Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η συνταγή της κατάρρευσης

Στις ακριβότερες περιοχές του λεκανοπεδίου Αττικής καταγράφονται και οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα, σε περιοχές όπως η Εκάλη και το Κολωνάκι έχουν καταγραφεί οι μεγαλύτερες απώλειες μέχρι σήμερα, με ποσοστό της τάξεως του 45% και 38% αντίστοιχα, καθώς όχι μόνο η ζήτηση υπέστη καθίζηση, αλλά επιπλέον οι εν λόγω περιοχές έχουν επιβαρυνθεί σημαντικά από τη φορολογία.Επιχειρώντας μια σύγκριση με τις τιμές που πωλούνταν οι κατοικίες στις ίδιες περιοχές κατά το 2008, προκύπτει ότι κατά μέσον όρο η πτώση διαμορφώνεται σε περίπου 30%. Ασφαλώς, σε κάθε περιοχή υπάρχουν και περιπτώσεις πολύ μεγαλύτερων μειώσεων, καθώς κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, πολλοί πωλητές υποχρεώθηκαν να αποδεχθούν τιμές ακόμα χαμηλότερες, λόγω της ανάγκης τους να αντλήσουν ρευστότητα.Ενα ακόμα βασικό συμπέρασμα είναι ότι όσες περιοχές έχουν υψηλές αντικειμενικές τιμές, δηλαδή έχουν και μεγάλη φορολογική επιβάρυνση, μέσω του ΕΝΦΙΑ (και παλαιότερα του Ειδικού Τέλους Ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ), είναι και οι πλέον ευάλωτες, καθώς οι ενδιαφερόμενοι συνυπολογίζουν πλέον και το λειτουργικό κόστος της μελλοντικής τους κατοικίας.

Καυστήρες στις βεράντες

Απαλλάσσει τους πολίτες από την κρατική γραφειοκρατία, όχι όμως και από τις υποχρεώσεις τους απέναντι στη συνιδιοκτησία, η τροπολογία Θεοπεφτάτου. Αυτό προκύπτει από απλή ανάγνωση των εγγράφων της κοινοβουλευτικής διαδικασίας της επίμαχης διάταξης του άρθρου 39 του Ν. 4447/2016, η οποία κατατέθηκε στη Βουλή ως απλή βουλευτική τροπολογία, από την Βουλευτή Κεφαλληνίας και Ιθάκης και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ κα Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, που έγινε εν τέλει μονολεκτικά αποδεκτή από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη. Ως δικαιολογητικός λόγος για τη θέσπιση της απόλυτα θετικής αυτής διάταξης, σαφέστατα αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας αυτής "η ανάγκη να αποσαφηνιστεί το θέμα της λήψης αδειών ή απλών ενημερώσεων που μπορεί να ζητούνται από τις εκάστοτε αρχές και υπηρεσίες προκειμένου να αποφευχθούν ερμηνευτικά προβλήματα ως προς το σημείο αυτό. Η προτεινόμενη διάταξη συνάδει επίσης με το πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 1 παρ. 7 Ν. 4072/2012 για την απλούστευση διαδικασιών αδειοδότησης." Συνεπώς όλα τα περί του ότι "δεν απαιτείται προηγούμενη έγκριση ή απόφαση οργάνου ή ενημέρωση ή άδεια άλλης αρχής ή φορέα, πέραν των πιστοποιημένων φορέων παροχής ή εγκατάστασης όπου αυτό απαιτείται" αφορούν αποκλειστικά την κατάργηση κάθε έγκρισης ή απόφασης ή άδειας οποιουδήποτε ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ 'Η ΑΡΧΗΣ ' Η ΦΟΡΕΑ για την εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης ενέργειας ή αυτόνομης θέρμανσης, όπως είναι οι υπηρεσίες των πολεοδομιών, των διαφόρων υπουργείων, των δήμων κλπ., και φυσικά όχι και των γενικών συνελεύσεων των πολυκατοικιών! Είναι λοιπόν απόλυτα εσφαλμένα και αβάσιμα όλα τα ότι δήθεν με τη διάταξη αυτή, ο νομοθέτης ήθελε να επιτρέψει την ελεύθερη εγκατάσταση αυτόνομων συστημάτων θέρμανσης στις πολυκατοικίες, και μάλιστα με απαλλαγή των αυτονομουμένων από τις υποχρεώσεις τους που προκύπτουν από τους κανονισμούς των πολυκατοικιών, όπως έσπευσαν μερικοί να την ερμηνεύσουν εκ των υστέρων, για τους δικούς τους λόγους ! Εξάλλου ουδείς προσδιορισμός υπάρχει σε όλη τη σχετική ενεργειακή νομοθεσία ή στην εισηγητική έκθεση ή στη διαδικασία της Βουλής περί του τι μπορεί να σημαίνει "σύστημα αυτόνομης θέρμανσης" (φυσικό αέριο ή και κλιματιστικά, πετρέλαιο, ηλεκτρική σόμπα, τζάκι, ξυλόσομπα, …μαγκάλι; ) και ουδεμία μνεία ή έστω υπαινιγμός ότι πρόκειται για διάταξη που αφορά πολυκατοικίες και επιχειρεί να τροποποιήσει το δίκαιο της οριζοντίου ιδιοκτησίας της χώρας μας, επιτρέποντας την αυθαίρετη αυτονόμηση μεμονωμένων ιδιοκτησιών στις πολυκατοικίες και την απαλλαγή τους από τη συμμετοχή τους στις κοινόχρηστες δαπάνες θέρμανσης. Γενικότερα ουδεμία διαβούλευση προηγήθηκε για το σοβαρότατο αυτό θέμα. Είναι σαφές ότι αυτό που προβλέπει η αντιγραφειοκρατικού καθαρά χαρακτήρα αυτή διάταξη, δεν έχει καμιά σχέση με την παραπάνω αυθαίρετη ερμηνεία ότι με αυτήν μπορούν όσοι θέλουν, προβάλλοντας οποιοδήποτε ανεξέλεγκτο ισχυρισμό περί αυτονόμησής τους, να παρακάμπτουν πλέον τον κανονισμό της πολυκατοικίας τους και να απαλλαγούν μονομερώς από τη συμμετοχή τους στις κοινόχρηστες δαπάνες θέρμανσης που τους αναλογούν, ενώ οι υπόλοιποι συνιδιοκτήτες θα θερμαίνουν με δαπάνη τους το κτίριο όπου βρίσκονται οι ιδιοκτησίες τους. Ως εκ τούτου η ΠΟΜΙΔΑ, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα ενδιαφερομένων, οφείλει να τους επισημάνει τον κίνδυνο να βρεθούν νομικά ακάλυπτοι έναντι των συνιδιοκτητών τους, για παραβίαση των σχετικών διατάξεων των κανονισμών των πολυκατοικιών τους. Η ΠΟΜΙΔΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ! Με τις προτάσεις της ήδη γνωστοποιημένες λεπτομερώς στο αρμόδιο Υπουργείο, ανοίγει διάπλατα την πόρτα στη χρήση του Φυσικού Αερίου σε όλα τα πολυόροφα κτίρια των περιοχών με δίκτυο Φ.Α., είτε για την κεντρική θέρμανση όλου του κτιρίου, είτε για αυτόνομη θέρμανση κάθε ενδιαφερόμενου συνιδιοκτήτη, ανάλογα με το τι θα αποφασίσει η γενική συνέλευση, και μάλιστα όχι όλων των συνιδιοκτητών, αλλά μόνον των θερμαινομένων ιδιοκτησιών! Η ΠΟΜΙΔΑ λέει όχι στο να γεμίσουν τα πινάκια των δικαστηρίων από δεκάδες χιλιάδες δίκες μεταξύ των συνιδιοκτητών πολυκατοικιών! Η ΠΟΜΙΔΑ λέει όχι στο να γεμίσουν οι προσόψεις των πολυκατοικιών μας, εκτός από χιλιάδες κλιματιστικών, και με χιλιάδες καυστήρες στα μπαλκόνια!

Δεν πληρώνουν τα νοίκια για τα γραφεία

Το κλείσιμο επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες είναι ο καινούργιος μεγάλος πονοκέφαλος για τους ιδιοκτήτες μικρών γραφείων. Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τις απόψεις ιδοκτητών έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των επιχειρήσεων που είτε δεν μπορούν να πληρώσουν ή καταβάλλουν με καθυστέρηση το ενοίκιο για γραφεία που έχουν νοικιάσει. Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών η προσφορά μικρών γραφειακών χώρων προς ενοικίαση έχει αυξηθεί 5% τους τελευταίους μήνες καθώς πολλές από αυτές είτε αναστέλλουν την λειτουργία τους είτε περιορίζουν τις δραστηριότητες τους και αυτό έχει άμεση επίπτωση και στην αγορά γραφειακών χώρων.Παράλληλα οι φόβοι για μία μαζική αδυναμία επιχειρήσεων και ιδιωτών επενδυτών να εξυπηρετήσουν τον δανεισμό για την κατασκευή ή την αγορά επαγγελματικών χώρων ακούγονται στην αγορά. Η αύξηση του αριθμού των κενών χώρων και μία ενδεχόμενη περαιτέρω πτώση των ενοικίων αποτελεί το χειρότερο σενάριο.Η πρώτη ένδειξη είναι η κατακόρυφη αύξηση των ακάλυπτων επιταγών που καταγράφεται και από τα επίσημα στοιχεία μπορεί να επηρεάσει και την αγορά επαγγελματικών ακινήτων καθώς από τον Μάρτιο είναι πιθανό πολλές επιχειρήσεις και επαγγελματίες να βρεθούν σε αδυναμία να συνεχίσουν την δραστηριότητα τους. Μάλιστα εκτιμούν ότι στο τελευταίο δίμηνο του χρόνου το πρόβλημα θα κορυφωθεί.

Αντικειμενικές σε αναμονή

Παγώνει η ένταξη  στο αντικειμενικό σύστημα περίπου 3.500 περιοχών. Λίγο πριν από το Φθινόπωρο η διαδικασία «ξεπάγωσε», με σαφείς οδηγίες από το υπουργείο Οικονομικών για εξαντλητική εφαρμογή της μεθοδολογίας, έτσι ώστε να μην «σκοντάψουν» εκ νέου οι Αποφάσεις πάνω στο ΣτΕ, όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν. Ακόμα κι έτσι, ουδείς είχε την ψευδαίσθηση ότι οι αναταράξεις και της κτηματαγοράς λόγω πανδημίας, δεν θα επηρέαζαν τη διαδικασία.

Κι ενώ φαινόταν ότι τουλάχιστον η πρώτη φάση θα έκλεινε τον προηγούμενο μήνα, πολλές περιοχές έμειναν στα... αζήτητα, κοινώς δεν υπήρχε εκτίμηση. Κι έτσι, το υπουργείο Οικονομικών υποχρεώθηκε σε Συμπληρωματική Πρόσκληση ενδιαφέροντος και ανάθεση για 1.233 Ζώνες, οι οποίες δεν είναι μόνο σε δύσκολες περιοχές της Περιφέρειας π.χ. σε αντιεμπορικές ορεινές περιοχές, αλλά ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας!

Νέα Φιλαδέλφεια, Βάρη, Νέα Μάκρη, Λυκόβρυση, Παλαιό Φάληρο, Βουλιαγμένη, το 2ο Δημοτικό Διαμέρισμα της Αθήνας, δεν έχουν ακόμα εκτιμήσεις, ενώ ανάλογο πρόβλημα υπάρχει σε Ζώνες της Θεσσαλονίκης, της Πελοποννήσου, της Β. Ελλάδας κ.λ.π. Η προθεσμία, που πήραν οι εκτιμητές, για να ολοκληρώσουν το έργο τους είναι η 30η Νοεμβρίου, ωστόσο μετά το δεύτερο πανελλαδικό lockdown, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η παράταση, καθώς οι αυτοψίες ουσιαστικά απαγορεύονται, ενώ και η αναζήτηση συγκριτικών στοιχείων καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη.

Ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών- τουλάχιστον πριν ξεσπάσει το δεύτερο κύμα κορωνοϊού- ήταν να έχει ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία- δηλαδή και το «χτένισμα» σε δεύτερο βαθμό- μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, έτσι ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η πιο δύσκολη άσκηση: το «κούμπωμα» των νέων αντικειμενικών αξιών με τους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ. Από το υπουργείο διαβεβαιώνουν ότι θα γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές κλιμακίων και συντελεστών, προκειμένου να μην προκύψουν επιβαρύνσεις, με μόνη εξαίρεση τους ιδιοκτήτες ακινήτων σε περιοχές- φιλέτα, που θα ενταχθούν για πρώτη φορά στο αντικειμενικό σύστημα.

Δημόσια Εργα: Η διαφάνεια κοιτά αλλού;

Την άμεση απόσυρση της δημοπράτησης των έργων κατασκευής των βιολογικών καθαρισμών και των δικτύων των Δήμων Γουβών και Αρκαλοχωρίου, ζήτησαν χθες οι εκπρόσωποι του συνδέσμου εργοληπτών δημοσίων έργων ανατολικής Κρήτης. Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν, καταγγέλθηκε ότι για πρώτη φορά στα χρονικά βγαίνει στον αέρα, μία και μόνον διακήρυξη για δίκτυα και βιολογικούς μαζί, αποκλείοντας μάλιστα, τον μεγαλύτερο αριθμό των εργοληπτριών εταιριών. Σε ότι αφορά στα δύο αυτά έργα, όπως σημείωσαν, ειδικά για τους βιολογικούς καθαρισμούς, προβλέπεται μελέτη κατασκευής ενώ για τα δίκτυα, υπάρχει έτοιμη μελέτη.Μάλιστα, καταγγέλθηκε ότι και στους δύο διαγωνισμούς, υπάρχει φωτογραφική διάταξη για συγκεκριμένη εταιρία ενώ για τα υλικά, προβλέπεται ένας μόνο προμηθευτής. Τέλος, και η χρονική περίοδος της προκήρυξης αφέθηκε να εννοηθεί ότι ήταν στ ίδιο πλαίσιο, αφού, έγινε στα τέλη Ιουλίου με Αυγούστου ενώ όπως είναι γνωστό, τα μελετητικά γραφεία είναι κλειστά τον Αύγουστο. Από τις αιχμές των Εργοληπτών δεν ξέφυγαν και οι Δήμοι Μοιρών και Ηρακλείου για ανάλογες δημοπρατήσεις.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki