Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Χωρίς "αέρα" αλλά με καφέ και φούρνους

Στις νέες τάσεις στο χώρο του λιανεμπορίου, όπως διαμορφώνονται λόγω των συνεπειών της κρίσης, συγκαταλέγεται το γεγονός ότι πλέον έχει εξαφανισθεί ο «αέρας», ενώ αυξάνονται και πληθύνονται οι περιπτώσεις μεγάλων αλυσίδων που καταβάλλουν αντί για ενοίκιο, ποσοστό επί του τζίρου, που κυμαίνεται από 5%- 7%, όταν μισθώνουν καταστήματα εκτός εμπορικών κέντρων. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί επίσης το γεγονός ότι η απασχόληση στον κλάδο του λιανεμπορίου έχει μειωθεί από το 16% του συνόλου εργατικού δυναμικού προ κρίσης σε 12% σήμερα, με ό,τι αρνητικό συνεπάγεται αυτό γενικότερα για την οικονομία. Στη διάρκεια της κρίσης, σύμφωνα με την Αθηναϊκη Οικονομική, παρατηρείται επίσης το φαινόμενο της μεγάλης αύξησης του αριθμού των φούρνων και των χώρων εστίασης σε όλους τους εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας, η διατήρηση πολύ μικρότερων αποθεμάτων από πλευράς των εταιρειών, όπως συμβαίνει στις αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών, αλλά και ειδικά για το κέντρο της Αθήνας η σταδιακή μετατόπιση του λιανεμπορίου, από το Κολωνάκι, στο Σύνταγμα και το Μοναστηράκι. Απο την άλλη πλευρά , την 22η θέση, σε σύνολο 24 χωρών, καταλαμβάνει η ελληνική αγορά retail, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η Proprius που εκπροσωπεί την Cushman & Wakefield στην Ελλάδα, . Η Μεγάλη Βρετανία είναι η κυριότερη αγορά στην Ευρώπη, ενώ ακολουθούν η Τουρκία, η Γερμανία, η Σουηδία, η Νορβηγία, η Ρωσία, η Ελβετία και η Γαλλία. Στον αντίποδα, τις τρεις τελευταίες θέσεις, στην κατάταξη των 24 χωρών, καταλαμβάνουν η Ουγγαρία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα. Πάντως, η πολυεθνική εταιρεία ακινήτων εκτιμά ότι ο όγκος των επενδύσεων σε ευρωπαϊκό ετήσιο επίπεδο θα διαμορφωθεί στα 142 δισ. ευρώ, μέγεθος 5% μεγαλύτερο, συγκριτικά με το 2012.

Τα νέα κτυπήματα

Υποβολή «πόθεν έσχες» για την αγορά ακίνητου και μείωση ή κατάργηση των αφορολόγητων ορίων για την αγορά α' κατοικίας είναι τα νέα χτυπήματα που θα δεχτούν οι ιδιοκτήτες ακίνητων το 2014. Με τα νέα μέτρα το υπουργείο Οικονομικών επαναφέρει τους ελέγχους «πόθεν έσχες» αλλά τους επεκτείνει και για την αγορά α’ κατοικίας που προστατευόταν και όταν ακόμα ίσχυε το μέτρο στο παρελθόν. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που «εμπνεύστηκαν» στο υπουργείο Οικονομικών, από φέτος όλες οι δαπάνες που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι για να αγοράσουν ακίνητα, δηλαδή σπίτια, λοιπά κτίσματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια κ.λπ. ή να ανεγείρουν οικοδομές θα θεωρούνται «τεκμήρια εισοδήματος», δηλαδή θα λαμβάνονται υπόψη από τις φορολογικές αρχές για τον προσδιορισμό των φορολογητέων εισοδημάτων τους. Το μέτρο αυτό, σε συνδυασμό με τη διατήρηση του ΦΠΑ στο 23% για την αγορά νεόδμητων οικοδομών και την επιβολή του νέου Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, αναμένεται να βάλει οριστικά ταφόπλακα στην ήδη ημιθανή αγορά ακινήτων.

Τι αλλάζει με τον αιγιαλό

Νέα διαδικασία οριοθέτησης του αιγιαλού προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, με βάση τα υπόβαθρα της ΕΚΧΑ (πρώην Κτηματολόγιο ΑΕ) τα οποία απεικονίζουν με σύγχρονα μέσα «την παράκτια ζώνη, κατ΄αρχήν και κατά κύριο λόγο, αλλά και τις παραποτάμιες και παραλίμνιες ζώνες των μεγαλύτερων ποταμών και λιμνών της χώρας και καθιστά ευχερή την οριοθέτηση του αιγιαλού, της παραλίας, της όχθης και παρόχθιας ζώνης, καθώς και των ακινήτων που χαρακτηρίζονται ως παλαιοί αιγιαλοί και περιλαμβάνονται στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου».

Στο πολυνομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί μόνο οι διατάξεις που προβλέπουν πως θα γίνει η χάραξη του αιγιαλού και όχι οι υπόλοιπες ρυθμίσεις για τη διαχείριση / εκμετάλλευση της παραλιακής ζώνης που περιλαμβάνονται στο αυτόνομο σχέδιο νόμου που είχε παρουσιάσει προ εβδομάδων το υπουργείο Οικονομικών. Ορισμένες από τις διατάξεις (π.χ. για τις μαρίνες) έχουν ενταχθεί σε άλλα σημεία του πολυνομοσχεδίου. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «μετά από 70 περίπου χρόνια εφαρμογής των α.ν. 2344/1940 και 2971/2001 έχει οριοθετηθεί μόνο ποσοστό 8% της συνολικής ζώνης αιγιαλού της χώρας».

Η χάραξη της οριογραμμής δεν γίνεται, κατ’ αρχήν, από επιτροπή δημοσίων υπαλλήλων (την Επιτροπή του άρθρου 3) όπως μέχρι σήμερα, αλλά με φωτοερμηνεία των ορθοφωτοχαρτών που κατήρτισε η ΕΚΧΑ ΑΕ, συνολικά και για όλο το μήκος των ακτών που δεν έχει μέχρι σήμερα οριοθετηθεί αιγιαλός. Η δημοσιοποίηση των σχετικών στοιχείων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, μέσω ιστοσελίδας στην οποία θα έχουν οι πολίτες ελεύθερη πρόσβαση. Τα εν λόγω υπόβαθρα «συνίστανται σε έγχρωμους ορθοφωτοχάρτες ακριβείας, με υψομετρική πληροφορία, κλίμακας τουλάχιστον 1:1000, και φωτοληψίας ετών 2008-2009, που είναι εξαρτημένοι από το Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς 1987 και απεικονίζουν παράκτια ζώνη εύρους τουλάχιστον 300 μέτρων από την ακτογραμμή».

Εν συνεχεία προβλέπεται η παραλαβή των ορθοφωτοχαρτών με την επ΄αυτών χαραγμένη προκαταρκτική γραμμή αιγιαλού και το ψηφιακό μοντέλο εδάφους καθώς και της τεχνικής έκθεσης για τις προδιαγραφές και τα κριτήρια που εφαρμόστηκαν κατά την χάραξη της οριογραμμής του αιγιαλού, από το Δημόσιο και περιγράφεται, σε τρία στάδια, η διαδικασία οριστικοποίησης της προσωρινής οριογραμμής.

Με το σχέδιο νόμου «ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες της ανάρτησης των στοιχείων, σε ψηφιακή μορφή, σε ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, στην οποία και θα παραμένουν διαρκώς αναρτημένα για την ενημέρωση του κοινού. Η ημερομηνία ανάρτησης πρέπει να αποδεικνύεται με πρακτικό αρμόδιας υπηρεσίας, σχετική ανακοίνωση δε τοιχοκολλείται για την ευρύτερη δυνατή δημοσιότητα. Επειδή είναι πιθανό, για λόγους εθνικής άμυνας, να εξαιρεθούν συγκεκριμένοι ορθοφωτοχάρτες από την ανάρτηση, προβλέπεται η δυνατότητα των ενδιαφερομένων να λαμβάνουν γνώση της οριογραμμής του αιγιαλού, για τις περιοχές που έχουν εξαιρεθεί από την ανάρτηση, με αίτημά τους προς την αρμόδια κτηματική υπηρεσία. Σε περίπτωση συνδρομής αυτής της περίπτωσης, πρέπει, στην απόφαση έγκρισης της παραγράφου 3 του άρθρου 4 και στις ανακοινώσεις που τοιχοκολλούνται, να γίνεται μνεία στην εξαίρεση ορθοφωτοχαρτών και στον τρόπο γνωστοποίησης της γραμμής αιγιαλού στους ενδιαφερόμενους».

Εισάγεται τεκμήριο γνώσης του καθορισμού της οριογραμμής, μετά την παρέλευση τριμήνου από την ανάρτηση και υλοποίηση των λοιπών όρων δημοσιότητας και ορίζεται ότι όσοι διαφωνούν με τον καθορισμό μπορούν να ζητήσουν τον επανακαθορισμό». Εισάγεται πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία, αν μετά την παρέλευση 18 μηνών από τη λήψη των σχετικών στοιχείων από την αρμόδια κτηματική υπηρεσία δεν έχει εκδοθεί απόφαση επικύρωσης από το Γ.Γρ.Α. Διοίκησης, η προσωρινή οριογραμμή που έχει αποτυπωθεί στους ορθοφωτοχάρτες θεωρείται οριστική και εκδίδεται σχετικά διαπιστωτική πράξη του Γ.Γρ.Α.Διοίκησης. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα σε όποιον έχει έννομο συμφέρον (π.χ. περιπτώσεις υποχρεωτικής χάραξης αιγιαλού του άρθρου 8 του ν.2971/2001) να επισπεύσει τον καθορισμό οριστικής γραμμής αιγιαλού υποβάλλοντας αίτηση στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία. Σε αυτήν την περίπτωση, η Επιτροπή οφείλει να αποφανθεί εντός τριών μηνών από την υποβολή της αίτησης, άλλως η προσωρινή γραμμή θεωρείται οριστική

Απο όλα έχει ο μπαξές...

Η κυβέρνηση,  προχωρά μεταξύ άλλων στην ιδιωτικοποίηση κρατικών ακινήτων και εκτάσεων στην Κεντρική Μακεδονία μέσω του ΤΑΙΠΕΔ: Πρόκειται για εκτάσεις - «φιλέτα» σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, διατηρητέα κτίρια, ακίνητα στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, εκτάσεις για ανάπτυξη logistics κ.ά.

-- Συγκεκριμένα, στη Θεσσαλονίκη βγάζει στο σφυρί:

Σαλαμίνα: έκταση 19.059,69 τ.μ., για ανάπτυξη αθλητικών εγκαταστάσεων.

Μεσημέρι, Δήμου Θερμαϊκού (περιοχή Τούμπα): Δύο οικόπεδα έκτασης 34.449,62 τ.μ. και 55.317,16 τ.μ., για ανάπτυξη εξοχικών κατοικιών.

Στοά Μοδιάνο, στην οδό Ερμού, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης: Εκταση 2.508,07 τ.μ., με καταστήματα.

Ιστορικό κτίριο στην οδό Θεοφίλου 13, στην Ανω Πόλη, για πολιτιστικές δραστηριότητες.

Νέο Κορδελιό Δήμου Ευόσμου - Κορδελιού: Εκταση 11.316 τ.μ., με σιλό και αποθήκες, για δημιουργία κέντρου logistics.

Μενεμένη, Δήμου Αμπελοκήπων - Μενεμένης: Εκταση 89.811 τ.μ., για δημιουργία κέντρου logistics.

Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης: Εκταση 14.706,4 τ.μ. για ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων - αποθηκών.

-- Στη Χαλκιδική, ξεπουλά γνωστές περιοχές μεγάλου φυσικού κάλλους για ανάπτυξη παραθεριστικών κατοικιών:

Καλαμίτσι, Δήμου Σιθωνίας, έκταση 15.197,65 τ.μ.

Νέα Προποντίδα, οικόπεδο έκτασης 27.879,53 τ.μ.

Νέα Φώκαια, οικόπεδο έκτασης 28.097 τ.μ.

Πόρτο Κουφό, οικόπεδο έκτασης 22.650 τ.μ.

Τι συμβαίνει με τα διατηρητέα

Οι 20.000 ιδιοκτήτες διατηρητέων έπαθαν αποπληξία με τον «ουρανοκατέβατο» ΕΝΦΙΑ, τον οποίο χαρακτήρισαν «παράνομο» στην έκτακτη συνάντηση των μελών του Συλλόγου τους την περασμένη Τετάρτη, εν όψει της ψήφισης της σχετικής τροπολογίας. Για τον λόγι αυτο ο Σύλλογος τους ετοιμάζεται να προσφύγει στη δικαιοσύνη. Δεν είναι ένα το νομικό έρεισμα της προσφυγής του Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιοκτητών κατά του ελληνικού Δημοσίου; «Κατ' αρχάς, το κράτος δεν εκπληρώνει τις ανειλημμένες υποχρεώσεις του απέναντί μας, όπως προκύπτουν από το άρθρο 24 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται αποζημίωση για τις δεσμεύσεις που υφίστανται (. Συγχρόνως, η σύμβαση για την προστασία της ευρωπαϊκής κληρονομιάς έχει επικυρωθεί και από το Ελληνικό Κοινοβούλιο με το Νόμο 2039 του 1992. Ομως συνεχίζουν να αγνοούν τη Σύμβαση της Γρανάδας για την οικονομική ενίσχυση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 28, επικυρωθείσα διεθνής σύμβαση έχει αυξημένη ισχύ σε σχέση με την εγχώρια νομοθεσία. Κι αντί να δούμε φορολογικά κίνητρα 12 χρόνια μετά την ψήφιση του νέου αρχαιολογικού Νόμου (ο οποίος με το άρθρο 48 προβλέπει Προεδρικό Διάταγμα απ' τα υπουργεία Οικονομικών, Πολιτισμού και Περιβάλλοντος που θα καθορίζει τα ποσοστά συμμετοχής του Δημοσίου σε κάθε αναστήλωση ή αποκατάσταση), φορτώνουν και τον ΕΝΦΙΑ!». Το ζήτημα του ΕΝΦΙΑ στα διατηρητέα μνημεία φέρεται να έφθασε στην τρόικα, η οποία όμως ήταν κάθετα αντίθετη σε κάθε ελάφρυνση. Οπως διευκρινίζεται σε επιστολή προς τον υπουργό Οικονομικών, η οποία κοινοποιήθηκε και στα λοιπά αρμόδια υπουργεία, ζητώντας την αναγκαία νομοθετική διόρθωση του ΕΝΦΙΑ, «ο χαρακτηρισμός ενός κτηρίου ως διατηρητέου σπανίως είναι κάτι που ζητά ο ιδιοκτήτης. Και ουδέποτε γίνεται αυτός ο χαρακτηρισμός υπέρ του. Γίνεται για να ωφεληθεί το δημόσιο συμφέρον. Πώς λοιπόν νομικά μια πράξη με σκοπό το δημόσιο συμφέρον καταλήγει να επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη; Στην Αγγλία όλα αυτά από αιώνων έχουν γίνει αποδεκτά, με αποτέλεσμα το εσωτερικό του κτίσματος να ανήκει στον ιδιοκτήτη και το εξωτερικό στον δήμο, που το πληρώνει».

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki