Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Το Ε9, η κρίση και οι πωλήσεις "φιλέτων"

Μία μικρή δευτερεύουσα πρόταση σε ένα ρεπορταζ ημερήσιας εφημερίδας για την παράταση υποβολής του Ε9 περιέγραψε με τον καλύτερο τρόπο την πραγματική εικόνα της αγοράς ακινήτων στη χώρα μας. Ο συντάκτης του ρεπορταζ, ούτε λίγο ούτε πολύ έγραψε ότι ο αρμόδιος γενικός γραμματέας ζήτησε την άδεια της τροϊκα για την παράταση της υποβολής του απο τους φορολογούμενους. Αν λοιπόν για μία απλή γραφειοκρατική υποχρέωση ένας δημόσιος λειτουργός πρέπει να ζητήσει την άδεια των τροϊκανών τότε ποιός ακριβώς είναι ο ρόλος του στην ελληνική πολιτεία; Και όχι μόνο του συγκεκριμένου , αλλά και των υπουργών ακόμα και των ηγετών της Κυβέρνησης. Αν αληθεύει η πληροφορία για την ανάγκη έγκρισης απο τους δανειστές για μία τόσο απλή υπόθεση όσο είναι η παράταση της υποβολής της λίστας με τα περιουσιακά στοιχεία των ελλήνων τότε το περίφημο ερώτημα που είχε θέσει ο μακαρίτης Καραμανλής δηλαδή : "ποιός κυβερνά αυτό το τόπο;" είναι όχι μόνο επίκαιρο αλλά και επιβεβλημένο. Αν οι δανειστές αποφασίζουν για την παράταση του Ε9 τότε δεν μιλάμε για ένα κυρίαρχο κράτος αλλά για ένα σύγχρονο προτεκτοράτο στην Ευρώπη, που ο ρόλος του στο παγκόσμιο γεωπολιτικό παιγνίδι δεν εξαρτάται απο τις δημοκρατικά εκλεγμένες ηγεσίες του αλλά απο κάποιους άλλους οι οποίοι σίγουρα δεν εξυπηρετούν τα σύμφεροντα των 10.000.000 ψυχών που κατοικούν σε αυτό το τόπο. Απο την άποψη αυτή η μεγάλη κατρακύλα της αγοράς ακινήτων αποκτά νέες διαστάσεις. Η εκποίηση δημόσιας γης σε φημισμένους τουριστικούς προοροσμούς , οι πλειστηριασμοί , η εκποίηση ακινήτων σε μεγάλα αστικά κέντρα με ιστορικό και τουριστικό ενδιαφέρον παύει πλέον να είναι μία έκφανση της σχέσης δανειστή-οφειλέτη. Είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο : ουσιαστικά καθορίζει την μόνιμη παρουσία εκπροσώπων των δανειστών στο τόπο και το νέο ρόλο που του επιφυλλάσουν στην Ευρώπη του επόμένου αιώνα. Δηλαδή η εκποίηση δημόσιας ακίνητης περιουσίας δεν είναι απλώς ένα θέμα που συνδέεται με την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους αλλά είναι το πρώτο βήμα για την μετατροπή του τόπου σε "Ταυλάνδη της Ευρώπης". Και αυτό φυσικά, θα επηρεάσει την ζωή των παιδιών μας και των εγγονιών μας. Φυσικά, αν οι ηγεσίες αποδέχονται το ρόλο τους ως τοποτηρητές των δανειστών , τότε σίγουρα δεν είναι ούτε ικανές αλλά ούτε και διατεθειμένες να πούν το μεγάλο ΟΧΙ.

Μισθώσεις : Αρση της προστασίες στις νέες

Σε συμφωνία φαίνεται ότι κατέληξαν οι συζητήσεις με τους δανειστές για το θέμα των εμπορικών μισθώσεων. Η συμφωνία επιτέυχθηκε καθώς η τρόικα να δέχθηκε η άρση των περιορισμών να μη ισχύσει στην περίπτωση των παλιών μισθώσεων αλλά να καθιερωθεί στις νέες. Το επιχείρημα που χρησιμοποίησε το υπουργείο ήταν ότι οι υποθέσεις θα οδηγηθούν στα δικαστήρια, κάτι το οποίο ήθελε να αποφύγει η τρόικα λόγω των τεράστιων καθυστερήσεων και του όγκου της δουλειάς που συσσωρεύεται εντός και εκτός δικαστηρίων.

Λεφτά στον...αέρα

Μολονότι ακόμη και μετά από 10 χρόνια, παραμένουν τα ερωτήματα για το εάν τελικα η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 ωφέλησε ή έβλαψε την ελληνική οικονομία, το μόνο σίγουρο είναι πως η χώρα μας αποτελεί το χειρότερο αποδέκτη της μεταολυμπιακής κληρονομιάς.Μελέτη ερευνητών της Οξφόρδης Bent Flyvbjerg και Allison Stewart, όπου εξετάζει τις Ολυμπιάδες από το 1960 έως το 2012, επισημαίνει πως υπήρξαν υπερβάσεις κόστους σε ποσοστό 60% (σε πραγματικές τιμές) και 97% (σε ονομαστικές τιμές) στους Ολυμπιακούς της Αθήνας. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, η υπέρβαση κόστους και ο δανεισμός για τους Ολυμπιακούς συνέβαλαν στη μεγέθυνση της οικονομικής κρίσης από το 2007 και μετέπειτα.Στα στοιχεία που έχει παρουσιάσει η ΕΤΑΔ, το κόστος συντήρησης του Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο ανήλθε σε 11,3 εκατ. ευρώ την περίοδο 2005- 2013, ενώ μόνο πέρυσι δαπανήθηκαν 478 χιλ. ευρώ. Για τη συντήρηση του Κωπηλατοδρομίου στο Σχινιά δαπανήθηκαν την ίδια περίοδο 10,5 εκατ. ευρώ, 725 χιλ. εκ των οποίων ξοδεύτηκαν πέρυσι. Για το Γουδί (όπου έχει παραχωρηθεί τμήμα της εγκατάστασης) το κόστος συντήρησης έφτασε τα 9,6 εκατ. ευρώ (384 χιλ. ευρώ για το 2013). «Φθηνότερο», από πλευράς κόστους, αναδεικνύεται το Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου το οποίο είχε παραχωρηθεί επί χρόνια σε ιδιώτη ο οποίος δεν κατάφερε τελικά να το αξιοποιήσει. Το συνολικό κόστος έφτασε τα 1,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η κοινοπραξία στην οποία είχε παραχωρηθεί το ακίνητο και αποχώρησε στα μέσα του 2013 ζητά με δικαστική προσφυγή από το Δημόσιο περί τα 20 εκατ. ευρώ.

Φουντώνει η παραμεσιτεία

Η κρίση στην κτηματαγορά, τροφοδοτεί την παραμεσιτεία, δίνοντας έτσι ακόμη ένα πλήγμα στον κλάδο των νόμιμων μεσιτών, αλλά συχνά βάζοντας σε μπελάδες και τους πελάτες που επιλέγουν, να στραφούν στο φούρναρη ή τον περιπτερά της γειτονιάς για να νοικιάσουν ή να αγοράσουν ακίνητο. Η παραμεσιτεία, έχει πάρει διαστάσεις στα χρόνια της κρίσης. Η παράνομη μεσιτεία, έχει πολλά πλοκάμια και πιάνει σε αυτά τόσο αγοραπωλησίες, όσο και ενοικιάσεις, τόσο μικρά ακίνητα όσο και μεγάλες πωλήσεις. Υπάρχουν από παλιά οι γνωστοί παραμεσίτες στις γειτονιές, ο μπακάλης, ο περιπτεράς, ο φούρναρης , σε πόλεις αλλά και σε χωριά. Στα μεγάλα ακίνητα, εκεί υπάρχουν οι περιπτώσεις επαγγελματιών που ...μπαίνουν στα χωράφια των μεσιτών, γιατί ακριβώς έχουν επαφή με μεγάλους πελάτες.

Θυμήθηκαν τον αιγιαλό

Οδηγίες στις κτηματικές υπηρεσίες του Δημοσίου για τις αλλαγές στην χάραξη του αιγιαλού της παραλίας και του παλαιού αιγιαλού έδωσε το υπουργείο Οικονομικών ζητώντας οι σχετικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν άμεσα. Σύμφωνα με εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας ο νέος νόμος 4281/2014 προβλέπει ότι για την χάραξη του αιγιαλού λαμβάνονται πλέον υπόψη έγχρωμοι ορθοφωτοχάρτες, οι οποίοι και θα αποσταλούν στις κτηματικές υπηρεσίες αμέσως μετά την παραλαβή τους από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Το υπουργείο Οικονομικών ξεκαθαρίζει ότι αμέσως μετά την λήψη των χαρτών οι κτηματικές υπηρεσίες θα πρέπει εντός προθεσμίας έξι μηνών από τη λήψη των ορθοφωτοχαρτών να φροντίσουν για τη διαγραφή της προκαταρκτικής οριογραμμής αιγιαλού αποκλειστικά και μόνο για τις περιοχές που υπάρχει ήδη εγκεκριμένη οριογραμμή, η οποία και θα πρέπει να αποτυπωθεί ως οριστική ταυτόχρονα με τις ήδη εγκεκριμένες οριογραμμές παραλίας και παλαιού αιγιαλού, εφόσον υφίστανται στην περιοχή Επισημαίνεται επίσης, ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί αδυναμία αποτύπωσης της εγκεκριμένης οριογραμμής του αιγιαλού, λόγω αδυναμίας εντοπισμού της (έλλειψη συντεταγμένων κ.λ.π.) επί του ορθοφωτοχάρτη ή εντοπισμού της στο υδάτινο στοιχείο, δεν αποτυπώνεται ως οριστική η εγκεκριμένη οριογραμμή του αιγιαλού, ως εκ τούτου ο επανακαθορισμός της εξετάζεται και ολοκληρώνεται αυτεπάγγελτα πριν την λήξη της προθεσμίας των 18 μηνών, λαμβάνοντας υπόψη τον σχετικό ορθοφωτοχάρτη και την υφιστάμενη κατάσταση της παράκτιας περιοχής, τηρουμένης της ισχύουσας διαδικασίας για την χάραξη του αιγιαλού.

Σημειώνεται ότι στο ίδιο χρονικό διάστημα των έξι μηνών οι υπηρεσίες θα πρέπει να ενημερωθούν για τα υπόβαθρα που πρέπει να εξαιρεθούν της ανάρτησης για λόγους εθνικής ασφάλειας. Μέσα σε προθεσμία δώδεκα μηνών από τη λήψη των ορθοφωτοχαρτών οι υπηρεσίες πρέπει να εξετάσουν τις περιπτώσεις εμφανών σφαλμάτων κατά την χάραξη της προκαταρτικής οριογραμμής του αιγιαλού, αλλά και την ορθότητα της προκαταρτικής οριογραμμής του αιγιαλού και την πραγματική σημερινή κατάσταση του αιγιαλού (πιθανή ύπαρξη νομίμων ή παρανόμων λιμενικών έργων διαβρώσεων ή προσχώσεων φυσικών ή τεχνητών), δεδομένης της παρέλευσης τουλάχιστον πέντε ετών από τα έτη φωτοληψίας των ορθοφωτοχαρτών. Ακόμη, πρέπει να αντιμετωπίσουν τυχόν ασυνέχειες μεταξύ της ήδη εγκεκριμένης οριστικής γραμμής του αιγιαλού και της προκαταρτικής οριογραμμής. Σύμφωνα με τη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην τηρούμενη διαδικασία προκειμένου να αποφευχθεί η υποβολή προσφυγών των θιγομένων από τον καθορισμό της οριογραμμής του αιγιαλού πολιτών στην τακτική διαδικασία. Επισημαίνεται, επίσης, ότι στην έκθεση της αρμόδιας επιτροπής απαιτείται η τεκμηρίωση της υιοθέτησης ή της απόρριψης της προκαταρτικής οριογραμμής του αιγιαλού. Επιπλέον, θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μην οριστικοποιηθεί προκαταρτική οριογραμμή αιγιαλού, χωρίς να έχει προηγηθεί ο απαιτούμενος έλεγχος από τις κτηματικές υπηρεσίες, δεδομένου ότι υπάρχει ο κίνδυνος της μη διασφάλισης της κοινοχρησίας του αιγιαλού και κατ΄ επέκταση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου. Ως εκ τούτου, οι κτηματικές υπηρεσίες θα πρέπει να φροντίσουν για την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ελέγχου στο σύνολο της προκαταρκτικής οριογραμμής του αιγιαλού της χωρικής τους αρμοδιότητας, εντός της προθεσμίας των 18 μηνών.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki