Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Οι κατασχέσεις θα εκτροχιάσουν τα έσοδα

Η ανακίνηση του επίμαχου ζητήματος του "ξεπαγώματος" των κατασχέσεων των κατοικιών για χρέη προς τις τράπεζες από τον προσεχή Σεπτέμβριο και με ορατό τον κίνδυνο να βρεθεί εκτεθειμένος στο νέο καθεστώς (πιθανότατα από 1ης Ιανουαρίου 2014) ένας μεγάλος αριθμός οφειλετών καθιστά επισφαλή την επίτευξη των φοροεισπρακτικών στόχων του υπουργείου Οικονομικών. Φόβοι ότι τα νοικοκυριά θα πληρώσουν κατά προτεραιότητα τις τράπεζες αντί για την εφορία για να μην χάσουν τα σπίτια τους Δεδομένου ότι μέσα σε μόλις 5 μήνες, από τον Αύγουστο έως και τον Δεκέμβριο, οι δημοσιονομικές αρχές ευελπιστούν σε είσπραξη φόρων εισοδήματος ποσού 7,2 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε μέσο μηνιαίο ρυθμό ενίσχυσης των ταμείων του κράτους με 1,25 δισ. ευρώ από τον φόρο, όπως αυτός θα προκύψει από τις εφετινές δηλώσεις, η προοπτική να χάσει ένας φορολογούμενος το σπίτι του θα μεταβάλει -όπως είναι ευνόητο- και τις επιλογές του ως προς το ποια οφειλή θα πληρώσει κατά προτεραιότητα. Λόγω δε της δραματικής συρρίκνωσης των εισοδημάτων, της ανεργίας, των λουκέτων και εν γένει των παρενεργειών της μνημονιακής πολιτικής, δεν τίθεται καν ζήτημα "προτεραιότητας"...

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το φοροεισπρακτικό δόγμα των προηγούμενων ετών, που συνοψιζόταν στο "πρώτα η πληρωμή των φόρων και αν περισσέψει εισόδημα, τότε και αποπληρωμή και των τραπεζικών δανείων", αναιρείται εκ των πραγμάτων. Πλέον, μπροστά στον κίνδυνο να χάσει ο οικογενειάρχης το σπίτι του, ενδεχομένως να προτιμήσει να πληρώσει πρώτα την τράπεζα και -εάν και εφόσον του περισσέψουν χρήματα- να πληρώσει και την εφορία. Βέβαια, κατασχέσεις μπορεί να κάνει και η εφορία, με τη διαφορά όμως ότι η τράπεζα δεν έχει να υποστεί "πολιτικό κόστος"... Ας σημειωθεί, ότι πέρυσι, τέτοιες μέρες, το υπουργείο Οικονομικών επεξεργαζόταν σχέδιο πληρωμής του φόρου εισοδήματος σε 6 -ή και σε 7 για κάποιους- μηνιαίες δόσεις, για δύο λόγους: Πρώτον, λόγω της φοροδοτικής αδυναμίας πολλών νοικοκυριών. Δεύτερον, λόγω της παράτασης που πήρε η περίοδος υποβολής των δηλώσεων ως συνέπεια των δύο εκλογικών αναμετρήσεων. Όταν ανακοίνωνε δε το υπουργείο Οικονομικών, αρχές Αυγούστου πέρυσι, ότι η τελευταία δόση θα πρέπει να εξοφληθεί στο τέλος του Φεβρουαρίου του 2013 (ώστε τα έσοδα να εγγραφούν στον εφετινό προϋπολογισμό), έδινε την ευχέρεια σε φορολογούμενους που έλαβαν εκκαθαριστικό και πλήρωσαν την πρώτη δόση έως τις 30 Ιουνίου 2012 να ρυθμίσουν το υπόλοιπο ποσό σε 7 δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη είχε καταβληθεί στις 31 Αυγούστου.

Εφέτος, η κατάσταση είναι εφιαλτική για τους Έλληνες φορολογούμενους, καθώς στον φόρο εισοδήματος, την εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες προτίθενται ακόμη ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης και τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος από το «χαράτσι» στα ακίνητα μέσω ΔΕΗ, και από τους Φόρους Ακίνητης Περιουσίας για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Και όλα αυτά, μαζί με μεγαλύτερη από πέρυσι φτώχεια και ανεργία και ενώ ο ο φόρος θα πρέπει να αποπληρωθεί σε τρεις διμηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από τον Αύγουστο. Αν ο φόρος βεβαιωθεί τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο, τότε η αποπληρωμή γίνεται σε τρεις δόσεις, ενώ αν βεβαιωθεί τον Οκτώβριο, θα πληρωθεί εφάπαξ ώς τον Δεκέμβριο. Αυτό ακριβώς εκμεταλλεύονται και οι τράπεζες οι οποίες άρχισαν ήδη να δiαφημίζουν δανειακά προϊόντα (π.χ. κάρτες) για να μπορέσoυν να πληρώσουν την εφορία οι φορολογούμενοι. Σε κάθε περίπτωση, έρχεται για εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά μια ιδιαίτερα ζοφερή περίοδος.

Μισθώσεις : Το παζάρι συνεχίζεται

Στο «καυτό» θέμα των εμπορικών μισθώσεων οι δανειστές επιθυμούν την κατάργηση της ισχύουσας νομοθεσίας και την απελευθέρωση της αγοράς. Πληροφορίες από το επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης ανέφεραν ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, θα επικεντρώσει την επιχειρηματολογία της στις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει την δεδομένη στιγμή το ενδεχόμενο της πλήρους απελευθέρωσης, ακόμα και για τις παλαιές συμβάσεις που ισχύουν. Σημειώνεται ότι τόσο η ΕΣΕΕ όσο και η ΓΣΕΒΕΕ έχουν αντιταχθεί στο ενδεχόμενο πλήρους απελευθέρωσης των επαγγελματικών μισθώσεων, μέτρο στο οποίο τάσσεται υπέρ η ΠΟΜΙΔΑ, χωρίς ωστόσο να θέτει θέμα για τις μισθώσεις που βρίσκονται σε ισχύ. Από την άλλη πλευρά, οι εκπρόσωποι της ΓΣΕΒΕΕ ζητούν να παραμείνει το καθεστώς ως έχει εκτιμώντας ότι οποιαδήποτε αλλαγή θα αποτελέσει τροχοπέδη για τις επιχειρήσεις. Η ΕΣΕΕ προτείνει οι εμπορικές μισθώσεις να έχουν διάρκεια 6 ετών με ισόχρονη παράταση, υπό την προϋπόθεση ότι ο ενοικιαστής είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του. Οι εκπρόσωποι της ΕΣΕΕ υποστηρίζουν ότι η περίοδος προστασίας (κατά την οποία δεν μπορεί να γίνει έξωση) δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 6 ετών με εξαίρεση τα ακίνητα που ανήκουν σε ιδρύματα, κληροδοτήματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου για τα οποία η ελάχιστη διάρκεια προστασίας πρέπει είναι 12 έτη.

Ξεπουλάνε τα παντα χωρίς κανένα ενδοιασμό

Τις δύο -και μοναδικές- παραλίες της Ελαφονήσου, Σίμο και Σαρακίνικο, θέλει να... αξιοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ, γι' αυτό και τις βγάζει «στο σφυρί». Ο πολλάκις βραβευμένος «επίγειος παράδεισος» από ουκ ολίγα διεθνή τουριστικά γραφεία, ετοιμάζεται να περάσει σε ιδιωτικά χέρια. Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ προσφέρει τα 175 στρέμματα ολόλευκης αμμουδιάς προς πώληση, μετά την εισφορά τους ως κρατικών ακινήτων (με Property Code ΑΒΚ 382). Το παραπάνω, σε συνδυασμό με το άρθρο 14 του Ν. 3986/2011 (Εφαρμοστικός Νόμος του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου ΦΕΚ 152 Α) με τη πώληση παραλίου ακινήτου, μπορεί να αποκτηθεί από ιδιώτη το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας για 50 χρόνια. Αν βρεθεί αγοραστής για την παράκτια αυτή έκταση, μπορεί και να διεκδικήσει και να αποκτήσει την αποκλειστική χρήση της παραλίας μπροστά του, χωρίς δικαίωμα χρήσης από κάποιον άλλο για 50 ολόκληρα χρόνια! Σε αυτά τα παραπάνω, ο νόμος δεν απαγορεύει τη δυνατότητα να βλέπει όποιος θέλει την παραλία από μακριά και μόνο, καθώς η πρόσβαση δεν θα είναι επιτρεπτή παρά μόνο στους πελάτες τους «επενδυτή»... Αν σε συνέχεια αυτών δημιουργηθεί και «ιδιωτικό θαλάσσιο πάρκο», αντί για δημόσιο θαλάσσιο πάρκο, που να το διαχειρίζεται ο ίδιος ο Δήμος Ελαφονήσου, οι επισκέπτες δεν θα έχουν το δικαίωμα ούτε από τη θάλασσα να πλησιάσουν τις εν λόγω παραλίες. Μεγάλες είναι οι αντιδράσεις από πλευράς των κατοίκων που δεν θέλουν να δουν κάποιον επενδυτή να καρπώνεται τη δημόσια γη, ενώ ήδη περιβαλλοντικές οργανώσεις μιλούν για οικολογική καταστροφή (η περιοχή έχει χαρακτηριστεί Natura). Εκτός από τις δύο παραλίες της Ελαφονήσου, στο ίδιο «πωλητήριο», που ανήρτησε το ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβάνονται μεγάλες εκτάσεις, μεταξύ άλλων, στην Κορωνησία, στο Καλαμίτσι στη Χαλκιδική, τη Νέα Προποντίδα και τη Νέα Φώκαια, τη Γιάλοβα και την Καβάλα. Στον κατάλογο αυτό περιλαμβάνονται και δεκάδες ακίνητα στην Πλάκα, τριώροφα και πενταώροφα κτήρια σε διάφορα σημεία της Αθήνας, οικόπεδα στο Ναύπλιο και το Μεσολόγγι αλλά και ξενοδοχεία «Ξενία».

Μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η δημοσιοποίηση του θέματος το ΤΑΙΠΕΔ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει ότι η Ελαφόνησος δεν έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα αξιοποίησης, ότι η μελλοντική αξιοποίησή της θα είναι αποτέλεσμα δημόσιας διαβούλευσης και ότι η χρήση που αναφέρεται στον κατάλογο που δημοσιεύει το protothema.gr είναι «ενδεικτική» προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση «η όποια αξιοποίηση παραθαλάσσιων εκτάσεων προβλέπει ρητά την ελεύθερη πρόσβαση των λουόμενων στις παραλίες». Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ως εξής: Σε συνέχεια δημοσιευμάτων σχετικά με ακίνητο του Ελληνικού Δημοσίου στην Ελαφόνησο που μεταβιβάστηκε για αξιοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ, διευκρινίζεται ότι αφενός, η συγκεκριμένη έκταση δεν έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα αξιοποίησης, αφετέρου το όποιο μελλοντικό σχέδιο αξιοποίησής της θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και ανοικτό διάλογο με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές με γνώμονα τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Εξάλλου, οι χρήσεις που αναφέρονται στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ είναι μόνο ενδεικτικές και σε κάθε περίπτωση αφορούν σε ιδιαίτερα ήπια και οικολογική ανάπτυξη, με ειδική μέριμνα για την προστασία των ευαίσθητων περιβαλλοντικά ή και προστατευόμενων δημοσίων ακινήτων. Επιπλέον, η όποια αξιοποίηση παραθαλάσσιων εκτάσεων προβλέπει ρητά την ελεύθερη πρόσβαση των λουόμενων στις παραλίες. Η πάγια διαδικασία για την αξιοποίηση ακίνητης δημόσιας περιουσίας που προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο του ΤΑΙΠΕΔ, προϋποθέτει την κατάρτιση ΕΣΧΑΔΑ και περιλαμβάνει τρεις ουσιώδεις ασφαλιστικές δικλείδες: (1) κατάρτιση Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΣΜΠΕ) για την όποια ανάπτυξη, όπου είναι αυτονόητος ο απόλυτος σεβασμός στις περιβαλλοντικές και άλλες δεσμεύσεις κάθε ακινήτου, (2) δημόσια διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και την Περιφερειακή Διοίκηση επί του σχεδίου ανάπτυξης και την ΣΜΠΕ και (3) γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας ως προς την πληρότητα της ΣΜΠΕ και τη νομιμότητα της προτεινόμενης ανάπτυξης.

Ο κατάλογος της χασούρας

Στα γραφεία η πτώση των τιμών φτάνει στο 58% στα βιομηχανικά ακίνητα και στις αποθήκες το 53%, τα καταστήματα το 60%, ενώ στις κατοικίες κυμαίνεται από 34% έως 53%. Ωστόσο κόντρα στο καθοδικό ρεύμα κινείται ο ξενοδοχειακός κλάδος χάρη στην αύξηση των τουριστών. Οι τιμές των ξενοδοχειακών μονάδων εμφανίζουν άνοδο 10%. Η ζοφερή εικόνα της αγοράς ακινήτων αποτυπώθηκε στην τελευταία έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος. Ενα από τα στοιχεία που δίνει ανάγλυφα τα χαρακτηριστικά της κρίσης είναι ότι αυξήθηκε κατακόρυφα ο χρόνος αναμονής πώλησης ενός ακινήτου. Στο τρίτο τρίμηνο του 2013 ανήλθε στο ένα έτος από πέντε μήνες που ήταν στις αρχές του 2009. Ο μεγαλύτερος χρόνος αναμονής προκάλεσε νέα πτώση των τιμών των ακινήτων, καθώς τα «παζάρια» έδιναν και έπαιρναν μεταξύ αγοραστών και πωλητών, που ήταν όμως σε βάρος πάντα του πωλητή. Η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι τα «παζάρια» έφεραν νέα υποχώρηση των τιμών έως 22% σε σχέση με την αρχική τιμή που ζητούσε ο ιδιοκτήτης, έναντι 12,6% που ήταν στις αρχές του 2009.

Μπόνους με υπογραφή

Θα συμψηφίζεται το πρόστιμο νομιμοποίησης με εργασίες ενεργειακής και στατικής βελτίωσης. Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου,  θα υπογραφεί τελικά η κοινή υπουργική απόφαση και θα τεθεί αμέσως σε εφαρμογή το «μπόνους» για στατικό και ενεργειακό «λίφτινγκ» στα αυθαίρετα.

ο «μπόνους» για στατικό και ενεργειακό «λίφτινγκ» στα αυθαίρετα αφορά συμψηφισμό σε ποσοστό έως 50% του προστίμου νομιμοποίησης, με δαπάνες εργασιών, υλικών και εξοπλισμού ενεργειακής αναβάθμισης και στατικής επάρκειας του αυθαιρέτου. Μπορούν να ενταχθούν αυθαίρετα που κατασκευάστηκαν προ του έτους 2003, καθώς επίσης και λιθόκτιστα κτήρια που κατασκευάστηκαν προ της 28ης Ιουλίου 2011, οπότε άρχισε η εφαρμογή των νόμων τακτοποίησης αυθαιρέτων.

Σε κάθε περίπτωση, από τους υπολογισμούς συμψηφισμού εξαιρούνται τόσο το παράβολο του προστίμου νομιμοποίησης όσο και ο αναλογών ΦΠΑ των εργασιών και υλικών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki