Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ο φόρος στις δευτερεύουσες κατοικίες

Ο πρόεδρος Ολάντ σχεδιάζει την επιβολή ενός νέου φόρου το 2015 με στόχο την άντληση ποσού της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο φόρος αναμένεται να επιβληθεί σε δευτερεύουσες κατοικίες (π.χ. εξοχικά ακίνητα ή και τις μη κύριες κατοικίες στο Παρίσι) και κυρίως σε περιοχές όπου υπάρχει έντονο πρόβλημα στέγασης κι έλλειψης κατοικιών. Συνολικά εκτιμάται ότι ο συμπληρωματικός αυτός φόρος θα επιβληθεί με συντελεστή 20% του υφιστάμενου κύριου φόρου ακινήτων και θα καταβάλλεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εκτιμάται ότι θα αφορά κατοικίες που βρίσκονται σε περίπου 30 μητροπολιτικές περιοχές της Γαλλίας, μεταξύ των οποίων, βέβαια, συγκαταλέγεται και το Παρίσι. Σύμφωνα με τα στοιχεία των αναλυτών, τουλάχιστον 16% ή 174.000 κατοικίες στη γαλλική πρωτεύουσα χρησιμοποιούνται ως δευτερεύουσες, δηλαδή δεν είναι η κύρια κατοικία των ιδιοκτητών τους. Μάλιστα, το ποσοστό αυτό αυξάνεται, καθώς έχει ενισχυθεί κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες (από 13%) σε σχέση με το πού βρισκόταν πριν από πέντε χρόνια. Ο βασικότερος λόγος για την εξέλιξη αυτή, η οποία αφορά περισσότερο τις πολυτελέστερες συνοικίες του Παρισιού, κοντά στα Ηλύσια Πεδία και τον Πύργο του Αϊφελ, οφείλεται στην αύξηση των αγορών κατοικιών από ξένους αγοραστές. Σε αυτές τις περιοχές, υπολογίζεται ότι το 40% των κατοικιών ανήκει σε ξένους.

Τι αλλάζει στις εντάξεις στο σχέδιο πόλης

Νομοσχέδιο για τις πράξεις εισφοράς σε γη και χρήμα και τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις ετοιμάζει ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης. Όπως ανακοινώθηκε, το σχέδιο νόμου, το οποίο θα εισαχθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή προβλέπει οριζόντια μείωση των εισφορών σε χρήμα για όσα ακίνητα εντάσσονται στο σχέδιο πόλης, αύξηση των δόσεων, καθώς και δυνατότητα μεταβίβασης του ακινήτου, ακόμα και αν δεν έχουν εξοφληθεί στο σύνολο τους οι υποχρεώσεις εισφοράς σε χρήμα. Η εξόφληση των εισφορών θα μπορεί να γίνεται σε 108 μηνιαίες δόσεις. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα μεταφοράς συντελεστή δόμησης από τα απαλλοτριωμένα οικόπεδα. Επιπλέον, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, τα απαλλοτριωμένα ακίνητα θα επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες τους όταν αυτά παραμένουν αναξιοποίητα για δεκαετίες, επειδή δεν ήταν εφικτό οι δήμοι να διαθέσουν τα απαραίτητα κονδύλια για τις απαλλοτριώσεις λόγω οικονομικών δυσχερειών ή κωλυσιεργίας. Παράλληλα ορίζονται μειώσεις των εισφορών, εκπτώσεις και διευκολύνσεις στην αποπληρωμή των οφειλόμενων ποσών για όσα ακίνητα εντάσσονται ή έχουν ενταχθεί στο σχέδιο πόλης. Οι μηνιαίες δόσεις γίνονται 108, δηλαδή η εξόφληση θα ολοκληρώνεται σε εννέα χρόνια. Σύμφωνα με το τελευταίο αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου που επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), προβλέπεται έκπτωση 20% επί του αρχικού ποσού εισφοράς σε χρήμα για τα ακίνητα για τα οποία εκδόθηκαν πράξεις επιβολής εισφοράς βάσει αντικειμενικών αξιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2010. Επίσης καθορίζεται έκπτωση 25% για ακίνητα που έχουν ενταχθεί στο σχέδιο πόλης με διάταγμα του 1923 και έχουν πολεοδομηθεί πριν από το 1983, δηλαδή προτού ισχύσει ο νόμος 1337/83. Σύμφωνα με αυτόν, ιδιοκτησίες που εντάσσονται σε πολεοδομικό σχέδιο συμμετέχουν με εισφορά σε γη και χρήμα στη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται νέα κλίμακα ποσοστού εισφοράς, η οποία θα υπολογίζεται ως εξής: Για ιδιοκτησία έως 500 τ.μ. ποσοστό 15% της αξίας της (σήμερα καταβάλλεται 10% έως τα 250 τ.μ. και 20% από 250 τ.μ. έως 500 τ.μ.). Για ιδιοκτησία από 500 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. ποσοστό 20% (από 30% που ισχύει σήμερα). Για ιδιοκτησία από 1.000 τ.μ. έως 2.000 τ.μ. ποσοστό 30% (από 40%). Για ιδιοκτησία από 2.000 τ.μ. έως 10.000 τ.μ. ποσοστό 40% (από 50%). Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 10.000 τ.μ. ποσοστό 50% (από 60%). Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που μπαίνουν στο σχέδιο δεν θα ωφελούνται μόνο από τα χαμηλότερα ποσοστά εισφοράς αλλά και από την αλλαγή στο έτος βάσης για τον έλεγχο των ακινήτων. Σήμερα ο έλεγχος γίνεται με βάση τη διαμόρφωση του οικοπέδου κατά το έτος 1982, ενώ οι νέες ρυθμίσεις προτείνουν να εξετάζεται βάσει της κατάτμησής του στις 28.5.2014. Με απλά λόγια, αν ένα οικόπεδο 9.000 τ.μ. μπήκε στο σχέδιο μετά το 1983 αλλά έχει πλέον κατατμηθεί, η εισφορά δεν θα υπολογίζεται με 40% αλλά με μικρότερο ποσοστό το οποίο θα αντιστοιχεί στα τετραγωνικά της κατάτμησής του σήμερα. Παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες, αντί να καταβάλλουν την εισφορά σε χρήμα, να προσφέρουν στον δήμο ίσης αξίας τμήμα της ιδιοκτησίας. Ως προϋπόθεση ορίζεται ότι η αποδιδόμενη επιφάνεια, όσο και η εναπομείνασα ιδιοκτησία, πρέπει να είναι άρτια. Επίσης θα πρέπει να μπορεί η αποδιδόμενη έκταση να συμπεριληφθεί σε όμορο κοινόχρηστο χώρο (π.χ., πλατεία). Για παράδειγμα, ένας ιδιοκτήτης έκτασης τεσσάρων στρεμμάτων τα οποία μπαίνουν στο σχέδιο μπορεί να παραχωρήσει τρία στρέμματα αν συνορεύουν με κοινόχρηστο χώρο και αν το ένα στρέμμα που απομένει είναι άρτιο. Παράλληλα δίνονται μπόνους τετραγωνικών σε μεγάλους ιδιοκτήτες γης. Ειδικότερα για ιδιοκτησίες που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (π.χ., στην Εκκλησία) ή σε νομικά πρόσωπα του δημοσίου τομέα ιδιωτικού δικαίου και έχουν επιφάνεια μεγαλύτερη του πενταπλάσιου της κατά κανόνα αρτιότητας, εξετάζεται η δυνατότητα παραχώρησης έως και 20% της εκτάσεως στον οικείο δήμο για τη δημιουργία κοινόχρηστου χώρου, ανεξαρτήτως των υποχρεώσεων εισφοράς σε γη και σε χρήμα. Ως αντάλλαγμα θα αυξάνεται ο συντελεστής δόμησης επί του τελικώς οικοδομήσιμου ακινήτου κατά 20%. Σήμερα, όπως εκτιμούν στελέχη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, περισσότερα από 500.000 στρέμματα (εκ των οποίων περί τα 60.000 στην Αττική) βρίσκονται σε διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλης ή έχουν πολεοδομηθεί αλλά δεν έχουν εφαρμοστεί τα σχέδια. Παράλληλα νέες περιοχές χιλιάδων στρεμμάτων αναμένεται να ενταχθούν στα σχέδια πόλης με τα νέα Τοπικά ή Ειδικά Χωρικά Σχέδια (πρώην ΓΠΣ) που εκπονούνται σήμερα. Οι νέες ρυθμίσεις «λύνουν» και τα χέρια των δήμων, οι οποίοι δεν μπορούσαν, κυρίως για οικονομικούς λόγους, να προχωρήσουν σε απαλλοτρίωση των οικοπέδων. Έτσι προβλέπεται η δυνατότητα μετατροπής του απαλλοτριωμένου οικοπέδου σε πηγή μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης του θα παίρνει αντί για χρήματα έναν τίτλο ο οποίος θα είναι εξαργυρώσιμος όταν θα λειτουργήσει η περίφημη Τράπεζα Γης. Ωστόσο αξίζει να αναφερθεί ότι από το 1980 έως σήμερα έχουν εκδοθεί περίπου 244.000 τίτλοι μεταφοράς συντελεστή από διατηρητέα και 184.000 από ρυμοτομούμενα ακίνητα, οι οποίοι όμως δεν μπορούσαν να πωληθούν διότι αφενός η διαδικασία είχε κριθεί αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Επικρατείας και αφετέρου ακόμη δεν έχει «ανοίξει» η Τράπεζα Γης, η οποία θα διαχειρίζεται τους τίτλους μεταφοράς συντελεστή. Παράλληλα οι δήμοι προκειμένου να γλιτώσουν τα έξοδα θα μπορούν να διαθέτουν τα οικόπεδα που προέρχονται από εισφορά γης σε ιδιοκτήτες των οποίων τα ακίνητα ρυμοτομούνται εξ ολοκλήρου. Προβλέπεται ακόμη υποχρέωση της τοπικής αυτοδιοίκησης να προκαταβάλλει στον ιδιοκτήτη οικοπέδου που απαλλοτριώνεται εξ ολοκλήρου για δημιουργία δρόμου το ποσό που βαρύνει τους υπολοίπους παρόδιους ιδιοκτήτες, των οποίων η αξία των ακινήτων αυξάνεται. Στη συνέχεια ο δήμος θα αναζητεί τις δαπάνες από τους υπόχρεους.

Η κόντρα συνεχίζεται...

Για την Τρίτη 24 Φεβρουαρίου αναβλήθηκε η ΓΣ της Trastor στην οποία επρόκειτο να συζητηθεί αίτημα της Τράπεζας Πειραιώς για αλλαγή του ΔΣ της εταιρίας.Κατά την διάρκεια της συνέλευσης υπήρξε διαφωνία στους νομικούς συμβούλους της Trastor και της Πειραιώς για το εάν η εταιρία ακινήτων Pasal (που ελέγχει το 37,08% των μετοχών) έχει δικαίωμα ψήφου ή όχι στην ΓΣ.Η Πειραιώς που ελέγχει το 33,8% της Trastor υποστηρίζει πως δεν έχει δικαίωμα ψήφου η Pasal , καθώς οι μετοχές της έχουν ενεχυριαστεί.Η οικογένεια Θεoδωρίδη που ελέγχει τις Trastor και Pasal δεν δέχθηκε το αίτημα της τράπεζας για αναβολή της ΓΣ στις 20 Μαρτίου και ψήφισε ώστε να πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη στις 24/02 εν μέσω δηλώσεων εκπροσώπου της Πειραιώς για νέες δικαστικές κινήσεις από την πλευρά της.

Στον αστερισμό των ευκαιριών

Πολλά ακίνητα που έχουν μείνει στα αζήτητα για περισσότερο από μία πενταετία πωλούνται με μεγάλες εκπτώσεις από κατασκευαστές. Η επιβάρυνση από τον ΕΝΦΙΑ έχει οδηγήσει εργολάβους να «σκοτώνουν» καινούργια ακίνητα ακόμη και κάτω από το κόστος κατασκευής, με 900 ευρώ/τ.μ. ενώ προσφέρουν δωρεάν αποθήκες ή πάρκινγκ και κάνουν «δώρο» το συμβολαιογραφικό κόστος. Σε μια προσπάθεια προσέλκυσης πελατών υπάρχουν εταιρείες που έχουν επιστρέψει στις συναλλαγματικές. Δηλαδή παίζουν τον ρόλο του τραπεζίτη ζητώντας μια προκαταβολή από τον πελάτη και το υπόλοιπο ποσό να πληρωθεί σε πολλές άτοκες δόσεις, σαν μηνιαίο ενοίκιο.Η ζήτηση, πάντως, περιορίζεται σε μικρά και φθηνά ακίνητα και κατά κύριο λόγο παλαιά με τα νεόδμητα να μην παρουσιάζουν κάποια κινητικότητα. Αν και σε περιόδους κρίσης οι επενδυτές «παρκάρουν» τα χρήματά τους σε ασφαλή καταφύγια όπως τα ακίνητα, αυτό μπορεί να συμβεί μόνο για μικρές κατοικίες αξίας από 20 έως 60 χιλιάδες ευρώ.Ειδικά στο κέντρο της Αθήνας η κατάσταση χαρακτηρίζεται δραματική, καθώς το 2014 ανέδειξε περιπτώσεις προσφοράς ακινήτων που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν αδιανόητες. Σπίτια με 3.000 ευρώ, όσο δηλαδή κάνει μόλις ένα τετραγωνικό μέτρο στα βόρεια προάστια, ασφαλώς προκαλεί σοκ σε χιλιάδες ιδιοκτήτες που έδωσαν μια περιουσία πριν από μερικά χρόνια και σήμερα έχουν χάσει την αξία τους.

Η νεκρή αγορά

Μηδαμινή αποδεικνύεται η ζήτηση για αγορά κατοικίας κατά την υφιστάμενη οικονομική συγκυρία, ενώ όπως προκύπτει από σχετική δημοσκόπηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, η οποία πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΚΑΪ, δύσκολα πρόκειται να αλλάξει η σημερινή αποστροφή των νοικοκυριών για την κτηματαγορά. Σύμφωνα με την έρευνα, το 37% των πολιτών απάντησε ότι ακόμη κι αν διέθετε την απαιτούμενη οικονομική δυνατότητα, ποτέ δεν θα προχωρούσε σε αγορά κατοικίας. Εν ολίγοις, για το 37% του κοινού, η αγορά κατοικίας δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί στο προσκήνιο. Στον αντίποδα, το 29% απαντάει ότι θα προχωρούσε άμεσα σε αγορά ακινήτου, εκτιμώντας ότι στην αγορά παρουσιάζονται ευκαιρίες. Ενα πρόσθετο 16,5% θεωρεί ότι θα προχωρούσε σε αγορά ακινήτου, όχι σήμερα, αλλά σε πέντε χρόνια από σήμερα, προφανώς θεωρώντας ότι τότε θα έχει σταθεροποιηθεί η οικονομική κατάσταση. Αντίστοιχα, το 7,5% θα αγόραζε σπίτι τον επόμενο χρόνο, ενώ το 5% θα ήθελε να έχει αγοράσει σπίτι πέρυσι. Συνολικά, δηλαδή, το 53,5% των ερωτηθέντων είτε θα αποκτούσε κατοικία σε πέντε χρόνια είτε ποτέ, δείγμα της απογοήτευσης των νοικοκυριών για την πορεία της αγοράς ακινήτων, αλλά και της επιφυλακτικής στάσης που κρατούν πλέον όλο και περισσότεροι, βλέποντας αφενός μεν τη σημαντική αύξηση της φορολόγησης των ακινήτων τα τελευταία χρόνια, αλλά και την ταυτόχρονη αδυναμία ρευστοποίησης/πώλησης των ακινήτων, από τους ιδιοκτήτες εκείνους που βρίσκονται σε οικονομική στενότητα.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki