Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Τι αλλάζει στις οικοδομικές άδειες

Ρυθμίσεις που διευκολύνουν , τόσο στην έκδοση οικοδομικών αδειών, όσο και στη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης προωθεί το ΥΠΕΚΑ. Ειδικότερα:

- Η μελέτη ενεργητικής πυροπροστασίας συντάσσεται από τον υπεύθυνο μηχανικό και θεσπίζεται η ευθύνη του για την υποβολή και τήρηση όλων των σχετικών κανονισμών. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία θα ελέγχει την υλοποίηση των μέτρων πυροπροστασίας και όχι τη μελέτη κατά το στάδιο της έκδοσης άδειας δόμησης.

- Η Αστυνομική Αρχή θα ενημερώνεται για τα στοιχεία της πράξης έγκρισης δόμησης και του εκτελούντος το έργο, αντί της μέχρι σήμερα αυτοπρόσωπης παρουσίας και θεώρησης όλων των στοιχείων από Αστυνομική Αρχή. Προβλέπεται επίσης, ότι με την έναρξη της ηλεκτρονικής διαδικασίας της Ταυτότητας Κτιρίου η ενημέρωση της Αστυνομικής Αρχής θα γίνεται ηλεκτρονικά.

- Όσες μελέτες για κτιριακό έργο δεν εγκρίνονται από τις Υπηρεσίες Δόμησης, θα μπορούν, μέχρι την έναρξη εφαρμογής της ηλεκτρονικής διαδικασίας, να υποβάλλονται σε ψηφιακή μορφή με συμπυκνωμένο ψηφιακό δίσκο (CD), συνοδευόμενο από υπεύθυνη δήλωση του Μηχανικού για το περιεχόμενό του, οι οποίες θα αποθηκεύονται ηλεκτρονικά σε ειδικό ηλεκτρονικό μητρώο.

- Ομογενοποιούνται οι διατάξεις που αφορούν τα στοιχεία των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, με τα στοιχεία της ταυτότητας κτιρίου.

Όσον αφορά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, για έργα ή δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται από Διαρθρωτικά Ταμεία και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προτείνονται ρυθμίσεις που διασφαλίζουν τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου για τη σύνταξη Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, ή την απόφαση απόρριψης από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή

Στεγαστικα : Τι ισχύει για την ρύθμιση

Δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση έχουν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, τα φυσικά πρόσωπα με εισόδημα από ατομική επιχείρηση ή ελεύθερο επάγγελμα που παρέχουν τις υπηρεσίες τους κατά κύριο λόγο σε έναν εργοδότη και τέλος οι άνεργοι. Οι τελευταίοι θα πρέπει να προσκομίσουν βεβαίωση ανεργίας εκδοθείσα από τον ΟΑΕΔ, με ημερομηνία μέχρι 30 ημέρες πριν την υποβολή της αίτησης ή φωτοτυπία της επικαιροποιημένης κάρτας ανεργίας από τον ΟΑΕΔ. Δυνατότητα ρύθμισης έχουν μόνο οι οφειλές από δανειακές συμβάσεις που δεν έχουν καταγγελθεί, με αρχική ημερομηνία σύναψης της σύμβασης μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2010 -έστω και αν υφίστανται μεταγενέστερες τροποποιήσεις, ανανεώσεις ή ρυθμίσεις των αρχικών συμβάσεων- και για τις οποίες έχει εγγραφεί προσημείωση ή υποθήκη στην κύρια κατοικία του οφειλέτη, η αντικειμενική αξία της οποίας δεν ξεπερνά τις 180.000 ευρώ (200.000 ευρώ για τρίτεκνους και πολύτεκνους). Να σημειωθεί ότι ο όρος για μη καταγγελία της σύμβασης ευνοεί μεγάλη μερίδα των δανειοληπτών που έχουν καθυστερήσει τις δόσεις των στεγαστικών τους δανείων, στον βαθμό που λόγω του προστατευτικού καθεστώτος που υπάρχει για την πρώτη κατοικία, οι τράπεζες αποφεύγουν να καταγγείλουν ένα στεγαστικό δάνειο, όταν η αντικειμενική αξία του ακινήτου είναι έως 200.000 ευρώ. Ετσι υπάρχουν δάνεια με καθυστέρηση στην καταβολή της δόσης ακόμη και 6 ή 12 μήνες και τα οποία δεν έχουν καταγγελθεί.

Δικαιούχοι είναι επίσης όσοι έχουν ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα από οποιαδήποτε πηγή (μισθοί, συντάξεις, ενοίκια, αγροτικά εισοδήματα κ.λπ.) έως 25.000 ευρώ (ετήσιο καθαρό ατομικό εισόδημα έως 15.000 ευρώ) και εφόσον αυτό έχει μειωθεί περισσότερο από 20% σε σύγκριση με τα αποκτηθέντα εισοδήματα κατά το έτος 2009. Το παραπάνω ποσό αυξάνεται κατά 5.000 ευρώ (δηλαδή έως 30.000 ευρώ ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα και έως 20.000 ετήσιο καθαρό ατομικό εισόδημα) για πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή/και μόνιμη αναπηρία 67% και άνω, για τρίτεκνους και πολύτεκνους. Τι χορηγείται:

- Περίοδος χάριτος 48 μηνών.

- Αμεση μείωση του συνόλου των μηνιαίων καταβολών στο 30% του μηνιαίου καθαρού εισοδήματος του νοικοκυριού.

- Η δόση καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου χάριτος θα προσαρμόζεται σε πιθανή μεταβολή του εισοδήματος, και σε κάθε περίπτωση θα διαμορφώνεται στο 30% του μηνιαίου εισοδήματος.

- Η συμβατική διάρκεια του δανείου παρατείνεται κατ’ ελάχιστον για όσο διήρκεσε η περίοδος χάριτος (48 μήνες) και η αποπληρωμή του μετά την περίοδο χάριτος συνεχίζεται με τους όρους της αρχικής σύμβασης. Ειδικότερα:

- Για ετήσια καθαρά οικογενειακά εισοδήματα έως 15.000 ευρώ (ετήσιο καθαρό ατομικό εισόδημα έως 9.000 ευρώ) το επιτόκιο που προβλέπεται στη σύμβαση του δανείου περιορίζεται στο (0,75% + βασικό επιτόκιο ΕΚΤ) και με βάση αυτό υπολογίζεται η μηνιαία δόση κατά την περίοδο χάριτος. Σήμερα το επιτόκιο αυτό διαμορφώνεται στο 1,25% λόγω μείωσης του επιτοκίου της ΕΚΤ.

- Για τους ανέργους με μοναδικό εισόδημα το επίδομα ανεργίας, πέραν των παραπάνω, παρέχεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών με πλήρη απαλλαγή τόκων για συνολικό διάστημα 6 μηνών εντός της περιόδου χάριτος.

- Ο δανειστής υποχρεούται να απέχει από κάθε καταγγελία της δανειακής σύμβασης και από κάθε ατομική δίωξη κατά του οφειλέτη καθώς και κατά του εγγυητή.

- Δυνατότητα προσαρμογής της σύμβασης παροχής του προγράμματος διευκόλυνσης σε πιθανή μεταβολή της οικονομικής κατάστασης του δανειολήπτη.

O παραλογισμός της φορολόγησης

O παραλογισμός της φορολόγησης των ακινήτων δεν έχει προηγούμενο καθώς οι φόροι υπολογίζονται πάνω σε ανύπαρκτη περιουσία. Οι συντελεστές για τον υπολογισμό του ΦΑΠ, του «χαρατσιού» μέσω της ΔΕΗ αλλά και του νέου φόρου από το 2014 έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Ότι επιβάλλονται με βάση ανύπαρκτες αξίες, με βάση αντικειμενικές τιμές που ίσχυαν την εποχή της μεγάλης «φούσκας» στα ακίνητα. Ενώ δηλαδή η ακίνητη περιουσία της συντριπτικής πλειονότητας των Ελλήνων έχει πλήρως απαξιωθεί, η εφορία υπολογίζει τους φόρους με τιμές ζώνης που δεν έπρεπε να υπάρχουν. Μάλιστα, με βάση την απόφαση της κυβέρνησης για «πάγωμα» των αντικειμενικών αξιών μέχρι το 2016, οι πάνω από 6 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων θα συνεχίσουν να πληρώνουν για την επόμενη τριετία φόρους που δεν αντιστοιχούν στην πραγματική αξία της περιουσίας τους. Σήμερα, οι αγοραίες τιμές ακινήτων έχουν υποχωρήσει πάνω από 30% σε σχέση με το 2008, ωστόσο, οι αντικειμενικές αξίες έχουν παραμείνει ίδιες. Όμως, η ανυπαρξία αγοραστών, το γεγονός δηλαδή ότι δεν υπάρχει καμιά ζήτηση για αγορά ακινήτων, ουσιαστικά εκμηδενίζει την αξία των ακινήτων, τα οποία δεν μπορούν να πουληθούν ούτε για την καταβολή των φόρων. Η κατάσταση είναι πιο δραματική στην επαγγελματική στέγη καθώς χιλιάδες γραφεία και καταστήματα είναι χρόνια ξενοίκιαστα, δεν αποδίδουν έσοδα αλλά την ίδια στιγμή φορολογούνται πάνω σε απίστευτα υψηλές αντικειμενικές αξίες και εμπορικούς συντελεστές. Υπάρχουν χιλιάδες πλέον ιδιοκτήτες που έχουν μεγάλη περιουσία στα «χαρτιά» αλλά με την κατάρρευση της κτηματαγοράς δεν έχουν καμιά αξία στην αγορά.

Πως θα βάλετε ενοικιαστήριο στο εξοχικό

Με εμμονή στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, η υπουργός Τουρισμού, , κατέθεσε δύο τροπολογίες, που μειώνουν την απόσταση δόμησης από τον αιγιαλό. Την ίδια στιγμή εντάσσει και τις επαύλεις στα καταλύματα. Συγκεκριμένα, με τροπολογία στο νομοσχέδιο "Απλοποίηση διαδικασιών για την ενίσχυση τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του ΕΟΤ και λοιπές διατάξεις" προβλέπεται ότι η ελάχιστη απόσταση δόμησης τουριστικών εγκαταστάσεων από τη γραμμή του αιγιαλού είναι 30 μέτρα για κτήριο ύψους χαμηλότερου των 7,5 μέτρων. Ενώ για κτήρια έως 7,5 μέτρα η απόσταση δόμησης από τον αιγιαλό ορίζεται στα 50 μέτρα και καταλήγει στα 300 μέτρα για κτήρια ύψους 13,5 μέτρων. Επίσης, με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στις επαύλεις -μονοκατοικίες άνω των 100 τ.μ.- να αποκτήσουν ειδικό σήμα λειτουργίας και να λειτουργήσουν ως τουριστικά καταλύματα, χωρίς προηγούμενη έγκριση καταλληλότητας του οικοπέδου, ενώ οι προδιαγραφές θα προσδιοριστούν από σχετική εγκύκλιο . Στην περίπτωση που ενοικιαστεί παράνομα έπαυλη, τότε το πρόστιμο ανέρχεται στα 50.000 ευρώ. Ειδικά για το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας προτείνεται να χορηγηθεί σε όλα τα πιστοποιημένα τουριστικά καταλύματα, ακόμη και σε αυτά που πρόκειται να συνενωθούν, χωρίς να είναι απαραίτητο προηγουμένως το καθένα από τα δύο να το έχουν λάβει.

Εμπορικά κεντρα Vs Εμπορικές πιάτσες

Σε κρίση βρίσκονται και τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα αλλά η κρίση αυτή είναι μικρότερης έκτασης και έντασης σε σύγκριση με τις αγορές των πόλεων. Μεγάλα καταστήματα και σουπερ μάρκετ είναι παράνομα. Κλείσιμο 90.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Αυτά ειναι μερικά από τα στοιχεία που αφήνει προίκα η κρίση στην αγορά εμπορικών χώρων. Το σίγουρο είναι ότι μεγάλη ευθύνη στην κατανομή των επιπτώσεων της κρίσης έχει η πολίτεια καθώς επέτρεψε οι χρήσεις γης να είναι αποτέλεσμα κερδοσκοπίας και όχι στρατηγικής ανάπτυξης . Το σίγουρο είναι ότι το φαινόμενο των εμπορικών κέντρων στις ελληνικές πόλεις παραμένει σχετικά ανεξέλεγκτο, χωρίς να έχει ακόμη αποτιμηθεί η σημασία τους στην αστική και περιφερειακή οικονομία. Υπό προϋποθέσεις τα εμπορικά κέντρα, ως μεγάλης κλίμακας επενδύσεις μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των αστικών συγκεντρώσεων όπως ανασυγκρότηση αστικών περιοχών, επαναχρησιμοποίηση εγκαταλελειμμένων κελυφών, ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου των πόλεων.

Όμως, η μέχρι σήμερα λειτουργία τους εμπεριέχει τη λογική άντλησης καταναλωτικού δυναμικού και κερδοφορίας τόσο από τις άμεσα προσκείμενες τοπικές κοινότητες στις οποίες εγκαθίστανται όσο και από την ευρύτερη αστική οικονομία και στις περισσότερες περιπτώσεις επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο την οικονομική δομή των τοπικών αγορών αλλά και αυτή των αστικών συγκεντρώσεων. Πάντως η ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων σε παγκόσμια κλίμακα δείχνει ότι δεν επηρεάζονται τα μητροπολιτικά ή αστικά κέντρα αλλά στις παρυφές γίνεται η ζημιά καθώς καταστρέφεται οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη. Στο μεταξύ, αν και φαίνεται τα δεύτερης γενιάς εμπορικά κέντρα να αντέχουν στην ύφεση ωστόσο από στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι εντός του 2012 κατέγραψαν τις πρώτες απώλειες της δυναμικής τους με κάθετη πτώση του κύκλου εργασιών τους λόγω της μεγάλης μείωσης των υφιστάμενων μισθωμάτων (συνεπώς και εσόδων), στην αποχώρηση μισθώσεων και στην αύξηση του ποσοστού των κενών εμπορικών χώρων εντός του συγκροτήματος, στη μεγάλη μείωση της τοπικής ιδιωτικής κατανάλωσης, στην έλλειψη παροχής ρευστότητας από το ιδιοκτησιακό σχήμα αλλά και από τις τράπεζες και στην έλλειψη νέων προς επένδυση κεφαλαίων.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki