Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ακίνητα: Τέσσερα εμπόδια για την ανάκαμψη

Σε τέσσερα μεγάλα εμπόδια σκοντάφτει η ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων. Σύμφωνα με τους οικονομολόγους προϋπόθεση για να ανατραπεί στο σημερινό αρνητικό κλίμα που επικρατεί τόσο στην αγορά κατοικίας όσο και στην αγορά επαγγελματικής στέγης θα πρέπει να αρθούν άμεσα τα εμπόδια αυτά που είναι :

Μείωση εισοδήματος- εργασιακή ανασφάλεια: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία , στην διάρκεια της τελευταίας διετίας καταγράφηκε σημαντική μείωση του διαθεσίμου εισοδήματος μισθωτών και συνταξιούχων ενώ παράλληλα και η κερδοφορία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έφτασε στο ναδίρ με αποτέλεσμα το 20% από αυτές να διακόψουν την λειτουργία τους. Από την άλλη πλευρά , η αλματώδης αύξηση της ανεργίας έχει διαμορφώσει ένα γενικευμένο κλίμα εργασιακής ανασφάλειας. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον , η επένδυση σε ακίνητη περιουσία είναι για εκατομμύρια έλληνες είναι αδιανόητη…

Αδυναμία χρηματοδότησης: Τα επίσημα στοιχεία των τραπεζών εμφανίζουν οριακή μείωση των χορηγήσεων στεγαστικών δανείων. Όμως η πραγματικότητα είναι ακόμα χειρότερη σε σχέση με εκείνη που εμφανίζουν οι επίσημες στατιστικές. Συγκεκριμένα , ένα μεγάλος αριθμός δανείων που χαρακτηρίζονται ως νέες χορηγήσεις δεν είναι τίποτε άλλο παρά αναχρηματοδοτήσεις παλαιών στεγαστικών δανείων που οι οφειλέτες τους αδυνατούν να εξυπηρετήσουν. Στην πραγματικότητα , ο αριθμός των νέων στεγαστικών είναι περίπου 70% χαμηλότερος σε σύγκριση με το 2007 όταν χορηγήθηκαν άνω των 140.000 στεγαστικών για αγορά κατοικίας. Το αδιέξοδο στην χρηματοδότηση αγοράς ακινήτου, επιτείνεται και από το γεγονός ότι δεν είναι εφικτή η πώληση άλλων περιουσιακών στοιχείων από τα έσοδα της οποίας θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί μία νέα αγορά. Επίσης, η ύφεση καθιστά ακόμα δυσκολότερο τον δανεισμό από το συγγενικό και φιλικό περιβάλλον. Παράλληλα, ακόμα και εκείνοι που διαθέτουν ρευστότητα, αποφεύγουν επενδύσεις με μεγάλο χρονικό ορίζοντα .

Αρνητικές αποδόσεις: Τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν λίγοι εκείνοι που με την επένδυση σε ακίνητο προσδοκούσαν κάποιο σταθερό μηνιαίο εισόδημα. Με την επιβολή των τεκμηρίων και την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, το καθαρό εισόδημα (μετά την αφαίρεση των φόρων) είναι ελάχιστο σε σύγκριση με το ποσό της επένδυσης. Αν μάλιστα , αφαιρεθεί και το ποσοστό του πληθωρισμού τότε η απόδοση καθίσταται αρνητική. Δηλαδή , η απόδοση μίας επένδυσης σε ακίνητο είναι πολύ μικρή σε σύγκριση με άλλες επενδύσεις περιορισμένου ρίσκου. Δεν θα πρέπει επίσης , να υποβαθμιστεί το γεγονός ότι η κρίση ανέδειξε και ένα άλλο εγγενές πρόβλημα της επένδυσης σε ακίνητα : την αδυναμία εύκολης και κυρίως γρήγορης ρευστοποίησης.

Ψυχολογία : Οι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η οικονομική δραστηριότητα είναι σε άμεση συνάρτηση με το κλίμα προσδοκιών που επικρατεί στην αγορά. Σε ένα περιβάλλον έντονης οικονομικής ανασφάλειας οι περισσότεροι καταναλωτές ακυρώνουν, αναστέλλουν και αναβάλλουν κάθε κίνηση που θα μπορούσε να επηρεάσει μακροπρόθεσμα την οικονομική τους κατάσταση. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το γεγονός των συχνών αλλαγών του θεσμικού πλαισίου (φορολογική νομοθεσία, χωροταξική και πολεοδομική πολιτική κ.α) . Στις περισσότερες περιπτώσεις οι αλλαγές αυτές , καθιστούν ακόμα πιο δύσκολη την επένδυση σε ακίνητη περιουσία.

Πράσινος δακτύλιος απο 1/5/2012

Ξεκινά από 1/5/2012 το μέτρο του Πράσινου Δακτυλίου στην περιφέρεια Αττικής .Αναλυτικότερα στα βασικά σημεία του μέτρου είναι :

1. Για τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα φορτηγά οχήματα κάτω των 2,2 τόνων, για το μικρό δακτύλιο :

• Όλα τα οχήματα, ανεξαρτήτως τεχνολογίας, θα κυκλοφορούν ελεύθερα εντός του μικρού δακτυλίου εφόσον είναι τεχνολογίας Euro V ή μεταγενέστερης, με άδεια πρώτης κυκλοφορίας από 1-1-2011 και μετά, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km.

• Το ίδιο ισχύει και για τα υβριδικά οχήματα. Ειδικά για τα υβριδικά επιτρέπονται και αυτά που είναι Euro IV.

• Η κυκλοφορία εντός του δακτυλίου των οχημάτων με ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας προ του 1990 θα επιτρέπεται μόνο τις ημέρες και ώρες που δεν ισχύει ο μικρός δακτύλιος.

• Τα οχήματα που δεν εμπίπτουν σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες επιτρέπεται να κινούνται εντός του μικρού δακτυλίου με το εκ περιτροπής σύστημα «μονών – ζυγών».

2. Απαγορεύεται η κυκλοφορία των λεωφορείων και των φορτηγών άνω των 2,2 τόνων έως 12 τόνους, ημερομηνίας κατασκευής πριν από την 1-1-1990, στο μεγάλο δακτύλιο.

3. Απαγορεύεται η κυκλοφορία των φορτηγών άνω των 12 τόνων, ημερομηνίας κατασκευής πριν από την 1-1-1990, στην Αττική πλην των Εθνικών Οδού Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου, της Αττικής Οδού και των κύριων οδών πρόσβασης στα λιμάνια του Πειραιά, Λαυρίου, Ραφήνας και Ελευσίνας. Η ημερομηνία κατασκευής θα πιστοποιείται από τα εργοστάσια ή τους επίσημους αντιπροσώπους με βάση τον αριθμό πλαισίου του οχήματος. Η ημερομηνία της 1-1-1990 θα επικαιροποιείται αυτόματα, κάθε νέο ημερολογιακό έτος, έτσι ώστε κάθε φορά να απαγορεύονται τα οχήματα που είναι μεγαλύτερα των 22 ετών. Τα οχήματα που θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν ελεύθερα θα λαμβάνουν ειδικό πράσινο σήμα.

Σε νέα ιστορικά χαμηλά η καταναλωτική εμπιστοσύνη



Νέα πτώση σημείωσε στο πρώτο τρίμηνο του 2012 ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα υποχωρώντας σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της Nielsen.

Εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες που ακολουθούν.

Η αυξανόμενη ανεργία έχει επηρεάσει δραματικά τους Έλληνες, με αποτέλεσμα οι εργασιακές προοπτικές να βρίσκονται στην πρώτη θέση των ανησυχιών τους, σημειώνοντας το υψηλότερο ποσοστό όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο (48%).

Παράλληλα, εξίσου υψηλό είναι και το άγχος των Ελλήνων για την οικονομία (41%) και τα προσωπικά χρέη (31%).

Ένας στους τρεις δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Συγχρόνως, το μεγαλύτερο ποσοστό όσων συνεχίζουν να διαθέτουν κάποια χρήματα τα χρησιμοποιεί για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών, με αποτέλεσμα ένα μικρό μόνο ποσοστό των διαθέσιμων χρημάτων να καταλήγει στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους που φαίνεται να ξοδεύουν περισσότερο από ότι οι Έλληνες.

Ο παγκόσμιος δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανέβηκε το πρώτο τρίμηνο του 2012 κατά πέντε μονάδες, συνεχίζοντας την ανοδική του τάση και φτάνοντας τις 94 μονάδες. Όμως, παρά τη διεθνή ανάκαμψη η Ευρώπη παραμένει η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη, με την Καταναλωτικής Εμπιστοσύνη να ανεβαίνει μόλις μία μονάδα και να φτάνει τις 72.

Αισιοδοξία σε Ασία, Μ. Ανατολή και Λ. Αμερική, απαισιοδοξία στην Ευρώπη

Οι δέκα πιο αισιόδοξες χώρες προέρχονται από την Ασία, τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική, ενώ οκτώ από τις δέκα πιο απαισιόδοξες προέρχονται από την Ευρώπη. Η Ινδία παραμένει για πάνω από δύο χρόνια η πιο αισιόδοξη χώρα του πλανήτη, με την Καταναλωτική της Εμπιστοσύνη να βρίσκεται το πρώτο τρίμηνο του 2012 στις 123 μονάδες, ενώ την ακολουθούν η Σαουδική Αραβία (119 μονάδες) και η Ινδονησία (118). Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με προεξέχουσες την Ουγγαρία με 32 μονάδες και την Ελλάδα με 37 μονάδες, στις οποίες η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επιφέρει τα υψηλότερα επίπεδα απαισιοδοξίας παγκοσμίως.

Στην Ευρώπη όμως παρατηρείται μία ιδιαίτερη αντίθεση, καθώς οι βόρειες χώρες - όπως η Δανία, η Νορβηγία και η Ολλανδία- παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και επιτυγχάνουν άνοδο της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, ενώ οι νότιες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, βρίσκονται πολύ χαμηλότερα, με μερικές από αυτές να σημειώνουν περαιτέρω πτώση.

Καταστήματα γίνονται γκαραζ

Μια ακόμη βίαιη ανατροπή στην αγορά ακινήτων, και συγκεκριμένα στα επαγγελματικά ακίνητα, προκαλούν η κρίση και τα χιλιάδες λουκέτα. Σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, τον τελευταίο χρόνο έχουν πολλαπλασιαστεί τα αιτήματα για μετατροπή των ξενοίκιαστων ισόγειων μικρομάγαζων σε... γκαράζ για τη στάθμευση αυτοκινήτων. Τα αιτήματα που φτάνουν στους δήμους αλλά και στις αρμόδιες υπηρεσίες της πολεοδομίας έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες. Πρόκειται κυρίως για μικρά μαγαζιά από 30 έως 50 τ.μ. σε δρόμους με χαμηλή πλέον εμπορικότητα και με αβέβαιο μέλλον ως προς την ενοικίασή τους. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει προκειμένου να υλοποιηθεί αυτή η σωτήρια για τους ιδιοκτήτες λύση ονομάζεται «σύσταση ιδιοκτησίας» των πολυκατοικιών. Εάν η σύσταση δεν προβλέπει μετατροπές των ισογείων σε πάρκινγκ, αυτό δεν μπορεί να γίνει. Μόνο με αναπροσαρμογή της σύστασης ιδιοκτησίας είναι δυνατή η αλλαγή της χρήσης ενός ακινήτου και μόνο εφόσον συναινούν όλοι οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας μπορεί η πολεοδομία να κάνει δεκτή την αίτηση.

Η αλλαγή στη σύσταση, πάντως, προϋποθέτει γενικές συνελεύσεις σε όλα τα κτίρια και μεγάλη γραφειοκρατία. Για τον λόγο αυτόν κατασκευαστές και ιδιοκτήτες ζητούν από την πολιτεία μια κεντρική ρύθμιση που να επιτρέπει την αλλαγή της χρήσης καταστημάτων σε πάρκινγκ. Τον τελευταίο καιρό έχουν παρουσιαστεί και υποψήφιοι αγοραστές μικρών καταστημάτων σε χαμηλές τιμές προκειμένου να τα μετατρέψουν σε γκαράζ και να βγάζουν ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα. Οι μεσίτες τούς συμβουλεύουν, πάντως, να σιγουρευτούν ότι μπορούν από την πολεοδομία να κάνουν αλλαγή της χρήσης. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες των πολεοδομιών τονίζουν ότι είναι αδύνατο να χορηγήσουν άδειες για να γίνουν πάρκινγκ όλα τα κλειστά καταστήματα, αφού τότε δεν θα υπήρχαν πεζοδρόμια και θα χάνονταν και θέσεις στάθμευσης στον δρόμο, αφού θα απαγορευόταν να παρκάρουν αυτοκίνητα μπροστά από κάθε μαγαζί «πάρκινγκ». Τα αιτήματα για αλλαγή της χρήσης έρχονται από όλη την Ελλάδα, κυρίως όμως από μεγάλες πόλεις που αντιμετωπίζουν το φαινόμενο των χιλιάδων λουκέτων. Σε Καλλιθέα, Νέα Ιωνία, Παγκράτι, Ηράκλειο, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Λάρισα, Κοζάνη.

Επιστροφή στο κέντρο για τις δημόσιες υπηρεσίες

Επιστροφή στο κέντρο της Αθήνας  για τις δημόσιες υπηρεσίες. Η εγκατάσταση στο κτίριο που βρισκόταν το ιστορικό πολυκατάστημα Μινιόν των υπηρεσιών  του υπουργείου Περιβάλλοντος, σύμφωνα με εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσιακής επιτροπής είναι πολύ πιθανό να σηματοδοτεί μία αλλαγή στρατηγικής των τελευταίων 20 ετών που επικεντρώνονταν στην απομάκρυνση των υπουργείων απο το κέντρο. Σημειώνεται ότι στα πλαίσια του προβληματισμού για την αναβάθμιση του κέντρου της πρωτεύουσας έχουν κατατεθεί προτάσεις σύμφωνα με τις οποίες θα πρέπει άμεσα να αξιοποιηθούν εγκαταλελειμένα δημόσια κτίρια που βρίσκονται στο κέντρο της πρωτεύουσας για να εγλατασταθούν σε αυτά δημόσιες υπηρεσίες.

Η μετεγκατάσταση , υποστηρίζουν οι εισηγητές θα συμβάλλει και στον  εξορθολογισμό των λειτουργικών δαπανών. Μάλιστα χρησιμοποιούν την μετεγκατάσταση  του ΥΠΕΚΑ, υποστηρίζοντας ότι η κίνηση αυτή δημιουργεί  σημαντικές οικονομίες  κλίμακας. Στο νέο ακίνητο θα στεγαστούν περίπου 1.300 άτομα, τα οποία είναι διάσπαρτα στα 28 κτίρια που συνολικά νοικιάζει το ΥΠΕΚΑ σήμερα και στην πλειοψηφία τους είναι παλαιά (άνω των 30 ετών), με άμεση συνέπεια αφενός να μην ανταποκρίνονται στοιχειωδώς στις ανάγκες μιας σύγχρονης υπηρεσίας, αφετέρου να είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα και με αυξημένες λειτουργικές δαπάνες. Τα κυριότερα πλεονεκτήματα της μετεγκατάστασης είναι η άμεση εξοικονόμηση πόρων από τα μισθώματα (περίπου 70% του υφιστάμενου συνολικού κόστους, καθώς αναμένεται εξοικονόμηση τουλάχιστον 4,5 εκ. ευρώ κατ' έτος) και η μείωση των λειτουργικών εξόδων (τουλάχιστον κατά 50%, πάνω από 1 εκ. ευρώ).

Σημειώνεται ενδεικτικά ότι για το 2011, και παρά τις σημαντικές μειώσεις στα υφιστάμενα μισθώματα, τα συνολικά ενοίκια ξεπέρασαν τα 6,5 εκατ. ενώ τα λειτουργικά έξοδα των κτιρίων του ΥΠΕΚΑ (φύλαξη, καθαριότητα, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.) ξεπέρασαν το ποσό των 2 εκ. Παράλληλα, καθίσταται δυνατή η επιτάχυνση της λήψης αποφάσεων του ΥΠΕΚΑ, αφού διευκολύνεται η καλύτερη διοίκηση και η άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη. Οπως επισημαίνεται, το κτίριο του Μινιόν πληροί τις παραπάνω προδιαγραφές με βασικά πλεονεκτήματα την άμεση μείωση του κόστους ενοικίασης, καθώς η αναλογία ανά τ.μ. ωφέλιμου κτιρίου από 16,16 ευρώ/τ.μ. μειώνεται σε 10,57 ευρώ/τ.μ., την άριστη συγκοινωνιακή υποστήριξη από όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (βρίσκεται 50 μέτρα από τις στάσεις του μετρό και του ΗΣΑΠ, καθώς και από πλήθος στάσεων λεωφορείων και τρόλεϊ) και την τήρηση όλων των πολεοδομικών, κτιριοδομικών, πυροσβεστικών και υγειονομικών διατάξεων. Τέλος, υπάρχει και η δυνατότητα χαρακτηρισμού του ως «πράσινου κτιρίου» (με τη δημιουργία πράσινης στέγης, χρησιμοποίηση των υπόγειων υδάτων για την ψύξη των κλιματιστικών μονάδων κ.λπ.).

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki