Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Επ. Μισθώσεις : Διαφωνούν αλλά θα συμφωνήσουν

Διαφωνία και ολιγοημερη παράταση για την απελέυθερωση των επαγγελματικών μισθώσεων.Το υπουργείο Ανάπτυξης αντιτίθεται στην πλήρη απελευθέρωση που ζητούν οι εκπρόσωποι των πιστωτών. Αναζητείται συμβιβαστική λύση στη βάση της πλήρους απελευθέρωσης των νέων μισθώσεων, αλλά μόνο για τα μεσαία και μεγάλα συμβόλαια. Σε νέα συνάντηση, η οποία θα πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας, θα αναζητηθεί συμβιβασμός με την τρόικα για τις αλλαγές στις εμπορικές μισθώσεις, καθώς η χθεσινή ανάμεσα κατέληξε σε ναυάγιο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας επέμειναν στην πλήρη απελευθέρωση των εμπορικών μισθώσεων, ακόμη και των υφιστάμενων, θέση στην οποία αντιτίθεται το υπουργείο Ανάπτυξης το οποίο υποστηρίζει ότι πρέπει να υπάρχει ένα καθεστώς ελάχιστης προστασίας για τους ενοικιαστές και κυρίως για τις μικρές επιχειρήσεις.

Η πρόταση που τίθεται επί τάπητος από μερίδα του εμπορικού κόσμου και εκτιμάται ότι μπορεί να αποτελέσει τη βάση του συμβιβασμού μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας είναι η ακόλουθη: να υπάρξει πλήρης απελευθέρωση των νέων εμπορικών μισθώσεων, αλλά μόνο για τα μεσαία και μεγάλα συμβόλαια, άνω των 50.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ τα υπόλοιπα χαμηλά συμβόλαια να υπάγονται σε καθεστώς προστασίας τουλάχιστον έξι ετών. Βασικό επιχείρημα αυτής της πρότασης είναι ότι επέρχεται σε σημαντικό βαθμό η πλήρης απελευθέρωση που ζητεί η τρόικα και παράλληλα μπορούν να προστατευθούν οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες αντιμετωπίζουν και το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα. Στους εκπροσώπους της τρόικας κατέστη επίσης σαφές χθες από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να επέλθουν αλλαγές και στις υφιστάμενες συμβάσεις των εμπορικών μισθώσεων, καθώς επί του ζητήματος αυτού έχει επέλθει συμφωνία όλων των εμπλεκομένων, εμπόρων και ιδιοκτητών ακινήτων.

Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη όπου εξακολουθεί να υπάρχει εκ του νόμου προστασία των ενοικιαστών επαγγελματικών ακινήτων και μάλιστα για δώδεκα χρόνια. Στην ομάδα των χωρών με προστασία των ενοικιαστών συγκαταλέγονται ακόμη η Ιταλία (έξι χρόνια και δυνατότητα ανανέωσης για ακόμη έξι), η Γαλλία (προστασία για εννέα χρόνια) και το Βέλγιο (επίσης προβλέπεται ελάχιστη διάρκεια σύμβασης για εννέα χρόνια). Αντιθέτως, ελεύθερη διαπραγμάτευση ισχύει στη Γερμανία, την Αγγλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Κύπρο, την Ιρλανδία, τη Βουλγαρία.

Οι απίστευτες "πρωτοτυπίες" του ΤΑΙΠΕΔ

Ιστορίες καθημερινής τρέλλας εκτυλλίσονται με την πώληση δημόσιας γης καθώς το ΤΑΙΠΕΔ βγάζει στο "σφυρί" εκτάσεις οι οποίες είναι διεκδικούμενες απο ιδιώτες ή για τις οποίες ισχύει απαγόρευση δόμησης. Μία απο αυτές τις απίστευτης προχειρότητας ιστορίες αποκαλύφτηκε πρίν απο λίγες ώρες όταν έγινε γνωστή η πρόθεση να πουληθεί μία παραλιακή έκταση 55 στρεμμάτων στο νησί της Τήνου. Απο την αντίδραση των τοπικών αρχών προέκυψε ότι:

Πρώτον, η έκταση βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη μεταξύ του Δημοσίου και ιδιωτών, που μάλιστα διαθέτουν και κτίσματα επί της έκτασης αυτής. Εκείνοι που ήρθαν στο πλευρό του Ελληνικού Δημοσίου κατέθεσαν ότι η χερσόνησος είναι κοινόχρηστη αφού ανέκαθεν ήταν ελεύθερη στην κοινή χρήση κυνηγών, ψαράδων, περιπατητών, κολυμβητών και άλλων.

Δεύτερον , η περιοχή είναι στα όρια με τις δεσμεύσεις που έχει επιβάλλει το Συμβούλιο της Επικρατείας

Τριτο , με βάση το Χωροταξικό της Τήνου, από 27-2-2003, για τη συγκεκριμένη χερσόνησο προβλέπεται εν μέρει απαγόρευση κάθε δόμησης (ζώνη 2(3α.6)7) και εν μέρει (ζώνη 2(3α.1)β23) έγκριση αρχαιολογικής υπηρεσίας και σειρά περιορισμών, χώρια η απόσταση από τη γραμμή αιγιαλού.

Και τα εύλογα ερωτήματα που τίθενται είναι : "Θα έλθει, δηλαδή, ο επενδυτής να εμπλακεί σε δίκη που δεν έχει τελειώσει, με την προσδοκία να κτίσει όταν «με το καλό» κερδίσει και αν κερδίσει; Και τί θα γίνει αν κριθεί τελικά ιδιωτική; Θα τη μοιράσουν ο επενδυτής και οι διεκδικητές της, με την ευλογία του ΤΑΙΠΕΔ;"

Οι μεγάλες ανατροπές στην πολεοδόμηση

Το νομοσχέδιο για την χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση, που «κλείνει» σήμερα με τη ψηφοφορία στο θερινό τμήμα της Βουλής, αποτελεί το πρώτο μέρος των μεγάλων και ουσιαστικών ανατροπών στην πολεοδόμηση, καταργώντας ουσιαστικά τις περιοχές αμιγούς κατοικίας, εισάγοντας ουσιαστικά καθολικές αλλαγές στο καθεστώς που ίσχυε για περισσότερα από 25 χρόνια.

Ειδικότερα, όπως επισήμανε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Ταγαράς, η περίπτωση «Κατοικία» (Κ1) περιλαμβάνει την ελαφριάς μορφής αμιγούς κατοικίας, επισημαίνοντας ότι η ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας θα επιτρέπεται με απόφαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και με προϋπόθεση την αλλαγή του πολεοδομικού σχεδίου της περιοχής, όπως παραδείγματος χάρη η λειτουργία ενός κουρείου ή ενός φούρνου, κάτι που μέχρι πρότινος απαγορευόταν.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση, στις περιοχές προς πολεοδόμηση, τα γήπεδα που έχουν πρόσωπο επί εθνικών, επαρχιακών και κύριων δημοτικών οδών δεν μπορούν να χαρακτηρίζονται πλέον ως περιοχές Κ1, γεγονός που σημαίνει ότι ανοίγει και «ο δρόμος» για επιχειρηματική αξιοποίησή τους, με βάση το νομικό πλαίσιο.

Για παράδειγμα, με τη ψήφιση του νομοσχεδίου, δίδεται η δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης της κεντρικής λεωφόρου Κηφισίας στο Ψυχικό και από την πλευρά που μέχρι σήμερα υπήρχε μόνο η δυνατότητα χρήσης κατοικιών και πρεσβειών.

Στην κατοικία επιπέδου γειτονιάς (Κ2) περιλαμβάνονται πλέον περιοχές κατοικίας οι οποίες εξυπηρετούνται στο επίπεδο της γειτονιάς από τις απαραίτητες κοινόχρηστες, κοινωφελείς, εμπορικές και άλλες χρήσεις, ενώ στην κατοικία ενδιάμεσου επιπέδου (ΜΚ) επιτρέπονται όλες οι χρήσεις των περιοχών κατοικίας επιπέδου γειτονιάς (Κ2), καθώς και επιπλέον χρήσεις, όπως μονάδες περίθαλψης μέχρι 100 κλίνες, τράπεζες, ασφαλιστικά γραφεία, κοινωφελείς οργανισμοί και ξενοδοχεία μέχρι 100 κλίνες

Πολιτική μάχη για ακίνητα στην σκιά της Ακρόπολης

Σε μείζον πολιτικό πρόβλημα εξελίσσεται η αξιοποίηση ακινήτων στην Πλάκα. Το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να προχωρήσει σε άμεση αξιοποίηση δεκατριών από τα ακίνητα που διαθέτει στη περιοχή , ενώ την ίδια στιγμή η αξιωματική αντιπολίτευση προχωρά σε καταγγελίες για την μεθοδεύσεις που ακολουθούνται. Οριστικές αποφάσεις για το χρονοδιάγραμμα αξιοποίησης τμήματος της μεγάλης περιουσίας που διαθέτει πλέον το ΤΑΙΠΕΔ στην Πλάκα δεν έχουν ληφθεί, αλλά καταβάλλεται προσπάθεια ώστε το θέμα να συζητηθεί στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ που θα πραγματοποιηθεί στις 22 Μαϊου. Η αξιοποίηση των συγκεκριμένων ακινήτων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Εκτός απο τα πολιτικά προβλήματα υπάρχουν και πρακτικά. Για παράδειγμα τα ακίνητα έχουν κηρυχθεί διατηρητέα αλλά και διότι μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται αρκετά μισογκρεμισμένα κτίρια.Για να προχωρήσει η αξιοποίηση σε ορισμένα από τα ακίνητα απαιτείται π.χ. η μετεγκατάσταση υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και να επιλυθούν ζητήματα που συνδέονται με αρχαιολογικά ευρήματα κ.λπ Στην αγορά υποστηρίζουν πως οι επενδυτές πρέπει να καταβάλλουν σοβαρά κεφάλαια για εργασίες αποκατάστασης.Ακόμα σοβαρότερη προσπάθεια θα χρειαστεί για την προσέλκυση ενοικιαστών, αφού οι νέοι ιδιοκτήτες θα απευθυνθούν σε «μεγάλα πορτοφόλια».

Η αντιπολίτευση

Την άρνηση του υπουργού Πολιτισμού Π. Παναγιωτόπουλου να απαντήσει για τα ακίνητα ιδιοκτησίας του υπουργείου στην Πλάκα, που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και για άλλα ζητήματα αρμοδιότητάς του καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ. Όπως σημειώνει, από τις 22-04-2014 η βουλευτής Νάντια Βαλαβάνη είχε ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Π. Παναγιωτόπουλο με αντικείμενο την παραχώρηση της πλήρους κυριότητας στο ΤΑΙΠΕΔ των ακινήτων του υπουργείου στην Πλάκα, που είχαν απαλλοτριωθεί κυρίως για λόγους αρχαιολογικής έρευνας ή ενοποίησης του αρχαιολογικού χώρου, με προφανή στόχο το ξεπούλημα τους και την ελεύθερη πρόσβαση στο Κτήμα Τραχώνων μετά την πώληση του στην εταιρεία ΜΑΚΡΟ. Ωστόσο, «ο κ. Παναγιωτόπουλος κρατά συστηματικά στάση "μη απάντησης": δεν απαντά στις σχετικές ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για τα ακίνητα της Πλάκας που έχουν κατατεθεί στη Βουλή και σήμερα δεν απαντά στο αίτημα συνάντησης μαζί τους για τα παραπάνω θέματα ούτε καν με μια άρνηση». Η Ν. Βαλαβάνη και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δηλώνουν ότι θα αξιοποιήσουν όλα τα μέσα που διαθέτουν μέσα και έξω από τη Βουλή για να «δοθούν απαντήσεις στα καίρια αυτά ζητήματα, τόσο του ξεπουλήματος της πολύτιμης δημόσιας περιουσίας του ΥΠΠΟ μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και για την επίτευξη του στόχου της ελεύθερης πρόσβασης των δημοτών του Δ. Αλίμου στο βυζαντινό εκκλησάκι και στον αρχαιολογικό χώρο του κτήματος».

Με το μαχαίρι στο λαιμό

Επειτα από πολυετή λήθαργο που είχε επιβάλει η πολιτεία στους συνεταιρισμούς, οι διαδικασίες εγκρίσεων, ανταλλαγής της έκτασης και εν συνεχεία πολεοδόμησης και δόμησης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα «τρέξουν» ταχύτατα. Μάλιστα προβλέπονται συνέπειες ακόμη και απώλειας του δικαιώματος ανταλλαγής, για όσους συνεταιρισμούς χάσουν τις προθεσμίες. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:

1 Εντός τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης του συνεταιρισμού, που θα γίνεται στη διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του υπουργείου ΠΕΚΑ, με αντικείμενο την ανταλλαγή της ιδιοκτησίας του συνεταιρισμού με ακίνητο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά (περιγραφή ακινήτου, εμπράγματα δικαιώματα, προσημειώσεις, υποθήκες κ.λπ.) το κράτος αναλαμβάνει την υποχρέωση μέσω του ΥΠΕΚΑ σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, να ενημερώσει το συνεταιρισμό για την αποδοχή ή απόρριψη της αίτησής του. Σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης γνωστοποιούνται στο συνεταιρισμό τα στοιχεία του ακινήτου, ιδιοκτησίας του Δημοσίου, στο οποίο θα μετακομίσει.

Ο συνεταιρισμός έχει δικαίωμα να υποδείξει περιοχή εκδηλώνοντας προτίμηση αλλά τον τελικό λόγο θα έχει το Δημόσιο, ενώ θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας για την παραχώρηση των νέων εκτάσεων στους συνεταιρισμούς, με εννέα κριτήρια κατάταξης. Το προτεινόμενο ακίνητο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, λέει το νομοσχέδιο «οφείλει να είναι ελεύθερο βαρών, διεκδικήσεων και τυχόν άλλων περιορισμών αρχαιολογικής, περιβαλλοντικής, δασικής ή άλλης σχετικής νομοθεσίας».

2 Εντός αποκλειστικής προθεσμίας 60 ημερών ο συνεταιρισμός υποχρεούται να αποδεχθεί εγγράφως την ανταλλαγή της έκτασής του με το προτεινόμενο ακίνητο του ελληνικού Δημοσίου, ενώ υπογραμμίζεται ότι «άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας των 60 ημερών συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος ανταλλαγής». Δηλαδή οι πολλές εκατοντάδες ή χιλιάδες μέλη ενός συνεταιρισμού καλούνται να αποφασίσουν υπό πίεση αν θα αποδεχθούν τη μετακόμισή τους από -συνήθως- περιοχές-φιλέτα σε παράκτιες περιοχές των αστικών και τουριστικών περιοχών που όμως δεν θα μπορούν να χτίσουν σε κάποια περιοχή δίπλα σε εγκαταλελειμμένο οικισμό της περιφέρειας ή αλλιώς να χάσουν οριστικά την ανταλλαγή της έκτασης με δικαίωμα δόμησης.

Η ανταλλαγή θα εγκρίνεται με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και ΠΕΚΑ, η οποία μαζί με τα σχετικά διαγράμματα των δύο ακινήτων θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Παράλληλα ο σχετικός τίτλος ιδιοκτησίας θα μεταγράφεται στη μερίδα του υποθηκοφυλακείου και των δύο ακινήτων, όπως επίσης και στο κτηματολόγιο.

3Εντός ενός έτους από τη χορήγηση του νέου τίτλου ανταλλαγής της έκτασης ο οικοδομικός συνεταιρισμός είναι υποχρεωμένος να υποβάλει για έγκριση την πολεοδομική μελέτη. Πάλι το νομοσχέδιο θέτει ασφυκτικές προθεσμίες και προβλέπει βαριές συνέπειες. Λέει ότι αν περάσει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα του ενός έτους από τη χορήγηση του νέου τίτλου χωρίς να υποβληθεί η πολεοδομική μελέτη για έγκριση ο τίτλος κυριότητας θα εκπίπτει και η αντίστοιχη έκταση θα δίνεται σε άλλον οικοδομικό συνεταιρισμό ή ιδιώτη, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο πίνακα προτεραιότητας που θα τηρείται στην ηλεκτρονική διαδικασία της τράπεζας γης.

Παράλληλα παρατείνεται για επιπλέον τρία έτη, δηλαδή αυξάνεται από 10 στα 13 έτη, η αποκλειστική προθεσμία που ισχύει από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης όσον αφορά τη δαπανηρή εκτέλεση των έργων υποδομής στις εκτάσεις των οικοδομικών συνεταιρισμών, ενώ ανοίγουν και δουλειές για εργολάβους.

Προβλέπεται ότι η δαπάνη της μελέτης κατασκευής και εκτέλεσης των έργων υποδομής και διαμόρφωσης του χώρου «βαρύνει τα οριζόμενα φυσικά ή νομικά πρόσωπα», δηλαδή τους συνεταιριστές και το συνεταιρισμό, τα οποία δύναται να αναθέτουν την εκτέλεσή τους σε τρίτους έναντι ανταλλάγματος.

Βεβαίως όχι μόνον τα έργα υποδομής αλλά ολόκληρα τα οικιστικά προγράμματα των συνεταιρισμών θα μπορούν να ανατίθενται σε κατασκευαστικούς ομίλους, με κανόνες ιδιωτικής πολεοδόμησης.

 

 

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki