Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Η επόμενη φάση του δράματος

Η επόμενη φάση του ατέλειωτου δράματος που ζούμε θα είναι οι μαζικές κατασχέσεις σπιτιών. Κατασχέσεις από παντού, από τις εφορίες, από τα ασφαλιστικά ταμεία, από τις τράπεζες. Θα είναι η πιο σκληρή φάση, ίσως να είναι και η τελευταία, αφού τότε θα καταλάβουν όλοι, ακόμη και οι νοικοκυραίοι ς ότι τα χειρότερα τους έχουν βρει ήδη. Για να μπει κάποιος στη ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια, θα πρέπει πρώτα να έχει εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του προς την εφορία. Τουτέστιν, αν δεν μπορείς να πληρώσεις ούτε την εφορία ούτε το δάνειο, θα πρέπει να πληρώσεις και την εφορία και το δάνειο.

Εδώ στο realestatenews.gr , είχαμε επισημάνει το πραγματικό πρόβλημα που έρχεται. Αποκαλύψαμε , πριν ένα χρόνο περίπου , ότι οι ελληνικές τράπεζες σκοπεύουν να πουλήσουν σε ξένα κερδοσκοπικά funds τα ενυπόθηκα δάνεια που δεν εξυπηρετούνται, τα οποία υπολογίζονται σε δεκάδες δισ ευρώ. Θα πουλάνε δηλαδή στους ξένους έναντι 30.000 ευρώ ένα δάνειο 100.000 ευρώ που έχει υποθήκη ένα σπίτι, θα τσεπώνουν τα μετρητά οι τραπεζίτες και το fund θα παίρνει το δάνειο και την υποθήκη. Η πρώτη φάση βρίσκεται σε εξέλιξη . Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στην Τρόικα ότι μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει άρει την απαγόρευση για τους πλειστηριασμούς στην πρώτη κατοικία, οπότε από την 1-1-2014 και εντεύθεν θα γίνει η σφαγή των αμνών. Τι μας νοιάζει αν το δάνειό μας θα το έχουν οι έλληνες ή οι ξένοι τραπεζίτες κερδοσκόποι και οι μεν, κερδοσκόποι και οι δε. Μας νοιάζει και μας κόφτει. Ο εγχώριος κερδοσκόπος έχει πρόσωπο, έχει υπαλλήλους με τους οποίους συναλλάσσεσαι απευθείας, μπορεί να πετύχεις κάποια ρύθμιση, να ασκήσεις πολιτική πίεση, για να περάσει ένας νόμος που θα σου δίνει ανάσες. Ο ξένος κερδοσκόπος είναι απρόσωπος και παντοδύναμος. Με το που θα καθυστερεί τρεις μήνες η αποπληρωμή ενός θα δανείου, θα κινεί εναντίον σου στρατιές δικηγόρων και είτε θα πουλάς το νεφρό σου, δεν βαριέσαι, γι΄ αυτό σου έδωσε δύο ο θεούλης, για να πληρώσεις το δάνειο είτε θα σου αρπάζουν το υποθηκευμένο σπίτι μέχρι να πεις κύμινο. Και τι θα τα κάνουνε τόσα σπίτια και σπιτάκια;

Θα τα ρίχνουνε στην αγορά, για να φέρουν τις τιμές εκεί που θέλουν και μετά να προχωρήσουν σε μαζικές αγορές ακινήτων, όχι των κατασχεμένων, των άλλων, των ακριβώς, που πλέον θα έχουν γίνει πάμφθηνα. ‘Άσε που μπορεί να σου κατάσχουν το σπίτι και μετά να σου το νοικιάζουν, να μένεις μέσα στο σπίτι σου δηλαδή, να πληρώνεις κανένα πεντακοσάρικο το μήνα και την ιδιοκτησία να τη έχει ένα fund από τη Νέα Υόρκη.

Τα mall των πτωχών και τα cafe

Τα mall των πτωχών θα κάνουν σύντομα την εμφάνιση τους στις αγορές των μεγάλων πόλεων.Πρόκειται για τα ανοικτά εμπορικά κέντρα των καταστημάτων που θα βρίσκονται σε παραδοσιακές πιάτσες ή κεντρικούς δρόμους των μεγάλων πόλεων και η χωρητικότητα τους θα είναι 50 καταστήματα. Φυσικά , το ερώτημα που γεννάται είναι το κατα πόσο είναι πλέον εφικτό αφού παραδοσιακές αγορές έχουν πλέον εξαφανιστεί λόγω λουκέττων και τη θέση των εμπορικών καταστημάτων έχουν πάρει καφετέριες και μπαρ. Τυπική περίπτωση η Αιόλου , όπου στο κύριο εμπορικό της κομμάτι (απο Ευρυπίδου μέχρι Μητροπόλεως) τα παραδοσιακά εμπορικά καταστήματα που έχουν απομείνει μετριώνται στα δάκτυλα. Στην πραγματικότητα τα σχέδια αυτά ουσιαστικά αποτελούν έμμεση επιδότηση στις επιχειρήσεις υγιειονομικού ενδιαφέροντος καθώς και σε εκείνες μεγάλων αλλυσίδων. Το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρεί ίσως και τον επόμενο μήνα στην προκήρυξη κοινοτικού προγράμματος για την κατασκευή των πρώτων πιλοτικών ανοικτών εμπορικών κέντρων. Αυτά θα είναι στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά, την Πάτρα και τη Λάρισα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, οι εμπορικοί σύλλογοι θα χρηματοδοτηθούν ώστε στα ανοικτά εμπορικά κέντρα να αναπτύξουν:

Ενέργειες χωροθέτησης και χαρτογράφησης των εμπορικών κέντρων σε συνδυασμό με τη δημιουργία σχετικών υποδομών.

Οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ, π.χ. ενιαία κάρτα αγορών καταναλωτή (loyalty schemes) με πόντους αγορών ή και εκπτώσεις (στην οποία θα συμμετέχουν εμπορικά καταστήματα, καφετέριες, επιχειρήσεις στάθμευσης, παιδότοποι κ.λπ.).

Οργανωμένη και συστηματική προώθηση, προβολή ή επικοινωνία των επιχειρήσεων της εμπορικής περιοχής που συμμετέχουν στη δράση.

Δραστηριότητες που συνδυάζουν το αγοραστικό όφελος με την ψυχαγωγία, με πολιτιστικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα (π.χ. street events, social events).

Τα χαράτσια στην μεσαία τάξη γονατίζουν την αγορά

Δυσοίωνη εξακολουθεί να είναι η πορεία βασικών δεικτών της οικονομίας, καθιστώντας φανερό ότι η κρίση ροκανίζει διαρκώς εισοδήματα, περιουσίες και παραγωγή. Στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Τράπεζας της Ελλάδος, τα οποία δημοσιοποιήθηκαν, δείχνουν ότι οι τιμές των διαμερισμάτων μειώνονται κατά μέσον όρο 10,3% ετησίως (παρά ταύτα οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν χαράτσια επί δυσανάλογα μεγαλύτερων των πραγματικών τιμών, αντικειμενικές αξίες), όπως επίσης και ότι ο μέσος δωδεκάμηνος τζίρος στη βιοµηχανία συρρικνώθηκε κατά 4,5%. Η προστιθέμενη αξία της κτηματαγοράς υπολογίζεται σήμερα στα επίπεδα των 4 δισ. ευρώ από 16 δισ. ευρώ που ήταν το 2007. Το ύψος των επενδύσεων σε κατοικίες έχει υποχωρήσει κάτω από τα 4 δισ. ευρώ από 28 δισ. ευρώ που ήταν πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης. Παράλληλα , ο αριθμός των συμβολαίων στην διάρκεια του α΄ τριμήνου ν διαμορφώθηκε μόλις σε 3.903, όταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013 ήταν στα 10.638, σημειώνοντας πτώση 63,3%. Στελέχη της αγοράς απέδωσαν τον μικρό αριθμό συναλλαγών στην επιβολή του φόρου υπεραξίας και σε άλλες ρυθμίσεις του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, βάζουν «φρένο» στην οικοδομική δραστηριότητα. Τέλος, να σημειωθεί ότι ο αριθμός συμβολαίων που έγιναν με τη διαμεσολάβηση των τραπεζών παραμένει σε καθοδική πορεία. Το 2012 έγιναν 30.964 και 24.100 το 2013. Με βάση τον όγκο των οικιστικών ακινήτων καταγράφτηκε πτώση 63,4% το πρώτο τρίμηνο του 2014 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013.

Η εικονική πραγματικότητα του υπουργείου Οικονομικών

Με εικονικές τιμές θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας ακινήτων, όταν και εφόσον λυθούν τα προβλήματα για την εφαρμογή του νόμου. Οι αντικειμενικές αξίες τόσο κατά την αγορά των ακινήτων όσο και στην πώληση απέχουν από τις πραγματικές τιμές πώλησης, με αποτέλεσμα να προκύπτουν τεράστιοι φόροι για όσους προχωρούν στην πώληση των ακινήτων τους. Ο φόρος υπεραξίας θα επιβάλλεται στους πωλητές ακινήτων και προκύπτει από τη διαφορά της τιμής κτήσης με την τιμή πώλησης του ακινήτου. Αυτό σημαίνει ότι σε αρκετές περιπτώσεις θα λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές αξίες κατά την αγορά και πώληση του ακινήτου. Ωστόσο, τόσο οι αντικειμενικές αξίες αγοράς όσο και πώλησης είναι σε κάθε περίπτωση εικονικές και δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματική αξία των ακινήτων. Για παράδειγμα, το 1985 που εφαρμόσθηκαν για πρώτη φορά οι αντικειμενικές αξίες, αυτές ήταν σημαντικά χαμηλότερες από τις πραγματικές τιμές πώλησης των ακινήτων. Ο λόγος που δημιουργήθηκε το σύστημα το 1985 ήταν αφενός για να μειωθεί ο φόρτος στις εφορίες αφετέρου για να περιορισθεί η φοροδιαφυγή και να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι εκ των προτέρων τη φορολογητέα αξία του ακινήτου και τη φορολογική τους υποχρέωση. Οι τιμές της εποχής εκείνης όπως είχαν καθορισθεί από το υπουργείο Οικονομικών ήταν 60%-70% χαμηλότερες από τις πραγματικές. Βέβαια τα έσοδα του υπουργείου Οικονομικών αυξήθηκαν σημαντικά, δεδομένου ότι ο φόρος υπολογιζόταν με μια συγκεκριμένη αξία που είθισται να είναι η αντικειμενική. Ταυτόχρονα οι αγοραστές γλίτωναν τεράστια ποσά φόρου σε σχέση με την πραγματική τιμή πώλησης, δεδομένου ότι στο συμβόλαιο αναγραφόταν η αντικειμενική αξία και όχι η τιμή πώλησης του ακινήτου. Σήμερα οι αντικειμενικές αξίες δεν αντιπροσωπεύουν σε καμία περίπτωση την τιμή πώλησης του ακινήτου. Αν το 1985 ήταν χαμηλότερες από τις τιμές πώλησης, σήμερα είναι σημαντικά υψηλότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στρεβλώσεις όπως με τον φόρο υπεραξίας. Τα ποσά που θα κληθούν να πληρώσουν στην εφορία οι πωλητές ακινήτων είναι τεράστια και σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν στη ματαίωση μιας αγοραπωλησίας. Για παράδειγμα, διαμέρισμα 100 τ.μ. στην περιοχή των Αμπελοκήπων αγοράσθηκε το 1986 στην τιμή των 13.000 ευρώ. Σήμερα πωλείται 100.000 ευρώ. Ο φόρος υπεραξίας θα ανέλθει στο ποσό των 4.210 ευρώ. Στις περισσότερες περιπτώσεις πώλησης ακινήτων ο φόρος υπεραξίας ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ. Πάντως προς το παρόν δεν γίνεται καμία αγοραπωλησία και αυτό, διότι οι συμβολαιογράφοι απέχουν από τη σύνταξη και υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων πώλησης ακινήτων, υπαγομένων στον φόρο υπεραξίας.

Το μεγάλο κόλπο με τα όρια των οικισμών

Η νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος προβλέπει ότι «καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων, με εφαρμογή ενιαίων τεχνικών προδιαγραφών, τα όρια, που έχουν καθορισθεί σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, των οικισμών προ του 1923 ή των οικισμών μέχρι 2.000 κατοίκους». Ποια όμως όρια θα καταγραφούν στην ψηφιακή βάση του ΥΠΕΚΑ; Είναι εντυπωσιακό να αναφερθεί ότι από το σύνολο των 12.500 οικισμών μόνον 2.500 οικισμοί είναι ενταγμένοι σε Προεδρικά πολεοδομικά Διατάγματα της περιόδου 1979-1985, με τα οποία καλύφθηκε το έκνομο των οριοθετήσεων έως το 1979 από τις παλιές νομαρχίες.

Για τον κύριο όγκο των 10.000 οικισμών, στην πραγματικότητα οι αποφάσεις πολεοδόμησής τους και τα όρια επέκτασής τους με αποφάσεις των παλαιών νομαρχών στερούνται νόμιμης έγκρισης. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι τα όρια αυτά για το σύνολο σχεδόν των 12.500 οικισμών, όπως έχουν διαμορφωθεί από αλλεπάλληλες παλαιές και νεότερες αποφάσεις, που αφορούν τόσο το συνεκτικό τμήμα του οικισμού όσο και τις λεγόμενες ζώνες οικισμού, που εκτείνονται σε απόσταση 500 μέτρων από τα εκάστοτε όρια του οικισμού, όπου επιτρέπεται η ανέγερση οικοδομών με τους όρους της εκτός σχεδίου δόμησης, είναι εξαιρετικά ασαφή και στην πράξη έχουν γίνει λάστιχο.

Εξαιρετικά εύγλωττη είναι η εικόνα της διαρκούς επέκτασης των μικρών οικισμών, κυρίως σε παράκτιες και νησιωτικές τουριστικές περιοχές, όπου φυτρώνουν συνεχώς κατοικίες και τουριστικά καταλύματα, κατά τρόπο, που παλαιοί γειτονικοί μικροί οικισμοί να ενώνονται μεταξύ τους, αποτελώντας πλέον ενιαίο δομημένο σύνολο.

Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι στην προσπάθειά του το ΥΠΕΚΑ να βάλει τέλος σε μία διαρκώς εξελισσόμενη επέκταση των οικισμών και να κάνει μια νέα αρχή οριοθέτησής τους και μάλιστα σε ψηφιακή μορφή, με τα δεδομένα της νομοθετικής ρύθμισης που προωθείται αφ' ενός μεν δεν αποκλείεται να νομιμοποιηθούν όλες οι μέχρι σήμερα... «γκρίζες» επεκτάσεις αλλά και να ανοίξει παράθυρο για νέες εντάξεις μικρών και μεγαλύτερων ιδιοκτησιών σε πολεοδομικά σχέδια, τα όρια των οποίων θα προσδιοριστούν από τις τελικές οριοθετήσεις των οικισμών.

Πάντως, η νέα ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα να νομιμοποιηθούν τα όρια των αποφάσεων των παλαιών νομαρχών προβλέποντας σχετικά ότι: «Σε περίπτωση κανονιστικών πράξεων Νομαρχών, καθορισμού ορίων οικισμού, που για οποιοδήποτε λόγο δεν δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τα σχετικά διαγράμματα, καταγράφονται στην ψηφιακή βάση δεδομένων τα σχέδια που εγκρίθηκαν με την έκδοση γνωμοδότησης του αρμοδίου ΣΧΟΠ ή και του αρμοδίου νομάρχη και υφίστανται στα αρχεία των δημόσιων υπηρεσιών».

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αποφάσεις καθορισμού ορίων με αποφάσεις των παλιών νομαρχών, πέραν του γεγονότος ότι είναι ανίσχυρες, αφού έχουν καταπέσει με αποφάσεις του ΣτΕ είναι και εξαιρετικά γενικές και ασαφείς στις περιγραφές τους. Θέτουν ως σημεία οριοθέτησης (δάση, ρέματα, ιδιοκτησίες, χωματόδρομοι κ.ά.), που στο πέρασμα του χρόνου έχουν πλήρως αλλάξει και κανείς δεν μπορεί πλέον να βρει τα ίχνη τους.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ δεν προβλέπει ποιοι (δήμοι, περιφέρειες, διορισμένοι γραμματείς αποκεντρωμένων διοικήσεων) θα έχουν την ευθύνη της καταγραφής, αλλά η κάθε λεπτομέρεια για τη δημιουργία της ψηφιακής βάσης δεδομένων, τη διαδικασία ελέγχου των ορίων, τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου παραπέμπεται μελλοντικά στην έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki