Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι αλλάζει στα στεγαστικά

Μεγαλύτερες ευθύνες στις τράπεζες για τη χορήγηση σε καταναλωτές στεγαστικών δανείων μεταθέτει νέα Οδηγία που ετοιμάζεται στις Βρυξέλλες. Μάλιστα, η κατάσχεση ακινήτου σε περιπτώσεις αδυναμίας πληρωμής θα αποτελεί την έσχατη επιλογή για την τράπεζα και θα γίνεται μόνο ύστερα από συμφωνία με το δανειολήπτη. Τα στεγαστικά δάνεια της νέας εποχής θα είναι για λίγους και... καλούς, αξιόπιστους, ενημερωμένους και υπεύθυνους καταναλωτές, από τράπεζες που θα έχουν υπολογίσει καλά τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν. Στόχος της Ευρωπαϊκής Οδηγίας είναι η προστασία των καταναλωτών από τα ψιλά γράμματα των δανείων και ο περιορισμός της δανειοδότησης χωρίς ορθολογικά κριτήρια, η οποία οδήγησε σε φούσκα την αγορά ακινήτων σε πολλές χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κρίση επιβάλλει την εξυγίανση της αγοράς στεγαστικών δανείων ώστε να διαμορφωθεί μία νέα ενιαία σταθερή ευρωπαϊκή αγορά ενυπόθηκων δανείων που θα στηρίζει την πραγματική οικονομία. Η νέα Οδηγία, που αναμένεται να εγκριθεί από το Συμβούλιο Υπουργών και το Κοινοβούλιο, εκτιμάται ότι μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή από φέτος, αν φυσικά δεν ξεκινήσει μία διαδικασία αλλαγών και συμβιβασμών.

Στην εφαρμογή της νέας Οδηγίας αρνητική είναι η στάση τόσο του λόμπι των χρηματοπιστωτικών οργανισμών, που θεωρεί ότι θα «παγώσει» η χορήγηση νέων δανείων, όσο και του λόμπι των εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων, που βλέπουν να κλείνουν ακόμη περισσότερο οι κάνουλες της ρευστότητας για τη δραστηριότητά τους. Τι προβλέπει η νέα οδηγία: Ενισχύει τις ελεγκτικές υπηρεσίες, ώστε να υιοθετήσουν μέτρα όπως προειδοποιήσεις κινδύνων και όριο στη σχέση δανείου/αξίας, όπως και να υποβάλουν σε στρες τεστ τις συμφωνίες δανεισμού. Η μεγάλη σημασία της αγοράς ενυπόθηκων δανείων στην πραγματική οικονομία και στη δημιουργία κρίσεων αυξάνει τη σημασία που πλέον πρέπει να δίνουν σε αυτήν την αγορά οι Αρχές αυξάνοντας τις απαιτήσεις διαφάνειας. Το 2009 η αγορά ενυπόθηκων δανείων στις 27 χώρες της Ε.Ε. ήταν 6 τρισ. ευρώ ή το 52% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Πλέον, οι Αρχές θα θέτουν τους αυστηρούς όρους βάσει των οποίων θα γίνονται οι αξιολογήσεις των ακινήτων, λαμβάνοντας υπόψη μία σειρά από προβλέψεις. Ο στόχος είναι να εξαλειφθεί ο κίνδυνος που παρουσιάζεται σήμερα, οι τράπεζες να εγγράφουν αξίες για τα ακίνητα που δανειοδότησαν πολλαπλάσιες από την πραγματική αξία τους στην αγορά. Οι τράπεζες πλέον θα αναλαμβάνουν τη μεγαλύτερη ευθύνη της αποτυχίας της συμφωνίας δανειοδότησης.

Η νέα Οδηγία προτείνει την κατάργηση των ποινών για πρόωρη εξόφληση ώστε να ενισχυθεί η πρόωρη εξόφληση. Επίσης, η κατάσχεση του ακινήτου δεν θα αποτελεί παρά μόνο την έσχατη επιλογή στην περίπτωση αδυναμίας πληρωμών του δανειζομένου και μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του. Θα προηγούνται διαπραγματεύσεις για την αλλαγή των όρων του δανείου, του χρόνου και της μηνιαίας δόσης του. Αναβαθμίζει τη σχέση δανειζόμενου - δανειστή. Γίνεται υποχρεωτική η καλή και αναλυτική ενημέρωση και προβλέπεται εκπαίδευση και συμβουλευτική του ενδιαφερόμενου να δανειστεί. Περιγράφεται στην Οδηγία ένα μίνιμουμ ενημέρωσης, το οποίο οι τράπεζες οφείλουν να παρέχουν στους καταναλωτές. Μεταξύ άλλων, θα δίνεται βαρύτητα στη με ακρίβεια και χωρίς ωραιοποιήσεις ενημέρωση για τα επιτόκια και το κόστος του δανείου στο σύνολό του και ανά μήνα, τις χρεώσεις λόγω καθυστερήσεων, τα προσφερόμενα δάνεια ανά νόμισμα και τι σημαίνει η κάθε επιλογή, τις διαφορετικές επιλογές και το κόστος τους ανάλογα την επιλεγμένη δόση, τι προβλέπεται στην περίπτωση γρηγορότερης εξόφλησης, και τον τρόπο που θα γίνεται η εκτίμηση του ακινήτου. Η ενημέρωση του καταναλωτή δεν θα σταματά με τη σύναψη του δανείου, αφού η τράπεζα θα υποχρεούται να ενημερώνει για τις επιλογές του πελάτης της και μετά την υπογραφή του δανείου. Επίσης, η Οδηγία προβλέπει τα κράτη-μέλη να πραγματοποιήσουν καμπάνιες για την εκπαίδευση των καταναλωτών, ώστε να μπορούν να εκτιμήσουν τα συμφέροντά τους και τους κινδύνους.

Προβλέπεται η αποτύπωση των δανείων σε ειδικά έντυπα ώστε να είναι απόλυτα συγκρίσιμα τα δάνεια και οι προτεινόμενοι όροι των τραπεζών. Το ESIS (European Standarised Information Sheet) θα περιλαμβάνει όλα τα χαρακτηριστικά του δανείου (επιτόκιο, χρόνος αποπληρωμής, έξτρα κόστη, κόστος πρόωρης αποπληρωμής, υποχρεώσεις, κινδύνους και προειδοποιήσεις κ.ά.). Ενοποιεί την τραπεζική αγορά στεγαστικών δανείων, δημιουργώντας «πανευρωπαϊκό διαβατήριο» για τις επιχειρήσεις που θέλουν να πουλήσουν στεγαστικά δάνεια σε άλλες χώρες. Δίνει την ελευθερία στους επενδυτικούς οργανισμούς που λειτουργούν ως διαμεσολαβητές δανείων να μπορούν να δραστηριοποιηθούν σε όλη την Ευρώπη. Φυσικά για όσες πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί και περιλαμβάνονται στα ειδικά αρχεία, έχοντας λάβει το σχετικό «Πανευρωπαϊκό Διαβατήριο».

Η Οδηγία φιλοδοξεί να δημιουργήσει μία σταθερή ενοποιημένη αγορά που θα ενθαρρύνει μελλοντικά τις διασυνοριακές δραστηριότητες των τραπεζών, αλλά και τη δυνατότητα του καταναλωτή να επιλέξει στεγαστικό δάνειο από άλλη χώρα ή πιστωτικό οργανισμό. Ο πιστωτής και ο καταναλωτής μοιράζονται την ακριβή και ίδια αξιολόγηση του ακινήτου με βάση προτεινόμενα κριτήρια αξιολόγησης. Οι όροι της αξιολόγησης θα τίθενται από τις Αρχές και θα περιλαμβάνουν προβλέψεις ώστε η αξία του ακινήτου να υπολογίζεται ορθολογικά και με βάση όλα τα μελλοντικά ενδεχόμενα.

Ψάχνει για νέο κτίριο το ΥΠΕΚΑ

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, προχ;ωρησε ά σήμερα στη δημοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για τη μίσθωση ακινήτου, στο οποίο θα μετεγκατασταθεί το σύνολο των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ. Το ΥΠΕΚΑ σήμερα απασχολεί περίπου 1.300 άτομα σε συνολικά 28 νοικιασμένα κτίρια, τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία των Αθηνών και στην πλειοψηφία τους είναι παλαιά (άνω των 20 ετών) με άμεση συνέπεια, αφενός να μην ανταποκρίνονται στοιχειωδώς στις ανάγκες μιας σύγχρονης Υπηρεσίας, αφετέρου να είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα και με αυξημένες λειτουργικές δαπάνες. Σημειώνεται ενδεικτικά, ότι για το έτος 2010 τα συνολικά ενοίκια ξεπέρασαν τα 9 εκ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά έξοδα των κτιρίων του ΥΠΕΚΑ (φύλαξη, καθαριότητα, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κλπ) ξεπέρασαν το ποσό των δύο εκ. ευρώ. Τα κυριότερα πλεονεκτήματα της μετεγκατάστασης αφορούν στην άμεση εξοικονόμηση πόρων από τα μισθώματα (περίπου 70% του υφιστάμενου συνολικού κόστους μίσθωσης, καθώς αναμένεται εξοικονόμηση τουλάχιστον 6,5 εκ. ευρώ κατ’ έτος), και στην μείωση των λειτουργικών εξόδων (τουλάχιστον κατά 50%, πάνω από ένα εκ. ευρώ). Η διαδικασία της μετεγκατάστασης αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.

Ανάκαμψη; Βλέπουμε ...

Αποκαρδιωτικές είναι οι προβλέψεις του ΔΝΤ για εκτίναξη της ανεργίας, παράταση της ύφεσης και διατήρηση του δημοσίου χρέους σε υψηλότατα επίπεδα παρά το “κούρεμά” του, ενώ άκρως δυσοίωνες είναι και οι εκτιμήσεις για τη λιτότητα, αφού οι συντάκτες των δύο εκθέσεων του Ταμείου που δημοσιοποιήθηκαν χθες θεωρούν βέβαιη την πολύχρονη παράτασή της. Ειδικότερα, το ΔΝΤ αξιολογεί ως βασικά αρνητικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας την ύφεση και την ανεργία. Για την ύφεση προβλέπει ρυθμό 4,7% εφέτος, ενώ για το 2013 αναμένει μηδενική μεταβολή του ΑΕΠ. Ωστόσο, το μέγεθος εκείνο που προκαλεί το μεγαλύτερο δέος είναι η ζοφερή πρόβλεψη για την ανεργία εφέτος, η οποία εκτιμάται στο 19,4%, ποσοστό που δεν προβλέπεται να υποχωρήσει, αλλά να παραμείνει αμετάβλητο και το 2013, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως ο αριθμός των ανέργων (χωρίς τους ημιαπασχολούμενους), σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, δεν θα υποχωρήσει κάτω από το 1 εκατομμύριο. Ιδιαίτερα δυσοίωνες όμως είναι οι προβλέψεις και για την εξέλιξη του ελλείμματος και του χρέους. Συγκεκριμένα, το ΔΝΤ εκτιμά ότι το χρέος θα υποχωρήσει φέτος στο 152,3% του ΑΕΠ από 160,8% πέρυσι λόγω του PSI, για να ανέβει ξανά στο 160,9% το 2013 και να αρχίσει να υποχωρεί σταδιακά τα επόμενα έτη. Το Ταμείο εκτιμά ότι το χρέος θα υποχωρήσει στο 136,8% του ΑΕΠ το 2017. Όσον αφορά το έλλειμμα, για το οποίο αναμένονται επίσημες προβλέψεις από τη Eurostat τις επόμενες ημέρες, το ΔΝΤ προβλέπει ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα θα υποχωρήσει στο 7,2% του ΑΕΠ εφέτος από 9,2% του ΑΕΠ το 2011, για να φτάσει στο 4,6% του ΑΕΠ το 2013 και να βρεθεί το 2014 κάτω από το όριο του Μάαστριχτ (3% του ΑΕΠ) υποχωρώντας στο 2,1% του ΑΕΠ. Για το 2017, το Ταμείο προβλέπει έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ.

Ποιούς συμφέρει να αγοράσουν τώρα

Ποιούς συμφέρει να αγοράσουν τώρα;Εκείνους που θα περιορίσουν την επιβάρυνση λόγω αυξήσεων αντικειμενικών αξιών και κατάργησης των αφορολόγητων. Συγκεκριμένα , δεν θα πέσουν θύματα της «εκρηξης» στους φόρους μεταβίβασης ακινήτων που αναμένεται να προκαλέσει η αύξηση των αντικειμενικών αξιών που προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, και της περικοπής των φοροαπαλλαγών που ισχύουν σήμερα για την απόκτηση πρώτης κατοικίας. Στην πραγματικότητα μία αγορά σήμερα μπορεί να σημαίνει όφελος ακόμα και 30% στο φορολογικό κόστος. Πρακτικά, η αύξηση της φορολογικής μπορεί να είναι μεγαλύτερη απο τα οφέλη που θα έχει ο υπόψηφιος απο μία πτώση των τιμών απο 3-5%. Μέχρι να αλλάξει το φορολογικό τοπίο στα ακίνητα, οι φορολογούμενοι μπορούν να κερδίσουν απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης για αγορά κατοικίας ή οικοπέδου .

1. Ποια είναι η απαλλαγή που παρέχεται για την απόκτηση πρώτης κατοικίας; Παρέχεται απαλλαγή για βοηθητικούς χώρους; Η απαλλαγή συνδέεται με την οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου και το είδος του αγοραζόμενου ακινήτου ως εξής:

α) Για αγορά κατοικίας: Από άγαμο μέχρι ποσού αξίας 200.000 ευρώ, ενώ από άγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ. Από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 250.000 ευρώ, ενώ από έγγαμο που παρουσιάζει αναπηρία τουλάχιστον 67% από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία μέχρι ποσού αξίας 275.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του.

β) Για αγορά οικοπέδου: Από άγαμο μέχρι ποσού αξίας 50.000 ευρώ. Από έγγαμο μέχρι ποσού αξίας 100.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα αυτού και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του. Αν η αξία του ακινήτου υπερβαίνει τα παραπάνω αφορολόγητα όρια, η απαλλαγή χορηγείται μέχρι του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού και για την επιπλέον αξία οφείλεται φόρος μεταβίβασης με συντελεστή 10%. Σε περίπτωση αγοράς κατοικίας, στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα με το ίδιο συμβόλαιο αγοράς.

2. Ποιοι είναι οι συντελεστές για τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης ακινήτων; Οι συντελεστές είναι οι εξής: 8% για το μέχρι 20.000 ευρώ τμήμα της φορολογητέας αξίας και 10% για το άνω του ποσού αυτού τμήμα της, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη πυροσβεστικής υπηρεσίας στην περιοχή. Στο ποσό του κύριου φόρου επιβάλλεται και φόρος υπέρ δήμων και κοινοτήτων 3%.

3. Ποιοι δικαιούνται απαλλαγή για αγορά πρώτης κατοικίας; Η απαλλαγή παρέχεται μόνο σε φυσικά πρόσωπα (έγγαμα ή άγαμα), εφόσον κατοικούν μόνιμα στην Ελλάδα. Συνεπώς, δεν δικαιούνται της απαλλαγής οι Έλληνες φοιτητές για όσο διάστημα παραμένουν σπουδάζοντας στο εξωτερικό. Καταργήθηκε η απαλλαγή για τους Έλληνες ή ομογενείς του εξωτερικού που δεν κατοικούν στην Ελλάδα κατά το χρόνο της αγοράς.

4. Υπάρχει δικαίωμα απαλλαγής για δεύτερη φορά; Απαλλαγή παρέχεται και για κάθε νέα αγορά ακινήτου, εφόσον: Τα ακίνητα που έχει στην κυριότητά του κατά το χρόνο της νέας αγοράς ο αγοραστής, ο σύζυγος ή τα ανήλικα τέκνα τους, δεν πληρούν τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειάς τους και Ο αγοραστής υποβάλλει την οικεία δήλωση και καταβάλλει εφάπαξ το φόρο που αναλογεί στην αξία του ακινήτου που έτυχε της απαλλαγής.

Ερχεται η "τράπεζα γης"

Η θεσμοθέτηση από το ΥΠΕΚΑ της «Τράπεζας Γης» έρχεται να αλλάξει τα έως σήμερα δεδομένα στην ανάπτυξη των πόλεων. Το εργαλείο αυτό, γνωστό και ως «αγορά δικαιωμάτων γης», έρχεται μέσα από την αποϋλοποίηση της ιδιοκτησίας, να συμβάλει στη δημιουργία αστικών παρεμβάσεων μεγάλης κλίμακας, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις δυνατότητες συνεργασίας Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. «Αντικαθιστώντας παρωχημένα εργαλεία σχεδιασμού και δόμησης του χώρου», δηλώνει o γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ, , «δίνουμε την ευκαιρία αναζωογόνησης της οικοδομικής δραστηριότητας, που θα συμπαρασύρει και όλους τους υπόλοιπους κλάδους που εμπλέκονται με αυτήν». Η «αγορά δικαιωμάτων γης» περιλαμβάνει και τη μεταφορά του συντελεστή δόμησης ως άυλου τίτλου, ενός θεσμού που έχει εγκλωβίσει εκατοντάδες ιδιοκτήτες, καθώς το ΣτΕ έχει μπλοκάρει εδώ και χρόνια τη διαδικασία απαιτώντας από την πολιτεία να θεσμοθετήσει τις ειδικές ζώνες υποδοχής του. Μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία:

• Δίνεται οριστική λύση στο θέμα της νομιμοποίησης των αυθαιρέτων με υπερβάσεις στη δόμηση, με αγορά συντελεστή δόμησης από την «τράπεζα γης» που θα δημιουργηθεί σε κάθε δήμο.

• Αξιοποιούνται τα εργαλεία απόσυρσης κτιρίων, συνένωσης ιδιοκτησιών και επεμβάσεων σε επίπεδο οικοδομικού τετραγώνου υποβαθμισμένων περιοχών, από ιδιώτες επενδυτές με στόχο την περιβαλλοντική αναβάθμισή τους, όπως προβλέπει ο ΝΟΚ (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός).

• Διευκολύνεται η αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου, μέσα από συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, και η σύνδεση με επιχειρησιακά και επενδυτικά προγράμματα μεικτής οικονομίας, που ήδη εφαρμόζονται στο εξωτερικό και θα είναι η πρώτη φορά, που επιχειρείται να εφαρμοσθούν και στην Ελλάδα. • Τέλος δίνονται κίνητρα αποκέντρωσης των υπηρεσιών, καθώς οι τράπεζες γης θα δημιουργηθούν σε φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki