εισπράξουν, ενώ και θα αναγκαστούν να πληρώσουν φόρο για εισοδήματα που δεν έχουν. Η κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα για τους ιδιοκτήτες καθώς και για τους ενοικιαστές, το νέο φαινόμενο, απότοκο της κρίσης, έχει εμφανιστεί στους τελευταίους μήνες στην ενοικίαση εμπορικών ακινήτων. Πρόκειται για τα συμβόλαια που υπογράφουν επιχειρηματίες με ιδιοκτήτες καταστημάτων τα οποία προβλέπουν τη μη καταβολή του μηνιαίου ενοικίου, αλλά μόνο την παραχώρηση ποσοστού επί του τζίρου που πραγματοποιείται, ενώ ιδιοκτήτης ακινήτου στην περιοχή του Μαρκόπουλου παρέδωσε στον ενοικιαστή το ακίνητό του χωρίς κανένα μίσθωμα αλλά με την υποχρέωση να πληρώνει όλα τα πάγια έξοδα του ακινήτου όπως ΔΕΗ, ΔΕΥΑΠ , ΕΡΤ και τους νέους φόρους (χαράτσια).

Τα δεδομένα στις ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως στη Γαλλία, την Αγγλία αλλά και την Ισπανία, είναι τελείως διαφορετικά όσον αφορά την ακίνητη περιουσία και τα μέσα προστασίας που ακολουθεί ο ιδιοκτήτης ώστε να είναι ασφαλή τα εισοδήματά του από μισθώματα. Στις παραπάνω χώρες για να μπορέσει κάποιος ενδιαφερόμενος να μισθώσει ένα ακίνητο θα πρέπει πρώτα απ'Α όλα να απευθυνθεί σε κτηματομεσιτική εταιρία (real estate) και δεν εννοούμε για ένα απλό κτηματομεσιτικό γραφείο που απλά διαμεσολαβεί για την προώθηση του ακινήτου, αλλά για μια κτηματομεσιτική εταιρία που ελέγχει τον ενδιαφερόμενο ενοικιαστή εάν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για το ακίνητο που διαχειρίζονται προς ενοικίαση. Εκτός των υπόλοιπων εγγράφων που ζητούν και την έρευνα που πραγματοποιούν, του ζητούν τη φορολογική του δήλωση ώστε να είναι βέβαιοι ότι το μίσθωμα δεν ξεπερνά το 30% του εισοδήματός του και ότι θα μπορεί να το καταβάλλει, μην ξεχνάμε ότι στη χώρα μας πολλοί ενοικιαστές με φορολογικές δηλώσεις της τάξεως των 10.000 ευρώ ετησίως μίσθωναν ακίνητα των 800 ευρώ το μήνα (εδώ θα πρέπει να επέμβει και η εφορία). Επιπλέον η κτηματομεσιτική εταιρία που διαχειρίζεται το ακίνητο είναι υπόχρεη να καταβάλλει το μίσθωμα στον ιδιοκτήτη κάθε μήνα στον συμφωνηθέντα χρόνο, ενώ ταυτόχρονα από κάθε ενοικιαστή ζητά ως εγγύηση μια εγγυητική επιστολή καλής πληρωμής των ετήσιων μισθωμάτων ώστε να έχει εξασφαλιστεί 100% σε περίπτωση μη καταβολής των μισθωμάτων. Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκτός από τις τράπεζες λειτουργούν και άλλοι χρηματοοικονομικοί οργανισμοί που έχουν το δικαίωμα να εκδίδουν εγγυητικές επιστολές και συμπεριλαμβάνονται στα άλλα νομικά πρόσωπα όπως αναφέρεται ρητά στις ευρωπαϊκές οδηγίες (π.χ. ΟΔΗΓΙΑ 2004/18/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ) που έχουν αποσταλεί σε όλα τα μέλη της ΕΕ και υποχρεούνται να εφαρμόζουν. Ενώ στη χώρα μας εγγυητικές επιστολές για τα ετήσια μισθώματα απαιτούνται αποκλειστικά στα μεγάλα εμπορικά κέντρα (malls), τα οποία διαχειρίζονται κυρίως πολυεθνικές εταιρίες ή εταιρίες που εφαρμόζουν τα ξένα πρότυπα ασφαλούς μίσθωσης. Η εγγυητική επιστολή διασφαλίζει τόσο τον ιδιοκτήτη του ακινήτου ώστε να εισπράξει σίγουρα τα μισθώματά του όσο και τον ενοικιαστή ότι εάν έχει καταβάλει για ένα επαγγελματικό ακίνητο εγγύηση σε μετρητά της τάξεως των 30.000 ευρώ (2 μισθώματα των 15.000 ευρώ) και αύριο επιθυμεί να φύγει χωρίς να έχει προκαλέσει καμία φθορά στο ακίνητο, θα πάρει πίσω τα χρήματά του χωρίς να κινδυνεύει να τα χάσει ή να οδηγηθεί στη δικαστική οδό.

Νοικιάζουν για να πληρώσουν το χαράτσι

Ιδιοκτήτες εξοχικών στρέφονται πλέον στην λύση της ...ενοικίασης. Οπως λένε μεσίτες που δραστηριοποιούνται σε τουριστικά θέρετρα εξακολουθεί να υπάρχει ζήτηση για ολιγοήμερη ενοικίαση κατοικιών τόσο απο την εγχώρια αγορά όσο και απο το εξωτερικό. Για παράδειγμα στην αγορά της Χαλκιδικής , το ενδιαφέρον εκδηλώνεται από κατοίκους των χωρών των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης, για όλη τη high season, για δεκαήμερα, καθώς και για όλη τη σεζόν των διακοπών που αρχίζει από το Μάιο για τη Βόρεια Ελλάδα και φθάνει μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Αντίθετα , σε Κυκλάδες και Κρήτη το ενδιαφέρον προέρχεται κυρίως απο υποψήφιους που προέρχονται απο χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Το σιγουρο είναι ότι όσο η αγορά δευτερεύουσας κατοικίας παραμένει παγωμένη, καθώς δεν εκδηλώνεται ζήτηση για να απορροφήσει έστω ένα μικρό τμήμα της μεγάλης προσφοράς, υπάρχει η δυνατότητα, μέσω μίας έξυπνης λύσης, τουλάχιστον με την ενοικίαση διαμερισμάτων αλλά και μονοκατοικιών, να ελαφρυνθούν κάπως τα βάρη που έχουν πέσει πάνω στους ώμους των ιδιοκτητών. Με τον τρόπο αυτό οι ιδιοκτήτες που έχουν γονατίσει από την υψηλή φορολόγηση και τα μεγάλα κόστη συντήρησης μίας θερινής κατοικίας και μάλιστα σε περίοδο μείωσης των εισοδημάτων, μπορούν να εξασφαλίσουν έσοδα από την ενοικίαση των σπιτιών αυτών. Ζήτηση υπάρχει από τις χώρες που πλέον έχουν ψηλά τη Χαλκιδική στις προτιμήσεις τους, για τις θερινές τους διακοπές Ενδιαφέρον για ενοικίαση υπάρχει τόσο για διαμερίσματα, όσο και για μεζονέτες και βίλες, αρκεί να είναι σε καλή κατάσταση, επιπλωμένα και κοντά στη θάλασσα. «Με την ενοικίαση των κατοικιών αυτών, προς περίπου 80 ευρώ την ημέρα, όπως υπολογίζουμε, ένας ιδιοκτήτης ακινήτου μπορεί να εξασφαλίσει κάποιο υπολογίσιμο έσοδο που θα τον βοηθήσει να καλύψει τους φόρους και τα τέλη, τις πάγιες δαπάνες – λογαριασμούς, τα έξοδα συντήρησης αλλά και να του μείνει, ενδεχομένως, κάποιο περίσσευμα», έλεγαν μεσίτες των Κυκλάδων.

Φως για τα «τυφλά» οικόπεδα

Φως θα δουν τα «τυφλά» οικόπεδα, με απλή απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δηλαδή όχι του αιρετού αλλά του διορισμένου από την κεντρική κυβέρνηση περιφερειάρχη. Πρόκειται για εντός σχεδίου ακίνητα, τα οποία έχουν προκύψει από κατάτμηση μεγαλύτερων οικοπέδων και δεν έχουν πρόσοψη σε κοινόχρηστο δρόμο. Υπολογίζονται σε εκατοντάδες χιλιάδες περιπτώσεις, που είναι διάσπαρτες σε 12.000 οικισμούς σε όλη τη χώρα και αφορούν κυρίως νησιά και χωριά με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων, όπως επίσης σε πολλές περιοχές της βόρειας και ανατολικής Αττικής. Από τις αρχές του 2010 δεν επιτρέπεται η έκδοση οικοδομικών αδειών στα οικόπεδα αυτής της κατηγορίας, ενώ κατ' επανάληψη έχουν εκδοθεί στο παρελθόν από το ΣτΕ ακυρωτικές αποφάσεις για τη δόμηση στα «τυφλά» οικόπεδα. Η σχετική ρύθμιση, που προωθεί τώρα το ΥΠΕΚΑ, προβλέπει ότι: «Οικόπεδα τα οποία δεν έχουν πρόσωπο σε εγκεκριμένη οδό, όταν δεν μπορούν διά τακτοποιήσεως να αποκτήσουν πρόσωπο επί εγκεκριμένης οδού, επιτρέπεται να οικοδομούνται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης εφόσον η έλλειψη του προσώπου δεν έγινε με υπαιτιότητα των ιδιοκτητών ή των δικαιοπαρόχων με δικαιοπραξία εν ζωή ή αιτία θανάτου μετά την ισχύ του νόμου 651/1977».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki